')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://endbourse.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

آموزش و سیگنال خرید وفروش در بورس

عبدالرضا شیخان رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد: رکود چند ساله صنعت ساختمانی در ایران موجب شده که سیمان نیز با کاهش تقاضای مصرف مواجه شود. این در حالی است که با وجود سال‌ها تحریم، صادر

banner
کدام سهم تا پایان سال 2 برابر می شود؟
جستجوگر پیشرفته



عبدالرضا شیخان رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد:

رکود چند ساله صنعت ساختمانی در ایران موجب شده که سیمان نیز با کاهش تقاضای مصرف مواجه شود. این در حالی است که با وجود سالها تحریم، صادرات این محصول نیز با چالشی جدی روبهرو شده است. در نهایت کار به آنجا رسید که شرکتهای تولیدکننده سیمان، تخفیفهای زیادی را برای فروش محصولات خود اعمال کردند و رقابتی ناسالم را به وجود آوردند. این در حالی است که قیمت سیمان از سال 93 تاکنون تغییری نکرده و هنوز قیمت این محصول زیر قیمت دو سال پیش آن است. اما به نظر میرسد حالا با رفع تحریمها، مقاصد صادراتی جدیدی برای سیمان به وجود آمده و در آخرین تحول، عبدالرضا شیخان رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از کشورهای آفریقایی به عنوان جدیدترین مقاصد صادراتی سیمان یاد کرده است. در همین خصوص با وی به گفتوگو نشستیم تا در مورد مسائل کنونی این صنعت آگاهی بیشتری کسب کنیم. در ادامه مشروح این مصاحبه را میخوانید.    

درحال حاضر وضعیت صنعت سیمان در داخل کشور به چه نحوی است و آیا شرایط برای این صنعت بهتر شده است؟

وضعیت صنعت سیمان نسبت به قبل بهتر شده است. به این دلیل که اولا تخفیفهای شدیدی که پیش از این توسط کارخانههای سیمان داده میشد، منظم و کم شده و حجم تخفیفات کاهش پیدا کرده است. دیگر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص این صنعت، وارد عمل شده و قرار شده است که از این صنعت حمایت کند. همچنین با رفع تحریمها بسیاری از مشکلات مانند هزینههای بالای حمل و نقل دریایی کاهش پیدا کرده و اتفاقات خوبی در این موارد روی داده است. بنابراین پیشبینی از آینده این صنعت مثبت است و امیدواریم شرایط بهتر از این نیز بشود.

آیا برای صادرات سیمان برنامههای جدیدی دارید و مقاصد صادراتی جدیدی را در نظر گرفتهاید؟

بله در حال حاضر مقاصد جدید صادراتی مطرح شده است. در این خصوص درخواست سیمان از کشورهای آفریقایی و چند کشور دیگر مطرح شده است. در این مورد به دلیل حجم بالای تقاضا، قرار بر این شده که به صورت کنسرسیوم به این تقاضا پاسخ داده شود. جزئیات بیشتر در مورد این موضوع پس از تصمیمگیریهای نهایی اعلام میشود.

در واقع به دلیل اینکه حجم تقاضا تناژ بالایی است، پاسخگویی به آن از عهده یک کارخانه خارج است و باید به صورت کنسرسیومی و با همکاری چندین کارخانه به آن پاسخ داد.

در مورد حمایت دولت از صنعت سیمان صحبت کردید. این امر به چه نحوی است و دولت قرار است به چه صورتی صنعت سیمان را مورد حمایت قرار دهد؟

قرار بر این شده است که دولت بودجه‌‌ای را در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار دهد و این سازمان نیز تمام صنعتهایی که صادرات غیر نفتی دارند را تحت پوشش قرار دهد. بنابراین حمایت دولت مختص صنعت سیمان نیست و کل صنایعی که صادرات غیر نفتی دارند را شامل میشوند. این در حالی است که صنعت سیمان نیز از این حمایت دولت منتفع خواهد شد. در واقع یارانه تولید به صورت کلی و برای افزایش صادرات غیر نفتی است که میتواند به صنعت سیمان نیز کمک شایان توجهی کند.

افزایش قیمت سیمان که قرار بود پس از ماه مبارک رمضان  اعمال شود به کجا رسید و آیا افزایشی در قیمت سیمان انجام میشود؟

ابتدا باید تعادلی در میزان عرضه و تقاضا در بازار داخلی کشور ایجاد شود و پس از آن در خصوص افزایش قیمتها تصمیمگیری شود. در این مورد باید ابتدا طرحی که برای ساماندهی بازار سیمان در نظر گرفته شده است، به سرانجام برسد. اکنون وضعیت تعادل میان عرضه و تقاضا بهتر شده است، اما هنوز این تعادل کامل نشده است. در حال حاضر ظرفیت تولید سیمان در کشور بیشتر از مصرف است. اما میزان تولید با مصرف هماهنگ است. در مجموع پس از به تعادل رسیدن بازار و رسیدن به قیمتهای سال 93 ، در خصوص افزایش قیمت سیمان تصمیمگیری میکنیم.

در حال حاضر ایران به کدام کشورها صادرات سیمان دارد؟

اکنون صادرات سیمان به افغانستان و کشورهای آسیای میانه انجام میشود. علاوه بر این صادرات کمی نیز به کشورهای آفریقایی و حوزه خلیج فارس داریم. در این راستا همانطور که گفته شد، در آینده نزدیک صادرات به آفریقا افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وضعیت قیمتهای جهانی سیمان به چه ترتیبی است و آیا کاهشی در میزان مصرف جهانی پیش آمده است؟

قیمت جهانی سیمان کاهش داشته است. در این خصوص چین حدود 7 درصد کاهش در مصرف سیمان داشته است و به همین دلیل این امر موجب شده تا قیمتهای جهانی نیز کاهش پیدا کند.

شما در صحبتهایتان به اثر رفع تحریمها در صنعت سیمان اشاره کردید؛ این اثرات به چه نحوی بوده است؟

در صنعت سیمان، هزینههای حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل ممکن است، قیمتها برای صادرات به مناطق مختلف، متفاوت باشد. پس از رفع تحریمها هزینههای حمل و نقل دریایی کاهش پیدا کرده و بهتر شده است و قرار شده که شرکتهای حمل و نقل دریایی تخفیفات مناسبی را نیز در نظر بگیرند. همچنین به دلیل اینکه تناژ صادرات سیمان بالا است، بیشتر حمل و نقل به وسیله کشتی انجام میشود و کاهش در هزینههای حمل و نقل میتواند تاثیر زیادی در بهبود صادرات داشته باشد.

آیا تغییری در افزایش تقاضای داخلی سیمان به وجود آمده است و طرح وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت جادههای سیمانی به جای آسفالت به کجا رسیده است؟

در حال حاضر تقاضا برای مصرف سیمان در داخل کشور نسبت به ابتدای سال جاری بیشتر شده است. همچنین مذاکراتی با وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از سیمان برای جادههای بتنی به جای آسفالتی انجام شده است که در حال پیگیری آن هستیم. علاوه بر این بحث استفاده از سیمان در ساخت راه آهن نیز مطرح شده است.

البته طرح استفاده از جاده های سیمانی به جای جادههای آسفالت حدود دو سال است که مطرح شده و تقریبا در سال جاری به نتیجه رسیده است. به این ترتیب اکنون چندین کیلومتر جاده بیرجند به گناباد با این روش ساخته شده است و در برخی از فرودگاههای کشور نیز به این طریق عمل شده است. این در حالی است که انجام این طرح منافع ملی زیادی را  در بر دارد و باید تجهیزات و ماشین آلات اجرای آن فراهم شود تا بتوان این طرح را توسعه داد. در این خصوص وزارت راه و شهرسازی تلاشهای زیادی انجام داده و به دنبال اجرای آن است.

برخی از فعالان سیمان در کشور اعتقاد دارند که با راه افتادن صادرات سیمان، بسیاری از کامیون داران به جای رساندن سیمان به برخی از شهرهای جنوبی، به کشورهای همسایه میروند و این شهرها را با کمبود سیمان مواجه میکنند. نظر شما در این مورد چیست؟

خوشبختانه کارخانه‌‌های سیمان در کشور به صورت مناسبی پراکنده شدهاند و جانمایی آنها در نقاط مختلف ایران، مطلوب است. به همین دلیل مشکلی بابت کمبود سیمان در شهرهای ایران رخ نمیدهد. علاوه بر این، قیمت سیمان صادراتی بیشتر از سیمان داخلی نیست و لزومی ندارد که کامیون داران کشورهای همسایه را به شهرهای کشورمان ترجیح دهند.

میزان تولید سیمان در 4 ماه ابتدایی امسال چقدر بوده است؟

در 4 ماه ابتدایی سال جاری 20 میلیون و 800 هزار تن کلینکر تولید شده است که این ماده پایه اصلی سیمان و مواد اولیه تولید سیمان محسوب میشود. همچنین در مدت گفته شده، 18 میلیون و 750 هزار تن سیمان تولید شده است. این در حالی است که در این مدت، 4 میلیون و 400 هزار تن کلینکر سیمان صادر شده است.

 

نظرات

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 74


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 26 مرداد 1395 ] [ 14:59]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آخرین مطالب ارسالی
چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
علل افت سریع و شدید امروز شاخص و پیش بینی روند معاملات فردا تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
سه احتمال برای آینده سهام شرکت های کوچک و بزرگ و رالی ادامه‌دار بورس تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
پیش بینی روحانی از رشد اقتصادی ۹۸ و خوش بینی به بازگشت آمریکا به برجام تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
عوامل رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص در یک ماه و پیش بینی مثبت به چند دلیل تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
«راهبی که فراری اش را فروخت» و داستانی واقعی که زندگی میلیون ها نفر را متحول کرد تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
مختصری از کتابِ «بیندیشید و ثروتمند شوید» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
چرا باید این کتاب را بخوانید : «هنر جنگ» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
خط مقاومت مهم ۳۱۰ هزار واحدی شاخص و تحلیل تکنیکال آینده تاریخ : جمعه 17 آبان 1398
قیمت جدید شیر و ۱۴ محصول لبنی ابلاغ نشده / قیمت پیشنهادی دامداران تاریخ : دوشنبه 06 آبان 1398
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 8551
کل نظرات کل نظرات : 367
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 34
تعداد اعضا تعداد اعضا : 83

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 521
باردید دیروز باردید دیروز : 379
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 2
بازدید هفته بازدید هفته : 2,624
بازدید ماه بازدید ماه : 2,624
بازدید سال بازدید سال : 62,559
بازدید کلی بازدید کلی : 956,505

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 18.218.17.203
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir