')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://endbourse.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

آموزش و سیگنال خرید وفروش در بورس

در بازار روز گذشته چندین خبر در کنار هم قرار گرفت تا در کنار بی رمقی فروشنده ها بازار به تعادل نسبی بازگردد. رسیدن خبر هایی نظیر آگهی نیروگاه قائم توسط بانک صادرات در کنار خبر تائید افزایش سرمایه 300

banner
کدام سهم تا پایان سال 2 برابر می شود؟
جستجوگر پیشرفته



در بازار روز گذشته چندین خبر در کنار هم قرار گرفت تا در کنار بی رمقی فروشنده ها بازار به تعادل نسبی بازگردد. رسیدن خبر هایی نظیر آگهی نیروگاه قائم توسط بانک صادرات در کنار خبر تائید افزایش سرمایه 300 درصدی شپنا باعث شد تا شرایط بازار کمی بهبود یابد. در ادامه خبرهای مثبت دیگر از گروه خودرویی و بانکی در مقابل بازگشایی تاپیکو و جمع آوری صف فروش آن سبب آرامش در جو کلی بازار شد. بطور قطع در هفته آینده و با بازگشایی سایر نماد های گروه پتروشیمی و رسیدن گزارش های سایر نماد های مهم بازار یک تنش دیگر را تجربه خواهیم کرد و به نظر این تنش آخر بازار باشد.

2) در نتیجه معاملات آخرین روز کاری هفته، شاخص کل بورس تهران با افت 302 واحدی راهی کانال 79.000 واحدی رشد و به رقم 79.785 واحدی رسید. تاپیکو در بازگشت به تابلوی معاملات ، تاثیر منفی 119 واحدی را به همراه داشت. در ادامه، نمادهای معاملاتی فملی و فولاد با 42 و 30 واحد رتبه های دوم و سوم بیشترین تاثیرگذاران منفی بر روی شاخص را به خود اختصاص دادند. اما در سوی مقابل 2 گروه پالایش و بانک در برابر ریزش بیشتر بازار ایستادگی کردند. بدین ترتیب نماد های معاملاتی شپنا ، شبندر ، وتجارت و وبصادر با 79 ، 27 ، 24 و 20 واحد بیشترین تاثیر مثبت را برای دماسنج بازار به ارمغان آوردند. شاخص فرابورس بر خلاف بازار اصلی با رشد 2 واحدی روبرو شد و به رقم 752 واحدی رسید. پالایش نفت تهران عامل اصلی رشد جزئی شاخص این بازار بود. ارزش معاملات امروز بازار بورس به 142 میلیارد تومان رسید که 40 میلیارد تومان از این معاملات به تاپیکو و شپنا تعلق گرفت. ارزش معاملات بازار فرابوس هم به 102 میلیارد تومان رسید که 40 میلیارد تومان از این معاملات مربوط به عرضه اولیه برق عسلویه بود. از دیگر نماد های پرحجم بازار می توان به وکار ، فارس و شبندر اشاره داشت.

 

3) حواشی بازار :

 

الف) در خبر های سیاسی ، نشست کارشناسی ایران و 1+5 در خصوص گام پایانی توافقنامه ژنو سه‌ شنبه هفته آینده 13 اسفند ماه و در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود. ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اول آذر ماه پس از پایان مذاکرات وین در نشستی خبری درباره مذاکرات ایران و 1+5 در خصوص گام پایانی توافق ژنو گفت: قرار شد برای چند دور آینده برنامه ریزی کنیم. فعلا درباره تاریخ جلسات سطح سیاسی تا آخر اردیبهشت و خرداد توافق کردیم که قرار شد در یک ماه پایانی برنامه هایمان را خالی بگذاریم که به میزان مورد نیاز جلسه برگزار شود، ولی تا خرداد توافق کردیم 5 تا 6 جلسه در سطح سیاسی و کارشناسی را برگزار کنیم که اولین جلسه در حاشیه اجلاس آتی شورای حکام در وین بین کارشناسان ما برگزار می‌شود و تفاهم کردیم موضوعاتی در آن جلسات بحث شود و سپس نشست دوم در سطح سیاسی در پایان سال جاری شمسی 26 تا 29 اسفند ماه در وین برگزار خواهد شد.

 

ب) در خبرهای اقتصادی ، نمایندگان در نشست علنی چهارشنبه 7 اسفند ماه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با بند 13 این لایحه درخصوص مالیات برای واحدهای مسکونی خالی موافقت کردند. بر این اساس واحدهای مسکونی واقع در شهرهایی با جمعیت بیش از 100.000 نفر از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره خواهند شد به طوری که مالیات واحدهای خالی سال دوم معادل یک دوم مالیات متعلقه، سال سوم برابر مالیات متعلقه و سال چهارم به بعد یک و نیم برابر مالیات متعلقه خواهد بود. اين بدين معني است كه از سال آینده شاهد فشار فروش و يا اجاره در این حوزه خواهیم بود.

 

ج) در خبری دیگر رییس کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 از ارائه پیشنهادات تعدادی از نمایندگان مجلس درخصوص نحوه اجرای هدفمندی یارانه ‌ها به معاون اول رییس جمهور در جلسه مشترک خبر داد.

 

د) در بازار های جهانی همچنان مسیر نوسانی را در پیش دارند. مس در 2 ایستگاه 7.100 تا 7.200 در حال رفت و آمد می باشد و سرب و روی هم در قیمت های 2.120 و 2.080 دلاری در حال نوسان می باشند. طلا نیز بعد از رشد اخیر و رسیدن با محدوده مقاومتی افزایش عرضه ها و افت قیمتی را تجربه می کند. در حال حاضر هر انس طلا در قیمت های 1.330 دلاری معامله می شود.

 

4) تزریق خبر های مثبت از سوی اسکناس های سرشناس !!

 

الف) در گروه بانکی با رسیدن 2 خبر مثبت از سوی صادرات و تجارت شاهد کاهش فشار فروش و توجه به نماد های سرشناس این گروه بودیم. بانکی هایی که طی هفته های گذشته به پای خوراک پتروشیمی ها سوختند و حتی بازار به روی گزارش های مثبت آن ها هم پا گذاشت و آن ها نادیده گرفت !!

 

ب) در این گروه وبصادر با خبر آگهی نیروگاه منتظر قائم مورد توجه قرار گرفت. وبصادری که این روز ها درگیر دسته پنجه نرم کردن با 2 حقیقی عمده اش می باشد که نفس سهم را بریده است. بانک صادرات ایران در نظر دارد 100% مجموعه دارایی خود در نیروگاه منتظر قائم را بصورت نقد/ نقد و اقساط از طریق مزایده عمومی واگذار نماید.این نیروگاه یک نیروگاه توليد برق (نوع واحد سيكل تركيبي و بخار با ظرفيت 1.619 مگاوات)​ می باشد. صادرات در مرداد ماه سال جاری این نیروگاه را با قیمت پایه 2.580 میلیارد تومان به مزایده گذاشته شده بود. با توجه به اینکه یک نیروگاه 1.000 مگاواتی سیکل ترکیبی با یورو 4.000 تومانی بیش از 1.800 میلیارد تومان ارزش دارد. ارزش این نیروگاه بیش از 3.000 میلیارد تومان خواهد بود.علاوه بر بانک صادرات، بانک تجارت هم نیروگاه سیکل ترکیبی فارس را در اختیار دارد. نیروگاه سیکل ترکیبی فارس با ظرفیت 1.000 مگاوات بزرگترین نیروگاه این استان بوده و متشکل از 9 نیروگاه بخاری و گازی است. این نیروگاه از سال 1374 به بهره برداری رسیده و تحت مدیریت شرکت توانیر بوده و دارای راندمان بالا می باشد.ارزش این نیروگاه بیش از 1.800 میلیارد تومان برآورد می شود.

 

ج) بانک تجارت که در ابتدای بازار پر عرضه ظاهر شده بود با رسیدن خبر هایی مثبت مبنی بر تائید افزایش سرمایه مورد توجه قرار گرفت و حتی در دقایقی هم به صف خرید رسید. سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: با افزایش سرمایه بانک تجارت از 17.500 میلیارد ریال به 45.700 میلیارد ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها معادل 161% به منظور اصلاح ساختار مالی و بهبود نسبت کفایت سرمایه و توسعه سایر فعالیت های بانکی موافقت کرده است. این افزایش سرمایه، حداكثر تا 60 روز پس از صدور آن امكان‌ پذير خواهد بود. عدم انجام افزایش سرمایه در مهلت مقرر، موجب ابطال اين مجوز گرديده و انجام آن مستلزم اخذ مجوز جديد از اين سازمان خواهد بود.

 

د) بانک انصار که بازار به تعدیل مثبت او واکنش نشان نداد ، باز هم افت قیمتی را تجربه کرد. وانصاری که شایعاتی مبنی بر یک تعدیل مناسب برای انتهی سال 92 را در دل خود داشته و فعلا به نظر می رسد در محدوده 280 تومان با تقاضای بیشتری همراه شود.

 

ه) د بین نماد های بانکی ، وکار هم با گزارش اخبر خود ثابت کرد که حرف های بسیاری برای گفتن دارد. لذا خرید سهم در این قیمت های از ریسک کمی برخوردار است. بلوک 31 میلیون سهمی شرکت را بیمه کارآفرین خریداری کرد.

 

5) کولاک یکی از عول های خودروسازی کشور !!

 

الف) در گروه خودرویی در حالی فشار فروش در کلیه نماد های روی تابلو را داشتیم که با رسیدن گزارش مثبت سایپا شاهد تعادل در برخی از نماد های گروه بودیم. خودرویی هایی که این روز ها به دلیل به تعویق افتادن معامله بلوکی بانک پارسیان در لاک دفاعی فرو رفته و تنها خبری که می تواند باری دیگر نماد های این گروه را مورد توجه قرار دهد رسیدن گزارشی مثبت از سوی ایران خودرو است.

 

ب) سایپا برای سال آتی در اولین پیش بینی سود 11 ریالی اعلام کرد. این در حالیست که سال جاری زیان 435 ریالی به ازای هر سهم پیش بینی کرده بود. افزایش قابل توجه فروش ( ناشی از رشد تولید ) و تغییر در ترکیب محصولات در کنار پیش بینی افزایش قیمت در محصولات شرکت باعث رشد چشم گیر سود عملیاتی شده است. سایپا در حالی سود عملیاتی برای سال 93 را 466 میلیارد تومان پیش بینی کرده که زیان عملیاتی شرکت برای سال 92 حدود 306 میلیارد تومان بوده است. شرکت در بخش تولید و فروش محصولات جمعا 90% رشد داشته است و مقدار فروش دقیقا به اندازه رشد تولید افزایش یافته است.شرکت پیش بینی رشد صادرات داشته است. در سال 92 پیش بینی صادرات 49.9 میلیون دلار صادرات ( با دلار 2.900 تومانی ) داشت که این رقم برای سال 93 به 275.6 میلیون دلار ( با دلار 2.802 تومان) رسیده است.قابل ذکر است شرکت برنامه ريزي لازم به منظور افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي ها را در دستور کار خود قرار داده و در حال انجام اقدامات مربوطه مي باشد. نکته دیگر اینکه شرکت سود حاصل از سرمایه گذاری های خود را برای سال آتی 177 میلیارد تومان پیش بینی کرده که نسبت به سال 92 افت 53 درصدی داشته است. همچنین هزینه های مالی شرکت برای سال آتی با رشد 15 درصدی پیش بینی شده است.

 

ج) زامیاد به گزارش مثبت منتشر شده از سوی سایپا واکنشی نشان نداد و با صف فروش سنگین به سمت سطوح 140 تومانی حرکت می کند. زامیادی که بازار از او توقعات بیشتری داشت اما او تنها 1 ریال سود را برای سال 93 پیش بینی کرد ! مدیر مالی شرکت زامیاد با بیان این که روند تولید و فروش شرکت زامیاد در 6 ماهه دوم سال 92 مناسب تر بوده است ولی این به معنای رفع همه موانع فروش و تولید نمی باشد گفت : بودجه برآوردی شرکت در سال 92 به ازای هر سهم به طور کامل محقق خواهد شد و با توجه به چشم انداز مثبت از آینده صنعت و بهبود شرایط بین المللی در صورت انجام اقدامات عملی در این بخش از صنعت پتانسیل تعدیل سود هر سهم برای شرکت های فعال در این گروه وجود خواهد داشت. فرهنگ در خصوص گزارش پیش بینی شرکت های گروه خودرو برای سال ۹۳ اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریمی و بحث رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کشور در سال گذشته شرکت های گروه خودروسازی و قطعات با کاهش تیراژ تولیدی و حتی زیان انباشته رو به رو گردیدند لذا انتظار گزارش های مناسب را تا زمان مشاهده اقدامات عملی در کاهش تحریم ها در این صنعت نمی توان داشت بنابراین شرکت ها در بودجه بندی باید حداکثر احتیاط را لحاظ گردانند و نمی توانند تنها به حرف ها بسنده کنند.

 

د) پارس خودرو سود هر سهم سال 93 را در اولین پیش بینی 52 ریال اعلام کرد که نسبت به زیان 1.377 ریالی سال جاری رشد قابل توجهی داشته است.رشد 284 درصدی فروش و 234 درصدی بهای تمام شده در کنار افزایش هزینه های عمومی ، سود عملیاتی 190 میلیارد تومانی را در پی داشته است. زیان عملیاتی سال جاری 122 میلیارد تومان می باشد. هزینه های مالی شرکت برای سال 93 نسبت به سال 92 رشد 12 درصدی داشته است.مقدار تولید و به تبع آن فروش محصولات شرکت بیش از 130% رشد نسبت به امسال داشته است. شرکت برای سال 93 پیش بینی صادرات داشته این در حالیست که در سال 92 فروش صادراتی نداشته است.

 

ه) گفته می شود ممکن است در گزارش خبهمن اصلاحاتی صورت پذیرد. سهامداران شرکت به گزارش عجیب شرکت که بسیاری مهندسی شده بود اعتراض کرده و مراتب اعتراض خود را به بورس اعلام کردند.

 

و) دبیر انجمن قطعه سازان درباره رشد سود در بودجه 93 شرکت های قطعه ساز گفت: تولید خودرو درسال 90 در حدود 1.650 دستگاه در روز ، در سال 91 به 900 دستگاه و درسال 92 به 740 دستگاه کاهش یافت و این باعث شد شرکت های خودرویی بزرگ ما با افت شدید سود آوری و زیان انباشته روبه روشوند اما با وجود کاهش تحریم ها در سال جدید و افزایش تیراژ محصولات خودرو ، شاهد رشد تولید و سودآوری در این صنعت خواهیم بود.به گفته وی، پیش بینی می شود برای سال 93 تولید به روزی 1.300 دستگاه افزایش یابد.در همین راستا شرکت های قطعه ساز با افزایش تولید روبه رو خواهند شد تا نیاز تولید کنندگان داخلی را تأمین کنند و این باعث سودآوری این شرکت ها خواهد شد.

 

ز) خکاوه به قیمت های کمتر از 900 تومانی واکنش مثبت داد و راهی صف خرید شد. خکاوه ای که زیان سال 93 خود را با کاهش جدی مواجه کرده وبا آمدن وولو سوئد به بازار ایران ، خود را برای اعلام گزارش ها و شرایط بهتر در سال آتی آماده می کند.

 

ح) خمحرکه بعد از بازگشایی و رشد 250 درصدی سود برای سال 93 ، فشار فروش سنگینی را تحمل می کند که ناشی از رشد قیمتی سهم بیش از حد مجاز بود. معاون مالی و اقتصادی خگستر و سهامدار عمده خمحرکه درباره پیش بینی سود سال 93 گفت: پیش بینی شده تولیدات این شرکت تا 70% افزایش یابد و مقدار زیادی از این رشد به قطعات پراید به ویژه گیربکس و افزایش تیراژ آن مرتبط است.وی افزود: ما در سال های گذشته بیشترین همکاری را با ایران خودرو داشته ایم ،اما برای سال 93 این همکاری ها را گسترده تر کرده و برای سایپا در سال 93 تولید 250.000 دستگاه را پیش بینی کرده ایم.وی گفت : در سال 92 افزایش نرخی نداشتیم اما پیش بینی کرده ایم برای سال 93 حدودا تا 20% نرخ محصولات خود را افزایش دهیم و این در سود آوری شرکت موثر خواهد بود.معاون مالی و اقتصادی شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو از بهره برداری از خط طراحی قطعات نیرومحرکه خبرداد و ادامه داد: خط جدید طراحی قطعات این شرکت با شرکت های تولید و صنایع مختلف و کارخانه های خودرویی به صورت سفارشی خواهد بود.

 

ط) تایرا سود هر سهم خود برای سال 93 را از 280 به 345 ریال افزایش داد و با افزایش 16 درصدی روبرو شد. افزايش مبلغ فروش ناشي از افزايش قيمت محصولات و افزايش بهاي تمام شده و هزینه ها منجر به رشد 17 درصدی سود عملیاتی گردیده است.

 

6) رشد دالتون ها به کمک خبر افزایش سرمایه !!

 

الف) گروه پالایش باری دیگر و با رسیدن خبر افزایش سرمایه شپنا مورد توجه قرار گرفت. پالایشی هایی که در قیمت های فعلی ریسک آنچنانی نداشته و در روز های اخیر به دلیل گزارش های محافظه کارانه و ابهاماتی نظیر نرخ گذاری و کیفی سازی محصولات در سال آینده مورد بی مهری بازار قرار گرفته بودند. صحبت های وزیر نفت مبنی بر آلاینده بودن بنزین تولید شده در ایران و عرضه سوخت پاک از تمامی جایگاه های کشور به احتمال کاهش تولید بنزین قوت بخشیده است.

 

ب) شپنا باری دیگر و همراه با رسیدن خبر افزایش سرمایه به قیمت های کمتر از 2.500 تومان واکنش نشان داد تا باری دیگر به قیمت های 2.700 تومانی باز گردد. پالایش نفت اصفهان  مبلغ 12.486.774.300 هزار ریال معادل 300% افزایش سرمایه می دهد. این افزایش سرمایه از محل سود انباشته به میزان 160% و سایر اندوخته‌ها به میزان 140% می باشد. شپنا اعلام کرده که وضعیت مالی و سودآوری شرکت با انجام این افزایش سرمایه تثبیت شده و در سنوات 96 و 98 بهبود می یابد.

 

ج) با رسیدن خبر افزایش سرمایه شپنا ، شتران هم باری دیگر مورد توجه قرار گرفت. شترانی که بازار همچنان در انتظار افزایش سرمایه سنگین او می باشد و با رسیدن خبر های مثبت از سوی شپنا ، سهامداران خود را خوشحال کرد. در این گروه شتران بهترین پیش بینی برای سال 93 را اعلام کرد اما بازار هیچ توجهی به گزارش قابل توجه او نداشت. گفته می شود این سهم پالایشی یک تعدیل مثبت هم برای انتهای سال 92 به عنوان عیدی به سهامدانش می دهد.

 

د) در این گروه سازمان خصوصی سازی با ارسال نامه‌ ای به فرابورس اعلام کرد از عرضه بلوک 50% بعلاوه یک سهمی شرکت پالایش نفت لاوان در روز 11 اسفند در فرابورس منصرف شده است. ظاهرا خریدار از سرمایه گذاری برای این بلوک منصرف شده و این بلوک به تامین اجتماعی می رسد.

 

7) دوپینگی ها به نفس نفس افتادند !!

 

الف) گروه دارویی بعد از رشد مناسب اخیر با افزایش عرضه ها در اکثر نماد ها روبرو شدند. دارویی هایی که همچنان بازار به روند صعودی آن ها اعتقاد داشته و سرمایه گذاران می دانند که این گروه گزارش های 12 ماهه مناسبی به عنوان عیدی به بازار می دهند.

 

ب) رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو از ورود یک شرکت بزرگ داروسازی آمریکایی به صنعت داروسازی ایران خبر داد و گفت: قرارداد تولید تحت لیسانس شرکت بزرگ داروسازی MSD آمریکا در ایران امضا شده است. ناصر ریاحی با اشاره به اینکه شرایط امیدوارکننده‌ای برای بازار و صنعت داروسازی کشور به وجود آمده است، گفت: ایران کشور مستعدی برای سرمایه‌گذاری بوده و این استعداد به ویژه در حوزه صنعت داروسازی نسبت به سایر صنایع بیشتر است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک شاهد حضور بسیاری از شرکت‌های بزرگ داروسازی جهان در ایران باشیم. او با اشاره به تمایل یک شرکت آلمانی برای خرید سهام شرکت سرم‌سازی شیراز و مشارکت در تولید این کارخانه عنوان کرد: شرکت بزرگ داروسازی آمریکایی MSD که جزء بزرگترین شرکت های داروسازی جهان محسوب می‌شود برای تولید تحت لیسانس در ایران ابراز تمایل کرده و قرارداد مربوط به آن نیز منعقد شده است.

 

ج) داسوه با افت قیمتی روبرو شد. داروسازی اسوه سود سال 93 خود را مبلغ 4.546 ریال اعلام کرد. قابل ذکر است که این میزان سود از تعدیل 18 درصدی نسبت به سال مالی 92 برخوردار بوده است. پیش بینی افزایش حجم فروش به میزان 24% از جمله دلایل تعدیل مثبت عنوان شده است.

 

د) در والبر محدوده 550 تومانی، منطقه حمایتی سهم محسوب می شود. شرکت قصد دارد به زودی اعتلای البرز را در بازار فرابورس عرضه اولیه کند که از این محل به سود شرکت افزوده می شود. توصیه می شود والبر را زیر نظر داشته باشید.

 

8) هلدینگ این گروه مردانه برگشت !!!

 

الف) تاپیکو هم به بازار بازگشت و او هم با حمایت های همه جانبه از سوی تامین جمع آوری شد ! جمع آوری صفوف فروش توسط حقوقی های این گروه ، این شائبه را برای به وجود آورده که نرخ خوراک گازی بیشتر بر روی شاخص موثر است تا گروه پتروشیمی !! جمع آوری چندین باره صف فروش تاپیکو و حجم معاملات سنگین و میلیونی در تاپیکو نشان از حمایت خوب سهامداران حقوقی این سهم دارد.

 

ب) تاپیکو اعلام کرد که آثار مالی افزایش نرخ خوراک گاز طبیعی و گاز ترش برای سال آتی با فرض یکسان بودن مفروضات پیش بینی عملکرد سال 93 شرکت های زیر مجموعه ( شخارک،شفن و خراسان) با پیش بینی عملکرد سال 92 و همچنین عدم تغییر سیاسی تقسیم سود این هلدینگ ،جمعا موجب کاهش 4 تومانی سود هر سهم سال مالی منتهی به 31 اردییبهشت 94 خواهد شد. مدیر مالی تاپیکو گفت : یکی از برنامه های توسعه ای شرکت در سال آینده خرید 11% از سهام شرکت ستاره خلیج فارس است تا با در اختیار گرفتن 49% از سهام این شرکت، تاپیکو سهامدار عمده این شرکت نفت و گازی شود. این مقام مسئول درباره اثر این معامله در سود هر سهم سال مالی آینده گفت: هنوز میزان دقیق افزایش مالکیت در این بلوک بر درآمد شرکت مشخص نیست اما بعد از قطعی شدن معامله محاسبات دقیق برای میزان اثرگذاری این معامله در سود سال مالی 94.2.31 شرکت اعلام می شود. او همچنین به تولید متانول نوع 2 در شرکت های مدیریتی زیر مجموعه خود اشاره کرد و افزود : از دیگر برنامه های شرکت تولید متانول 2 با مشارکت شرکت پتروشیمی فن آوران و امیرکبیر است که این موضوع در دستور کار مدیریت تاپیکو قرار دارد و البته در این زمینه طی آینده ای نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد.

 

ج) در این گروه خلیج فارس متعادل بود. انتشار گزارش عرضه اولیه سهام پتروشیمی برزویه در بازار فرابورس توسط این شرکت و اعلام برنامه عرضه سهام سایر شرکت های زیر مجموعه از جمله پتروشیمی پارس در کنار به ثمر رسیدن معامله بلوکی او می تواند زمینه ساز تحرکات مثبت در این غول هلدینگی شود. فارس اعلام کرد با توجه به مصوبه هیات میدره محترم، این شرکت قصد دارد سهام شرکت پتروشیمی نوری ( برزویه) از جمله شرکت های زیر مجموعه این شرکت را پس از طی مراحل قانونی و پذیرش در بازار فرابورس عرضه نماید . فارس همچنین اعلام کرد سایر شرکت های زیر مجموعه پس از انجام هماهنگی های لازم عرضه خواهند گردید.

 

د) پتروشیمی آبادان سود هر سهم خود را برای سال 93 مبلغ 2.502 ریال اعلام کرده است که نسبت به سود 2.800 ریالی سال جاری افت 11 درصدی داشته است. افزايش 11 درصدي فروش و 21 درصدی بهای تمام شده سال 93 نسبت به سال جاری ناشي از افزايش 15 درصدي نرخ فروش داخلي و 5درصدي نرخ فروش صادراتي و همچنین افزايش نرخ خوراک گاز طبيعي به 13 سنت، با توجه به ترکيبات خوراک، حدود 6% گاز خوراک دريافتي از پالايشگاه آبادان را تحت تاثير قرار مي دهد و در پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي 93 منظور گرديده است. شپترو در این گزارش یادآور شد که گاز خوراک دريافتي از پالايشگاه آبادان داراي مشتقات مختلفي مي باشد که براساس اطلاعات بودجه ، براي سال مالي 92 به ازاي هر تن 5.414 ريال و براي سال مالي 93 به ازاي هر تن 8.000 ريال لحاظ گرديده است.شرکت اعلام نموده است با توجه به وضعيت بازار و فروش شرکت هاي زير گروه شامل شرکت کشت و صنعت سبز پاسارگاد و شرکت توليدي پليمرهاي صنعتي پوليکا نوين در سال 93 سود سهام دريافتي از بابت اين شرکت ها پيش بيني نمي شود.هزينه انرژي سال مالي 93 نسبت به سال مالي 92 به ميزان 30% افزايش يافته است. افزايش 44 درصدي هزينه هاي مالي ناشي از برنامه اخذ تسهيلات جهت تامين سرمايه درگردش درسال 93 مي باشد. شرکت برنامه افزایش سرمايه 4.5 برابری را برای سال 93 پیش بینی کرده است.

 

ه) با کاهش سود پارسان، سود هر سهم غدیر 8 تومان کاهش خواهد یافت. سود هر سهم شپدیس هم به 3.458 ریال کاهش می یابد که با توجه به سود هر سهم فعلی شپدیس به معنی تعدیل منفی 23 درصدی او خواهد بود.

 

و) شفارس برای سال 93 در اولین پیش بینی 341 ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است که نسبت به سود 302 ریالی سال 92 رشد 13 درصدی داشته است.

 

9) وحشت فلزی ها از فاز به فاز شدن !!

 

الف) در گروه فلزی، فولاد مبارکه علیرقم P/E مناسب اما همچنان فشار فروش را تجربه می کند. فولادی که می تواند به واسطه افزایش تولیدات خودرو ، بر میزان تولید و فروش خود افزوده و در سال آتی تعدیلات مناسبی را رقم بزند. شنيده می شود فولاد در حال رایزنی برای قرارداد با 2 کشور تركيه و هند می باشد. در صورتی که فولاد نتواند به سط ح حمایتی 400 تومان پاسخ مثبت دهد راهی قیمت های 385 تومانی خواهد شد.

 

ب) رئیس جمهور کشورمان در سفری که به بندرعباس داشته است، تاکیدات زیادی را در بخش تولیداتی استانی و به خصوص صنعت فولاد این استان داشته است. دکتر روحانی در سخنرانی خود اظهار داشت: تولیدات این صنعت در حال حاضر نزدیک به 3.5 میلیون تن است و ظرف 4-5 سال آینده ظرفیت فولاد در هرمزگان و تولید آن به حدود 10 میلیون تن افزایش خواهد یافت و دولت همه تسهیلات لازم را در اختیار کارآفرینان و بخش‌های مردمی خواهد گذاشت.

 

ج) بر خلاف فولاد، ذوب آهن شرایط بهتری را تجربه می کند. ذوب آهنی که بازار در انتظار بودجه سال 93 آن می باشند و با رسیدن هر خبر مثبت از این حوزه می تواند مورد توجه قرار گیرد. این روز ها حقوقی ها در خرید سهم حضور دارند و مطمئنا ذوب سال فوق العاده ای در پیش رو دارد. در بورس کالا هم هجوم برای محصولات این شرکت جالب توجه می باشد.

 

د) کگل هم بالاخره پیش بینی سود هر سهم خود برای سال مالی آتی را اعلام کرد که نشان از کاهش 26 درصدی دارد. شرکت که برای سال جاری 1.413 ریال سود به ازای هر سهم در نظر گرفته بود ، این رقم را برای سال 93 به 1.048 ریال رساند. شرکت با توجه به بند الف تبصره 10 لايحه بودجه سال 93در خصوص حق انتفاع پروانه بهره برداري از معادن، شرکت به ماخذ 30% قيمت فروش محصولات خود (کنستانتره،دانه بندي و کنستانتره هاي تحويلي به واحد گندله سازي) را به عنوان حق انتفاع محاسبه و در قيمت تمام شده محصولات لحاظ نموده است.همچنین نرخ فروش محصولات بر مبناي قيمت شمش فولاد خوزستان محاسبه نموده است.

 

ه) میدکو سود هر سهم خود برای سال مالی 93 را با رشد 66 درصدی به 278 ریال رساند. شرکت دلايل تغييرات را افزايش توليد کارخانجات کنسانتره و آهن اسفنجي فولاد سيرجان ايرانيان و کک سازي و کنسانتره فولاد زرند ايرانيان و به بهره برداري رسيدن فروسيليس همدان اعلام نموده است.

 

10) گوشه های دیگر بازار !!

 

الف) برق عسلویه توسط مپنا در بازار فرابورس به قیمت 1.110 تومان عرضه اولیه شد. قیمت عرضه با توجه به سود سال 93 و با P/Eحدود 6 مرتبه صورت گرفت و گفته می شود توسط مپنا حمایت و رشد خوبی داده خواهد شد. بمپنا با توجه به طرح های توسعه ای احداث سیکل ترکیبی در این نیروگاه و افزایش راندمان تولید و کاهش بهای تمام شده می تواند جز سهام پرتوجه با دید سال 93 باشد. مدیرعامل برق عسلویه با بیان اینکه برای فروش برق تا سال 96 فروش تضمینی برق داریم، گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده قیمت برق روند اصلاحی داشته و به سمت واقعی شدن پیش خواهد رفت. سال آینده و سال 94 قطعاً به دلیل کمبود تولید برق، خاموشی خواهیم داشت، گفت: دولت برای تأمین برق باید ظرفیت تولید را افزایش دهد. در برنامه کاری آتی، نیروگاه به سیکل ترکیبی تغییر داده خواهد شد که راندمان را 50% افزایش خواهد داد. هم‌اکنون 200 مگاوات مجوز صادرات برق داریم که با توجه به عدم مشخص شدن سازوکار آن این موضوع نهایی نشده و در آینده از پتانسیل‌های این ظرفیت استفاده خواهیم کرد. تا سال 96 فروش شرکت به صورت تضمینی انجام شده و طی این مدت سوخت مصرفی نیروگاه رایگان در اختیار آن قرار خواهد گرفت. گفته می شود روز شنبه  مپنا به تابلوی معاملات باز میگردد. عرضه سهم در این قیمت حدود 4 تومان بر روی سود هر سهم مپنا تاثیر خواهد گذاشت.

 

ب) در گروه قندی قچار که چندی پیش به دلایلی اعم از کاهش نرخ شکر و انتقال بخشی از شکر تولیدی به سال 93 تعدیل منفی داده بود در گزارش پیش بینی سود سال 93 با تعدیل مثبت 30 درصدی همراه شد. در این گزارش به مانند سایر هم گروهی ها به نرخ شکر 2.240 تومانی برای سال آتی اشاه شده که به نظر می رسئد با این شرایط باید تامل بیشتری روی شرایط این گروه برای سال آتی داشت. شرکت نرخ هر کیلوگرم چغندر مورد نیاز را 3.385 ریال در نظر گرفته است که در مقایسه با چغندر جذب شده در سال جاری با رشد 55 درصدی مواجه شده است. شرکت پیش بینی فروش تفاله خشک به نرخ 8.232 ریال را داشته که در مقایسه با نرخ 7.504 ریالی تفاله در سال جاری نشان از رشد 18 درصدی این محصول دارد. ضمنا شرکت در این گزارش سربار و دستمزد خود را 20% رشد داده است.

 

ج) در سرمایه گذاری ها ،پردیس سرمایه خود را در 3 مرحله و طی 2 سال از مبلغ 50 میلیارد تومان به 150 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته می رساند. در حال حاضر مجوز افزایش سرمایه 30 میلیارد تومانی شرکت از محل سود انباشته صادر شده است.

 

د) بیمه آسیا سود هر سهم سال مالی 93 خود را 114 ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است که نسبت به سود 81 ریالی سال 92 رشد 61 درصدی داشته است. در این گروه از بیمه ملت شنیده هایی مبنی بر افزایش سرمایه به گوش می رسد.

 

ه) سیمان شاهرود سود هر سهم خود برای سال آتی را از 1.020 ریال به 1.328 ریال افزایش داد و با رشد 30 درصدی همراه شد. شرکت تغييرات فروش سال 93 براي 2 ماهه ابتداي سال را قيمت هاي سال 92 منظور و براي 10 ماهه پاياني سال 20% رشد داده است. همچنین افزايش بابت فروش کلينکر از محل موجودي پيش بين گرديده است. شرکت براي سال 93 مصرف 49.970.400 ليتر مازوت به نرخ 3.014 ريال و مصرف 133.972.800 مترمکعب گاز به نرخ 1.082 ریال پیش بینی کرده است.

 

و) بنیرو  هم سود سال 93 خود را اعلام کرد. شرکت که برای سال جاری سود 609 ریالی در نظر گرفته بود ، این سود را برای سال 93 ، 8% رشد داد و به 660 ریال رساند. در پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي 93 نسبت به سال مالي 92 مبالغ فروش به ميزان 9% افزايش، بهاي تمام شده کالاي فروش رفته 4% افزايش، سود عملياتي 10% افزايش و سود خالص 9% افزايش داشته است. همچنين شرکت علت کاهش متوسط نرخ فروش محصولات بوشينگ خازني نسبت به سال مالي 92 را تفاوت در نوع و ترکیب بوشینگ های خازنی فروش رفته اعلام کرده است. شرکت خرید مواد اولیه را به مبلغ 1.778.667 دلار و فروش صادراتی را 3.008.223 دلار و با دلار 3.000 تومانی را پیش بینی کرده است. همچنین بنیرو براي سال مالي 93 ميزان برق مصرفي را حدود 1،800،000 کيلو وات ساعت و گازمصرفي را حدود 300،000 مترمکعب برآورد نموده است.

 

ز) کاشی تکسرام سود 84 ریالی خود برای سال جاری را با رشد 100 درصدی برای سال 93 به 168 ریال رساند. افزايش مقدار فروش و به تبع آن افزايش مبلغ فروش و مبلغ بهاي تمام شده در کنار افزایش نرخ سود بانکی دلیل رشد سنگین سود شرکت می باشد.

 

11) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

 

الف) دلار : 2.980 – 2.990 تومان

 

ب) یورو : 4.105  – 4.125 تومان

 

ج) درهم امارات : 811 – 815 تومان

 

د) سکه طرح جدید : 950.000 – 970.000 تومان


:: امتیاز: نتیجه : 1 امتیاز توسط 4 نفر مجموع امتیاز : 4

:: بازدید : 92


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 08 اسفند 1392 ] [ 22:41]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آخرین مطالب ارسالی
چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
علل افت سریع و شدید امروز شاخص و پیش بینی روند معاملات فردا تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
سه احتمال برای آینده سهام شرکت های کوچک و بزرگ و رالی ادامه‌دار بورس تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
پیش بینی روحانی از رشد اقتصادی ۹۸ و خوش بینی به بازگشت آمریکا به برجام تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
عوامل رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص در یک ماه و پیش بینی مثبت به چند دلیل تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
«راهبی که فراری اش را فروخت» و داستانی واقعی که زندگی میلیون ها نفر را متحول کرد تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
مختصری از کتابِ «بیندیشید و ثروتمند شوید» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
چرا باید این کتاب را بخوانید : «هنر جنگ» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
خط مقاومت مهم ۳۱۰ هزار واحدی شاخص و تحلیل تکنیکال آینده تاریخ : جمعه 17 آبان 1398
قیمت جدید شیر و ۱۴ محصول لبنی ابلاغ نشده / قیمت پیشنهادی دامداران تاریخ : دوشنبه 06 آبان 1398
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 8551
کل نظرات کل نظرات : 367
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 66
تعداد اعضا تعداد اعضا : 83

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 575
باردید دیروز باردید دیروز : 788
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 2
بازدید هفته بازدید هفته : 2,305
بازدید ماه بازدید ماه : 8,240
بازدید سال بازدید سال : 59,166
بازدید کلی بازدید کلی : 953,112

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 3.147.126.242
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir