')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://endbourse.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

آموزش و سیگنال خرید وفروش در بورس

سرمایه گذاری در بازار سهام و بورس اوراق بهادار تفاوت هایی غیر قابل انکار با دیگر حوزه های اقتصادی جهت سرمایه گذاری دارد که لازمه موفقیت در آن دانستن قوانین و آگاهی نسبت به اطلاعات می باشد. تشکیل سب

banner
کدام سهم تا پایان سال 2 برابر می شود؟
جستجوگر پیشرفته



سرمایه گذاری در بازار سهام و بورس اوراق بهادار تفاوت هایی غیر قابل انکار با دیگر حوزه های اقتصادی جهت سرمایه گذاری دارد که لازمه موفقیت در آن دانستن قوانین و آگاهی نسبت به اطلاعات می باشد.
تشکیل سبد سهام بهینه و صحیح ؛ ضامن موفقیت و سودآوری شما در بازار سهام می باشد در غیر اینصورت توقع کسب سود نداشته باشید!!

بسیاری از سرمایه گذاران بدون در نظر گرفتن اصول و قوانین بازار سرمایه اقدام به حضور و سرمایه گذاری می نمایند و در این میان ممکن است سودهایی اتفاقی نیز کسب گردد ولی یقینا در میان مدت و در اغلب موارد احتمال زیان و از دست رفتن سرمایه و یا عدم موفقیتی که انتظار آن را داریم بیشتر می باشد ؛ در این مطلب سعی شده است که به طور تقریبا جامع به اهمیت داشتن سبد سهام کارآمد و به اشتباهات سهامداران در تعیین استراتژی موفقیت آمیز و سبد سهام بهینه پرداخته شود.

تعریف سبد سهام یا پرتفوی:
پرتفوی یا سبد سهام، بیانگر مجموع های از سهام شرکت های مختلف است که خریداری می شود.
وقتی اشخاصی با سرمایه ی خود به جای خرید سهم از یک شرکت ، اقدام به خرید سهام شركت های مختلف می كنند می گویند یك سبد سهام (پرتفوی) تشكیل داده اند.

این امر توصیه ی كارشناسان بازار سرمایه به خریداران سهام است.آنها می گویند برای این كه ریسك سرمایه گذاری خود را كاهش دهید همه ی سرمایه خود را به خرید یك نوع سهم اختصاص ندهید ؛

به عبارت دیگر، همه ی تخم مرغ ها را در یك ظرف نگذارید؛ سهام شركت های مختلف را خریداری کنید، تا در صورت كاهش قیمت یا بازده یك سهم، با افزایش قیمت یا بازده سایر سهام خریداری شده ، زیان وارده را جبران نمایید. 

البته برای انتخاب سهام مختلف نیاز به آگاهی،اطلاعات و تجربه می باشد . لذا به خریداران توصیه می شود برای اطمینان از تشكیل یك سبد ، به مشاوران سرمایه گذاری مراجعه کنند.


* نتیجه گیری *
- برای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار نیاز به دانش ، و شناخت سهام های پرقدرت بازار الزامی ست ؛

- تا بتوان چند سهام از صنایع برتر را انتخاب کرده و یک سبد (پرتفوی) مناسب تشکیل دهیم .

- با این نوع استراتژی هم ریسک خود را مدیریت کرده و هم به سود منطقی دست می یابیم .




اهمیت تشکیل سبد سهام:

حالت اول:
-ضرورت تشکیل سبد سهام زمانی برای یک سهامدار به عینه مشخص می شود که در تب و تاب بازار سرمایه اسیر توقف های طولانی مدت برخی سهم ها و یا گزارشات نامتناسب با واقعیت وجودی یک شرکت در گزارشات 3 ماهه گردد. برای نمونه در حال حاضر سهام شرکت پتروشیمی اصفهان (شصفها) از تاریخ 1391/4/20 تا اکنون با گذشت بیش از یک سال و نیم بنابر دلایلی موجه یا غیر موجه متوقف می باشد و سرمایه شخص سهامدار در هاله ای از ابهام و بلوکه شدن قرار دارد.
این در حالی است که طی این مدت سهام بسیاری از شرکت ها بازدهی و رشد قیمتی بسیار مناسبی را تجربه نموده اند؛ کافیست که سهامداری بیشتر از 50 درصد سرمایه خود را به این سهم و یا سهم های مشابه اختصاص داده باشد و اکنون علاوه  بر از دست دادن فرصت های سرمایه گذاری و کسب سود با علامت سوال بزرگی در مورد توقف طولانی مدت نماد شرکت و بلوکه شدن بخش اعظمی از سرمایه خود روبرو خواهد بود.
اینگونه اتفاقات و اتفاقات مشابه در مورد هر سهم و هر سرمایه گذاری ممکن است رخ دهد و شاید هیچ راه حلی نیز برای آن در بازار سرمایه کشور ما وجود نداشته باشد! پس چه باید کرد؟ آیا باید برای همیشه با چنین بازار پرریسکی خداحافظی نمود؟ و یا اینکه ایستاد و با تعیین یک استراتژی مناسب از تهدید های پیش رو فرصت های مناسب کسب سود ایجاد نمود؟!

در فرایند یک سرمایه گذاری اینگونه ریسک ها همیشه وجود داشته است حال در برخی بازارها و کشور ها بیشتر و در برخی دیگر کمتر ...
اصولا در بازارهایی که سودهای بیشتری کسب می گردد و نوسانات قیمتی و افزایش های چند برابری رقم می خورد ریسک سرمایه گذاری نیز به همان نسبت افزایش خواهد داشت.

با شناخت صحیح از بازار سرمایه و شرایط خاص حاکم بر آن و همچنین متغییر های اقتصادی داخل ایران می توان سبد سهام و سرمایه گذاری کارایی را تشکیل داد که در کوتاه و میان مدت با تقبل ریسک منطقی به سودی مناسب و دلخواه که فراتر از دیگر حوزه های اقتصادی باشند دست یافت.

حالت دوم:
- در موارد دیگر بسیار اتفاق افتاده است که سهم خریداری شده توسط سرمایه گذار در مدت زمان انتظاری وی بنا بر هر دلیلی (بنیادی یا تکنیکالی ) نتوانسته است انتظارات را پس از چند ماه برآورده سازد و در این مواقع هم سرمایه گذار با صرف زمان و سرمایه خود به سودی مناسب دست نیافته است و در این بین با اختصاص بخش عمده ای از سرمایه عملا زمان را از دست داده است و از سودهای دیگر سهام بازار به اصطلاح جا مانده است.


راه حل:
با یک تحلیل و پیش بینی صحیح از چند سهم و صنعت (از دیدگاه بنیادی و تکنیکال) و خرید های حساب شده جهت ایجاد سبد سهام متنوع از چند صنعت متفاوت می توان ریسک سرمایه گذاری را در بازار سهام به صفر کاهش داد!!
لازم است که سرمایه گذاران توجه داشته باشند که هر زمان ممکن است شرایط اقتصادی یک صنعت و سهم به گونه ای رقم خورد که اغلب فرصت ها و چشم انداز مناسب آن تبدیل به تهدید و شرایط نامناسب گردد.

پس می توان نتیجه گرفت که در یک صنعت هیچ چیز ثابت و دایمی نخواهد بود نه شرایط مناسب یک صنعت و صعود قیمتی سهام آن و نه شرایط منفی و نزولی.

در اغلب موارد اختصاص سبد سهام به 5 تا 8 سهم از صنایع متفاوت می تواند بهترین تعداد سبد سهام تلقی گردد؛ و تنها در صورتی که سرمایه گذار توانایی رصد سهام و صنایع را در تایم های هفتگی و ماهیانه دارد مجاز به افزایش بیشتر تعداد آن می باشد.


چرا با وجود تشکیل سبد سهام متضرر می شویم؟!
موارد بسیاری مشاهده می شود که سرمایه گذار با وجود تشکیل سبد سهام باز هم از سود مناسبی برخوردار نگردیده و حتی متحمل زیان نیز می شود!!؟

این مورد نیز دقیقا از عدم تشکیل سبد سهام مناسب و عدم آگاهی لازم فرد سهامدار از نوع صنعت و دوره ها و حرکت های صعود و نزول ناشی می شود.


اشتباهات تشکیل سبد سهام:

اختصاص بخش زیادی از حجم سبد به یک سهم یا صنعت:
یکی از اشتباهاتی که اغلب سرمایه گذاران در تشکیل سبد خود انجام می دهند ؛ اختصاص بخش زیادی از سرمایه و حجم سبد به یک سهم خاص و یک صنعت می باشد؛ این اشتباه ممکن است به دو صورت انجام گیرد:

الف-خرید و اختصاص فراتر از 30 درصد سبد از یک سهم
ب- خرید و اختصاص فراتر از 30 درصد به دو سهم از یک صنعت که در روند های نزول و صعود با یکدیگر هماهنگ می باشند.

مثال:
-به عنوان نمونه خرید 15 درصد سهام شرکت "تاپیکو" و یا "فارس" و همچنین اختصاص 15 درصد به دیگر سهام پتروشیمی مانند: کرمانشا - خراسان - شاراک - و یا هر سهم دیگر صنعت پتروشیمی.(اشتباه می باشد)
حال اگر به این سبد یک سهم پالایشگاهی با تقریبا 20 درصد اضافه شود می توان گفت که 50 درصد سبد سرمایه گذار در یک صنعت و یا دو صنعت مشابه و اغلب تاثیر پذیر از یکدیگر قرار گرفته اند.(اشتباه می باشد)

- خرید 20 درصد "واتی" و همچنین 20 درصد سهام شرکت "شیران" این دو سهم اثرات قیمتی بسیاری از یکدیگر می پذیرند و صعود و نزول هر یک بر دیگری بسیار تاثیر گذار می باشد ؛ خصوصا تاثیرات قیمتی شیران بر واتی زیاد می باشد.
و اگر 20 درصد دیگر به سهمی مانند : ولصنم به عنوان یک سهم گروه لیزینگ و 15 درصد به وصنعت به عنوان یک سرمایه گذاری اختصاص ییابد سهامدار به عینه 75 درصد سبد سهام خود را به گروهی کاملا متاثر از یکدیگر و تقریبا مشابه از نظر صعود و نزول اختصاص داده است؛
در حالی که شاید اینگونه اندیشد که :
سبد خود را در 3 تا 4 گروه و صنعت متفاوت سرمایه گذاری کرده است!!(اشتباه می باشد).


- گاهی اوقات سرمایه گذار به تصور سودی سریع و بازدهی بالا و اطمینان بسیار نسبت به روند صعودی سهمی خاص درصد زیادی از سبد خود را به یک یا دو سهم اختصاص می دهد.
با این تصور که به زودی با سودی مناسب روبرو خواهد شد ؛ و فقط کافی می باشد که در این بین با تغییر یک قانون در بودجه و تغییر سیاست ها در اقتصاد و صنعتی مورد نظر و همچنین تحلیل اشتباه با زیان همراه گردد.(اشتباه می باشد)

در حالی که بهترین روش در اینگونه مواقع انتخاب 5 تا 8 سهم با مشخصات و تحلیل بازدهی مناسب به جای یک یا دو سهم می باشد.
که در اینصورت علاوه بر سرمایه گذاری با درصد سود انتظاری مناسب توانسته است سرمایه خود را در مقابل اینگونه حوادث غیر مترقبه تغییرات اقتصادی مصون بدارد.(تصمیم صحیح)
قانونی وجود دارد که می گوید حتی در بهترین سهام نیز نمی بایست تک سهم شد.


-از دیگر مزایای تشکیل سبد سهام بهینه امکان تغییر آسان و تبدیل یک سهم به سهام دیگر می باشد؛ به دلیل اینکه سرمایه بین 5 تا 8 سهم متفاوت تقسیم گردیده است بنابر این حتی در صورت زیان اندک 5 تا 15 درصد و فعال شدن حد ضرر می توان به راحتی و با تحمل زیان کم به سهم دیگری تبدیل و جابجایی انجام داد.
در حالی که اگر یک یا دو سهم در سبد داشته باشیم 5 تا 15 درصد زیان 50 تا 100 درصد سبد مبلغ بسیاری خواهد شد که از سرمایه گذار اجازه تبدیل و تغییر سهام را خواهد گرفت .
در واقع داشتن یک یا دو سهم ابتکار عمل و انعطاف را از سبد شما دور خواهد کرد و تصمیم گیری سرمایه گذار در مواقع خاص را با دشواری همراه می سازد.


تشکیل سبد سهام شاید در ابتدا بسیار راحت و ساده خودنمایی کند ولی همانگونه که مشاهده نمودید از پیچیدگی خاصی برخوردار است و نیاز به بررسی بنیادی و تکنیکالی صنعت و سهام خواهد داشت.
با انتخاب و تشکیل سبد سهام بهینه ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش داده و به صفر نزدیک نمایید.



:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 59


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 24 دی 1392 ] [ 0:10]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آخرین مطالب ارسالی
چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
علل افت سریع و شدید امروز شاخص و پیش بینی روند معاملات فردا تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
سه احتمال برای آینده سهام شرکت های کوچک و بزرگ و رالی ادامه‌دار بورس تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
پیش بینی روحانی از رشد اقتصادی ۹۸ و خوش بینی به بازگشت آمریکا به برجام تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
عوامل رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص در یک ماه و پیش بینی مثبت به چند دلیل تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
«راهبی که فراری اش را فروخت» و داستانی واقعی که زندگی میلیون ها نفر را متحول کرد تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
مختصری از کتابِ «بیندیشید و ثروتمند شوید» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
چرا باید این کتاب را بخوانید : «هنر جنگ» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
خط مقاومت مهم ۳۱۰ هزار واحدی شاخص و تحلیل تکنیکال آینده تاریخ : جمعه 17 آبان 1398
قیمت جدید شیر و ۱۴ محصول لبنی ابلاغ نشده / قیمت پیشنهادی دامداران تاریخ : دوشنبه 06 آبان 1398
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 8551
کل نظرات کل نظرات : 367
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 66
تعداد اعضا تعداد اعضا : 83

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 507
باردید دیروز باردید دیروز : 788
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 2
بازدید هفته بازدید هفته : 2,237
بازدید ماه بازدید ماه : 8,172
بازدید سال بازدید سال : 59,098
بازدید کلی بازدید کلی : 953,044

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 18.117.105.249
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir