')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://endbourse.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

آموزش و سیگنال خرید وفروش در بورس

نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی ایران راهکارهایی برای مهار نرخ دلار اعلام کرد و گفت: اگر رییس جدید بانک مرکزی روحیه عدم دستورپذیری از دولت را داشته باشد،می‌تواند تا حدی موفق عمل کند.   به گ

banner
کدام سهم تا پایان سال 2 برابر می شود؟
جستجوگر پیشرفته



نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی ایران راهکارهایی برای مهار نرخ دلار اعلام کرد و گفت: اگر رییس جدید بانک مرکزی روحیه عدم دستورپذیری از دولت را داشته باشد،می‌تواند تا حدی موفق عمل کند.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،پدرام سلطانی با بیان اینکه سیاست‌های غلط اقتصادی زمینه مستعدی را برای بحران در اقتصاد به وجود آورد که فشارهای بین‌المللی روی آن نتیجه داد و فضا را شعله‌ور کرد به ایسنا گفت: در سال‌های گذشته چند مسئله جدی داشتیم که به تدریج انباشته شدند و شرایط را برای جهش نرخ ارز و تورم به وجود آوردند. در درجه اول حجم نقدینگی از سال 92 تا پایان سال گذشته عملا بیش از چهار برابر شد و از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسید.

وی ادامه داد: در همین مدت عدم برخورد جدی با موسسات پولی غیرمجاز و آشفتگی در نظام بانکی و بی‌انضباطی موسسات و بانک‌های مجاز باعث افزایش نقدینگی و مطالبات معوق در اقتصاد شد. موضوع دیگر عدم توجه به ضرورت رعایت استانداردهای بین المللی بانکی توسط نظام بانکی است که امکان و اجازه تعامل نظام بانکی ایران را عملا از بین برد. در کنار این موارد کنترل قیمت ارز و فراهم نکردن زمینه افزایش قیمت ارز در تناسب با تورم سالانه و افزایش نقدینگی، فنر ارز را فشرده کرد.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه این موارد به صورت همگرا امکان کنترل را از ظرفیت اقتصاد دستوری گرفت، افزود: از سال گذشته نرخ ارز افزایش یافت و مشکلات داخلی به آن دامن زده و تحریم‌های آمریکا هم آن را شعله‌ور کرد. در درجه اول، شرایط واقعا بسیار خطیر و وخیم است.ابزارهای بانک مرکزی هم، دیگر برای کنترل متعدد و موثر نیست.در حال حاضر اولین و مهم‌ترین کاری که باید انجام شود، اصلاح سیاست‌های ارزی است.

اولین قدم برای کاهش نرخ دلار

سلطانی قیمت‌گذاری نرخ ارز به ۴۲۰۰ تومان و این ادعا که این ارز را می‌توان ان را به همه نیازها تخصیص داد را ادعای نادرستی خواند و گفت: نتایج این سیاست را دیدیم که منابع ارزی را تا حد زیادی ضایع و زمینه رانت و فساد را فراهم کرد. برای مقابله، در درجه اول بانک مرکزی باید اولا ارز دولتی را در این قیمت پایین نگه ندارد و ثانیا این ارز به حداقل و ضروری‌ترین نیازها تخصیص پیدا کند.

وی با بیان اینکه در شرایط موجود، این ارز حتی به کالاهای اساسی هم قابلیت تخصیص ندارد، گفت: شاید لازم باشد به تعدادی از داروهای بیماری‌های خاص که در داخل تولید نمی‌شود و قیمت بالایی دارد ارز دولتی تخصیص داده شود و سایر نیازهای ارزی به ساز و کار بازار سپرده شود. این موضوع می‌تواند کمک کند با ورود ارز نفت دولتی به جریان تبادلات ارزی، شرایطی که به وجود آمده و جهش‌های بسیار ارز که بعضا به روزانه ۱۰ درصد می‌رسد، تا حدی کنترل شود.

نائب‌رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: بانک مرکزی باید بانک‌های تجاری را به سمت انضباط پولی ببرد. اینکه آنها اجازه اضافه برداشت از حساب‌های بانک مرکزی را نداشته باشند و موسسات مالی و پولی غیرمجاز همه در کوتاه‌ترین زمان ممکن جمع و از دست‌اندازهای آنها به بازار جلوگیری شود و بخشی از نقدینگی که عملا توسط آنها از بین رفته و به عنوان دارایی و ثروت ملی به تاراج برده شده، حتی بتواند از آنها باز ستانده شود.

سلطانی گفت: بانک‌های مجاز هم باید کاملا در چهارچوب منضبطی فعالیت‌ را انجام و صورت‌های مالی‌ را باید اصلاح کنند و بر مبنای استاندارد IFRS نوسان‌ها را آشکار و از تولید دارایی موهومی اجتناب کنند. این موضوعات کمک می‌کند از یک طرف تا حدی حجم نقدینگی کنترل شود و از طرف دیگر فشار از بازار ارز برداشته شود. البته این کارها در شرایطی که تحریم‌های بین‌المللی به سمت شدید و وخیم‌تر شدن می‌رود و اینکه مجاری ارتباطی با بانک‌های بین‌المللی بسته شود، دامنه‌ اثر محدودی دارد.

انعطاف بیشتر در موضوع مذاکره

وی با بیان اینکه این موارد خارج از اختیارات بانک مرکزی این دولت است و باید مسئله تحریم و مذاکرات را با دنیا دنبال کنند، گفت: قطعا نیاز به انعطاف بیشتری داریم و باید تغییرات جدی اتفاق بیفتد. اینکه مذاکره به یک تابو تبدیل شده، یک اشتباه استراتژیک در سیاست‌ها بوده است. کما اینکه امروز هم بسیاری از صاحبنظران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی معتقدند آمریکا هر اندازه هم با ایران رویکرد خصمانه داشته باشد،نمی‌توانیم در شرایط فعلی برخی از مشکلات را بدون مذاکره حل کنیم.

سلطانی افزود: در دوره برجام مذاکرات‌ به نتایج خوبی رسید اما رویکرد ترامپ و کابینه‌ وی در همه شئونات بین‌المللی نامعقول بوده است. با این وجود، این موارد نباید مانع از این باشد که درصدد حل مشکلات بین‌المللی با مذاکره با کشورها باشیم.بانکداری مرکزی خصوصا در این شرایط نیاز به جسارت، قاطعیت و عدم تاثیرپذیری از سیاست‌های دولت و عدم دستورپذیری از دولت دارد. اگر رییس جدید بانک مرکزی این روحیه را داشته باشد می‌تواند تا حدی موفق عمل کند. از طرفی بازار ارز قابل پیش‌بینی نیست و اگر سیاست‌های ارزی جدیدی که در راه است، به سمت توضیحات ارائه‌شده باشد، می‌تواند یک آرامش نسبی به بازار برگرداند در غیر این صورت کمکی نمی‌کند و ارز البته با افت و خیز به راه ادامه می‌دهد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 50


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 13 مرداد 1397 ] [ 15:01]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آخرین مطالب ارسالی
چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
علل افت سریع و شدید امروز شاخص و پیش بینی روند معاملات فردا تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
سه احتمال برای آینده سهام شرکت های کوچک و بزرگ و رالی ادامه‌دار بورس تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
پیش بینی روحانی از رشد اقتصادی ۹۸ و خوش بینی به بازگشت آمریکا به برجام تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
عوامل رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص در یک ماه و پیش بینی مثبت به چند دلیل تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
«راهبی که فراری اش را فروخت» و داستانی واقعی که زندگی میلیون ها نفر را متحول کرد تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
مختصری از کتابِ «بیندیشید و ثروتمند شوید» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
چرا باید این کتاب را بخوانید : «هنر جنگ» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
خط مقاومت مهم ۳۱۰ هزار واحدی شاخص و تحلیل تکنیکال آینده تاریخ : جمعه 17 آبان 1398
قیمت جدید شیر و ۱۴ محصول لبنی ابلاغ نشده / قیمت پیشنهادی دامداران تاریخ : دوشنبه 06 آبان 1398
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 8551
کل نظرات کل نظرات : 367
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 175
تعداد اعضا تعداد اعضا : 83

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 920
باردید دیروز باردید دیروز : 273
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته بازدید هفته : 920
بازدید ماه بازدید ماه : 920
بازدید سال بازدید سال : 60,855
بازدید کلی بازدید کلی : 954,801

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 3.133.152.26
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir