')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://endbourse.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

آموزش و سیگنال خرید وفروش در بورس

1) اولین روز از آخرین هفته سرد دی ماه را به مانند هفته گذشته سرد ، بی روح و همراه با فشار عرضه ها آغاز کردیم. 5 عامل : ترس ، نبود انگیزه حقوقی ها برای خریدن سهامی که قبلا برای متعادل کردن بازار در قیم

banner
کدام سهم تا پایان سال 2 برابر می شود؟
جستجوگر پیشرفته



1) اولین روز از آخرین هفته سرد دی ماه را به مانند هفته گذشته سرد ، بی روح و همراه با فشار عرضه ها آغاز کردیم. 5 عامل : ترس ، نبود انگیزه حقوقی ها برای خریدن سهامی که قبلا برای متعادل کردن بازار در قیمت های کمتر عرضه کرده بودند ، برخی از گزارش هایی که کمتر از انتظار بازار روانه کدال می شود و تصمیمات اشتباه مسئولین در کنار عرضه اولیه تی پی کو باعث شده تا شاهد افت کلیت بازار و کاهش قابل توجه در حجم معاملات باشیم. اما عواملی همچون کاهش ریسک های سیاسی و برداشته شدن تحریم ها در کنار رکود در بازار های موازی و ثبات نسبی در مسائل اقتصادی ، امید ها را نسبت به آینده بازار زنده نگه داشته است. به نظر می رسد از روز سه شنبه بازار با تعادل بیشتری همراه شود. قیمت برخی سهام بنیادی به نقاطی رسیدند که برای خرید و نگهداری با دید میان مدت و بلند مدت مناسب و جذاب شده اند و به نظر می رسد کم کم شاهد فعالیت بیشتری از سوی حقوقی ها در بازار باشیم.

2) در نتیجه معاملات امروز شاخص کل بورس تهران با افت سنگین 727 واحدی به کانال 84.000 واحدی سقوط کرد و در رقم 84.973 واحدی آرام گرفت. نماد های معاملاتی مپنا ، فملی ، معادن ، تاپیکو ، وپارس و اخابر به ترتیب با 97 ، 75 ، 51 ، 42 ، 39 و 35 واحد بیشترین تاثیر را در افت امروز شاخص گذاشتند. فشار عرضه ها به قدی بالا بود که تاثیر مثبت 34 واحدی شپدیس هم دردی از افت بازار دوا نکرد. شاخص فرابورس هم با رشد جزئی 1 واحدی را تجربه کرد و به رقم 831 واحدی رسید. اگر تاثیر مثبت 3 واحدی پتروشیمی مارون نبود شاخص این بازار هم به رنگ قرمز در می آمد. ارزش کل معاملات امروز ضمن کاهش قابل توجه به رقم 314 میلیارد تومان رسید که 237 میلیارد تومان از این معاملات در بازار بورس به ثبت رسید. شاید مهمترین عاملی که باعث نگرانی باشد کاهش خیره کننده حجم معاملات است که طی چند روز اخیر شاهد این مسئله هستیم. اگر معامله بلوکی و خرد امروز در بانک صادرات نبود ، 70 میلیارد تومان دیگر از حجم معاملات کاسته می شد !! مپنا و با 19 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. از دیگر نماد های پر حجم بازار می توان به شپدیس ، حسینا و فملی اشاره داشت. امروز بازار گروهی نداشت که بخواهد به آن بنازد و فشار عرضه ها دامان کلیه گروه های بازار را گرفته بود.

3) توصیه می شود در شرایط فعلی دقت بیشتری بر روی معاملات خود داشته باشید. بیش از 70% سبد شرکت های سرمایه گذاری و صندوق ها بر روی گروه هایی که از کاهش دلار منتفع می شوند و از برداشته شدن تحریم ها سود می برند متمرکز شده است. باید توجه داشت که دیگر از سود های نجومی و متورمی که برخی از شرکت ها از محل افزایش نرخ دلار بدست می آوردند خبری نیست و بازار چشم به پیشرفت شرکت ها در تولید و طرح های توسعه دارد. مسلما با اصلاح بازار ، سهام بنیادی مورد توجه بیشتری قرار می گیرند.

4) حواشی بازار :

الف) در حوزه مسائل سیاسی خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از 2 تن از دیپلمات‌های مستقر در وین گزارش داده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز 4 بهمن برای بررسی توافق هسته‌ ای موقت ایران و 1+5 تشکیل جلسه می‌دهد. نماینده دائم ایران در آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه بازرسان آژانس برای نظارت بر اجرای توافق ایران و 1+5 به کشورمان سفر می‌کنند،‌ تصریح کرد که این بازرسان برای نظارت بر اقدامات ایران به سایت فردو و نطنز می‌ روند. وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه از 20 ژانویه ( 30 دی ) توافق ژنو را اجرا می‌کنیم، گفت: از این تاریخ آمادگی داریم مذاکرات برای رسیدن به راه‌ حل جامع را شروع کنیم. تیمی از بازرسان آژانس به منظور نظارت و راستی آزمایی اجرای اقدامات هسته ای ایران ، امروز وارد کشور شده و در روز 29 دی ماه در مراکز هسته ای تعیین شده از جمله سایت های غنی سازی نطنز و فردو و راکتور تحقیقاتی اراک قرار می گیرند تا در روز 30 دی ماه اجرای تعهدات را به آژانس اعلام کنند.

ب) در دیگر خبر سیاسی طبق جزئیات منتشر شده از سوی مقامات رسمی اتحادیه اروپا، گروهی از صنایع اروپایی از حوزه بیمه تا فلزات گرانبها از بابت کاهش تحریم‌ های اتحادیه اروپا علیه ایران که از روز دوشنبه ( 20 ژانویه ) آغاز می‌شود، سود خواهند برد. بر اساس این جزئیات شرکت های اروپایی می توانند به حمل و نقل و صدور بیمه برای صادرات نفت ایران به 6 کشوری که هنوز با توجه به تحریم ایالات متحده اجازه خرید نفت از ایران را دارند اقدام کنند. منابع خبری اتحادیه اروپا گفتند؛ به محض اینکه بازرسان دیده بان هسته ای سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی هسته ای تایید کنند که ایران برای اطمینان بخشیدن به جامعه جهانی در مورد برنامه هسته ای خود، اجرای مجموعه ای از اقدامات برای محدود سازی آن را شروع کرده است، وزیران خارجه اتحادیه اروپا، شروع روابط تجاری این اتحادیه ( واقع در بروکسل ) با ایران را اعلام خواهند کرد. اتحادیه اروپا همچنین تحریم علیه تجارت طلا، فلزات قیمتی و محصولات پتروشیمی را لغو می کند.

ج) سفیر سابق فرانسه در تهران گفت که شرکت های فرانسوی خواهان بازگشت به ایران هستند. شرکت های خودروسازی رنو و پژو سیتروئن، شرکت هواپیماسازی ایرباس و بانک های کردی اگریکول، سوسیته ژنرال و بی ان پی از جمله این شرکت ها هستند که به دلیل تحریم ها از ایران رفته بودند اما هم اکنون تمایل به بازگشت به ایران دارند.

د) رئیس جمهور کشورمان در جریان سفر استانی به خوزستان در مورد توافق ژنو گفت : یکی از آثار توافق ژنو این است که شرایط و محیط برای فعالیت اقتصادی در داخل کشور بیشتر آماده می‌ شود، بخش‌هایی از تحریم در بخش پتروشیمی، کشتیرانی و بخشی از معضل بانک‌ ها برداشته خواهد شد. همچنین بخشی از پول‌ های بلوكه شده آزاد می‌ شود و نحوه فعالیت بانک‌ ها تسهیل خواهد شد و در مجموع ظرف مدت 6 ماه شاهد تحول قابل قبولی باشیم.

5) گزارشات نه چندان جالب گروه فلزی و معدنی !!

الف) گروه فلزی و معدنی به جزء ذوب آهن که گزارش قابل توجهی در آخرین روز هفته گذشته روانه کدال کرده بود شرایط بدی را تجربه کردند. امروز گزارشات نسبتا ضعیفی از نماد های این گروه به بازار رسید که این عامل در کنار بحث بهره مالکانه و حاشیه افزایش هزینه ها باعش شد تا اکثر نماد های این گروه به صف فروش بشینند.

ب) در سنگ آهنی ها نائب رئیس کمیسیون اقتصادی اطلاع داده که قرار نیست هم 5% عوارض از سنگ آهنی ها دریافت شود و هم 30% بهره مالکانه ای که جدیدا تصویب شده را بپردازند. به لحاظ عددی 5% عوارض حدود 50% از مبلغ فروش این شرکت هاست در حالی که 30% بهره مالکانه از این عدد به لحاظ ریالی کمتر خواهد بود مضافا اگر فرمول تعیین نرخ محصولات سنگ آهنی رشد کند موقعیت شرکت های کچاد و کگل بدتر نخواهد شد و بر گفته برخی منابع بهتر هم خواهد شد اما نکته ای که وجود دارد این است که بازار با هوش تر از این حرف هاست و قطعا دلیلی برای این ریزش وجود دارد.

ج) در این گروه همچنین نایب رئیس انجمن سنگ آهن با بیان اینکه مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد بهره مالکانه معادن سنگ آهن با درخواست وزارت صنعت مغایرت دارد، گفت: موضوع آزادسازی قیمت سنگ آهن بر مبنای قیمت جهانی در حال پیگیری است.

د) امروز فایرا گزارش خود را اعلام کرد. شرکت در گزارش خود سود هر سهم برای سال مالی جاری را با 4 ریال کاهش از 1.057 ریال به 1.053 ریال رساند. فایرا در 9 ماهه سال جاری 825 ریال بودجه خود معادل 78% را پوشش داده است. شرکت علت تغییرات در سود خود را کاهش مبلغ فروش ناشي از کاهش متوسط نرخ فروش محصولات معادل 2% و پيش بيني کاهش بهاي تمام شده کالاي فروش رفته نزديک به 2% ناشي از تاثير عملکرد 9 ماهه و همچنین پيش بيني کاهش 6 درصدي هزينه هاي مالي ناشي از بخشودگي برخي از جرائم تسهيلات دريافتي از بانک ها اعلام نموده است. این گزارش باعث افت شرکت شد. مهمترین ریسکی که شرکت با آن روبرو می باشد مدیران نا لایق است. به نظر می رسد شرکت سود خود را به انتهای سال موکول کرده باشد.

ه) شرکت فرآوری مواد معدنی ایران سود هر سهم خود برای سال ملی 92 را بدون تعدیل نسبت به آخرین پیش بینی مبلغ 667 ریال اعلام نموده است. همچنین شرکت در 9 ماهه نخست سال جاری مبلغ 590 ریال معادل 88% از سود خود را محقق کرده است. مزيد اطلاع شرکت اعلام نموده است پيش بيني سود هر سهم سال مالي 92 در 3 ماهه پاياني سال را با فرض نرخ LME معادل 1.900 دلار و نرخ تسعير ارز معادل 28.000 ريال در نظر گرفته است.

و) گزارش نه چندان مناسب فرآوري ، تعديل مثبت كالسيمين را با لغزش همراه کرد. سهم باری دیگر راهی قیمت های 1.000 تومانی شد. حمایتی که اگر شکسته شود فاسمین 920 تومان را شاهد خواهیم بود اما به نظر می رسد شرکت در 9 ماهه خبر های بهتری نسبت به سایر هم گروهی های خود در دل داشته باشد.

ز) زنگان سود هر سهم سال جاری بر اساس عملکرد 9 ماهه را با تعدیل مثبت 6 درصدی مبلغ 265 ریال اعلام نموده . شرکت در این دوره 203 ریال معادل 77% بودجه خود را پوشش داده است. با عنايت به اينکه عمده فعاليت شرکت حالت حق العمل کاري است با خريد و فروش، مبلغ درآمدي شرکت به شدت افزايش مي يابد. لذا با دريافت سهميه خاک از شرکت تهيه و توليد مواد معدني ايران فروش محصولات کنسانتره روي از لحاظ تناژ دريافتي افزايش نشان مي دهد که اين افزايش با توجه به قيمت خريد آن حاشيه سود ناخالص بالاتر را در بر مي گيرد. ضمنا درآمد حاصل از سرمايه گذاري ها به مبلغ 4.166 ریال ( 16% سود خالص- به ازاء هر سهم 40 ريال ) عمدتا شامل سود حاصل از سرمايه گذاري در سهام کالسيمين (بابت سود سهام و سود فروش ) مي باشد.

ح) باما بعد از اعلام گزارش کمتر از انتظار بازار و رشد بیش از ارزش ذاتی ، راهی به جزء نشستن به صف فروش نداشت. شرکت در جدید ترین گزارش اعلامی پیش بینی سود هر سهم خود برای سال مالی 92 را نزدیک به 5% تعدیل مثبت داد و رقم 1.872 ریال را اعلام کرد. همچنین شرکت در 9 ماهه نخست سال جاری مبلغ 1.326 ریال این پیش بینی معادل 71% را پوشش داده است. شرکت دلایل تغییرات در سود خود را 4 عامل : 1) کاهش فروش در مقايسه با پيش بيني قبلي به ميزان 39.524 ميليون ريال ناشي از کاهش مقدار فروش به ميزان 99.822 ميليون ريال و افزايش نرخ فروش 60298 ميليون ريال 2) کاهش بهاي تمام شده در مقايسه با پيش بيني قبلي به ميزان 44.450 ميليون ريال بابت افزايش نرخ به ميزان 21.470 ميليون ريال و کاهش مقدار فروش 65.920 ميليون ريال 3) افزايش هزينه هاي اداري و فروش به ميزان 2157 ميليون ريال و 4) افزايش درآمد سرمايه گذاري به مبلغ 7.858 ميليون ريال به دليل افزايش سود شرکت هاي تابعه و افزايش سود حاصل از سپرده گذاري اعلام نموده است. همچنین باما پيش بيني درآمد هر سهم تلفيقي گروه براي سال مالي 92 را طبق آخرین گزارش مبلغ 2.002 ریال اعلام نموده است.

ط) در فولادی ها ذوب با توجه به پوشش مناسب در 9 ماهه و افزایش حاشیه سود مثبت بود و حتی صف خرید هم تشکیل داد. شرکت با کاهش بهای تمام شده برای سال بعد حاشیه سود خود را افزایش می دهد و شرایط خوبی در سال آینده خواهد داشت.

6) قطار زیان های 9 ماهه خودرویی به راه افتاد !!

الف) گروه خودرویی به ترتیب گزارشات خود را راهی سامانه کدال می کنند. مسلما همه کارشناسان پیش بینی چنین گزارش هایی داشتند. این گروه با دلایلی همچون چشم انداز مثبت سیاسی و بحث افزایش سرمایه های سنگین از محل تجدید ارزیابی دارایی ها مورد توجه بودند. البته نمی توان از کنار افزایش تولید کارخانه های این گروه در ماه های اخیر گذشت. ضمن اینکه شرکت های خارجی علاقه شدیدی نسبت به کسب بازار خودرو ایران دارند و این عامل می تواند شرکت های این گروه را در سال های آتی با روند سودآوری خوبی همراه سازد. منابع غربی اعلام کرده اند هیئتی متشکل از مدیران بزرگترین شرکت های فرانسه قرار است به منظور جستجوی فرصت های همکاری با ایران ماه میلادی آینده به تهران سفر کنند که این برای خودرویی ها خبر خوبی است.

ب) خبر مثبت در این گروه کاهش زیان تلفیقی ایران خودرو است که خبر مثبتی برای شرکت است. در بین نماد های گروه خودرویی ، قطعه سازان گزارشات به مراتب بهتری تا بدین جا داشتند.

ج) خاور امروز بعد از یک رفت و برگشت چند ساعته و با افت حدود 10 درصدی به بازار بازگشت و به 224 تومان رسید. شرکت زیان خود را چند برابر کرده است ولی با افزایش سرمایه سنگینی که از آن صحبت می شود می تواند در سال آینده بر این زیان سرپوش بگذارد.

د) خساپا که با افزایش سود سرمایه گذاری ها از افزایش زیان خالص جلوگیری کرده است با توجه به خبر افزایش سرمایه و فروش اموال مازاد مثبت بود.

ه) در این گروه سود تلفيقي ايران خودرو منتشر شد اما این سود خیلی براي سهم حائز اهمیت نیست. شرکت زیان تلفیقی را به 183 ریال رسانده است. رشد فروش و رشد سود عملياتي نسبت به سال قبل نكته مثبت ایران خودرو بوده است. اما هزينه هاي مالي 2.000 ميليارد توماني باعث زيان شرکت شده است. به نظر گزارش 9 ماهه سهم بهتر از سایپا و سایر خودروسازان باشد و با فروش برخی دارايي ها حتي زيان را پوشش دهد. به نظر می رسد بحث فروش بلوک بانک پارسیان توسط مجموعه ایران خودرو با چالش مواجه شده باشد.

و) خبهمن که پتانسیل تعدیل مثبت در 9 ماهه دارد به پای سایر نماد های خودرویی سوختو خبهمنی که از منظر بنیادی شرایط به مراتب بهتری را نسبت به سایر هم گروهی های خود دارد. بهمن به حمایت 280 تومانی نزدیک می شود. حمایتی که در صورت شکسته شده ، خبهمن را راهی قیمت های 265 تومانی می کند. گزارش 9 ماهه این سهم می تواند او را تا حدودی از این شرایط نجات دهد.

ز) ختراک سود هر سهم خود را از 19 ریال به 125 ریال افزایش داده و با تعدیل مثبت و سنگین 450 درصدی روبرو شده است. شرکت در 9 ماهه 86% آن را پوشش داده است. علت تعدیل مثبت شرکت در عین کاهش تناژ فروش ، افزایش 3 درصدی نرخ فروش و کاهش بهای تمام شده به مبلغ 134.8 میلیارد تومان می باشد. ختراک می تواند تا پایان سال سود خود را تا 20 تومان تعدیل کند.

ح) خچرخش که از خرداد ماه با صف خرید سنگین و بدون اعمال گروه معاملاتی همراه بوده است ، سود هر سهم سال مالی جاری خود بر اساس عملکرد 6 و 9 ماهه را 9 ریال پیش بینی کرده و در 9 ماهه 21 ریال زیان محقق کرده است. زیان شرکت در شش ماهه 56 ریال به ازای هر سهم بوده است. اعمال قوانین سلیقه ای باعث شده تا این سهم طی 8 ماه اخیر رشدی نداشته باشد. بطور قطع نماد شرکت در زمان بازگشایی با جهش قیمتی همراه می شود.

7) سایه نرخ خوراک با افزایش نرخ اوره و متانول جهانی کمرنگ شد !!

الف) در پتروشیمی ها افزایش نرخ جهانی اوره به بیش از 400 دلار در کنار رسیدن سهام این گروه به نقاط حمایتی و همچنین در پیش بودن مجمع شپدیس باعث معاملات بهتری در این گروه شد. پتروشیمی هایی که فعلا سایه ابهام در نرخ خوراک را به دوش می کشند و مطمئنا مشخص شدن نرخ خوراک در بودجه می تواند آن ها از سردرگمی برهاند.

ب) در این گروه نایب رئیس کمیسیون انرژی گفته: ما با یک قیمت منطقی که سود عادلانه ای برای پتروشیمی‌ ها داشته باشد موافق هستیم و قیمت بین 12 تا 14 سنت را بر اساس مشاوره با کارشناسان نفتی برای خوراک گاز پتروشیمی‌ ها مناسب می‌دانیم.

ج) شپدیس مجمع سال جاری خود را در تاریخ 8 بهمن ماه برگزار می کند. سود شرکت از 20 بهمن پرداخت خواهد شد. شپدیس سود هر سهم واقعی سال مالی منتهی به 92/9/30 خود را 4.572 ریال اعلام کرده که نسبت به پیش بینی اخیر که 4.507 ریال بوده رشد اندکی داشته است. افزایش نرخ اوره به بیش از 400 دلار خبر خوبی برای اوره سازان می باشد. شپديس براي سال 93 با افتتاح طرح توسعه خود مي تواند اثرات منفي افزايش نرخ خوراک را جبران نمايد.

د) پتروشیمی کرمانشاه در 9 ماهه 1.593 ریال از سود 2.023 ریالی معادل 79% از سود خود را پوشش داده است. شرکت از 660 هزار تن فروشی که برای اوره پیش بینی کرده است در 9 ماهه 465،410 تن به فروش رسانده است. افزایش نرخ اوره خبر خوبی برای سهم است ولی فعلا این شرکت درگیر میزان افزایش نرخ خوراک می باشد.

ه) زاگرس امروز مثبت بود. این شرکت پتروشیمی در گزارش 9 ماهه خود با پوشش 71 درصدی همراه بوده است. شرکت به دليل مشكلات در خط توليد با ظرفيت حدود 50 درصدی به تولیدات خود ادامه می دهد. توليد شركت افت كرده اما میزان فروش قابل توجه بوده و رشد متانول عاملی برای پوشش ضعف شرکت بوده است.

و) در این گروه اگر قصد سرمایه گذاری دارید خراسان می تواند تا پایان سال یک بازدهی ۲۰ – ۲۵ درصدی را به همراه داشته باشد.

ز) شسینا  سود هر سهم سال 92 را بر اساس عملکرد 9 ماهه با تعدیل منفی 19 درصدی از مبلغ 832 ریال به 677 ریال کاهش داده و در 9 ماهه 515 ریال معادل 76% بودجه خود را پوشش داده است. شرکت دلایل کاهش سود را ، افزايش بهاي تمام شده بابت افزايش بهاي خريد متانول ، افزايش هزينه هاي مالي از بابت افزايش دريافت تسهيلات عنوان کرده است. ضمنا افزايش مبلغ فروش به علت افزايش نرخ هاي فروش فرمالين، رزين، پارافرمالدئيد و مقداري رزين مي باشد. فروش صادراتي به ميزان 4,030,000 دلار و با نرخ 30,000 ریال محاسبه گرديده است.

8) کاهش سود برخی از خصوصی ها به دلیل افزایش نرخ سپرده ها !!

الف) گروه بانکی هم در کنار سایر گروه های بازار چاره ای به جزء همرنگ شدن نداشتند. نرخ بالاي سپرده با سود هاي بالا باعث شده تا حاشيه سود بانک ها كاهش يافته و اين امر در گزاش 9 ماهه كارآفرين نمايان شد و گزارشات جالبی تا اينجا از بانكي ها نداشتیم. برخی از بانک ها به منظور جذب پول اقدام به پرداخت سود هاي بالاي 20 درصدي به سپرده هاي كوتاه مدت خود كرده و با افزايش بهاي تمام شده مواجه شده اند. در روزهاي گذشته در مورد تعديل های احتمالی صادرات و همچنین افزايش سرمايه در بانک تجارت صحبت كرديم.

ب) بانکی ها با اثرات مثبت لغو تحریم بر آن ها در بلند مدت سهام کم ریسکی هستند. در این گروه وکیل بانک ملت از تصمیم این بانک برای مطالبه خسارت ۸۲۰ میلیون دلاری از دولت انگلستان به دلیل تحریم غیر قانونی این بانک خبر داده و گفته این اولین باری است که یک خواهان ایرانی در اروپا در زمینه تحریم ها به مرحله طرح ادعای خسارت رسیده است.

ج) بانک تجارت از مثبت های گروه بود. در بانک تجارت افزایش سرمایه 100 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها قطعی شده است. مدیرعامل شرکت از آزاد سازی 240 میلیون یورو از پول های بلوکه شده آن در روز های قبل خبر داده است. بانک تجارت در حوزه سرمایه گذاری فعالیت خوبی دارد و در روز های اخیر خریدار مپنا بوده است. شایان ذکر است وتجارت برای سال بعد با فروش نیروگاه خود افزایش سرمایه می دهد.

د) وکار با توجه به گزارش نه چندان خوب 9 ماهه منفی شد. وکار با سرمایه 8.500 میلیارد ریالی ، سود هرسهم سال 92 را براساس عملکرد 9 ماهه مبلغ 373 ریال اعلام کرده که نسبت به آخرین پیش بینی تغییری نداشته است. لازم به ذکر است شرکت در عملکرد 9 ماهه 231 ریال معادل 62% از این سود را پوشش داده است.

9) آینده روشن در انتظار این گروه است !!

الف) در این گروه رانفور سود هرسهم سال 92 را بر اساس عملکرد 9 ماهه با تعدیل مثبت 6 درصدی مبلغ 3.189ریال اعلام کرده و در عملکرد 9 ماهه 1.189 ریال معادل 37% بودجه خود را پوشش داده است. شرکت 91% سود عملیاتی خود را پوشش داده که مناسب است. عمده سود شرکت سود سرمایه گذاری هاست که تا پایان سال محقق می شود حتی رشد هم خواهد کرد.

ب) مداران هم در جدیدترین گزارش اعلامی ، پیش بینی سود هر سهم خود برای سال مالی 92 را بدون تعدیل مبلغ 235 ریال اعلام کرد. همچنین شرکت در 9 ماهه نخست سال مالی مبلغ 173 ریال از این پیش بینی که معادل 74% می شود را پوشش داده است. گفته می شود شرکت برنامه افزایش سرمایه را در دستور کار دارد.

10) خوشمزه های بازار !!

الف) امروز شاهد روند منفي غذایی ها و قندي ها بوديم. ظاهرا گزارشات نه چندان جالب دامان این گروه را هم گرفته است.

ب) غشاذر سود هر سهم سال 92 را بر اساس عملکرد 9 ماهه با تعدیل منفی 64 درصدی از مبلغ 25 ریال به 9 ریال کاهش داده و در عملکرد 9 ماهه مبلغ 8 ریال زیان شناسایی کرده است. با توجه به کاهش فروش در دروه عملکرد 9 ماهه که عمدتا بدليل کاهش صادرات، سهم بازار ، سرانه مصرف و همچنين شير مدارس نسبت به پيش بيني اوليه شرکت بوده است برنامه دريافت شير خام از 174 تن روزانه به 105 تن کاهش يافته و درنتيجه با تامين عمده شير خام از داخل استان ، قيمت خريد شيرخام از 11.713 ريال به 10.357 ريال کاهش داشته است و منجر به تعدیل منفی سنگین شرکت شده است. مانده تسهيلات مالي دريافتي بانکي از محل منابع صندوق ذخيره ارزي به مبلغ 230 ميليارد ريال مي باشد که با نرخ ارز مرجع در حساب ها منظور شده است. مبناي تسويه بدهي مذکور نرخ ارز مبادلاتي مي باشد که مي بايستي محاسبه و به بهاي تمام شده دارائي هاي ثابت تا سقف مبلغ قابل بازيافت منظور و مستهلک گردد اما تعديلات لازم دراين خصوص تاکنون در حساب ها صورت نگرفته است.

ج) قنیشا سود هر سهم خود برای سال مالی 93 را با 14% تعدیل مثبت مبلغ 451 ریال اعلام کرد. همچنین شرکت در 3 ماهه نخست سال مالی مبلغ 125 ریال از این سود معادل 28% را محقق کرده است. شرکت دلیل تعدیل مثبت را افزايش ميزان تصفيه شکر خام از مقدار 50.000 تن به 80.000 تن ( شکرخام بخش دولتي ) در نتيجه افزايش درآمد کارمزدي اعلام نموده است. کاهش ميزان چغندر پيش بيني از 70.000 تن به 5.3582 تن در نتيجه کاهش ميزان شکر توليدي از 10.662تن به 8.181 تن و همچنين کاهش ميزان تفاله خشک توليدي و ملاس از نکات منفی در این گزارش می باشد.

د) اما قند مرودشت همچنان تحت تاثير افزايش سرمايه 420 درصدي خود با صف خريد بدون عرضه مواجه مي باشد. قمرو به سمت قیمت های 4.200 تومانی در حرکت می باشد.

11) دوپینگی های بازار از ادامه رشد محروم شدند !!

الف) در گروه دارویی بر خلاف انتظارات شاهد گزارش هایی کمتر از انتظارات بازار بودیم. دارویی هایی که به واسطه احتمال تعدیل های سنگین مثبت در گزارش 9 ماهه بیش از گزارشات ارائه شده رشد کرده بودند و اکنون راهی به جزء اصلاح p/e ندارند. دقت داشته باشید که شرکت های این گروه می توانند در پیش بینی سود های سال 93 خود با یک تعدیل بیش از 10 درصدی همراه باشند. شايد عرضه اولیه تيپيكو بتواند اثرات مثبتي بر روند اين گروه بگذارد و این گروه را از افت بیشتر نجات دهد.

ب) گروه دارویی سبحان با سرمایه 561 میلیارد ریالی سود هر سهم سال 92 را بر اساس عملکرد 9 ماهه با تعدیل مثبت 2 درصدی مبلغ 835 ریال اعلام کرد و در عملکرد 9 ماهه 14 ریال سود شناسایی نموده است. البته با توجه به ماهیت شرکت و اینکه درآمد شرکت از فروش و سود سرمایه گذاری ها می باشد پوشش نامناسب 9 ماهه نمی تواند ملاک قرار گیرد. اما بازار انتظار تعدیل بیش از 10 درصدی از این هلدینگ دارویی داشت. دسبحا با این گزارش راهی قیمت های 820 تا 800 تومان می شود.

ج) تیپیکو دوشنبه عرضه اولیه می شود. شنیده می شود تامین اجتماعی قصد عرضه سهم در 700 تومان را دارد که در این صورت نباید انتظار رشد زیاد سهم را داشت. ارزش ذاتی سهم با قیمت های امروز دارویی ها در محدوده 800 تومان است و سود تلفیقی آن هم 100 تومان اعلام شده است.

12) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 2.920– 2.930 تومان

ب) یورو : 3.970 – 4.000 تومان

ج) درهم امارات : 790 – 805 تومان

د) سکه طرح جدید : 850.000– 865.000 تومان


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 68


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 28 دی 1392 ] [ 22:03]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آخرین مطالب ارسالی
چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
علل افت سریع و شدید امروز شاخص و پیش بینی روند معاملات فردا تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
سه احتمال برای آینده سهام شرکت های کوچک و بزرگ و رالی ادامه‌دار بورس تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
پیش بینی روحانی از رشد اقتصادی ۹۸ و خوش بینی به بازگشت آمریکا به برجام تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
عوامل رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص در یک ماه و پیش بینی مثبت به چند دلیل تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
«راهبی که فراری اش را فروخت» و داستانی واقعی که زندگی میلیون ها نفر را متحول کرد تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
مختصری از کتابِ «بیندیشید و ثروتمند شوید» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
چرا باید این کتاب را بخوانید : «هنر جنگ» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
خط مقاومت مهم ۳۱۰ هزار واحدی شاخص و تحلیل تکنیکال آینده تاریخ : جمعه 17 آبان 1398
قیمت جدید شیر و ۱۴ محصول لبنی ابلاغ نشده / قیمت پیشنهادی دامداران تاریخ : دوشنبه 06 آبان 1398
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 8551
کل نظرات کل نظرات : 367
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 74
تعداد اعضا تعداد اعضا : 83

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 674
باردید دیروز باردید دیروز : 788
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 2
بازدید هفته بازدید هفته : 2,404
بازدید ماه بازدید ماه : 8,339
بازدید سال بازدید سال : 59,265
بازدید کلی بازدید کلی : 953,211

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 3.148.109.5
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir