')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://endbourse.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

آموزش و سیگنال خرید وفروش در بورس

گروه دارویی از جمله صنایع پر بازده بورس است که طی پنج سال اخیر همگام با رشد چشم گیر بازار سهام، بازدهی مطلوب 360 درصدی را نصیب سهامداران خود کرده اما از سال گذشته تاکنون همزمان با افت شاخص رشد این گرو

banner
کدام سهم تا پایان سال 2 برابر می شود؟
جستجوگر پیشرفته



گروه دارویی از جمله صنایع پر بازده بورس است که طی پنج سال اخیر همگام با رشد چشم گیر بازار سهام، بازدهی مطلوب 360 درصدی را نصیب سهامداران خود کرده اما از سال گذشته تاکنون همزمان با افت شاخص رشد این گروه نیز کاهش داشت.

به گزارش ملت بازار، گروه دارویی یکی از 39 صنعت مهم بورسی است و با داشتن 35 شرکت فعال در بازارهای بورس، فرابورس و بازار پایه فرابورس که مجموع دارایی آنها به 9 هزار 303 میلیارد تومان می رسد، 2.5 درصد از ارزش کل بازار سهام را به خود اختصاص داده و از این بابت در میان همه صنایع بورسی رتبه یازدهم را داراست.

این صنعت در سال 93 مانند اکثر گروه های بازارافت ارزش داشت و با کاهش (4.87) درصدی یک هزار 794 میلیارد تومان از ارزش خود را از دست داد.

افت ارزش کلی گروه باعث شده که از مجموع 35 شرکت این گروه در 3 بازار بورس، فرابورس و بازار پایه فرابورس 14 شرکت بازدهی مثبت و 21 شرکت بازدهی منفی را نصیب سهامداران خود کنند.

در جدول زیر 5 شرکت که بیشترین بازدهی را از ابتدای سال جاری تا کنون داشتند به نمایش درآمده است.


همچنین پنج شرکت که منفی ترین بازدهی را از ابتدای سال جاری تا کنون دراین گروه داشتند به نمایش در آمده است.

پیش بینی سود سال مالی 94

گروه دارو در میان همه گروه های صنعتی بهترین پیش بینی را ارائه نمود و از میان 27 شرکت این گروه که اقدام به پیش بینی سود سال 94 خود کردند، تنها 3 شرکت سود سال 94 خود را با تعدیل منفی ارائه نمودند. در جدول زیر آخرین پیش بینی سود سال 93 و اولین پیش بینی سال 94 را برای 27 شرکت زیر مجموعه این گروه محاسبه و به مقایسه آنها می پردازیم.

سال 94 را می توان سال رونق این گروه دانست به طوری که در صورت توافق در مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها این صنعت در کنار صنعت بانک و خودرو پتانسیل رشد چشم گیری دارد. در ادامه به عواملی که برای این صنعت می تواند فرصت های تازه ای به وجود آورد می پردازیم.

  • طرح های توسعه ای: صنعت دارو از جمله صنایعی است که با شرکت های دانش بنیان ارتباط تنگاتنگی دارد و از صنایعی است که با توجه به ساخت دارو های جدید مرتب نیاز به توسعه شرکت های خود دارند از این رو در صورت حمایت های دولتی توانایی بیشتری در اجرای طرح های توسعه ای خود بدست می آورند که در میزان سود دهی آنها تاثیر گذار است.
  • افزایش قیمت دارو و هدفمند کردن قیمت: در سالهای گذشته به دلیل ارزان بودن قیمت بعضی دارو ها حاشیه سود شرکت های تولید کننده دارو به شدت پایین می آمد، اما دولت طی مصوبه ای اعلام کرده که قیمت دارو در سال 94 افزایش می ابد و در مقابل به مصرف کنندگان از داروهای خاص تسهیلاتی ارائه می کند که این افزایش قیمت باعث رشد سود دهی سهام زیر گروه های این صنعت خواهد شد.
  • افزایش صادرات به کشور های همسایه: کشور ما که تا چند سال اخیر جزو بزرگترین وارد کننده های دارو از کشور های جهان بود، به لطف حمایت های صورت گرفته از این صنعت امروز توانسته به یکی از قطب های تولید و صادرات دارو در خاور میانه تبدیل شود به طوری که در کنار صادرات دارو به کشور های عراق و افغانستان به تازگی صادرات محصولات دارویی به روسیه و بعضی کشور های اروپایی نیز آغاز شده و در صورت لغو تحریم ها و ادامه حمایت ها از این صنعت انتظار میرود در کنار نفت و محصولات پتروشیمی قطب سوم صادرات را ازآن خود کند.
  • واردات آسان تر مواد اولیه: از جمله مشکلات صنعت دارویی کشور واردات سخت مواد اولیه است به طوری که در سال 88 دولت امریکا با اعمال تحریم صادرات دارو و مواد اولیه تولید دارو به ایران از این صنعت به عنوان اهرم فشاری برای توقف در پیشرفت های هسته ای استفاده کرد.اما در صورت توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم های دارو و بانک با توجه به واردات آسانتر بعضی مواد اولیه تولید دارو شاهد افزایش تولید در این صنعت خواهیم بود که میتواند در میزان سوددهی شرکتهای تولید دارو تاثیر گذار باشد.

از ویژگی های این صنعت رویکرد دولت به بخش سلامت و نظام بهداشتی کشور است، دولت یازدهم از ابتدای کار تا کنون اهمیت ویژه ای به صنعت دارو داده به طوری که در زمینه تولید دارو و ارائه تسهیلات مجتمع های تولیدی دارو و آسان کردن اجرای طرح های توسعه ای آنها باعث شده این صنعت روند رو به رشد خود را با سرعت بیشتری طی کند، تلاش دولت مردان بر این است که میزان واردات دارو را به حداقل برساند و زمینه خودکفایی در این صنعت را فراهم کند، که باعث می شود سال 94 سال پر رونقی برای این صنعت پیش بینی شود.

نقاط ضعف صنعت دارو

از جمله نقاط ضعف این صنعت میزان سهام شناور پایین است به طوری که اکثر سهام شناور این گروه در اختیار شرکت های شبه دولتی مانند تامین اجتماعی است که باعث شده رتبه نقد شوندگی این گروه بالا رود به طوری که وقتی میزان تقاضا در سهم بالا می رود نسبت به عرضه اقدام نمی کنند که این عمل باعث می شود رشد قیمت سهام کند شود و در مواقعی که سهم صف فروش می شود از سهم حمایت نکنند.

در نهایت با توجه به آمار های ارائه شده، تحلیل ها و چشم انداز موجود انتظار می رود در صورت توافق هسته ای و گشایش مبادلات دو طرفه بین اقتصاد ایران و جهان همانند سایر ارکان های تولیدی و صنعتی دیگر، این صنعت در سال 94 بازدهی 20 تا 30 درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

ملت بازار- مهدی زمانی


:: امتیاز: نتیجه : 1 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

:: بازدید : 131


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 27 اسفند 1393 ] [ 22:00]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آخرین مطالب ارسالی
چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
علل افت سریع و شدید امروز شاخص و پیش بینی روند معاملات فردا تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
سه احتمال برای آینده سهام شرکت های کوچک و بزرگ و رالی ادامه‌دار بورس تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
پیش بینی روحانی از رشد اقتصادی ۹۸ و خوش بینی به بازگشت آمریکا به برجام تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
عوامل رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص در یک ماه و پیش بینی مثبت به چند دلیل تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
«راهبی که فراری اش را فروخت» و داستانی واقعی که زندگی میلیون ها نفر را متحول کرد تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
مختصری از کتابِ «بیندیشید و ثروتمند شوید» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
چرا باید این کتاب را بخوانید : «هنر جنگ» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
خط مقاومت مهم ۳۱۰ هزار واحدی شاخص و تحلیل تکنیکال آینده تاریخ : جمعه 17 آبان 1398
قیمت جدید شیر و ۱۴ محصول لبنی ابلاغ نشده / قیمت پیشنهادی دامداران تاریخ : دوشنبه 06 آبان 1398
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 8551
کل نظرات کل نظرات : 367
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 172
تعداد اعضا تعداد اعضا : 83

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 998
باردید دیروز باردید دیروز : 273
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته بازدید هفته : 998
بازدید ماه بازدید ماه : 998
بازدید سال بازدید سال : 60,933
بازدید کلی بازدید کلی : 954,879

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 3.15.226.33
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir