')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://endbourse.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

آموزش و سیگنال خرید وفروش در بورس

جدیدترین اخبار بورس,سهام,و آموزش

banner
کدام سهم تا پایان سال 2 برابر می شود؟
جستجوگر پیشرفته



شاپور محمدی در مصاحبه با رادیو افزود: بطورکلی در حوزه بازار سرمایه برنامه های مختلفی وجود دارد که هدف برخی از این برنامه ها شفافیت و نظارت بر نهادهای مالی است اما در خصوص شعار سال و رونق تولید سه برنامه مرتبط تر از سایر برنامه هاست.

وی همچنین اظهارداشت: برنامه اول مربوط به پذیرش شرکت های جدید در بازار سرمایه است که این اقدام کمک می کند به برخی از شرکت هایی که اکنون در خارج از بورس حضور دارند با فروش بخشی از سهام در بورس تهران یا فرابورس قسمتی از منابع مورد نیاز جهت توسعه فعالیت های خود را در این بازار تامین کنند.

رئیس سازمان بورس گفت: این اقدام طی سال جاری با قوت بیشتری دنبال خواهد شد که یکی از اقدامات مرتبط اصلاح ساختار هیئت های پذیرش است.

وی در ادامه افزود: دومین کاری که باید برای بخش خصوصی انجام شود انتشار انواع اوراق مالی- اسلامی است.

محمدی اظهارداشت: طی سال های گذشته حجم بازار بدهی از 10 هزار میلیارد تومان به 90 هزار میلیارد تومان رسیده ولی دولت بیشتر از این بازار استفاده کرده است.

وی گفت: برنامه بازار سرمایه برای سال جاری اینکه بخش خصوصی بتواند از انواع اوراق مالی - اسلامی از جمله اوراق وکالت، منفعت، صکوک اجاره، استصناع، اوراق جعاله و امثال این ها بتواند تامین مالی انجام دهد.

رئیس سازمان بورس افزود: دو مسئله مهم را باید در حوزه تامین مالی دنبال کرد اول دسترسی و میزان دسترسی به منابع مالی و دوم نرخ تامین مالی است.

وی اظهارداشت: بعضی وقت ها امکان دارد منابع وجود داشته باشد اما نرخ این منابع بسیار بالا و برای تولید کننده به صرفه نباشد در هر دو حوزه سازمان بورس تلاش خواهد کرد امسال از سال های قبل جدی تر ورود پیدا کند.

محمدی با بیان اینکه برنامه سوم مربوط به انتشار اوراق برای ایجاد سرمایه در گردش است، گفت: بعضی از اوراق های که وجود دارد مبتنی بر فروش کالاهای شرکت هاست که بدهی برای آنها ایجاد نمی کند مثل اوراق سلف موازی استاندارد که در بورس کالا و انرژی دنبال می شود.

وی در ادامه افزود: امسال از طریق این سه ابزار مهم در کنار سایر ابزارها در جهت تامین مالی بخش خصوصی تلاش وافری انجام خواهد شد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 97


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 01 اردیبهشت 1398 ] [ 20:03]
تاریخ

 

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه اقتصاد کشور با افزایش قیمت ارز همسو شده است بنابراین به نظر می رسد شاخص بورس خود را با دلار 13 هزار تومان وفق دهد و مبنایی برای آغاز رشد بازار برای سال 98 باشد.

فرهاد رمضان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره روند معاملات بورس در آخرین روز فروردین ماه گفت: در 2 روز آخر هفته گذشته، شاخص بورس به شدت تحت تاثیر نوسان قیمت دلار و نیز موجی از فروش سهام از سوی برخی از فعالان حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه قرار گرفت.
وی ادامه داد: سهم هایی که قبل نوروز، هفته میانی تعطیلات و هفته سوم فروردین ماه با افزایش تقاضا و قیمت روبرو بود باعث رشد شاخص به بیش از 201 هزار واحد شد که این موضوع به عنوان یک رکورد تاریخی در بورس ایران محسوب می شود.
رمضان یادآوری کرد: طبیعی است گاهی بازار سرمایه به دلیل مطابقت بازار با شرایط جدید و همچنین قیمت کالاهای جهانی و نرخ ارز به یک استراحت چند ساعته نیاز پیدا می کند.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: این عوامل در کنار یکدیگر باعث شد در چند روز گذشته که روزهای پایانی فروردین ماه به شمار می رود شاهد حجم وسیعی از فروش در بازار سرمایه باشیم و نقطه مقاومت 200 هزار واحدی شکسته شود.
به گفته وی، امروز تا حدودی از فشار فروش کاسته شد، به همین دلیل برخی صنایع که روند منفی را در پیش گرفته بودند تغییر مسیر دادند و با صف خرید مواجه شدند.
وی گفت: امروز به دلیل نیمه تعطیل بودن بازار نمی توان تحلیل دقیقی از وضعیت بازار ارائه داد و معاملات بازار از دوشنبه به صورت جدی از سر گرفته می شود.

** بازار؛ متاثر از حوادث طبیعی
این کارشناس بازار سرمایه گفت: مهمترین موضوع کنونی بازار، شامل حوادث زیست محیطی می شود مانند ورود ملخ ها به ایران یا سیلی که برخی استان های کشور را درگیر خود کرده است. این اتفاق ها به دلیل تاثیرگذاری بر حوزه کشاورزی، دامپروری و شیلات هزینه هایی را به اقتصاد کشور تحمیل می کند.
وی گفت: امکان مهاجرت از بخش هایی از استان ها که دچار سیل شده اند باعث تحت شرایط قرار گرفتن نیروی انسانی در حوزه بنگاهداری، کشت و صنعت می شود.
رمضان اضافه کرد: آزادسازی قیمت های حامل انرژی و افزایش قیمت ارز از مسائلی است که در 11 ماه آینده امسال برای تحلیگران، مهم تلقی می شود.
این کارشناس بازار سرمایه موضوع ورود به فصل مجامع را از دیگر عامل تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه مطرح کرد و گفت: امسال برای بازار سرمایه شرایط ویژه ای دارد که امیدواریم این شرایط به نفع بازار سرمایه چرخش داشته باشد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، شاخص کل بورس چهارشنبه گذشته پس از چند روز رشد پیاپی، روند نزولی را در پیش گرفت و با یک هزار و 927 واحد کاهش، در جایگاه 199 هزار و 918 واحدی تثبیت شد.
بسیاری از کارشناسان دلیل این افت را «نیاز بازار برای یک اصلاح» دانستند.
امروز (شنبه) روند بازار رنگ دیگری به خود گرفت و شاخص پس از چهار هزار و 464 واحد رشد، با رقم 204 هزار و 375 واحد به معاملات خود پایان داد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 86


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 01 اردیبهشت 1398 ] [ 20:03]
تاریخ

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را به‌منظور حذف دلار از معاملات بین‌المللی در مجلس تدوین و به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کردند.


 
طرح مجلس برای حذف دلار از معاملات خارجی+متن طرح

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اخیراً طرحی را به‌منظور حذف دلار از معاملات بین‌المللی در مجلس تدوین کردند و در اختیار هیئت رئیسه قوه مقننه قرار دادند که اخیراً نیز این طرح از سوی هیئت رئیسه پارلمان اعلام وصول شد.

بیشتر بخوانید

متن کامل این طرح به‌شرح ذیل است:

مقدمه (دلایل توجیهی):

بعد از پایان جنگ جهانی دوم با راه‌اندازی سیستم پولی «برتن وودز»،‌ آمریکا که از طرفی پیروز جنگ بود و از طرفی هم طلبکار از عمده کشورهای درگیر در جنگ بود، با استفاده از سیستم پشتوانه دلار برای سایر ارزها، دلار خود را پول غالب معرفی کرد.

آمریکا با چاپ دلار بدون پشتوانه تسلط خود را بر اقتصاد جهانی عینیت بخشیده و با استفاده از این ابزار مخالفان خود را دچار نابه‌سامانی اقتصادی نمود.

کشورهای اروپایی جهت برون‌رفت از تسلط دلار آمریکا بر اقتصاد خود اقدام به راه‌اندازی واحد پولی یورو نمودند. کشورهای بزرگ دیگری مانند چین نیز با مکانیزم‌های مختلفی خود را از زیر یوغ دلار تا حدودی خارج کرده‌اند.

متأسفانه کشورها در حال توسعه به‌خاطر سهم اندک خود از اقتصاد بین‌المللی و تجارت جهانی هنوز در مقابل دلار که امروز یک ابزار سیاسی است نه یک واحد پولی ضربه‌پذیر هستند که نمونه آن نوسانات اخیر اقتصاد ایران در سال جاری است.

جهت استقلال اقتصادی و مقاوم شدن اقتصاد ملی کشور در مقابل دلار سیاسی لزوم طرحی در این ارتباط ضرورت دارد که جهت حل این مشکل طرح حذف دلار از معاملات بین‌المللی با قید دوفوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود؛

عنوان طرح:

حذف دلار از معاملات بین‌المللی

ماده واحده ــ به‌موجب این قانون که شصت روز پس از تصویب لازم‌الاجرا خواهد بود:

1 ــ هرگونه معامله دولتی و خصوصی با دلار ممنوع است.

2 ــ دارندگان دلار تا تاریخ اجرای این قانون فرصت دارند دلار خود را به کالا و ریال یا سایر ارزها تبدیل کنند.

3 ــ از تاریخ اجرای این قانون هرگونه دلار آمریکا در حکم ارز قاچاق محسوب می‌گردد و دستگاه‌های مسئول موظفند با هر گونه دلار مکشوفه و نگهدارندگان آن برابر قوانین قاچاق کالا و ارز برخورد نمایند.

4 ــ وزارت امور خارجه مکلف است با رایزنی مستمر و فشرده با کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهایی که مورد تحریم ایالات متحده قرار گرفته‌اند ایجاد ائتلاف‌ جهانی برای تحریم دلار و حذف دلار از معاملات بین‌المللی را پیگیری و گزارش پیشرفت کار را هر سه ماه به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

تبصره ــ این قانون عطف به ماسبق نمی‌شود لکن قراردادهایی که پیش از تصویب این قانون منعقد شده و ما‌به‌ازای آن دلار است در هنگام تمدید یا تجدید می‌باید به ارزهای دیگر تغییر یابد.

انتهای پیام/*

 
 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 117


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 22 فروردین 1398 ] [ 12:14]
تاریخ
شاخص سهام با صعود روز گذشته، وارد محدوده ۱۸۸ هزار واحدی شد و به این ترتیب نسبت به کف قبلی خود در اواخر بهمن، ۳۲ کانال‌شکنی را به ثبت رسانده است. در ادبیات مالی این میزان رشد ۲۰ درصدی به معنای ورود به رونق رسمی (بازار گاوی) است. همزمان ارزش معاملات سهام به بیشترین سطح از آبان ۹۷ رسیده است که ورود پول‌های تازه به بورس را نوید می‌دهد. پیش از این نیز، مشارکت بالای سهامداران حقیقی در معاملات بورسی گزارش شده بود که تاکید می‌کند سرمایه‌گذاران جدید از این بازار استقبال کرده‌اند. وضعیت مناسب بازار جهانی در شرایط کنونی و همچنین حفظ سطوح فعلی نرخ دلار در بازار ارز از جمله دلایل بنیادی حمایت‌کننده از بورس است. در سوی دیگر، جاماندگی سهام از رشد تورمی سایر بازارها در سال گذشته پتانسیل پنهانی برای تداوم مسیر صعودی خواهد بود. بنا بر شواهد موجود، نااطمینانی‌های غیراقتصادی می‌توانند مانعی برای رونق بورس باشند. به‌طور کلی چهار مساله نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار جهانی، سیاست خارجی و سیاست‌گذاری داخلی مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر فضای عمومی بورس محسوب می‌شوند. اکنون نیز با ورود احتمالی پول‌های تازه، جریان نقدینگی به‌عنوان بازی‌ساز پنجم نقش تعیین‌کننده‌ای بر کارنامه سهام خواهد داشت.
 

رشد شتابنده ارزش سهام بورس تهران طی معاملات روز گذشته در مقیاس گسترده‌تر و با شدت بیشتری ادامه یافت. در این روز که خریداران با هیجان زایدالوصفی برای خرید طیف وسیعی از سهم‌ها صف کشیده بودند، ارزش معاملات خرد به بالاترین رقم از سی‌ام مهر سال گذشته رسید. شاخص‌ کل بازار نیز توانست ضمن یک رفت و برگشت، سرانجام رشد ۸/ ۰ درصدی را ثبت کند و فاصله‌اش را از کف خود در اواخر بهمن‌ماه به ۵/ ۲۰ درصد برساند و عملا وارد دوره رونق رسمی شود. در عین حال، شاخص هم‌وزن با حفظ جهش پیوسته در جریان دادوستدهای دیروز رکورد تازه‌ای را در کارنامه خود ثبت کرد. رشد دسته‌جمعی قیمت در گروه‌های مختلف و ترکیب یکدست تقاضا در سهم‌های بنیادی و غیربنیادی حاکی از قدرت نقدینگی است که با در نظر گرفتن ارزش بالای معاملات در روز گذشته ورود پول‌های تازه را نوید می‌دهد. اهمیت ورود بازار سهام به رونق رسمی و پیوستن سرمایه‌های تازه‌نفس بر اهمیت تحلیل بازارها افزوده است. بر این اساس علاوه بر ریسک‌های اقتصادی-سیاسی که در فضای عمومی بر بازار سهام اثرگذار هستند، جریان نقدینگی به عنوان یک محور مهم در همایش پیش روی «دنیای اقتصاد» مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

ورود به دوره رسمی رونق

چنانکه که اشاره شد، شاخص کل بورس تهران پس از عقب‌نشینی از قله تاریخی خود در پاییز سال گذشته، در بیست‌وهشتمین روز بهمن به کف خود، یعنی ۱۵۶ هزار واحد تنزل کرد. سپس با تخلیه هیجانات منفی در بورس تهرانو تغییر جهت قیمت‌های جهانی نفت و دیگر مواد خام، شاخص گام در مسیر صعودی گذاشت و رفته رفته از کف خود فاصله گرفت. شیب این روند از روزهای پایانی سال گذشته با رشد پیوسته شاخص بیشتر شد و در نهایت، استمرار این الگو در سال جدید سبب شد تا شاخص در پایان معاملات روز گذشته ضمن صعود ۵/ ۲۰ درصدی از کف خود، به عدد ۱۸۸ هزار واحد دست یابد. محاسبه اختلاف این دو رقم نشان‌دهنده رشد ۳۲ کانالی شاخص دماسنج سهام طی تقریبا یک و نیم ماه اخیر است.مطابق ادبیات بازارهای مالی، رشد ۲۰ درصدی قیمت از کف به مثابه رونق رسمی هر بازار(Bullish Market) شناخته می‌شود. بنابراین ثبت روند صعودی اخیر را می‌توان به معنای ورود بورس تهران به دوره رونق رسمی قلمداد کرد که توام با افزایش قابل اعتنای ارزش معاملات خرد و حضور معامله‌گران حقیقی در سمت خرید، ورود پول‌های جدید به بازار سهام را تا حدود زیادی تایید می‌کند.

رونق با چاشنی پول‌های تازه

آغاز موج صعودی اخیر از اواخر اسفند برخی از کارشناسان را بر آن داشت تا شروع رشد قیمت‌ها را حاصل ورود پول‌های تازه تلقی کنند. اما در ابتدای این موج به دلیل ارزش نه‌چندان زیاد معاملات، ورود پول‌های تازه به بازار محل تردید شماری از تحلیلگران قرار گرفت. «دنیای اقتصاد» در بیست‌ودوم اسفند سال گذشته در گزارشی تحت عنوان «پول‌های پیشران بورس تهران» مساله ورود پول‌های تازه را مورد بررسی و در آنجا با تاکید بر ضعف جریان نقدینگی، فرضیه ورود پول‌های تازه را مورد تردید قرار داد. در آن دوره به نظر می‌رسید که پیوستن پول‌های منجمد و پارک‌شده نقش موثرتری در تحریک تقاضا داشته تا ورود سرمایه جدید. اما با استمرار این الگو به تدریج محافظه‌کاری در بازار کمرنگ‌تر شد و با حضور مضاعف معامله‌گران حقیقی بر میزان تقاضا و رشد قیمت‌ها افزوده شد و همین امر گمانه‌زنی در مورد ورود سرمایه‌های جدید را تقویت کرد.

تخلیه فشار روانی حاکم بر بازار پس از انتشار گزارش عملکرد در واپسین ماه‌های سال قبل، بهبود روابط تجاری آمریکا با چین، رشد بهای نفت با کاهش تولید اوپک، رونق معاملات بورس کالا از پارامترهای بنیادی تاثیرگذار بر رشد شاخص بورس تهران بودند. البته اتفاق نظر گروه‌های تحلیلی بر ارزندگی طیف زیادی از سهم‌ها در آن مقطع زمانی (برآورد عدد ۹/ ۳ مرتبه‌ای برای نسبتP بر E از سوی تحلیلگران) در تامین امنیت روانی معامله‌گران موثر واقع شد.حفظ شرایط مساعد در سال جدید و رونمایی از عملکرد قابل قبول شرکت‌های بورسی در اسفند هم مزید بر علت شد تا پول‌های تازه با اطمینان بیشتری به عرصه سهام بپیوندند. بر اساس آمار تغییر مالکیت، حدود ۴۲۰ میلیارد تومان سرمایه از سوی سهامداران حقیقی طی این موج صعودی-از بیستم اسفند تا روز گذشته- به جریان معاملات سهام پیوسته‌اند که ترکیب آن با ارزش بالای معاملات فرضیه ورود پول‌های تازه به بازار را تا حدود زیادی تایید می‌کند. فعالان بورس تهران روز گذشته حدود ۸۹۰ میلیارد تومان سهم را دست‌به‌دست کردند. رقمی که از دادوستدهای ابتدای آبان سال گذشته تاکنون بی‌سابقه بود.

خطر انحراف از مسیر ارزندگی

اگرچه ورود پول‌های تازه همواره ویژگی مثبتی برای بازار به شمار می‌رود اما در عین حال می‌تواند آثار نامطلوبی در بازاری با عمق کم معاملات و محدودیت‌های فنی به وجود آورد. واقعیت این است که پیوستن پول‌های جدید حرکت‌های دسته‌جمعی و رفتار توده‌وار را در بازار تشدید می‌کند و می‌تواند از طریق ترکیب یکدست نقدینگی در سمت تقاضا به ایجاد حباب در قیمت‌ها بینجامد. در واقع، در چنین شرایطی عملا توجه و تمرکز بر متغیرهای بنیادی رنگ می‌بازد و بسیاری از معامله‌گران تحت تاثیر هیجان حاکم بر معاملات به فعالیت در بازار می‌پردازند و به همین دلیل، احتمال اینکه سرمایه‌های خود را به دلیل عدم آشنایی کافی با سهام یا از روی هیجان‌زدگی سرمایه‌های خود را به مخاطره اندازند، افزایش می‌یابد. در آخرین موج پرهیجان بازار که سیلاب نقدینگی منجر به رشد شدید قیمت‌ها در مهرماه شد، بسیاری از سهم‌ها در محدوده‌ای فراتر از مرزهای ارزندگی دادوستد شدند. به نظر می‌رسد موج اخیر نیز این قابلیت را دارد که به چنین نتیجه‌ای بینجامد و از این رو، لزوم توجه به متغیرهای بنیادی و تفکیک سهام ارزنده از غیرارزنده ضرورت پیدا می‌کند.

اوج‌گیری هیجان در جبهه کوچک‌ترها

در روزی که شاخص کل حدود ۸/ ۰ درصد رشد کرد، نماگر هم‌وزن(با اثر یکسان نمادها) سریال صعودهای بی‌وقفه خود را با جهش ۶/ ۱ درصدی در روز گذشته تداوم بخشید و قله جدیدی را در کارنامه خود به ثبت رساند. جهت‌گیری این دو نماگر و سرعت بیشتر شاخص هم‌وزن حاکی از شدت بیشتر تقاضا در سهم‌های اصطلاحا کوچک است که عمدتا به دلیل چابکی و شتاب‌گیری در ازای نقدینگی محدود توان رشد پرشتاب‌تری دارند. مروری بر نوسان متوسط قیمت در صنایع بورسی تصویری دقیق‌تر از آرایش متقاضیان در روز گذشته می‌دهد. دیروز، در مجموع شاخص ۳۳ گروه از صنایع ۳۹گانه بورس تهران رشد کرد. علاوه بر شاخص صنایع تک‌سهمی که تقریبا تا سقف مجاز روزانه رشد کردند، شاخص گروه قند و شکر با حضور پررنگ سهامداران حقیقی در سمت خرید سهام قندی، جهش ۵/ ۴ درصدی را تجربه کرد. متوسط قیمت در گروه‌های خودرو، ماشین‌آلات و زراعت نیز با حضور قابل اعتنای سهامداران در صف‌های خرید حدود ۳ درصد افزایش یافت. به نظر می‌رسد انتظارات تورمی و قدرت نقدینگی حرف اول را در تقاضای این دسته از سهم‌ها می‌زند. البته گزارش‌های ماهانه برای اسفند و بهبود میزان تولید و مبالغ فروش در شمار زیادی از شرکت‌های بورسی به عنوان عامل بنیادی نقش خود را ایفا کرده است. برخی تحلیلگران توجه یک‌جانبه بر بهبود درآمد شرکت‌هایی از زیرمجموعه گروه خودرو، سیمان، ماشین‌آلات در آخرین گزارش‌های ماهانه و بی‌توجهی به بهای تمام‌شده را از ریسک‌های بنیادی سهم‌های کوچک و متوسط عنوان می‌کنند.

صعود سهام در صنایع پرحاشیه

طی معاملات دیروز شاهد حضور دسته‌جمعی سهامداران در سمت تقاضای نمادهای خودرویی بودیم. در این میان، نماد شرکت ایران خودرو عنوان طولانی‌ترین صف خرید بازار را طی روز گذشته به نام خود ثبت کرد. این نماد از همان ابتدای کار بازار در روز گذشته، به عنوان لیدر گروه با صف بیش از ۸۰ میلیونی خرید مواجه شد. در ادامه و در ساعت پایانی معاملات سهامداران بزرگ این سهم با عرضه صف خرید و همچنین فروش بیشتر در دیگر نمادهای هم‌گروه زمینه را برای فروکاستن از عطش تقاضا فراهم کردند. به این ترتیب، با عرضه صفوف خرید بیش از یک میلیارد سهم به ارزش حدود ۱۸۰ میلیارد تومان سهم در این گروه به گردش درآمد و رتبه نخست بیشترین حجم و ارزش معاملات بار دیگر به صنعت خودرو تعلق گرفت. اگرچه بسیاری از تحلیلگران بنیادی رشد سهام زیان‌ده نظیر ایران‌خودرو را منطقی نمی‌دانند، اما به نظر می‌رسد کسب سود با پیوستن به موج‌های موقت از چنان جذابیتی برخوردار هست که مشارکت در این دسته از سهم‌ها را توجیه کند. ضمن اینکه تله ذهنی تورم دارایی(افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی) همچنان نقش موثری در رشد قیمت لیدر گروه خودرو بازی می‌کند. در سمت دیگر، با انتشار شایعه تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها با نرخ سامانه نیما بر شدت تقاضا در سهام این گروه افزوده شد و نمادهایی چون «وبملت» و «وپاسار» را در بین صدرنشینان جدول نمادهای موثر بر شاخص نشاند. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به موعد انتشار صورت‌های مالی سالانه، هیجان ناشی از این خبر تشدید شود و سهام بانک‌های با دارایی بیشتر ارزی را به تناسب متاثر سازد.

چشم‌انداز بازارها در سال ۹۸

بررسی‌های فوق که حاکی از ورود بورس تهران با دوره رسمی رونق و پیوستن پول‌های تازه به بازار است، ضرورت تبیین و تحلیل چشم‌انداز پیش روی بازار سهام در کنار سایر بازارهای موازی را بیشتر می‌کند. «دنیای اقتصاد» در همایش سالانه خود که در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود به بررسی چشم‌انداز بازارها در سال پیش‌رو خواهد پرداخت.همگام با بورس، متغیرهای کلان اقتصادی و همچنین رویه آتی بازارهای مختلف مانند ارز، مسکن، بازارهای جهانی و دیگر بازارها در همایشی که «دنیای اقتصاد» در نهم اردیبهشت سال جدید‌ برگزار می‌کند،‌ بررسی می‌شود. در کنار ششمین همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۸، هشتمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید نیز در همان روز نهم اردیبهشت برگزار خواهد شد.در این روز، هشتمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید در نوبت صبح و همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۸ در نوبت عصر برگزار می‌شود. در همایشی که در نوبت صبح برگزار می‌شود تصمیم‌گیران ارشد همراه با اقتصاددانان و صاحب‌نظران از طیف‌های مختلف فکری به آسیب‌شناسی تکرار چالش‌ها در اقتصاد ایران خواهند پرداخت. همایش هشتم به دنبال پاسخ به این سوال است؛ عوامل ماندگاری چالش‌ها در اقتصاد ایران چیست و چرا حل نمی‌شود؟ متقاضیان حضور در این همایش برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانند به آدرس http:/  /  events.den.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌ ۸۷۷۶۲۳۵۰ (دبیرخانه همایش) تماس بگیرند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 134


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 21 فروردین 1398 ] [ 9:00]
تاریخ
عاون نظارت بر ناشران سازمان بورس درباره تغییر مالیات معاملات سهام ، تکلیف معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها، مهمترین نکته مصوبه اخیر مجلس و برنامه های سال جاری توضیح داد.
 

 

حسن امیری در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره تغییر مالیات معاملات سهام که بعد از چندماه به نیم درصد بازگشته ، تکلیف معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها شرکت ها، مهمترین نکته مصوبه اخیر مجلس و برنامه های سال جاری حوزه نظارت بر ناشران سازمان بورس توضیح داد.

کاهش مجدد مالیات از نیم درصد به 0.1 درصد در انتظار سران سه قوا

وی گفت: سال گذشته سازمان بورس بعد از پیگیری های مستمر، موضوع کاهش مالیات نقل و انتقال سهام از نیم درصد به 0.1 درصد را با هدف افزایش حجم معاملات ، کمک به بازار سرمایه و زمینه سازی معاملات الگورتیمی و... به شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوا برد که خوشبختانه نیمه تیر سال قبل تصویب و شهریور اجرا شد و آثار مطلوبی هم به جا گذاشت .

این مقام مسئول ادامه داد: در این میان ، مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوا برای دوره کوتاه مدت بوده و قابلیت اجرای همیشگی یا بلندمدت را ندارد. بنابراین سازمان بورس از چند ماه پیش مجددا" پیشنهاد اعمال این کاهش مالیات را به شورا داده که هنوز نهایی نشده است.

تکلیف نامعلوم معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها

امیری در پاسخ به این سئوال که آیا معافیت مالیاتی سال گذشته شرکت ها برای افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها در سال جاری هم تکرار می شود یا خیر به بورس پرس توضیح داد: این موضوع در سال قبل ، طبق قانون بودجه 97 دولت اعمال شد اما در سال جاری لحاظ نشد. با این حال مجلس در قالب طرحی، اقدام به بررسی هایی کرده و یکی از پیشنهادات این است که اجازه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها، فقط محدود به ماده 141 نباشد و شامل همه شرکت های باشد که طی 5 سال از این فرصت استفاده نکرده اند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس ادامه داد: اما سازمان امور مالیاتی اعلام کرده در صورت تصویب این پیشنهاد، درآمد دولت کاهش می یابد و به ضرر دولت است در حالی که در جلسات مشترک اعلام شد شرکت های مایل به استفاده از این روش می توانند تجدید ارزیابی دارایی را به حساب حقوق صاحبان برده و مالیاتی هم نمی دهند .

امیری ادامه داد: به همین دلیل ، اما و اگرهایی در شورای نگهبان هم مطرح شده و شاید در نهایت به جمع بندی نرسد که باید منتظر اعلام رسمی رای بود.  

مهمترین نکته مصوبه اخیر مجلس

وی همچنین درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر مجاز بودن سازمان بورس به جریمه و برکناری اعضا هیات مدیره شرکت های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی و متخلف در ارائه اطلاعات مالی هم توضیح داد: در سنوات گذشته ماده 6 قانون اصلاح موادی به قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 ، تصویب اما ضمانت اجرایی نداشت که دو سال پیش با عدم امکان ثبت شرکت های مختلف، حدود 320 شرکت اقدام به ارایه اطلاعات مالی کردند.

وی افزود: بنابراین تجربه دو سال گذشته منجر شد تا نمایندگان مجلس ، اقدام به افزایش ضمانت اجرایی کرده و شرکت های وابسته به شهرداری ها و صندوق های بازنشسته ، نهادهای عمومی و... بدون ثبت نزد سازمان بورس، ملزم به ارایه و انتشار اطلاعات در کدال کنند .

معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس دربرابر این سئوال که آیا آماری از این نوع شرکت ها وجود دارد یا خیر؟ توضیح داد: فعلا" هیچ فهرستی وجود ندارد اما مهمترین نکته مصوبه اخیر مجلس، فراهم کردن زمینه جدی برای شناسایی شرکت های مشمول قانون و تهیه فهرستی از شرکت های وابسته و لایه دار و پنهان است. 

برنامه سال جدید حوزه نظارت برناشران بورس

امیری در برابر دیگر سئوال بورس پرس مبنی بر مهمترین برنامه های سال جدید حوزه نظارت برناشران بورس هم گفت : ساماندهی بازار پایه فرابورس که از سال قبل شروع شده ، پذیرش شفاف تر ، سریع تر و بیشتر شرکت ها در بورس و فرابورس و بازنگری در دستورالعمل مربوطه، تکمیل ابزارهای کلاسیک و مالی و اسلامی و دستورالعمل ها است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 93


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 21 فروردین 1398 ] [ 8:57]
تاریخ

مقدمه ای از کتاب

یک تحلیلگر خوب الزاما یک معامله گر خوب نیست. هستند کسانی که از نظر تحلیلی در سطح قابل قبولی باشند اما هنگام معاملات عملکرد مناسبی ندارند. آنچه که یک معامله گر حرفه ای را از یک تحلیلگر متمایز می سازد، تسلط وی بر رفتار شناسی بازار و توان کنترل هیجانات در تصمیم گیری های فردی است. نگارندگان این کتاب بورسی با هدف آشنایی با مباحث روان شناسی بازار، به منظور موفقیت در معاملات بازار سهام مطالب مفیدی ارائه کرده اند.

درس اول: اولویت اول؛ حفظ سرمایه

به گفته بزرگان بورس، اولویت اول سرمایه گذاری بایستی حفظ سرمایه باشد. به همین دلیل باید تمرکز خود را در انتخاب سهم هایی که بنیاد قوی دارند بالا برده و تنها راه پی بردن به قوت بنیاد شرکت ها از تحلیل وضعیت شرکت و صورت های مالی آن می گذرد. تجربه نشان داده است که فشار عصبی ناشی از ضرر و کاهش اصل سرمایه از نظر روانی بسیار بیش تر از ضرر در سودهای کسب شده می باشد. هر چند در هر دوی این حالات میزان کاهش کلی پول یک اندازه است اما به یاد داشته باشید که زیان اصل سرمایه اکثر تازه واردها را متقاعد به خروج از بازار می کند. شما اصل سرمایه خود را حفظ کنید فرصت های سود خود به سراغ شما خواهد آمد.

درس دوم: در جهت حرکت آب شنا کنید

در بازار سهام بسیار مهم است که معامله گران روندهای قیمتی را بشناسند و با توجه به آنها دست به خرید و فروش بزنند. مجموعه ای از حرکات صعودی و نزولی یک روند را تشکیل می دهند. مهم ترین کار معامله گران در بازار سهام آن است که روندهای صعودی و نزولی را تشخیص دهند و آنگاه تصمیم به نگهداری یا فروش سهم نمایند. بسیاری از افراد به دلیل گرفتار شدن در هیجانات بازار و یا ترس از خاتمه یافتن و پایان یک روند در دام اشتباهات گرفتار می شوند. در نتیجه بسیار مهم است که بعد از آنکه روند صعودی یا نزولی را تشخیص دادیم در زمان مناسب تصمیم قاطع در مورد نگهداری یا فروش سهم بگیریم.

درس سوم: مدیریت سرمایه داشته باشید

احتمالا بارها برایتان پیش آمده که به دلیل نبود نقدینگی کافی از خرید سهمی که فکر می کردید در قیمت بسیار مناسبی قرار گرفته محروم شده اید. یا پس از خرید سهمی در یک مرحله و به صورت یک جا در روزهای کاری بعد به دلیل افت قیمتی نتوانستید سهام را بفروشید. در واقع همه این مشکلات از عدم داشتن مدیریت سرمایه ناشی می شود. می توانید با داشتن مدیریت سرمایه مناسب از تمامی این مشکلات جلوگیری کنید. همیشه سعی کنید مقداری از سرمایه خود را نقد نگه دارید تا بتوانید در فرصت های مناسب بازار از آن به درستی استفاده کنید.

درس چهارم: اصل تشکیل پرتفوی را رعایت کنید

یکی از اصولی که در اصل و پایه آن همه کارشناسان بازار با هم توافق دارند، تشکیل سبد سهام است. تشکیل سبد سهام بهینه با توجه به میزان سرمایه و گروه های صنایع موجود در بازار، در کارایی شما نقش بسزایی دارد. البته باید توجه داشته باشید که تعداد سهام بیش از حد در سبد سهام علاوه بر پایین آوردن میزان سودآوری تمرکز شما را هم کاهش می دهد. پس بهترین روش حرکت کردن در حد وسط و تشکیل سبدی با تعداد بهینه سهام شرکت ها نسبت به سرمایه می باشد.

درس پنجم: استراتژی معاملاتی انتخاب کنید و به آن پایبند باشید

در هر کاری باید ابتدا هدف را مشخص کنیم و بر اساس آن استراتژی مناسب برای رسیدن به آن هدف را برگزینیم. بازار سهام نیز از قاعده مستثنی نیست. در بازار سهام چندین گروه سرمایه گذار مشغول فعالیت هستند. حقوقی ها و سرمایه گذاران بلند مدتی در یک طرف و نوسان گیران و سفته بازان در طرف دیگر که هر کدام برای خود استراتژی جداگانه ای دارند.

گروه اول اهداف بلند مدت دارند، بیش تر به دنبال سود نقدی هستند و سود سرمایه را در بلند مدت معمولا برای یک دوره یک الی پنج ساله جستجو می کنند و در این مدت به نوسانات بازار توجهی ندارند. از سویی دیگر،سفته بازان در هر لحظه، روز و هفته به دنبال انجام معامله و نوسان گیری هستند و عموما از تحلیل تکنیکال استفاده می کنند. حال در هر کدام از این گروه ها قرار می گیریم به قواعد و اصول و استراتژای معاملاتی خود پایبند باشیم.

درس ششم: استراتژی خود را مورد ارزیابی قرار دهید

هر سرمایه گذار در بازار سرمایه به دنبال پیدا کردن را و روش مناسب و به کارگیری استراتژی معین برای کسب بازدهی است. اما چیزی که مهم است این است که یک استراتژی خاص را نمی شود برای تمامی بازارها و تمامی بازه های زمانی تجویز کرد. بنابراین هر استراتژی ای که برای معاملات انتخاب می کنید اولا بایستی با توجه به شرایط بازاری که در آن به فعالیت مشغولید برگزینید و ثانیا به طور پیوسته به ارزیابی کارایی آن بپردازید.

درس هفتم: داشتن دید بلندمدت؛ تنها راه ورود و خروج مناسب برای یک سهم

حتما برای شما اتفاق افتاده است که پس از خرید سهمی قیمت سهم مورد نظر طی چند روز کاهش یافته و شما که احتمالا برای تعیین نقطه ورودتان از تحلیل تکنیکال استفاده کرده بودید، با این فکر که تحلیل تان اشتباه بوده سهم را فروخته اید. ولی بعد از مدتی متوجه رشد بالای سهم شده اید. به طور کلی می توان ادعا کرد شانس ورود و خروج به موقع در کف و سقف قیمتی برای یک سهم حتی با در نظر گرفتن تحلیل های تکنیکی و سایر تحلیلها، کم ترین شانس را به خود اختصاص می دهد. پس برای سودآور بودن معاملات خود چاره ای به جز آموزش ذهن برای تفکر بلند مدت و سوار شدن بر موج های اصلی ندارید.

درس هشتم: بازار همواره فرصت خرید بهینه می دهد

بهترین استراتژی در برخی موارد نقد بودن و نظاره کردن بازار است. با انگیزه اینکه صرفا در هر شرایطی مالک سهمی باشید و از نوسانات بازار عقب نمانید نبایستی اقدام به خرید کنید. مطمئن باشید بازار فرصت خرید بهینه در اختیار شما قرار می دهد. معامله نکردن توانایی بزرگی است که اغلب معامله گران از داشتن آن محروم هستند. چراکه توان کنترل و اداره ی خود را ندارند. گاهی اوقات باید به مدتی به نقد به سر برید تا بازار فرصت خرید مناسبی به شما بدهد.

درس نهم: حجم معاملات را جدی بگیرید

حتما تا به حال دیده اید سهم هایی که تا دیروز حجم معاملات کمی داشتند یکدفعه پر حجم معامله می شوند و ارزش معاملاتشان بالا می رود. معمولا در هر زمانی در همه گروه های بازار می توان از این سهم ها پیدا کرد. معولا عده ای این افزایش حجم معامله را به سفته بازی، حبابی بودن سهم و غیره ربط می دهند. اما لزوما اینگونه نیست. بازار بی دلیل به سهمی در یک مقطع چند هفته ای و چند ماهی حجم معاملات بالا نمی دهد. این حجم معاملات برخواسته از پول های معامله گران جز نمی تواند باشد. سعی کنید در این مواقع از دیگران جلو باشید و این سهم ها را شناسایی و بررسی کنید.

درس دهم: به دست آوردن موفقیت در سرمایه گذاری نیازمند ضریب هوشی بالا نیست

صرف داشتن ضریب هوشی بالا متضمن کسب سود در بازار سرمایه نیست. تأثیر هوش و استعداد نسبت به مؤلفه های مهم دیگر از جمله تلاش و تجربه و مطالعه بسیار ناچیز است. افراد موفق همیشه به جای تکیه صرف بر هوش خود، به آموزش و بهایی که برای یادگیری اصول بازار پرداخته می شود تأکید می کنند.

درس یازدهم: ذهنتان را از پیش فرض ها بشویید

معمولا افراد در بازار به دنبال اخبار و اطلاعاتی می روند که باورهای آن ها را تأیید کند. و از اطلاعاتی که در تضاد با باورهایشان باشد پرهیز می کنند. این خطای رفتاری در بین بعضی از سرمایه گذاران شایع است که وقتی برای بار اول سهمی را می خرند و در سهم مربوطه زیان می کنند در ذهنشان نوعی بدبینی نسبت به آن سهم شکل می گیرد و حالت تدافعی نسبت به آن می گیرند. تئوری اقتضایی عنوان می کند در هر شرایطی با توجه به موقعیت ها و شرایط پیش آمده و با توجه به اطلاعات حال حاضر بایستی تصمیم گیری کرد.

درس دوازدهم: قبل از خرید و فروش اقدام به تحلیل کنید

سعی کنید در هر لحظه تصمیم به خرید سهمی نگیرید حتی اگر برای آن سهم صف خرید در شرف تشکیل شدن باشد.برای فروش نیز احساسات و هیجانات خود را کنترل کنید.حواستان باشد تنها به دلیل نوسان گیری و بررسی تکنیکالی سهم نمیتوان مسائل دیگر را نادیده گرفت.به دلیل ماهیت بازار سهام ایران ،سهام یک شرکت باید از تمامی جهات (هم نمودارهای تکنیکالی و هم گزارشها و صورتهای مالی وسایر اخبار و اطلاعات) مورد بررسی قرار گیرد.

درس سیزدهم: زیان های شروع کار،هزینه آموزش شماست

معمولا افراد بدون مقدمه و آموزش لازم وارد بازار می شوند و با اولین یا دومین زیان احتمالی چون آمادگی لازم برای اینگونه مواقع را نداشته اند،به این نتیجه می رسند که بازار را ترک کنند. به جرأت میتوان گفت هزینه های آموزش به بالا رفتن تجربه و بهتر شدن عملکردتان در بازار سرمایه منجر می شود.پس هزینه های آموزش و زیان های ابتدایی که ممکن است در بازار سهام به سراغ شما بیاید بگذارید به حساب هزینه آموزش.

یک مطالب جالب دیگر...! بخوانید »  فاکتورهای مهم بنیادی در سرمایه گذاری پارس توشه

درس چهاردهم: سهم هایی بخرید که روند حرکتی شان با روحیات شما همخوانی دارد

باید در انتخاب سهم هایی که برای سرمایه گذاری بر میگزینید به روحیات و خلق و خوی منحصر به فرد خود توجه کنید. اگر روحیه آرامی دارید دنبال سهم های آرام باشید و بامنفی های یک درصد و دو درصدی آن در روزهای منفی و مثبتهای مشابه در سایر روزها لذت ببرید.اگر روحیه عکس دارید،روح خود را فرسوده نکنید و دنبال سهم هایی باشید که روند شارپ دارند و صفهای خرید و فروش آنها برای شما لذت بخش است.

درس پانزدهم: در سود صبور باشید و در زیان عجول

معمولا سهامداران تمایل دارند سهم هایی را که در سود هستند سریع تر بفروشند و سود خود را شناسایی نمایند.هراس از دست دادن سود به دست آمده و کسب زیان باعث این تصمیم می گردد.از طرف دیگر سهامداران میل و رغبتی به فروش سهم های زیان ده خود ندارند. آنها به امید به تعویق انداختن شناسایی زیان و امید به بازگشت قیمتی سهم اقدام به نگهداری آن می کنند.راه درست آن است که سعی کنید به سهام سود ده خود میدان دهید و بگذاریید به رشدش ادامه دهد و برای فروش سهم های زیان ده خود با لمس حد ضررتان لحظه ای درنگ نکنید.

درس شانزدهم: قیمت ها در بازار تعیین می شوند نه در ذهن ما

عده ای از سهام داران تعصب زیادی روی تعیین قیمت های خاص و بعضا دور از انتظار برای ورود یا خروج به سهام شرکت ها دارند، بدون اینکه به واقعیت ها توجه داشته باشند. اصولا قیمت هر سهمی در بازار و توسط عرضه و تقاضا تعیین می گردد. حال این تغییر قیمتی و روند عرضه و تقاضا خواه به مذاق ما خوش بیایید یا نیاید بازار کار خود را خواهد کرد. به یاد داشته باشید وقتی با تجزیه و تحلیل نسبت به خرید سهمی اقدام می کنید اما قیمت سهم مطابق میل شما بالا نمی رود، به این معنی نیست که تجزیه و تحلیل تان اشتباه بوده بلکه علت آن است که بازار احتمالا آن موضوع را به نحو دیگری تجزیه و تحلیل کرده. پس در این صورت نباید بیش از حد روی نظر خود پافشاری کنید و تعصب به خرج دهید.

درس هفدهم: قیمت ها بر اساس انتظارات شکل می گیرند، نه واقعیت ها

در بحث ارزش گذاری سهام شرکت ها علاوه بر توجه به P/E و بازدهی واقعی لازم است به بازده انتظاری سهم و چشم انداز آتی سهم نیز توجه شود. ممکن است سهمی P/E پایین داشته باشد ولی به دلایلی انتظارات عمومی از آینده سهم رشد قیمتی آن را پیش بینی کند. پس یکی از اصول حاکم برای نوفقیت در بازار سرمایه، همسو شدن با انتظارات عمومی اهالی بازار از سهم یا صنعت خاص است.

درس هجدهم: فقط کاری را که می فهمید انجام دهید

معمولا عادت معامله گران این است که برای خرید خود هیچ سهمی از بازار را از قلم نیندازند، حال آنکه در اکثر مواقع می توان با شناخت روند حرکتی چند گروه و یا چند سهم خاص و تمرکز بر خرید و فر.وش آن ها به سود مناسب تری دست یافت. پیگیری روند قیمتی تمامی سهم های بازار امری غیر ممکن است و باعث سردرگمی و کاهش تمرکز معامله گر می شود.

درس نوزدهم: مسئولیت خرید و فروش خود را به عهده بگیرید

خطای فرافکنی در مالی رفتاری از این ویژگی انسان ناشی می شود که افراد سعی می کنند تا حد امکان موفقیت ها و پبروزی ها را ناشی از هوش و استعداد خودشان قلمداد کنند و شکست ها بیندازند گردن عوامل بیرونی. در معاملات هم این گونه است. هر چه قدر که میزان شانس در معاملات یا سفته بازی وجود داشته باشد ولی باز هم نقش خود ما در فرآیند خرید و فروش ها از همه عوامل پررنگ تر است. با قبول اشتباهاتمان در معاملات و سعی در بهبود تصمیم گیری ها و استراتژی های معاملاتی خود می توانیم به نتایج مطلوبی در بازار دست یابیم.

درس بیستم: مدام خرید و فروش نکنید

یکی از رفتارهایی که اهالی بازار سهام به آن عادت کرده اند، خرید و فروش پی در پی در بازه های زمانی کوتاه مدت است. شاید به کرات برایتان اتفاق افتاده است که پس از خرید سهمی و در جا زدن چند روزه ی آن اقدام به فروش کرده اید و بلافاصله پس از خروج شما از سهم شروع به رشد شارپ کرده است. علت اصلی این مشکل عادت به خرید و فروش مداوم است.

درس بیست و یکم: نقاط حمایت و مقاومت تکنیکالی را بدانید

سعی کنید فارغ از نوع روش تحلیلی خود نیم نگاهی به نقاط حمایتی و مقاومتی سهم ها بیندازید. دانستن این نقاط مانع خرید شما پیش از شکستن مقاومت و یا فروش سهم در حمایت آن می شود.

درس بیست و دوم: واقع بین باشید

بسیاری از معامله گران بازار سهام با وجود اینکه به تحلیل های تکنیکی و بنیادی تسلط کافی دارند و اغلب دارای استراتژی معاملاتی مناسبی نیز می باشند، همچنان قادر به کسب سود مناسب در بلند مدت نمی باشند. علت اصلی شکست آن ها در افکار غیرواقع بینانه نهفته است. کسب سودهای چند صددرصدی سالانه از جمله این افکار است. آفت این افکار غیر واقع بینانه آن است که معامله گران تازه کار که شاید تجربیات موفقی هم با سرمایه اندک داشته باشند، با هدف کسب بازده های خیلی بالا دست به انجام معاملات سنگین بزنند و با کوچکترین نوسان نا مطلوب بازار با شکست از آن خارج می شوند.

درس بیست و سوم: همیشه ریسک ها بالا متضمن بازدهی های بالا نیستند

در بازار سرمایه میزان ریسکی که یک فردی که با مطالعه و بررسی سهمی را می خرد با فرد مبتدی که مشابه همان خرید را انجام می دهد یکسان نیست. باید هر فرد با توجه به میزان سابقه، تجربیات و روحیات خود دست به معامله بزند و از پذیرش ریسک های نا معقول برای رسیدن به بازدهی احتمالی خودداری کند. لزوما ریسک های بالا دلیل کسب بازدهی بالا نیستند و شما می توانید با تحمل ریسک های منطقی و عقلایی بازدهی به مراتب بالاتری به دست آورید و استرس کم تری نیز داشته باشید.

درس بیست و چهارم: پیگیر روند سهم هایی باشید که فروخته اید

سهم هایی که چند روز یا چند هفته بعد از فروش شما درجا زده و مقداری افت قیمتی نیز داشته اند از دید خود خارج نکنید و روند آن ها را پیگیری کنید و در موقع مناسب اگر معتقد به هدف های بالاتر برای آن ها بودید دوباره وارد شوید. چراکه به دلیل آنکه قبلا سهام دار این سهم بودید با اطلاعات بنیادی و سایر اطلاعات شرکت آگاهی دارید. نکته مهم اینکه بین اصلاح ، نزول و ریزش در سهم ها تفاوت قائل شوید.

درس بیست و پنجم:همیشه یک گام جلوتر از بازار باشید

روند قیمتی سهم را باید زمانی که دیگران هنوز متوجه ارزشمندی سهم نشده اند شناخت و اقدام به خرید کرد. در صفوف خرید هم باید زمانی از بازار خارج شد که دیگران هنوز امید به رشد سهم دارند، اما سهم در پله های آخر رشد قرار دارد. پس بهترین اقدام خرید در قیمت های پایین است که بنا به شرایطی دیگران حاضر به فروش سهم خود هستند و صبر بر روی سهم مربوطه است.

درس بیست و ششم: اشتباهات سرمایه گذاری خود را بپذیرید

عدم پذیرش اشتباهات سرمایه گذاری باعث بروز خطاهای زیادی می شود. مثل اینکه وقتی می بینید سهامی برایشان زیان ده شده باز هم آن را نگه می دارند چون فکر می کنند تا زمانی که سهام مورد نظر را درقیمت پایین نفروشند متحمل زیان نمی شوند که این تصور غلطی است.

درس بیست و هفتم: احساسی عمل نکنید

معامله گران موفق هنگامی که به طور پیوسته ضرر می کنند مدتی معامله گری را متوقف کرده و به بازنگری استراتژی معاملاتی خود می پردازند. اما بازندگان چون نمی توانند هیجان خود را کنترل کنند در هنگام زیان به معاملات خود ادامه می دهند. یکی از راه های کنترل تصمیم های احساسی این است که زمانی که تحت فشار شدید هستید با بازار نگاه نکنید و چند روزی از بازار و نوسانات آن فاصله بگیرید.

درس بیست و هشتم: ترس از تغییر وضعیت موجود (دگرگونی گریزی)

تمایل افراد به حفظ وضع موجود و ترس از تغییر بهینه یکی از موارد و مشکلات اکثر افراد و سرمایه گذاران در بازارهای مالی است. از ایستادگی و تعصب بی جا خودداری و در بازار فرصت سوزی نکنید. آنجایی که روند معاملات همیشه مطابق میل ما نیست، گاهی لازم است از سهام یا صنعتی که در رکود است چشم بپوشیم و به ترس خود از تغییر غلبه کنیم و به سراغ سهم ها و گروه های دیگر برویم.

یک مطالب جالب دیگر...! بخوانید »  خلاصه کتاب از طمع تا وحشت

درس بیست و نهم: تمام سود بازار مال شما نیست

باید این واقعیت را بپذیریم که قرار نیست تمام سود بازار به شما برسد. حرص و ولع داشتن برای کسب سود بیشتر در حالی که سود نرمالی به دست آورده اید، یکی از آسیب های رفتاری معامله گران بازار سرمایه است. تجربه نشان داده اغلب افرادی که در بازار سهام به امید سود بیشتر طمع کرده اند، همان سود داشته خود را نیز از دست داده اند. این به معنی قانع بودن به حداقل سود نیست بلکه هشداری است برای اینکه به طمع سود بیشتر دچار تصمیم گیری های اشتباه و وارد شدن به فضای غیر شفاف و نامطمئن نشوید.

درس سی ام: خرید و فروش حقوقی ها را کامل تجزیه و تحلیل کنید

نظریه کلی وجود دارد مبنی بر اینکه خرید حقوقی، دلیل ارزشمندی و فروش حقوقی دلیل بی ارزشی سهم است. اما باید گفت این حکم کلی همیشه درست نیست. بلکه راه درست آن است که باید سایر عوامل مؤثر در خرید یا فروش سهمی توسط حقوقی را بررسی شود. چراکه حقوقی ها استراتژی هایی دارند و گاهی بر اساس استراتژی های خود اقدام به خرید و فروش می کنند پس حتما تمام جوانب را بسنجید.

درس سی و یکم: حرکات گروهی صنایع مختلف را جدی بگیرید و به تحلیل آن بپردازید

با توجه به روند حرکتی سهم ها و گروه های مختلف موجود در بازار بورس در سال های اخیر متوجه می شویم که با وجود صعود و رشد کلی بازار، برخی گروه های خاص بیش از دیگران مورد توجه بازار قرار گرفته اند و در عوض یک بازه زمانی معین بیش ترین بازدهی را نصیب خود کرده اند. بنابراین راهکاری مفید برای داشتن عملکرد مناسب در بازار سهام، تحلیل آینده صنایع مختلف برای سال های آتی و اختصاص دادن درصد نرمالی سبد به آن ها با توجه به اصل تشکیل سهام، و سهام داری بلندمدت روی این شرکت هاست.

درس سی و دوم: قبل از مرگ خودکشی نکنید

در بازار سهام اثر شایعات و زمزمه های بازار می تواند بیشتر از وقوع خود اتفاقات باشد و بایستی با دقت به بررسی علل صف خرید یا فروش سهم ها پرداخت اما در برخی موارد علت واقعی خاصی برای این صف ها یافت نمی شود. یکی از این عوامل اصلی می توان رفتار توده وار یا گله ای در بازار های سهام دانست. اگر شما هم یکی از صف نشینان و دنباله روهای بی دلیل هستید این را نیز بدانید که مواقعی که صف های خرید عرضه می شوند یا صف های فروش برداشته می شوند، بهترین زمان برای تغییر روند از لحاظ تکنیکالی است. یعنی وقتی سهمی در صف خرید نصیب شما می شود و صف نیز عرضه می شود احتمال برگشتن قیمت سهم زیاد است و در صف فروش هم همچنین.

درس سی و سوم: بازار بی رحم تر از آن است که فکر می کنند

قانون نانوشته ای در بازار سهام عنوان می کند که همیشه تعداد بازنده ها بیش تر از برنده هاست. شما سعی کنید قدر سودهایی که کسب کرده اید بدانید و مدام ریسک های غیر معمول نکنید، هر سهمی را بدون مطالعه و تحلیل خرید نکنید و دلسوز سرمایه خود باشید.

درس سی و چهارم: شرکت هایی را که از زیان خارج می شوند، جدی بگیرید

نسبت P/E یعنی نسبت قیمت روز سهام به سود پیش بینی شده سالانه. P/E انتظارات بازار از یک سهم به خصوص را نشان می دهد. در بازار سهام ایران شرکت ها موظف به ارائه گزارش عملکرد خود در دوره های سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و سالیانه هستند. در این میان شرکت هایی از زیان خارج شده اند یا زیان دوره های قبل خود را به طور چشم گیری کاهش داده اند، معمولا دارای پی به ای بالایی می باشند. هرچند سود این شرکت ها در گزارش های اولیه اندک باشد اما زیان خارج شدن این سهم ها حکایت از ایجاد تحولات بنیادین و شگرف در عملکرد آن ها دارد.

درس سی و پنجم: با شایعه بخر با خبر بفروش

تأثیر شایعه در بازارهای مالی آن چنان است که سهم قبل از آمدن خود خبر تأثیر مثبت یا منفی مربوطه را در قیمت خود تعدیل می کند و اثر آن پیش خور می شود. به طوری که آمدن خود خبر و عدم واکنش قیمتی مجدد سهم عده ای از معامله گران را به تعجب وا می دارد.

درس سی و ششم: از زیان ها نترسید به سودهای کلان بیاندیشید

لازمه به دست آوردن سودهای کلان و موفقیت های بزرگ در بازار سرمایه، نهراسیدن از زیان های احتمالی و تجربه شکست است. شما اگر توانایی تسلط بر افکار و احساس خود را موقع زیان و یأس ناشی از آن پیدا کردید تازه پیشرفت ها سراغ شما می آیند و مطمئن باشید همین زیان ها تجربه شما را بالا می برد و مقدمات سودهای بالا را برای شما فراهم می کند.

درس سی و هفتم: خود تأییدی پس از وقوع

یک خطای رفتاری در روان شناسی تلقی می شود که طی آن ذهن ما به دنبال اتفاقاتی می رود که تا حدودی قبلا درست پیش بینی کرده است و اتفاقات دیگری را که به غلط پیش بینی کرده نادیده می گیرد. این امر می تواند باعث اعتماد بیش از حد خود(فرااعتمادی در سرمایه گذاری) گردد و در بازار سهام بسیار خطرناک است و منجر به زیان های بالایی می شود.

درس سی هشتم: پایین آوردن میانگین قیمت خرید؛ تسکینی برای بازیافتن اعتماد به نفس یا استراتژی معاملاتی

یکی از استراتژی هایی که بین عده ای از معامله گران به عنوان راهی برای جلوگیری از زیان مرسوم شده است، پایین آوردن میانگین قیمت خرید است. این امر بدین معنی است که شما سهمی را در قیمتی خرید کرده اید و سهم مورد نظر دچار افت قیمتی شده است. مثلا ۱۲ درصد از قیمت خرید شما پایین تر آمده است شما با خرید مجدد آن سهم و معمولا با حجم بیشتری از مرتبه اول، در واقع قیمت میانگین خرید خود را پایین می آورید و به امید بازگشت روند قیمتی سهم می مانید. هیچگاه قیمت تمام شده خود را در هیچ سهمی غرق نکنید و سرمایه خود را راکد نکنید.

درس سی و نهم: به گشت و گذار بیهوده در سایت ها و فروم های بورسی عادت نکنید

پیگیری بیش از حد سایت ها و فروم های بورسی علاوه بر اینکه تا حد زیادی باعث اتلاف وقت می شود، آسیب دیگری دارد. در فضاهای مجازی به دلیل مشخص نبودن کامل هویت افراد نمی توان زیاد به آن ها اعتماد کرد و ممکن است افراد را به تصمیم گیری های غلط و تزلزل در استراتژی های معاملاتی وادار کند.

درس چهلم: اطلاعات نهانی و رانت اطلاعاتی؛ واقعیت یا بهانه

وجود رانت های اطلاعاتی و خرید و فروش عده ای با استفاده از آن ها در بازارهای سرمایه غیر قابل انکار است. باید پذیرفت که هرجا که پای پول های کلان در میان باشد فساد و رانت نیز در آن وجود دارد. باید بدانید که دارندگان اطلاعات نهانی نیز در هر حال مجبور به فعالیت و خرید و فروش در همان بازاری هستند که افراد عادی به فعالیت در آن مشغولند.

توجه به نکات رفتاری که در این کتاب آورده شده، شما را در راه موفقیت در سرمایه گذاری کمک شایانی می کند.

مؤلفان: حمید رضا زاده – یحیی خوشرنگ


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 87


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 06 اسفند 1397 ] [ 10:08]
تاریخ

امروز چهارشنبه بیست و چهارم بهمن ماه انواع حلال ها و همچنین میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی در بورس انرژی ایران عرضه می شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، امروز چهارشنبه بیست و چهارم بهمن ماه کالاهای حلال ۴۰۲ پالایش نفت بندرعباس، حلال ۴۰۴، بلندینگ نفتا حلال ۴۱۰، نفتای سنگین تصفیه نشده پالایش نفت شیراز، پنتان پلاس پتروشیمی پارس، میعانات گازی پالایش گاز ایلام، هیدروکربن پالایش نفت کرمانشاه و نفتای سبک پالایش نفت تهران در رینگ داخلی و حلال ۵۰۳ پالایش نفت کرمانشاه و میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی در رینگ بین الملل بازار فیزیکی عرضه می شود.

همچنین سه شنبه بیست و سوم بهمن ماه  کالاهای برش سنگین، بوتان، پروپان، هگزان و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندرامام، حلال ۴۰۰، حلال ۴۰۲، حلال ۴۰۶، حلال ۵۰۲، حلال ۵۰۳، حلال ۴۱۰ و آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان، متانول پتروشیمی شیراز و زاگرس و برش سنگین پتروشیمی جم و امیرکبیر و در رینگ داخلی بازار فیزیکی عرضه شدند.

طی معاملات این روز بیش از ۱۲،۵۱۱ تن انواع فرآورده های هیدروکربوری به ارزش بیش از ۳۸۷ میلیارد و ۱۰۹ میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران معامله شد.

به گزارش سنا، در جریان معاملات روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن ماه، بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله ۲۲۸ هزار قرارداد معادل ۱۲،۹۶۰،۰۰۰ کیلووات ساعت به ارزش بیش از ۳ میلیارد و ۲۷۹ میلیون ریال بود. شایان ذکر است در این روز نماد بار پایه روزانه با قیمت ۲۵۳ ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفت.

همچنین در جلسه معاملاتی چهارشنبه در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، ۱۰،۰۰۰ کیلووات برق توسط نیروگاه دماوند برای دوره تحویل ماهانه اسفند عرضه خواهد شد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 115


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 24 بهمن 1397 ] [ 14:44]
تاریخ

رییس کل بانک مرکزی گفت: مشوق‌های جدیدی برای صادرکنندگانی که تاکنون ارز خود را باز گردانده‌اند در نظر گرفته شده که امروز ابلاغ می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایبنا، عبدالناصر همتی امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره برنامه بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی اظهار داشت: نقدینگی به عواملی مرتبط است که می‌توانیم آنها را دقیق شناسایی کنیم. با توجه به اینکه نرخ ارز اوایل سال افزایش جدی داشت و شوکی را در تورم ایجاد کرد، باعث شد قیمت‌ها افزایش پیدا کنند و برخی برآوردهایی می‌کردند که ابرتورم پیش می‌آید.

همتی ادامه داد: همه این مسائل کنترل شده است، البته قبول داریم که افزایش تورم و گرانی و گرانفروشی داشتیم اما واقعیت این است که این شوک که نتیجه یک جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ایران بود، کنترل شده و تلاش می‌کنیم کنترل را بیشتر کرده و شیب تورم را کاهش دهیم.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تورم دی ماه به ۱.۸ درصد رسید که نسبت به شهریور که بالای ۶ درصد بود، نشان می‌دهد که به سمت ثبات بیشترحرکت می‌کنیم، خاطر نشان کرد: رشد نقدینگی در ۹ ماه ابتدای سال نسبت به پایان سال گذشته ۱۵.۶ درصد بوده که تقریبا مانند سال‌های گذشته است که نشان می‌دهد اتفاقی در رشد نقدینگی نیفتاده و فقط شوک تورمی ناشی از عرضه بوده است.

همتی یادآور شد: مشکل دیگری که وجود دارد این است که کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده با این قیمت به دست مردم نمی‌رسد و سیستم توزیع مشکلاتی دارد که برای رفع آن تصمیماتی می‌گیریم که آثار آن را به حداقل برسانیم.

وی افزود: بحث مهمی که امروز در دولت مطرح شد درباره تامین کالاهای اساس مردم بود تا بتوانیم رفاه و معیشت مردم را با قدرت و جدیت تامین کنیم که انشاءالله در آینده این تصمیمات را پیش ببریم.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه درباره بازار ارز تصمیمات مختلفی گرفته شده است، گفت: امروز در ستاد ارزی تصمیم گرفته شد که به صادرکنندگانی که همکاری خوبی با بانک مرکزی کردند مشوق دهیم تا بخشی از ارز صادراتی را به صورت اسکناس نقد وارد بازار کنند و یا برای واردات خود یا واردات دیگران استفاده کنند که بعد از ظهر امروز ابلاغ می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: باید بپذیریم که فشار دشمن زیاد است واز هر ابزاری برای اعمال فشار اقتصادی استفاده کرده و ما تلاش می‌کنیم با حداقل نوسانات این مسیر را طی کنیم.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 134


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 24 بهمن 1397 ] [ 14:44]
تاریخ

مدیر کل روابط عمومی بیمه مرکزی هدف اصلی برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را معرفی دستاوردها و ارائه خدمات سه صنعت اصلی اقتصاد کشور به جامعه دانست و گفت: نمایشگاه دوازدهم بورس، بانک و بیمه فرصتی برای دست اندرکاران صنعت بیمه است تا دستاوردهای خود را به جامعه معرفی کنند.

مصطفی زندی، مدیرکل روابط عمومی بیمه مرکزی ضمن بیان مطلب فوق در خصوص برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه که از دوم تا پنجم اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود یکی از مهمترین رویداد های مهم اقتصادی کشور است.

مصطفی زندی ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه ابراز امیدواری کرد فاینکس 2019 مانند سال‌های گذشته پربار باشد و بازدهی مناسبی برای هر سه حوزه، خصوصا بیمه ایجاد کند.

مدیرکل روابط عمومی بیمه مرکزی با بیان اینکه، صنعت بیمه جدیدترین خدمات و دستاوردهای خود را در این نمایشگاه عرضه خواهد کرد، افزود: در سال های اخیر صنعت بیمه تحولات فراوانی در سطوح داخلی و جهانی داشته و سیر شتابان تحولات صنعت بیمه ایجاب می کند که فعالان این صنعت در فواصل زمانی کوتاه به بررسی وضعیت موجود و افق پیش روی کسب وکار خود بپردازند و نمایشگاه بستر لازم برای این امر را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: در نمایشگاه پیش رو به صورت منسجم و با مشارکت حداکثری شرکت های بیمه حضور داریم و یکی از برنامه های مهم ما ارایه تخفیف های ویژه بیمه به مخاطبین فاینکس دوازدهم است. برنامه های آموزشی به مراجعین نیز در دستور کار قرار گرفته و مدیران و کارشناسان بیمه ای کشور پاسخگوی سوالات بازدیدکنندگان هستند.

مدیرکل روابط عمومی بیمه مرکزی با تاکید بر حضور موثر صنعت بیمه در نمایشگاه دوازدهم، خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای امروز بازار مالی کشور ارتباط بهینه و هم افزایی بین بازیگران این بازار است. امیدواریم با تمهیداتی که اندیشیده شده، برگزاری این نمایشگاه به ارتباط بهینه و هم افزایی منتهی شود.

وی با اشاره به دستاوردها و خدمات صنعت بیمه در سال جاری عنوان کرد: امسال 11 هزار میلیارد تومان خسارت بیمه شخص ثالث پرداخت شد. رشته های بیمه ای متنوعی در سال جاری از سوی شرکت ها مانند بیمه های زندگی ارایه شد و امیدواریم آحاد جامعه به موضوع بیمه توجه بیستری داشته باشند. کشور ما جزو 10 کشور حادثه خیز جهان است بنابراین توصیه ما به مردم این است که حتما از بیمه استفاده کنند تا از تبعات حوادث مصون بمانند.

مصطفی زندی با تاکید بر بعد بین المللی این نمایشگاه گفت: ضریب نفوذ بیمه طی چند سال اخیر افزایش پیدا کرده و این سیر صعودی خواهد بود. در بحث توسعه صنعت بیمه، بیمه مرکزی سیاست های توسعه محور را در نظر دارد و با شرایط فعلی و سیاست هایی که در بیمه مرکزی دنبال می شود چشم انداز مثبتی برای این صنعت پیش بینی می شود.

در پایان مدیرکل روابط عمومی بیمه مرکزی با ذکر این نکته که سه صنعت بیمه، بورس و بانک در هم تنیده شده اند، تصریح کرد: گسترش همکاری های این سه صنعت ضروری است و  تعاملی که امسال برای برگزاری این نمایشگاه حاصل شده نوید بخش همکاری های بیشتر فی ما بین سه صنعت بورس، بانک و بیمه خواهد بود و قطعا تاثیرات مثبت آن در بازار سرمایه قابل مشاهده است.

وی افزود: سرمایه گذاری در بازار سرمایه دستاوردهای خوبی را برای سرمایه گذاران به همراه دارد و می تواند به عنوان یک روش سرمایه گذاری سودآور و مطمئن قلمداد شود. همچنین در برخی از کشورها بهترین سرمایه گذاری بیمه است و سرمایه گذاران، سرمایه های خود را به سمت این صنعت هدایت می کنند. البته هر سه نهاد (بورس، بانک و بیمه) از ظرفیت های مهم اقتصادی محسوب می شوند و سرمایه گذاران می توانند به راحتی در این بخش ها سرمایه گذاری کنند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 109


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 24 بهمن 1397 ] [ 14:42]
تاریخ
یک شرکت ۳۰ میلیارد تومانی در حوزه زراعت و خدمات وابسته در بازار دوم فرابورس درج شد تا پس از معرفی توسط مدیران، آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی باشد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،شرکت کشت و دامداری فکا از دیروز با نماد "زفکا" به عنوان صد و هشتمین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس در گروه زراعت و خدمات وابسته و زیر گروه کشاورزی دامپروری و خدمات وابسته درج شد.

طبق بررسی های بورس پرس،این شرکت ۱۵ مرداد سال ۵۳ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده و در ۲۵ مرداد سال ۵۷ به اداره شرکت ها و مالکیت صنعتی اصفهان منتقل شده و در حال حاضر جزء واحدهای تجاری فرعی سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین است. مرکز اصلی شرکت در اصفهان و واحدهای دامداری و زراعت واقع در کبوتر آباد بخش کرارج است.

سرمایه اولیه این شرکت ۴۲ میلیون تومان بوده که طی هشت مرحله افزایش سرمایه به ۳۰ میلیارد تومان رسیده است.شرکت سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین (سهامی خاص) مالک ۱۰۰ درصدی این شرکت که دارای ۲۰۳ نفر نیروی انسانیاست، به شمار می آید.

این شرکت یکی از بزرگترین تولید کننده های شیر با تولید تقریبی ۱۶۰ تن در روز و یکی از بزرگترین واحدهای توزیع‌کننده تلیسه آبستن در ایران به تعداد حدود هزار راس در سال است.

موضوع فعالیت

۱. انجام فعالیت‌های کشاورزی و دامداری و باغداری و پرورش طیور و زنبور عسل ماهی و هرگونه حیوان دیگر و استفاده از فرآورده های حیوانی و پروتئین گیاهی و واردات مواد اولیه، ماشین آلات و لوازم مورد نیاز شرکت با هرگونه دام.

۲. مبادرت به هرگونه عملیات و معاملات مجاز که به طور مستقیم و غیرمستقیم برای انجام فعالیت‌های مذکور ضروری و مفید باشد.

۳. مشارکت در سایر شرکت ها که موضوع آن ها با فعالیت های مندرج در اساسنامه منطبق یا مرتبط باشد از طریق مشارکت در تاسیس و خرید سهام شرکت های مذکور با تصویب مجمع عادی

فعالیت عملی شرکت در سال های اخیر عمدتاً تولید شیر، گوشت و محصولات کشاورزی بوده است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 70


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 15 بهمن 1397 ] [ 14:12]
تاریخ

در حالی با توجه به تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت ایران به چین در ماه گذشته میلادی کاهش شدیدی یافته بود اما این کشور اعلام کرده است از ماه آینده واردات نفت از ایران را افزایش خواهد داد.

نوسانات صادرات نفت ایران به چین/چینی ها جایگزینی برای نفت ایران ندارند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، آمارهای دولتی و موسسات رصد کشتی ها نشان می دهد که صادرات نفت ایران به مشتریان عمده اش در آسیا در ماه اکتبر به پایین ترین رقم خود در طی 5 سال گذشته رسیده است. در این ماه کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی به دلیل ترس از تحریم های آمریکا خرید نفت از ایران را به شدت کاهش داده اند.

بر اساس این گزارش، خرید نفت چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از ایران در ماه اکتبر با 56.4 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 762 هزار بشکه در روز رسیده است. این پایین ترین رقم از اکتبر سال 2013 تاکنون است.

واشنگتن روز 5 نوامبر و همزمان با اجرایی کردن تحریم های نفتی علیه ایران به 8 کشور از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی احازه داد تا حداقل برای 180 روز دیگر خرید نفت از ایران را ادامه دهند. با این حال خرید نفت چین از ایران در ماه اکتبر با 64 درصد کاهش به 247 هزار و 200 بشکه در روز رسیده است.

کاهش خرید نفت چین از ایران در حالی اتفاق افتاده است که چینی ها قبل از تحریم های آمریکا علیه ایران رسما گفته بودند توجهی به تحریم های آمریکا نمی کنند و مشتری نفت ایران باقی خواهند ماند اما دیدارهایی که بین مقامات چینی و آمریکایی صورت گرفت موجب شد تا چین نیز تا حدودی از تحریم های امریکا تبعیت کندو خرید نفت از ایران را کاهش دهد.

شاید بتوان گفت اوج این دیدارها مربوط به اواخر ماه گذشته میلادی باشد که شی جین‎پینگ رئیس جمهور چین و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حاشیه  نشست سران گروه بیست با هم دیدار کردند.

این نخستین بار بود که رهبران دو کشور پس از تنش‎های پیوسته و بروز اصطکاک تجاری از ماه مارس امسال با هم دیدار می‎کردند.

طبق توافق رهبران چین و آمریکا در بوینس آیرس، چین بر اساس نیاز داخلی واردات خود از آمریکا در زمینه محصولات کشاورزی، انرژی ، تولید و خدمات را افزایش خواهد داد.

*چین جایگزینی برای نفت ایران ندارد

کیومرث یزدان پناه یکی از کارشناسان مسایل بین المللی معتقد است چین به مرحله ای از قدرت در نظام بین الملل رسیده که دیگر زورگویی ها و سلطه طلبی های آمریکا را نمی پذیرد و امر و نهی این کشور را که می خواهد برایش تعیین تکلیف کند، بر نمی تابد.

به گفته وی  با توجه به اینکه چین یک قدرت اقتصادی شده، خودش نیازهایش را تشخیص می دهد که دست به چه اقداماتی بزند و روابطش را با دیگر کشورهای دنیا تنظیم می کند و مسلما دیگر آن کشور سابق نیست که تحت هر فشار یا زورگویی آمریکایی ها بخواهد تسلیم شود یا عقب نشینی کند.

این کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به اینکه نیاز مبرم کشور چین به انرژی به ویژه نفت، این کشور را وادار می کند تا سطح روابطش را با کشورهای تولید و صادرکننده نفت از جمله ایران در بالاترین سطح خودش نگه دارد، تصریح کرد: اگر کشور چین، اقدامات نامتعارفی انجام بدهند و یا ناشیانه تصمیم بگیرند که روابط شان را با ایران تحت الشعاع قرار دهند و نخواهند از ایران نفت بخرند، ایران ضرر نمی کند بلکه اقتصاد بزرگ چین است که به شدت متضرر می شود.

وی به عواقب تحریم نفت ایران توسط چین اشاره کرد و بیان داشت: اگر چینی ها بخواهند نفت ایران را خریداری نکنند، اولا جایگزینی برای نفت ایران نیست، همچنین اگر یک زمانی ایران که اکنون تحت فشار تحریم های بی‌رحمانه آمریکا و متحدانش است، از این تحریم ها خارج شود دیگر به چین به این سادگی ها اعتماد نخواهد کرد. چینی ها این موضوع را درک می کنند و بنابراین نفت ایران را تحریم نمی کنند.

یزدان پناه از اهرم اقتصادی به عنوان تنها عامل فشار آمریکا بر چین نام برد و گفت: تنها اهرم فشاری که آمریکایی ها در برابر چین دارند اهرم تجارت و بازرگانی است تا بخواهند موازنه روابط تجاری خودشان را با پکن تحت الشعاع قرار دهند و تصور می کنند با این کار اقتصاد چین آسیب می بیند. این در حالی است که چین بازارهای جایگزین متعددی را طی دهه های اخیر برای خودش ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان شد: با توجه به نیاز آمریکا به کالاهای چینی به نظر می رسد این امکان هم وجود ندارد که آمریکا بتواند از این اهرم به طور صد در صد استفاده کند و عرصه را برای چین تنگ کند. بنابراین این اهرم در دراز مدت اثرگذار نخواهد بود.

* چین خرید نفت از ایران را افزایش می دهد

با این حال که چین در ماه گذشته میلادی خرید نفت از ایران را کاهش داده بود اما قصد دارد در ماه جاری میلادی سطح خرید و واردات نفت ایران را نسبت به دو ماه گذشته افزایش دهد.

پس از آنکه ایالات متحده آمریکا ماه گذشته هشت خریدار نفت ایران اعم از چین را از تحریم های ثانویه علیه جمهوری اسلامی ایران معاف کرد، این کشور نیز هنچون سایر خریداران معاف تصمیم گرفته است تا در بازه زمانی معافیت از این تحریم ها خرید نفت از ایران را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

خریداران نفت ایران که از تحریم‌های ثانویه علیه این کشور معافیت گرفته‌اند، قادر خواهند بود در یک فرصت حدودا ۱۸۰ روزه یعنی تا اوایل ماه مه ۲۰۱۹ میلادی به خریداری و واردات نفت ایران ادامه دهند.

بدین ترتیب چین بعنوان یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران، نیز در این مهلت ۱۸۰ روزه تا سقف ۳۶۰ هزار بشکه در روز از ایران نفت خریداری کند.

در سالهای اخیر شرکت ملی نفت چین (CNPC) میلیاردها دلار در صنعت نفت ایران سرمایه گذاری کرده است که حالا بنابر گفته منابع آگاه، از دسامبر ۲۰۱۸ این کشور قادر خواهد بود از حداکثر میزانی که اجازه خریداری نفت ایران را در این بازه زمانی محدود دارد، استفاده کند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 105


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 15 بهمن 1397 ] [ 14:10]
تاریخ

تقاضای نفت خام چین برای سال ۲۰۱۹ در حال رشد است به طوری که در این سال، بخش اعظم نفت چین را شرکت‌های پالایشگاهی مستقل خریداری می‌کنند و احتمال دارد چینی‌ها سراغ استفاده از سازوکار بورس برای خرید نفت ایران بروند.

پالایشگاه‌های خصوصی چینی به دنبال افزایش خرید نفت ایران از سازوکار بورس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، العربیه به نقل از  رسانه های بین المللی اعلام کرده است که تقاضای نفت خام چین برای سال 2019 در حال رشد است به طوریکه در این سال، بخش اعظم نفت چین را شرکت های پالایشگاهی مستقل خریداری می کنند.

اشتها برای این شرکت های پالایش نفت چینی بسیار بالا است و قرار است نفت مورد نیاز خود را از آفریقا، اروپا، روسیه و عمان وارد کنند.

این شرکت های چینی ادعا کرده اند شرایط فروش نفت در ایران نیز به گونه ای در حال رقم خوردن است که اگر عرضه های نفت ایران در بورس این کشور ادامه یابد می تواند راهی باشد برای خرید نفت از ایران که باید دید ایرانی ها چه مقدار نسبت به این مسئله پایبند هستند.

به گزارش خبرنگار فارس، پیش از اعمال تحریم های نفتی علیه ایران کشور چین بزرگترین مشتری نفت ایران بود به طوریکه این کشور روزانه بیش از 600 هزار بشکه نفت را از ایران خریداری می کرد اما با آغاز تحریم های نفتی علیه ایران فروش نفت ایران به چین نیز کاهش یافت.

با آغاز عرضه نفت در بورس توسط مسئولان صنعت نفت ایران، چینی ها بارها اعلام کرده اند که می توانند از این طریق اقدام به خرید نفت از ایران کنند.

ظاهرا برخی از مشتری های نفت فروش رفته در بورس نیز اگرچه ایرانی بودند اما با جوینت خارجی اقدام به خرید نفت کرده اند.

انتهای پیام/


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 98


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 15 بهمن 1397 ] [ 14:08]
تاریخ
خراسان نوشت:«برنده باش» مسابقه جذابی است، آن هم در تلویزیون ما که ردپای چهره های محبوب در آن کم پیدا می شود و سریال و برنامه ها رنگ و بوی تکرار به خود گرفته اند.
 

برنده باش جذاب است چون مجری جذابی دارد و فاصله بین موفقیت و شکست در آن خیلی کم است، گاهی مقداری ریسک پذیری می تواند میلیون ها تومان سود نصیب افراد کند و گاهی اعتماد به نفس زیاد و انصراف ندادن می تواند کلی ضرر در پی داشته باشد؛ اما «برنده باش» با همه جذابیت ها واقعاً یک مسابقه اطلاعات عمومی از جنس «مسابقه هفته» نیست که بتواند باعث رشد اطلاعات جامعه شود و بیشتر یک فعالیت تجاری است که گاهی تلاش فرد تناسبی با نتیجه اش ندارد و همین موضوع باعث ولع زیاد افراد برای شرکت چند باره در این برنامه می شود.

در برنامه پنج شنبه شب وقتی گلزار از شرکت کننده مسن پرسید: با پولش چه خواهد کرد؟ او جواب داد: چون دخترش روزی حدود 16 ساعت روی اپ وقت گذاشته بخشی از پول را به او می دهد. جالب تر این که تلاش آن فرد برای شرکت چندباره در مسابقه به روزی 16 ساعت کار دخترش محدود نشده و خود آن فرد هم روزی حدود 8 ساعت وقت گذاشته و جمعا 168 ساعت در هفته (یعنی 7 تا 24 ساعت) وقت گذاشته اند تا به مسابقه بیایند و شانس برنده شدن 200 میلیون را پیدا کنند.(ایشان درنهایت 5 میلیون برنده شد.)در این بین چقدر هزینه کرده اند بماند و بماند که هزاران نفر دیگر هر کدام میلیون ها تومان هزینه کرده و به جمع هشت نفر هم نرسیده اند. سوال های اپلیکیشن به مراتب از سوال های برنامه سخت تر است و در خود برنامه هم سوالات عجیبی مطرح می شود اما با این همه هنوز کسی از 100 میلیون تومان فراتر نرفته است و بیشتر افراد در نهایت بین پنج تا 15 میلیون تومان برنده می شوند که در برابر تلاش شبانه روزی و هزینه ای که کرده اند عدد قابل توجهی نیست. با این همه چرا هنوز هزاران نفر دنبال شرکت در این مسابقه هستند؟

محاسبه سر انگشتی هزینه لازم برای راهیابی به برنامه 

کمتر فردی است که دوست نداشته باشد با پاسخ دادن به 15 سوال، هم اطلاعات عمومی اش را در یک برنامه پربیننده تلویزیونی محک بزند و هم برنده 200 میلیون تومان شود. آن چه در این بین کمتر به آن توجه می شود، تلاش های مادی و صرف زمان زیاد شرکت کنندگان برای حضور در این برنامه است. همان طور که می دانید، شروع این مسابقه از نصب اپلیکیشن این برنامه روی تلفن همراه شروع می شود. بعد از نصب اپلیکیشن شما می توانید مسابقه را شروع کنید و به سوالات پاسخ دهید و امتیاز بگیرید.

قیمت هر سوال بیش از 80 تومان!

بازی موبایلی «برنده باش» با پرداخت درون برنامه ای به این صورت است که به ازای پاسخ درست، 100 امتیازمی گیرید و در صورتی که پاسخ اشتباه بدهید یا سوالی را رد کنید، برای به دست آوردن سوال جدید و کسب امتیاز

 می توانید از بسته های تشویقی و پولی استفاده کنید. به طور مثال با خرید بسته ۲۵۰۰ تومانی تعداد ۳۰ سوال به شما تعلق می گیرد. طبق این تعرفه، قیمت هر سوال 80 تومان است. همچنین شما می توانید با بسته 5 هزار تومانی تعداد 75 سوال، 10 هزار تومانی 200 سوال و 20 هزارتومانی 500 سوال بخرید.

امتیاز لازم برای قرار گرفتن بین 8 نفر برتر

همان طور که گفته شد به ازای هر سوال صحیح ۱۰۰ امتیاز به کاربر اپلیکیشن برنده باش اعطا می‌شود. در هر هفته هشت نفر اول که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند، یعنی به تعداد بیشتری سوال پاسخ داده باشند در دو شب به مسابقه اصلی دعوت خواهند شد. طبق آمار برخی هفته ها،  یک شرکت کننده برای قرار گرفتن بین هشت نفر برتر باید حداقل سه و نیم میلیون امتیاز کسب کند. البته بعضی هفته ها این عدد به چهار میلیون و بیشتر هم می رسد. همان طور که می دانید امتیازات تمامی کاربران به صورت هفتگی صفر می‌شود تا امکان رقابت به صورت یکسان بین تمامی کاربران فراهم شود و صد البته همه مجبور باشند دوباره سوال بخرند.

هزینه حضور در برنامه

با توجه به این که هشت نفر برتر اپلیکیشن باید حداقل سه و نیم میلیون امتیاز کسب کنند و هر پاسخ درست 100 امتیاز دارد، نفرات برتر باید در مدت یک هفته به 35 هزار سوال پاسخ صحیح بدهند تا شانس حضور در برنامه را داشته باشند. باتوجه به این که امکان پاسخ دادن صحیح به 35 هزار سوال بدون هیچ خطایی وجود ندارد، یک کاربر در خوش بینانه ترین حالت به ازای هر سه سوال ، موفق می شود به یک سوال، پاسخ صحیح بدهد. بنابراین باید حدود 100 هزار سوال بخرد تا خیالش برای قرار گرفتن بین هشت نفر برتر اپلیکیشن و حضور در برنامه راحت شود. برای دریافت 100 هزار سوال باید 200 بسته 500 تایی خرید که هر کدام 20 هزار تومان قیمت دارد. با یک حساب سرانگشتی، هر شرکت کننده در مرحله تلویزیونی باید حداقل چهار میلیون تومان برای خرید سوال ها هزینه کند.

هر 6 ثانیه یک پاسخ!

نکته جالب دیگر درباره زمان پاسخ دادن به سوالات است. همان طور که می دانید، یک هفته 604هزار و 800 ثانیه است. بنابراین کاربری که باید به 100 هزار سوال در یک هفته پاسخ دهد، تنها شش ثانیه برای هر پاسخ فرصت دارد وگرنه از قافله نفرات برتر عقب می افتد و شانسی برای نشستن در مقابل گلزار نخواهد داشت.

چیزی شبیه  قمار در تلویزیون

دیده شدن، ارتباط نزدیک با سلبریتی دور از دسترسی که گذشتن از سد محافظانش کار راحتی نیست و احتمالِ برنده شدن مقدار قابل توجهی پول، دلایلی است که می‎توانیم به کمک آن‎ها شرکت مردم در مسابقه «برنده باش» را توضیح بدهیم. اما سازوکار ورود به این برنامه به شکلی است که دلایل بالا را ناقص و نارسا می‎کند؛ قرعه‎کشی و سنجش اطلاعات عمومی، مسیرهای معمول شرکت در مسابقه‎های تلویزیونی است اما برنده‎باش مسیر متفاوتی را برای خودش انتخاب کرده‎؛ روشی که ظاهرا اطلاعات عمومی داوطلب‎ها را می‎سنجد ولی درواقع تکیه‎اش روی زمان و پول است. آزمون ورودی بیشتر از آن‎که دانسته‎های افراد را بسنجد، آن‎ها را وارد مبارزه می‎کند؛ «بجنگ! سوال بخر! سریع باش! برای بردن چیزی که احتمال به‎دست آوردنش زیاد نیست، ریسک کن». سازوکاری که معلومات عمومی و هوش در آن به هیچ وجه به اندازه صرف پول  و  وقت گذاشتن دخیل نیست. شرکت‎کننده‎هایی که دوباره و چندباره در مسابقه حاضر می‎شوند و کسانی که به گفته خودشان در روزهای منتهی به حضور در برنامه ساعت‎های زیادی مشغول جواب دادن به سوالات بوده‎ و پول زیادی هم خرج کرده‎اند، ذهن  خود را به جای تلاش برای شرکت در یک مسابقه جذاب اطلاعات عمومی به سمتِ تلاشی عجیب برای یک شبه پولدارشدن می برند. تلاشی که تقریباً برای بیشتر کسانی که حتی موفق به حضور در برنامه شده و جوایز حدود پنج تا 40 میلیونی را هم برده اند نتیجه درخشانی محسوب نمی شود.

حساب هزاران نفر که هنوز به برنامه راه پیدا نکرده اند نیز جای خود دارد. هر چند سازوکار اصلی این برنامه شباهتی به قمار ندارد اما  استدلال‎هایی که روان‎شناسی در توضیح اعتیاد به قمار در اختیارمان قرار می‎دهد، به ما کمک می‎کند بفهمیم چرا افراد به میل خود زمان زیاد و پول‎شان را روی شرکت در یک برنامه تلویزیونی سرمایه‎گذاری می‎کنند. درباره دلایل وابستگی به قمار، از چهار پاداش نام می‎برند؛ «پاداش مالی»: بردهایی که شخص هرازگاهی به دست می‎آورد (امتیازهای بالاتر و امکان مقایسه خود با دیگران در اپلیکیشن و جایزه‎ای که مسابقه به فرد می‎دهد.) «پاداش روان‌شناختی»: احساس لذتی که در اثر بالا رفتن آدرنالین به‎دست می‎آید.«پاداش اجتماعی»: تحسینی که به‎خاطر برد، از طرف دیگران نصیب شخص می‎شودو «باخت میلی‎متری»: از قوی‌ترین پاداش‌هایی که علم روان‌شناسی شناسایی کرده‎است. باخت میلی متری یعنی شخص در شرایطی ببازد که به برد بسیار نزدیک بوده‎‎است.

باخت میلی‎متری به فرد این بازخورد را می‎دهد که اگر بارِ دیگر بیشتر تلاش کند، برنده خواهدشد؛ این اثر به قدری قوی است که گاهی پاداش حاصل از باخت میلی‎متری از پاداش برنده‌شدن هم بیشتر است. چیزی که از بیرون، شکست به‎نظر می‎رسد؛ یعنی صرف هزینه و زمان بدون رسیدن به موفقیت، برای کسی که از لحاظ روانی و فیزیولوژیک درگیر بازی شده‎است، باخت میلی‎متری به‎شمار می‎رود و امید به برنده شدن را تقویت می‎کند. نکته دیگری که استقبال از برنده باش و به خصوص شرکت چند باره برخی شرکت کنندگان را توجیه می‎کند، علاقه اجتماعی ما به پول بادآورده است؛ گواه آن هم قرعه‎کشی‎های بی‎نهایت و وعده‎های عجیب و غریبی است که مردم را به سرمایه‎گذاری در بانک‎ها و خریدن محصولاتی خاص و پیامک زدن به برنامه‎های تلویزیونی ترغیب می‎کند. رویای راحت به‎دست آوردن چیزی که رسیدن به آن از مسیر طبیعی و معمول سخت یا غیرممکن است، انگیزه‎ و محرک فوق‎العاده‎ای به افراد تزریق می‎کند؛ جز تعدادی اندک و قشری خاص، بقیه مردم چندسال و چقدر باید تلاش کنند که 200میلیون تومان پول توی حساب‎شان داشته‎باشند؟


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 122


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 15 دی 1397 ] [ 9:06]
تاریخ
شاهرخ عباس‌زادهمدیرعامل گروه دیلمانصنعت غذا از قربانیان تحریم است. خیلی از تولیدکنندگان محصولات غذایی ضمن کاهش تولید، قیمت‌های خود را بالا بردند که نمونه آن روغن، ماکارونی، آب معدنی، رب و... است.
اثر تحریم بر صنعت غذای کشور

با افزایش قیمت ظروف فلزی، برخی از صنایع به سمت شیشه رفتند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند، ولی این امر نمی تواند چاره‌ساز باشد چراکه ما در صنایع غذایی و بسته‌بندی نتوانسته‌ایم به خودکفایی برسیم.بعد از صنعت غذا، نوبت به کارخانه‌های لبنی رسید که البته این گروه هر سال  فریاد اعتراض نسبت به رشدقیمت‌ها سر می‌دهد و از زیان‌ده بودن فعالیت‌هایش صحبت می‌کند. این صنعت هم با افزایش قیمت محصولات خود از دیوار تحریم گذشت.از عمده مشکلات و تاثیرات تحریم در صنایع غذاییمی‌توان از مشکل تامین ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید، تاخیر در انجام مبادلات بین‌المللی و ورود مواد اولیه مورد نیاز، عدم استفاده از نیروی متخصص خارجی و نیز افزایش هزینه‌های تولید نام برد.تحریم‌ها در بخش غذای کشور، چالش‌هایی از جمله کاهش تقاضا، مشکلات مالی، مشکلات مبادلات بین‌المللی، مشکلات تامین مواد اولیه و فناوری و قیمت تمام شده بالا را برای واحدهای این بخش به همراه داشته است، با این حال، مهم‌ترین چالش‌های بخش تولید در زمینه تامین سرمایه ارزان‌قیمت و نقل‌وانتقال بین‌المللی است.با وجود کاهش نرخ سود تسهیلات، بانک‌ها به‌دلیل کمبود منابع مالی و واحدها به‌دلیل بدهی بالا، قادر به استفاده از این تسهیلات نیستند، این درحالی است که به‌دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در نظام بانکی کشور، بسیاری از بانک‌های معتبر بین‌المللی از پذیرش اعتبار اسنادی بانک‌های داخلی ممانعت می‌کنند، در نتیجه امکان گشایش اعتبار و استفاده از مبادلات بین بانکی از تولیدکنندگان داخلی سلب شده است.عدم حضور و اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران و بانک‌های خارجی نیز یکی دیگر از اثرات مخرب تحریم‌هاست.امروز اولین اثر تخریب عدم اطمینان و اعتماد اقتصاد جهانی به آینده اقتصاد ایران است، که همین امر موجب می‌شود رتبه اعتباری ایران کاهش یافته و ریسک سرمایه‌گذاری در ایران افزایش یابد و سرمایه‌های ارزان‌قیمت خارجی وارد چرخه تولید کشور نشود.عدم امکان حضور در برخی نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا نیز یکی دیگر از اثرات مخرب تحریم‌های ظالمانه است، در همین سال‌جاری شاهد آن بودیم که متاسفانه نمایشگاه سیال فرانسه از ارائه خدمات و غرفه به تولیدکنندگان ایرانی خودداری کرد.همچنین به‌دلیل پرهیز تامین‌کنندگان خارجی از انعقاد قراردادهای بلندمدت و تمایل آنها به انجام معاملات نقدی، قیمت مواد و تجهیزات از نوسان بیشتری برخوردار است که این موضوع، سودآوری صنایع داخلی را با تردید بیشتری مواجه کرده است.موادغذایی شامل تحریم‌ها نمی‌شود اما تجار ما برای واردات با بانک‌های چینی و دیگر بانک‌های ردیف دوم دنیا دچار مشکل شده‌اند که این مساله می‌تواند ۳۰ تا ۳۵درصد بر هزینه‌ها بیفزاید. این افزایش قیمت‌ها در قیمت تمام شده محصولات و در نهایت در قیمت فروش محصولات در بازار‌های داخلی و خارجی به‌صورت مستقیم تاثیر خواهد گذاشت، چراکه در بازارهای بین‌المللی کشورهای رقیب از معافیت‌های حمل‌ونقلی، تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی و مواد اولیه ارزان‌تر استفاده می‌کنند درحالی‌که تولیدکنندگان ایرانی به علت تحریم‌ها و مشکلات به‌وجود آمده قادر به ارائه قیمت رقابتی نیستند.در نهایت قطعا تحریم‌های آمریکا و برخی کشورهای غربی نمی‌تواند جلوی پیشرفت صنعت غذای کشور را بگیرد، ولی چالش‌های عظیمی را ایجاد خواهد کرد که امیدواریم با حمایت بیشتر و واقعی دولت و ایجاد و اجرای راهکارهای حمایتی، تولیدکنندگان ایرانی بتوانند از این مسیر با سهولت و سرعت بیشتری عبور کنند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 91


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 15 دی 1397 ] [ 9:05]
تاریخ
ایسنا : عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی در سمینار تخصصی «سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری شهر مشهد» گفت: «مهم‌ترین نیاز گردشگران مشهدی ایجاد وب‌سایتی از مشخصات کامل هتل‌ها و ارائه غذاهای ارگانیک برای کسانی است که دارای بیماری‌ خاص هستند.» فاطمه رحمانی اظهار کرد: «در کشور کمبودهایی در بخش گردشگری دیده می‌شود که یکی از آنها نبود سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و بخش‌های گوناگون آن است. با وجود بارگاه امام هشتم در مشهد امکان توسعه سرمایه‌گذاری وجود دارد. متأسفانه بخشی از جنبه‌های سرمایه‌گذاری در شهر اشباع شده و به‌صورت یکنواخت درآمده‌اند؛ بنابراین در حوزه گردشگری نیاز به نوآوری احساس می‌شود.»
 

او ادامه داد: «برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استفاده از وب‌سایت‌های معتبر و جهانی نتیجه‌بخش بوده و تعداد زیادی فرصت ایجاد بهبود شرایط گردشگری شناسایی و طبقه‌بندی شده که در نهایت به حدود ۱۰۳ فرصت سرمایه‌گذاری در مشهد رسیده‌ایم. بخش دوم شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و نظرات کارشناسان است که منجر به شناسایی۳۰ مورد شده است.»  رحمانی با بیان اینکه اقامت اشتراکی افراد در یک اتاق چند تخته، جزو فرصت‌های نوآورانه است، تصریح کرد: «از جمله فرصت‌های نوآورانه در حوزه گردشگریمشهد که می‌تواند تاثیر مناسبی در این حوزه داشته باشد، می‌توان به ساخت هتل‌های فرودگاهی با امکان اقامت‌های کوتاه‌مدت، استفاده از اقدامات و سازه‌های خاص برای اقامت مانند اقامت در کاروانسراهای تاریخی، ساخت هتل‌ها با امکانات خاص و شگفت‌انگیز، ایجاد فناوری‌های نوین در هتل‌داری و هتل‌داری سبز در جهت سازگاری با محیط زیست اشاره کرد.»  او با اشاره به تاثیر فناوری‌های نوین در گردشگری سلامت گفت: «بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در گردشگری سلامت چون استفاده از موبایل یا تبلت برای ارائه خدمات پزشکی در حوزه گردشگری تأثیرگذار است. از نکات مهم در راستای فرصت نوآورانه سرمایه‌گذاری می‌توان به نیاز گردشگرانی که دارای بیماری‌های خاصی چون دیابت هستند با تغذیه خاص، اشاره کرد. از سویی دیگر فناوری‌های نوین در آژانس‌های مسافرتی، ایجاد بازارهای محلی سوغات، ایجاد بازار آنلاین در صنعت هتل‌داری و... مهم‌ترین نیازهای گردشگردان است.»


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 109


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 15 دی 1397 ] [ 9:04]
تاریخ
دنیای اقتصاد : چهارشنبه گذشته سر تیتر بسیاری از رسانه‌ها تعیین تکلیف نهایی قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری بود، محصولاتی که به‌نظر می‌رسد ادامه حیات خودروسازان این روزها به افزایش قیمت آنها بسته است.
خلف وعده در تعیین قیمت‌ها

اما خبر تعیین تکلیف خودروهای مشمول قیمت‌گذاری، سه‌شنبه گذشته با قاطعیت از سوی عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اعلام شد. این سازمان در زمان وزارت محمد شریعتمداری و با تقاضای وی از شورای هماهنگیسران سه قوه مبنی‌بر حذف شورای رقابت، تعیین‌کننده اصلی قیمت خودروها شد. تابش اعلام کرده بود که کلیه سیاست‌های وزارتصنعت در مورد قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری و سایر خودروها پنج‌شنبه، ۱۳ دی ماه اعلام خواهد شد، و در این سیاست‌گذاری توجه جدی نیزبه حقوق مصرف‌کنندگان شده است. به این ترتیب پنج‌شنبه گذشته را می‌توان انتظار بی‌پایان برای اعلام قیمت‌ها خواند؛ چرا‌که به‌رغم وعده رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان باز هم قیمتی برای خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان که از محصولات پرتیراژ خودروسازان است، تعیین نشد. در این بین بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو معتقدند که اختلاف‌نظر در مجموعه دولت و همچنین واهمه از تبعات افزایش قیمت‌ها مانع از اعلام نهایی آن شده است. آن طور که مشخص است دولت باید به‌گونه‌ای نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کند که حقوق مصرف‌کننده و تولید‌کننده تواما تامین شود. حال آنکه تولید‌کننده خواهان افزایش قیمت‌ها به میزانی است که بتواند هزینه‌های تولید ناشی از اعمال تحریم‌ها را پوشش دهد از دیگر سو مصرف‌کننده نیز با توجه به سطح درآمدی خود نسبت به نرخ تورم خواستار افزایش معقول قیمت‌ها است. در این بین دولت می‌خواهد که خودروساز را از سراشیبی سقوط نجات دهد، اما نمی‌خواهد که مصرف‌کننده را نیز از بازار ناامید کند. در هر حال آنچه مشخص است اینکه دولت شرایط سختی پیش رو دارد به همین خاطر نمی‌تواند تصمیم قاطع و مصممی در زمینه تعیین قیمت خودروهای پرتیراژ کشور بگیرد. ازسوی دیگر مجلس نیز در این بین، مسیرهای متفاوتی برای حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و ممانعت از افزایش بیش از حد قیمت‌ها به دولت پیشنهاد می‌دهد؛ مسیرهایی که گاهی برخلاف رویه جاری تولید‌کنندگان و دولت است. در این بین، با هر صدای مخالفی ازسوی دولت، اظهارنظر‌هایی با چاشنی استیضاح وزیر صمت در صورت افزایش قیمت‌ها به گوش می‌رسد که همین مساله نیز دولت را در اعلام قیمت‌ها بلاتکلیف نگه داشته است. اما امروز و فردا شدن اعلام قیمت‌ها اگرچه مصرف‌کنندگان خودرو را چه آنهایی که محصولات مورد نظر خود را پیش خرید کردند و چه آنهایی که در انتظار خرید خودرو از سوی خودروسازان هستند بلاتکلیف کرده، اما بیش از همه تولید‌کنندگان را تحت‌تاثیر قرار داده است. خودروسازان هم‌اکنون با شرایط نامناسبی به تولید خودرو می‌پردازند. افت تولید همراه با افزایش هزینه‌های سربار و زیان ۵/ ۵ هزار میلیاردی در حال حاضر شرایطی را فراهم کرده که برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو و حتی مسوولان دولتی تاکید دارند که سال آینده تولید خودرو به‌طور کل متوقف خواهد شد. شاید این اظهارنظر به نوعی بزرگ نمایی مشکلات خودروسازی کشور باشد اما آنچه مشخص است با حذف بسیاری از محصولات مونتاژی که بیشتر آنها چینی هستند، به‌دلیل عدم‌همکاری چینی‌ها در نقل و انتقال پول و قطعه و همچنین عدم‌همکاری با دیگر شرکا، سبد محصولاتی خودروسازان به مرور زمان کم خواهد شد. از سوی دیگر محصولات پرتیراژ نیز به‌دلیل افزایش هزینه تولید و با پیش‌بینی کاهش تقاضا می‌تواند خودروسازی کشور را تحت‌تاثیر خود قرار دهد. بنابراین با این ادله، توقف تولید خودرو در کشور شاید زیاده گویی نباشد. اما اینکه چرا دولت با توجه به وضعیت خودروسازی کشور دست روی دست گذاشته و اقدامی برای اعلام قیمت‌ها نمی‌کند می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. دلایلی که هر کدام به تنهایی می‌تواند دست دولت را برای اعالم قیمت‌ها ببندد.

 چرایی طفره دولت از اعلام قیمت‌ها

در شرایطی که وضعیت زنجیره خودروسازی مساعد نیست و دست‌اندرکاران این صنعت می‌گویند که نفس شرکت‌های فعال در این زمینه به شماره افتاده است، شاهد هستیم که ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت به‌عنوان دو بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اعلام قیمت‌ها، براساس مصوبه سران سه قوه، همچنان منفعل عمل کرده و قیمت‌های جدید را اعلام نمی‌کنند. با توجه به این مساله این سوال مطرح است که چرا سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار به وظایف محول شده در ارتباط با قیمت‌گذاری محصولات پرتیراژ عمل نکرده و همچنان باعث گستردگی دامنه بلاتکلیفی زنجیره خودروسازی و مصرف‌کنندگان می‌شوند؟

بی‌تردید ترس از تبعات این مساله را می‌توان در سر لیست فهرست دلایل وزارتخانه در اعلام قیمت‌های جدید قرار داد. مسوولان وزارتخانه، چه در سطح کلان تصمیم‌گیر و چه در سطوح پایین‌تر مثل سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار، نگران تبعات اعلام قیمت‌ها هستند.  این تبعات می‌تواند به بخش‌های گوناگون تقسیم شود، از ایجاد نارضایتی اجتماعی در سطح جامعه به‌دلیل افزایش قیمت خودرو گرفته تا استیضاح وزیر در مجلس.

با توجه به اینکه در میان نمایندگان مجلس این ایده مطرح است که افزایش قیمت محصولات تولیدی یکی از شریان‌های حیاتی شرکت‌های خودروساز در شرایط فعلی است، با این حال شاهد هستیم که همزمان جریانی در میاننمایندگان مجلس شکل گرفته که به شدت با افزایش قیمت خودرو مخالفند. این دسته از نمایندگان می‌گویند چنانچهافزایش قیمت خودروها از سوی وزارت صمت اعلام شود، استیضاح رحمانی را کلید خواهد زد. در ارتباط با تبعات اجتماعی هم باید گفت که با توجه به ضریب نفوذ بالای خودرو در جامعه و قرار داشتن این کالا در سبد خانوار ایرانی، هر اقدامی که سبب شود تا وجود خودرو در سبد خرید خانوارها تحت‌تاثیر قرار بگیرد، با مقاومت و اعتراض گسترده جامعه روبه‌رو خواهد شد. بنابراین به‌نظر می‌رسد ترس از کلید خوردن استیضاح وزیر و همچنین تبعات اجتماعی باعث ایجاد دو دستگی در وزارت صمت و زیر مجموعه‌های آن در ارتباط با اعلام قیمت‌های جدید شده است.

در کنار مساله ترس از تبعات اجتماعی، باید توجه کرد که اعلام افزایش قیمت‌ها، که خواست اصلی خودروسازان در شرایط فعلی است، می‌تواند به جای درمان بیماری آنها، خود به بیماری جدیدی که همان کاهش شدید تقاضا و ماندن محصولات تولید شده روی دست آنهاست، منجر شود. بنابراین شرکت‌های خودروساز در عین اینکه بر طبل افزایش قیمت‌ها می‌کوبند، نیم نگاهی به تبعات این موضوع روی عرضه خود دارند و هنوز به جمع‌بندی مشخصی در این زمینه نرسیده‌اند. همین مساله مسوولان وزارتخانه را در اعلام قیمت‌های جدید مردد کرده است. البته راهکار، تخصیص یارانه به محصولات تولیدی، چه در سطح نمایندگان و چه در سطح وزارتخانه، برای حل این معضل مطرح است.

در ارتباط با یارانه خودرو دو دیدگاه عمده وجود دارد. بخشی معتقدند چهار محصول پر‌تیراژ، مانند سمند، پژو ۴۰۵، پراید و تیبا از افزایش قیمت مصون باشند و همچنان با قیمت‌های قبلی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرند، در مقابل قیمت سایر محصولات افزایش یابد و خودروسازان ضرر ناشی از تولید این ۴ محصول پرتیراژ را از محل افزایش قیمت سایر محصولات جبران کنند. در حالی این مساله مطرح می‌شود که با توجه به مشکلات ناشی از تحریم و رفتن شرکای خارجی، خودروسازان بخش قابل‌توجهی از محصولات خود را نمی‌توانند تولید کنند و در این شرایط تنها امکان تولید محصولات پرتیراژ را دارند، بنابراین افزایش قیمت محصولات دیگر، نمی‌تواند ضرر تولید با قیمت ثابت این ۴محصول را با توجه به حجم تولید آنها را جبران کند. ایده دیگر که در ارتباط با یارانه خودرو در مورد بخشی از سبد تولید این شرکت‌ها مطرح می‌شود، بحث فروش شرایطی به مشتریان در کنار افزایش قیمت‌ها است. طرفداران این ایده می‌گویند قیمت تمام محصولات افزایش یابد، اما بخشی از سبد تولید پرتیراژها که با اقبال بیشتری از سوی جامعه روبه‌رو است، با شرایطی خاص در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد. این مساله نیازمند وجود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز است که در شرایط فعلی و با توجه به مشکلات آنها منطقی به‌نظر نمی‌رسد و این شرکت‌ها توان انجام فروش شرایطی محصولات خود را ندارند. دو آیتم پایانی در لیست دلایل تردید مسوولان وزارت صمت در اعلام قیمت‌ها، به نبود ساز و کار مشخص در ارتباط با خودروهای پیش‌فروش شده و بلاتکلیفی وزارتخانه در ارتباط با دور زدن تحریم‌ها اختصاص دارد.

در حال حاضر شرکت‌های خودروساز با حجم بالایی از تعهدات معوقه روبه‌رو هستند؛ به‌طوری‌که از موعد تحویل بخش قابل‌توجهی از این خودروها گذشته است. این در شرایطی است که خودروسازان با قیمت‌های گذشته نمی‌توانند به این بخش از تعهدات پاسخ دهند و در مقابل مسوولان ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت نمی‌توانند تا ساز و کاری برای این مساله طراحی کنند؛ زیرا چنانچه بخواهند خریداران را مکلف کنند با قیمت‌های جدید محصولات پیش خرید شده را تحویل بگیرند، علاوه بر نارضایتی گسترده، این امکان وجود دارد شرکت‌های خودروساز با سونامی انصراف روبه‌رو شوند، این در حالی است که منابعی که خودروسازان با عنوان پیش پرداخت از مشتریان در ماه‌های گذشته دریافت کرده‌اند، را خرج کرده و نمی‌توانند به مشتریان بازگردانند و منابع جایگزینی برای این مساله وجود ندارد. از دیگر سوی، وضعیت زنجیره خودروسازی به حدی بحرانی است که خودروسازان نمی‌توانند با این حجم از تعهدات با قیمت‌های پیشین پاسخ داده و عملا از تولید این تعداد خودرو با قیمت‌های قبلی عاجز هستند. با توجه به پیچیدگی تحریم‌ها در دوره جدید و سیاست یک بام و دو هوایی که شرکای خارجی، به‌خصوص چینی‌ها، در پیش گرفته‌اند، مسوولان وزارتخانه و همچنین دست‌اندرکاران زنجیره خودروسازی نمی‌توانند نقشه راهی برای برون رفت از حلقه تحریم‌ها طراحی کنند و همین مساله سبب می‌شود تا قیمت تمام شده محصولات تولیدی مشخص نباشد. این در حالی است که مسوولان وزارتخانه تا ابعاد تاثیر تحریم‌ها روی قیمت تمام شده، مشخص نشود، به سمت اعلام قیمت‌های جدید نمی‌روند؛ زیرا به‌خوبی می‌دانند که تنها یک بار می‌توانند از این اهرم برای ایجاد ثبات در بازار استفاده کنند.

نبود اتاق فکر

همان‌طور که اشاره شد، ترس از تبعات اجتماعی، سبب شده تا مسوولان در تصمیم‌گیری دچار انفعال شوند و نتوانند تا قیمت‌های جدید را اعلام کنند.این مساله از نظر فربد زاوه، کارشناس خودرو، اصلی‌ترین دلیل برای عدم اعلام قیمت‌های جدید است.زاوه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: درحالی‌که از اردیبهشت‌ماه گذشته و به‌دنبال نوساناتنرخ ارز وضعیت تمام بازارها از جمله بازار خودرو تحت‌تاثیر قرار گرفت، شاهد بودیم که مسوولان به جای اینکه به ابعاد این مساله توجه کنند، به‌دنبال سرپوش گذاشتن روی این نوسانات بودند.اشاره این کارشناس را می‌توان به‌خوبی در قیمت‌گذاری شورای رقابت در خردادماه گذشته مشاهده کرد؛ درحالی‌که کارشناسان در آن زمان هشدار می‌دانند که بازار خودرو هم به جمع بازارهای پر نوسان در آینده نزدیک اضافه خواهد شد، شورای رقابتهمان روالی را که در دوره آرامش در پیش گرفته بود، ادامه داد.

زاوه ادامه می‌دهد: مسوولان وزارت صمت به جای تغییر روند قیمت‌گذاری، به خودروسازان فشار آوردند تا به کمک پیش‌فروش نقدینگی موجود را جمع کنند و از این طریق بازار را به آرامش برسانند. این در شرایطی است که نه‌تنها مشکل حل نشد، بلکه این پیش فروش‌ها که موعد تحویل برخی از آنها در آذر و دی‌ماه سال‌جاری فرارسیده، بر مشکلات خودروسازان افزوده است.حسن کریمی‌سنجری هم با فربد زاوه در ارتباط با ترس مسوولان وزارتخانه از تبعات احتمالی افزایش قیمت‌ها موافق است. کریمی‌سنجری به خبرنگار ما می‌گوید: مسوولیت‌گریزی مسوولان وقت وزارت صنعت سبب شده تا از اعلام قیمت‌های جدید طفره بروند؛ زیرا در صورت انجام این‌کار باید پاسخگوی جامعه و افکار عمومی باشند.  این کارشناس تاکید می‌کند اگر امروز فکری به حال مشکلات زنجیره خودروسازی نشود، سال آینده شاهد خواهیم بود که زنجیره خودروسازی در تامین حقوق پرسنل خود با مشکلات جدی روبه‌رو شده و همین مساله منجر به ایجاد بحران‌های بزرگ‌تر، از جمله بیکاری حجم عظیمی از پرسنل این شرکت‌ها خواهد شد.

البته کریم‌سنجری در کنار مسوولیت‌گریزی مسوولان، معتقد است که مسوولان سازمان حمایت و همچنین ستاد تنظیم بازار، بر پارامترهای موثر بر قیمت‌گذاری خودرو اشراف کامل ندارند و همین مساله سبب شده تا در اعلام قیمت‌های جدید با تردیدهای فراوانی روبه‌رو شوند. کریمی‌سنجری نبود اتاق‌های فکر قوی در ستاد تنظیم بازار را عامل تشدید این مساله می‌داند.

 قیمت‌ها چه زمانی اعلام می‌شود؟

اظهارات کارشناسان در مورد واهمه دولت از تبعات اعلام قیمت‌ها به‌خوبی نمایانگر آن است که با وجود عجله خودروسازان در این زمینه، باز هم اراده‌ای برای سرعت بخشیدن به تعیین تکلیف قیمت‌ها نیست. حتی چهارشنبه شب گذشته شهرام میرآخورلو معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت با بیان اینکه قیمت خودرو باید ازسوی ستاد تنظیم بازار تعیین شود، گفته بود این موضوع هنوز در دستور کار ستاد قرار نگرفته است. میرآخورلو که با خبرگزاری مهر گفت‌وگو کرده، به این نکته نیز اشاره کرده که قرار بود این موضوع در جلسه ستاد تنظیم بازار مورد بررسی قرار گیرد که تصمیم‌گیری در مورد آن صورت نگرفت و البته در دستور کار هم نبود. وی در پایان اظهار کرد که اگر تصمیم گیری در این رابطه در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گیرد، درجلسه بعدی مورد بررسی قرار می‌گیرد. به این ترتیب مشخص است که عجله‌ای برای تعیین تکلیف قیمت‌ها از سوی دولت احساس نمی‌شود. اما در پاسخ به این سوال که زمان اعلام قیمت‌ها به‌طور تقریبی کی خواهد بود؟ برخی از کارشناسان پاسخ‌های متفاوتی می‌دهند حال آنکه همگی آنها متفق‌القول معتقدند که با وجود دست‌اندازهایی که هم‌اکنون بر سر راه قیمت‌گذاری وجود دارد، به‌طور حتم هفته جاری نیز موعد اعلام قیمت‌ها نخواهد بود. ازسوی دیگر اما انتشار اخبار ضد و نقیض ازسوی مسوولان صنعتی هم‌اکنون مانع از مشخص شدن زمانی قطعی برای اعلام قیمت‌ها است. در هر صورت آن‌طور که مشخص است سازمان حمایت سازوکار قیمتی خودروها را تعیین کرده، حال آنکه ستاد تنظیم بازار تصمیم‌گیر اصلی در این زمینه است. طبق گفته میرآخورلو این ستاد نیز هنوز برنامه مشخصی برای تعیین قیمت‌ها اعلام نکرده است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 146


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 15 دی 1397 ] [ 8:59]
تاریخ
دنیای اقتصاد: دلار که در اولین هفته زمستانی بیش از ۷ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود، در دومین هفته دی‌ماه بازدهی منفی را تجربه کرد تا برخی از فعالان از تغییر انتظارات معامله‌گران سخن بگویند. پس از اینکه قیمت دلار در روزهای ابتدایی زمستانی از فاز کاهشی سه ماهه خارج شد و با سرعت رو به کانال‌های بالاتر آورد، برخی از نوسان گیران باور داشتند، شاخص ارزی در ادامه زمستان رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد و دیگر به کانال‌های پایین‌تر بازنخواهد گشت.
 

نظر آنها بر این بود که روند کاهشی پایان گرفته است و با اعلام نرخ ارز در بودجه و ادامه کاهش قیمت نفت، رشددلار ادامه خواهد یافت. با این حال، برخلاف انتظار آنها، در هفته‌ای که گذشت دلار تنها در کانال ۱۰ هزارتومانی نوسان کرد و نتوانست قیمت‌های بالاتر را به ثبت برساند. هفته گذشته قیمت دلار در دامنه ۱۰ هزار و ۵۵۰ تا ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان زندانی بود و هرگز نتوانست نوسانات ابتدای زمستان را تکرار کند. در این میان، روز پنج‌شنبه نیز قیمت دلار در یک روز کم نوسان با۵۰ تومان افزایش به بهای ۱۰ هزار و ۷۳۰ تومان رسید. با این حال، این افزایش نیز موجب نشد که جهت هفتگی دلاردر هفته گذشته مثبت شود و این ارز در مجموع در هفته دوم دی‌ماه ۶/ ۰ درصد از ارزش خود را از دست داد.

برخی فعالان، باور داشتند این افت به معنای تعدیل انتظارات افزایشی معامله‌گران بود و می‌توان انتظار داشت که در ادامه زمستان، قیمت دلار نوسان خاصی را تجربه نکند. به باور آنها، بازار از مقطع پرتقاضای اواسط پاییز تا اوایل دی‌ماه عبور کرده است و پس از این دیگر تقاضای واقعی چندانی در بازار وجود ندارد که قیمت را تحریک کند. در کنار این، به‌طور سنتی این انتظار در بازار وجود دارد که در ماه‌های پایانی سال به‌تدریج شرکت‌ها بخشی از ذخایر ارزی خود را در بازار عرضه کنند و با ریال به‌دست آمده بخشی از تعهدات سالانه خود را پاسخ دهند. در واقع برخی معامله‌گران انتظار دارند در ادامه سال از یکسو میزان تقاضا کاهش پیدا کند و از سوی دیگر عرضه ارز نیز افزایش پیدا کند. این عده باور دارند، کاهش دلار در هفته دوم زمستان نشانه‌ای از چنین انتظاراتی بودکه معامله‌گران حرفه‌ای برای آینده این ارز دارند.

با این حال، گروه دیگری از معامله‌گران نگاه متفاوتی دارند؛ آنها اعتقاد دارند، پس از افزایش ۷ درصدی هفته اول زمستان، کاهش ۶/ ۰ درصدی هفته دوم دی‌ماه طبیعی بود و می‌توان آن را یک اصلاح عادی به حساب آورد. از سوی دیگر، این عده باور دارند، عرضه ارز در بازار در هفته‌ای که گذشت، قیمت را در کانال ۱۰ هزار تومانی نگه داشت. این دسته از معامله‌گران تصور می‌کنند عرضه ارز به‌دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها در نهایت کم خواهد شد و نمی‌تواند به‌طور ماندگاری زمینه ساز مدیریت قیمت‌ها شود. از سوی دیگر، افزایشی‌ها همچنان باور دارند، نرخ ارز در بودجه سال آینده می‌تواند اثرات هیجانی در بازار ایجاد کند و کاهش قیمت نفت نیز جسارت خریداران را بالا خواهد برد. این در حالی است که حداقل در هفته گذشته بازار به چنین اخباری توجه چندانی نشان نداد و در یک دامنه مشخص نوسانات محدودتری را نسبت به گذشته تجربه کرد. در هفته‌ای که دلار بیشتر گرایش به سمت قیمت‌های پایین‌تر داشت، سکه تمام بهار آزادی رو به سطوح بالاتر داشت. در آخرین روز هفته نیز سکه تمام بهار آزادی ۴۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۳ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسید.

12 (2)

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 78


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 15 دی 1397 ] [ 8:58]
تاریخ
مشاور سابق بوش پسر زمان استعفای ترامپ و رییس جمهور منتخب بعدی آمریکا را پیش بینی کرد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از نشریه هیل، آلن جی. استینبرگ گفت: ترامپ با استیضاح براساس قانون اساسی و فرآیند عزل از قدرت کنار گذاشته نمی شود اما درعوض توافق می کند به ازای تحت پیگرد قرار نگرفتن به واسطه اتهام های جنایی استعفا دهد.ترامپ از سوی مجلس نمایندگان آمریکا به دلیل رهنمود دادن به مایکل کوهن وکیل سابق خود برای حق السکوت دادن به دو زن به دلیل پنهان کردن روابط نامشروع با وی استیضاح می شود.

وی با تاکید بر اینکه بسیار بعید است سنا به برکناری ترامپ رای دهد،گفت: این امر به پشت کردن دست کم 20 سناتور جمهوری خواه به ترامپ نیاز دارد.شانس پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 تقریبا هیچ است.تنها دو سال به پایان زمامداری ترامپ باقی است و با توجه به کاهش میزان محبوبیت وی و رکود قریب الوقوع اقتصادی، بهبود اوضاع سیاسی برای ترامپ تقریبا غیرممکن است و به احتمال زیاد از مابقی دوره ریاست جمهوری به عنوان یک اهرم فشار و برگ برنده بهره می گیرد.

استینبرگ ادامه داد: ترامپ قبل از پایان سال 2019 در پی توافق با وزارت دادگستری آمریکا، مایک پنس رئیس جمهوری بعدی این کشور، دفتر دادستانی ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک، دفتر دادستان کل نیویورک و دفتر دادستان ناحیه منهتن استعفا می دهد.

انتهای پیام


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 98


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 15 دی 1397 ] [ 8:55]
تاریخ
عضو کمیسیون انرژی مجلس از وعده وزیر اقتصاد به برکناری معاون خبر داد اما رییس سازمان خصوصی سازی با رد این موضوع مدعی شد ممنوع الخروج نشده است.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد مرادی به خانه ملت گفت: وزیر اقتصاد قول برکناری رییس سازمان خصوصی سازی را داده چراکه تخلفات زیادی در واگذاری ها توسط این سازمان رخ داده است. بیش از 50 نماینده نیز به رییس قوه قضاییه برای بررسی تخلفات این سازمان نامه نوشته و اعلام کردند رییس سازمان خصوصی سازی مشکلاتی ایجاد و آرامش بیشتر استان ها در حوزه کارگری مرتبط با واگذاری ها را سلب کرده که می توان به واگذاری نامناسب آلومینیوم المهدی و هرمزال، کشت و صنعت کارون و پالایشگاه کرمانشاه اشاره کرد.

وی افزود: سازمان خصوصی سازی در هر استان یک یادگاری بد بر جای گذاشته و مسئولیت مستقیم آن متوجه پوری حسینی است. از وزیر درخواست شده سریعا در ریاست سازمان خصوصی سازی جابجایی های لازم را انجام دهد.

در این میان میرعلی اشرف عبدالله‌پوری حسینی درخصوص صحت و سقم این موضوع گفت: تاکنون وزیر اقتصاد در خصوص برکناری به بنده چیزی نگفته و تنها در جراید و خبرگزاری ها این خبر را شنیده ام . البته به هر وزیری که برای وزارت اقتصاد منصوب و از مجلس رای اعتماد گرفته مراجعه و درخواست استعفا می کنم تا در صورت تمایل در ریاست سازمان استفاده کند.

وی افزود: خدمت دژپسند نیز رفته و اعلام کردم به حال سازمان خصوصی سازی فکری کنند که تاکنون این اتفاق مبارک رخ نداده است. نامه به رییس قوه قضاییه برای بررسی تخلفات سازمان خصوصی سازی از سوی نمایندگان مطرح شده اما با هیچ شخصی مشکلی نداشته و تاکنون ممنوع الخروج نشده ام.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 91


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 03 دی 1397 ] [ 17:03]
تاریخ
مروز قیمت سکه ، دلار و یورو افزایشی شد و سکه تمام‌ ۳ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان ،دلار ۱۰ هزارو ۱۰۰ تومان و یورو ۱۱ هزارو ۷۵۰ تومان شد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم ، امروز در بازار قیمت انواع سکه و طلا نسبت به دیروز افزایش یافت و سکه تمام طرح جدید با 35 تومان افزایش  3 میلیون و 470 هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم  3 میلیون و 280 هزار تومان معامله می‌شود.

نیم سکه یک میلیون و 755 هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و 60 هزار تومان و سکه گرمی 635 هزار تومان فروخته می‌شود.  هر گرم طلای 18عیار هم 310 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

صرافی‌های دولتی قیمت دلارو یورو را با 110 تومان افزایش به ترتیب ، 10.100 هزار و 11.750 هزار تومان اعلام کرده اند.

ارز مسافرتی نیز 142 تومان افزایش یافته و بدون کارمزد 11 هزار و 733 تومان عرضه می شود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 88


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 03 دی 1397 ] [ 17:02]
تاریخ
بعد از عقب‌نشینی نزدیک به ۲ هزار واحدی بورس در معاملات روز دوشنبه، طی دادوستدهای دیروز از شدت افت مقداری شاخص کاسته شد و نماگر کل بازار با از دست دادن ۶۰۰ واحد دیگر از ارتفاع خود در نیمه پایینی کانال ۱۵۹ هزار واحدی قرار گرفت. در کنار تغییرات محدودتر شاخص که نشان از عقب‌نشینی فروشندگان سهام نسبت به روزهای ماقبل دارد، ارزش معاملات نیز به روند نزولی خود ادامه داد؛ تا جایی که ارزش داد و ستدهای خرد در جلسه معاملاتی روز گذشته به ۲۲۴ میلیارد تومان تنزل یافت که پایین‌ترین سطح از ۲ مرداد است.
 

در کنار هم قرار دادن روند نزولی ارزش معاملات و افت شاخص طی دو ماه اخیر می‌تواند از زاویه‌ای بیانگر کاهش جذابیت بورس برای سرمایه‌گذاری و خروج نقدینگی از بازار سهام باشد. اما بررسی دقیق‌تر به شتاب افت شاخص و کاهش ارزش معاملات می‌تواند به این معنا باشد که هیجان در سمت عرضه سهام نیز در حال فروکش کردن است. میزان مشارکت سهامداران حقوقی در سمت تقاضا نشان از آن دارد که آنچه بعضا با عنوان نقش حمایتی از سهام مطرح می‌شود در روزهای اخیر به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای تشدید نشده است؛ موضوعی که می‌تواند صحت فرض عقب‌نشینی جبهه عرضه سهام را تقویت کند. همچنین قیاس تعداد صف‌های فروش در معاملات روز گذشته با روزهای قبل از آن نیز نشان می‌دهد هیجان در سمت فروش تا حدودی فروکش کرده است و در انتظار سیگنال‌های تعیین‌کننده‌تری برای تعیین ادامه مسیر است.  از جمله مهم‌ترین عللی که در رابطه با کاهش فشار فروش هیجانی مطرح می‌شود جلوه یافتن بیشتر دلایل بنیادی پس از ریزش‌های اخیر است که ارزندگی سهام را در بسیاری از نمادها و گروه‌های بازار به رخ می‌کشد. نتایج بررسی‌های تحلیلگران بازار سرمایه حاکی از این موضوع است که بازار سهام در شمای کلی و همچنین در رابطه با نمادهای مشخص و متعددی به کمینه‌های ارزندگی انتظاری رسیده است. این مساله می‌تواند انگیزه فعالان بازار در روند سهامداری را تقویت کند یا تردید عده‌ای را برای خروج زودتر از سهام از بین ببرد.

نتایج پیش‌بینی‌های ۴۳ گروه تحلیلی که روز گذشته توسط «دنیای اقتصاد» منتشر شد، نشان می‌دهد کارشناسان در بدبینانه‌ترین حالت بازدهی ۶۰ درصدی برای بورس در سال ۱۳۹۷ را انتظار می‌کشند که سطح ۱۵۴ هزار واحدی را برای شاخص کل در پایان سال نتیجه می‌دهد. طی هفته‌های اخیر بازار سهام رفته‌رفته در حال نزدیک شدن به این کف انتظاری بوده است. اما روند تغییرات شاخص نشان می‌دهد که با نزدیک‌تر شدن به این سطح واکنش معامله‌گران در سمت عرضه نیز با احتیاط بیشتری همراه شده و تنها قطعیت‌هایی همچون روند قیمت‌ها در بازار جهانی توانسته شتاب حرکت در این مسیر را دستخوش تغییر کند. تزلزل بازارهای جهانی همچنان از مطرح‌ترین ریسک‌های بورس محسوب می‌شود که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

خروج پول‌های داغ؛ نقش نامعلوم اعتبارات

متوسط ارزش روزانه معاملات خرد بورسی از ابتدای سال تا اوایل مرداد ماه و پیش از موج دوم صعود سهام در حدود ۲۰۳ میلیارد تومان بود. با قرار گرفتن بورس در فاز صعود، ارزش معاملات خرد تا سطوح بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان نیز پیش رفت. تا جایی که متوسط ارزش معاملات خرد بورس طی ماه‌های شهریور و مهر فراتر از هزار میلیارد تومان در روز رقم خورد. بسیاری از فعالان بازار، مبدا نقدینگی تازه‌وارد را سایر بازارهای رقیب عنوان کردند و در بسیاری از موارد نیز بر حجم قابل‌توجه خریدهای اعتباری طی این مدت تاکید شد. موضوعی که بارها و به هنگام بالا گرفتن فشارهای فروش از آن به‌عنوان مراجع اصلی شدت گرفتن عرضه‌ها یاد می‌شد. در این مدت کارشناسان بارها بر لزوم اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق از میزان خرید‌های اعتباری تاکید کرده‌اند. موضوعی که تا به امروز خروجی قابل‌ اتکایی در رابطه آن در دسترس نیست.

منشا نامعلوم نقدینگی در روند صعودی سهام سبب می‌شود تا ریشه تداوم فشار فروش در روند نزولی همچنان با ابهام روبه‌رو‌ باشد. این موضوع که اعتبارات چه سهمی از ارزش معاملات فعلی را شامل می‌شود و چه میزان از آن طی مدت اخیر از سهام خارج شده می‌تواند راهگشای مناسبی در تعیین میزان فشار فروش آتی از این ناحیه باشد.

به هر صورت می‌توان انتظار داشت که تداوم روند نزولی در بازه بیش از یک ماهه اخیر به خروج نقدینگی پرعطش برای کسب بازدهی قابل‌توجه در کوتاه‌ترین زمان ممکن منجر شده و در همین حال کاهش قابل‌توجه میزان اعتبار در دارایی سهام را رقم زده باشد. در این صورت فرض فروکش عرضه‌ها می‌تواند ضامن معتبر دیگری داشته باشد. با این حال برای تکیه بر این فرض دسترسی به اطلاعات دقیق و شفاف ضروری است.

 بورس در انتظار یک تلنگر

از آنچه در بالا آمد می‌توان این‌گونه برداشت کرد همان‌طور که در رویه‌های صعودی، کاهش ارزش معاملات می‌تواند نشانه‌ای از عقب‌نشینی تقاضا باشد، در روندهای نزولی نیز این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از کاهش تب فروش و عقب‌نشینی تقاضا باشد. در این صورت باید به این سوال پاسخ داد که روند فرسایش در معاملات تا چه زمان و تا چه سطحی ادامه خواهد داشت؟

قرار گرفتن بازار در سطوح حمایت بنیادی خود تمایل به عرضه سهام را کاهش خواهد داد؛ با این حال انتظار برای حضور پررنگ تقاضا در روندهای منفی یا کم‌جان بازار بیش از واقع خوشبینانه به نظر می‌رسد. در این شرایط بورس برای رونق دوباره نیازمند تلنگری به نسبت قوی است. این محرک می‌تواند از رونق دوباره بازارهای جهانی نشات بگیرد، در پی تغییر مبانی سیاست‌گذاری جلوه پیدا کند یا در پی انتشار عملکردهای ۹ ماهه و رونمایی از سودهای محقق شده مجال خودنمایی بیابد. در غیر این صورت – و البته با فرض ثبات سایر روندها- باید انتظار داشت که روند رو به افول حجم و ارزش معاملات و تغییرات محدودتر شاخص ادامه یابد. مرور تحرکات بازار در ماه‌های ابتدایی سال جاری می‌تواند بیانگر یکی از سناریوهای محتمل سهام در بازه کوتاه‌مدت پیش رو باشد. جایی که میانگین روزانه ارزش معاملات خرد بورس در ۲ ماه ابتدایی تنها در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان و برآیند تغییرات شاخص طی این مدت تنها ۱۳۰۰ واحد در جهت منفی بود.  همان‌گونه که پیش از این تاکید شده است منشا تکان شدید بورس در روزهای آتی را باید در تحرکات بازارهای جهانی، اتصال سامانه نیما به بازار آزاد و نهایتا گزارش عملکرد شرکت‌ها انتظار کشید. بازارهای جهانی طی روزهای اخیر برهه پرتنشی را پشت سر می‌گذارند. آمارهای منتشر شده از عملکردهای اخیر قطب‌های اقتصادی دنیا و چشم‌اندازهای تصویر شده از سوی بانک جهانی و سایر موسسات معتبر بر تیره‌تر شدن فضای این بازارها سایه انداخته است. از دیگر سو همین موضوع خود می‌تواند تقویت‌کننده این امید باشد که شعله آتش جنگ تجاری زودتر فروکش کند. با این حال عدم قطعیت‌ها در این بازار نیز مانع از جهت‌گیری مشخص بورس در مسیر صعودی می‌شود.

در مقابل آرامش نسبی نرخ دلار در محدوده نزدیک به ۱۰ هزار تومان می‌تواند این چشم‌انداز را تقویت کند که در آینده‌ای نزدیک شاهد اتصال بازارهای ارزی و تشکیل بازاری یکپارچه باشیم. این امر می‌تواند محرک مناسبی برای صعود سهام صادرات‌محور فراهم کند.  در رابطه با گزارش‌های فصلی که اکثرا در انتهای دی ماه منتشر خواهد شد بسته به سود محقق شده و سطوح فعلی قیمت سهام انتظار رشد برای تک‌نمادها وجود خواهد داشت. با این حال تسری فضای مثبت به نمادهای هم‌گروه و کل بازار تا حدودی خوشبینانه به نظر می‌رسد.

مروری بر معاملات دیروز

مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده روند در معاملات روز گذشته را باید در تداوم ریزش قیمتی نفت جست‌وجو کرد. در معاملات انتهایی دوشنبه شب و داد و ستدهای اولیه سه‌شنبه هر بشکه نفت تگزاس کف ۵۰ دلاری را نیز از دست داد. این موضوع نمادهای پالایشی را بار دیگر تحت فشار شدید فروش قرار داد. تا جایی که سه نماد «شپنا»، «شتران» و «شبندر» به ترتیب بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل به جا گذاشتند. با این حال همان‌گونه که تاکید شد اصلاح‌های شدید قیمتی و خروج نقدینگی پرعجله از سهام مانع از آن شد که این نمادها روز گذشته تا کف مجاز روزانه عقب‌نشینی کنند و به صف بنشینند.  ‌

بعد از مدت‌ها انتظار، نهایتا سیاست‌گذار تن به آزادسازی قیمت خودروهای داخلی داد و این شرکت‌ها موفق به عرضه محصولات با نرخ‌های نزدیک به نرخ بازار شدند. با وجود این جزئیات پیش فروش اخیر محصولات سایپازوایای دیگری از این آزادسازی را هویدا می‌کند. عقب‌نشینی تقاضا برای پیش‌نویس خودرو در حالی رقم خورد که انتظار می‌رفت فروش محصولات با نرخ‌های حاکم بر بازار بتواند روند زیان‌دهی خودروسازان بزرگ را دگرگون کند. به نظر می‌رسد با از بین رفتن فاصله قیمتی میان نرخ‌های درب کارخانه و بازار، تقاضای سفته‌بازی و دلال‌گونه برای این محصولات نیز عقب نشسته است و در این شرایط عدم فروش کامل و قاطع محصولات می‌تواند پیش‌نمایشی از رکود در بازار خودرو باشد. با وجود این به قطع برای به تعادل رسیدن این بازار به زمان بیشتری نیاز است. متاثر از این موضوع در معاملات روز گذشته، نمادهای گروه خودرو و قطعات روند نسبتا یکدستی را تجربه کردند و افت ملموس قیمت را به ثبت رساندند.

09 (2)


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 97


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 28 آذر 1397 ] [ 8:55]
تاریخ
 روز گذشته، قیمت سکه تمام از مرز ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی پایین‌تر رفت و دلار در محدوده ۹ هزار و ۹۰۰ تومانی نوسانات خود را ادامه داد. در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی ۴۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسید. افت قیمت فلز گرانبهای داخلی در حالی به ثبت رسید که در بازارهای جهانی، اونس طلا رویه افزایشی داشت و تا ساعت ۳ بعدازظهر به آستانه مرز مهم هزار و ۲۵۰ دلاری رسیده بود.
 

با وجود رشد بهای اونس، به‌نظر می‌رسد معامله‌گران بازار داخلی به دو عامل دیگر توجه بیشتری کردند و در نتیجه فروش‌های سکه در بازار افزایش یافت. اولین عامل عدم توان دلار برای صعود به سوی سطوح بالاتر بود که سکه‌بازان در ۱۰ روز اخیر به آن دل‌بسته بودند. دومین عامل نیز حباب مثبتی است که سکه در روزهای اخیر گرفتار آن شده است و به‌دلیل آنکه ارزش ذاتی سکه از ارزش بازاری آن کمتر است، احتمال آنکه سکه به عوامل کاهشی بیش از حد معمول واکنش نشان دهد، بیشتر می‌شود. در واقع، روز گذشته سکه با توجه به افزایش بهای اونس نباید در شرایط عادی ۴۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست می‌داد، ولی حبابی که از روزهای گذشته در این بازار ایجاد شده است، موجب می‌شود که قیمت این فلز گرانبها شکننده‌تر از گذشته باشد. با افت دیروز که بیش از حد تناسب بود، حباب سکه تا سطح ۲۰۰ هزار تومانی کاهش یافت. این در حالی بود که روز دوشنبه حباب این فلز گرانبها حدود ۲۴۵ هزار تومان بود. از نظر فعالان، سکه‌بازان انتظار نداشتند قیمت دلار برای مدت طولانی زیر مرز ۱۰ هزار تومانی باقی بماند و ادامه نوسان این ارز زیر مرز یاد شده فروش‌های بیشتری را در بازار سکه موجب خواهد شد.

روز گذشته، دلار بار دیگر زیر مرز ۱۰ هزار تومانی نوسان کرد. دراین روز، صرافی‌های بزرگ منتخب بازارساز، قیمت دلار را ۹ هزار و ۹۴۰ تومان درج کردند که ۵۰ تومان پایین‌تر از روز دوشنبه بود. به گفته فعالان، ادامه عرضه دلار زیر مرز ۱۰هزار  تومانی نشان دهنده آن است که بازارساز حداقل در کوتاه‌مدت تمایلی ندارد که قیمت در سطوح بالاتر نوسان کند. در بازار آزاد نیز روز گذشته قیمت توانی برای نوسانات شدید نداشت و عمدتا در مرز ۱۰ هزار تومانی تغییرات خود را انجام داد. به گفته فعالان، دیروز افراد زیادی در بازار حضور نداشتند و حجم معاملات به میزان بسیار کمی رسیده بود. در چنین شرایطی که تقاضای زیادی در بازار وجود نداشت، برخی معامله‌گران غیررسمی حتی حاضر بودند دلار خود را پایین‌تر از مرز ۱۰ هزار تومانی به فروش برسانند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، در‌صورتی‌که میزان تقاضا در همین سطوح فعلی باقی بماند، احتمال کمی وجود دارد که قیمت دلار نوسانات زیادی را طی روزهای آتی تجربه کند. این در حالی است که گروه دیگری باور دارند، هر چقدر به آغاز سال جدید میلادی نزدیک‌تر شویم و به‌خصوص در هفته اول سال جدید میلادی،  میزان تقاضا شدت بیشتری پیدا می‌کند. از نظر آنها، با توجه به چنین چشم‌اندازی می‌توان انتظار داشت که قیمت دلار کمی از سطوح فعلی فاصله بگیرد. این در حالی است که کاهشی‌های بازار نگاه متفاوتی دارند. از نظر آنها، با عرضه‌ای که بازارساز در هفته‌های اخیر انجام داده است، این انتظار را می‌توان داشت که بتواند پاسخگوی تقاضای فصلی نیز باشد. به گفته آنها، در روزهای اخیر نیز صرافی‌های بانکی خریدهای اسکناس بیشتری داشتند و در نتیجه سمت عرضه بازارساز ممکن است تقویت نیز شده باشد. عموما در بازار ارز، بیشتر معامله‌گران به‌دلیل پایین آمدن شدت نوسانات، بااحتیاط زیادی در موردافزایش قیمت صحبت می‌کنند. در این شرایط، کارشناسان ضمن اشاره به تغییر وضعیت انتظاری باور دارند، بازارساز باید قیمت را در سطحی نگه دارد که توان حمایت از آن را داشته باشد و اجازه ندهد که قیمت دچار شوک‌های نوسانی شود که موجب ورود تقاضای احتیاطی به بازار می‌شود. به گفته آنها، مهم‌ترین عاملی که در هفته اول مهرماه قیمت را به سطح ۱۹ هزار تومانی برد، ورود تقاضای افراد عادی به بازار بود و بازارساز باید طی ماه‌های آتی تمام تلاش خود را به کار بندد تا از بازگشت این نوع تقاضا به بازار جلوگیری کند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 83


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 28 آذر 1397 ] [ 8:54]
تاریخ
یک نماینده مجلس با اشاره به درگیری مسئولان گمرک با یک نماینده و عذرخواهی وزیر اقتصاد، از جمع آوری ۴۰ امضا برای استیضاح این عضو کابینه خبر داد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایلنا،‌ علی کرد در جمع خبرنگاران اعلام کرد: نمایندگان استیضاح وزیر اقتصاد را به دلیل توهین به نماینده سراوان کلید زده‌اند و عزل رئیس و مسئول حراست گمرک را دنبال خواهند کرد که تاکنون 40 امضا جمع شده است.

بنابراین گزارش،روز گذشته محمد باسط ‌درازهی نماینده مردم سراوان با حضور در یک مکان اداری درخواستی خارج از قانون از کارمند اداره گمرک داشت  که با مخالفت کارمند مواجه شد که اعلام کرد، از شما دستور نمی‌گیرم. سپس درازهی با لحنی توهین‌آمیز با کارمند حرف می‌زند و الفاظ زشتی را خطاب به وی به کار می‌برد. در نهایت این برخورد  زشت نماینده سراوان با کارمند اداره گمرک سبب شد که یکی از مراجعان وی را با عصبانیت به بیرون براند.

اما فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در جلسه علنی مجلس پس از طرح موضوع انتشار کلیپ این ماجرا در فضای مجازی، از درازهی عذرخواهی کرد و کلیپ را تقطیع‌شده و خلاف واقعیت دانست.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 62


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 28 آذر 1397 ] [ 8:50]
تاریخ
امروز و در ادامه روند نزولی بازار سهام، ۵ شرکت پالایشگاه تبریز، سرمایه گذاری صنعت بیمه، فرابورس، کارخانجات مخابراتی و قند چهارمحال از رویدادهای با اهمیت خبر دادند.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان معاملات امروز بازار سهام که شاخص بورس بازهم با سیر نزولی و کاهش 603 واحدی آماده عقب نشینی به کانال 158 هزار واحدی شد، شرکت های پالایشگاه تبریز، سرمایه گذاری صنعت بیمه، فرابورس، کارخانجات مخابراتی ایران و قند چهارمحال از رویدادهای با اهمیت خبر دادند.

در این میان ، نماد "شبریز" از همان اول وقت معاملات بسته و برای فردا آماده بازگشایی شد و در برابر افزایش قیمت سهام "وبیمه و قچار"، دو نماد" فرابورس و لکما" با کاهش بها روبرو شدند.

پالایشگاه تبریز (دریافت تخفیف 84.7 میلیارد تومانی و مربوط به خرید سهام پتروشیمی تبریز و اثر 215 ریالی بر سود) اینجا

سرمایه گذاری صنعت بیمه ( مزایده سه واحد از ساختمان اداری در میرداماد ) اینجا

فرابورس ( تغییراطلاعات برآورد شده سال مالی جاری و افزایش درآمد و هزینه ها ) اینجا

کارخانجات مخابراتی ایران (فروش ملک مسکونی در شیراز) اینجا

قند چهارمحال (توضیحات عملکرد شش ماهه منتهی به شهریوراینجا

انتهای پیام


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 182


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 28 آذر 1397 ] [ 8:50]
تاریخ

بازار سهام در حالی هفته گذشته را با زیانی در محدوده یک درصد پشت سرگذاشت که بازیگران عمده برای هفتمین هفته متوالی به حمایت از بازار اقدام کرده و نقدینگی را در زمین خود حفظ کردند. بر این اساس در معاملات هفته منتهی به ۲۱آذر ماه، ۷۴میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

 

بررسی خریدهای صورت‌گرفته از سوی بازیگران بورسی در هفته گذشته نشان از آن دارد سهام کالایی بورس تهران همچنان در صدر خرید حقوقی‌های بازار قرار داشت. به‌طوری‌که خرید سهام فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، پالایشی و معدنی در کانون توجه سهامداران عمده بود. این در حالی است که صنایع کوچک‌تر بورسی همچون خودرویی‌ها مورد تقاضای معامله‌گران خرد قرار گرفت.  بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نمادهای فلزی به بیش از ۳۵میلیارد تومان رسید. این روند در پتروشیمی‌ها با خالص خرید ۲۸میلیارد تومانی، در پالایشی‌ها و معدنی‌ها نیز هر‌کدام به ترتیب با خالص خرید ۵/ ۲۷میلیارد تومانی و ۲۲میلیارد تومانی حقوقی‌ها دنبال شد. در مقابل سهامداران خرد توانستند بیش از ۳۱میلیارد تومان نقدینگی را با خرید سهام خودرویی به پرتفوی خود منتقل کنند. همچنین حقیقی‌ها در خرید سهام بانکی نیز توجه خاصی نشان داده و در نهایت خالص خرید ۱۴میلیارد تومانی را در این گروه ثبت کردند.

نگاهی به جابه‌جایی‌های هفتگی

بررسی روند تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در هفته منتهی به ۲۱آذرماه نشان می‌دهد در بیشتر روزهای هفته، حقوقی‌ها با خریدهای پرحجم خود توانستند خالص خرید مثبتی را ثبت کنند. به این ترتیب تنها در نخستین روز کاری هفته، سهامداران خرد با خریدهای پرحجم خود، تغییر مالکیت را در زمین خود منتقل کردند؛ به‌طوری‌که معاملات روز شنبه با تغییر مالکیت ۷/ ۲۶میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی آغاز شد.

 این روند در معاملات روز یکشنبه مجدد به سمت پرتفوی حقوقی‌ها تغییر مسیر داد. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در این روز به حدود ۱۲میلیارد تومان رسید. جابه‌جایی‌ها در معاملات روز دوشنبه به بیشترین میزان خود در مقیاس هفتگی رسید؛ به‌طوری‌که در این روز خالص خرید حقوقی‌ها به ۴/ ۴۷میلیارد تومان رسید. این روند در معاملات روز سه‌شنبه با جابه‌جا‌یی ۴/ ۱۵میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران عمده ادامه یافت. همچنین خالص خرید ۵/ ۲۶ میلیارد تومانی حقوقی‌ها در معاملات روز چهارشنبه سبب شد تا برآیند جابه‌جایی‌ها در هفته گذشته به ۷۴میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان برسد.

خودرویی‌ها در صدر خرید حقیقی‌ها

شاخص گروه خودرویی در حال هفته گذشته را با ثبت بازدهی ۲/ ۳درصدی پشت سرگذاشت که بازدهی این صنعت از ابتدای سال تا‌کنون به بیش از ۲۸درصد رسید. همان‌طور که عنوان شد سهامداران خرد خریدهای قابل‌توجهی در نمادهای خودرویی داشتند که این امر با تغییر مالکیت بیش از ۳۱میلیارد تومانی نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌ها همراه شد. در این میان بیشترین خرید صورت گرفته در نماد ایران‌خودرو بود؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌های «خودرو» به بیش از ۱۳میلیارد تومان رسید. در این راستا ۶میلیون سهم «خودرو» در معاملات روز شنبه توسط شرکت سرمایه‌گذاری سمند عرضه شد.موتورسازان‌تراکتورسازی‌ایران‌ نیز با ثبت خالص خرید ۶میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در این هفته بود.

خریدهای پرحجم در فلزی‌ها

رصد خرید و فروش‌های صورت‌گرفته از سوی سهامداران عمده نشان از آن دارد که این گروه از بازیگران بیشترین حمایت را در نمادهای فلزی داشتند. در حالی خالص خرید حقوقی‌ها در این صنعت به بیش از ۳۵میلیارد تومان رسید که خرید سهام فولاد مبارکه در صدر این جمع‌آوری‌ها قرار داشت؛ به‌طوری‌که حقوقی‌ها در تمامی روزهای هفته، خرید سهام «فولاد» را در اولویت قرار داده و در نهایت ۶/ ۱۹میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند. در حالی شاخص گروه فلزی در هفته گذشته با زیان ۶/ ۳درصدی مواجه شد که در این راستا «فولاد» زیان ۵/ ۳درصدی را در مقیاس هفتگی به نمایش گذاشت. در بیشتر روزهای هفته صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر اقدام به جمع‌آوری سهام «فولاد» کرد که در مجموع با افزودن ۱۳میلیون سهم، درصد مالکیت خود را در این نماد به ۰۲/ ۱درصد رساند. ملی مس ایران نیز درحالی هفته گذشته را با زیانی در محدوده ۳درصدی به پایان برد که حمایت‌های حقوقی‌ها مانع از افت بیشتر در این نماد شد. بر این اساس «فملی» نیز با جابه‌جایی بیش از ۹میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی، در فهرست نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها قرار گرفت. در این میان ۶میلیون سهم مزبور را موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران در جریان  معاملات روز یکشنبه خریداری کرد.

بانکی‌ها در دو جبهه متفاوت

بازیگران بازار در هفته‌ای که گذشت به خرید سهام گروه بانکی نیز توجه نشان دادند. در حالی هر دو گروه از معامله‌گران (حقیقی و حقوقی)‌ به خرید سهام این گروه تمایل داشتند که در نهایت خالص جابه‌جایی‌ها در زمین سهامداران خرد قرار گرفت. بر این اساس حدود ۵/ ۱۴میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این میان حقیقی‌ها خریدهای پرحجمی در نماد بانک تجارت داشتند. به‌طوری‌که ۱۱میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «وتجارت» منتقل شد. تکرار شنیده‌ها درخصوص افزایش سرمایه بانک تجارت از محل تجدید ارزیابی‌ها نه‌تنها معاملات پرحجم این نماد را در هفته (مبادله بیش از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون سهم) رقم زد، بلکه به صف خرید نیز کشاند. در نهایت بازدهی بیش از ۱۲درصدی در کارنامه هفتگی «وتجارت» ثبت شد. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایرانیان به‌عنوان حقوقی فعال در «وتجارت» در بیشتر روزهای هفته به خرید سهم پرداخت و در مجموع ۵/ ۱۰میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود. بانک ملت نیز از دیگر نمادهای مورد‌توجه حقیقی‌ها در این گروه بود که در نهایت خالص خرید ۳/ ۴میلیارد تومانی را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت در تمامی روزهای هفته گذشته به خرید سهام مزبور پرداخت و در مجموع بیش از ۷میلیون سهم «وبملت» را به پرتفوی خود افزود.  اما در مقابل بازیگران عمده، خریدهای پرحجمی در دو نماد بانک پارسیان و بانک کارآفرین داشتند که در نهایت هر‌کدام از دو نماد مزبور با جابه‌جایی ۷۳۰میلیون تومانی و ۳۰۰میلیون تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبه‌رو‌ شدند. در نماد «وپارس» نیز حقوقی شرکت یعنی گروه مالی بانک پارسیان در بیشتر روزهای هفته به جمع‌آوری سهم پرداخت و بیش از ۳میلیون سهم را در این هفته خریداری کرد.

حمایت از سهام معدنی

شاخص گروه معدنی نیز در حالی هفته گذشته را با زیان ۶/ ۰درصدی سپری کرد که حقوقی‌ها با خریدهای پرحجم خود، به حمایت از نمادهای این گروه پرداخته و مانع از ثبت افت بیشتر در این گروه شدند. به این ترتیب در نهایت ۲۲میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی منتقل شد.در صدر این خریدها، جمع‌آوری سهام معادن و فلزات قرار داشت که خالص خرید بیش از ۷میلیارد تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. گل‌گهر و چادرملو نیز از دیگر نمادهای این گروه بودند که با خالص خرید مثبت حقوقی‌ها روبه‌رو‌ شدند به‌طوری‌که جابه‌جایی ۶/ ۶میلیارد تومانی در نماد «کگل» و بیش از ۴میلیارد تومانی در نماد «کچاد» شکل گرفت. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر به‌عنوان حقوقی فعال در این نمادها، در بیشتر روزهای هفته به خرید سهام مزبور پرداخت.

پالایشی‌ها در کانون توجه بزرگان

رصد صنایع مورد‌توجه حقوقی‌ها در هفته گذشته نشان از آن دارد که این دسته از بازیگران، خرید سهام پالایشی را نیز در کارنامه خود ثبت کردند. در حالی شاخص صنعت پالایشی در هفته گذشته با افت ۵/ ۳درصدی مواجه شد که به‌نظر می‌رسد خریدهای حقوقی‌ها در راستای ممانعت از افت بیشتر نمادهای این گروه بوده است. به این ترتیب در مجموع ۲۷میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی این گروه جابه‌جا شد. در این میان بیشترین خرید صورت‌گرفته در نماد پالایش نفت اصفهان بود. نماد «شپنا» که در هفته گذشته با زیان ۵درصدی مواجه شده بود، از حمایت حقوقی‌ها برخوردار شد. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد به بیش از ۱۲میلیارد تومان رسید. در این میان گروه مالی ملت به‌عنوان حقوقی فعال در «شپنا» عرضه‌هایی در این نماد داشت. به‌طوری‌که این حقوقی در معاملات روز‌های شنبه و چهارشنبه اقدام به فروش سهام «شپنا» کرد و در مجموع یک میلیون سهم مزبور را از پرتفوی خود خارج کرد. پالایش نفت بندرعباس نیز از دیگر نمادهای مورد‌توجه حقوقی‌ها در این هفته بود. به‌طوری‌که با خریدهای پرحجم حقوقی‌ها، بیش از ۷میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده «شبندر» منتقل شد. در حالی بانک رفاه کارگران در معاملات روز چهارشنبه ۳میلیون و ۶۰۰هزار سهم «شبندر» را خریداری کرد که صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر در تمامی روزهای هفته به حمایت از این سهم اقدام کرد. در مجموع این صندوق بیش از ۱۲میلیون سهم «شبندر» را در کارنامه خریدهای هفتگی خود ثبت کرد. البته صندوق مزبور به‌عنوان حقوقی فعال در دیگر نماد پالایشی یعنی پالایش نفت تهران نیز اقدام به خریدهای روزانه کرد و در نهایت ۱۰میلیون سهم «شتران» را در هفته گذشته خریداری کرد. این حمایت‌ها سبب شد تا پالایش نفت تهران خالص خریدی در حدود ۵میلیارد تومان را از سوی حقوقی‌ها تجربه کند.

10 (1)


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 134


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 24 آذر 1397 ] [ 14:17]
تاریخ

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با افت یک درصدی شاخص، هفته‌ای منفی را پشت سرگذاشت. در هفته گذشته معامله‌گران علاوه بر مشکلات قبلی بازار نظیر افت بهای دلار در برابر ریال و نگرانی از وضعیت شرکت‌های صادر‌کننده، کاهش بهای نفت و مواد خام و کمبود نقدینگی شاهد بازگشت مشکل خرابی سیستم معاملات نیز بودند. مساله‌ای که علاوه بر یک روز توقف معاملات فرابورس طی معاملات روز سه‌شنبه، در روز چهارشنبه نیز برای دقایقی فرابورس را به محاق برد و در نهایت معاملات نماد تازه‌وارد مادیران در خارج از ساعت معاملات برای ۵دقیقه ادامه یافت.

 

در هفته گذشته روز سه‌شنبه مشکلات فرابورس زمانی آغاز شد که نماد تازه‌وارد مادیران که در روز نخست نزدیک به ۳۰۰هزار نفر اقدام به خرید سهام آن کرده بودند با تعادل نسبی و فشار ورود دستورات فروش مواجه شد که همین مساله هسته معاملات فرابورس را با مشکل مواجه ساخت. هسته معاملات بورس تهران توان پردازش محدود دستورات در هر ثانیه را دارد و وارد شدن پرتعداد دستورات خرید یا فروش می‌تواند آن را از کار بیندازد و این مساله اینک به‌عنوان حواشی مدل جدید عرضه‌های اولیه مطرح شده است. سیستم جدید عرضه‌های اولیه یعنی بوک بلدینگ به دلیل تغییرات داده شده در روش جهانی اینک حواشی تازه‌ای برای بازار ایجاد کرده است. ایجاد سهمیه‌بندی و دامنه نوسان قیمت در سیستم بوک بلدینگ که در روش جهانی وجود ندارد سبب شده است هزاران نفر برای کسب سود متقاضی خرید سهام در عرضه اولیه باشند، به گونه‌ای که در عرضه اولیه مادیران ۳۰۰هزار نفر و در عرضه اولیه روز چهارشنبه در مورد کشت و صنعت اصفهان ۲۵۳هزار نفر اقدام به خرید سهام کرده‌اند. این حجم عظیم خریداران علاوه بر اینکه سبب می‌شود هنگام فروش ناگهانی این تعداد کد، سیستم معاملات قادر به انجام دستورات نبوده و انباشت سفارشات باعث از کار افتادن سیستم معاملات ‌شود. در این شرایط اکثر کارشناسان خواهان وفادار بودن مسوولان بازار به روش‌های جهانی و عدم تغییر در آنها هستند. امری که می‌تواند حواشی بزرگتر از مساله اصلی ایجاد کند.

در این شرایط اعلام شروع معاملات آتی شاخص سهام در هفته آینده نیز مورد توجه بازار است. این معاملات در صورتی که به‌صورت اصولی و نظیر معاملات جهانی انجام شود، می‌تواند برای نخستین‌بار ابزار مناسبی برای مهار ریسک بازار پدید بیاورد. پس از آنکه معاملات آتی سهام در بازار نتوانست به دلایل فنی به ویژه وجود دامنه نوسان، حجم مبنا و توقف‌های پر‌تعداد نمادها راه به‌جایی ببرد اینک آتی شاخص اگر بتواند از دست‌انداز مشکلات فنی و عدم پوشش معاملات توسط شرکت‌های نرم‌افزاری کنونی بازار بگذرد، می‌تواند موثر باشد. به ویژه اگر دامنه آن به سمت معاملات شاخصی و همچنین ایجاد «سکتور‌فاندها» گسترش یابد.

در این شرایط روز چهارشنبه بازار داد وستد سهام همچنان ضعیف بود. شاخص کل با افت ۸۸۳واحدی (معادل ۵/ ۰ درصد) مواجه شد و به رقم ۱۶۵هزار و ۳۵۲واحد رسید. روز چهارشنبه نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، فولاد خوزستان، نفت و گاز پارسیان، پالایشگاه‌های بندرعباس و تهران بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند. شاخص کل هم‌‌وزن اما روز چهارشنبه با افزایش ۱/ ۰ درصدی، عدد ۲۷هزار و ۷۴۳ واحد را به نمایش گذاشت. در گروه بانکی، پس از اعلام نظر حسن امیری، معاون نظارت بر ناشران بورس مبنی بر امکان انتقال بانک پاسارگاد به بازار پایه، این بانک صورت‌های مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۹۵ و ۹۶ را منتشر کرد. بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده، بانک پاسارگاد در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم ۳۳۲ ریال سود محقق کرده است این در حالی است که شرکت در مدت مشابه سال قبل (سال ۹۵) به ازای هر سهم ۱۲۹ ریال زیان محقق کرده بود. افزایش ۱۱۸ درصدی مجموع درآمدها از عمده دلایل شناسایی سود نسبت به مدت مشابه سال قبل است. این شرکت براساس عملکرد ۱۲ ماهه برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۶، مبلغ ۱۶ هزار و ۷۱۹ میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است.

در گروه تجهیزات، پروژه نوسازی زیرساخت کارخانه کشتی‌سازی بوشهر توسط شرکت صدرا افتتاح شد. به گزارش «تسنیم»، محمدرحیم دهقانی با بیان اینکه پروژه نوسازی زیرساخت کارخانه کشتی‌سازی بوشهر با توان متخصصان صدرا و مهندسان داخلی اجرا شده، گفت: این سه پروژه با اعتبار ۹ میلیارد تومانی شامل حوضچه تعمیراتی، سیستم بالابر کارخانه و لایروبی حوضچه است.وی افزود: در ساخت این سه پروژه ۲ میلیارد تومان صرفه‌جویی انجام شده و این شرکت با تولید انواع سازه‌های دریایی فرصت شغلی بیش از ۳۵۰۰ نفری فراهم کرده است. دهقانی با اشاره به توانمندی صدرا گفت: این کارخانه که سال گذشته رو به تعطیلی بود با بازسازی زیرساختی، زمینه اشتغال بیش از هزار نفر را فراهم کرده است.

در گروه ارتباطات، شرکت‌ های‌وب درباره پروژه مهم USO۲ دست به شفاف‌سازی زد. بر این اساس، «های‌وب» از اخذ گواهی قبولی نهایی تعهدات دوره تامین خدمت و شروع دوره ارائه خدمت پروژه USO۲ از مجری طرح در ۲۱ آذر ماه خبر داد و اعلام کرد: بر این اساس شروع دوره ارائه خدمت از ۳۱ اردیبهشت سال جاری محسوب خواهد شد.تعهدات الحاقیه قرارداد USO۲ (با موضوع ۲۵‌درصد افزایش حجم و مبلغ قرارداد) نیز انجام و فرآیند آزمایش و تحویل آن به پایان رسیده است و شرکت در انتظار صدور گواهی قبولی نهایی (دوره تامین خدمت) الحاقیه مذکور است.

در گروه ساختمانی، شرکت نوسازی و ساختمان تهران از تصمیم خود برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی خبر داد. بر اساس پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده، سرمایه شرکت از مبلغ ۷۵۰ میلیارد ریال به ۲۷۴۳ میلیارد ریال (۲۶۶ درصد رشد) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختار مالی و برون‌رفت از شمول ماده۱۴۱ قانون تجارت افزایش خواهد یافت.در گروه لوازم خانگی، در پی افزایش شدید قیمت لوازم خانگی و رکود بی‌سابقه در خرید مردم، فروشندگان بالاخره مجبور به کاهش قیمت شدند و طبق اعلام رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران، از شنبه آینده کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت را شاهد خواهیم بود. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با اشاره به کاهش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی سه برند داخلی اسنوا، دوو و بوتان که از روز شنبه آغاز خواهد شد، گفت: دو برند خارجی بکو و بوش نیز قیمت اجناس لوازم خانگی خود را کاهش داده‌اند.در گروه غذایی، قند چهارمحال از فروش ملک مشارکتی خود با قند اصفهان خبر داد. فروش ملک واقع در ماهشهر (مشارکت با قند اصفهان به میزان ۸۷/ ۳۶ درصد قدرالسهم) و ۵۱ میلیارد ریال سود شناسایی شده که ۳۶ درصد آن برای «قصفها» است.

در گروه فلزی در حالی که بازار جهانی فلزات در تعادل نسبی است، زرین معدن از افزایش ۶۷درصدی سرمایه خود از محل سود انباشته خبر داد. گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال به ۵۰۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز برای تحصیل سرمایه‌گذاری جدید در شرکت زرین روی کاسپین، جبران مخارج سرمایه‌ای شرکت به منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌پذیر (شرکت توسعه معادن سرب و روی مهدی‌آباد) و همچنین طرح توسعه کانسار مس قلعه علیمراد خواه ملایر و در نهایت اجرای سه طرح جدید: الف) خرید معدن سرب و روی اول. ب) خرید معدن سرب و روی دوم. ج) اکتشاف و پی‌جویی پهنه معدنی اراک که در تاریخ ۲۱ آذر ۹۷ به تصویب هیات‌ مدیره رسیده است.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت)‌ در بورس به ۳۲۳میلیارد تومان و در فرابورس نیز به ۵۳۰میلیارد تومان رسید. با این کارنامه ارزش معاملات در کل هفته با افت ۲۱درصدی به رقم ۲هزار و ۷۳۸میلیارد تومان رسید. شاخص نیز با افت یک درصدی بازدهی معامله‌گران را به ۷۲درصد در سال جاری عقب راند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 60


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 24 آذر 1397 ] [ 14:16]
تاریخ

در هفته سوم آذرماه بهای دلار با افت ۱۰ درصدی همراه بود که روند متفاوتی نسبت به دو هفته نخست ثبت کرد. اگرچه در این هفته نیز از سطح قیمت‌های سکه بهار آزادی کاسته شد، اما این روند نزولی همگام با کاهش بهای دلار نبود. «انتظارات معامله‌گران مبنی‌بر بازگشت بهای دلار»، «شیوه متفاوت عرضه با بازار ارز»، «افزایش تقاضای مصرفی در بازار»، «افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی» و «شرایط امنیتی‌تر در بازار ارز نسبت به سکه» پنج عاملی بود که مانع از افت شدید بهای فلز زرد همتراز با قیمت دلار شد.

 

در سومین هفته آذرماه، دلار نه‌تنها مسیر افزایشی دو هفته پیش را ادامه نداد، بلکه بیش از ۱۰ درصد از ارزش خود را طی ۶ روز کاری از دست داد. سکه تمام بهار آزادی نیز هفته کاهشی را پشت سر گذاشت؛ با این تفاوت که بسیار کمتر از شاخص ارزی افت قیمت را تجربه کرد. روز پنج‌شنبه، دلار پس از ۵ روز کاهش متوالی مسیر خود را تغییر داد و با ۱۰۰ تومان افزایش روی عدد ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان قرار گرفت. البته این افزایش تنها تسکین جزئی برای نوسان‌گیران بازاری بود که طی یک هفته به ازای هر دلار حدود ۴/ ۱۰ درصد ضرر را متحمل شدند. در مقابل، در بازار سکه، این فلز گرانبها، روز پنج‌شنبه دومین افزایش متوالی خود را ثبت کرد و با ۵۰ هزار تومان افزایش به قیمت ۳ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسید. سکه پنج‌شنبه دو  هفته پیش روی قیمت ۳ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان به کار خود پایان داده بود؛ در نتیجه طی هفته گذشته با افت ۶/ ۵ درصدی مواجه شد. کاهش ناهمسان قیمت سکه در مقابل نزول دو رقمی شاخص ارزی موجب شد حباب فلز گرانبهای داخلی به بیش از ۳۰۰ هزار تومان برسد. سکه دو هفته پیش نیز در‌حالی‌که دلار تنها ۴دهم درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود، نزدیک به ۳ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند.  به گفته برخی فعالان، ۵ ضلع در بازار سکه مانع از آن شده‌اند که این فلز گرانبها متناسب با دلار کاهش قیمت را تجربه کند.  به باور شماری از فعالان، اولین ضلع یا به‌عبارتی مهم‌ترین دلیلی که موجب مقاومت معامله‌گران بازار سکه شده است، به انتظارات آنها بازمی‌گردد. این دسته باور دارند، قیمت دلار در یک فضای هیجانی در مسیر کاهشی قرار گرفته است و می‌تواند به صورت غافلگیرانه مسیر خود را تغییر دهد. به گفته بازیگران باتجربه بازار، در چنین شرایطی سکه‌بازان تصمیم می‌گیرند با احتیاط بیشتری در موقعیت فروش قرار بگیرند و بیشتر تماشاچی وضعیت بازار باشند. در این میان، عده‌ای باور دارند، عرضه در دسترس و راحت در بازار ارز موجب شده است که نوسان‌گیران نتوانند قیمت‌های بازار را دچار تغییرات بی‌بنیاد کنند؛ ولی در بازار سکه عرضه‌ای به شکل بازار ارز وجود ندارد. در واقع در بازار سکه، بسیاری از معامله‌گران برای اینکه از ارزش دارایی خود حفاظت کنند، تمایلی ندارند که در موقعیت فروش قرار بگیرند. آنها خطر عرضه مستقیم و در دسترس سکه را نیز در مقابل خود نمی‌بینند. ضلع سومی که از نظر معامله‌گران از قیمت سکه و طلا تا حدی محافظت می‌کند تقاضای مصرفی است که معمولا پس از ماه‌های محرم و صفر در این بازار بیشتر می‌شود.

برخی دیگر از معامله‌گران باور دارند، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی موجب شده است که سکه بازان تا حدی رفتار احتیاطی را در برابر کاهش قیمت‌ها پیشه کنند. برخی از معامله‌گران داخلی باور دارند، تنش‌های جهانی به اندازه‌ای بالاست که می‌توان باز هم شاهد افزایش قیمت بیشتر طلای جهانی بود. طلای جهانی طی هفته گذشته به مرز مهم هزار و ۲۵۰  دلاری نیز نزدیک شد. با این حال، بیشتر معامله‌گران عنوان می‌کنند اونس در ۹ ماه اخیر نقش اساسی را در انتظارات معامله‌گران بازار داخلی ایفا نکرده است.

در کنار این، برخی از معامله‌گران باور دارند شرایط امنیتی در بازار ارز نسبت به بازار سکه بیشتر است. از نظر آنها برخی معامله‌گران سنتی همچنان در این گونه شرایط ترجیح می‌دهند به جای بازار ارز، به معاملات بازار سکه و طلا وارد شوند؛ چرا که این گونه تصور می‌کنند ریسک معامله در این بازار بسیار کمتر از بازار ارز است.  در‌حالی‌که از نظر شماری از فعالان، این پنج ضلع مانع از آن شده‌اند که قیمت سکه افت زیادی را تجربه کند، عده دیگری از معامله‌گران باور دارند، در صورتی که دلار طی این هفته روند افزایشی را تجربه نکند، قیمت سکه با افتی به مراتب بیشتر از هفته‌‌های گذشته مواجه خواهد بود.

13 (3)

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 52


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 24 آذر 1397 ] [ 13:57]
تاریخ
رئیس بانک مرکزی عراق در چند روز آینده اخباری در رابطه با معاف شدن این کشور همسایه از تحریم های آمریکا علیه ایران منتشر می شود.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بغداد الیوم، علی العلاق در رابطه باتحریم های آمریکا علیه ایران گفت: از سال 2012 و بعد از تحریم های ضد ایرانی، بانک مرکزی عراق با مشکلاتی در تبادلات دلاری ، مواجه و عراق مجبور شد برای رفع این مشکل از ارزهای دیگری استفاده کند. با گسترش تحریم ها، حتی پرداخت با ارز های دیگر نیز محدود شد. 

وی با اشاره به تلاش هایی برای معاف شدن عراق از تحریم های آمریکا علیه ایران ، ادامه داد: گفت وگو با آمریکا به مرحله مناسبی رسیده و بزودی این موضوع نهایی و اعلام عمومی می شود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 53


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 24 آذر 1397 ] [ 13:56]
تاریخ
با ثبت سومین افت پیاپی در هفته جاری، دلار به زیر مرز ۱۲ هزار تومانی رفت. در چهارمین روز هفته، شاخص بازار ارز ۳۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه فروشندگان همچنان دست بالا را در بازار داشتند و حتی در مقطعی برخی از دلالان حاضر شدند ارز خود را زیر مرز ۱۲ هزار تومانی به فروش برسانند. به گفته شماری از فعالان، رفتار بازارساز نیز در روز سه‌شنبه برای برخی معامله‌گران تداعی‌کننده آن بود که تمایلی ندارد قیمت با هیجان در مسیر نزولی قرار بگیرد، بلکه به‌دنبال افت آرام و با پشتوانه است. این دسته از معامله‌گران به افت آرام قیمت دلار بر تابلوی یکی از صرافی‌های بزرگ دولتی اتکا می‌کردند و عنوان کردند در مقطعی از روز قیمت این صرافی با نرخ بازار یکسان شده بود. حال آنکه در روزهای پیشین، قیمت این صرافی معمولا از نرخ بازار کمتر بود.
 

با این حال، به گفته برخی فعالان، آنچه در روزهای اخیر در بازار بیش از هر زمانی به چشم می‌آید، ناتوانی دلالان از ایجاد نوسان در قیمت‌های بازار است. به باور این دسته، کمبود تقاضا مهم‌ترین عاملی است که دلالان را به گوشه‌ای از بازار رانده است؛ دلالان نیز در روزهای اخیر از اصطلاحاتی مانند« ریال نیست»، «بزرگان نقدینگی ندارند» و...به کرات استفاده می‌کنند و دلیل رویه نزولی بازار را نیز افت تقاضا می‌دانند. از نظر آنها، معامله‌گران بزرگ پیش‌تر ارزمورد نیاز خود را تهیه کرده‌اند و برخی دیگر نیز دلارهای بالاخرید روی دستشان مانده است؛ درنتیجه آنها در شرایط کنونی نقدینگی ندارند که بار دیگر در موقعیت خرید قرار بگیرند.

از آن سو در روزهایی که تقاضا در بازار کاهش پیدا کرده است، بازارساز نیز با اقدامات خود شرایط را برای نوسان‌گیری دلالان سخت‌تر کرده است. عده‌ای باور دارند عرضه ارز به شکل‌های مختلف موجب شده است که دلالان نتوانند با اهرم‌هایی مانند معاملات صوری و فردایی برای افزایش قیمت استفاده کنند. از سوی دیگر، شرایط معامله برای دلالان نیز در بازار سخت‌تر شده است و آنها به‌دلیل برخورد‌های امنیتی ترجیح می‌دهند در روند بازار کمتر مداخله کنند. البته برخی از فعالان باور دارند، چنین رویه‌ای که دلالان در پیش گرفته‌اند مربوط به این روزهای کم تقاضاست. از نظر آنها، اگر تقاضایی در بازار وجود داشت، دلالان خطر مسائل امنیتی را به جان می‌خریدند تا کسب سود کنند؛ ولی در شرایط فعلی نه تنها امکان کسب سود از بازار را ندارند، بلکه با دستگیری ممکن است سودهای ارزی گذشته خود را نیز از دست بدهند.

برخی فعالان، یکی از نشانه‌های مدیریت بازار توسط سیاست‌گذار را به نوع قیمت‌گذاری یکی از صرافی‌های دولتی نسبت می‌دادند. به گفته آنها، این صرافی تا حدود ساعت ۲ بعدازظهر قیمت فروش دلار بر تابلوی خود را در کانال ۱۲ هزار تومان نگه داشته بود و تنها در اواخر روز بود که قیمت را به کانال ۱۱ هزار تومانی برد و عدد ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان بر تابلوی این صرافی نقش بست.   روز سه‌شنبه سکه تمام بهار آزادی نیز تحت‌فشار فروش قرار داشت. ساعت ۴ بعدازظهر روز چهارم هفته سکه بر روی عدد ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان ایستاد که ۱۰۰ هزار تومان پایین‌تر از روز دوشنبه بود. در شرایطی که قیمت سکه سیر نزولی دارد، روز گذشته «ایرنا» نیز خبر داد که بیش از ۹۸ درصد از سکه‌های پیش‌فروش تحویل خریداران داده شده است؛ ولی همچنان خریداران حدود یکصد هزار سکه سراغ بانک ملی برای تحویل سکه خود نرفته‌اند. برخی خریداران که اغلب در تعداد بالا سکه خریده‌اند به‌دلیل آنکه مکان امنی برای نگهداری سکه خود ندارند، ترجیح می‌دهند که سکه در بانک باقی بماند؛ زیرا حتی اگر بخواهند در صندوق‌های امانت بانک‌ها نگهداری کنند، باید نزد آن بانک افتتاح حساب کنند و اجاره یکساله آن را بپردازند.

 از مجموع بیش از هفت میلیون و ۶۱۷ هزار سکه پیش‌فروش شده، سررسید بیش از چهار میلیون و ۲۷۵ هزار سکه در پایان آبان‌ماه امسال به سر آمده و با توجه به توزیع بیش از ۹۸ درصد سکه‌ها بین خریداران، حدود ۴ میلیون و ۱۷۵ هزار سکه به دست صاحبانشان رسیده است. با این حال نگاهی به تاریخ سررسید سکه‌ها نشان می‌دهد تعداد سکه‌های سررسید یک ماهه ۷۹۸ هزار و ۹۸۰ قطعه بوده که خریداران تا اواخر آبان ماه مهلت دریافت آن را داشتند و براساس آخرین اطلاعات بیش از ۷۹۷ هزار سکه تحویل داده شده یعنی ۸/ ۹۹ درصد سکه‌های سررسید یک ماهه با موفقیت توزیع شده‌اند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 65


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 07 آذر 1397 ] [ 9:40]
تاریخ
 دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران در حالی روز گذشته با اصلاحاتی همراه شد که این دستورالعمل از روز شنبه دهم آذرماه اجرایی خواهد شد. کاهش زمان توقف نمادها پس از نوسان ۲۰ درصدی به مدت ۶۰ دقیقه و عدم الزام ناشر به ارائه گزارش شفاف‌سازی از مهم‌ترین تغییرات رخ داده در این دستورالعمل است که می‌تواند نقدشوندگی بازار سهام را افزایش دهد.
دوگام مثبت در نقدشوندگی سهام

بازنگری در قوانین بورسی به منظور تسهیل در روند معاملات، رفع ابهامات و در نهایت افزایش نقدشوندگی و جلوگیری از قفل نقدینگی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین‌ موارد در معاملات بازار سهاممطرح است. این امر که در سال‌های اخیر بارها از سوی ارکان بازار مورد توجه قرار گرفته، روز گذشته نیز با اصلاحاتی همراه شد. بر این اساس در آخرین تغییرات صورت گرفته در این زمینه، اصلاحاتی درخصوص دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران ابلاغ شد.

پیش از این تمامی نمادهای مورد معامله در بازار سهام، طبق دستورالعمل توقف و بازگشایی بعد از نوسان مثبت ۲۰ درصد متوقف شده و بعد از شفاف‌سازی قادر به بازگشایی بودند. حال پس از اصلاح این قانون، دیگر الزامی برای انتشار گزارش شفاف‌سازی وجود نداشته و شفاف‌سازی مزبور تنها به نظر ناشر بستگی خواهد داشت. از دیگر تغییر‌های صورت گرفته، کوتاه شدن زمان توقف است؛ به‌طور‌ی‌که هر نماد تنها ۶۰دقیقه متوقف بوده و بعد از آن به‌صورت خودکار بازگشایی می‌شود. در همین راستا حداکثر توقف نمادها پس از نوسان ۵۰درصدی طی ۱۵ روز معاملاتی متوالی نیز به حداکثر ۲ روز کاری رسید. باید افزود تبصره‌هایی نیز به این مورد اضافه شده که جزئیات و اختیارات بیشتری را به بورس‌ها می‌دهد. بازنگری در تغییرات قیمت و تعداد روزهای معاملاتی موضوع مزبور توسط هیات مدیره بورس‌ و فرابورس از جمله این موارد است. به این ترتیب از روز شنبه ۱۰آذرماه شاهد اجرای دستورالعمل مزبور در راستای توقف ناشی از نوسان ۲۰درصدی، ۵۰درصدی و فرآیند تعلیق و بازگشایی نمادها اجرایی خواهد شد.

   نگاهی دقیق به تغییرات

در این راستا مهدی پارچینی، مدیرعملیات بازار نقد بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد: با توجه به مصوبه مورخ ۶ آبان سال ۹۷ هیات مدیره سازمان بورس مبنی بر اصلاح برخی از مفاد دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس تهران، از روز شنبه مورخ ۱۰ آذر مصوبه فوق درخصوص توقف ناشی از نوسان ۲۰ و ۵۰ درصدی و فرآیند تعلیق و بازگشایی نماد اجرایی خواهد شد.وی با اشاره به ماده ۱۷ مکرر این دستورالعمل گفت: در صورتی که قیمت پایانی سهم طی ۵ روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۲۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، بورس موظف است در اولین زمان ممکن از لحاظ فنی نماد معاملاتی را به مدت ۶۰ دقیقه در وضعیت سفارش‌گیری نگه دارد و سپس انجام معاملات را آغاز کند.

پارچینی در ادامه تاکید کرد: افشای اطلاعیه شفاف‌سازی درخصوص نوسان قیمت سهام توسط ناشر به‌صورت اختیاری خواهد بود. همچنین همزمان با وقفه معاملاتی بنا به این ماده، معاملات کلیه اوراق بهادار مرتبط با آن نماد (حق‌تقدم سهام و اوراق مشتقه) نیز در وضعیت سفارش‌گیری قرار می‌گیرد. وی در ادامه به ماده ۱۷ مکرر یک اشاره کرد و گفت: در صورتی که قیمت پایانی سهم طی ۱۵ روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۵۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، بورس موظف است در اولین زمان ممکن از لحاظ فنی نماد معاملاتی را متوقف کرده و از ناشر درخواست برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی کند. پارچینی در ادامه با اظهار این مطلب که نماد معاملاتی حداکثر ۲ روز کاری پس از توقف نماد معاملاتی با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد، گفت: تغییرات قیمت و تعداد روزهای معاملاتی موضوع این ماده، توسط هیات مدیره بورس قابل بازنگری است.

مدیرعملیات بازار نقد بورس اوراق بهادار تهران در ادامه اصلاحات صورت گرفته در زمینه ماده ۱۹ مکرر یک را در سه زمینه در اختیار سازمان بورس دانست و گفت: طبق اصلاحات انجام شده در این زمینه سازمان می‌تواند راسا یا به پیشنهاد بورس نماد معاملاتی را تعلیق کند. در گام نخست عدم افشای به‌موقع اطلاعات با اهمیت موضوع ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان توسط ناشر است. وی مورد دوم را ظن تقلب یا وجود دستکاری در اطلاعات منتشره یا صورت‌های مالی ناشر دانست و گفت: همچنین نیاز به بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر نیز مورد سوم در این راستا خواهد بود.

   تعلیق به چه صورت است؟

پارچینی در ادامه افزود: در صورت بروز هر یک از موارد فوق، سازمان نماد معاملاتی را حداکثر ۱۰ روز کاری تعلیق کرده و بلافاصله به ناشر اعلام و مراتب را به عموم افشا می‌کند. وی ادامه داد: در صورتی که ناشر طی این مدت، اطلاعات درخواست شده را ارائه نکند یا این انتشار در مهلت مشخص (حداکثر ۱۰ روز کاری) به سازمان ارائه نشود، سازمان می‌تواند ضمن اعلام بازگشایی نماد به بورس، به ناشر اخطار داده و مکاتبات را به عموم افشا کند.

   نگاهی به معامله تحت احتیاط

مدیرعملیات بازار نقد بورس اوراق بهادار تهران در ادامه به شرایط معاملات تحت احتیاط اشاره کرد و گفت: در صورت موافقت هیات‌مدیره سازمان با بازگشایی نماد به‌صورت «معامله تحت احتیاط»، نماد معاملاتی بازگشایی شده و به کارگزاران اعلام می‌شود که معاملات نماد پس از اخذ فرم «اطلاع از ابهام» امکان‌پذیر است. در این میان مهلت قابل ارائه جهت تداوم تعلیق یا بازگشایی نماد در شرایط «معامله تحت‌احتیاط» حداکثر ۶ ماه از تاریخ تعلیق نماد معاملاتی خواهد بود.

بر این اساس دامنه نوسان نماد معاملاتی که به‌صورت تحت احتیاط امکان معامله خواهد داشت ۴۰ درصد نوسان در حالت عادی بوده و در صورتی که به تشخیص بورس داشتن بازارگردان برای گشایش نماد تحت احتیاط الزامی باشد، شرایط و نحوه بازارگردانی توسط بورس تعیین می‌شود. پارچینی ادامه داد: پس از رفع دلایل مزبور و با اعلام سازمان بورس به عموم، نماد معاملاتی ناشی از تعلیق خارج می‌شود. در صورتی که در شرایط معامله تحت احتیاط قرار داشته باشد، پس از انتشار فرم‌های لازم، معاملات به حالت عادی بازگشته و تکمیل فرم «اطلاع از ابهام» ضرورت نخواهد داشت. وی در ادامه به تبصره ۴ این ماده اشاره کرد و افزود: در صورتی که نماد معاملاتی ناشر در فاصله کمتر از ۲ سال (۲۴ ماه) برای مرتبه دوم در شرایط «معامله تحت احتیاط» قرار گیرد، سازمان پس از پایان حداکثر مهلت مقرر در این ماده (۶ ماه از تاریخ تعلیق)، نماد معاملاتی ناشر را تعلیق و جهت اعلام لغو پذیرش ناشر براساس ترتیبات ماده ۴۱ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، به بورس اعلام می‌کند.

  نگاهی به تغییرات صورت گرفته در فرابورس

در همین راستا افسانه اروجی مدیر عملیات بازار فرابورس ایران نیز به ارائه توضیحاتی درخصوص تغییرات و اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس پرداخت و گفت: اصلاحاتی مهم در توقف نماد شرکت‌ها به دلیل نوسان ۲۰ درصدی و ۵۰درصدی رخ داده است. بر این اساس مقرر شده توقف نماد این گروه از شرکت‌ها تنها برای یک ساعت باشد و شرکت‌ها نیز الزامی به اعلام توضیح در مورد نوسان نداشته باشند. وی در ادامه با اظهار این مطلب که در گذشته توقف مزبور به مدت یک روز کاری بود، گفت: تغییرات قیمت سهام معامله شده در بازار پایه، برای بیش از ۴۰درصد نوسان ملاک خواهد بود. بر این اساس توقف و بازگشایی نماد توسط سیستم، به‌صورت خودکار خواهد بود. به‌طوری‌که نماد به‌حالت مجاز – ممنوع تبدیل شده و سپس در صورت ارائه اطلاعات یا حتی عدم شفاف‌سازی، مجاز به معامله خواهد شد.

اروجی علت این توقف را آلارمی برای معامله‌گران دانست و گفت: در این‌صورت با توقف و بازگشایی نماد مزبور، معامله‌گران نسبت به نوسانات نماد مزبور دقیق‌تر خواهند شد. وی در ادامه افزود: در حالی افشای اطلاعیه شفاف‌سازی درخصوص نوسان قیمت سهام توسط ناشر به‌صورت اختیاری است که در صورتی‌که ناشر اطلاعاتی ارائه ندهد و بعد مشخص شود که اطلاعاتی نهانی، زمینه‌ساز این نوسان بوده، با برخورد قانونی مواجه خواهد شد. اروجی در ادامه با اشاره به اینکه تغییرات چندانی در نوسان ۵۰درصدی رخ نداده، بلکه تنها برخی تبصره‌های مهم به این ماده اضافه شده، گفت: در این راستا می‌توان به اختیارات بورس‌ها اشاره کرد؛ بر این اساس طبق ماده ۱۲مکرر۲، در صورتی که قیمت پایانی سهم طی ۱۵ روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۵۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، فرابورس موظف است در اولین زمان ممکن از لحاظ فنی نماد معاملاتی را متوقف کرده و از ناشر درخواست برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی کند. نماد معاملاتی حداکثر ۲ روز کاری پس از توقف با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.به گفته اروجی در این راستا، تغییرات قیمت و تعداد روزهای معاملاتی این ماده، توسط هیات مدیره فرابورس قابل بازنگری است. در صورتی که در زمان توقف، ناشر اطلاعات بااهمیتی منتشر کند، دامنه نوسان در زمان بازگشایی متناسب با طبقه اطلاعات مهم منتشر شده (گروه الف یا ب) خواهد بود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 108


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 07 آذر 1397 ] [ 9:39]
تاریخ
آخرین مطالب ارسالی
چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
علل افت سریع و شدید امروز شاخص و پیش بینی روند معاملات فردا تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
سه احتمال برای آینده سهام شرکت های کوچک و بزرگ و رالی ادامه‌دار بورس تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
پیش بینی روحانی از رشد اقتصادی ۹۸ و خوش بینی به بازگشت آمریکا به برجام تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
عوامل رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص در یک ماه و پیش بینی مثبت به چند دلیل تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
«راهبی که فراری اش را فروخت» و داستانی واقعی که زندگی میلیون ها نفر را متحول کرد تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
مختصری از کتابِ «بیندیشید و ثروتمند شوید» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
چرا باید این کتاب را بخوانید : «هنر جنگ» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
خط مقاومت مهم ۳۱۰ هزار واحدی شاخص و تحلیل تکنیکال آینده تاریخ : جمعه 17 آبان 1398
قیمت جدید شیر و ۱۴ محصول لبنی ابلاغ نشده / قیمت پیشنهادی دامداران تاریخ : دوشنبه 06 آبان 1398
صفحات سایت
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 8551
کل نظرات کل نظرات : 367
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 64
تعداد اعضا تعداد اعضا : 83

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 341
باردید دیروز باردید دیروز : 788
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 2
بازدید هفته بازدید هفته : 2,071
بازدید ماه بازدید ماه : 8,006
بازدید سال بازدید سال : 58,932
بازدید کلی بازدید کلی : 952,878

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 3.135.196.63
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir