')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://endbourse.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

آموزش و سیگنال خرید وفروش در بورس

در آستانه عرضه اولیه امروز ۱۰ درصد داروسازی آوه سینا ، یک کارگزاری با بررسی آخرین اطلاعات و دو زیرمجموعه، تحلیلی از ارزش گذاری سهام و پیش بینی سود تقسیمی ارایه کرد.     به گزارش پایگاه

banner
کدام سهم تا پایان سال 2 برابر می شود؟
جستجوگر پیشرفته



در آستانه عرضه اولیه امروز ۱۰ درصد داروسازی آوه سینا ، یک کارگزاری با بررسی آخرین اطلاعات و دو زیرمجموعه، تحلیلی از ارزش گذاری سهام و پیش بینی سود تقسیمی ارایه کرد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، صبح امروز 10 درصد از سهام شرکت داروسازی آوه سینا عرضه اولیه و طی آن 35 میلیون سهم در محدوده قیمتی 300 تا 330 تومان برای عموم واگذار می شود.

در این میان بعداز ارایه توضیحات هفته گذشته مدیران "داوه"، کارگزاری آبان با بررسی آخرین اطلاعات فروش، بهای تمام شده، هزینه مالی ،حاشیه سود خالص و سرمایه گذاری ها، در مورد دو شرکت زیرمجموعه، ارزش گذاری سهام و پیش بینی سود تقسیمی اظهار نظر کرد.

معرفی شرکت

شرکت داروسازی آوه سینا در سال ۹۶ با سرمایه ۳۵ میلیارد تومان به ازای هر سهم ۴۰۸ ریال سود محقق کرده که نسبت به سال ۹۵ رشدی ۵۵ درصدی را نشان می دهد و برای سال ۹۷ به ازای هر سهم ۵۳۰ ریال سود خالص پیش بینی کرده که در سه ماهه موفق به تحقق سود ۸۳ ریالی به ازای هر سهم شده است.

به صورت کلی داروسازی آوه سینا از دو بخش تشکیل می شود. بخشی به عنوان تولیدکننده مواد موثره دارویی موسوم به APIs و بخش دیگر داروهای ساخته شده موسوم به Dps است. از این رو زیرمجموعه های شرکت نیز به همین ترتیب دسته بندی می شوند.  از زیرمجموعه های این شرکت می توان به شرکت شیمیایی دارویی ارسطو (تولیدکننده مواد موثره دارویی)، شرکت داروسازی آوه سینا (تولیدکننده داروهای خوراکی) و شرکت پخش دایا دارو اشاره کرد.

داروهای این شرکت در دسته داروهای تالاسمی، ضد افسردگی، قلبی، گوارشی و تنفسی و غیره قرار دارد،این شرکت رتبه ۴۸ را در بین شرکت های دارویی از منظر فروش ریالی محصولات به خود اختصاص داده است. از معروف ترین داروهای آن نیز می توان به داروهای پنتوپرازل، قرص استیل سیستئین جوشان، قرص دفراسیروکس، قرص اسیکلو ویر اشاره کرد.

سهامداران عمده شرکت

با توجه به ترکیب سهامداران شرکت، عمده سهام شرکت در اختیار خانواده کریمیان است. سرمایه شرکت در ابتدا 10 میلیون تومان بوده و با چندین مرحله افزایش سرمایه از محل مطالبات و تجدید ارزیابی دارایی، سرمایه شرکت در حال حاضر 35 میلیارد تومان گزارش شده است.

فروش

شرکت داروسازی آوه سینا در دوره سه ماهه منتهی به خرداد 97 مبلغ فروش را 9.89 هزار میلیارد تومان گزارش کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهشی 21 درصدی داشته است، این در حالی است که شرکت برای سال 97 پیش بینی افزایش 26 درصدی فروش را نسبت به سال گذشته داشته و در دوره سه ماهه تنها 17.3 درصد و در دوره 6 ماهه نیز تنها 33 درصد از پیش بینی سال 97 را پوشش داده است.

از دلایل شرکت برای توجیه کاهش فروش، رشد موجودی کالا است. همچنین فروش عمدتا داخلی است و در سال 96 در فرآیند فروش 6 درصد تخفیف برای مشتریان اعمال کرده و عمده فروش نیز در 6 ماهه دوم محقق می شود.

روند فروش در سال های اخیر

از منظر مبلغ فروش سهم بازار شرکت در سال 95 برابر با یک درصد بوده است. فروش در سال 95 به دلیل طرح بیمه سلامت و رشد مطالبات کاهش یافته و با خرید 24 درصد از سهام شرکت پخش دایا دارو، بخشی از این افت را جبران کرده است. برای سال 97 قصد دریافت پروانه موافقت اصولی برای 55 محصولات جدید را دارد.

بهای تمام شده

بهای تمام شده شرکت در دوره سه ماهه منتهی به خرداد 97 به رقم 5.01 میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 23 درصد کاهش نشان می دهد و حاشیه سود ناخالص از 48 به 49 درصد افزایش یافته است. کاهش بهای تمام شده تقریبا همگام با افت فروش شرکت بوده است.شرکت پیش بینی کرده بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی در سال 97 به رقم 28.8 میلیارد تومان می رسد و حاشیه سود ناخالص 47 درصدی محقق شود.

ترکیب بهای تمام شده

سهم مواد مستقیم از ترکیب بهای تمام شده برابر با 64 درصد است که 61 درصد از آن، از بازار داخلی و 39 درصد به وسیله واردات مواد اولیه تامین می شود. دولت متعهد شده ارز مورد نیاز صنعت دارو را با نرخ 3800 تومان در اختیار شرکت ها قرار دهد.در بخش هزینه ی سربار نیز، هزینه حقوق و دستمزد، استهلاک و مالیات بر ارزش افزوده بیشترین سهم را در سربار دارند.

روند حاشیه سود ناخالص

حاشیه سود ناخالص شرکت روندی با ثبات داشته و برای سال 97 برابر با 47 درصد پیش بینی شده و در سه ماهه 49 درصد محقق شده است.

هزینه مالی

روند تسهیلات شرکت در سال های اخیر به شرح زیر است:

افزایش تسهیلات و به تبع آن، رشد هزینه مالی عمدتا ناشی از عدم ایفای تعهدات دولت بوده که به رشد مطالبات شرکت های دارویی دامن زده است.

شرکت در توضیح رشد هزینه مالی آورده با توجه به طرح توسعه و امکان اخذ تسهیلات دانش بنیان در نظر است برای پروژه های مورد نظر تسهیلات کم بهره معادل 18 میلیارد استفاده شود. هزینه های مالی شرکت مطابق دوره قبل با 20 درصد افزایش همراه خواهد بود.

سرمایه گذاری

با توجه به جدول بالا، شرکت زنجیره ارزش مناسبی از صنعت را در اختیار دارد.شرکت تولیدکننده مواد موثره دارویی ارسطو با سرمایه 5 میلیارد تومان در سال 96 فروش 23 میلیارد تومانی را گزارش کرده و سود خالص این شرکت 1.52 میلیارد تومان بوده است. این شرکت 19 پروانه دارویی در اختیار دارد و عمده تولیدات به محصولاتی برای درمان بیماری هایی نظیر ضد سرع، ضد قارچ، ضد ویروس، ضد افسردگی، ضد سرطان و غیره اختصاص دارد."داوه" در مهر سال 96 به رقم 15.5 میلیارد تومان به داروسازی آوه سینا واگذار شد. پیش بینی تقسیم سود این شرکت 50 درصد است.

پخش دایا دارو

این شرکت با سرمایه 3 میلیارد تومانی در سال 96 فروش 125.9 میلیارد تومان و سود خالص 1.3 میلیارد تومانی را محقق کرده است. داروسازی آوه سینا 24 درصد از سهام این شرکت را در شهریور سال 95 به رقم 4 میلیارد تومان خریداری کرده است. بنابر آخرین ارزش گذاری ها، ارزش این شرکت 18.2 میلیارد تومان برآورد شده است. شرکت اطلاعاتی در خصوص سایر سهامداران دایا دارو و رابطه این شرکت با سایر سهامداران افشا نکرده است.

ترازنامه

صورت سود و زیان

نسبت های مالی

سایر نکات

شرکت قصد راه اندازی یک واحد جدید تولید داروهای ضد سرطان را دارد،حق اختراع مواد موثره داروهای ضد سرطان به نام سهامدار عمده (خشایار کریمیان) است و طی قرارداد بلندمدت به طور کامل و بدون محدودیت به داروسازی آوه سینا واگذار شده و سالانه یک درصد از درآمد فروش خالص این داروها، بعد از کسر مخارج تحقیقات انجام شده برای کشف مواد موثره داروی ضد سرطان به وی پرداخت می شود. این طرح در سال 98 آغاز به کار خواهد کرد. البته شرکت شفاف سازی مناسبی از مفاد این قرارداد منتشر نکرده است. برآوردها حاکی از این است که بازگشت سرمایه طرح 36 ماهه باشد.

سود تقسیمی شرکت 80 درصد پیش بینی شده است. اطلاعاتی در خصوص سایر سهامداران شرکت دایا دارو در دست نیست و از آنجا که فروش داروهای آوه سینا از طریق این شرکت توزیع می شود، لزوم افشای رابطه دایا دارو با سهامداران آوه سینا از سوی شرکت احساس می شود.

نتیجه گیری

صنعت دارو به دلیل اهمیت و ویژگی استراتژیک همواره مورد حمایت دولت بوده ولی یکی از زیان بارترین طرح های موثر بر این صنعت، طرح بیمه سلامت بوده است. اجرای طرح بیمه سلامت به دلیل عدم ایفای تعهدات دولت، موجب رشد قابل توجه مطالبات شرکت های دارویی و افزایش دوره وصول مطالبات شد و از این روی شرکت های دارویی در چندسال اخیر فشارهای قابل توجهی را تحمل کردند که اغلب به صورت رشد تسهیلات مالی در ترازنامه آن ها پدیدار شده است.

شرکت داروسازی آوه سینا نیز با توجه به این شرایط با ورود به حوزه پخش دارو و پیش بینی طرح های توسعه سعی بر کنترل وضعیت مالی مجموعه را دارد. عمده داروهای تولیدی این شرکت در دسته ی داروهای تالاسمی، ضد افسردگی، قلبی، گوارشی و تنفسی و غیره قرار دارد،این شرکت رتبه 48 را در بین شرکت های دارویی از منظر فروش ریالی محصولات به خود اختصاص داده است.

"داوه" برای سال 97 به ازای هر سهم 530 ریال سود و تلفیقی 645 ریال سود به ازای هر سهم پیش بینی کرده است. با توجه به سایز کوچک شرکت، پیش بینی می شود این عرضه با تقاضای قابل توجه و رشد قیمتی همراه باشد. در گزارش ارزش گذاری صورت گرفته توسط فرابورس، ارزش هر سهم شرکت داروسازی آوه برابر با 3091 ریال برآورد شده است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 78


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 23 مهر 1397 ] [ 8:16]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آخرین مطالب ارسالی
چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
علل افت سریع و شدید امروز شاخص و پیش بینی روند معاملات فردا تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
سه احتمال برای آینده سهام شرکت های کوچک و بزرگ و رالی ادامه‌دار بورس تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
پیش بینی روحانی از رشد اقتصادی ۹۸ و خوش بینی به بازگشت آمریکا به برجام تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
عوامل رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص در یک ماه و پیش بینی مثبت به چند دلیل تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
«راهبی که فراری اش را فروخت» و داستانی واقعی که زندگی میلیون ها نفر را متحول کرد تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
مختصری از کتابِ «بیندیشید و ثروتمند شوید» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
چرا باید این کتاب را بخوانید : «هنر جنگ» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
خط مقاومت مهم ۳۱۰ هزار واحدی شاخص و تحلیل تکنیکال آینده تاریخ : جمعه 17 آبان 1398
قیمت جدید شیر و ۱۴ محصول لبنی ابلاغ نشده / قیمت پیشنهادی دامداران تاریخ : دوشنبه 06 آبان 1398
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 8551
کل نظرات کل نظرات : 367
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 146
تعداد اعضا تعداد اعضا : 83

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 479
باردید دیروز باردید دیروز : 273
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته بازدید هفته : 479
بازدید ماه بازدید ماه : 479
بازدید سال بازدید سال : 60,414
بازدید کلی بازدید کلی : 954,360

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 3.142.200.232
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir