')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://endbourse.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

آموزش و سیگنال خرید وفروش در بورس

  کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با اجرایی شدن مصوبه تغییر حجم مبنای شرکت های بورسی به 4 در ده هزار برای تعدادی از شرکت ها از روز جاری(شنبه) پایه های بورس برای سال 94 تقویت می شود.  به گزا

banner
کدام سهم تا پایان سال 2 برابر می شود؟
جستجوگر پیشرفته



 

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با اجرایی شدن مصوبه تغییر حجم مبنای شرکت های بورسی به 4 در ده هزار برای تعدادی از شرکت ها از روز جاری(شنبه) پایه های بورس برای سال 94 تقویت می شود. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از ایرنا، هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار روز چهارشنبه هفته گذشته (29 بهمن ماه)مصوبه ای را در زمینه حجم مبنا تعدادی از شرکت های بورسی به تصویب رساند که براساس آن حجم مبنای تمام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران 4 در ده هزار تعداد سهام شرکت تعیین شد.

همچنین براساس این مصوبه حداکثر ارزش حجم مبنا ده میلیارد ریال و حداقل آن 500 میلیون ریال است که تعداد آن براساس قیمت پایانی سهم در آخرین روز معاملاتی هر هفته محاسبه و از اولین روز معاملاتی هفته بعد اعمال می شود.

در چارچوب مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس، در صورت انجام اقدامات شرکتی تغییرات حجم مبنا براساس مقررات و با رعایت نصاب های این مصوبه محاسبه و اعمال می شود البته قرار است این مصوبه از امروز شنبه، دوم اسفند ماه سال جاری در بازار سرمایه اجرایی شود، مصوبه ای که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، رونق را به تالار شیشه ای در بلندمدت بازمی گرداند و منجر به روانی معاملات می شود.

ناگفته نماند که حجم مبنا در سال های گذشته برای شرکت های بورسی نرخ 8 در ده هزار بود، نرخی که بسیاری از فعالان بازار سرمایه نسبت به آن گلایه داشتند و این رقم را عاملی برای عدم رونق بازار می دانستند.

حجم مبنا چیست؟

حجم مبنا اهرمی است که از سال 82 و بعد از انتصاب حسین عبده تبریزی به سمت دبیرکلی بورس به کار گرفته شد و هدف از بکارگیری آن کنترل معاملات و جلوگیری از نوسان های کاذب و افت و خیز بی مورد قیمت سهام با معامله چند سهم شرکت ها بود.

براساس این اهرم که از فرمول 0.0008 ضربدر تعداد سهام شرکت ها محاسبه می شود هر شرکتی با توجه به میزان سرمایه (در واقع تعداد سهام) از حجم مبنای مشخص دارد و باید روزانه آن تعداد سهام شرکت مورد خرید و فروش قرار گیرد، تا تغییر قیمت روزانه مثبت و منفی 2 درصدی برای قیمت آخر وقت سهام شرکت ها محاسبه شود.

این اهرم از همان اول، با مخالفت های بسیاری روبه رو بوده و فعالان بازار همواره یکی از عوامل اصلی گره های معاملاتی را حجم مبنا می دانستند.

بکارگیری این اهرم در آن زمان موجب شد، تعداد زیادی از سهامداران حقوقی به دلیل اینکه نمی توانستند از شرکت های بزرگ بازدهی به دست آوردند به سمت شرکت های کوچک و حتی زیان ده حرکت کنند. این اتفاق زمینه رشد قیمت سهام شرکت های کوچک را فراهم آورد.

حال پس از گذشت سال ها و با تغییر این فرمول کارشناسان معتقدند علاوه بر اینکه تحرک و پویایی در سهام شرکت های بزرگ مشهود می شود، جلوی حرکت کند و گاه تنبل گونه این دسته از سهام گرفته می شود که نتیجه آن نیز اقبال فعالان بازار سرمایه به سهام شرکت های بزرگ و در نتیجه افزایش معاملات روزانه می شود.

محمود رضا خواجه نصیر مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در توضیح این مصوبه گفته است: با توجه به اینکه برخی از شرکت های بزرگ، عمدتا دارای حجم مبنای بالایی در بازار بودند و این حجم مبنا، مانع گردش معاملاتی و قیمت گذاری این سهام بود، پیشنهاد کاهش حجم مبنا که مطالبه بخش عمده ای از بازار بود در هیأت مدیره سازمان بورس و اواراق بهادار طرح شد و مورد تصویب قرار گرفت.

وی ادامه داد: این یکی از سیاست هایی است که جهت تسهیل معاملات و متناسب با درخواست سرمایه گذاران انجام شده که با این مصوبه نزدیک به 200 شرکت با کاهش حجم مبنا در بورس رو به رو خواهند شد.

محمد یوسف امین داور یکی از کارشناسان بازار سرمایه نیز در خصوص تاثیر اجرای این مصوبه در بازار سرمایه به خبرنگار ایرنا، گفت: هرچند به طور حتم این مصوبه بر بازار سرمایه تاثیرگذار است اما آثار آن در بلندمدت مشهود خواهد شد و نباید در کوتاه مدت منتظر تغییرات سنگین در آن بود.

وی ادامه داد: با اجرای این مصوبه شرکت های بزرگ که دارای حجم مبنای بالایی بودند به تعادل خواهند رسید.

وی با بیان اینکه، با توجه به شرایط کنونی بازار حجم مبنای شرکت های بزرگ در حدود یک میلیارد تومان است، اظهار داشت: این مصوبه موقعیت مناسبی را برای جمع آوری سهام این شرکت ها ایجاد می کند.

امین داور با تاکید بر اینکه حجم مبنای قبلی(8 در ده هزار) ایرادی بود که به بازار سرمایه گرفته می شود، گفت: با اجرای این مصوبه و تغییر حجم مبنا در بلندمدت بازار به سمت تعادل حرکت خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سهام بسیاری از شرکت ها در گذشته بعد از فروش در بازار جمع نمی شد و این امر به بازار ضربه می زد اما با اجرای مصوبه جدید میزان نقدشوندگی در بازار افزایش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه نباید فراموش کرد که بازار سرمایه در انتظار نتیجه مذاکرات هسته ای به سر می برد، گفت: در همین حال برخی از اقدامات در بعضی از صنایع آغاز شده به نحوی که حرکات مطلوبی در آنها مشاهده می شود که این امر پایه های بورس را برای سال آینده استوار می کند.

همچنین حسین خزلی خرازی یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه در خصوص مصوبه حجم مبنا که از امروز در بازار سرمایه اجرایی می شود، گفت: این اقدام سازمان بورس برای روان سازی بازار بسیار موثر است و نشان می دهد که این سازمان به منظور حمایت از سرمایه گذاران اقدام به بازنگری در قوانین و دستور العمل ها کرده است.

وی می گوید: مصوبه جدید در خصوص کاهش حجم مبنا، اقدام بسیار موثر و مثبتی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به شمار می رود زیرا موجب می شود تا در شرایط فعلی، بازار روان تر از سابق شود.

خزلی خرازی در خصوص دلیل تصویب قوانین حجم مبنا در سالهای گذشته، گفت که قانون حجم مبنا در سازمان کارگزاران تصویب شد، چرا که در آن زمان مشکلات بزرگ تری در بازار سرمایه وجود داشت اعم از اینکه در آن زمان سامانه معاملات با مشکل مواجه بود و حتی سیستمی که شاخص را محاسبه می کرد امکان محاسبه میانگین موزون قیمت را نداشت


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 105


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 02 اسفند 1393 ] [ 17:21]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آخرین مطالب ارسالی
چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
علل افت سریع و شدید امروز شاخص و پیش بینی روند معاملات فردا تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
سه احتمال برای آینده سهام شرکت های کوچک و بزرگ و رالی ادامه‌دار بورس تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
پیش بینی روحانی از رشد اقتصادی ۹۸ و خوش بینی به بازگشت آمریکا به برجام تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
عوامل رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص در یک ماه و پیش بینی مثبت به چند دلیل تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
«راهبی که فراری اش را فروخت» و داستانی واقعی که زندگی میلیون ها نفر را متحول کرد تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
مختصری از کتابِ «بیندیشید و ثروتمند شوید» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
چرا باید این کتاب را بخوانید : «هنر جنگ» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
خط مقاومت مهم ۳۱۰ هزار واحدی شاخص و تحلیل تکنیکال آینده تاریخ : جمعه 17 آبان 1398
قیمت جدید شیر و ۱۴ محصول لبنی ابلاغ نشده / قیمت پیشنهادی دامداران تاریخ : دوشنبه 06 آبان 1398
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 8551
کل نظرات کل نظرات : 367
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 56
تعداد اعضا تعداد اعضا : 83

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 181
باردید دیروز باردید دیروز : 379
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 2
بازدید هفته بازدید هفته : 2,284
بازدید ماه بازدید ماه : 2,284
بازدید سال بازدید سال : 62,219
بازدید کلی بازدید کلی : 956,165

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 3.147.68.200
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir