')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://endbourse.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

آموزش و سیگنال خرید وفروش در بورس

1) بازار برفی امروز را در حالی آغاز کردیم که تهران سفید پوش شده و اهالی بازار به دنبال خبر ، هیجان و گرما در معاملات بودند تا بلکه یخ بازار آب شود اما با توجه به 2 خبر تائید معامله بلوکی بانک پارسیان

banner
کدام سهم تا پایان سال 2 برابر می شود؟
جستجوگر پیشرفته



1) بازار برفی امروز را در حالی آغاز کردیم که تهران سفید پوش شده و اهالی بازار به دنبال خبر ، هیجان و گرما در معاملات بودند تا بلکه یخ بازار آب شود اما با توجه به 2 خبر تائید معامله بلوکی بانک پارسیان توسط مدیرعامل ایران خودرو و مشخص شدن بهره مالکانه شاهد روند با ثبات تری در معاملات امروز بودیم. بطور قطع هر چه ابهام های بازار کاهش پیدا کند تعادل بیشتری برقرار شده و خریداران با اعتماد بیشتری به معامله می پردازند. اما مورد دیگری که به زودی بازار به نبرد با آن می رود اعلام پیش بینی محتاطانه سود سال 93 شرکت های بورسی است. همین عامل در کنار ابهام های موجود در بازار باعث نگرانی و کاهش جدی حجم معاملات شده است.

2) در نتیجه معاملات امروز شاخص کل بورس تهران بعد از یک رفت و برگشت به نقطه ابتدایی خود بازگشت و با رشد جزئی 5 واحدی در رقم 83.170 واحدی به کار خود خاتمه داد. امروز اخابر با تاثیر مثبت 103 واحدی سنگ تمام گذاشت تا با کمک تاثیر مثبت 50 واحدی همراه اول و شبندر حداقل ظاهر بازار حفظ شود !! اما در سوی مقابل نماد های معاملاتی فارس ، کچاد ، فخوز ، فملی به ترتیب با 56 ، 44 ، 43 و 39 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص گذاشتند تا بازار همچنان سایه ریزش را بر سر خود احساس کند !! در فرابورس هم شاهد رشد 4 واحدی شاخص این بازار بودیم. پتروشیمی مارون با تاثیر مثبت حدود 4 واحدی شاخص را به رقم 805 واحدی رساند. ارزش معاملات امروز به 330 میلیارد تومان رسید که 271 میلیارد تومان از این معاملات در بازار بورس و کمتر از 60 میلیارد تومان در بازار فرابورس به ثبت رسید. 83 میلیارد تومان از معاملات امروز بازار بورس به معاملات خرد و بلوکی شپنا اختصاص یافت تا باز هم نسبت به روز گذشته شاهد افت حجم معاملات باشیم !! از دیگر نماد های پحجم بازار می توان به خودرو ، شبندر و خگستر اشاره داشت. در بازار امروز 2 گروه انفورماتیک و قندی در صدر توجه بازار بودند. از اتفاقات مهم بازار امروز بازگشایی نماد شتولی با رشد 56 درصدی و بعد از 2 سال بود !!

3) حواشی ابزار :

الف) در حوزه مسائل سیاسی وزیر خارجه ایران از امکان دستیابی ایران و کشورهای 1+5 به توافق هسته ای در صورت وجود حسن نیت در عرض 6 ماه خبر داد. وی روز گذشته طی سخنرانی در شورای روابط خارجی آلمان تاکید کرد ایران در مورد تلاش کنگره آمریکا برای اعمال تحریم های جدید نگرانی ندارد زیرا اوباما قول داده آن را وتو کند.

ب) نمایندگان بیش از 100 شرکت فرانسوی دیروز، دوشنبه، برای دیداری 3 روزه به ایران آمدند تا با مسوولان سیاسی و تجاری ایران ملاقات و مذاکره کنند. این سفر بزرگترین نشانه آمادگی غرب برای از سرگیری سرمایه‌گذاری در ایران در یک دهه گذشته است. به گزارش منابع خبری، در میان این شرکت ‌ها می‌توان به شرکت‌های بزرگ توتال، آلستوم، رنو و تله‌کوم اشاره کرد. در این هیات نمایندگان دولت فرانسه هم حضور دارند، اما 2 شرکت بزرگ هسته ‌ای فرانسه یعنی EDF و آره‌وا نماینده ‌ای ندارند. رییس هیات اعزامی اقتصادی فرانسه به ایران با ابراز خرسندی از حضور در کشورمان عنوان کرد: فرانسه به عنوان سومین سرمایه‌گذار خارجی بزرگ جهان امیدوار است در جریان این سفر بتواند آینده اقتصادی مشترکی را رقم بزند. چندین جلسه مختلف و مشترک با موسسات و نهادهای ایرانی برگزار خواهیم کرد و تلاش می ‌کنیم در طول این میزگرد ها به دستاورد های خوبی دست یابیم. هیات فرانسوی حاضر در ایران در حوزه‌ های مختلفی از جمله اتومبیل و قطعات آن، انرژی، نفت، محیط زیست و همچنین تکنولوژی ‌های مخابراتی توانایی کار دارند و امیدواریم بتوانیم در جریان مذاکرات با طرف ایرانی به آینده مشترک مناسبی برسیم ما توانایی‌هایی داریم که مورد علاقه اقتصاد ایران است و امیدواریم بتوانیم آن را به خوبی ارائه کنیم. فصل جدیدی در مناسبات ایران و اروپا به وجود آمده و با ایجاد فضای امیدواری و نگاه مثبت به ایران خرد‌مندی و آینده‌نگری ایجاب می‌کند که فضای مثبت را مغتنم بشماریم و هر کس به سهم خودش در این فضا گام بر می‌دارم. اگر اروپا می‌خواهد در راستای امنیت انرژی قدم بردارد بهترین شریک امنیت انرژی ایران است. اگر شرکت‌های فرانسوی می‌خواهند در سالهای آینده رشد اقتصادی بیش از 10 درصدی داشته باشند بهترین اقتصاد ایران است. ذخایر عظیم معدنی، دومین ذخایر گاز، سومین ذخایر نفتی و به طور کلی اولین ذخایر انرژی فسیلی در ایران قرار دارد و این برای شرکتی که برای 50 سال آینده برنامه‌ ریزی می ‌کند مهم است و باعث می‌شود تا این گونه بگوییم که ایران غیرقابل صرف ‌نظر است.

ج) یک مقام آگاه در بانک مرکزی در گفتگو با مهر از واریز اولین قسط منابع آزادسازی شده در پی توافق ژنو به مبلغ 550 میلیون دلار به حساب بانک مرکزی خبر داد.

د) در اخبار اقتصادی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به اول تیر ماه سال بعد موکول شد. دولت مکلف شده، حداکثر تا پایان خردادماه 93 اقدامات قانونی لازم را برای اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ ها انجام و از ابتدای تیرماه 93 به گونه‌ ای عمل نماید که ضمن رفع نواقص اجرایی فاز اول، براساس قانون اصلاحی مذکور فاز دوم را اجرا کند.

ه) شب گذشته بالاخره مجلس بهره مالکانه 30 درصدی معادن سنگ آهن را تصویب کرد. بر این اساس ، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج ‌کننده معادن سنگ آهن که پروانه بهره ‌برداری آن ها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و یا شرکت‌های تابعه می‌باشد، موظفند بابت حق انتفاع پروانه بهره‌ برداری از معادن فوق در سال 93، 30% مبلغ فروش محصولات خود ( اعم از سنگ ‌‌آهن خام، سنگ‌ آهن دانه‌ بندی و کنستانتره – شامل کنستانتره تحویلی برای گندله ‌سازی درون شرکت و کنستانتره فروشی به خارج از شرکت) را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه ‌داری کل کشور واریز کنند.

و) در اخبار بورسی درنشست شورای بورس که روز گذشته با حضور علی طیب نیا در وزارت اقتصاد برگزار شد ، وضعیت بازار سرمایه مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.در ابتدای نشست شورای بورس، صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  گزارشی از وضعیت بازار سرمایه کشور ارائه کرد و در پاسخ به پرسشی در خصوص  وجود حباب در بورس گفت: با توجه به نسبت قیمت به درآمد پایین بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها فعلا نگرانی در این زمینه وجود ندارد. رئیس کل سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در گزارش خود یکی از دلایل کاهش شاخص کل را واکنش سهام داران به نگرانی های ناشی از افزایش نرخ بهره مالکانه و بهای خوراک پتروشیمی های گازی و انتشار اخبار و شایعات متعدد در این خصوص دانست. وی همچنین با اشاره به اقدامات سازمان بورس و صداو سیما و تولید و انتشار بیش از 370 خبر و گزارش در این خصوص  افزود: با اقدامات مناسب اطلاع رسانی و شفاف سازی در این زمینه و تحرک مناسب حقوقی ها، آرامش نسبی به بازار برگشته و پیش بینی می شود روند آتی بازار معقول و آرام باشد. وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در این جلسه ضمن تاکید بر اهمیت بازار سرمایه اخبار و گمانه زنی های بی پایه  را رد کرد و گفت: رقم افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها بر اساس نرخی مناسب و معقول تعیین خواهد شد.

4) کف خوراک 15 سنتی برای پتروشیمی ها !!

الف) در پتروشیمی ها با تصویب نمایندگان مجلس، کف قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی در بودجه سال آینده 15 سنت در هر متر مکعب تعیین شد. بر اساس گزارش های رسیده ، ابتدا پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر واگذاری تعیین نرخ خوراک به دولت در محدوده‌ ای که IRR یا نرخ بازگشت سرمایه پروژه‌ های پتروشیمی بین 25 تا 30 درصد تعیین شود با رای پایین نمایندگان مجلس مواجه و رد شد. سپس پیشنهاد احمد توکلی مبنی بر تعیین سقف و کف برای قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها مطرح شد که مورد قبول نمایندگان مجلس قرار گرفت و تصویب شد. بر این اساس قیمت خوراک پتروشیمی‌ها از سوی دولت به گونه‌ ای تعیین می‌شود که IRR این طرح‌ ها از 25 تا 30 درصد باشد اما به شرط آنکه این قیمت از  15 سنت کمتر نشود.

ب) در خبری خوب برای پتروشیمی ها ، بورس کالا در اطلاعیه ای، سقف دامنه نوسان مجاز قیمت 7 محصول شامل محصولات گروه پلی پروپیلن گروه نساجی، کوپلیمرهای پلی پروپیلن (گرید لوله)، انواع پلی اتیلن سنگین اکستروژن (گرید لوله)، گروه پلی استایرن انبساطی، جوش شیرین، دی اتیل هگزانول و منومر وینیل استات را از 5% به 10% افزایش داده است.

ج) مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به قطع یا محدودسازی گاز رسانی به برخی از مجتمع ‌های پتروشیمی، اعلام کرد: با وجود کمبود خوراک، مشکلی در تامین نیازهای بازار به محصولات پلیمری وجود ندارد. عباس شعری ‌مقدم، درباره آخرین وضعیت گازرسانی به پتروشیمی‌ها در روزهای سرد زمستانی گفت: در روزهای گذشته چند مجتمع پتروشیمی به علت افزایش مصرف گاز خانگی و تجاری با توقف یا کاهش تولید مواجه شده ‌اند اما تدابیر لازم برای جبران کاهش خوراک پتروشیمی‌های گازی اندیشیده شده است و با برنامه‌ ریزی‌های انجام ‌شده، هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: تولید در روزهای آتی و با میزان کاهش برودت هوا و در پی آن کاهش مصرف گاز به حالت عادی باز خواهد گشت ولی تا آن زمان، با تدابیر اتخاذ شده کنترل‌های لازم بر بازار و میزان عرضه با جدیت ادامه می‌یابد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: مجتمع‌های پتروشیمی دارای ذخایر مطلوبی هستند و هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد. این مقام مسوول همچنین از مذاکره با شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی نفت مناطق نفت ‌خیز جنوب برای تامین خوراک مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی ادامه دارد، اظهار کرد: تفاهم‌های خوبی تاکنون انجام شده است.

د) مارون امروز شرایط خوبی را در این گروه سپری کرد. شرکت 20% پتروشیمی سلمان فارسی را به پرتفوی خود اضافه کرده است. پتروشیمی سلمان فارسی به منظور تولید سالانه 450.000 تن پروپیلن تا پایان سال 94 در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر به بهره برداری می رسد. به گزارش تسنیم، به منظور تأمین زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی و تأمین خوراک واحدهای تولید پلی پروپیلن، فنل، اکریلونیتریل و … مجتمع جدید پتروشیمی در ماهشهر در حال احداث است. خوراک این مجتمع پتروشیمی به میزان 560.000 تن در سال از پروپان تولیدی مجتمع بندرامام تأمین می شود. پتروشیمی مارون که با داشتن پتروشیمی لاله یکی از با ارزش ترین سهام بازار بود حالا با اضافه کردن سلمان فارسی ارزنده تر شده است. مارون یکی از سهم های بلند مدتی و محکم بازار است که خرید آن به دید بلند مدت می تواند سهامدار را برای سال ها بیمه کند.

ه) فارس امروز ضمن معاملاتی کم حجم با کاهش 3 درصدی روبرو شد. طبق خبرها عرضه 17 درصدی فارس بصورت بلوکی و 3% به صورت خرد تا 2 هفته دیگر توسط خصوصی سازی انجام خواهد شد البته گفته شده ملاک اصلي اين عرضه ها شرايط خوب بازار است.

و) روز گذشته در مورد تاپیکو صحبت کردیم. سهم پس از افت اخیر در حال کف سازی می باشد و انتظار می رود تاپیکو تا شب مجمع به ارزش واقعی خود که قیمت های بیش از 600 تومانی است دست یابد.

ز) غدیر روز متعادلی داشت و در قیمت های بیش از 800 تومان با افزایش عرضه ها روبرو است. قرار بود روز گذشته به صورت رسمی اعلام شود که بلوک پتروشیمی پارس به پارسان و غدیر رسیده است. در حالی ارزش بلوک پتروشیمی پارس توسط معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی 14.000 میلیارد تومان برآورد شده که قرار است ساتا 40% آن را به قیمت 4.200 میلیارد تومان به پارسان بفروشد.

ح) با تشکیل مجمع فوق العاده پترول ، افزایش سرمایه 1.000 میلیارد تومانی، از محل مطالبات و آورده سهامداران، تصویب شد. همچنین عنوان شد که اوراق حق تقدم تا قبل از پایان سال، برای سهامداران ارسال خواهد شد. صمیمی، رییس هییت مدیره پترول اعلام کرد، مقدمات لازم برای دریافت فایناس 502 میلیون یورویی پتروشیمی لردگان انجام شده، و در حال حاضر بانک عامل باید مابقی اقدامات را انجام دهد.

ط) پارس پامچال با سود 307 تومانی و p/e حدود 10 همچنان صف خرید است. شرکت ماه ها و هفته هاست که با صف خرید روبرو است و امروز در اطلاعیه های اعلام کرد که سود شرکت تاکنون تغییر با اهمیتی نداشته است.

ی) روز گذشته شکف بعد از 3 سال توقف و با افزایش قیمت بیش از 300 درصدی بازگشایی شد. علت توقف سهم تغییر در سهامداران عمده بوده است. به نظر می رسد میزان افزایش قیمت نسبت به رشد بازار از سال 89 تاکنون، کمتر بوده است. سهم امروز بعد از بازگشایی صف فروش شد. توصیه می شود روند معاملاتی سهم را زیر نظر داشته باشید. گفته می شود شکف برنامه افزایش سرمایه دارد.

5) حیات این گروه در دستان یک نماد بانکی است !!

الف) در گروه خودرویی همه منتظر نهایی شدن بلوک بانک پارسیان هستند. مدیرعامل ایران خودرو در مصاحبه خود اعلام کرد این بار بلوک پارسیان را می فروشیم. قطعا اگر این معامله انجام شود غدیر و ساتا خریدار آن خواهند بود. از گوشه و کنار بازار شنیده می شود که حتی مبایعه نامه ای بین این 2 نوشته شده است. باید توجه داشته باشید بر سر راه این معامله مشکلاتی وجود دارد که احتمالا آن را به سال بعد موکول می کند. اما در نهایت مجموعه ایران خودرو با این معامله از زیر بار زیان سنگین خود خارج می شوند. مدیرعامل غدیر هم به موضوع معامله بلوکی با ایران خودرو اشاره داشته و گفته تاکنون مذاکراتی مبنی بر خرید بلوک 33 درصدی بانک پارسیان با ایران خودرو انجام گرفته که مذاکرات درباره قیمت و شیوه پرداخت همچنان ادامه دارد.

ب) انتشار گزارش 9 ماهه ایران خودرو سهام گروه را با افزایش عرضه همراه کرد این در حالی بود که گزارش ایران خودرو گزارش نسبتا خوبی بود شاید خیلی ها انتظار داشتند که شرکت در 9 ماهه به سود برسد !! ایران خودرو در گزارش 9 ماهه زیان 495 ریالی به ازای هر سهم محقق کرده است. شرکت در 3 ماهه اول 1.739 میلیارد تومان، در 3 ماهه دوم 1.403 میلیارد تومان و در سه ماهه سوم 1.841 میلیارد تومان فروش داشته است. بنابراین وضعیت فروش بهبود یافته است در 3 ماهه اول سود عملیاتی 137 میلیارد تومانی داشته که در 3 ماهه دوم به زیان 59 میلیارد تومانی  رسیده اما در 3 ماهه سوم با رشد مناسب به سود عملیاتی 257 میلیارد تومانی رسیده است که قابل توجه می باشد. همچنین شرکت در 3 ماهه اول 43،205 دستگاه خودرو تولید کرده که این مقدار در 3 ماهه دوم و سوم به ترتیب به 86،499 دستگاه و 109،833 دستگاه رسیده است. در کل وضعیت عملیاتی شرکت مناسب است و با فروش بلوک وپارس بخش عمده ای از بدهی های مالی شرکت پوشش داده می شود و برای سال آینده شرایط بهتری پیدا خواهد کرد. امروز کروز حدود 30 میلیون سهم ایران خودرو را از ورنا به صورت بلوکی خرید.

ج) مدیرعامل ایران خودرو از اعلام آمادگی کشورهای فرانسه، آلمان، ژاپن و کره جنوبی برای حضور در بازار ایران خبر داد و گفت: در قرارداد جدید خود با پژو خسارات گذشته این شرکت به صنعت خودروسازی ایران باید جبران شود.

د) خبهمن باز هم به قیمت های منفی کامل رسید. معلوم نیست این سهم تا کجا افت می کند. ترس سهامداران حقیقی از ادامه عرضه های غدیر در سهم باعث شده عرضه های حقیقی ها در سهم شدت یابد. شکست سطح 247 تومان ، خبهمن را راهی قیمت های 220 تومانی می کند. طبق خبرها به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بهره‌ برداری از 3 خط جدید و 4 محصول خودرویی در شركت بهمن دیزل قزوین با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شده است.

ه) خکاوه روند متعادل و مثبتی داشت. این شرکت در مدت بسیار کوتاهی از گشایش های سیاسی کشور با دنیا موفق شده همکاری تجاری خود با شرکت ولوو سوئد را آغاز کند. هر چند که سهم در شرایط فعلی زیان ده است اما از منظر تکنیکالی در شرایطی قرار دارد که در صورتی که حجم تقاضا فزونی یابد می تواند باری دیگر به قیمت های سقف قبلی خود در هفته های گذشته باز گردد.

و) خپارس با توجه به زمزمه های افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها صف خرید شد.

ز) زامیاد که شرایط بنیادی بهتری را نسبت به سایر اعضای این گروه دارد و شرکت امسال به سود می رسد اما او هم با افت قیمت لیدر این گروه سریعا منفی می شود. به نظر زامیاد تا به قیمت های 146 تومانی نرسد مورد توجه قرار نمی گیرد.

ح) رنا هم امروز با افت قیمتی مواجه شد. به لحاظ تکنیکی محدوده 130 - 135 تومان یک منطقه حیاتی برای سهم به شمار می آید و توصیه می شود در صورتی که این سطح رو به پائین شکسته شد از سهم فاصله بگیرید.

6) مچلس تکلیف این گروه را روشن کرد !!

الف) سنگ آهنی ها روز سختی داشتند. کچاد به صف فروش رسید اما در ادامه با مشخص شدن اثرات بهره مالکانه بر سود آنها به تعادل بازگشتند. مدیرعامل کچاد گفت: بهره مالکانه 30 درصدی اثر منفی کمتری بر سود شرکت نسبت به سال قبل دارد.

ب) دیروز در جریان بررسی این لایجه در مجلس یک نماینده مجلس گفت: آنچه که در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت پیشنهاد شد تا به جای 5% ، 30% به عنوان مبلغ فروش محصولات استخراج کنندگان معادن سنگ آهن در نظر گرفته شود چرا که گمان می کردیم درصد زیادی به این مبلغ اضافه شده در حالی که براساس بررسی های مرکز پژوهش ها 5% پیشنهادی دولت معادل 54% بود که در واقع با تصویب 30 درصدی کمیسیون تلفیق اشتباه بزرگی به وقوع پیوست زیرا این 30% معادل 24% در نظر گرفته شده است.

ج) در صورت های مالی 92 چادر ملو شاهد اعمال بند 55 بودجه 92 هستیم. شرکت مبلغ بهره مالکانه را 8،464،110 میلیون ریال پیش بینی کرده اما همانطور که در صورت های مالی 9 ماهه کچاد مشاهده شده ، شرکت 2% از هزینه مذکور را از طریق افزایش نرخ فروش محصولات به فولاد مبارکه و فولاد خوزستان انتقال داده است. قبلا ضریب فروش کنسانتره خشک به فولاد مبارکه و فولاد خوزستان به ترتیب 12 و 10% نرخ شمش فخوز بوده که در پیش بینی سال 92 آن را به 14 و 12% افزایش داده است. در واقع با این کار 3% از هزینه بهره مالکانه را متقبل شده است. برای سال 93 قرار است 30% کل فروش سنگ آهن دانه بندی و کنسانتره (شامل کنسانتره‌های تحویلی برای گندله‌ سازی درون شرکت و کنسانتره‌ فروشی به خارج از شرکت) به عنوان بهره مالکانه پرداخت شود. در این حالت قیمت کل فروش کنسانتره به 2 شرکت فولاد مبارکه و فولاد خوزستان را با قیمت کل فروش سنگ آهن دانه بندی با کنسانتره تحویلی برای گندله جمع می کنیم که مبلغ  15,910,455 میلیون ریال خواهد شد که 30% آن معادل 4,773,136 میلیون ریال خواهد شد که به ازای هرسهم حدود 40 تومان تاثیر منفی بر سود هر سهم آن دارد.

د) گل گهر در آخرین پیش بینی هزينه انتفاع از پروانه بهره برداري معدن را در پيش بيني خود اعلام ننموده است. فروش کنسانتره و سنگ آهن دانه بندی و گندله توسط شرکت 8 میلیون تن پیش بینی شده است که با 5% قیمت میانگین شمش فخوز مبلغی بالغ بر 632 میلیارد تومان باید برای سال 92 بهره مالکانه بپردازد که به ازای هر سهم 632 ریال خواهد شد البته اگر 40% آن به فولادی ها متقبل شود مبلغ فروش شرکت افزایش خواهد یافت. در بودجه 93 قرار است 30% مبلغ فروش کنسانتره و سنگ اهن دانه بندی شده به عنوان بهره مالکانه پرداخت شود که در این صورت باید مبلغی بالغ بر 203 میلیارد تومان بهره مالکانه پرداخت نماید که به ازای هر سهم با توجه به سرمایه 10،000،000 میلیون ریالی 20 تومان از سود هر سهم آن خواهد کاست. نکته مثبت اینجاست که از فروش گندله مبلغی از این بابت دریافت نمی شود.

 

7) کف سازی جهت خیزی دوباره !!

الف) گروه پالایشی بعد از افت اخیر در یک محدوده نوسانی قرار داشته و در حال ساخت کف های محکمی برای قیمت های خود هستند. انتظار می رود با خروج از این محدوده شاهد افزایش تقاضا بر روی سهام این گروه باشیم. منتهی برای خروج از این منطقه نیاز به یک خبر بنیادی مثبت می باشد.

ب) در پالایشی ها رئيس سازمان خصوصي سازي گفت: بلوک 50 درصدي پالايشگاه لاوان دوباره و تا پايان سال عرضه مي شود و عرضه بلوک 45 درصدي شبندر هم بايد قطعا تا آخر سال 92 انجام شود. او همچنين گفت که عرضه اوليه پالايشگاه کرمانشاه هم تا آخر سال انجام مي شود.

ج) خبرهاي خوبي از لاوان به گوش می رسد. تا چند روز ديگر بنزين يورو 4 اين شركت رسما به توليد رسيده و مي تواند حاشيه سود شركت را افزايش دهد مضافا اينكه ظاهرا تعديل مثبت شاوان در عملكرد 12 ماهه قطعي شده و تاثيرات طرح هاي افزايش ظرفیت و بنزين سازي در گزارش 12 ماهه نمود پیدا خواهد کرد.

د) در پالايش نفت تهران ظاهرا تعديل مثبت شركت قطعي شده و شنيده مي شود این تعدیل کمتر از 20% خواهد بود.

ه) شرانل امروز با ثبت معاملات منفی به کمتر از 1.600 رسید. این شرکت صادرات بالایی را نسبت به سایر شرکت‌ها دارد و وابستگی آن به مواد اولیه وارداتی پایین است. تنوع محصول و انعطاف پذیری بالا در تولید از دیگر نقاط قوت این شرکت می باشد اما قیمت گذاری محصولات داخلی بر اساس ضوابط سازمان حمایت از مصرف کنندگان از نگرانی های این شرکت محسوب می شود. شاید عرضه اولیه نفت سپاهان باعث توجه بیشتری به شرانل شود.

8) عدم ارائه گزارش های 9 ماهه باعث بی اعتمادی به این گروه شده است !!

الف) امروز گروه بانکی متعادل بود اما در دقایق پایانی عرضه های بیشتری بر روی این گروه سنگینی می کرد. اهالی بازار همچنان در انتظار گزارش های بانک صادرات ، تجارت ، اقتصاد نوین و ملت هستند. از ابتدای دی ماه 45 روز می گذرد و همچنان شاهد بی تفاوتی شرکت ها و سازمان به این مسئله هستیم. اما بازار این قضیه مشکل دارد و تا زمان رسیدن گزارش های این 4 شرکت نمی توان انتظار رشد پر قدرتی را از این گروه داشت. البته لازم به گفتن است که این گروه جای افتی آنچنانی را هم ندارد. چرا که بانکی ها با ریسک هایی نظیر هدفمندی و خوراک و غیره و ذالک روبرو نیستند.

ب) امروز بانک پارسیان بعد از افزایش سرمایه و با یک تعدیل مثبت 8 درصدی با رشد 2 درصدی به بازار برگشت. پارسیان با سرمایه قبلی سود 612 ریالی داشت و حال با سرمایه جهت سود خود را 510 ریال اعلام کرده است و در 9 ماهه موفق به پوشش 65 درصدی سود خود شده است. انتظار می رفت سهم در محدوده 400 تومان بازگشایی شود اما به دلیل بازگشایی در قیمت های بیش از 430 تومان با افزایش عرضه ها روبرو شد و به کمتر از 420 تومان رسید. اگر معامله بلوکی بین غدیر و ایران خودرو به ثمر بنشیند ، بانک پارسیان آینده درخشانی خواهد داشت. خرید سهم در محدوده قیمتی 380 - 400 تومان می تواند گزینه مناسبی برای میان مدت باشد. باید توجه داشت که سودی به حق تقدم ها تعلق نمی گیرد.

ج) بانک تجارت با شرایط متزلزلی روبرو شده است و اگر افزایش سرمایه سهم قطعی نشود شاهد اصلاح بیشتری در سهم خواهیم بود. گزارش توجیهی افزایش سرمایه هنوز آماده نشده است و همین موضوع باعث نگرانی هایی بابت طولانی شدن زمان افزایش سرمایه شده است. محدوده 340 تومان حمایت اصلی تجارت می باشد.

9) کام قندی ها شیرین شد !!

الف) از روز گذشته بالاخره بتا منفی در بازار عمل کرد و قندی ها یکپارچه صف خرید شدند. قندی هایی که طی یکسال گذشته رشد خوبی را نداشته و در روز های خوب و بد بازار در لاک دفاعی بودند. در این گروه به تازگی وزارت جهاد کشاورزی دستور داده که ثبت سفارشی برای شکر انجام نگیرد چرا که انبار ها پر از محصولات قندی و شکری است. در حال حاضر به دلیل واردات بی رویه هر کیلوگرم شکر حدود 1.700 تومان از تولید کنندگان داخلی خریداری می شود در حالی که شرکت های قندی نرخ شکر را در بودجه خود حدود 1.900 تومان در نظر گرفته اند و تعدیل منفی قچار هم از همین روی بود. اما مهم ترین خبر این بود که تعرفه واردات شکر خام از 10% به 22% تغییر کرد و شکر سفید نیز به همین نسبت و به نظر می رسد این خبر جو گروه را چند روی مثبت کند. در این گروه سهم هایی نظیر قصفها ، قنیشا ، قزوین ، قشکر و قچار شرایط بهتری را دارند.

ب) قصفها که بازار نتظر تعدیل مثبتش در گزارش 12 ماهه می باشد امروز با صف خرید مستحکمی همراه شد. انتظار می رود قصفها به قیمت های 1.000 و 1.170 تومانی باز گردد.

ج) شکر شاهرود امروز یکی از سنگین ترین صفوف خرید این گروه را تشکیل داد. قشکری که شرایط بنیادی مناسبی داشته و به لحاظ تکنیکی با این صف خرید راهی قیمت های 400 و 440 تومانی شده است.

10) آسمان خراش ها و افت های سنگین !!

الف) ساختمانی ها همچنان یکی از گروه های ریزشی بازار هستند و هر روز یک طبقه از قیمت آن ها کاسته می شود. در این گروه معاون وزیر راه و شهرسازی از پیگیری افزایش تسهیلات مسکن مهر توسط آخوندی خبر داده و گفت : با توجه به عرضه بیش از تقاضای مسکن در بازار پیش‌ بینی می‌ کنیم قیمت‌ها تا پایان سال 10% دیگر کاهش یابد.

ب) حضور در آ.س.پ با دید میان مدت و با توجه به افزایش سرمایه 500 درصدی می تواند بازده مناسبی داشته باشد. قیمت‌های زیر 500 تومان برای ورود به این سهم مناسب ‌است. حمایت اصلی سهم 460 تومان است که برای خرید های بیشتر باید مورد توجه باشد.

11) در تجهیزاتی ها لغو تحریم های حفاری نیز سهم را متعادل نکرد و همچنان با صف فروش روبرو است. رتکو سود هر سهم سال مالی جاری خود را در اصلاحیه گزارش 9 ماهه از 790 ریال به 885 ریال افزایش داده است. در برقی ها و نیروگاهی ها معاون وزیر نیرو از راه‌اندازی بازارهای خرید و فروش برق توسط بخش خصوصی خبر داد و اعلام کرد: با تدوین دستور العملی به زودی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بخش خصوصی به صورت مستقیم امکان خرید و فروش برق را در کشور پیدا می‌کنند.

12) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 2.935– 2.945 تومان

ب) یورو : 3.990 – 4.005 تومان

ج) درهم امارات : 800 – 803 تومان

د) سکه طرح جدید : 865.000– 875.000 تومان


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 125


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 15 بهمن 1392 ] [ 17:17]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آخرین مطالب ارسالی
چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
علل افت سریع و شدید امروز شاخص و پیش بینی روند معاملات فردا تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
سه احتمال برای آینده سهام شرکت های کوچک و بزرگ و رالی ادامه‌دار بورس تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
پیش بینی روحانی از رشد اقتصادی ۹۸ و خوش بینی به بازگشت آمریکا به برجام تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
عوامل رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص در یک ماه و پیش بینی مثبت به چند دلیل تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
«راهبی که فراری اش را فروخت» و داستانی واقعی که زندگی میلیون ها نفر را متحول کرد تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
مختصری از کتابِ «بیندیشید و ثروتمند شوید» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
چرا باید این کتاب را بخوانید : «هنر جنگ» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
خط مقاومت مهم ۳۱۰ هزار واحدی شاخص و تحلیل تکنیکال آینده تاریخ : جمعه 17 آبان 1398
قیمت جدید شیر و ۱۴ محصول لبنی ابلاغ نشده / قیمت پیشنهادی دامداران تاریخ : دوشنبه 06 آبان 1398
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 8551
کل نظرات کل نظرات : 367
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 67
تعداد اعضا تعداد اعضا : 83

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 699
باردید دیروز باردید دیروز : 788
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 2
بازدید هفته بازدید هفته : 2,429
بازدید ماه بازدید ماه : 8,364
بازدید سال بازدید سال : 59,290
بازدید کلی بازدید کلی : 953,236

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 3.133.159.58
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir