')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://endbourse.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

آموزش و سیگنال خرید وفروش در بورس

جدیدترین اخبار بورس,سهام,و آموزش

banner
کدام سهم تا پایان سال 2 برابر می شود؟
جستجوگر پیشرفته



رئیس مجلس با اشاره به رفتارهای مقامات فعلی عربستان و دو اشتباه این کشور که منجر به پشیمانی شد گفت: راه مذاکره از سوی ایران همواره باز است.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، لاریجانی گفت: ایران در چهل سال گذشته دست دوستی به سمت عربستان دراز کرده اما برخی از حکام آنها این موضوع را درک نمی‌کنند. نمی‌دانم این افراد جوانی که در عربستان حاکم هستند به‌دنبال چه چیزی هستند. این رفتار آنها به عربستان و کشورهای اسلامی آسیب می‌رساند.

وی افزود: راه مذاکره از سوی ایران همواره باز است اما رفتار آنها موجب گسترش نفرت در جهان اسلام می‌شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه ملک عبدالله خیلی عاقل‌تر از مسوولان فعلی عربستان بود، ادامه داد: به گفته یکی از مسوولان امنیتی تراز اول ، عربستان دو اشتباه در مورد ایران مرتکب شد. اول آنکه طالبان را به‌وجود آورد و به آن کمک کرد و دیگر آنکه ۴۰ میلیارد دلار به عراق در جنگ با ایران کمک کرد که به ایران ضربه بزند و اکنون پشیمان است.

لاریجانی همچنین با اشاره به اینکه امنیت در جهان اسلام مساله‌ای با اهمیت فوق‌العاده است، گفت: البته این مساله از مشکل فوق‌العاده‌ای برخوردار است مبنی‌ بر اینکه دخالت‌های آمریکا در مسائل منطقه بسیار زیاد و بی‌محابا شده که البته این دخالت‌ها از قبل هم وجود داشت اما در حال‌حاضر بسیار شفاف‌تر شده است.

وی با اشاره به اقدامات سران عربستان و امارات‌ در همراهی با آمریکا برای تحریم نفتی ایران افزود: برخی از کشورهای منطقه‌ باید بدانند ملت ایران رفتار آنها در تحولات منطقه را فراموش نمی‌کند. دشمنان در شرق و غرب برخی گروه‌های تروریستی را تجهیز می‌کنند تا صدماتی را به این و آن بزنند البته این رفتارها بی‌پاسخ نمی‌ماند.

لاریجانی ادامه داد: اتحادیه اروپا نیز نشان داده وزن کافی برای نگهداری از معاهدات را ندارد. در مساله هسته‌ای ایران، بارها گفتند در کنار ایران هستیم اما عملا چیزی ندیدیم. اتحادیه اروپا قدرت حل این مسائل را در سطح بین‌الملل ندارد.

وی داشتن دیوان داوری اسلامی را برای گسترش کشورهای اسلامی بسیار مهم دانست و گفت: ایجاد یک دیوان داوری اسلامی با توجه به گسترش روابط و تجارت کشورهای اسلامی امری ضروری به‌نظر می‌رسد که موسسه آینده‌پژوهی در این زمینه گام‌هایی برداشته است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 92


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 09 اردیبهشت 1398 ] [ 11:52]
تاریخ
ذوب آهن با اعلام رویدادی مثبت از صدور رای قطعی و رفع دو تکلیف خبر داد که طی آن ۶۲ هزار و ۹۴۶ متر زمین چادگان و ۲۱ هزار و ۲۰۰ متر زمین اصفهان به این شرکت برگشت داده شد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان معاملات امروز بازار سهام ، نماد ذوب آهن به دلیل اعلام رویداد مهم برای یک ساعت بسته شد که مربوط به صدور دو رای قطعی به نفع این شرکت 6.1 هزار میلیارد تومانی بود.

براساس این گزارش، رای اول "ذوب" مربوط به بطال نظریه هیات حل اختلاف اداره ثبت اسناد و املاک فریدن در خصوص مالکیت شرکت آب منطقه ای اصفهان نسبت به بخشی از اراضی شهرستان چادگان و رای دومخلع ید از 22 پلاک مفروز مجزا شده از پلاک 53 اصلی بخش 9 ثبت اصفهان و مطالبه اجرت المثل و قلع و قمع مستحدثات است.

رای 62 هزار و 946 متر زمین چادگان

شرکت آب منطقه ای اصفهان در سال 90 نسبت به مالکیت شرکت ذوب آهن اصفهان در خصوص بخشی از اراضی پلاک شماره 64.1 شهرستان چادگان اعتراض کرد که به موجب رای اصلاحی هیات حل اختلاف فریدن، 62،949 متر مربع از این اراضی از مالکیت ذوب آهن خارج شد که شرکت نسبت به این رای اعتراض و پس از پیگیری های مکرر ، رای نهایی دادگاه مبنی بر برگشت مالکیت اراضی مذکور به ذوب آهن اصفهان صادر شد.

این موضوع یکی از بندهای گزارش حسابرس مستقل برای عملکرد سال مالی 96 (بند 17 - قسمت الف) بوده و با صدور این رای یکی از تکالیف مجمع مبنی بر حل موضوع رفع مشکلات نقل و انتقال اسناد مالکیت شرکت انجام شده است.

رای مربوط به 21 هزار و 200 متر زمین در اصفهان

خانم نسرین احسانی در 22 فروردین 91 نسبت به 21،200 متر مربع از زمین های متعلق به شرکت ذوب آهن اصفهان واقع در بلوار شفق اصفهان ادعای مالکیت کردکه بر اساس رای نهایی دادگاه ، ادعای وی رد و رای به نفع شرکت ذوب آهن اصفهان صادر شده  است.

این موضوع یکی از بندهای گزارش حسابرس مستقل برای عملکرد سال مالی 96 (بند 17 قسمت الف) بوده است و با صدور این رای یکی از تکالیف مجمع مبنی بر حل موضوع رفع مشکلات نقل و انتقال اسناد مالکیت شرکت انجام شده است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 85


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 09 اردیبهشت 1398 ] [ 11:51]
تاریخ
در اولین روز هفته، بازار ارز و سکه به گمانه‌‌زنی‌های مثبت سیاسی توجهی نکردند و هر دو حرکت افزایشی خود را ادامه دادند. روز شنبه، دلار از کف کانال ۱۴ هزار تومانی فاصله گرفت و حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان ایستاد. شاخص ارزی هفته گذشته نیز مجموعا بیش از ۵/ ۲ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود.
بی‌توجهی دلار به اخبار سیاسی
 

در روز افزایشی بازار ارز، سکه تمام بهار آزادی نیز هرچه بیشتر به کانال ۵ میلیون تومانی نزدیک شد. سکه دیروز حدود ساعت ۴ بعدازظهر در معاملات عمده ۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان قیمت خورد که ۹۰ هزار تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. فلز گرانبهای داخلی نیز هفته گذشته حدود ۳ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود.  به گفته فعالان، برخی معامله‌گران انتظار داشتند با توجه به اخبار مثبتی که روز جمعه در کانال‌های خبری معامله‌گران منتشر می‌شد، قیمت دلار و سکه در روز ابتدایی هفته رویه کاهشی به خود بگیرد. یکی از این خبرها، تحلیل روزنامه نیویورک تایمز پیرامون پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران مبنی‌بر مبادله زندانیان با آمریکا بود. همچنین رسیدن به سطوح مقاومتی دیگر عامل انتظاری کاهنده در میان معامله‌گران بود. با این حال، دلار روز اول هفته را با قیمت ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان آغاز کرد و همین افزایش ابتدای روز کمی جهت انتظاری را تغییر داد. البته به باور برخی فعالان ارزی، اولین سیگنال افزایشی به بازار داخلی از هرات افغانستان رسید. به گفته آنها، حدود ساعت ۱۰ صبح در کانال‌های اطلاع‌رسانی قیمت معامله‌گران عنوان می‌شد که قیمت دلار در هرات افغانستان به حدود ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان رسید؛ قیمتی که ۱۰۰ تومان بالاتر از آخرین روز کاری بود. افزایش قیمت در معاملات شهر مرزی، موجب شد که دلار در بازار داخلی نیز افزایشی کار خود را آغاز کند. دومین سیگنال افزایشی بیرونی از دبی رسید؛ چراکه نرخ حواله درهم در ابتدای روز بالای ۳ هزار و ۸۵۰ تومان و در حدود ۳ هزار و ۸۶۰ تومان ثبت شد. در ادامه روز نرخ این ارز افزایش خود را ادامه داد و حتی برخی فعالان عنوان می‌کردند که در انتهای روز درهم به مرز ۳ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. به گفته برخی افراد با تجربه بازار حواله درهم به دلیل برخی محدودیت‌های ایجاد شده برای شماری از صرافان ایرانی در دبی با افزایش قیمت مواجه شده بود. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه بسیار نزدیک و مستقیمی دارند و به طور سنتی افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود.

در این میان، برخی معامله‌گران باور داشتند، رفتار کم‌تحرک بازارساز در روز شنبه نیز در رشد قیمت بازار آزاد بی‌تاثیر نبوده است. به گفته آنها، صرافی‌های عرضه‌‌کننده بازارساز دیروز قیمت فروش دلار را ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان تعیین کردند و تا ساعت ۴ بعدازظهر حداقل آن را تغییر ندادند. این در حالی بود که در بازار آزاد قیمت رویه افزایشی داشت و بازارساز حداقل می‌توانست با نزدیک کردن قیمت خود به بازار آزاد مانع از تقاضای آربیتراژی شود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه ارزی، هر زمان نوسان‌گیران احساس کرده‌اند بازارساز به یک سطح خاص قیمتی حساسیت دارد و قیمت خود را زیر آن سطح نگه می‌دارد، تلاش‌های نوسانی‌شان را بیشتر کرده‌اند. این در حالی است که در روزهای عادی بازارساز معمولا از طریق بازی با قیمت‌ها، مدیریت بازار آزاد را نیز در دست دارد. عده‌ای از معامله‌گران نیز باور داشتند، نوسانگیران قصد داشتند پیش از مصاحبه وزیر امور خارجه ایران با فاکس نیوز قیمت‌ها را بالا ببرند و در صورت واکنش مثبت ترامپ به این مصاحبه در موقعیت فروش قرار بگیرند. آنچه مسلم است بازار در شرایطی قرار دارد که اخبار متناقضی را دریافت می‌کند و در روزهایی که کمی سطح عرضه تغییر کند، قیمت دلار در بازار آزاد نیز رشد می‌کند. با وجود این، رشد دلار همچنان در چارچوب کنترل شده‌ای صورت گرفته است و مدت‌هاست که خبری از نوسان‌های سنگین ۶ ماه ابتدایی سال ۹۷ در بازار نیست. البته به گفته فعالان، پس از ساعت ۴ بعدازظهر قیمت دلار در بازار ازاد رشد بیشتری کرد و ممکن است این روند قیمت این ارز را در ابتدای روز یکشنبه نیز تحت‌تاثیر قرار دهد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 87


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 08 اردیبهشت 1398 ] [ 9:11]
تاریخ
دنیای اقتصاد : بازار متشکل ارزی در روزهای آینده شروع به کار خواهد کرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازیگران این بازار در گام نخست صرافی‌ها خواهند بود و بانک مرکزی نیز به‌عنوان بازارساز حضور خواهد داشت و از معاملات این بازار یک نرخ تعادلی برای ارز کشف خواهد شد. درخصوص فعالیت بازار متشکل ارزی دو نگاه وجود دارد، نگاه نخست معتقد است که این بازار یک حرکت رو به جلو در جهت شفافیت و کاهش عدم تقارن اطلاعات در معاملات خواهد بود. در مقابل برخی کارشناسان نیز معتقدند سیاست‌گذار باید درخصوص برخی نکات مانند نوع حضور و مداخله بانک مرکزی، اعتمادسازی در حساب‌های ریالی و ارزی، فعالیت بازار در ساعت‌های غیراداری و شرایط فعالیت بازیگران خرد شفاف‌سازی کند.
دو نگاه به بازار متشکل ارزی
 

مکانیزم بازار

بازار متشکل ارزی، تا به‌زودی به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد. این بازار قرار است در گام نخست، مبادلات ارزی میان صرافی‌ها را پشتیبانی کند، به نحوی که براساس آن صرافی‌های بزرگ که عمدتا نقش عرضه‌کننده ارز را در اختیار دارند، با اعلام قیمت‌های خود یک موقعیت خرید را در این بازار متشکل خواهند داشت و از سوی دیگر، متقاضیان که عمدتا صرافی‌های کوچک‌تر هستند، براساس این قیمت‌ها موقعیت خرید می‌گیرند، در این بازار عرضه‌کنندگان براساس پایین‌ترین قیمت فروش و تقاضا‌کنندگان براساس بیشترین قیمت درخواستی رتبه‌بندی می‌شوند و در نتیجه معاملات ارزی میان صرافی‌ها در یک تابلو مشخص صورت خواهد گرفت. این پایه‌ترین شکل بازار است، البته این بازار یک بازیگر بزرگ یعنی بانک مرکزی نیز دارد که بر حسب وظایف سیاست‌گذاری خود می‌تواند موقعیت خرید و فروش بگیرد. در این بازار یک دامنه نوسان مشخص تعیین شده که در بازه زمانی کوتاه‌مدت نرخ بازار در این کریدور نوسان خواهد کرد، طبیعتا این کریدور نیز براساس هدف‌گذاری‌های بانک مرکزی تعیین می‌شود، اما اگر نرخ چه در جهت کاهشی و چه در جهت افزایشی از این کریدور خارج شود، هیات‌مدیره شرکت بازار متشکل ارزی تشکیل جلسه خواهند داد و سیاست‌های لازم برای بازگشت نرخ به سطح هدف را بررسی خواهند کرد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که مانند تابلوی بورس، در این شرکت نیز یک تابلو قرار می‌گیرد تا شاخص قیمت کشف شده در این بازار مورد مشاهده عموم قرار گیرد. این نرخ به‌عنوان یک معیار اصلی مورد توجه معامله‌گران قرار می‌گیرد. بنابراین این بازار تنها یک سامانه مجازی نیست و قرار است بخشی از ساختمان شماره یک بانک مرکزی در خیابان فردوسی، محل استقرار و فعالیت بازار متشکل ارزی شود.  در این بازار صرافی‌های مجوزدار حضور دارند که باید مدارک لازم درخصوص حضور در این بازار را ارائه کنند. یکی از پیش‌نیازهای حضور در این بازار ارائه یک حساب ارزی و حساب ریالی به بانک مرکزی و اعطای مجوز برای برداشت از این حساب‌ها به منظور انجام معاملات ارزی است. به بیان دیگر رقم مدنظر در این معاملات از سوی بانک مرکزی مسدود و در نهایت در صورت انجام معامله، انتقال منابع ارزی و ریالی در حساب دو طرف از سوی بانک مرکزی صورت خواهد گرفت و نرخ مبادله نیز اعلام خواهد شد. همچنین از این معاملات کارمزدی کسر خواهد شد که این منابع به‌عنوان درآمد این شرکت به حساب می‌آید، هر چند به گفته مسوولان این مبلغ رقمی کمتر از یک درصد خواهد بود. اگر چه ترکیب هیات‌مدیره این شرکت جدید هنوز اعلام نشده است، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که کانون صرافان، شرکت فرابورس، شرکت خدمات انفورماتیک، بانک‌های خصوصی و بانک‌های دولتی برخی از سهامداران این شرکت هستند. مسوولان این بازار عنوان کردند که امکان دارد با عمیق شدن معاملات این بازار، در گام‌های بعد با سامانه نیما ادغام شود و شاید به یک مکانیزم مشترک برای کل معاملات دست پیدا کند.

حرکت در جهت شفافیت

درخصوص بازار متشکل ارزی دو نگاه وجود دارد، در نگاه نخست، این بازار می‌تواند باعث افزایش شفافیت در معاملات ارزی شود. به بیان دیگر، قیمت در یک بازار شفاف تعیین می‌شود و عدم تقارن اطلاعات (Information Asymmetry) کاهش خواهد یافت. در این شرایط و باعمیق شدن این بازار، امکان اثرگذاری و انحراف قیمت توسط گروه محدود کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، در صورت افزایش معاملات و حضور بازیگران بزرگ، به مرور نوسان قیمتی نیز در این بازار کاهش می‌یابد. همچنین نرخ حاصل می‌تواند به‌عنوان یک معیار برای دیگر معاملات مبنا قرار گیرد. اگر عرضه و تقاضا در این بازار متناسب باشد، نیاز به حضور بانک مرکزی و اعلام نرخ‌های دستوری وجود نخواهد داشت و در نتیجه شاید این موضوع باعث شود که با فعال شدن بازار و پذیرش این نرخ توسط سیاست‌گذار، برخوردهای انتظامی نیز در بازار ارز به حداقل برسد. در این شرایط اگر دخالت‌های دستوری صورت نگیرد، دیگر نرخ‌های موجود در بازار نیز به سمت نرخ‌های تعادلی حرکت خواهند کرد و شرایط برای عبور از دامنه قابل‌توجهی از نرخ‌ها فراهم می‌شود. از سوی دیگر، اطلاعات خرید و فروش توسط صرافی‌ها می‌تواند به‌عنوان یک پایگاه داده مناسب برای ارزیابی و تحلیل‌های رفتار بازار مورد بررسی قرار گیرد. همچنین این بازار در صورت استقبال می‌تواند منابع ارزی و ریالی را که پیش از این عمدتا در گاوصندوق‌ها نگهداری می‌شده، در حساب‌های بانکی جمع کند و تغییرات دارایی‌ها به شکل مجازی ثبت شود. این موضوع نیاز به اسکناس را کاهش خواهد داد و در نتیجه بانک مرکزی می‌تواند با جمع‌آوری این مبالغ دست بالا را برای تنظیم بازار داشته باشد. این موضوع با توجه به تشدید تحریم‌ها و کاهش دسترسی سیاست‌گذار به منابع ارزی، مخصوصا به شکل اسکناس می‌تواند گامی مثبت محسوب شود و نیاز به ارزپاشی به شکل اسکناس را برای فروکش عطش بازار کم کند. همچنین تمام صرافی‌ها نیز در جریان معاملات صورت گرفته طی روز قرار خواهند گرفت و انحراف از نرخ‌های اصلی قابل‌توجه نخواهد بود.

روی دیگر بازار متشکل

ایده بازار متشکل ارزی، اگرچه می‌تواند یک ایده مناسب برای شرایط کنونی بازار باشد، اما باید برخی نکات و زوایای پنهان این بازار نیز شفاف شود. نخست اینکه باید مکانیزم بانک مرکزی برای مداخله در این بازار مشخص شود. آیا اگر نرخ روند افزایشی به خود گرفت، به چه شیوه‌ای می‌خواهد نرخ را به کریدور هدف بازگرداند؟ آیا باز از سیاست قدیمی عرضه با نرخ پایین‌تر بازار، وارد عمل می‌شود یا اینکه مکانیزم‌های جدیدی برای مداخله مانند حراج هلندی در نظر دارد. همچنین باید مشخص شود که اگر یک نرخ دستوری از سایر بازارها به آن دیکته شود، آیا این نرخ تنها مبنای معاملات قرار می‌گیرد، در این صورت بازهم شرایط نابازار در معاملات حاکم شده و در نهایت صرافی‌ها نیز از خرید و فروش دست می‌کشند، بنابراین باید جریانی برای مداخلاتی خارج از بازار وجود نداشته باشد و خرید و فروش‌ها به شکل آزاد و با مداخله حداقلی سیاست‌گذار صورت پذیرد. برای تحقق این موضوع لازم است که دیدگاه‌های دستگاه‌های اجرایی و نظارتی نسبت به بازار تغییر کند، در غیر این صورت می‌توان گفت که وجود صرافی‌ها در این بازار تزئینی خواهد شد و عملا معاملات به شکل سنتی قبل بازخواهد گشت. نکته دیگر دراین‌خصوص، باز کردن حساب‌های ارزی و حساب‌های ریالی توسط صرافی‌ها و اعطای مجوز به بانک مرکزی درخصوص صیانت از این بازار است. این رویکرد با توجه به رویدادهای گذشته که باعث شد مبالغ ریالی به جای مبالغ ارزی، به سپرده‌گذاران بازگردد، باید با نوعی اعتمادسازی صورت گیرد، در غیر این صورت شاید در گام نخست، نیاز است که یک ضمانت محکم برای دریافت منابع ارزی توسط صاحبان در هر زمان به وجود آید. نکته دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد، براساس گزارش‌ها ساعت فعالیت این بازار محدود به وقت اداری خواهد بود، این در حالی است که بارها مشاهده شده که پس از ساعت‌های اداری و فعالیت بازار، برخی شرایط جهت‌دهی بازار را تغییر داده است، شاید اگر این مکانیزم فعال شود که معاملات به شکل طولانی‌تر صورت گیرد، این سیاست باعث شود که انحراف قیمت در ساعات غیراداری به حداقل برسد. مسوولان عنوان کردند که این بازار تنها مختص فعالیت بین صرافی‌ها است و مردم باید ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌ها تامین کنند، به بیان دیگر این بازار راهی برای حذف صرافی‌های خرد و کاهش اشتغال در این زمینه نخواهد بود. به بیان دیگر، افراد عادی جامعه نمی‌توانند وارد مکانیزم خرید و فروش شوند و باید به شکل سنتی برای تهیه ارز به بازار مراجعه کنند. این در حالی است که پیش‌تر این ذهنیت وجود داشت که شرایط برای خرید و فروش افراد نیز در این بازار فراهم شود. حتی در خبرها عنوان شده بود که سیاست‌گذار قصد دارد زمینه فعالیت کارت ارزی را فراهم کند. این موضوع در صورت فعال شدن بازار و حضور افراد باعث می‌شد که جریان ارز خانگی نیز وارد بازار متشکل شود و دست سیاست‌گذار برای اعمال سیاست‌های ارزی بازتر شود و همچنین شرایط برای عبور از معاملات سنتی و خیابانی فراهم شود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 75


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 08 اردیبهشت 1398 ] [ 9:10]
تاریخ
نتایج نخستین نظرسنجی پس از اعلام رسمی نامزدی جو بایدن برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ حکایت از پیشتازی وی دارد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نتایج نظرسنجی هیل هریس ایکس درباره انتخابات 2020 آمریکا نشان می‌دهد جو بایدن با اختلاف 6 درصد از ترامپ پیش است.

این نظرسنجی که در بین 1000 رای‌دهنده آمریکایی انجام شده نشان می‌دهد 43 درصد شرکت‌کنندگان بایدن را به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب می‌کنند و در مقابل 37 درصد نیز اعلام کرده‌اند که ترامپ را ترجیح می‌دهند. 15 درصد پاسخ‌دهندگان نیز گفته‌اند هنوز تصمیم قطعی بین ترامپ و بایدن نگرفته‌اند و 5 درصد نیز گفته‌اند به نامزد دیگری رای خواهند داد.

این نظرسنجی نشان می‌دهد ترامپ در بین افراد مسن و سال‌خورده از حمایت بیشتری نسبت به بایدن برخوردار بوده است. بهترین عملکرد نظرسنجی برای بایدن نیز مربوط به افرادی بوده که بین 35 تا 49 سال دارند. بیش از 49 درصد افراد در این محدوده سنی اعلام کرده‌اند به بایدن رای می‌دهند و این رقم برای ترامپ تنها 32 درصد بوده است.

بیش از 75 درصد دموکرات‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفته‌اند بایدن برای شکست دادن ترامپ شانس دارد. حدود 64 درصد دموکرات‌ها نیز معتقدند برنی سندرز می‌تواند ترامپ را در انتخابات 2020 شکست دهد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 112


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 08 اردیبهشت 1398 ] [ 8:57]
تاریخ

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران درباره خرید طلای آب شده گفت: مردمی که اهل فن نیستند، به سمت طلای آب شده نروند و از مصنوعات طلا استفاده کنند.

اتحادیه طلا-آیت محمدولی-ابراهیم محمدولی-اتحادیه طلا و جواهر تهران-رونق بازار-طلا و جواهر-بازار طلا و جواهر-آبشده-طلای آبشده

آیت محمدولی درباره ممنوعیت خرید طلا گفت: در قانون منعی برای خرید طلا وجود ندارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران با تأکید به اینکه فلز طلا، فلز خاصی است و نیاز به اهل فن دارد توضیح داد: هر کسی امکان سنجش و تشخیص درجه و عیار طلا را ندارد و نمی‌تواند ذاتش را تشخیص دهد. به همین علت از مردم تقاضا داریم به سمت طلای آب شده نروند.

 

وقتی اهل فن نیستید طلای آب شده نخرید

وی با بیان اینکه در هر صنفی افراد و واحدهای صنفی متخلفی وجود دارد که کل صنف را زیر سؤال می‌برند، افزود: توصیه ما این است که مردم وقتی اهل فن نیستند، به سمت طلای آب شده نروند و از مصنوعات طلا استفاده کنند زیرا سازمان و تشکلی وجود دارد که درباره آن پاسخ بدهد اما فروشندگانی که به‌صورت گذری بدون جا و مکان وجود دارند، امکان ردیابی و رهگیری وجود ندارد.

محمدولی درباره اینکه افراد به چه علت به سمت طلای خام می‌روند، توضیح داد: یکی از دلایل عمده گرایش به سمت طلای آب شده این است که هزینه کمتری بابت طلای آب شده پرداخت می‌کنند ولی این نکته را در نظر نمی‌گیرند که هزینه خرید طلای آب شده و ضرر و زیان آن به علت مقدار و حجم زیادش بسیار بالاست چرا که اتحادیه امکان رصد و پیگیری آن را ندارد.

 

طلا تنها فلزی است که هر کس آن را خریداری کند ضرر نمی‌کند

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران با بیان اینکه تفکری که وجود دارد این است که طلای خام اجرت ندارد اما به این نکته توجه نمی‌کنند که طلا هیچ‌گاه ضرر ندارد، توضیح داد: تجربه نشان داده است که طلا تنها فلزی است که هر کس آن را خریداری کند، ضرر و زیانی نخواهد کرد و در بلندمدت همیشه قیمت طلا افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با مقایسه طلای ساخته شده و طلای خام درمی‌یابیم که ضرر و زیان در طلای ساخته شده بسیار پایین‌تر از آن مقدار است که بابت اجرت پرداخت می‌شود.

محمدولی با اشاره به مردم دیگر کشورها گفت: مردم دیگر کشورها نیز به خرید مصنوعات و طلا روی آورده‌اند چرا که طلا به‌عنوان یک سرمایه در دیگر کشورها نیز در نظر گرفته می‌شود. همچنین ذخیره استراتژیک و پشتوانه پولی هر کشور طلا است.

 

قیمت طلا بر اساس قیمت جهانی طلا است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران درباره نحوه مشخص شدن قیمت طلا گفت: اولین چیزی که در تعیین قیمت طلا نقش دارد، قیمت جهانی هر اونس طلا است. بنابراین قیمت هر اونس طلای جهانی قیمت طلا در ایران را مشخص می‌کند. یعنی قیمت طلا در تمام دنیا چه در ایران، چه در کشورهای عربی و چه در اتحادیه اروپا یک قیمت است.

وی با توضیح اینکه دلار و طلا مکمل یکدیگر هستند، تشریح کرد: قیمت ارز و دلار در کشور ایران به‌نوعی است که دلایل نوسانات در بازار طلا را فراهم کرده است.

 

باید بازار طلا را با مدیریت به تعادل رساند

محمدولی افزود: مردم به‌عنوان تقاضاکننده برای مصارف خود تقاضای ارز و طلا دارند و می‌بایست هر آنچه که تقاضا برایش وجود دارد، مسئولان اقتصادی برایش عرضه ایجاد کنند تا بازار به تعادل برسد آن‌هم به قیمت ثابت. یکی از دلایل مهم گرانی طلا، افزایش قیمت ارز است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران تأکید کرد: باید سیاست‌های اقتصادی کشور را به‌سمتی ببریم تا بتوانیم آرامش را در بازارهای کشور ایجاد و با مدیریت صحیح، از بروز نوسانات در بازار جلوگیری کنیم.

وی با انتقاد از وضعیت بازار سکه گفت: اگر به اندازه کافی سکه گرمی برای تقاضای مردم وجود داشته باشد، یک گرم طلا نباید یک میلیون تومان قیمت‌گذاری شود.

محمدولی با اشاره به حضور  همتی در بانک مرکزی توضیح داد: تغییر در مدیریت بانک مرکزی، برخی از معضلات و مشکلات را برطرف و موضوع بازار متشنج سکه را کمتر کرده است اما همچنان حباب در بازار سکه وجود دارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران اذعان کرد: تولیدکنندگان و فروشندگان طلا از التهابات بازار اصلاً راضی نیستند. افزایش قیمت یک گرم طلا که از یکصد هزار تومان در سال ۹۶ به ۵۰۰ هزار تومان در حال حاضر رسیده است در حقیقت به‌نوعی باعث رکود کسب و کار این صنف هم شده است.

وی درباره  مالیات بر طلا توضیح داد: به علت وجود مالیات بر طلا، تقاضا برای خرید طلا کاهش پیدا کرده است.

محمدولی ادامه داد: اگر دفاتر روزانه بنک‌داران و فروشندگان عمده طلا را بررسی کنیم، معاملات آنها با همکاران‌شان در صنف طلا نسبت به سال‌های گذشته به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

 

مالیات بر ارزش افزوده بعد از ۱۰ مرتبه طلا را نابود می کند

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران با تأکید بر اینکه ذات طلا امکان گرفتن مالیات بر آن وجود ندارد، توضیح داد: اگر به این شیوه فعلی مالیات بر ارزش افزوده از طلا گرفته شود، بعد از ۱۰ مرتبه خرید و فروش طلا، یک گرم طلای خریداری شده از بین می‌رود و دیگر به‌وجود نخواهد آمد چرا که از ذات طلا و خودِ طلای آب شده که هیچ تغییری نکرده است، مالیات دریافت کرده‌اید.

وی با اشاره به موضوع صادرات توضیح داد: با وجود هزینه‌های سربار از جمله مالیات بر ارزش افزوده، گمرک و ... امکان صادرات و رقابت در بازارهای جهانی برای صادرکنندگان طلا و جواهر ایران وجود ندارد.

محمدولی با تأکید بر اینکه صادرات طلا نیاز به آرامش در اقتصاد دارد، توضیح داد: وجود آرامش در بازار سبب می‌شود که خرید و فروش هم برای فروشنده و هم برای خریدار به‌صرفه باشد و ایجاد ضرر برای دو طرف نخواهد داشت.

 

صادرات طلا به کشورهای عربی

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران با اشاره به حذف ارزش افزوده و مقررات گمرکی برای واردات شمش طلا گفت: بازارهای عراق، پاکستان، بحرین و عمان از مصنوعات ایران به‌شدت استقبال می‌کنند و مایلند که کار دست هنرمندان ایرانی را خریداری کنند و با تسهیل در فرآیند واردات شمش طلا و صادرات مصنوعات طلایی، افزایش مشتریان طلای ایرانی را فراهم می‌کنیم.

وی درباره موضوع مطرح شده درباره پول - طلا گفت: در این باره مطلبی را نشنیده‌ام اما اگر این اتفاق بیفتد نیاز دارد تا راهکارهای آن به‌لحاظ ساختاری و عملیاتی در نظر گرفته شود و بعید است که امکان عملیاتی شدن این طرح وجود داشته باشد.

محمدولی با اشاره به افزایش جمعیت جهان توضیح داد: با افزایش جمعیت،  تقاضا برای خرید طلا نیز افزایش می‌یابد. این در حالی است که امکان جوابگویی این تقاضا با منابع فعلی طلا در جهان وجود ندارد.

 

قیمت طلا در جهان افزایش پیدا خواهد کرد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران با اشاره به افزایش تقاضا تأکید کرد: در آینده به علت افزایش تقاضا، قیمت نیز در جهان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در مورد تعداد واحدهای فعال صنفی در حوزه طلا و جواهر در تهران گفت: در حال حاضر ۷ هزار واحد صنفی در تهران فعال هستند که از این ۷ هزار واحد، تنها ۳ هزار واحد دارای پروانه کسب هستند.

 

یک هزار واحد واحد  فروش طلا تعطیل شدند

محمدولی با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی تأکید کرد: از ۷ هزار واحد فعال فروش در صنف طلا و جواهر حدود یک هزار واحد از اوایل سال ۹۶ تاکنون تعطیل شده‌اند که یکی از دلایل اصلی تعطیلی این واحدهای صنفی، مالیات بر ارزش افزوده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران درباره تولیدکنندگان طلا و جواهر گفت: در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ تولیدکننده کوچک و بزرگ طلا و جواهر در سطح استان تهران فعالیت دارند که پس از نابسامانی‌های اقتصادی و شرایط سخت درآمدی، ۷۰۰ الی ۸۰۰ واحد صنفی از ابتدای سال ۹۶ تعطیل شدند.

وی با اشاره به تعطیلی واحدهای تولیدکننده و فروشنده طلا و جواهر توضیح داد: وقتی مشکلات اقتصادی زیاد شود، واحدهای تولیدکننده خرد توان ادامه کار را نخواهند داشت و صنف طلا و جواهر را رها می‌کنند و برخی نیز به کار پیک موتوری مشغول می‌شوند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 65


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 07 اردیبهشت 1398 ] [ 12:05]
تاریخ
دنیای اقتصاد : اوج‌گیری ارزش معاملات در کنار رکوردشکنی شاخص‌های بورسی از رونق دوباره سهام طی هفته‌های اخیر خبر می‌دهد. در این میان یکی از دغدغه‌های اصلی سرمایه‌گذاران برای حضور در بورس یافتن بهترین استراتژی در معاملات است. روش‌های مختلف براساس ابزارهای تحلیلی تکنیکال یا بنیادی و همچنین موج‌سواری به‌دنبال محرک‌های رفتاری در معاملات سهام اثرگذار هستند. در این میان به‌نظر می‌رسد لازمه استراتژی بهینه مبنایی عقلایی از ارزش‌گذاری سهام است که با آگاهی کافی از محرک‌های رفتاری عرضه و تقاضای سهام تقویت می‌شود.
استراتژی برنده بورس
 

شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته نیز با وجود مسیر پرتلاطم بازدهی حدود ۲ درصدی را تجربه کرد. میانگین ارزش معاملات روزانه سهام در دو هفته اخیر نسبت به زمستان جهش بیش از دو برابری را تجربه کرده است. از ماه‌های گذشته به انتظار برای رونق سهام اشاره شده بود. طی هفته‌های اخیر تقاضای سهام شدت گرفت و در جدال با عرضه‌ها رشد چشمگیر ارزش معاملات رقم خورده است. همچنان این انتظار وجود دارد که رونق سهام ادامه‌دار باشد. گرچه سهام در این‌ ماه‌ها بخشی از عقب‌ماندگی خود از دلار (مقایسه بازدهی در رویه میان‌مدت) را جبران کرده است اما همچنان انگیزه‌های بنیادی در حمایت از سهام خودنمایی می‌کنند. یکی از مواردی که شاید برای سالیان دراز ذهن معامله‌گر را به خود مشغول می‌کند انتخاب بهترین استراتژی معاملاتی است. بر این اساس رویه‌های متفاوتی به‌عنوان روش مبنای سرمایه‌گذاری در بورس تهران یا سایر بازارهای مالی در نظر گرفته می‌شود. تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی از جمله ابزاری است که معامله‌گر از آن برای معاملات خود استفاده می‌کند. علاوه بر دو استراتژی توجه به عوامل بنیادی یا تصمیم‌گیری بر اساس قیمت و تحلیل‌های نموداری، برخی از معامله‌گران نیز وجود دارند که تنها به دنبال موج‌سواری در سهام هستند.

استراتژی برنده در بورس تهران

معامله‌گران به یک روش بهینه برای انجام معاملات نیاز دارند. با این حال تشخیص روش بهینه و پایبند ماندن به این روش در گذر زمان و نوسان‌های قیمت سهام قطعا کاری دشوار است. برخی از معامله‌گران، نشانه انتخاب روش صحیح را ماندگاری در بازار می‌دانند؛ به این معنی که در سالیان دراز با نوسان قیمت سهام سود و زیان حاصل شده است که در این میان آن دسته از معامله‌گران که در بلندمدت در بازار به کار خود ادامه می‌دهند احتمالا استراتژی صحیح را انتخاب کرده‌اند. به عقیده این افراد کسب سود به‌صورت تصادفی گرچه برای یک مدت کوتاهی می‌تواند کارنامه مناسبی برای شخص به دنبال داشته باشد اما در نهایت این افراد در ضربه‌های سهمگین بازار از مسیر حذف می‌شوند. البته مثال‌ نقض بسیاری در این خصوص وجود دارد و در بازار کم‌عمقی مانند بورس تهران احتمالا تعداد چنین تناقضات نیز بیشتر است. این معامله‌گران به واسطه قدرت نقدینگی که در اختیار دارند معمولا سود خود را از جیب سایر افراد با استراتژی نامشخص و با عدم آگاهی از واقعیت‌های بازارهای مالی و سهام به دست می‌آورند.

درخصوص استراتژی برنده در معاملات می‌توان ساعت‌ها به بحث نشست. حتی معامله‌گرانی که به رویه معاملاتی خود ایمان دارند و سال‌ها با آن رویه در حال معامله هستند و بازدهی معقولی را نسبت به بازار در بلندمدت به دست آورده‌اند در بازه‌های مشخص به استراتژی معامله‌گری خود شک می‌کنند. برای مثال بسیاری از معامله‌گران بنیادی در نیمه دوم سال گذشته و پس از نزول شاخص سهام از اوج تاریخی با مشاهده وضعیت سبد سهام و مقایسه آن با دیگر سبدها دچار یأس می‌شدند و از کارنامه خود ناراضی بودند. حتی در همین ماه‌های اخیر نیز بسیاری از معامله‌گران که تحلیل‌های تکنیکال یا بنیادی را به کار برده‌اند نسبت به برخی افراد بعضا تازه‌کار بازدهی پایینی را کسب کرده‌اند و همین مقایسه در برخی موارد کافی است که بتواند سهام را از مسیر اصلی خود خارج کند. در نتیجه همیشه درخصوص استراتژی برنده در معاملات سهام بورس تهران سوال‌های زیادی مطرح بوده است. به حدی سایر عوامل در معاملات دخیل هستند که می‌تواند کل بازار را به اشتباه وادارد. همین موضوع باعث می‌شود که حتی اگر بازدهی معقولی نیز به دست آمده باشد در مقام مقایسه با دیگر سبدها نشانه‌های ضعف و ناامیدی از رویه معاملاتی عیان شود.

بر این اساس اینکه استراتژی برنده کدام است موضوعی است که شاید هر روز معامله‌گر با آن دست و پنجه نرم می‌کند. مثال دیگری که می‌توان به آن توجه داشت سطوح روانی یا سقف‌های تاریخی است که عمدتا معامله‌گران تکنیکال را به واهمه می‌اندازد ولی شاید برای یک معامله‌گر بنیادی این سقف‌ها آن‌چنان اهمیتی نداشته باشد. یا در مثالی دیگر اگر استراتژی موج‌سواری مبنای کار باشد یکی از معیارهای اصلی تصمیم‌گیری معامله‌گر تشکیل صف خرید و فروش برای انجام معاملات است. این معیار که به همت سازمان بورس همچنان در معاملات جریان دارد معیاری برای خرید و فروش بسیاری از معامله‌گران بازار است. در حالی‌که به‌صورت مشخص تقریبا عمده کارشناسان و معامله‌گران بازار به این باور رسیده‌اند که این استراتژی قطعا در بازار به شکست خواهد رسید و موج‌سواری می‌تواند تنها توهم کسب سود را به دنبال داشته باشد در حالی‌که بررسی کارنامه نهایی خبری از برآورده شدن انتظارات ندارد.

تفاوت رفتار عقلایی با معامله‌گری آگاهانه

در بسیاری از موارد ممکن است سهام بدون توجه به واقعیت‌های موجود رویه صعودی پرشتابی را در پیش بگیرند. در این میان یک بازار با عمق کم در کنار موج سنگینی از نقدینگی و همچنین ایجاد بهانه‌ برای صف‌نشینی کافی است که یک سهم رشد چند صد درصدی را بدون توجه به واقعیت‌های موجود تجربه کند. در رویه منطقی بنگاهی که ارزش اقتصادی ایجاد نمی‌کند و شرکت در تامین هزینه‌های روزانه خود نیز وامانده است نباید با رشد قیمتی سهام مواجه شود. اگر بر میزان زیان شرکتی هر سال افزوده می‌شود انگیزه خرید سهام چیست. در عمده موارد معیارهای عقلایی ارزش‌گذاری سهام در میان‌مدت اثر خود را در قیمت سهم منعکس می‌کنند.با این حال بازارها می‌توانند از رفتار عقلایی در قیمت‌گذاری سهام برای مدت زمان زیادی فاصله بگیرند. در کنار عواملی که پیش از این اشاره شد میزان سواد تحلیلی بازار در فاصله گرفتن قیمتی سهام از معیار عقلایی نیز موثر است. در نخستین گام به هر معامله‌گر باید پیشنهاد داد که معیارهای عقلایی (ایجاد ارزش افزوده و عمدتا مبنای سودآوری آتی) را مبنای خرید و فروش سهام قرار دهند. در صورت عدم شناخت کافی از واقعیت‌های ارزش‌گذاری سهام، معامله‌گر احتمالا با توهم آگاهی مواجه خواهد شد و تنها از معیاری مانند قیمت (نمودارها) یا رفتارهای دسته‌جمعی زیان‌های سنگین را تجربه خواهد کرد. البته این موضوع در میان‌مدت اثرات خود را نشان خواهد داد.

بر این اساس نخستین گام برای معامله‌گران احتمالا باید آشنایی کامل با معیارهای عقلایی و واقعی ارزش‌گذاری سهام است. با این حال با توجه به این موضوع که بازار قرار نیست رفتار کاملا عقلایی را از خود نشان دهد (به خصوص در کوتاه‌مدت) لازم است که معامله‌گر به سطح آگاهی کافی از سایر نوسان‌سازان سهام نیز اطلاع پیدا کند.  بر این اساس اگر معامله‌گری آشنایی کافی را با معیارهای عقلایی ارزش‌گذاری سهام پیدا کند در مراحل بعد با شناخت زمین بازی می‌تواند سود مناسبی را کسب کند. در نتیجه شالوده اولیه برای حضور در معاملات سهام آشنایی کافی با معیارهای عقلایی است و در مراحل بعد لازم است که به رفتارشناسی بازار درخصوص سایر عوامل بپردازد. عدم آشنایی با معیارهای بنیادی، حتی اگر معامله‌گری به معیاری مانند حد ضرر در معاملات خود احترام بگذارد می‌تواند زوال سرمایه را در معاملات به دنبال داشته باشد. بر این اساس آشنایی با این معیارها یک شرط لازم برای موفقیت و ماندگاری دائمی در بازار سهام است. اما قطعا این موضوع شرط کافی برای معامله‌گری در سهام نیست. در بیانی دیگر می‌توان گفت که یک معامله‌گر در کنار آشنایی کامل با معیارهای عقلایی باید از سایر عوامل اثرگذار در قیمت سهام و محرک‌های رفتاری خریداران سهام نیز آگاهی کافی داشته باشد. این عوامل می‌توانند تحلیل‌های تکنیکال یا اثر اخبار در قیمت سهام یا علل شکل‌گیری موج صعودی در قیمت سهام باشند.

سال رونق بورس

از ماه‌های پایانی سال گذشته به نشانه‌های رونق در بورس تهران اشاره شده بود. در مدت زمان کوتاهی که از سال ۹۸ سپری شده است نشانه‌ها از پیشتازی بورس در سال جاری حکایت دارد. در حالی‌که همچنان انگیزه‌های بنیادی یا بازاری برای کسب بازدهی از معامله‌گری سهام وجود دارند در عین حال عدم آشنایی کافی می‌تواند معامله‌گران را به ورطه زیان بکشد. همان‌طور که اشاره شد مقدمه انتخاب بهترین استراتژی در معاملات سهام آشنایی کافی با معیارهای عقلایی اثرگذار بر قیمت سهام و وضعیت بورس است. در کنار این موضوع برای کسب موفقیت لازم و رضایت از کارنامه در بازار سهام باید از سایر عوامل اثرگذار به خصوص عوامل رفتاری در قیمت سهام آگاه بود. «دنیای اقتصاد» مانند سال‌های گذشته همایش سالانه چشم‌انداز اقتصاد کشور در سال پیش‌رو را برگزار می‌کند.  همگام با بورس، متغیرهای کلان اقتصادی و همچنین رویه آتی ارز، مسکن، بازارهای جهانی و دیگر بازارها در همایشی که نهم اردیبهشت برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در کنار ششمین همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۸، هشتمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید نیز در همان روز برگزار خواهد شد. نهم اردیبهشت (دوشنبه)، هشتمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید در نوبت صبح و همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۸ در نوبت عصر برگزار می‌شود. در همایشی که در نوبت صبح برگزار می‌شود تصمیم‌گیران ارشد همراه با اقتصاددانان و صاحب‌نظران از طیف‌های مختلف فکری به آسیب‌شناسی تکرار چالش‌ها در اقتصاد ایران خواهند پرداخت. همایش هشتم به دنبال پاسخ به این سوال است؛ عوامل ماندگاری چالش‌ها در اقتصاد ایران چیست و چرا حل نمی‌شود؟ متقاضیان حضور در این همایش برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانند به آدرس http:/  /  events.den.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌ ۸۷۷۶۲۳۵۰ (دبیرخانه همایش) تماس بگیرند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 133


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 07 اردیبهشت 1398 ] [ 8:56]
تاریخ
وزیرخارجه ایران در اقدامی بی سابقه قرار است فردا با رسانه مشهور و حامی ترامپ یعنی فاکس نیوز گفت و گو کند.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی محمد جواد ظریف هفته پیش برای حضور در جلسه مجمع گرامیداشت و ترویج روز بین‌المللی چند جانبه‌ گرایی و دیپلماسی برای صلح به نیویورک سفر کرده که در اقدامی بی سابقه قرار است فردا یکشنبه با رسانه مشهور و حامی ترامپ یعنی فاکس نیوز گفت و گو کند.

انتهای پیام


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 65


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 07 اردیبهشت 1398 ] [ 8:55]
تاریخ
در پی مواضع منفی کارشناسان و رسانه ها، دولت ترامپ با عقب نشینی از موضع قبلی درحال بررسی صدور دور تازه‌ای از معافیت‌ها به مشتریان نفت ایران است.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از آسوشیتدپرس، آمریکا در حال بررسی صدور دور تازه‌ای از معافیت‌ها به مشتریان نفت ایران است. چرا کهبسیاری از کارشناسان و متخصصان آمریکایی و غیرآمریکایی ، لغو معافیت های 8 مشتری نفت ایران را خطرناک و غیرعملی دانسته و به عواقب آن هشدار دادند.

مقام‌های آمریکایی مسئول در سیاست‌گذاری مربوط به ایران نیز این احتمال را رد نکرده‌اند که شاید به واردکنندگان زمان بیشتری داده شود تا خرید نفت از ایران را کاهش دهند اما وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره احتمال اینکه واردات نفت ایران بدون تحریم شدن ادامه یابد، امتناع کرد.

به گفته برخی مقامات مطلع در کنگره و کارشناسان غیردولتی، یکی از سناریوها در حال بررسی این است که به خریداران نفت ایران اجازه داده شود تا پیش از دوم ماه می (12 اردیبهشت) سفارش محموله های تحویل در آینده را ثبت کرده و پول آن را پرداخت کنند. پس از آن، آمریکا برای حمل و نقل و پالایش نفت ایران معافیت صادر خواهد کرد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 87


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 07 اردیبهشت 1398 ] [ 8:54]
تاریخ

به گزارش لایودیتا به نقل از رویترز، عصر جمعه، پس از اینکه رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ دوباره به سازمان اوپک برای افزایش تولید نفت خام، جهت پایین آوردن قیمت بنزین، فشار آورد، قیمت‌های نفت بیش از ۳ درصد سقوط کرد.

تا ساعت ۲۰:۲۵ به وقت تهران، قیمت هر بشکه نفت خام برنت، ۲.۶۴ دلار معادل ۳.۶ درصد نسبت به قیمت بسته شده روز گذشته سقوط کرد و به ۷۱.۷۱ دلار رسید.

قیمت هر بشکه نفت خام دابلیوتی‌آی، ۲.۳۹ دلار معادل ۳.۷ درصد سقوط کرد و به ۶۲.۸۲ دلار رسید، که پایین‌ترین سطح ۳ هفته‌ای آن است.

اگر معاملات تا نیمه شب امشب با همین قیمت بسته شود، برنت ۰.۴ درصد از لحاظ هفتگی ضرر کرده و دابلیوتی‌آی هم سقوطی ۱.۸ درصدی را در این هفته به ثبت رسانده است.

قیمت‌های نفت امسال پس از کاهش تولید روزانه ۱.۲ میلیون بشکه‌ای اوپک و تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران و ونزوئلا، حدود ۴۰ درصد افزایش یافته بودند. حالا پس از سقوط قیمت روز جمعه قیمت‌ها همچنان امسال بیش از ۳۰ درصد رشد داشته‌اند.

ترامپ روز جمعه به خبرنگاران گفت با اوپک تماس گرفته است و به این گروه گفته است که قیمت‌های نفت خام را پایین بیاورند. ترامپ مشخص نکرد با چه کسی صحبت کرده است.

از زمانی که ترامپ وارد دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا شده است، بارها از اوپک انتقاد کرده است و هر از گاهی از این گروه خواسته است که قیمت‌ها را پایین بیاورند. اظهارات او معمولاً تأثیری موقتی بر بازارها داشته است و برخی تاجران متوجه این موضوع شده‌اند. افزایش قیمت‌ها در روز پنج‌شنبه و رسیدن آن به رکورد ۷۵ دلار، باعث شد تا پس از این اظهارات فرصت خوبی برای تثبیت سود این تاجران فراهم شود و موجی از فروش به وجود بیاید.

علت دیگر سقوط قیمت‌ها به شایعاتی در مورد اینکه واشنگتن قرار است به چین برای ادامه دادن به واردات نفت خود از ایران معافیت بدهد، مربوط می‌شود. اعطای چنین معافیتی باعث افزایش میزان عرضه موجود در بازارهای نفت جهانی خواهد شد. این درحالی است که دوشنبه گذشته واشنگتن اعلام کرده بود تمام معافیت‌های اعطا شده برای واردات نفت از ایران را خاتمه خواهد داد، اما ایالات‌متحده و چین همچنان به مذاکرات خود برای پایان دادن به اختلافات تجاری چندین ماهه و دست یافتن به یک توافق، ادامه می‌دهند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 94


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [جمعه 06 اردیبهشت 1398 ] [ 22:48]
تاریخ

وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن در دیدار با همتای قطری‌اش، درباره برخی پرونده‌های منطقه‌ای، از جمله ایران، گفت‌وگو کرد.


 
گفت‌وگوی پامپئو و وزیر خارجه قطر درباره ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روسیاالیوم، «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای، از دیدار «مایک پمپئو» و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیران خارجه آمریکا و قطر، در واشنگتن خبر داد و تصریح کرد که این دو وزیر درباره «مسائل مهم منطقه‌ای، از جمله در افغانستان، لیبی و سودان و تلاش‌ها برای مقابله با نفوذ خبیثانه ایران در منطقه» گفت‌وگو کردند.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا فشارهای فزاینده‌ای علیه ایران، که واشنگتن آن را به حمایت از تروریسم و اقدامات تخریبی در منطقه متهم می‌کند، اعمال می‌کند.

بیشتر بخوانید

روز دوشنبه، ایالات متحده آمریکا در ادامه سیاست‌های سختگیرانه و خصمانه‌اش علیه تهران، معافیت ممنوعیت خرید نفت از ایران را لغو کرد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 51


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 05 اردیبهشت 1398 ] [ 22:40]
تاریخ

وزیر خارجه جمهوری اسلامی بر این باور است که رئیس جمهور ایالات متحده به دنبال جنگ با تهران نیست.


 
ظریف: ایران دکترای دور زدن تحریم‌ها دارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در مصاحبه‌ با رویترز در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست ولی اقدامات ترامپ می تواند منجر به درگیری شود.

بیشتر بخوانید

وی در ادامه تاکید کرد: تصور نمی کنم که ترامپ به دنبال جنگ باشد. ولی این مساله نمی تواند اساسا مانعی برای جلوگیری از وقوع درگیری باشد.

کاخ سفید هنوز نسبت به اظهارات وزیر خارجه کشورمان واکنشی نشان نداده است.

ظریف اظهار داشت: گروه موسوم به " تیم بی" شامل جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ترامپ را در مسیر درگیری با تهران قرار خواهد داد. کسانی که چنین سیاست هایی را طراحی می کنند، اساسا به دنبال دستیابی به یک راهکار از طریق مذاکره نیستند. ولی اجازه بدهید شفاف اعلام کنم که تهران به دنبال درگیری و تقابل نیست ولی دست از دفاع از خودش برنخواهد داشت.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی نسبت به این مساله هشدار داده است که برخی افراد به دنبال طراحی توطئه ای برای ایجاد یک حادثه هستند تا این مساله را به یک بحران گسترده تر تبدیل کنند.

پس از اقدام دولت ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای قدرت های جهانی با ایران، روابط تهران و واشنگتن متشنج تر از قبل شده است. ایالات متحده در یک سال گذشته تحریم ها علیه ایران را تشدید کرده و اوایل ماه جاری میلادی نیز در اقدامی خصمانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داد و از مشتریان نفت ایران خواسته است تا از ماه می خرید نفت را متوقف کنند و در غیر این صورت با تحریم مجازات خواهند شد.

این نخستین بار است که یک کشور مثل آمریکا ارتش و نیروهای نظامی یک کشور دیگر یعنی ایران را در فهرست سازمان های تروریستی قرار می دهد.

ظریف در ادامه گفت: ایران با احتیاط و ملاحظات لازم به سیاست های خطرناک ایالات متحده پاسخ خواهد داد. ایران هنوز به ناوهای جنگی آمریکایی اجازه عبور از تنگه هرمز را می دهد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی تصمیم آمریکا علیه سپاه پاسداران را "پوچ و مضحک" ارزیابی کرد و گفت: ایران هیچ برنامه‌ای برای پاسخ نظامی نخواهد داشت مگر آنکه ایالات متحده قوانین تعامل با نیروهای ایرانی را تغییر دهد. ما با احتیاط و ملاحظات لازم رفتار خواهیم کرد ولی این مساله بدان معنا نیست که اگر آمریکا قوانین بازی را تغییر دهد، یا قوانین تعامل را تغییر دهد، قادر خواهد بود به همین روال ادامه دهد.

ظریف در پاسخ به سئوالی درباره اینکه "آیا کشتی های جنگی آمریکایی هنوز می توانند از تنگه هرمز عبور کنند"، تاکید کرد: کشتی ها می توانند از طریق تنگه هرمز عبور کنند. اگر آمریکا بخواهد قوانین تعامل، قوانین بازی و کانال های ارتباطی و پروتکل های موجود را حفظ کند، ما قصد انجام هیچ گونه اقدامی را نخواهیم داشت، علی رغم این واقعیت که حضور آمریکا در خلیج فارس را بی ثبات کننده می دانیم.

ظریف در ادامه درباره تحولات سوریه نیز گفت: ایران کاملا مراقب تحولات سوریه و عراق است چرا که منابع زیادی را برای جنگ در آنجا سرمایه گذاری کرده است. و ما به سادگی دست از این کار نخواهیم کشید.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه تهران نیز گفت: ایران در برابر تحریم های آمریکا مقاومت خواهد کرد. منظور من این است که همواره راهکارهایی برای دور زدن تحریم ها وجود دارد. ما در این زمینه دکترا داریم.

ایالات متحده روز دوشنبه از مشتریان نفت ایران خواسته است تا خرید محموله های نفتی را از ماه می متوقف کنند و در غیر این صورت تحریم خواهند شد. آمریکا در واقع معافیت 6 ماهه برای 8 مشتری نفتی ایران لغو خواهد کرد.

ظریف به این مساله اذعان کرده است که تحریم های نفتی به ضرر شهروندان عادی خواهد بود و دولت همه تلاش های خود را برای فروش نفت و تامین نیازهای شهروندانش انجام خواهد داد.

وی در پاسخ به این سئوال که "چه کشور دیگری مد نظر ایران برای فروش نفت قرار دارد"، تصریح کرد: اگر به شما بگویم که دیگر قادر به فروش نفت به آنها نخواهیم بود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 45


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 05 اردیبهشت 1398 ] [ 11:51]
تاریخ
بورس تهران زمان قطعی و شرایط واگذای ۱۰ درصد از سهام سرمایه گذاری صدر تامین را اعلام کرد که دوشنبه آینده با دو میلیارد سهم این هلدینگ وابسته به شستا انجام خواهد شد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بعد از تاخیر در عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری صدر تامین که به دلیل لزوم دریافت برخی مدارک رخ داد ، بورس تهران زمان قطعی واگذای 10 درصد سهام این هلدینگ دو هزار میلیارد تومانی و وابسته به شستا را در بازار دوم معاملات اعلام کرد.

به این ترتیب ، مقرر شده دوشنبه آینده 9 اردیبهشت دو میلیارد سهم "تاصیکو" به عنوان نخستین شرکت جدید سال با محدوده قیمتی 205 تا 220 تومانی هر سهم و با سهمیه 7000 سهمی هر کد حقیقی و حقوقی به عموم واگذار شود. 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 55


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 05 اردیبهشت 1398 ] [ 11:48]
تاریخ
مدیر پذیرش شرکت بورس تهران با بیان اینکه سال ۹۸ سالی پربار برای عرضه اولیه است از آمادگی فعلی ۵ شرکت برای واگذاری خبر داد و روند بورس را پیش بینی کرد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،اسماعیل درگاهی درحاشیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با اشاره به برگزاری چنین نمایشگاه هایی گفت: در همه نقاط دنیا برگزاری نمایشگاه چه در حوزه اقتصاد چه در بخش نظام مالی اهمیت بسزایی دارد به طور مثال در بخش فروش محصولات، صنایع نیازمند یک فضایی شبیه به نمایشگاه هستند تا بتوانند آن را به عرصه نمایش بگذارند، اقتصاد مالی نیز از این موضوع مستثنی نیست.

وی افزود: فاینکس نیز محلی برای سیگنال دهی به بازارها و جذب مخاطبان بیشتر است به گونه ای که اگر سرمایه گذاران بالقوه را به سرمایه گذاران بالفعل تبدیل کند یعنی دستاوردی مفید برای شرکت ها داشته اما بخش عمده اثر بخش بودن نمایشگاه ها به برنامه ریزی و شیوه های برگزاری آن بر می گردد که تا چه میزان از شیوه های سنتی، بین المللی یا مطابق با سلیقه جامعه استفاده می شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه فاینکس فضای بسته اظهارنظرات را توسعه می دهد، گفت: این نمایشگاه در بر گیرنده 3 رکن مهم اقتصادی است که اظهار نظران صاحبان این بخش ها بسیار کم اتفاق می افتد اما این نمایشگاه موجب شده تا مدیران این سه بخش یکجا و بی واسطه با مردم و دیگر مدیران به مذاکره و مشورت بپردازند.

درگاهی درباره پیش بینی روند بورس در سال جاری گفت:‌ اعمال دوباره تحریم ها اتفاق جدیدی نیست که نتوان از پس آن برآمد، کانال هایی به منظور  برقزاری تعادل در شرایط تحریم داریم که اثر خود را بر بازار مالی گذاشته اما نمی توان فعلا گفت نگرانی ها دوباره بازگشته است.شاید سال جاری بورس واکنش تعدیلی در برابر نرخ تورم داشته باشد اما همانطور که روزهای ابتدایی سال واکنش خوب بود به نظر می رسد سال خوبی برای بازار سرمایه باشد.

وی درخصوص پذیرش شرکت های جدید در بورس نیز گفت: فروردین برای بورس تهران حکم تکمیل کردن پرونده ها را دارد، اما 5 شرکت سرمایه گذاری صدر تامین، پتروشیمی نوری، پری پروپیلن جم، سیمرغ و غلتک سازان آماده برای عرضه هستند.

درگاهی افزود: در ماه های ابتدایی سال بیشترین تمرکز بر عرضه در بازار است به طوری که مراسم معارفه شرکت صدر تامین انجام شده و طی روزهای آینده شاهد عرضه اولیه آن خواهیم بود، همزمان به درخواست های جدید و پرونده هایی که از سال گذشته باز مانده رسیدگی می کنیم اما سال 98 سال پرباری برای عرضه است، اگر چه هدف بر 10 عرضه اولیه بصورت منظم است اما به نظر می رسد بیش از این تعداد عرضه اولیه انجام شود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 57


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 05 اردیبهشت 1398 ] [ 11:45]
تاریخ

اطلاعیه نخستین عرضه نفت‎ خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل بورس انرژی برای تاریخ سه شنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، اطلاعیه نخستین عرضه نفت خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۶۳ دلار و ۵۱ سنت برای هر بشکه منتشر شد.

شرایط عرضه مانند عرضه نفت خام سبک است. امکان واریز پیش پرداخت ۶ درصد به صورت ارزی فراهم است و برای تسویه باقیمانده وجه المعامله، خریداران می‌توانند از سازوکارهای ارزی مورد تأیید شرکت ملی نفت ایران استفاده کنند.

همچنین خریداران می‌توانند تا ۴ ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در سایر مناطق منوط به تأیید شرکت ملی نفت ایران امکان پذیر است.

علاوه بر این، در صورت درخواست خریداران امکان تحویل محموله به صورت زمینی از مخازن نفت پالایشگاه تبریز نیز امکان پذیر شده است.

بر اساس این گزارش، عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی به‌منظور صادرات نفت‌خام در دستور کار قرار گرفته است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 37


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 05 اردیبهشت 1398 ] [ 10:28]
تاریخ

واشنگتن قصد دارد معافیت‌هایی را برای سایر کشورها از تحریم‌های اعمالی علیه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در نظر بگیرد.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه کلمبین، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قرار است معافیت‌هایی را برای سایر کشورها از تحریم‌های اعمالی علیه سپاه پاسداران در نظر بگیرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه معافیت از تحریم‌های سپاه پاسداران را در فدرال رجیستر، نشریه رسمی دولت فدرال آمریکا درج کرده است. بنا به این معافیت‌ها، شرکت‌ها یا مقام‌های دولت‌های خارجی که سپاه پاسداران یا یکی از شاخه‌های سپاه به نحوی در ارتباط باشند، اجازه سفر به ایالات متحده آمریکا را از دست نخواهند داد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 52


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 05 اردیبهشت 1398 ] [ 10:27]
تاریخ

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع مطلع نوشته است دولت آمریکا در حال بررسی ساز و کاری است که به واردکنندگان نفت ایران اجازه می‌دهد محموله‌های نفتی آینده خود را از حالا خریداری کرده و بعدا با دریافت معافیت، وارد کنند.

 خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با اشاره به نگرانی از آثار حذف نفت ایران از بازار جهانی، نوشته است که دولت آمریکا در حال بررسی ساز و کاری است که می‌تواند به معافیت فروش بخشی از نفت ایران از تحریم‌ها از طریق پیش‌خرید محموله‌ها، منجر شود.
دولت آمریکا این هفته بر خلاف وعده‌های پیشین خود به واردکنندگان نفت ایران، اعلام کرد که دیگر هیچ کشوری را از تحریم‌های اعمال‌شده علیه واردات نفت از ایران معاف نمی‌کند و همه کشورها باید پس از انقضای معافیت‌های فعلی در تاریخ ۲ می (۱۲ اردیبهشت) واردات نفت از ایران را به طور کامل متوقف کنند.
با این وجود آسوشیتدپرس بامداد چهارشنبه شب به نقل از منابع مطلع نوشته است که یکی از سناریوهای مورد بررسی در دولت آمریکا این است که به کشورهای واردکننده نفت از ایران اجازه داده شود که تا پیش از ۱۲ اردیبهشت برای محموله‌های آینده واردات نفت ایران سفارش‌گذاری کرده و پول این سفارش‌ها را پرداخت کنند. پس از آن دولت آمریکا با صدور معافیت‌هایی، اجازه انتقال و پالایش این محموله‌های نفتی در آینده را صادر می‌کند.
وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در مورد احتمال ادامه واردات نفت ایران پس از انقضای معافیت‌های کنونی خودداری کرده است.
هرچند دولت آمریکا اعلام کرده که برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تلاش می‌کند، اما به نوشته آسوشیتدپرس، مقام‌های آمریکایی مسئول پرونده ایران این احتمال را که برخی از واردکنندگان فرصت بیشتری برای کاهش میزان واردات خود از ایران دریافت کنند، رد نکرده‌اند. بنا بر این گزارش، این مسئله مورد انتقاد برخی از نمایندگان کنگره و اندیشکده‌های دست راستی مانند «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اف‌دی‌دی) قرار گرفته که می‌گویند بدون توقف صادرات نفت ایران، «کارزار فشار حداکثری» بی‌معنی است.
روز چهارشنبه هم دولت آمریکا با صدور دو معافیت، دامنه دربرگیری تحریم‌های اعمال‌شده علیه همکاری‌های بین‌المللی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را محدود کرد. بر اساس این معافیت‌ها، وزارتخانه‌ها و آژانس‌های زیرمجموعه دولت‌های خارجی به صرف همکاری و حمایت از سپاه پاسداران، که اخیرا در اقدامی بی‌سابقه در فهرست به اصطلاح «تروریستی» آمریکا قرار گرفته، مورد تحریم قرار نمی‌گیرند. 
پیش از این بسیاری از کارشناسان هشدار داده بودند که تروریستی اعلام کردن سپاه، می‌تواند فعالیت‌های آمریکا در کشورهای منطقه از جمله لبنان و عراق را پیچیده کند. 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 52


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 05 اردیبهشت 1398 ] [ 10:26]
تاریخ
روزنامه ایران در یادداشتی به قلم حسین موسویان،دیپلمات سابق و مشهور کشورمان نوشت:شرایط بحرانی روابط امریکا و ایران به تدریج وخیم‌تر می‌شود. اقدام بی‌سابقه امریکا مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی نشانه‌ای از جدی‌تر شدن ابعاد خصومت دولت امریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید.
 
 

رویکردی تقابل جویانه که بی‌تردید طی دو سال آینده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا ادامه خواهد یافت. ذیل چنین رویکردی منافع حیاتی ملی ایران ایجاب می کند مسئولان امنیت ملی کشور از شرایط موجود و پیش رو درک صحیح داشته و تصمیمات درست و بموقع اتخاذ کنند.

دراین راستا شاید طرح چند محور زیر کمک‌کننده باشد.

 ۱- اکثر کارشناسان، متخصصان امنیتی و سیاست خارجی و خاورمیانه‌ای امریکا معتقدند سیاست فشار حداکثری ترامپ موجب سقوط نظام جمهوری اسلامی نخواهد شد. این در حالی است که جان بولتون مشاور امنیت ملی، مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و متحدان عربش دیدگاه متفاوتی دارند و قاطعانه معتقدند با فشارها و تحریم های حداکثری، سقوط نظام جمهوری اسلامی تا پایان دوره اول ریاست جمهوریترامپ رقم خواهد خورد.

۲- سرنوشت بحران روابط امریکا با کشورهای ونزوئلا، ایران و کره شمالی برای پیروزی ترامپ در دور دوم ریاست جمهوری‌اش نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت. رئیس جمهوری امریکا به‌دنبال جنگ با ایران، درگیری با سپاه پاسداران در منطقه و تغییر رژیم جمهوری اسلامی نیست. او تلاش می‌کند با افزایش فشارها و تحریم ها، نظام اقتصادی ایران را متلاشی و با تشدید روند گرانی، تورم، بیکاری، فساد و کاهش ارزش پول ملی و... موجب شورش های سراسری داخلی شده تا تهران را به پای میزمذاکره و معامله بکشاند. ترامپ درمورد کره شمالی هم کم و بیش همین هدف را دارد ضمن اینکه امیدی به شورش داخلی در کره شمالی ندارد اما در ونزوئلا به‌دنبال تغییر رژیم است.

۳- موضوع ایران برای جان بولتون و پمپئو کاملاً حیثیتی است. نگاه غالب صاحبنظران امریکایی این است که این دو بویژه بولتون، عامل اصلی سیاست‌های افراطی جاری علیه ایران هستند. سیاست جاری واشنگتن درمورد ایران در داخل دولت امریکا با مخالفت رو به رو است درحالی که درمورد ونزوئلا و کره شمالی چنین نیست. نگاه ترامپ و جان بولتون درباره ایران فاصله زیادی از هم دارد؛ اولویت ترامپ معامله با ایران است تا قفل مذاکره ایران و امریکا را بشکند و آن را به‌عنوان یک دستاورد مهم برای دولت خود در افکار عمومی بفروشد و رأی بیاورد درحالی که کف خواسته جان بولتون تغییر رژیم و سقف آن فروپاشی و تجزیه ایران است.

۴- اکثریت فرماندهان و کارشناسان ارشد ارتش امریکا، بدنه وزارت خارجه و نهادهای امنیتی امریکا با سیاست‌های افراطی فعلی جان بولتون علیه ایران همچون خروج از برجام و تعیین سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی مخالف هستند و معتقدند باید از جنگ با ایران پرهیز کرد و در صورت ممکن حتی با گفت‌وگو تنش ­ها را کاهش داد اما فضای حاکم بر تصمیم‌گیری در دولت امریکا به شکلی است که امکان بروز و تأثیرگذاری دیدگاه این دسته از کارشناسان وجود ندارد و تقریباً مخالفان رویکرد چهره‌های افراطی دولت امریکا منزوی شده‌اند.

۵- کنگره امریکا درمقطع فعلی با هرفشار و اقدامی علیه ایران منهای اقدام نظامی موافق است لذا در افزایش تحریم ها علیه ایران، متحد کاخ سفید است و حتی به تصمیم ترامپ علیه سپاه هم هیچ واکنش منفی نداشت.

۶- برای نتانیاهو و متحدان عربش همچون محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، عملی شدن تغییر رژیم در ایران اولویت حیاتی است. نتانیاهو و محمد بن سلمان به هیچ وجه نمی‌خواهند اسرائیل و عربستان را درگیر جنگ با ایران کنند اما هردو مایل هستند امریکا را به دام جنگ با ایران بکشانند. محور خط مشی تل آویو- ریاض محاصره کامل سیاسی- اقتصادی- نظامی- امنیتی و فشار حداکثری به قصد فروپاشی از درون است.  هدف آنها گرفتن نتیجه در دوسال باقی‌مانده دور اول ترامپ است و لذا اگر فشارحداکثری اقتصادی جواب ندهد، به‌دنبال خلق سناریو برای کشاندن امریکا به حملات محدود نظامی علیه ایران خواهند بود. نتانیاهو در تبلیغات گسترده یک سال گذشته در مورد ادعای حملات مکرر به مواضع ایران درسوریه، سه هدف دارد:

الف: هدف آشکار او این است که به همه ثابت کند تسلط و نفوذ ایران در سوریه را تحمل نخواهد کرد.

ب: اما هدف پنهان او این است که به فرماندهان ارتش امریکا، کنگره و کاخ سفید بگوید هراسی از درگیری نظامی با ایران نداشته باشند زیرا اسرائیل درطول یکسال صدها حمله نظامی علیه مواضع ایران درسوریه داشت و هیچ اتفاقی هم نیفتاد. او به‌دنبال این است که ترس‌ها و نگرانی‌ها در واشنگتن، اروپا و منطقه از واکنش های ایران فروریخته شود تا راه برای اقدام نظامی بازشود.

ج: نتانیاهو درصدد است با محوری کردن موضوع ایران و اتحاد کشورهای عربی علیه ایران، همه اهداف خود درمورد تشکیل دولت بزرگ اسرائیل را تحقق بخشد و موضوع دولت فلسطینی را هم به زباله دان تاریخ بیندازد. او علاوه بر اعلام بیت المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل و منضم کردن جولان سوریه به خاک اسرائیل، سعی خواهد کرد قبل از روگشایی از طرح «معامله قرن»، اقدامات توسعه طلبانه بیشتری انجام داده تا اعراب در اوج ضعف و ذلت، تن به پذیرش «معامله قرن» بدهند و اگر هم نپذیرفتند، آنها را مانع صلح معرفی کند. ۷- محور بولتون- نتانیاهو- بن سلمان سیاست فشار روانی بر ایران را دردستورکار دارند تا تهران را عصبانی و به عکس‌العملی نسنجیده وادار کنند. بعد از روی کار آمدن ترامپ، موضوع تشکیل مثلث مذکور علیه ایران را عنوان کرده و تأکید کردم طراحی این سیاست با اسرائیل، ایجاد فشار از سوی امریکا و تأمین مالی آن با عربستان و امارات خواهد بود. اکنون عرض می کنم که این مثلث در مسیری به پیش می رود که:

 اجماع داخلی در هیأت حاکمه امریکا ایجاد نماید،   کشورهای غربی همچون اروپا را همراه کند،   قدرت‌های بلوک شرق همچون چین، روسیه و هند را در دفاع از ایران اخته کند،   اتحادی از کشورها در منطقه، مشابه طرح ناتوعربی، علیه ایران شکل دهد،  روابط امریکا و ایران را به نقطه غیرقابل برگشت برساند به گونه‌ای که حتی با پیروزی دموکرات‌ها، شانس حل و فصل مسائل ایران و امریکا به صفر برسد.  ایران را وادار به خروج از برجام کند تا شش قطعنامه صادره دردولت قبل احیا، طبق منشور سازمان ملل به‌عنوان تهدید صلح و امنیت بین‌الملل تلقی شده و تحریم‌ها اجماعی و جهانی شود.

 نیروهای نظامی و امنیتی ایران بویژه سپاه را با القاعده و عاملان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ برج های دوقلونیویورک مرتبط کند تا بتواند با استفاده از قانون «مجوز توسل به نیروی نظامی مصوب کنگره در سال ۲۰۰۱»، نیازی به مجوز جدید از کنگره برای حمله به ایران نداشته باشد.  شرایطی به وجود آورد که ایران در لیست سیاه «گروه ویژه مالی» موسوم به اف.ای.تی.اف قرارگیرد تا حتی بدون تحریم های اجماعی جهانی شورای امنیت سازمان ملل، سایر کشورها همچون چین و روسیه و ترکیه هم قادر به تجارت با ایران نباشند.

آقای روحانی در سخنرانی علنی گفت که مقامات دولت امریکا ۸ بار تقاضای ملاقات با دولت جمهوری اسلامی ایرانرا داشته‌اند علاوه بر آن ۵ رهبر دنیا واسطه ملاقات شدند، اما اعلام کردیم که زمان و شرایط مناسب برای مذاکره و ملاقات وجود ندارد. ممکن است ترامپ چنین درخواست هایی را تا شهریور امسال هم مطرح کند به امید اینکه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، دیداری رخ دهد. اما کم کم به زمان پایان چنین درخواست هایی نزدیک می شویم. چون از پاییز امسال بتدریج مبارزات انتخاباتی کاندیداها برای کنگره و ریاست جمهوری امریکا در پاییز سال آتی شروع می‌شود و برای ترامپ ریسک مذاکره با ایران در دوران انتخابات بسیار خواهد بود.  ضمن اینکه نتیجه انتخابات امریکا نباید عامل تعیین‌کننده‌ای برای تصمیمات مقطع فعلی کشور باشد زیرا اولاً محبوبیت ترامپ افزایش یافته و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که دموکرات ها پیروز انتخابات باشند و ثانیاً: تخریب‌ها در یکی دوسال گذشته و تا پایان دوره اول ریاست جمهوری ترامپ به قدری گسترده بوده و خواهد بود که راه مفری برای منتخب بعدی نماند.

 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 84


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 04 اردیبهشت 1398 ] [ 11:16]
تاریخ

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که سیاست‌های خصمانه آمریکا راه به جایی نخواهد برد، بیان‌ کرد: زمانی که دنیا بنا داشت تا صادرات نفت ما را به صفر برساند ما یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه صادرات نفت داشتیم. امروز که وضعیت متفاوت است و هر وقت لازم باشد نفت خود را صادر می‌کنیم.

اسدالله قره خانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تصمیم آمریکا در خصوص عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران، بیان‌ کرد: قاعدتاً زمانی که موضوع جنگ اقتصادی به میان می‌آید، فراز و فرودها نیز به دنبال آن پیش رو است. آمریکا نیز وارد میدان شده است و تا به امروز تمام سناریوهای مختلف را به کار گرفته است.

وی اضافه کرد: آمریکا از کنفرانس ورشو گرفته تا تحریم سپاه و اعلام برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را امتحان کرده است و در حال حاضر دیگر به آخر راه خود رسیده است. ما تاکنون هر میزان که خواسته‌ایم نفت خود را صادر کرده و نیاز کشور را تأمین کرده‌ایم. از این پس نیز این گونه خواهد بود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهاراتش، خاطر نشان کرد: عدم تمدید معافیت‌های خرید نفت از ایران می‌تواند یک فرصت برای ما باشد تا اقتصادی بدون نفت بنا کنیم و از فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که در داخل داریم بهره مند شویم. اما در ‌عین ‌حال هر گاه که نیاز باشد ما کما فی السابق نفت خود را خواهیم فروخت.

وی در ادامه تاکید کرد: این تصمیم آمریکا چالشی در بازار نفت ایجاد خواهد کرد. و با بالا رفتن قیمت نفت کشورهای مصرف کننده نیز متضرر خواهند شد و بعید می دانم که این سیاست آمریکا را بپذیرند.

قره خانی در بخش دیگر خاطر نشان کرد: در حال حاضر چین، هند و ترکیه نیز اعتراضات خود را نسبت به این اقدام اعلام کرده‌اند. همان طور که می‌بینید جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه خود نیز رابطه خوبی برقرار کرده است و لذا ما در فروش نفت دستمان بسته نیست.

وی در پایان صحبت‌های خود، یادآور شد: ما تجربیات گران بهایی از گذشته داریم. زمانی که تمام دنیا ما را تحریم کرد، ما باز توانستیم نفت خود را بفروشیم. در حال حاضر نیز هر گاه قصد کنیم برای ما میسر است. زمانی که تمام دنیا بنا داشت صادرات نفت ما را به صفر برساند ما بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز صادرات داشتیم.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 49


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 04 اردیبهشت 1398 ] [ 11:05]
تاریخ

رئیس کل بانک مرکزی ایران در واکنش به عدم تمدید معافیت کشورها از تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران طی یادداشتی در فضای مجازی نوشت:

  1. توهم بر هم خوردن بازار ارز و ملتهب شدن آن که مدام از آن صحبت می‌شد با مدیریت بانک مرکزی و اشراف آن بر بازار ارز برای چندمین بار رفع گردید.
  2. صفر کردن صادرات نفت نیز توهم است ولی هر مقدار کاهش در صادرات نفت و معادل ریالی درآمد دولت باید به فوریت از طریق صرفه جویی و کاهش هزینه ها و یا جبران آن از طریق سایر درآمدها و یارانه های پنهان جبران شود.
  3. صادرات غیرنفتی باید بیش از گذشته تشویق شود. بانک مرکزی سیاست های ارزی خود را در راستای تشویق بیشتر صادرکنندگان به برگرداندن ارز خود به چرخه اقتصاد تدوین خواهد کرد.
  4. همانگونه که قبلا تاکید کردم امسال برای کشور سالی سرنوشت ساز است لذا بایستی سیاست های اقتصادی و نحوه اداره کشور بر اساس اداره مطلوب این جنگ اقتصادی و کاهش فشار به مردم طراحی و به اجرا درآید. بایستی همه دولت را در نیل به موفقیت یاری کنند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 68


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 04 اردیبهشت 1398 ] [ 11:04]
تاریخ
رئیس گروه اقدام علیه ایران درباره هشدار‌ سپاه درباره بستن تنگه هرمز گفت: جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی آمریکا به هر جا که قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهند اعزام خواهند شد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اسپوتنیک، برایان هوک در واکنش به هشدار‌ سپاه درباره بستن تنگه هرمز گفت: جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی آمریکایی به هر جا که قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهند اعزام خواهند شد تا امنیت کشتی‌های تجاری و غیرنظامی را تامین کنند.

وی افزود: ایران به طور مداوم این تهدید‌ها را مطرح کرده و درخواستی را ارائه می‌کند. تعداد دفعاتی که آنها تهدید بستن تنگه هرمز را مطرح کردند، قابل شمارش نیست.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 38


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 04 اردیبهشت 1398 ] [ 9:33]
تاریخ
هدیه لطفیدنیای اقتصاد : نخستین نشست مطبوعاتی مدیرعامل بورس تهران در سال ۹۸ روز گذشته برگزار شد. در این نشست علی صحرایی با تشریح عملکرد بازار سرمایه در سال ۹۷ به مهم‌ترین‌ برنامه‌های شرکت بورس در سال پیش‌رو اشاره کرد؛ توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و آموزش، ایجاد تعاملات بیشتر در حوزه بین‌الملل، پذیرش ۱۰ شرکت، عرضه اولیه سهام ۸ بنگاه، پذیرش ۶ مرحله اوراق بدهی، پذیرش ۴ عدد صندوق‌های قابل معامله در بورس، ورود صندوق‌های زمین و ساختمان و پروژه به بازار، برگزاری دو میز صنعت به منظور آسیب‌شناسی، تنوع‌سازی ابزارهای نوین مالی و ورود ابزار فروش استقراضی به بازار، توسعه و تقویت زیرساخت‌ها و سامانه معاملات از جمله ۱۰برنامه توسعه‌ای بورس در سال ۹۸ خواهد بود.
10 اولویت شرکت بورس در سال 98
 

علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران در نشست خبری روز گذشته با اشاره به مهم‌ترین‌ برنامه‌های سال ۹۸، گفت: آشنایی با ابزارهای مالی نقش مهمی در ورود و پذیرش هر ابزار جدیدی در بازار دارد. یکی از رسالت‌های شرکت بورس نیز ایجاد امکانات و اعطای آموزش‌های لازم برای توسعه این امر است. به‌طوری‌که در سال گذشته و سال‌های قبل، آموزش به‌طور جدی از سوی شرکت بورس دنبال شده و این امر در سال جاری نیز با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. وی در ادامه افزود: بر این اساس طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است ۱۸هزار و ۵۰۰ نفر ساعت دوره آموزشی عمومی و فرهنگ‌سازی، ناشران، کارگزاران و فعالان بازار صورت گیرد. در همین راستا پیش‌بینی ۱۶۰هزار نفر ساعت دوره‌های عمومی و فرهنگ‌سازی در تالارهای مناطق برنامه شده است. صحرایی در ادامه به پذیرش و ورود شرکت‌های جدید به بازارسرمایه اشاره کرد و گفت: همچنین پذیرش ۱۰ شرکت جدید، عرضه اولیه سهام ۸ شرکت، انتقال ۴ شرکت از فرابورس به بورس تهران و پذیرش ۶ اوراق بدهی در دستور کار قرار دارد. به گفته صحرایی، این اوراق شامل انواع صکوک (استصناع، مرابحه)، گواهی سپرده و مشارکت است. همچنین پذیرش ۴ عدد صندوق قابل معامله در بورس نیز در دستور کار قرار دارد. در همین راستا قرار است صندوق‌های زمین و ساختمان و پروژه نیز ورود جدی‌تری به بازار داشته باشند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: برگزاری ۲ میز صنعت به منظور آسیب‌شناسی دو صنعت در سال جاری انجام می‌شود.

چه شرکت‌هایی در لیست عرضه قرار دارند؟

صحرایی در پاسخ به این سوال که در این فهرست چه شرکت‌هایی قرار دارند، گفت: تا زمانی‌که مراحل ورود شرکت‌ها به بورس نهایی نشده باشد، نمی‌توان از عرضه آنها نام برد. به‌همین دلیل هر زمان که مراحل نهایی طی شود، نام شرکت‌ها نیز عنوان خواهد شد. در حالی روز دوشنبه گذشته شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین اقدام به برگزاری جلسه معارفه کرده بود، که طبق اخبار خروجی از این شرکت، عنوان شده که امروز چهارشنبه ۴ اردیبهشت‌ماه عرضه اولیه سهام این شرکت در بورس صورت خواهد گرفت. صحرایی در این خصوص نیز عنوان کرد: تنها در زمانی می‌توان از عرضه اولیه سهام شرکتی با قطعیت صحبت کرد که آگهی عرضه آن توسط شرکت بورس اعلام شده باشد. به این ترتیب با توجه به عدم انتشار اطلاعیه، عرضه اولیه‌ای در روز چهارشنبه نخواهیم داشت.

چه خبر از عرضه نوری؟

مدیرعامل بورس تهران در ادامه اظهاراتش در پاسخ به زمان عرضه اولیه سهام پتروشیمی نوری نیز گفت: شرکتپتروشیمی نوری در سال گذشته مراحل ابتدایی ورود به بورس را طی کرد، ولی به دلیل مشکلات مالی که درصورت‌های مالی با شرکت‌های زیرمجموعه و بالادستی وجود داشته، از شفافیت‌های لازم برای عرضه برخوردار نبود. صحرایی ادامه داد: بر این اساس مقرر شده تا موارد مورد نظر رفع و صورت‌های مالی سال جدید منتشر شود تا بتوانیم عرضه اولیه سهام مزبور را در بورس تهران شاهد باشیم. مدیرعامل بورس تهران در ادامه اظهاراتش به تنوع‌سازی ابزارهای نوین مالی و ورود ابزار جدید اشاره کرد و گفت: ابزار فروش استقراضی یک ابزار کلاسیک در بازار سرمایه است که مقررات آن تصویب و به تایید کمیته فقهی سازمان بورس رسیده است. صحرایی ادامه داد: تلاش می‌کنیم در ۳ ماه ابتدای سال جاری با آماده‌سازی زیر‌ساخت‌ها و مشارکت شرکت‌های OMS و همچنین بومی‌سازی در سامانه معاملاتی، این ابزار به بازار وارد شود.

تقویت سامانه معاملاتی

صحرایی در ادامه برنامه‌های مهم سال جاری به تقویت زیر‌ساخت‌های فنی اشاره کرد و گفت: شرکت مدیریتفناوری بورس تهران مسوولیت اصلی برای توسعه زیرساخت‌های معاملاتی را بر عهده دارد. در این راستا به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی، امکان ورود و به‌کارگیری سامانه‌های معاملاتی خارجی را نداریم. اما مقرر شده تا با توسعه سامانه کنونی و همچنین ارتقا و بومی‌سازی، سامانه جدید به معاملات بازار وارد شود. صحرایی، اتکا به دانش متخصصان داخلی در زمینه IT را نقطه عطف این موضوع دانست و گفت: سامانه جدید در حال تست و بررسی‌های نهایی است. پس از کسب استانداردهای لازم و مراحل نهایی، وارد بازار خواهد شد و جزو برنامه‌های اصلی بورس تهران است. به گفته صحرایی، با ورود سامانه جدید بخشی از معاملات به‌ویژه معاملات بازار مشتقه از سامانه کنونی جدا خواهد شد تا بار معاملاتی بر سیستم کنونی کاهش یابد. به عبارت دقیق‌تر سامانه معاملاتی کنونی مختص بازار نقد بوده و توانایی و کارآیی لازم برای بازار مشتقه را ندارد و باید سامانه‌ای مناسب برای امکانات بازار مشتقه طراحی و وارد بازار شود.

توسعه در حوزه بین‌الملل

صحرایی توسعه در حوزه‌های بین‌الملل و تعامل بورس تهران با سایر بورس‌ها را  از دیگر اهداف مهم در سال جدید دانست و گفت: تعداد ۱۲ تفاهم‌نامه با سایر بورس‌ها در سال ۹۷ منعقد شده است. در حال حاضر تبادل متن تفاهم‌نامه با بورس شانگهای انجام و نهایی شده که در سال جاری با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

نگاهی به عملکرد سال گذشته

صحرایی در ادامه به عملکرد بازار سهام در سال ۹۷اشاره کرد و گفت: یکی از نماگرهای مهم بورس شاخص کل و شاخص هم‌وزن است. به‌طوری‌که در سال ۹۷ شاهد ثبت بازدهی ۸۶درصدی شاخص کل و ۹۱درصدی شاخص کل هم‌وزن بودیم. این امر نشان‌دهنده اقبال بازار سرمایه به بیشتر صنایع و ناشران پذیرفته شده در بورس تهران است. وی در ادامه به آمار منتشر شده توسط فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) تا پایان فوریه ۲۰۱۸ اشاره کرد و افزود: براساس آمار مزبور، بورس تهران از نظر رشد یک‌ساله شاخص، رتبه دوم در بین اعضای این فدراسیون بین‌المللی را با ۶۹ درصد افزایش در اختیار دارد. همچنین طی این دوره در مقایسه رشد ارزش بازار نیز رتبه دوم فدراسیون را با ۶۳ درصد رشد را کسب کرده است. وی با اشاره به تنوع اوراق در بازار بدهی گفت: سال گذشته ارزش اسمی بازار بدهی با ۲۷ اوراق مختلف مشارکت، صکوک و گواهی سپرده، به بیش از ۷/ ۷هزار میلیارد تومان رسید. در همین راستا ارزش صندوق‌های قابل معامله با فعالیت ۱۱ صندوق، به بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است. مدیرعامل بورس تهران به تعداد ناشران بورسی اشاره و اظهار کرد: در سال ۹۶ تعداد ۶ شرکت به بورس تهران اضافه و عرضه اولیه شدند، که ارزش بازار این شرکت‌ها حدود ۲۰هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین در سال ۹۷ سهام ۲ شرکت پتروشیمی خراسان و بورس کالا به بورس تهران منتقل شد. تعداد ۷ شرکت نیز حذف و به بازار فرابورس منتقل شدند.

عملکرد بورس در حوزه تامین مالی

مدیر عامل بورس تهران، تامین مالی را یکی از اصلی‌ترین کارکرد‌های بورس تهران برشمرد و خاطرنشان کرد: تامین مالی‌های صورت گرفته از بستر بازار سرمایه در سال گذشته شامل ۲/ ۱هزار میلیارد تومان عرضه اولیه، ۳/ ۱هزار میلیارد تومان اوراق تبعی، ۳هزار میلیارد تومان اوراق بدهی و ۷/ ۲۱هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه‌ها بوده که مجموع آن برابر با ۲/ ۲۷هزار میلیارد تومان بوده است. این ارقام نسبت به سال ۹۶ رشد ۷۷ درصدی را تجربه کرده است.

 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 43


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 04 اردیبهشت 1398 ] [ 8:59]
تاریخ
گروه بنگاه‌ها : مدیران هلدینگ سرمایه‌گذاری صدر تامین از عرضه تا ۱۰ درصدی سهام این مجموعه به بورس اوراق بهادار تهران خبر دادند. احمد زمانی مدیرعامل «تاصیکو» در جمع سهامداران، سرمایه این شرکت را ۲۰ هزار میلیارد ریال در قالب ۲۰ هزار سهم عادی با نام اعلام کرد و گفت: عرضه سهام این هلدینگ در راستای سیاست دولت و تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر عرضه سهام زیر‌مجموعه شستا و خروج از بنگاهداری است.
 
 

زمانی با بیان اینکه ۹۰ درصد سهام «تاصیکو» به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و ۱۰ درصد آن به سرمایه‌گذاری صبا تامین تعلق دارد، افزود: شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین بیشتر در حوزه‌های معدنی، کانی‌های فلزی و غیر‌فلزی و زنجیره وابسته فعال است که در سال ۱۳۹۲ از بخش کاشی و سرامیک خارج و به سمت حوزه‌های معدنی حرکت کرده است. وی با اشاره به اینکه عرضه سهام هلدینگ سرمایه‌گذاری صدر تامین نخستین عرضه سهام در سال ۹۸ است، گفت: سهام شرکت در اواخر اسفند ماه سال گذشته در صنعت استخراج کانی‌های فلزی و در بازار دوم معاملات بورس تهران درج شده بود.

زمانی اظهار کرد: پرتفوی بورسی این هلدینگ در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۹۷ معادل ۵ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان و پرتفوی غیربورسی آن ۷۴۲ میلیارد تومان بوده که بر این اساس پرتفوی بورسی ۸۸ درصد و غیربورسی آن ۱۲ درصد از کل هلدینگ را تشکیل می‌دهد. همچنین پرتفوی بورسی شرکت در تاریخ ۳۱ فروردین ۹۸ به ۶ هزار و ۹۶۹ میلیارد تومان رسیده است. وی بیان کرد: سود سرمایه‌گذاری شرکت منتهی به پایان اردیبهشت ماه ۹۷ معادل ۲۲۷ میلیارد تومان بوده که پیش‌بینی می‌شود این رقم در پایان اردیبهشت ماه ۹۸ معادل ۶۴۵ میلیارد تومان باشد.وی درباره طرح‌های توسعه‌ای شرکت بیان کرد: اولین کارخانه برای بهره‌برداری از معادن کردستان در دست طراحی است که می‌تواند در سال اول ۵۰۰ کیلو و در سال‌های بعد یک تن طلا تولید کند. زمانی اعلام کرد: در معادن طلای کردستان بر اساس گواهی کشف زمین‌شناسی حدود ۱۷ تن طلا قابل استخراج است که پیش‌بینی می‌شود فرآیند استخراج از این معادن تا پایان سال ۱۳۹۹ آغاز شود. وی درباره طلب یک هزار میلیارد تومانی این هلدینگ از شستا اعلام کرد: در ماه‌های آبان و آذر با سهام مربوط به حوزه فعالیت این هلدینگ این طلب تسویه شده و دیگر هیچ طلبی ندارند.

در ادامه این مراسم بهروز خالق، مدیر امور مجامع شستا با بیان اینکه در تلاش هستیم که به سمت سیاست‌های خروج از بنگاهداری حرکت کنیم، گفت: تقریبا از دو سال گذشته در حال برنامه‌ریزی برای اجرای این سیاست هستیم. همچنین یکی دیگر از سیاست‌های شستا بحث اطلاع‌رسانی و ایجاد شفافیت در حوزه فعالیت بنگاه‌های خود است که در این زمینه نیز سعی کرده‌ایم شفافیت را در شرکت‌های غیر‌بورسی خود رعایت کنیم.وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ درصد از شرکت‌های شستا غیر‌بورسی هستند، گفت: در حال مذاکره هستیم تا برخی از این شرکت‌ها را در بورس عرضه کنیم. بر اساس اخبار رسیده به احتمال زیاد عرضه اولیه این شرکت در روز ۴ اردیبهشت انجام خواهد شد، اما هنوز اطلاعیه رسمی آن توسط بورس منتشر نشده است.صدر تامین با تولید یک میلیون و ٣٦٠ هزار تن زغال‌سنگ سهم ٤٧ درصدی در تولید این ماده در کشور دارد. این شرکت همچنین سالانه ٣١ هزار تن تولید آلومینیومی نورد و اکستروژن دارد و سهم ٤٣ درصدی تولید کشور را در اختیار دارد. «تاصیکو» با سهم ٨٨ درصدی تولید سولفات سدیم، سهم ٦٢ درصدی تولید پشم شیشه کشور را برعهده گرفته است. همچنین ٢٨ درصد از سهام ملی مس، ۲۲ درصد ومعادن و ۱۱ درصد فولاد مبارکه از آن این شرکت است. ارزش روز پرتفوی صدر تامین ٥٦ هزار و ٧٥٢ میلیارد ریال است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 40


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 04 اردیبهشت 1398 ] [ 8:55]
تاریخ
دنیای اقتصاد : آمریکا معافیت خریداران نفت از ایران را تمدید نکرد. به‌نظر هدف اصلی این تصمیم، افزایش شوک‌های اقتصادی در ایران است. فارغ از قدرت عملیاتی این تصمیم، تراز تجاری و تراز مالی دو منطقه هدف آمریکا در دور جدید جنگ اقتصادی است. پادزهر سیاست‌گذار در مقابل اهداف جدید آمریکا چیست؟ در حوزه تراز مالی باید استفاده از جایگزین‌های ریالی نهفته در اقتصاد ایران اولویت باشد. اولین منبع ریالی، اصلاح یارانه‌های پنهان و آشکاری است که انحراف در اهدافش پررنگ است. برآوردها نشان می‌دهد که حجم این یارانه‌ها به ۸۹۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که ۶ برابر کل درآمد نفتی دولت در بودجه سال‌جاری (۵/۱۴۲ هزار میلیارد تومان) است. در کنار این، کاهش فرار مالیاتی، حذف معافیت‌های غیرضرور و اخذ مالیات از خانه‌های خالی، عایدی سرمایه، و... می‌تواند بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع ریالی جدید برای دولت خلق کند. اگر به این فهرست، مولدسازی دارایی‌های دولت نیز اضافه شود، بودجه از نفت بی‌نیاز خواهد شد. برای حفظ تراز تجاری نیز، پاسداری از ذخایر ارزی موجود و به حراج نگذاشتن آنها، شرط اول و تسهیل امر صادرات برای تجار، شرط دوم است. در این حوزه نرخ ارز باید به گونه‌ای باشد تا علاوه بر افزایش جذابیت بازگشت ارز، بازار را از تقاضاهای سفته‌بازی و غیرضرور نجات دهد.
 
 

دیروز خبری در بازارهای جهانی پیچید که فورا واکنش قیمت نفت را به همراه داشت: لغو معافیت‌ها از تحریم نفتی ایران. آثار این خبر در درجه اول متوجه داخل کشور و تعادل اقتصاد کلان خواهد شد. به‌هم ریختن برآوردها ازدرآمد نفتی، سردرگمی جدی در بودجه ۹۸ پدید خواهد آورد و در کنار آن، بر تراز تجاری اثر خواهد گذاشت. در این کارزار، واکنش دولت در حوزه اقتصادی چه می‌تواند باشد؟ اگر دولت واکنش مناسبی نشان ندهد و در وضعیت منفعلانه به سر ببرد، کسری بودجه با تشدید جدی مواجه خواهد شد و تورم به سمت اعداد تاریخی حرکت خواهد کرد. اما راه دیگر این است که برخی اصلاحات اساسی در بودجه، سیاست‌های ارزی و سیاست‌های تجاری اجرا شوند تا تهدید نفتی خنثی شود. نظر صاحب‌نظران، استفاده دولت از مخزن ریالی و جایگزین کردن درآمدهای ارزی برآمده از نفت و تشویق درآمدهای ارزی صادراتی است.

وابستگی نفتی بودجه

پیش‌بینی دولت از درآمدهای نفتی در بودجه ۹۸ این بود که بتواند ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی بفروشد. سهم فروش نفت معادل یک میلیون و ۳۷۴ هزار بشکه در روز بود. عملی شدن تصمیم آمریکا، حداقل نیمی از فروش نفت ایران را کاهش خواهد داد که می‌تواند به معنی کسری بودجه تاریخی برای اقتصاد ایران باشد. منابع عمومی بودجه ۹۸ معادل ۵/ ۴۴۸ هزار میلیارد تومان بسته شده است. در این بین منابع دولت از محلصادرات نفت خام، معادل ۵/ ۱۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که سهم ۳۱ درصدی از منابع دولت دارد. در قانون بودجه پیش‌بینی شده که اگر منابع دولت از صادرات نفت خام به این عدد نرسد، دولت مجاز است که از محل ۵۰ درصد مانده منابع حساب  ذخیره ارزی استفاده کند، البته در این حالت نیز باید سهم ۵۰ درصدیصندوق توسعه ملی نسبت به تامین مابه‌التفاوت حاصل شده، لحاظ شود. اما تحریم نفتی در حالتی که به‌دنبال صفر کردن فروش نفت ایران باشد، یک کاستی جدی را در منبع ۵/ ۱۴۲ هزار میلیارد تومانی دولت پدید خواهد آورد. قاعدتا دولت باید پیش‌بینی‌های لازم را برای این رخداد، با توجه به تصمیمات غیرقابل پیش‌بینی دولت آمریکا، کرده باشد. در عمل دولت چه ابزارهایی برای مواجهه با این محدودیت خواهد داشت؟

احیای یارانه‌های مرده

اقتصاد ایران سال‌هاست که با یارانه‌هایی عجین شده که کارآیی خود را از دست داده‌اند و تنها بار مالی شدیدی را برای دولت و در ادامه تبعات اقتصادی برای جامعه در پی دارند. در گزارشی که اخیرا امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه منتشر کرد (گزارش تخمین ابعاد کمی یارانه‌های آشکار و پنهان در نظام یارانه‌ای ایران)، تخمین زده شد که مجموع هزینه‌های ریالی و غیرریالی که دولت برای یارانه آشکار (شامل بودجه‌ای و فرابودجه‌ای) و پنهان متحمل می‌شود، برابر با ۸۹۰ هزار میلیارد تومان است. نحوه فعلی توزیع این یارانه‌ها با نظارت و کارآیی اندک همراه است. نکته اینجاست که این رقم کلان، لزوما در اختیار گروه‌های هدف سیاست‌گذار قرار نمی‌گیرد. در نتیجه انتفاع مردم از یارانه با انتظار سیاست‌گذار تطابق نداشته است. در نحوه توزیع یارانه نیز اختلال جدی مشاهده می‌شود. محاسبات پژوهشگران نشان می‌دهد که ضریب اصابت یارانه پنهان در دهک اول برابر ۴ درصد و در دهک دهم برابر با ۲۳ درصد است. این محاسبه از شاخص یارانه حامل‌های انرژی مصرفی توسط خانوار برآورد شده است؛ چراکه عمده یارانه پنهان در قالب حامل‌های انرژی، برق و گاز وجود دارد. از دیگر شواهد منحرف بودن این یارانه‌ها، مبالغی است که توسط نهادهای حمایتی در اختیار اقشار کم‌درآمد قرار می‌گیرد. مطابق بررسی گزارش یاد شده، درحالی‌که ۶۰ درصد از نیازمندان دهک اول درآمدی تحت پوشش دریافت مستمری از نهادهای حمایتی نیستند، بیش از یک‌پنجم از مستمری‌بگیران فعلی در ۶ دهک بالاتر درآمدی هستند. حال صفر شدن صادرات نفتی، می‌تواند دولت را وادار کند تا به اصلاح نظام توزیع یارانه در ایران بپردازد. مجموع درآمدهای نفتی دولت در بودجه معادل ۱۶ درصد از مجموع یارانه‌های آشکار و پنهان است. در واقع با توجه به انحرافات ثابت شده یارانه‌ها، اگر تنها دولت یک‌ششم از مجموع یارانه‌های آشکار و پنهان را اصلاح و از پرداخت آنها دست بردارد، معادل کل منابع نفتی مورد نیازش تامین می‌شود و نسبت به تحریم نفتی و تهدید دولت آمریکا، واکسینه خواهد شد. مثلا یکی از یارانه‌هایی که بیشتر در خدمت دهک‌های بالای درآمدی است و نفع کمتری به دهک‌های پایین می‌رساند، یارانه بنزین است. برای این بحث نیز سناریوهای مختلفی تاکنون در نظر گرفته شده است، دسته‌ای به‌طور کل حذف یارانه بنزین را پیشنهاد می‌دهند و دسته‌ای دیگر حذف گام به گام آن را. در یک سناریو بینابینی اگر فرض شود که به هر ایرانی ۲۰ لیتربنزین یارانه‌ای تعلق گیرد، ۲۰ میلیون لیتر هم روزانه در اختیار تاکسی‌ها باشد، دولت می‌تواند ۹/ ۲۱ هزار میلیارد تومان درآمد جدید کسب کند.

گسترش چتر مالیاتی

راهکار دیگری که دولت می‌تواند با اتکا بر آن، به تحریم نفتی پاتک بزند، گسترش چتر مالیاتی است.مالیات بر مسکنخالی و دوم: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اخذ یک درصد مالیات بر مسکن‌های خالی می‌تواند منابع مالی جدید قابل‌توجهی را برای دولت خلق کند. اگر تعداد خانه‌های خالی را حدود ۶/ ۲ میلیون عدد در نظر بگیریم و قیمت متوسط ۵۰۰ میلیون تومان برای هر خانه لحاظ شود، درآمد حاصله دولت از این طریق معادل ۱۳ هزار میلیارد تومان در طول سال خواهد شد. در کنار این دولت می‌تواند مالیات بر خانه دوم افراد اعمال کند. اگر فرض شود از تعداد کل خانه‌های خالی، ۲ میلیون دستگاه، خانه دوم افراد است و دولت نیم درصد مالیات بر آنها اعمال کند، درآمد دولت به ۵ هزار میلیارد تومان در این حوزه می‌رسد. در نتیجه مجموعا دولت می‌تواند ۱۸ هزار میلیارد تومان از خانه‌های خالی عایدی داشته باشد و از آن طرف، تکاپو در بازار ملک نیز به جریان خواهد افتاد.مالیات بر عایدی سرمایه: بحث بر سر اجرای مالیات بر عایدی سرمایه سال‌هاست که دنبال می‌شود اما همچنان به مرحله اجرا در نیامده است. اگر سازمان امور مالیاتی ۱۰ درصد مالیات از ۱۰ درصد از خریداران ارز و سکه دریافت کند، درآمدهای مالیاتی دولت در حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند. این محاسبه بر این فرض استوار است که در طول سال، معادل ۲۰ میلیارد دلار ارز و سکه خریداری شود.کاهش معافیت‌های مالیاتی: تخمین کارشناسان نشان می‌دهد که اگر ۱۰ درصد از معافیت مالیاتی ارزش افزوده کاسته شود، دولت می‌تواند ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عایدی جدید در خزانه ببیند. این در حالی است که در حال‌حاضر ۶۰ درصد از ارزش افزوده، از معافیت مالیاتی برخوردار است.

مالیات بر درآمد دهک دهم: اگر دولت با شناسایی دقیق خانوارهای موجود در دهک دهم درآمدی، بتواند به میزان ۵ درصد مالیات از مرفه‌ترین قشر جامعه اخذ کند، منبعی به حجم ۲۵ هزار میلیارد تومان به بودجه اضافه خواهد شد. این محاسبه با این فرض انجام شده که دهک دهم، تنها دو برابر متوسط دهک‌ها درآمد داشته باشد. این در حالی است که طبق گزارش مرکز آمار از هزینه و درآمد خانوار در سال ۹۶ نشان می‌دهد که متوسط درآمد یکخانوار شهری در طول سال معادل ۷/ ۳۶ میلیون تومان است و متوسط درآمد خانوارهای دهک دهم معادل ۵/ ۹۵ میلیون تومان بوده است. یعنی متوسط درآمد خانوارهای دهک دهم ۶/ ۲ برابر متوسط خانوارهای دیگر است. در نتیجه درآمدهای دولت از مالیات بر درآمد دهک دهم، می‌تواند بیش از این نیز باشد.کاهش فرارهای مالیاتی: گزینه مالیاتی دیگری که دولت می‌تواند در شرایط فشار نفتی، به‌دنبال آن باشد، مبارزه جدی‌تر با فرارهای مالیاتی است. تخمین کارشناسان در این زمینه حاکی از افزایش درآمدهای دولت به میزان حدودا ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

مولدسازی اموال دولت

در مهرماه سال ۱۳۹۶، همایشی توسط اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار وزارت اقتصاد برگزار شد. در آن همایش مشخص شد که دولت چه به معنای قوه مجریه و چه به معنی کل حاکمیت، دارایی‌های غیرمنقول فراوانی دارد که استفاده چندانی نیز از آنها نمی‌شود. حتی بهره‌وری در برخی املاک و دارایی‌های دولت به صفر نیز رسیده بود. عمر خاک خوردن برخی از این املاک، به بیش‌از ۴۰سال نیز می‌رسید. در آن زمان تصور می‌شد که عزم جدی برای مولدسازی این دارایی‌ها برداشته شده است، اما اکنون با گذشته ۱۸ ماه از آن همایش، همچنان خبری از تحول در این حوزه نیست. در همایش مذکور اعلام شد که برآورد اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار از میزان دارایی خفته دولت، بیش از ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ یعنی ۴ برابر نقدینگی در آن زمان. مطمئنا با توجه به تورم در یک سال اخیر، برآورد جدیدی از داده‌های قبلی نیاز است و ارزش دارایی‌های دولت می‌تواند بیش از ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان باشد. اگر تنها یک درصد از این اموال با نرخ سود ۲۰ درصد، مولدسازی شوند، درآمد دولت به ۱۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد. اگر یک درصد از این اموال نیز به فروش رود، دولت می‌تواند ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد دیگر کسب کند. در نتیجه دولت با استفاده حداقلی از اموال و دارایی‌های خفته‌اش، می‌تواند ۸۴ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند تا بخشی از درآمدهای نفتی از دست رفته جبران شود.

۲ راه حفظ تراز تجاری

در شرایطی که منابع ارزی دولت در فشار مطلق قرار گرفته است، حفظ تراز تجاری نیاز به روش‌های جدیدی دارد و دیگر دولت نمی‌تواند با ادامه رویه موجود، تراز تجاری را متعادل نگه دارد. برای حفظ تراز تجاری، در وهله اول باید منابع ارزی موجود حفظ و هدررفت منابع ارزی به روش‌های قبلی، متوقف شود. اگر دولت عزم جدی برای این هدف داشته باشد، باید در توزیع ارز برای واردات کالاهای اساسی، بازنگری جدی انجام دهد. در حالتی که مجاری ورود ارز به کشور کوچک شده است، اهدای دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان به تاراج زدن سرمایه‌های کشور می‌ماند. آن هم در شرایطی که هم مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند که تزریق دلار دولتی کارآ نبوده و نتوانسته قیمت کالاهای اساسیرا کنترل کند و هم به مردم ثابت شده که تزریق دلار ارزان تنها به نفع عده‌ای واسطه‌گر خواهد بود و نه آحاد جامعه. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد اگر واردات کالاهای اساسی با نرخ نیمایی انجام شود، دولت می‌تواند ۳ میلیارددلار صرفه‌جویی کند. علاوه‌بر این، افزایش نرخ ارز واردات کالاهای اساسی می‌تواند منابع ریالی جدیدی برای دولت ایجاد کند و بخشی از کاهش منابع نفتی را جبران کند. مابه‌التفاوت دلار دولتی و دلار نیمایی (با نرخ کنونی) برای ۱۴ میلیارد دلار بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان منابع جدید ریالی برای دولت ایجاد خواهد کرد. در کنار این، دولت می‌تواند نرخ تسعیر بودجه را نیز اصلاح کند. اصلاح نرخ تسعیر بودجه به ۸۵۰۰ تومان برای محاسبه دیگر درآمدها، از جمله خوراک پتروشیمی‌ها، بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان درآمد ریالی جدید برای دولت ایجاد می‌کند. در این حالت، ارز حاصل از فروش نفت(با دور زدن تحریم‌ها) نیز می‌تواند با نرخ جدید در بودجه درج شود تا دولت منابع ریالی جدیدی را برای خود متصور شود.

فارغ از حفاظت از منابع ارزی، در وهله دوم باید صادرات افزایش یابد تا حفظ تراز تجاری ممکن باشد. در حوزه صادراتی، باید محدودیت‌های موجود از بین بروند و یک نظام انگیزشی برای صادرات بیشتر، برنامه‌ریزی شود. در کنار این، نرخ فروش ارز در داخل برای صادرکنندگان باید جذاب و واقعی باشد تا هم انگیزه آنها برای بازگشت ارز، از بین نرود و هم تقاضاهای غیرضرور و سفته‌بازانه از بازار خارج شوند. «دنیای‌اقتصاد» در روزهای آینده به تفصیل این موضوع را بررسی خواهد کرد.

12


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 89


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 03 اردیبهشت 1398 ] [ 8:54]
تاریخ

نماینده دولت سابق آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران تحریم را در تغییر رفتار ایران بی‌اثر خواند و گفت بعید است ایران با دولت کنونی آمریکا گفت‌وگو کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وندی شرمن» نماینده ارشد دولت سابق آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران روز دوشنبه به بی‌نتیجه بودن تحریم‌ها در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران اذعان کرد و گفت بعید است جمهوری اسلامی با دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا وارد مذاکره شود.

وی در پاسخ به توییتی درباره شکست دولت آمریکا در تحقق اهداف خود از تحریم ایران، نوشته است: «زمانی که اوایل دهه نخست ۲۰۰۰ اروپا شروع به مذاکره با ایران کرد، ایران ۱۶۴ سانتریفیوژ داشت. بعد از آنکه تحریم‌های تنبیهی اعمال و اجرا شد و اقتصاد آن‌ها را در هم فشرد، تعداد سانتریفیوژهای ایران تا سال ۲۰۱۳ به ۱۹۰۰۰ دستگاه رسید.»

شرمن سپس نوشته است که تحریم می‌تواند بر تلاش برای وادار کردن ایران به مذاکره متمرکز باشد، اما «بعید است که ایران با دونالد ترامپ مذاکره کند. آنچه احتمالش بیشتر است، این است که ایران تا انتخابات ۲۰۲۰ منتظر بماند.»

این مقام دولت سابق آمریکا این اظهارات را پس از آن بیان کرد که دولت آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد معافیت‌های صادر شده برای واردات نفت از ایران را برای هیچ کشوری تمدید نمی‌کند و از ۱۰ روز کشورهایی که از ایران نفت وارد کنند، مورد تحریم قرار می‌گیرند.

پیش از این، «راب مالی» دستیار رئیس‌جمهور سابق آمریکا و هماهنگ‌کننده سابق کاخ سفید در امور غرب آسیا و شمال آفریقا در مورد سیاست «فشار حداکثری» دولت کنونی آمریکا علیه ایران نوشته بود: «سیاست تحریم قرار بود یا ایران را پای میز مذاکره بیاورد یا رژیم این کشور را از پای درآورد. اما نتوانست. ظاهرا پاسخ دولت ترامپ، اصرار به این سیاست شکست‌خورده است. با این کار ریسک تشدید تنش با ایران یا خروج ایران از توافق هسته‌ای، افزایش می‌یابد.»


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 90


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 03 اردیبهشت 1398 ] [ 8:53]
تاریخ

کره‌جنوبی اعلام کرد که تلاش خود را انجام خواهد داد تا بتواند معافیت از تحریم‌های ایران را برای خود تمدید کند.


 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت کره جنوبی در همه سطوح در حال مذاکره با ایالات متحده برای تمدید معافیت‌ها بوده است و تلاش‌های خود را در این زمینه تا ضرب‌الاجل دوم (12 اریبهشت ماه) ادامه می‌دهد.

به‌نوشته خبرگزاری یونهاپ، اوایل ماه جاری میلادی «هونگ نام کی» وزیر اقتصاد کره جنوبی در واشنگتن پیرامون تمدید معافیت این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران با «استیو منوچین» همتای آمریکایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

عصر روز دوشنبه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا لغو معافیت‌ها علیه کشورهای خریدار نفت ایران را اعلام کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته ضمن اعلام خروج کشورش از برجام، تحریم‌های رفع‌شده توسط این توافق را علیه مردم ایران بازگرداند اما مجبور شد به 8 کشور مشتری نفت ایران معافیت از تحریم‌ها اعطا کند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 95


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 03 اردیبهشت 1398 ] [ 8:52]
تاریخ

یک کارشناس اقتصادی گفت: با تدابیر صورت‌گرفته طی دو ماه اخیر سفته‌بازان در بازار نقد دوبی ناکام ماندند و منفی‌ترین خبر تحریمی آمریکایی‌ها عملاً خنثی شد.


 
خنثی‌شدن منفی‌ترین خبر تحریمی در بازار ارز تهران و دوبی/بانک مرکزی بدون نیاز به تزریق، بازار را کنترل کرد

مجید شاکری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به نوسانات صورت‌گرفته در بازار ارز،  گفت: آخرین اقدام آمریکایی‌ها در حوزه تحریم نفت امروز عملیاتی شد اما میزان افزایش نرخ ارز نسبت به بزرگی خبر بسیار اندک بود.

وی ادامه داد، بدترین خبر فاندامنتال که همان عدم‌تأیید معافیتهای نفتی و به‌زعم آمریکایی‌ها صفر شدن فروش نفت ایران بود امروز در حالی رونمایی شد که در پایان بازار اثر قابل‌توجهی به‌روی نرخ  ارز  در ایران نداشت.

شاکری ابراز کرد: اگر این خبر منفی تابستان سال 97 مطرح شده بود، نتایج متفاوتی در پی داشت، این درحالی است که امروز بانک مرکزی بدون آنکه نیازی به تزریق در تهران داشته باشد شوک منفی آخرین حربه آمریکایی‌ها را کنترل کرد و عملاً شاهد یک بازگشت در بازار بودیم.

این کارشناس  ارزی گفت: از آنجا که بانک مرکزی روی بازار نقد سوار بود عملاً بسیاری از سفته‌بازان وارد این بازار نشدند.

شاکری ادامه داد، جایی که در ماههای اخیر نقطه ضعف بانک مرکزی  بود به‌دلیل تدابیر صورت‌گرفته در هفته‌های قبل به نقطه قوت بانک مرکزی در حوزه ارز تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی نشان داد که منابع محکم درهمی در اختیار دارد، گفت: سفته‌بازانی که در دوبی منتظر این خبر منفی آمریکایی‌ها بودند با توجه به تقویت منابع بانک در ماههای اخیر عملاً به این بازار نزدیک نشدند.

شاکری گفت: بانک مرکزی در بازار نقد تهران به‌شدت قوی عمل کرده است و از سوی دیگر تدابیر صورت‌گرفته باعث شد تا این بانک در بازار نقد دوبی هم پرقدرت وارد شود.

به‌گفته شاکری، تدبیر جدید بانک از تزریق مستقیم بسیار فراتر بوده است. همچنین منابع درهمی بانک در 2ماهه گذشته آن‌چنان تقویت شده که سفته‌بازان ساکن در دوبی حاضر نیستند توان بانک مرکزی در این حوزه را به‌چالش بکشند.

وی افزود، یکی از روشهای تقویت منابع بانک مرکزی تبدیل اسکناس به اسکناس بود که چندی قبل هم رسانه‌ای شد اما اثر تدبیر آن روز بانک مرکزی امروز یعنی دوم اردیبشهت ماه نمایان شد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 107


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 03 اردیبهشت 1398 ] [ 8:51]
تاریخ

رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت: دولت آمریکا قرار است امروز اعلام کند در صورتی که تمام خریداران نفت ایران به زودی خرید نفت از ایران را متوقف نکنند تحت تحریم قرار خواهند گرفت.


 
رویترز: آمریکا این بار معافیت‌ها از تحریم نفتی ایران را تمدید نمی‌کند/ نفت به مرز 74 دلار رسید

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که یک منبع آگاه مدعی شده که واشنگتن قصد ندارد معافیت های تحریمی ایران را تمدید کند، قیمت نفت روز دوشنبه 2 درصد افزایش داشت و به بالاترین رقم ها از نوامبر 2018 رسید.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 2.5 درصد افزایش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به 73 دلار و 89 سنت رسید که از نوامبر 2018 تاکنون بی سابقه بوده است.

قیمت نفت خام آمریکا نیز امروز با 2.2 درصد افزایش به بالاترین رقم از نوامبر 2018 یعنی 65 دلار و 42 سنت رسید.

خبرهایی منتشر شده که نشان می دهد دولت آمریکا قرار است امروز اعلام کند در صورتی که تمام خریداران نفت ایران به زودی خرید نفت از ایران را متوقف نکنند تحت تحریم قرار خواهند گرفت. اولین بار روزنامه واشنگتن پست این خبر را منتشر کرد.

یک منبع آگاه به رویترز گفته این خبر صحت دارد، هرچند که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

دولت آمریکا پس از خروج یکجانبه از توافق برجام در ماه نوامبر سال گذشته تحریم صادرات نفت ایران را مجددا برقرار کرد. اما واشنگتن معافیت هایی را برای 8 مشتری عمده نفت ایران که عمدتا آسیایی بودند در نظر گرفت. موعد این معافیت ها به زودی به پایان می رسد و در صورت عدم تمدید، این مشتریان باید منبع دیگری برای خرید نفت بیابند.

این گزارش در حالی منتشر می شود که شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

جاش روژین، ستون نویس واشنگتن پست به نقل از دو مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شده مایک پمپئو اعلام خواهد کرد که «وزارت خارجه آمریکا از دوم ماه می دیگر هیچ یک از مشتریان نفت ایران را بابت خرید نفت خام و میعانات از این کشور از تحریم ها معاف نخواهد کرد.»

 

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 84


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 02 اردیبهشت 1398 ] [ 10:58]
تاریخ

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره روند صعودی قیمت‌ها در بورس گفت: در پی افزایش قیمت دارایی‌های مختلف، بازار سرمایه از سایر بخش‌های اقتصادی عقب‌ مانده و از نظر اقتصادی ارزش دارایی‌های این بخش به روز نشده است؛ در نتیجه این بازار پتانسیل مناسبی برای رشد دارد.

مجتبی شهبازی درباره وضعیت بازار سرمایه در سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی کرد که جو مثبتی در بازار سرمایه برقرار شود.

وی با بیان اینکه همیشه بحث‌های سیاسی اثرات کوتاه مدت دارد و در بلند مدت نمی‌تواند بازار سرمایه را درگیر خود کند، گفت: با پتانسیل‌های خوبی که در این بخش وجود دارد به نظر می‌رسد بتوانیم در سال جدید سودآوری قابل توجهی را در بازار سرمایه شاهد باشیم.

شهبازی درباره "رونق تولید" اظهار کرد: اگر به صورت علمی نگاهی به اقتصاد داخلی داشته و با علم روز دنیا حوزه‌های اقتصاد داخلی را سازماندهی کنیم، گام مؤثری در این بخش خواهیم برداشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر وضعیت بازار سرمایه روند صعودی دارد اما در پی افزایش قیمت دارایی‌های مختلف، این بازار از سایر بخش‌های اقتصادی عقب مانده است؛ یعنی از نظر اقتصادی ارزش دارایی‌های بازار سرمایه نسبت به رشد نرخ دلار به روز نشده است.

وی با اشاره به برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: هر صنف اقتصادی نیازمند معرفی به عموم جامعه است که معمولاً این کار در تمامی کشورهای پیشرفته اقتصادی توسط نمایشگاه‌های مرتبط صورت می‌گیرد. در بازار سرمایه نیز همین نمایشگاه می‌تواند محلی مناسبی جهت معرفی و ارائه خدمات شود.

شهبازی تاکید کرد: یکی از مشکلات بازار سرمایه در ایران عدم معرفی آن و جذب کم مردم است که می‌توانیم با حضور در این نمایشگاه از این فرصت استفاده و علاوه بر معرفی خود سرمایه قابل توجهی را جذب کرده و بسیاری از مشکلات را بر طرف کنیم.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات بازار سرمایه ایران ضعف فرهنگ‌سازی است و برگزارکنندگان این نمایشگاه می‌توانند در این امر کمک‌های قابل توجهی کنند. به نظر می‌رسد همه صنف‌های مرتبط حتی با حضور کوچک در این نمایشگاه می‌توانند نقش مؤثر خود را ایفا کنند. حوزه بازار سرمایه یک صنعت با پتانسیل بالاست که باید در پی ارتقای آن نیز باشند.

وی تاکید کرد: یکی از مزایای دارایی‌های این است که دارایی‌های آن دچار استهلاک نمی‌شوند و دارای پتانسیل بالایی برای رشد نیز هستند که می‌توانیم با فرصتی که نمایشگاه برای آشنایی با بازار سرمایه ایجاد می‌کند از آن‌ها استفاده کنیم.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 112


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 02 اردیبهشت 1398 ] [ 10:57]
تاریخ

اگر ترامپ معافیت‌ها از تحریم نفتی ایران را تمدید کند، جلوی افزایش قیمت نفت را می‌گیرد تا به ۸۰دلار در هر بشکه نرسد، ولی اگر معافیتی ندهد مثل این است که تمام تلاش‌های خود را برای مهار قیمت نفت از بین برده باشد.


 
درماندگی ترامپ در ماجرای تحریم نفتی ایران؛ تمدید یا عدم تمدید معافیت‌ها

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس،  توکیو هنوز سعی دارد درگیر جدال ژئوپولیتیکی بین واشنگتن و تهران نشود. هیروشیک سکو، وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن گفت کشورش حامی جلوگیری از تأثیر مخرب تحریم‌های آمریکا بر ایران است. به‌نظر می‌رسد این کشور عضو اوپک اهمیت زیادی برای امنیت عرضه انرژی ژاپن داشته باشد.

 سکو گفت: «رابطه ژاپن با ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان اهمیت دارد، چون ژاپن نیاز به واردات تقریباً تمام نفت مصرفی خود دارد». سکو ماهیت گفتگوهای ژاپن با آمریکا را در مورد تحریم‌های ایران فاش نکرد ولی گفت: «ما قصد داریم مذاکرات نزدیکی با آمریکا داشته باشیم تا جلوی تأثیرات مخرب اقدامات آمریکا را بر ثبات عرضه انرژی ژاپن و فعالیت شرکت‌های آن بگیریم».

 ژاپن یکی از هشت کشوری بود که در نوامبر معافیت 180روزه از تحریم‌های ایران دریافت کرد تا به خرید نفت این کشور ادامه دهد. سایر کشورهایی که معافیت گرفتند شامل بزرگترین مشتریان نفت ایران می‌شدند: چین، هند، کره جنوبی، تایوان، ایتالیا، یونان و ترکیه. مهلت این معافیت‌ها در دوم ماه می تمام می‌شود، در نتیجه پالایشگاه‌های ژاپن پس از خرید 15.3 میلیون بشکه نفت ایران از ژانویه تا می، به واردات نفت این کشور پایان می‌دهند. ژاپنی‌ها زودتر واردات را متوقف کردند تا زمان کافی برای رسیدن نفت بارگیری‌شده به ژاپن و تکمیل روند پرداخت پول آنها داشته باشند.

معافیت یا عدم‌معافیت

ژاپن تنها کشوری نیست که منتظر تصمیم ترامپ در مورد معافیتهاست، ترکیه که طی چند ماه گذشته روابطش با آمریکا تضعیف شده، اعتقاد دارد معافیت‌ها را دریافت می‌کند. ابراهیم کلین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت که کشورش از سیاست تحریم علیه ایران حمایت نمی‌کند و معتقد است این کار به نتیجه مورد نظر نمی‌رسد. وی اضافه کرد: «ما واضح گفتیم که می‌خواهیم به واردات نفت از ایران ادامه دهیم. ولی ایران کشور همسایه ما هم هست، مردم نباید انتظار داشته باشند به ایران پشت کنیم».

سایر کشورها هم امیدوارند معافیت‌ها تمدید شوند. حالا سؤال روز این است که؛ ترامپ چه می‌کند؟ این تصمیمی حیاتی است که سال گذشته او را در شرایطی سخت با عربستان قرارداد. ریاض پاییز گذشته طبق خواسته ترامپ نفت بیشتری تولید کرد تا قیمت آن پایین بیاید، ولی ترامپ قبل از اعطای معافیت به خریداران نفت ایران با این متحد عربی خود مشورت نکرد که باعث افزایش عرضه جهانی نفت و سقوط قیمت آن شد، به این ترتیب عربستان و سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت بخش عمده‌ای از درآمد خود را از دست دادند. از آن زمان عربستان توجهی به درخواست ترامپ مبنی بر افزایش تولید نکرده است.

دولت ترامپ اشاره کرده که می‌خواهد صادرات نفت ایران را صفر کند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما در مورد هدف صفر کردن هرچه سریعتر صادرات ایران واضح بوده‌ایم و این کار را انجام می‌دهیم.

اگر ترامپ معافیت‌ها را تمدید کند، نفت ایران را در بازار نگه می‌دارد و جلوی افزایش قیمت نفت را می‌گیرد تا به 80 دلار در هر بشکه نرسد. ولی اگر معافیتی ندهد، مثل این است که تمام تلاش‌های خود را برای مهار قیمت نفت از بین برده باشد و در ماه‌های نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری بر نگرانی مردم در مورد قیمت بالای بنزین اضافه می‌کند.

ترامپ می‌تواند معافیت‌ها را برای پنج کشوری که از آن استفاده کرده بودند تمدید کند اما این کار به‌معنای اذعان به اهمیت نفت ایران در بازار جهانی است و اعتبار و صحت سیاست‌های ضدایرانی ترامپ زیر سؤال می‌رود. مشاور ریسک گروه اوراسیا گفت تحت این سناریو صادرات نفت ایران از 1.2 میلیون بشکه فعلی به حدود 900 هزار بشکه در روز می‌رسد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 95


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 01 اردیبهشت 1398 ] [ 20:04]
تاریخ
آخرین مطالب ارسالی
چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
علل افت سریع و شدید امروز شاخص و پیش بینی روند معاملات فردا تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
سه احتمال برای آینده سهام شرکت های کوچک و بزرگ و رالی ادامه‌دار بورس تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
پیش بینی روحانی از رشد اقتصادی ۹۸ و خوش بینی به بازگشت آمریکا به برجام تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
عوامل رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص در یک ماه و پیش بینی مثبت به چند دلیل تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
«راهبی که فراری اش را فروخت» و داستانی واقعی که زندگی میلیون ها نفر را متحول کرد تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
مختصری از کتابِ «بیندیشید و ثروتمند شوید» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
چرا باید این کتاب را بخوانید : «هنر جنگ» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
خط مقاومت مهم ۳۱۰ هزار واحدی شاخص و تحلیل تکنیکال آینده تاریخ : جمعه 17 آبان 1398
قیمت جدید شیر و ۱۴ محصول لبنی ابلاغ نشده / قیمت پیشنهادی دامداران تاریخ : دوشنبه 06 آبان 1398
صفحات سایت
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 8551
کل نظرات کل نظرات : 367
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 61
تعداد اعضا تعداد اعضا : 83

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 956
باردید دیروز باردید دیروز : 788
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 2
بازدید هفته بازدید هفته : 2,686
بازدید ماه بازدید ماه : 8,621
بازدید سال بازدید سال : 59,547
بازدید کلی بازدید کلی : 953,493

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 3.145.97.126
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir