')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://endbourse.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

آموزش و سیگنال خرید وفروش در بورس

جدیدترین اخبار بورس,سهام,و آموزش

banner
کدام سهم تا پایان سال 2 برابر می شود؟
جستجوگر پیشرفته



در ابتدای روز گذشته، خبری مبنی‌بر سهمیه‌بندی ارزی منتشر شد که این خبر به همراه برخی از اظهارنظرهای سیاسی، بازارها را در حالت تردید فرو برد؛ اما هرچه از میانه روز سپری شد، سایه تردیدها از بازارها کوتاه‌تر و از سطح شاخص‌های قیمتی کاسته شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ابتدای روز گذشته معاملات با احتیاط صورت می‌گرفت؛ اما پس از گذر از میانه روز، فروشنده‌ها دست بالا را در بازار به دست آوردند؛ در نتیجه این اتفاق، قیمت سکه از کانال ۴ میلیون تومانی عقب‌‌نشینی کرد و به کانال ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قدم گذاشت. دلار نیز از مرز ۱۱ هزار تومانی فاصله گرفت و به سوی کانال ۱۰ هزار تومانی رهسپار شد. از جمله عواملی که عقب‌نشینی تقاضا در بازار را رقم زد، تعمیق بازار دوم و افزایش ریسک قیمتی در بازار ارز و سکه بود. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که سرخط‌های بسته جدید ارزی دولت، بر وجوه کارشناسی‌شده قبلی استوار شده است و طی روزهای گذشته، یک نگاه همگرا میان بانک مرکزی، مجلس و دولت به وجود آمده است؛ رویکردی که باعث تعمیق بازار دوم و افزایش تعامل دیگر بازیگران خواهد شد. مطابق بررسی‌ها اگر این بسته در دولت نهایی شود، می‌توان انتظار داشت که برای یک دوره، نوسان‌های قیمتی مدیریت شود.
 

در پنجمین روز هفته، بازارها فعالیت خود را با احتیاط آغاز کردند، ولی هر چقدر به ساعات انتهایی روز نزدیک‌تر شدیم، فروش‌های معامله‌گران سکه و دلار افزایش یافت. روز چهارشنبه دلار معاملات خود را در کانال ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان آغاز کرد؛ این ارز در ادامه روز به‌سوی مرز ۱۱ هزار تومانی حرکت کرد، ولی نتوانست از آن عبور کند و به سرعت به‌سوی قیمت‌های ابتدای روز برگشت. در پنجمین روز هفته، رفتار معامله‌گران و بازیگران غیررسمی حاضر در بازار تغییر کرده بود. معامله‌گران تمایل چندانی به دپوی دلار نداشتند؛ آنها سعی می‌کردند در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید کنند و با نزدیک شدن به مرز ۱۱ هزار تومانی فروشنده شوند. البته این رویه قیمتی برای معاملات بالای ۱۰ هزار دلار صادق بود و افرادی که قصد داشتند مقادیر کمتری دلار بخرند، ارقام بالاتری از نرخ‌های یاد شده را پرداخت می‌کردند. به‌عنوان مثال، یک خریدار عنوان کرد که برای خرید ۳۰۰ دلار به فروشنده‌ای با نرخ ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان به توافق رسید. با این حال، در میان معامله‌گران بزرگ بازار قیمت‌ها تا ساعت ۵ بعدازظهر از مرز ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان فراتر نرفت و بیشتر گرایش به‌سوی قیمت‌های پایین داشت. حدود ساعت ۶ بعدازظهر قیمت دلار در بازار در محدوده ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان بود.

در بازار سکه نیز در ابتدای روز خبری از رفتارهای هیجانی معامله‌گران سکه نبود. آنها از ابتدای هفته به‌صورت هیجانی وارد موقعیت خرید شدند و در مقاطعی حتی قیمت سکه را تا کانال ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بالا بردند. روز سه‌شنبه روز فروش‌های هیجانی شدید این دسته بود. امری که قیمت سکه را تا ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان نیز در مقطعی پایین برد. روز چهارشنبه قیمت سکه بیشتر در دامنه ۳ میلیون و ۹۰۰ تا ۴ میلیون و۱۰۰ هزار تومان جابه‌جا شد. با این حال در ساعات انتهایی روز افزایش فروش‌ها در بازار سکه قیمت این فلز گرانبها را تا کانال ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پایین برد. گروهی باور داشتند، مداخله بازارساز در معاملات فردایی بازار سکه زمینه‌ساز نزول قیمت‌های نقدی شد. این در حالی بود که گروه دیگری عنوان می‌کردند، ممکن است اخباری به دست معامله‌گران سکه رسیده باشد که آنها را در موقعیت فروش قرار داد. پس از ساعت ۶ بعدازظهر، سکه حتی به محدوده‌های انتهایی کانال ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

یورو نیز که روز چهارشنبه تا عدد ۱۳ هزار تومان بالا رفته بود، در ساعات پایانی روز تا کانال ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان پایین رفت.

به گفته فعالان، بیشتر معامله‌گران در شروع بازار در مورد روند آینده قیمت دچار تردید بودند، درنتیجه برای میان مدت در موقعیت خرید و فروش قرار نمی‌گرفتند و بیشتر معاملات حالت روزانه داشت. تردید معامله‌گران از نظر فعالان ناشی از چند سیگنال متناقض بوده است. به گفته فعالان، گمانه‌زنی‌هایی مربوط به تعیین نرخ دستوری در بازار دوم از جمله متغیرهایی بود که انتظارات افزایشی را فعال نگه می‌داشت. عده‌ای از فعالان، اظهارات مقام‌های ایرانی درباره مذاکره با آمریکا را عامل دیگری می‌دانستند که نوسان‌گیران با استفاده از آن قیمت دلار را در مرز ۱۰ هزار تومانی نگه داشتند. در این میان، همچنان احتمال برقراری مذاکرات بین دو کشور یکی از مهم‌ترین مسائلی بود که خریدهای ارزی را با احتیاط روبه‌رو می‌کرد. در کنار این، خریدهای بیش از اندازه در روزهای گذشته کمی بازار را با عقب‌نشینی مواجه کرده است.

به گفته فعالان، غروب روز سه‌شنبه موج جدید کاهشی وارد بازار شد که قیمت دلار در بازار تهران و مناطق مرزی همسایه را با کاهش قیمت مواجه کرد. براساس اظهار نظرهای معامله‌گران ساعت ۱۰ شب روز سه‌شنبه دلار در معاملات پشت‌خطی تهران تا محدوده ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان عقب نشینی کرده بود. همزمان در معاملات هرات حتی قیمت به زیر مرز ۱۰‌هزار تومانی رفت. این اتفاق موجب شده بود که انتظارات کاهشی بیش از پیش در میان معامله‌گران فعال شوند؛ با این حال، در ساعات باقی مانده به پایان روز سه‌شنبه، نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون برخی اخبار و اظهارات قیمت دلار را در مسیر صعودی قرار دادند.  به گفته فعالان، از آن جایی که بازارساز نقش چندانی در معاملات بازار آزاد ندارد، نوسان‌گیران می‌توانند با برجسته‌سازی هر خبری قیمت‌ها را تغییر دهند. با این حال، روز چهارشنبه معامله‌گران احتیاط را کنار نگذاشتند و چندان در موقعیت خرید قرار نگرفتند. در واقع تنها هدف آنها این بود که با مقاومت در مرز ۱۰ هزار تومانی مانع از افت شدید قیمت دلار شوند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 40


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 11 مرداد 1397 ] [ 10:49]
تاریخ

مدیرعامل شرکت کارگزاری ملل در مورد رشد اخیر شاخص بورس گفت: علت اصلی رشد شاخص در هفته‌های اخیر مربوط به افزایش نرخ ارز در سه ماه اخیر است که تقریبا رشد 100 درصدی را داشته است و بورس هم تحت تاثیر این شرایط بوده است.

 

ایران آنلاین / مدیرعامل شرکت کارگزاری ملل گفت: انتظار می رود که با افزیش نرخ ارز رکوردهای تاریخی بورس ثبت شود و پیش‌بینی می‌شود که تا آخر سال شاهد رشد شاخص تا 170 تا 180 هزار واحد باشیم چرا که در شرایط کنونی بهترین بازار برای سرمایه گذاری بورس است.

کمال خان‌زاده ادامه داد: این شرایط و همچنین احتمال افزایش تورم، موجب رشد ارزش دارایی‌های شرکت‌های بورسی شده است و با توجه با رشد صددرصدی در بازارهای موازی  پیش‌بینی می‌شود که این روند ادامه داشته باشد.

این کارشناس بورس تصریح کرد: شرایط فروش شرکت‌ها در چهار ماه اخیر که از طریق سامانه کدال اعلام می شود، رشد خوبی داشته و اکثرا رشد متوسط 30 تا 40 درصدی نسبت به مدت مشابه را تجربه کرده‌اند. البته این رشد در شرایطی اتفاق می‌افتد که دولت با سامانه نیما و فروش ارز پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است و اگر این محدودیت‌ها نبود، احتمالا شاهد رشد 70 الی 80 درصدی در چهار ماهه امسال  بودیم.

وی با اشاره به تاثیر دلار 4200 تومانی بر شاخص بورس گفت: البته باید در نظر داشت که تصمیم دلار 4200 تومانی با شکست مواجه شده و دولت باید سریعا نسبت به تعدیل آن و افزایش به نرخ‌های نزدیک بازار اقدام کند.

مدیر عامل شرکت کارگزار ملل پیش‌بینی کرد: انتظار می رود که با افزیش نرخ ارز رکوردهای تاریخی بورس ثبت شود و پیش‌بینی می‌شود که تا آخر سال شاهد رشد شاخص تا 170 تا 180 هزار واحد باشیم چرا که در شرایط کنونی بهترین بازار برای سرمایه گذاری بورس است.

وی با رد ادعای دستکاری شاخص گفت: به هیچ عنوان دستکاری شاخص صورت نمی‌گیرد، حتی همان‌طور که ذکر کردم دولت با ایجاد محدودیت‌هایی مانع رشد شاخص نیز شده است. اگر این محدودیت‌ها و کنترل‌ها توسط سامانه نیما نبود الان شاخص رقم 150 هزار واحد را نشان می داد.

خان زاده ادامه داد:  این شاخص واقعی است و نمی‌توان آن را صوری دانست و اگر سایر صنایع مانند مواد غذایی و بانک‌ها رشد داشتند الان شاخص بالاتر از وضعیت فعلی را نیز تجربه می‌کرد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 37


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 11 مرداد 1397 ] [ 10:48]
تاریخ

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:با توجه به تخصیص ارز رسمی برای روغن خام وارداتی و لزوم تأمین و تنظیم بازار روغن خوراکی صادرات هرگونه روغن ساخته شده از کلیه گمرکات ممنوع است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 38


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 10 مرداد 1397 ] [ 15:59]
تاریخ

روز سه‌شنبه، وقت ریزش قیمت‌ها در بازار سکه و ارز بود. پس از چند روز روند صعودی، روز گذشته سکه تمام بهار آزادی به زیر مرز ۴ میلیونی رفت و دلار با شکست کانال ۱۱ هزار تومانی تا محدوده ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد. روند کاهشی سکه از همان شروع بازار آشکار بود؛ فلز گرانبهای داخلی معاملات خود را در کانال ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آغاز کرد؛ حال آنکه در ساعات انتهایی روز دوشنبه تا میانه کانال ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بالا رفته بود و بعدازظهر همان روز نیز روی قیمت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار داشت. نزول شدید ابتدای روز سه‌شنبه در ادامه روز نیز دنبال شد تا اینکه قیمت از مرز ۴ میلیونی خارج شد و تا محدوده ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. با برخورد به این نقطه خریداران با قدرت وارد بازار شدند و توانستند قیمت را تا ساعت ۵ بعدازظهر به محدوده ۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان بازگردانند. البته این قیمت نیز بیش از ۵۰۰ هزار تومان کمتر از ساعت ۵ بعدازظهر روز دوشنبه بود. چنین رکورد کاهشی از اواخر سال ۹۱ در بازار سابقه نداشت.

 به‌نظر می‌رسید، بازیگران بازار تلاش زیادی می‌کردند که کف ۳ میلیون و ۸۵۰هزار تومانی را حفظ کنند. گروهی از معامله‌گران باور داشتند در صورتی که سکه به کانال ۴ میلیونی بازنگردد، موج دیگری از کاهش قیمت‌ها آغاز شود. روز گذشته نیم سکه و ربع سکه و همچنین طلای ۱۸ عیار نیز گرفتار موج نزولی شدند. نیم سکه تا مرز ۲ میلیونی و ربع سکه تا قیمت یک میلیون تومان عقب‌نشینی کرد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از کانال ۳۰۰ هزار تومانی خارج و به محدوده ۲۹۸ هزار تومانی وارد شد. قیمت نیم‌سکه بالای ۲۰۰ هزار تومان افت را نشان می‌داد و ربع سکه نیز ۱۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز نزدیک به ۳۵ هزار تومان کاهش یافت.به گفته فعالان، دلیل اول کاهش قیمت در بازار سکه نزول بهای دلار بود؛ برخی دیگر، رشد بیش از اندازه سکه در روزهای گذشته را عاملی دانستند که فروشنده‌ها را در روز چهارم هفته به بازار بازگرداند. اخباری در کانال‌های معامله‌گران منتشر می‌شد که خریداران سکه در انتظار ضرر سنگین باشند؛ چراکه بخش زیادی از قیمت سکه دارای حباب بود؛ ارزش بازاری قیمت سکه در روز دوشنبه ۸۰۰ هزار تومان با ارزش ذاتی آن فاصله داشت.

 شروع روند کاهشی در روز سه‌شنبه بسیاری از مردم عادی را برای فروش سکه به بازار کشاند. اما در بازار ارز عامل اصلی کاهش قیمت، از نظر فعالان به سیگنال رئیس‌جمهوری آمریکا مربوط بود. برخی دیگر، بالا رفتن احتمال آغاز به کار بازار دوم طی روزهای آتی را دیگر عامل کاهشی دانستند.  روز گذشته قیمت‌ها در بازار ارز و سکه تا بعدازظهر افت زیادی را تجربه کرد؛ با این حال، به گفته فعالان از حدود ساعت ۵ بعدازظهر روز سه‌شنبه موج جدیدی از خریدارها به هر دو بازار وارد شد. به‌نظر می‌رسد تا زمانی که روند معاملات در بازار شفاف نشود، در ساعات انتهایی روز نوسان‌گیران می‌توانند قیمت‌ها را بالا بکشند. به گفته یکی از فعالان، نوسان‌گیران در ابتدای روز دلار و سکه مردم عادی را خریداری کردند و پس از آن سعی کردند با بالا بردن قیمت‌ها سود خود را بالاترببرند.

  شروع افت دلار؛ ۲۳:۴۰ دوشنبه

به گفته فعالان، افت قیمت دلار از دقایق پایانی روز دوشنبه آغاز شد. پس از ساعت ۱۱ شب دوشنبه، در کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران صحبت‌های دونالد ترامپ به‌طور گسترده‌ای منتشر شد؛ معامله‌گران بخشی که ترامپ از مذاکره بی‌قید و شرط صحبت کرد را مورد توجه قرار دادند؛ به‌دنبال این اتفاق ربع ساعت مانده به پایان روز دوشنبه‌عنوان شد که قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی هرات افغانستان سیر نزولی گرفت و از کانال ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان به کانال ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان رفت. صبح روز سه‌شنبه نیز بیشتر معامله‌گران در فضای مجازی عنوان می‌کردند که حاضر به فروش ارز خود هستند. بیشتر قیمت‌ها در محدوده ۱۱ هزار و ۶۰۰ تا ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان عنوان می‌شد. در واقع آنها قصد داشتند با قیمتی نزدیک به نرخ بسته‌شده روز دوشنبه ارز خود را بفروشند و از موج احتمالی نزولی بازار در روز سه‌شنبه برحذر بمانند. با این حال، اولین معامله بازار تهران زیر مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و با کاهش قیمت یک هزار و ۴۰۰ تومان صورت گرفت. نزول قیمت‌ها پس از ساعت ۱۲ بعدازظهر ادامه یافت و نرخ این ارز به زیر مرز۱۱ هزار تومانی رفت. پس از آن قیمت به سوی هدف بعدی یعنی دلار ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومانی حرکت کرد. در مقطع کوتاهی از آن پایین رفت، ولی به سرعت در آن محدوده حمایت شد.

معامله‌گران باور داشتند، عدد ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومانی کف حمایتی محکمی است و در صورتی که قیمت از آن پایین‌تر نرود، می‌توان همچنان در موقعیت خرید قرار گرفت. روز سه‌شنبه، بیشتر معامله‌گران نیز در شرایطی که قیمت دلار بالای مرز ۱۱ هزار تومان یا در آستانه کانال ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان بود، از مردم عادی این ارز را با قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خریدند. کف قیمت در بازار شهرهای همسایه مرز ۱۰ هزار تومانی عنوان می‌شد. روز گذشته هرات افغانستان در مقاطعی به زیر این مرز رفت ولی در سلیمانیه عراق قیمت بالای آن باقی ماند.

  نگاه معامله‌گران به بازار دوم

برخی معامله‌گران باور داشتند در صورتی که بازار دوم ارز به‌زودی راه‌اندازی شود و معاملات در آن روان باشد، قیمت‌ها در بازار آزاد به دلیل افزایش عرضه با افت بیشتری مواجه خواهد شد. گروه دیگری باور داشتند، در صورتی که سیگنالی از سوی ایران به آمریکا فرستاده شود، قیمت‌ها توان افت بیشتر را خواهند داشت و انتظار افت قیمت به زیر مرز ۱۰ هزار تومانی وجود دارد. با این حال باید به این نکته نیز توجه کرد که بازار در روزهای اخیر به سرعت تغییرات قیمتی را تجربه می‌کند؛ در واقع از نظر تحلیلگران، وقتی قیمت در مسیر تعدیل قرار می‌گیرد، بازارساز باید به سرعت از آن استفاده کرده و با اصلاحات مناسب قیمت‌ها را در مسیر واقعی شدن قرار دهد. بیشتر کارشناسان باور دارند دلار بالای مرز ۱۰ هزار تومانی با متغیرهای اقتصادی توجیه‌پذیر نیست و بیشتر تحت‌تاثیر اخبار سیاسی و شفاف نبودن وضعیت بازار آزاد در مسیر افزایشی قرار گرفته است.

  شکست تلاش‌های مقاومتی افزایش‌های بازار؟

به گفته فعالان، روز گذشته معامله‌گران افزایشی از طریق دو رویکرد در برابر نزول قیمت سعی کردند مقاومت کنند. در اولین گام، آنها تلاش کردند سیگنال رئیس‌جمهور آمریکا به بازار را کم‌اثر کنند. بیشتر آنها عنوان می‌کردند اتفاق جدیدی رخ نداده است و ایران تمایلی به مذاکره ندارد. در گام دوم، آنها بیشتر سخنان وزیر امور خارجه آمریکا را برجسته کردند. با این حال، بازار به جوسازی‌های این دسته از معامله‌گران توجهی نشان نداد و از ابتدای روز سه‌شنبه فروشندگان زیادی به بازار هجوم آوردند که نتیجه آن نزول شدید قیمت‌ها در دو بازار سکه و ارز بود. به‌عنوان مثال، یورو که روز دوشنبه در مقطعی به مرز ۱۳ هزار تومانی رفته بود، روز سه‌شنبه حتی تا انتهای کانال ۱۱ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد.موج دوم مقاومت معامله‌گران افزایشی از بعدازظهر آغاز شد؛ جایی که مردم عادی تقریبا از بازار خارج شده بودند. آنها در این ساعات سعی کردند با افزایش خریدهای خود از قیمت سکه و دلار حمایت کنند و هر دو را از کف روزانه بالا بکشند. این دسته تا حدی در این مسیر موفق شدند. با این حال، باید دید بازار در روز چهارشنبه جوسازی این دسته را جدی خواهد گرفت یا تحت‌تاثیر احتمال افزایش عرضه ارز در هفته آینده عقب‌نشینی قیمتی ادامه خواهد یافت.یکی از عوامل مهمی که در روز گذشته در افت قیمت دلار موثر بود به نزول قیمت حواله درهم برمی‌گشت. حواله درهم در این روز از مرز مهم ۳ هزار تومانی پایین رفت و در مقاطعی از روز حتی به کانال۲ هزار و ۸۰۰ تومانی سرک کشید.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 40


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 10 مرداد 1397 ] [ 15:36]
تاریخ
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مشکل مالیاتی را مانع اجرای طرح اوراق پیش‌فروش سکه دانست و گفت: با رفع این مشکل به‌طور حتم این طرح اجرایی می‌شود.شاپور محمدی در‌ گفت‌وگو با «ایبِنا» درباره دلیل عدم‌اجرای طرح اوراق پیش‌فروش سکه که در راستای ایجاد تعادل قیمت سکه در دستورکار بانک مرکزی قرار گرفت و تاکنون اجرایی نشده، توضیح داد: بورس کالا آمادگی اجرای این طرح را دارد؛ اما در حال حاضر بحث مهم مشکل مالیاتی و تعیین تکلیف این موضوع است که پس از حل آن، به‌طور حتم این طرح اجرایی خواهد شد.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره ورود ارز پتروشیمی به بورس گفت: این موضوع باید از سوی همکارانی که مسوولیت قانونی در این زمینه دارند، ازجمله بانک مرکزی اعلام شود.براساس این گزارش مقرر بود، بانک مرکزی با هماهنگی بورس و اوراق بهادار از ۱۰ تیرماه در اقدامی جدید، امکان عرضه تمامی حواله‌های پیش‌فروش‌شده سکه را در بورس فراهم کند و این اوراق پس از موعد سررسید در حکم مالکیت سکه طلا قابل‌خرید و فروش باشد؛ اما اجرای این طرح با تاخیر مواجه شد و تاکنون نیز اجرایی نشده است.

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 46


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 10 مرداد 1397 ] [ 15:31]
تاریخ

رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس از توافق دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز خبر داد و گفت: رئیس‌کل جدید بانک مرکزی طرح کمیسیون اقتصادی درخصوص تقویت بازار دوم ارز را پذیرفت.به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی، رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی به‌عنوان مدیر و متولی بازار ارز در این عرصه غایب است و این یک نقیصه مهم است، افزود: تصمیم دولت برای عرضه ارز به نرخ ثابت برای تمام مصارف و به هر میزان نادرست بود.وی گفت: بازار ارز نیازمند مدیریت فعال و نه منفعلانه بانک مرکزی است.بحرینی با بیان اینکه بانک مرکزی باید در بازار ارز ورود پیدا می‌کرد، گفت: اگر بانک مرکزی در قیمت‌گذاری‌ها وارد می‌شد اتفاقات امروز رخ نمی‌داد و بازار ارز آرامش خود را حفظ می‌کرد.حسین‌زاده‌بحرینی افزود: حذف صرافی‌ها از بازار ارزی کشور به هیچ وجه درست نبود.وی گفت: مهارت فنی که می‌تواند در کشور بازارگردانی کند در بانک مرکزی وجود ندارد.بحرینی با بیان اینکه برای ایجاد بازار دوم در کشور باید سازوکارهای مناسبی شکل بگیرد، گفت: به دولت گفتیم که در شرایطی که وضعیت بازار دچار مشکل است باید بازار مناسب را برای آن به‌وجود آورد؛ در شرایط بحرانی باید بازاری را به‌وجود آورد که براساس آن واردکنندگان بتوانند کالاهای خود را به‌صورت آسان در کشور وارد کنند.

 

رئیس کمیته پولی‌بانکی مجلس شورای‌اسلامی اظهار کرد: گاهی اوقات در شرایط تورمی پیش می‌آید که افراد بخواهند سرمایه خود را از کشور خارج کنند و به همین دلیل ارز را خریداری می‌کنند، اما سازوکارها در بازار دوم تصویب می‌کند که از ارز دولتی باید برای واردات کالا استفاده کرد.رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس افزود: اگر پتروشیمی‌ها ارز حاصل از صادراتشان را به قیمت آزاد بفروشند مابه‌التفاوت ۸۰ هزار میلیارد تومانی ایجاد می‌شود که در حقیقت آن را از بخش تولید دریغ کرده‌ و به واردکنندگان داده‌ایم.بحرینی افزود: چنانچه پتروشیمی‌ها ارزشان را در بازار دوم عرضه کنند نرخ ارز کاهش می‌یابد و بازار به آرامش می‌رسد.بحرینی رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس با اشاره به اینکه باید از ظرفیت بازار سرمایه برای رفع نقیصه بانک مرکزی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: قابلیت بازار سرمایه در بانک مرکزی وجود ندارد، بازار سرمایه می‌داند که چگونه بازارگردانی کند.وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید در بازار متشکل حاضر شود و بازار متشکل اتمسفری قابل‌اجرا است که ابزارهای لازم را در اختیار دارد، فعلا بانک مرکزی چنین مهارتی را ندارد، تصریح کرد: اگر بانک مرکزی و دولت، بازار دوم را با مشخصاتی که در نامه به رئیس‌جمهوری ارسال شد اجرا کنند، تردید نداشته باشید که بازار آرامش پیدا خواهد کرد.رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس با اشاره به اینکه بانک مرکزی از این بازار غایب است، گفت: تنها کاری که بانک مرکزی در طول این سال‌ها کرده است این بوده که ارز را گرفته و در نهایت فروخته یا طلا را تبدیل به سکه کرده و آن را هم به فروش رسانده است.وی با اشاره به اینکه دانش و مهارت فنی می‌تواند بازارگردانی کند و متاسفانه این مساله در بانک مرکزی وجود ندارد، افزود: یا باید مدیریت بازار ارز و سکه را به بازار سرمایه بسپاریم یا اینکه دانش و مهارت را از بازار سرمایه بگیریم و به بانک مرکزی بدهیم.وی گفت: تلاش‌های سه ماهه در حال نتیجه دادن است و دولت پذیرفته تا تصمیمات کمیسیون اقتصادی مجلس را در حوزه بازار ارز اجرا کند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 47


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 10 مرداد 1397 ] [ 15:30]
تاریخ

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «بازار دوم فعلی جوابگوی نیاز ارزی نیست»، گفت: طبق گزارش‌ها از زمان تاسیس بازار دوم کلا ۳۰۰ میلیون دلار معامله شده است.محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان این مطلب اظهار کرد: بازار ثانویه‌ای که ما می‌گفتیم باید راه‌اندازی شود این بازار دوم نیست.

 

آنچه پیش‌بینی می‌شد این بود که کل درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی در این بازار عرضه شود که در این صورت ۴۵ میلیارد دلار منابع ارزی در بازار دوم می‌آمد. همچنین از مجموع ۵۰ میلیارد دلار میانگین واردات، ۲۰ میلیارد دلار مربوط به کالاهای اساسی است که برای دریافت ارز دولتی به بازار اولیه می‌رود و ۳۰ میلیارد دلار مابقی باید به بازار دوم می‌رفت. اگر این اتفاق می‌افتاد در شرایطی که ۴۵ میلیارد دلار عرضه می‌شود و ۳۰ میلیارد دلار تقاضا وجود دارد، التهاب برای کاهش نرخ ارز مدیریت می‌شد.وی اضافه کرد: ‌در حال حاضر دولت گفته ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی در بازار دوم عرضه می‌شود و این یعنی حدودا ۹ میلیارد دلار عرضه است در حالی که تقاضا همچنان ۳۰ میلیارد دلار است. طبق گزارش‌ها نیز از زمان تاسیس بازار دوم کلا ۳۰۰ میلیون دلار معاملات انجام شده است که همین از عوامل التهاب بازار ارز است.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این نحوه توزیع ارز در شرایطی است که اگر کسی خارج از این بازارها اقدام به خرید و فروش کند نام قاچاق به خود می‌گیرد و متخلف بازداشت می‌شود. در چنین شرایطی اقتصاد قفل می‌کند.پورابراهیمی با بیان اینکه «در صورت مدیریت بازار ارز، قیمت سکه نیز کاهش می‌یابد»، اضافه کرد: ریشه تمام التهابات در تمام بازارهای ما اعم از خودرو، طلا، لوازم خانگی و... متاثر از ارز است و راهکار آن این است که ارز با عددهای منطقی در بازار دوم عرضه شود و تعدیل شود، وقتی نرخ واقعی شد بازار طلا و سایر بازارها نیز تعدیل خواهد شد.

 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 51


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 10 مرداد 1397 ] [ 15:26]
تاریخ
درپی ابلاغ دستور العمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی از سوی وزیر صنعت، شروط صادرات محصولات پتروشیمی مشخص و محصولات صنایع پایین دستی مشمول قیمت گذاری شدند.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از شاتا، پیرو ابلاغ دستور العمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی از سوی محمد شریعتمداری،شروط صادرات محصولات پتروشیمی مشخص و محصولات صنایع پایین دستی مشمول قیمت گذاری شدند.

براین اساس،دستگاه های نظارتی مندرج در دستورالعمل مکلف شدند ضمن کنترل عملکرد شرکت های پتروشیمی، در رعایت مقادیر عرضه در بورس ، رعایت قیمت های کشف شده و صنایع مربوطه برای عرضه کالا ،با تخلفات برخورد کنند. مسئولیت نظارت در این حوزه بر عهده سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان، سازمان تعزیرات و بورس کالا خواهد بود.

بنابراین هر نوع عدم عرضه، عدم همکاری و عدم رعایت قیمت، مشمول قانون تعزیرات خواهد بود. در این راستا در اولین روز این هفته ،جلسه معاونین وزیر برای اجرایی شدن ابلاغیه برگزار شد.

همچنین مقرر شد کمیته تخصصی پتروشیمی با مسئولیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ذیل کارگروه تنظیم بازار برای اعمال حاکمیت تشکیل شود.در این ابلاغیه سازو کار تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی قابل عرضه در بورس کالایی مشخص و مقرر شده این رقم معادل قیمت جهانی یا نرخ محموله های صادراتی در خلیج فارس، ضرب در نرخ تسعیر ارز رسمی بانک مرکزی و امکان رقابت حداکثر تا ۵ درصد در بورس باشد.

به این ترتیب در انتخاب معادل قیمت جهانی یا نرخ محموله های صادراتی در خلیج فارس، اولویت با گزینه ای است که قیمت پایین‌تر دارد.محصولات صنایع پایین دستی نیز طبق ضوابط قیمت گذاری کالای تولید داخل مشمول قیمت گذاری شدند.در این ابلاغیه رعایت کف عرضه محصولات پتروشیمی توسط مجتمع های پتروشیمی تعیین و رعایت آن الزامی است . حداقل این رقم برابر با تقاضای واقعی سال گذشته به علاوه ۲۰ درصد خواهد بود .

اولویت قرار دادن تامین نیاز داخلی بر صادرات و منوط شدن صادرات به رعایت کف عرضه محصولات پتروشیمی نیز در این مصوبه لحاظ شده است. بر این اساس صادرات به رعایت کف عرضه محصولات پتروشیمی منوط شده است.در این قالب سازوکارهای نظارتی بر عرضه ، تقاضا، قیمت و مصرف محصولات پتروشیمی نیز پیش بینی شده است.

بندهای لحاظ شده در ابلاغیه وزیر صنعت

۱- نحوه تامین خوراک محصولات پتروشیمی خارج از بورس،در قالب قراردادهای فیمابین و با احتساب نرخ تسعیر ارز موضوع مصوبه شماره ۳۵۵۴۹/ ت ۵۵۴۶۴ ه مورخ ۲۴/۳/۱۳۹۷ هیات محترم وزیران

۲- سازو کار تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی قابل عرضه در بورس کالایی معادل قیمت جهانی یا نرخ محموله های صادراتی در خلیج فارس (هر کدام پایین تر باشد)ضربدر نرخ تسعیر ارز رسمی بانک مرکزی ایران و امکان رقابت حداکثر تا ۵ درصد در بورس

۳- ضرورت رعایت نرخ تسعیر ارز خوراک تحویلی به مجتمع های پتروشیمی در فروش خوراک بین مجتمعی با هدف جذب و هدایت سرمایه گذاری به سمت تولید گریدهای دارای کمبود در داخل

۴- تعیین و الزام رعایت کف عرضه محصولات پتروشیمی توسط مجتمع های پتروشیمی(حداقل معادل تقاضای واقعی سال گذشته به علاوه ۲۰ درصد)

۵- اولویت قرار دادن تامین نیاز داخلی بر صادرات

۶- منوط شدن صادرات به رعایت کف عرضه محصولات پتروشیمی

۷- الزام کنترل و مدیریت تقاضا از طریق تکمیل و به روز رسانی اطلاعات مندرج در سامانه بهین یاب (تعیین سهمیه معادل تقاضای واقعی سال گذشته به علاوه ۲۰ درصد)

۸- تخصیص سهمیه به واحدهای مصرف کننده نهایی صنایع تبدیلی جهت رفع نیاز محصول نهایی در قالب تولید کارمزدی صنایع پایین دستی و کسر این تخصیص سهمیه از سهمیه تخصیصی صنایع پایین دستی با مسئولیت معاونت امور صنایع، وزارت صنعت و تصویب کمیته تخصصی ذیل کارگروه تنظیم بازار

۹- پیش بینی سازوکارهای نظارتی بر عرضه ، تقاضا، قیمت و مصرف محصولات پتروشیمی

۱۰- مشمول قیمت گذاری شدن محصولات صنایع پایین دستی طبق ضوابط قیمت گذاری کالای تولید داخل هیات تعیین و تثبیت قیمت ها و ضرائب سود مصوب هیات عالی نظارت مستقیما توسط شرکت ها بر اساس نرخ مواد اولیه خریداری شده در بورس و برخورد با تخلفات از طریق رسیدگی به شکایات و کنترل افزایش قیمت غیرمتعارف توسط سازمان های صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 91


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 10 مرداد 1397 ] [ 15:05]
تاریخ
دبیر انجمن صنعت پتروشیمی برخی گفته ها درخصوص عدم تزریق ارز صادرات پتروشیمی به نیما را به شدت رد کرد و گفت: پتروشیمی های بورسی حتی امکان عرضه یک دلار در بازار آزاد را نخواهند داشت.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد مهدوی ابهری با بیان اینکه پتروشیمی ها در سه ماه نخست سال جاری 1.5 میلیارد دلار ارز به سامانه نیما تزریق کردند گفت: شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که وقتی آمارهای گمرک از صادرات 3 میلیارد دلاری پتروشیمی ها حکایت دارد چرا تنها بخشی از این ارز به سامانه نیما وارد شده این درحالی است که با توجه به شرایط پیش آمده شرکت های پتروشیمی بخش بیشتری از درآمدها را به واردات ماشین آلات، کاتالیست ها و مواد مورد نیاز اختصاص دادند تا درصورت آغاز تحریم ها تولید با مشکل مواجه نشود.

وی با بیان اینکه برخی از واقعیت ها خبر ندارند،درباره این موضوع اظهار نظر می کنند و دائم می گویند پتروشیمی ها ارز را در بازار آزاد می فروشند، افزود : هم اکنون پتروشیمی ها در بورس حضوری 90 درصدی دارند و از آنجا که به طور مرتب ساز وکار فعالیت آنها به صورت شفاف رصد می شود حتی امکان عرضه یک دلار در بازار آزاد ارز را نخواهند داشت و این وصله ها بر تن پتروشیمی های بخش خصوصی نمی چسبد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پتروشیمی می‌تواند قسمتی از نیازهای ارزی را تامین کند،ادامه داد: باید سعی شود از مطالبی که علیه صنعت پتروشیمی با جوسازی ساخته می‌شود، جلوگیری کرد. عمده صادرکنندگان پتروشیمی 30 شرکت بیشتر نیستند و اگر افرادی اسنادی دارند که نشان می دهد، پتروشیمی ها ارز را بیرون از سامانه نیما، می فروشند لطفا با سند و مدرک ، اسامی این شرکت ها را اعلام کنند تا با آنها برخورد کنیم.وگرنه صحبت های کلی و متهم کردن همه مشکلی را حل نمی کند.

مهدوی ابهری با انتقاد از سیاست های ارزی دولت گفت: از آغاز معرفی و شروع به کار سامانه نیما گفته بودیم که این سامانه مشکل دارد و نیازمند اصلاح است و با این شرایطی که برای آن تدارک دیدند امکان فسادپذیری را رقم زدند و حال می بینیم که همینطور شده است. در این باره به همه مقامات نامه زدیم، بنابراین انتظار داریم دولت به جای اینکه زمینه فساد ورانت را ایجاد کند و بعد بگوید نظارت می کنیم،سرچشمه های رانت و فساد را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه باید دولت به جای فشار به عرضه کنندگان ارز ، تقاضا را کنترل کند افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 20 میلیارد دلار ثبت سفارش واردات کالا انجام گرفته واگر همین روند ادامه یابد تا پایان سال واردات به 80 میلیارد دلارمی رسد که این رقم به هیچ عنوان با واقعیت های اقتصادی سازگاری ندارد. آمادگی داریم تا با تمام توان از سیاست های جدید دولت در زمینه بازار سکه و ارز حمایت کنیم و ارزحاصل از صادرات پتروشیمی ها را در اختیار دولت قرار دهیم تا با مدیریت منابع و مصارف تعادل را به بازار برگرداند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 46


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 10 مرداد 1397 ] [ 13:34]
تاریخ
رئیس مجلس از اعلام وصول سوال ۸۰ نماینده از رئیس جمهور در ۵ محور خبر داد و گفت: وی موظف است حداکثر تا مدت یک ماه برای پاسخ به سوالات در مجلس حضور پیدا کند.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،علی لاریجانی در جلسه علنی امروز اعلام وصول سوال ۸۰ نماینده از رییس جمهور را قرائت کرد و گفت: قبلا ۹۲ نفر از نمایندگان مجلس تقاضای سوال از رییس جمهور را به هیات رییسه ارائه کردند که به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد. کمیسیون اقتصادی با حضور نمایندگان رییس جمهور این موضوع را بررسی کرد که در نهایت ۸۰ نفر از نمایندگان مجلس برای این سوال باقی مانده یعنی بیش از یک چهارم از نمایندگان تقاضای سوال از رییس جمهور را دارند.

وی ادامه داد: طبق اصل ۸۸ و ماده ۲۱۲ آیین‌نامه اگر بیش از یک چهارم نمایندگان تقاضای سوال از رییس جمهور را داشته باشند سوال باید اعلام وصول شود که این سوال طبق گزارش 2 مرداد جاری کمیسیون اقتصادی از حسن روحانی مورد بررسی قرار گرفت که این سوال با 5 محور اعلام وصول می‌شود.

لاریجانی با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این 5 محور شامل عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی است.رییس جمهور موظف است طبق ماده ۲۱۳ آیین‌نامه حداکثر تا مدت یک ماه برای پاسخ به سوالات در مجلس حضور پیدا کند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 39


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 10 مرداد 1397 ] [ 13:33]
تاریخ
ترامپ با اذعان به خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای وحشتناک و یکجانبه ایران اظهار امیدواری کرد: آنها خیلی زود با ما گفت و گو می‌کنند البته شاید هم این کار را نکنند که آن هم اشکالی ندارد.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، دونالد ترامپ در جمع هواداران در ایالت فلوریدا گفت: ایالات متحده را از توافق هسته‌ای وحشتناک و یکجانبه ایران خارج کردم.

وی افزود: 1.8 میلیارد دلار به ایران پرداخت شد. 1.8 میلیارد دلار پولا نقد! توافق هسته‌ای ایران، نمایش وحشت است. اشاره وی به ماجرای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در 26 دی ماه سال 94 در دولت باراک اوباما بود که طی آن در ازای آزادی 4 زندانی از ایران، چند تن از ایرانیان بازداشت شده در آمریکا آزاد شدند.

ترامپ ادامه داد: امیدوارم کار با ایران خوب پیش برود. آنها الان گرفتاری‌های زیادی دارند.احساس من این است که آنها خیلی زود با ما صحبت می‌کنند. شاید هم این کار را نکنند که آن هم اشکالی ندارد.

انتهای پیام


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 36


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 10 مرداد 1397 ] [ 13:33]
تاریخ


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 35


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 10 مرداد 1397 ] [ 13:22]
تاریخ

طبق اعلام دولت بناست، فردا بسته جدید ارزی رونمایی شود؛ همین موضوع موجب شده تا خبرهای نصفه و نیمه و البته تایید نشده ای از این بسته در محافل خبری طرح شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، دولت اعلام کرده تا پایان هفته (فردا پنجشنبه) بسته جدید ارزی خود را برای مدیریت بازار ارز و مهار تلاطم های ارزی رونمایی کند.

همین موضوع موجب شده تا خبرهای نصفه و نیمه  البته تایید نشده ای از بسته جدید دولت در محافل خبری دست به دست شود.

برخی می گویند: دولت بنا دارد قیمت ارز تک نرخی را از 4200 تومان به 5500 تومان تغییر دهد. این سیاست ارزی البته هنوز تایید نشده و فقط در حد یک گمانه زنی است.

از دیگر گمانه زنی ها درباره بسته جدید ارزی به پمپاژ ارزی از سوی پتروشیمی ها و فولادی ها مربوط می شود؛ شنیده شده شرکت های پتروشیمی، فولادی و معدنی 20 درصد از صادارات خود را به نرخ طرح های توسعه ای و 20 درصد را با نرخ بازار ثانویه می توانند بفروشند. البته این شرکت ها باید 60 درصد باقی مانده از منابع ارزی خود را با نرخ 5500 تومان به بازار ثانویه بدهند.

فعالان بازار معتقدند در صورتی که بسته جدید ارزی دولت هم مشابه بسته های قبل باشد بازار رنگ آرامش را به خود نخواهد دید.

از روزی که اعلام شد، دولت بنا دارد بسته جدید ارزی خود را رونمایی کند، سیر نزولی در بازار طلا و ارزی که پیش از این رکوردهای عجیب و غریب به ثبت رسانده بودند، آغاز شد.

برهمین اساس، دلار از سقف قیمتی 12 هزار تومان تا نزدیک 10 هزار تومان عقب نشینی کرد و قیمت سکه نیز که تا 4 میلیون و 700 هزار تومان هم بالا رفته بود به کمتر از 3 میلیون و 900 هزار تومان سقوط کرد.

همچنین شاخص بورس نیز روند صعودی پر قدرتی را همزمان با اعلام خبر رونمایی از بسته جدید ارزی، پیش گرفت.

ولی بعد از اینکه گمانه زنی رسانه ها درباره تکرار سیاست های غلط ارزی در محافل خبری مطرح شد، سیر صعودی در بازار قیمتی طلا و ارز آغاز شد. در بورس هم معامله گران با احتیاط بیشتری عمل کردند.

بنابراین، دلار بار دیگر روند افزایشی بخود گرفت و به 11 هزار تومان هم نزدیک شد؛ سکه نیز تا پیش از ظهر در تلاش برای عبور از 4 میلیون تومان بود و به هدف خود رسید.

برخی از کارشناسان اقتصادی به دولت توصیه کردند که از تکرار سیاست غلط ارزی که در گذشته هم اجرا کرد، بپرهیزد. فعالان بازار می گویند: دولت باید طرف عرضه ی ارز در بازار را تقویت کند تا مانع از التهاب های ارزی شود.

فروش ارز پتروشیمی ها و فولادی ها در بازار ثانویه یکی از راه های پیشنهادی فعالان اقتصادی به دولت است و معتقدند با این روش طرف عرضه تقویت شده و به دنبال آن قیمت های کاذب از بین می رودو

هرچند بسیاری این فرایند را به سود پتروشیمی ها و فولادی ها می دانند و می گویند سود اصلی این کار به جیب پتروشیمی ها می رود و موید آنهم افزایش ارزش سهام شان در بورس است.

ولی کارشناسان اقتصادی به دولت پیشنهاد داده اند در صورت عملی شدن این سیاست، مالیات پتروشیمی ها را افزایش دهند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 57


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 10 مرداد 1397 ] [ 13:21]
تاریخ
نماینده مردم قم در مجلس گفت:سئوال از رئیس‌جمهور طبق آیین‌نامه داخلی مجلس فردا باید اعلام وصول شود.

بازار | اقتصاد آنلاین | 7 دقیقه پیش | 43 بازدید

طرح سوال از رییس جمهور فردا اعلام وصول می‌شود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام مجتبی‌ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امروز آخرین مهلت  پس گرفتن امضاء نمایندگان از طرح سوال از رئیس‌جمهور بود، گفت: در یک هفته گذشته نمایندگان دولت تلاش فراوانی داشتند تا امضاهای نمایندگان از حد نصاب بیفتد تا سوال از رئیس‌جمهور از دستور کار خارج شود که موفق به این کار نشدند.

وی با بیان اینکه عصر امروز جلسه مشترکی بین تعدادی از طراحان سوال از رئیس‌جمهور و نمایندگان دولت در هیئت‌رئیسه پارلمان برگزار شد، ادامه داد:پس از انطباق امضاهای، امضا کنندگان و نمایندگانی که امضا خود را از این طرح پس گرفته‌ بودند، صورت جلسه‌ای در این زمینه تدوین شد مبنی  بر اینکه  این طرح با 80 امضا اعلام وصول شود که طبق قانون این اقدام باید فردا در صحن علنی پارلمان انجام شود.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: طبق آیین‌نامه مجلس پس از اعلام وصول این طرح رئیس‌جمهور یک‌ماه فرصت دارد تا با حضور در صجن علنی پارلمان پاسخ نمایندگان را بدهد.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس درباره محورهای طرح سوال از رئیس‌جمهور گفت: محورهای این طرح  درباره  وضعیت قاچاق در کشور، قیمت شتابان ارزهای خارجی، بیکاری، رکود اقتصادی و وضعیت تحریم‌ها پس از اجرای برجام است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 56


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 09 مرداد 1397 ] [ 21:31]
تاریخ
بازار ارز و سکه روز سه شنبه شاهد سقوط به یکباره قیمت ارزهای خارجی چون دلار و یورو و سکه بود که ناشی از تحولات صورت گرفته در دو بعد بین المللی و داخلی ارزیابی می شود.

بانک وبیمه | ایرنا | 1 ساعت پیش | 173 بازدید

چرایی سقوط دلار
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، در حالی که تا روز دوشنبه گذشته هر یک از ارزهای معتبر خارجی همچون دلار، یورو و پوند رکوردی تاریخی را ثبت کردند، اما به یکباره از پیش از ظهر سه شنبه روند نزول قیمت این ارزها با افتی شدید آغاز شد به گونه ای که تا بعد از ظهر امروز بیش از 10 درصد از ارزش خود را از دست دادند. 
نرخ سکه نیز متاثر از کاهش به یکبار قیمت دلار ، شاهد کاهشی در حدود 16 درصد بود. 
این درحالی است که این روند به صورت لحظه ای در حال تغییر است و احتمال کاهش بیشتر قیمت هر یک از این ارزها و نیز سکه دور از ذهن نیست.
در ارزیابی این روند شتابان کاهش ارزش ارزهای خارجی و سکه به طور قطع مجموعه ای از عوامل گوناگون داخلی و خارجی تاثیرگذار می توانند باشند. 
در حیطه داخلی پارامترهای درخور توجهی به چشم می خورد. به گفته تحلیل گران تغییر در بالاترین سطح مدیریتی بانک مرکزی به طور قطع در کاهش تنش در بازار بی تاثیر نبوده است. 
جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در جلسه دیروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد که وضعیت کنونی کشور دائمی نیست و بانک مرکزی به شکلی جدی بازنگری در سیاست ها و مدیریت بازار ارز را دنبال می کند. 
وی بیان داشته است که بانک مرکزی با جدیت به‌دنبال بازنگری سیاست‌های ارزی و ارائه بسته جدید برای مدیریت بازار است. 
از طرف دیگر، ریشه کن کردن فساد اقتصادی به مطالبه قطعی جامعه، مردم و رسانه ها تبدیل شده به گونه ای که حتی مقام های تصمیم گیر و بسیاری از نمایندگان مجلس هم بر لزوم مبارزه با اخلال گران در نظام پولی و اقتصادی کشور تاکید می کنند. این شرایط فرصت مغتنمی را برای شناسایی برهم زنندگان آرامش اقتصادی و اقدام برای کاهش التهاب روانی در جامعه پدید آورده است. مقابله با خریداران عمده طلا و ارز که در تعیین و انتشار نرخ های غیرواقعی قیمت نقش دارند یکی از مهمترین اقدامات کوتاه مدت برای مقابله با فساد ارزیابی می شود. 
حتی می توان مدعی شد که سخنان اخیر حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه در زمینه جدیت نظام برای مقابله با فساد هم بی تاثیر نبود. وی عنوان اتهامی به برخی از دستگیرشدگان در تحولات بازار اقتصادی کشور که منجر به اخلال در آن شد را «افساد فی الارض» بیان کرد. 
سخنگوی قوه قضائیه با بیان این نکته که افراد دیگری هم در خصوص این مسائل جلب شده اند و به زودی دستگیر می شوند، افزود: این ها افرادی هستند که در ارتباط با اخلال در نظام پولی و ارزی کشور و اخلال در نظام اقتصادی کشور تحت تعقیب قرار گرفته اند و محاکمه آن ‌ها به زودی آغاز می شود. 
در حیطه خارجی نیز چند اتفاق مهم در یکی دور روز گذشته رخ داد که بسیار اثرگذار بود. اظهارات روزگذشته «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده و برخی مقام های آمریکایی که رنگ و بوی عقب نشینی داشت در کاهش التهابات سیاسی و اقتصادی بسیار تاثیرگذار بود. روز دوشنبه گذشته دونالد ترامپ، در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست‌ وزیر ایتالیا در واشنگتن اعلام کرد: آماده است با رهبران ایران دربارۀ چگونگی بهبود روابط میان دو کشور گفت وگو کند. 
اهمیت این سخنان هنگامی برجسته تر می شود که وی این سخنان را در کنار مقام ارشد یکی از کشورهای اروپایی که مخالف خروج واشنگتن از برجام است بیان داشت. ترامپ تصریح کرد «حاضرم با رهبران ایران هر زمان که بخواهند بدون پیش ‌شرط دیدار کنم... من با همه دیدار می‌کنم. من به ملاقات رودررو اعتقاد دارم.... اگر آنها بخواهند با هم دیدار می‌ کنیم.» 
بدون تردید ارسال این پیام شفاهی در قیاس با پیام توئیتری تهدیدآمیز هفته گذشته ترامپ علیه ایران، آن هم چند روز قبل از اجرای بخشی از تحریم ها علیه ایران، می تواند تغییری محسوس در رویکرد کاخ سفید تفسیر شود. 
جالب اینجاست سخنان «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا پس از اظهارات ترامپ هم ارزیابی ها در زمینه عقب نشینی کاخ سفید را تقویت کرد. وی برای انجام مذاکره دو پیش شرط عنوان داشت و گفت اگر ایران تغییرات بنیادینی را در سیاست های داخلی و منطقه ای داشته باشد و حاضر به امضای توافق هسته ای شود رئیس جمهوری آمریکا وارد مذاکره با تهران می شود. 
اگر چه این اظهارات پومپئو تا حدودی در تناقض با سخنان ترامپ قرار دارد اما کاهش پیش شرط های واشنگتن و وزیر امور خارجه آمریکا از 12 مورد به 2 شرط تحولی بزرگ و غیر قابل چشم پوشی محسوب می شود. وی حدود 2 ماه قبل در رونمایی از رویکرد جدید ایالات متحده در مورد ایران بیش از 10 پیش شرط را برای از سرگیری تعامل و مذاکره با ایران بیان کرده بود. 
موضوع سوم تاثیرگذار بر فرایندهای سیاسی و اقتصادی داخل کشور نیز انتشار خبرهایی از سفر «یوسف بن علوی» وزیر امورخارجه عمان به ایالات متحده و گمانه زنی ها در مورد احتمال سفر قریب الوقوع وی به تهران می باشد. به طور سنتی عمان در ظاهر و درعمل در ایجاد ارتباط میان تهران و واشنگتن مطرح بوده است. این کشور حتی در مراحل اولیه دور پیشین گفت وگوها که در نهایت منجر به امضای توافق هسته ای برجام شد هم نقش آفرینی کرده بود. در رسانه های جهان مسقط همیشه به عنوان رابطی مورد احترام برای مقام های ایران و ایالات متحده شناخته می شود که در بیشتر موضوعات چالشی موفق عمل کرده است. 
در فرجام سخن باید گفت اگرچه مجموعه ای از تحولات موجب کاهش تنش ها میان واشنگتن و تهران شده است اما رخداد بنیادی تر به عرصه های داخلی باز می گردد. انتظار برای اعلام سیاست های جدید ارزی با انتخاب عبدالناصر همتی به عنوان رییس کل بانک مرکزی و اقدام عملی قاطع از سوی نهادهای اجرایی و قضایی در مقابله با فساد اقتصادی خصوصا فساد ارزی از جمله این رخدادها بشمار می آیند. 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 32


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 09 مرداد 1397 ] [ 21:31]
تاریخ
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از توافق مجلس و دولت در مورد سیاست‌های جدید ارزی خبر داد و گفت که این سیاست‌ها به زودی اعلام خواهد شد.

نفت | اقتصاد آنلاین | 1 ساعت پیش | 95 بازدید

توافق مجلس و دولت در مورد سیاست‌های جدید ارزی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: در جلساتی که با آقای همتی رئیس جدید بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت داشتیم پیشنهاداتی را در زمینه ساماندهی بازار ارز به دولت ارائه کردیم که از جمله آنها استقرار بازار ثانویه و کیفیت آن، استفاده از ظرفیت بورس، استفاده از ابزارهای مدیریت در بازار ارز و فعال کردن صرافی‌ها بود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه تیم اقتصادی دولت نظر کمیسیون اقتصادی را پذیرفته و قرار است سیاست‌های جدید ارزی بر همین اساس اعلام شود که عمده آن مواردی است که در طرح دو فوریتی ساماندهی بازار ارز از سوی کمیسیون اقتصادی پیش‌بینی شده بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت که طبق اعلام دولت سیاست‌های جدید ارزی به زودی ابلاغ خواهد شد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 66


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 09 مرداد 1397 ] [ 21:30]
تاریخ
رئیس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین ضمن ارائه راهکار برای برون رفت از وضعیت موجود و ترمیم اقتصاد، گفت : بورس تنها جایی است که هنوز می توان با دلار ۱۲۰۰ تومانی دارایی خریداری کرد.

 

شاهین چراغی در خصوص رانت خرید ارز 1200 تومانی به پایگاه خبری بورس پرس گفت: در اقتصاد ایران تنها جایی که هنوز می توان با دلار 1200 تومانی  یک دارایی را خریداری کرد، خرید سهام  شرکت های  صادرات محور در بورس است

وی ادامه داد: در شرایطی قیمت ارز سرسام آور بالا است که بخش زیادی از مردم از بورس غافل و تمام توجه آنان به بازار سکه و طلا است. در حالی که سهام دارایی کم ریسک تر و به مراتب بهتر از دلار و سکه در سال های اتی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اشتباهات دولت در سالهای قبل افزود: بی مهری نسبت به بورس و باز گذاشتن دست بانکها  و موسسات، انتشار و فروش اوراق تامین مالی توسط دولت و سرازیر کردن این اوراق در بازار با نرخ های نزول سود سر سام اور توسط دریافت کنندگان اوراق، شرایطی را ایجاد کرد که دولت نیز به جهت رکود تعمدی در اقتصاد با افتخار مدال تورم تک رقمی را به سایر دولت ها گوشزد می کرد.

چراغی گفت: رکود اقتصاد باعث شد بخش زیادی از مردم سپرده ها را در بانک ها گذاشته و یا نسبت به خرید اوراق مدت دار تامین مالی با سودهای خوب اقدام کنند اما امروز با افزایش قیمت ارز، این سرمایه گذاران بازندگان اصلی در اقتصاد بوده و ارزش ریال فعلی انان با تمام سودهای دریافتی به ارزش واقعی 5 سال پیش نیز نرسیده است.

وی با بیان اینکه امروز بورس با حمایت یا عدم حمایت دولت مسیر خود را خواهد رفت،گفت: دولت نیز باید دنباله رو بورس باشد اما به نظر می رسد به زودی مردم به بورس هجوم خواهند اورد، امروز با خرید سهام بورسی در بخشی از دارایی شرکت هایی که ارزش جایگزینی انان با دلار فعلی چندین برابراست از رانت خرید سهام به ارزش دلار 1200 تومانی استفاده خواهید کرد .

چراغی تاکید کرد: فشار نقدینگی در سال های اتی بالاخره سیاستمداران را نیز با تغییر فکری مواجه خواهد کرد که تورم بالای 50 درصد مانند تولد کودکی است که بالاخره چه بخواهیم و چه نخواهیم  به دنیا خواهد امد ، مردم با امار دولت کاری ندارند و اقتصاد را درک و لمس می کنند .اقتصاد ابتدا باید ترمیم شود تا بانکها نیز بتوانند از این بحران فعلی خارج شوند لذا تنها راه برون رفت از وضعیت موجود افزایش رسمی قیمت دلار است و شواهد نشان می دهد اقبال به  بازار سرمایه برگشته است .


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 34


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 09 مرداد 1397 ] [ 16:08]
تاریخ
 روز گذشته، قیمت دلار و سکه در ابتدای روز رو به سوی مرزهای پایین‌تر آورد؛ ولی از اواسط روز هر دو مسیر خود را تغییر دادند تا از سطوح روز یکشنبه نیز عبور کنند.
4 بازی‌ساز قیمت دلار

در سومین روز هفته، دلار از همان شروع معاملات تمایل زیادی به کاهش قیمت از خود نشان داد. با قیمت ۱۱ هزار تومانی پیشنهادهای فروش آغاز شد و قیمت ظرف ۴۰ دقیقه تا عدد ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد. پس از برخورد به این محدوده، خریداران وارد بازار شدند و قیمت را به سرعت به سوی کانال ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومانی حرکت دادند. براساس گفته‌های معامله‌گران از حدود ساعت یک بعدازظهر قیمت از مرز ۱۱ هزار تومانی عبور کرد. به گفته فعالان، با دستگیری برخی از دلالان سبزه میدان، قیمت‌ها در بازار حالت دلبخواهی گرفت و هر فرد براساس انتظار خود قیمتی را به خریداران اعلام می‌کرد. آخرین خبرها حاکی از آن بود که پس از ساعت ۵ بعدازظهر قیمت‌های بالای ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان در میان معامله‌گران عنوان شده است. با این حال، پس از آنکه معاون اول رئیس‌جمهوری عنوان کرد «بسته جدید ارزی در راه است»، قیمت‌ها در بازار سیر نزولی گرفتند و حتی تا ساعت ۱۷:۳۰ به ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. در بازار سکه نیز قیمت‌ها در ابتدای روز تا نرخ ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پایین آمد؛ ولی پس از آن عدد ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی نیز برای سکه ثبت شد. بازار سکه در روزهای اخیر بیشتر تابع هیجانات نوسانات خود را تجربه می‌کند و بی‌توجهی روندهای بنیادی زمینه ساز افزایش حباب آن شده است.به گفته فعالان، روز دوشنبه ۴ عامل مهم نوسان‌ساز زمینه‌ساز ادامه صعود قیمت‌ها در بازار ارز و سکه شد. عبور از نقاط مقاومتی و افزایش تحرک نوسان‌گیران، ورود تقاضای خرد به بازار، نبود عرضه‌کننده در بازار و ندادن سیگنال مشخص از سوی سیاست‌گذار به بازارها موجب رفتار افزایشی معامله‌گران بود.

  ورود تقاضای خرد به بازار

به گفته فعالان، نوسان‌گیران در روزهای اخیر سعی کرده‌اند با عبور دلار از مرزهای مقاومتی تقاضاهای جدید را وارد بازار کنند. در هفته جاری باعبور دلار از سطح مقاومتی مهم ۱۰ هزار تومانی، بازار به‌دنبال پیدا کردن سقف جدیدی است.به گفته فعالان، با عبور از آن سطح، خریدها در بازار افزایش یافته است و معامله‌گران فنی موقعیت خرید گرفته‌اند. از آن سو، روز دوشنبه بازار در برابر نزول به زیر سطح ۱۰ هزار تومانی مقاومت کرد تا بتواند خود را به‌عنوان کف جدید بازار معرفی کند. در این شرایط اطمینان خرید نیز در میان معامله‌گران بالا رفته است؛ چراکه باور دارند کف حمایتی ۱۰ هزار تومانی سیگنالی از رشد بیشتر قیمت‌هاست.  در کنار این، از روز یکشنبه تقاضای خردی وارد بازار شده است که بیشتر شامل خریداران خانگی می‌شود. این تقاضا بسیار سیال است و برای به‌دست آوردن سکه و دلار به شدت تحرک دارد. از آن سو از آن جایی که شانس خرید این دسته بالا نیست، هیجان بازار با تلاش بیشتر آنها بالاتر می‌رود.

 بیشتر این متقاضیان نگران از دست دادن ارزش پول خود هستند و بعضا زمانی که دلالان قیمت‌های بسیار بالاتری از نرخ بازار را به آنها پیشنهاد می‌دهند، از خرید استقبال می‌کنند. برخی از آنها آشنایی چندانی با دلار و سکه ندارند؛ ولی تحت‌تاثیر اخبار برای خرید به بازار آمده‌اند.در حالی که در بازار تقاضا روز به روز پیشروی کرده است، میزان عرضه روز به روز کاهش پیدا کرده است. به گفته یکی از فعالان، در روزهای اخیر آن‌چنان دامنه نوسانات بالا رفته است که فروشنده‌ها حاضر نیستند ارز خود را عرضه کنند. یکی از فعالان عنوان کرد: دلار خود را بالای ۱۰ هزار تومان فروخت؛ ولی روز گذشته ناچار بود با ارقام بسیار بالاتری اقدام به خرید کند.

در این شرایط عرضه‌کننده‌ها بیشتر تمایل دارند که دلار خریداری‌شده را دپو کنند. در واقع می‌توان گفت بازار در روزهای اخیر به‌طور کامل از توازن خارج شده و افزایش تقاضا با عقب‌نشینی عرضه مواجه شده است. در این میان، ندادن سیگنال مشخص از سوی بازارساز مبنی‌بر نقشه راه وی در مدیریت نوسانات دیگر عاملی بوده است که جسارت خریداران ارز را با بالاتر برده است.

  گذر از سبک اطلاع‌رسانی دهه ۹۰

تمام تجارب سیاست‌گذاری و پژوهش‌ها بر این نکته تاکید دارند که سیاست‌گذار باید به دور از ابهام سخن بگوید. رویکرد سخن در حداقل ممکن و توام با ابهام، بیشتر در دهه ۹۰ میلادی کاربرد داشت و در دنیای کنونی بر این تاکید می‌شود که سیاست‌گذار به گونه شفافی سخن بگوید که به کاهش نا‌اطمینانی منجر شود. با نوسانات شدید روزهای اخیر، کار بانک مرکزی برای مدیریت بازار دشوارتر شده است؛ در نتیجه نباید با دادن سیگنال‌های اشتباه به بازار فضا را سخت‌تر کرد.

به باور تحلیلگران تنها از ابتدای هفته جاری سه سیگنال اشتباه به بازار داده شده است. اولین سیگنال تهدیدهای مالیاتی است که این روزها به خریداران سکه و دلار داده می‌شود. دریافت مالیات از کسانی که در پیش‌فروش سکه خریدهای سنگینی صورت داده‌اند و افرادی که در بازار ارز اقدام به خرید و فروش کرده‌اند، در شرایط کنونی تنها حس نا‌اطمینانی بیشتری را به سرمایه‌گذاران منتقل می‌کند. در مورد پیش‌فروش سکه اعتماد به بازارساز بیش از پیش کاهش خواهد یافت؛ چراکه در زمان تشویق مردم برای شرکت در این طرح عنوان شده بود هیچ‌گونه مالیاتی دریافت نخواهد شد. تحلیلگران باور دارند، سرمایه‌گذاران در شرایط نا‌اطمینانی تمایل بیشتری پیدا می‌کنند که دارایی‌های خود را به ارز و سکه تبدیل کنند. در واقع از نظر آنها، اگر فضای بازارها عادی بود و قیمت‌ها نوسان چندانی نداشتند، خبرهای مربوط به دریافت مالیات شاید چندان اثری بر قیمت‌ها نداشت ولی در شرایط نا‌اطمینانی، خریدهای سکه و دلار را بیشتر می‌کند. به‌عنوان مثال، در ماه‌های اخیر هر بار بحث مالیات در مورد پیش‌فروش سکه مطرح شد، قیمت‌ها در بازار نقدی این بازار صعودی شد و همزمان خریداران جدیدی به بازار وارد شدند.

دومین سیگنالی که نااطمینانی را در بازار افزایش می‌دهد و روز گذشته در بازار صورت گرفت، برخوردهای امنیتی است. به گفته فعالان، روز گذشته در منطقه سبزه‌میدان ماموران لباس شخصی در میان دلالان حاضر بودند و بعضا از آنها فیلم می‌گرفتند. براساس گفته‌های بازیگران حاضر در بازار، برخی از افرادی که اقدام به دادن لفظ یا معامله می‌کردند، از سوی این عده دستگیر شدند. به گفته فعالان، اقدامات این‌چنینی التهابات بازار در روز دوشنبه را بالا برد؛ چراکه معامله‌گران می‌گویند، دستگیری‌ها این سیگنال را به بازار منتقل می‌کند که بازارساز راه اقتصادی برای حل نوسانات ندارد. در گذشته نیز برخوردهای امنیتی در بازار آزمون شده بود، ولی هیچ‌گاه به کاهش نوسانات کمک نکرد.

سومین سیگنال اشتباه به حوزه اطلاع‌رسانی مربوط بود. روابط عمومی بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که رویکردهای جدیدی در دست تهیه دارد که در روزهای آینده آنها را عملیاتی خواهد کرد. با این حال، اطلاعیه بانک مرکزی نه‌تنها مورد توجه معامله‌گران قرار نگرفت، بلکه برخی با تاکید بر ادبیات آن خریدهای خود را بالا بردند.یکی از معامله‌گران پیام بانک مرکزی را چنین تفسیر کرد، وقتی عنوان می‌شود در روزهای آینده برنامه داریم، یعنی تا آن موقع بازار همچنان می‌تواند به نوسانات خود ادامه دهد؛ در واقع پیام مخابره شده این‌گونه بود: «تا روزهای آینده بازار در اختیار شماست». در این شرایط، می‌توان گفت چنین پیام‌های کلیشه‌ای و توام با ابهام نه‌تنها کمکی به بازار نمی‌کند، بلکه اثر سیاست‌های درست احتمالی آینده را نیز کاهش می‌دهد.این در حالی است که رئیس‌کل جدید بانک مرکزی با خود سرمایه‌ای به همراه دارد که می‌توان با تکیه به جا‌به‌جایی صورت گرفته در بانک مرکزی، در جهت برگشت انتظارات استفاده کرد.  بازار در روزهای اخیر بیشتر از گفتار درمانی به‌دنبال راهکارهای عملی و نقشه‌راه سیاست‌گذار در مورد مدیریت نوسانات است.

 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 99


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 09 مرداد 1397 ] [ 12:34]
تاریخ
رئیس مجلس و معاون اول رئیس‌جمهور از بازنگری در سیاست ارزی خبر دادند. اسحاق جهانگیری عصر روز گذشته اعلام کرد که بانک مرکزی با جدیت به‌دنبال بازنگری سیاست‌های ارزی و ارائه بسته جدید برای مدیریت بازار است. بیان این خبر از سوی معاون اول، به‌عنوان سیگنالی مهم از سوی بازار ارز شناسایی شد؛ چراکه قیمت‌ها حداقل برای ساعتی به عقب رانده شدند و رژیم افزایشی فروکش کرد. تقویت‌‌کننده خبر جهانگیری، اظهارات رئیس مجلس بود. علی لاریجانی نیز از نهایی شدن سیاست‌های جدید ارزی در روزهای آینده خبر داد. رئیس مجلس سیاست‌های ارزی در سه ماه گذشته را نادرست دانست و خواستار هدایت قیمت ارز به شکل شناور شد. زمزمه‌ها حاکی از آن است که رکن اصلی بسته جدید ارزی، بسط بازار دوم و دربرگرفتن دلار حاصل از صادرات مواد معدنی و پتروشیمی در آن است. شواهد از اظهارات مقام بیان‌کننده این است که دولت به این نتیجه رسیده که تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی نه تنها باعث ثبات قیمت کالاهای وارداتی نشده، بلکه صادرکنندگان را نیز نسبت به اظهار ارز بی‌میل کرده است. نظرات کارشناسی نیز پایان دلار ۴۲۰۰ تومانی با توجه به شکاف موجود و محدود کردن آن به کالاهای اساسی را آغازی بر پایان فساد و فرصت رانتی بیش از ۱۰۰ درصدی می‌دانند.
 

معاون اول رئیس‌جمهور از بازنگری در سیاست‌های ارزی و ارائه یک بسته جدید ارزی خبر داد. این خبر کافی بود تا کمی از عطش بازار گرفته شود و حداقل بازار ارز برای ساعاتی از فاز تهاجمی عقب‌نشینی کند. خبر اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به این شکل بود: «بانک مرکزی با جدیت به‌دنبال بازنگری سیاست‌های ارزی و ارائه بسته پیشنهادی جدید برای مدیریت بازار ارز است که لازم است پس از نهایی شدن بسته بانک مرکزی، همه دستگاه‌های ذی‌ربط نیز هماهنگی‌های لازم را برای اجرایی شدن این بسته پیشنهادی و مدیریت بازار ارز انجام دهند تا ثبات به بازار ارز کشور برگردد.» شواهد نشان می‌دهد محتمل‌ترین گزینه موجود در بسته جدید ارزی، تعمیق بازار دوم ارز باشد.

گمانه‌ها درباره بسته جدید

دیروز عصر جهانگیری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی از بسته جدید ارزی بانک مرکزی خبر داد و از دستگاه‌ها درخواست کرد با اجرایی کردن این بسته، زمینه ایجاد ثبات در بازار ارز را فراهم کنند. گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد یکی از مفاد مهم بسته جدید ارزی، خروج ارز حاصل از صادرات مواد معدنی و پتروشیمی از دایره نرخ دولتی و ورود به بازار دوم است. به‌نظر می‌آید سیاست‌گذار به این جمع‌بندی رسیده که با تخصیص دلار دولتی به وارداتکالاهایی جز کالاهای اساسی و دارو، نتیجه مثبتی در خصوص ثبات قیمت‌ کالاها ندیده و احتکار واردکنندگان کالا برای تصمیم‌گیران کشور مسجل شده است. از طرفی صادرکنندگان مواد معدنی و پتروشیمی نیز در اظهارنظرهای گوناگون گلایه خود از فروش ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان را اعلام کرده بودند. در نتیجه دلار ۴۲۰۰ تومانی نتوانسته اهداف دولت را تامین کند و شواهد حاکی از آن است که بسته بانک مرکزی، تعمیق بازار دوم را در دستور کار خود دارد. به نظر می‌رسد درخصوص این تصمیم اجماع کافی در ارکان تصمیم‌گیری وجود دارد. در پژوهشی که مرکز پژوهش‌های مجلس در ابتدای همین هفته منتشر کرد، تاکید شده بود که سیاست تامین ارز بخش بزرگی از واردات با دلار ۴۲۰۰ تومان، یک خطای استراتژیک بوده است. تحلیل پژوهشگران بازوی پژوهشی مجلس این بوده که این نوع تخصیص ارز رشد تقاضای واردات را آن هم در شرایطی که کشور با نیازهای ارزی متعدد و محدودیت منابع ارزی در زمان تحریم مواجه است به بار می‌آورد. همچنین از طرف دیگر انگیزه صادرات اسمی را کاهش و در عوض انگیزه برای فساد و رانت‌جویی را افزایش می‌دهد که در عمل نیز چنین رفتاری رویت شده است. از این رو بازوی پژوهشی مجلس پیشنهاد کرده که سیاست ارزی فورا اصلاح و فروش ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای واردات کالاها و خدمات متوقف شود. از نظر آنها شکاف شدید ایجادشده بین نرخ دولتی و بازار آزاد کم‌اظهاری در صادرات و بیش‌اظهاری در واردات را تشدید می‌کند؛ چراکه صادرکننده در این شرایط ترجیح می‌دهد که تنها بخشی از ارز خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومان و مابقی را به قیمت آزاد بفروشد. در مقابل واردکننده انگیزه دارد تا با تبانی با تولیدکننده خارجی، ارزش واردات را بیشتر از قیمت متعارف اظهار کند و بیشتر از ارزش ذاتی کالای وارداتی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کند و آن را در بازار آزاد بفروشد. در گزارش مرکز پژوهش‌ها قید شده است که برای جلوگیری از فساد و هدررفت بیشتر منابع کشور، ضروری است بازار دوم تا جایی که امکان دارد بزرگ‌تر شده و ارز بیشتری در آن بر اساس نرخ توافقی عرضه شود.

تلطیف انتظارات

معاون اول رئیس‌جمهور دیروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی سعی کرد تا با استفاده از کلام، کمی آرامش را به جامعه بازگرداند. استفاده از تکنیک گفت‌وگوی سیاست‌گذار با مردم، روشی ضروری در شرایط فعلی به حساب می‌آید. در گزارش تحلیلی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بر این اصل در شرایط جدید تاکید زیادی شده بود. یکی از مهم‌ترین کارها در شرایط جدید، اصلاح انتظارات مردم از طریق گفت‌وگو و تشریح وضعیت جدید کشور حتی با هزینه کاهش محبوبیت مدیران ارشد است. در واقع برای حل مسائل موجود، اتکای صرف به راه‌حل‌های اقتصادی راهگشا نیست و باید از طرق مختلف انتظارات جامعه نسبت به شرایط اقتصادی پیشرو اصلاح شود. علاوه‌بر اینکه، مردم با یادآوری سابقه تاریخی جهش‌ ارزی در ابتدای دهه ۹۰، مدیریت انتظارات را سخت‌تر نیز کرده‌اند. روز گذشته اولین اظهارنظر دولت از جنس مدیریت انتظارات توسط جهانگیری زده شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اعلام اینکه وضعیت جدید پیش رو دائمی نیست، گفت: «اگر بتوانیم این وضعیت را به‌خوبی مدیریت کنیم و کشور را از این مرحله عبور دهیم، اقتصاد به ثبات می‌رسد و شاخص‌های اقتصادی دوباره مثبت می‌شود.» جهانگیری گزارش دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی درباره راهکارهای مواجهه فعالانه با تحریم‌ها را مثبت ارزیابی و تاکید کرد: «آمریکا پیش از آنکه تحریم‌ها را اجرایی کند و به تعبیر خودشان جنگ اقتصادی علیهملت ایران راه بیندازد، درصدد تاثیر بر افکار عمومی مردم است و می‌خواهد با تخریب امید و اعتماد مردم به آینده، اهداف سیاسی و برنامه‌های تحریمی خود را در ایران عملیاتی کند.»

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیمه‌پر صعود نرخ ارز را این‌طور تشریح کرد: «البته تحریم علاوه‌بر مشکلات، فرصت‌هایی نیز برای کشور به همراه دارد که یکی از این فرصت‌ها در بخش صنعت است که با تغییرات نرخ ارزفرصتی برای افزایش تولیدات داخلی و خودکفایی و نیز افزایش صادرات خواهد بود و باید با برنامه‌ریزی از این فرصت استفاده مطلوب کرد.»

 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 73


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 09 مرداد 1397 ] [ 12:33]
تاریخ

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز در بدو ورود به فرودگاه کرمانشاه به رشادت‌های تاریخ‌ساز مردم استان کرمانشاه در طول هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و اظهار داشت: کرمانشاه استان مرزداران مقاوم و غیور است.


وی از زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان‌ماه سال گذشته به عنوان یکی از حوادث تلخ کشور یاد کرد و اظهار داشت: این فاجعه بسیار بزرگ 30 هزار واحد شهری و روستای آسیب وارد کرد.

معاون اول رئیس جمهور به انسجام ملی ملت برای کمک به زلزله‌زدگان اشاره و بیان کرد: زلزله‌زده‌ها تنها نبودند، همه ملت برای حل مشکل آن‌ها در کنار آسیب‌دیدگان بودند.

جهانگیری از نقش‌آفرینی و ابزار همدردی مردم در کنار مردم زلزله‌زده به عنوان یک اتفاق استثنایی و کم‌سابقه در تاریخ  یاد کرد و گفت: مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و سایرمسؤولان کشوری و استانی از لحظه نخست زلزله همواره در کنار مردم بوده و هستند.

وی، استقرار 15 کانکس در راستای اسکان موقت از سوی دولت را کار بزرگی دانست و افزود: بعد از اسکان موقت، ساخت و ساز شروع شد.
 


معاون اول رئیس جمهور روند بازسازی مناطق زلزله‌زده را خوب ارزیابی کرد و گفت: 5 هزارواحد امروز افتتاح می‌شود و روند ساخت 60 هزار واحد دیگر نیز براساس گزارشات بنیاد مسکن از پیشرفت خوبی برخوردار است.

جهانگیری با بیان اینکه واحدهای روستایی مناطق زلزله‌زده باید تا زمستان امسال بازسازی شوند، اضافه کرد: زمستان  امسال واحدی در روستایی نباشد که تکمیل نشده باشد.
 


وی در ادامه با اشاره به اوضاع اقتصادی حاکم بر کشور، اظهار داشت: ملت با همین وحدت و انسجام از این فاجعه بزرگ(زلزله) گذشتند، اگر همین یکپارچگی را حفظ کنند مشکلات اقتصادی کشور را نیز پشت سر می‌گذارند.

جهانگیری گفت: رئیس جدید بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت در حال تدوین سیاست‌هایی متناسب با شرایط جدید کشور هستند که در تلاش هستند تا آخر هفته جاری این بسته پیشنهادی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور اعلام شود.

براساس این گزارش، جهانگیری در ادامه به شهرستان سرپل‌ذهاب سفر کرد و با حضور در جمع اهالی محله فولادی این شهر به همراه رئیس بنیاد مسکن کشور و استاندار کرمانشاه از روند بازسازی شهری بازید کرد.

وی سپس برای بازید از روند ساخت و ساز در مناطق روستایی به روستای دستک‌علیا شهرستانسرپل‌ذهاب رفت و واحدهای آماده شده این روستا را افتتاح کرد.

هم‌اکنون معاون اول رئیس جمهور در روستای شیرین آب شهرستان قصرشیرین است تا در مراسمی‌ 5 هزار واحد بازسازی شده مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه را افتتاح کند.

گفتنی است، آخرین سفر جهانگیری به کرمانشاه مربوط به ششم آذرماه سال گذشته بود که با هدف بررسی و ارزیابی روند امدادرسانی و حل مشکلات مردم مناطق زلزله زده و همچنین اطلاع از نحوه اجرای برنامه بازسازی خانه های تخریب شده صورت گرفت.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 48


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 09 مرداد 1397 ] [ 12:31]
تاریخ

خبرگزاری تسنیم: محمدحسین حسین زاده بحرینی رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی به عنوان مدیر و متولی بازار ارز در این عرصه غایب است و این یک نقیصه مهم است، افزود: تصمیم دولت برای عرضه ارز به نرخ ثابت برای تمام مصارف و به هر میزان نادرست بود.

وی گفت: بازار ارز نیازمند مدیریت فعال و نه منفعلانه بانک مرکزی است.

بحرینی با بیان اینکه بانک مرکزی باید در بازار ارز ورود پیدا می‌کرد، گفت: اگر بانک مرکزی در قیمت گذاری‌ها وارد می‌شد اتفاقات امروز رخ نمی‌داد و بازار ارز آرامش خود را حفظ می‌کرد.

حسین زاده بحرینی افزود: حذف صرافی‌ها از بازار ارزی کشور به هیچ وجه درست نبود.

وی گفت: مهارت فنی که می‌تواند در کشور بازارگردانی کند در بانک مرکزی وجود ندارد.

بحرینی با بیان اینکه برای ایجاد بازار ثانویه در کشور باید ساز و کار‌های مناسبی شکل بگیرد گفت: به دولت گفتیم که در شرایطی که وضعیت بازار دچار مشکل است باید بازار مناسب را برای آن به وجود آورد؛ در شرایط بحرانی باید بازاری را به وجود آورد که بر اساس آن وارد کنندگان بتوانند کالا‌های خود را به صورت آسان در کشور وارد کنند.

رئیس کمیته پولی بانکی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گاهی اوقات در شرایط تورمی پیش می‌آید که افراد بخواهند سرمایه خود را از کشور خارج کنند و به همین دلیل ارز را خریداری می‌کنند، اما سازوکار‌ها در بازار ثانویه تصویب می‌کند که از ارز دولتی باید برای واردات کالا استفاده کرد.

رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس افزود: اگر پتروشیمی‌ها ارز حاصل از صادراتشان را به قیمت آزاد بفروشند ما به التفاوت 80 هزار میلیارد تومانی ایجاد می‌شود که در حقیقت آن را از بخش تولید دریغ کرده ایم و به وارد کنندگان داده ایم.

بحرینی افزود: چنانچه پتروشیمی‌ها ارزشان را در بازار ثانویه عرضه کنند نرخ ارز کاهش می‌یابد و بازار به آرامش می‌رسد.

بحرینی رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس با اشاره به اینکه باید از ظرفیت بازار سرمایه برای رفع نقیصه بانک مرکزی استفاده کنیم خاطرنشان کرد: قابلیت بازار سرمایه در بانک مرکزی وجود ندارد، بازار سرمایه می‌داند که چگونه بازارگردانی کند.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید در بازار متشکل حاضر شود، بازار متشکل اتمسفری قابل اجرا است که ابزار‌های لازم را در اختیار دارد، فعلا بانک مرکزی چنین مهارتی را ندارد تصریح کرد: اگر بانک مرکزی و دولت، بازار ثانویه را با مشخصاتی که در نامه به رئیس جمهور ارسال شد اجرا کنند تردید نداشته باشد که بازار آرامش پیدا خواهد کرد.

رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس با اشاره به اینکه بانک مرکزی از این بازار غایب است، گفت: تنها کاری که بانک مرکزی در طول این سال‌ها کرده است این بوده که ارز را گرفته و در نهایت فروخته و یا طلا را تبدیل به سکه کرده و آن را هم به فروش می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه دانش و مهارت فنی می‌تواند بازارگردانی کند متاسفانه این مسئله در بانک مرکزی وجود ندارد افزود: یا باید مدیریت بازار ارز و سکه را به بازار سرمایه بسپاریم و یا اینکه دانش و مهارت را از بازار سرمایه بگیریم و به بانک مرکزی بدهیم.

وی گفت: تلاش‌های سه ماهه در حال نتیجه دادن است و دولت پذیرفته تا تصمیمات کمیسیون اقتصادی مجلس را در حوزه بازار ارز اجرا کند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 75


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 09 مرداد 1397 ] [ 9:00]
تاریخ

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تدوین بسته جدید مدیریتی در بازار ارز، اعلام کرد: شرایط جدید پیش روی کشور دائمی نیست

به گزارش ایبِنا، اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با تاکید بر اینکه باید در شرایط جدید پیش روی کشور از زندگی آحاد جامعه مراقبت کنیم و اجازه ندهیم که وضعیت معیشتی مردم و بخصوص طبقات ضعیف دچار آسیب شود، گفت: اولویت دولت حمایت از زندگی مردم به خصوص اقشار ضعیف در مقابل تحریم است و کالاهای اساسی، دارو و نیازهای ضروری مردم باید با ارز رسمی تامین شود و به وفور در اختیار جامعه قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به گزارش دبیرخانه ستاد در خصوص راهکارهای مواجهه فعالانه با تحریم ها، ‌گزارش ارائه شده را مثبت ارزیابی کرد و افزود: آمریکا پیش از آنکه تحریم ها را اجرایی کند و به تعبیر خودشان جنگ اقتصادی علیه ملت ایران راه بیاندازد، در صدد تاثیر بر افکار عمومی مردم است و می خواهد با تخریب امید و اعتماد مردم به آینده، اهداف سیاسی و برنامه های تحریمی خود را در ایران عملیاتی کند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت جدید پیش روی کشور دائمی نیست و در مقطعی کوتاه مدت خواهد بود، تصریح کرد: اگر بتوانیم این وضعیت را به خوبی مدیریت کنیم و کشور را از این مرحله عبور دهیم، اقتصاد کشور به ثبات خواهد رسید و شاخص های اقتصادی دوباره مثبت خواهد شد.

جهانگیری توجه به وضعیت مردم و تامین نیازهای اساسی جامعه را نخستین اولویت و مهم ترین دستور کار تیم اقتصادی دولت دانست و با تاکید بر اینکه باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که آثار تحریم در زندگی مردم به حداقل برسد، از سازمان برنامه و بودجه خواست راهکارهای لازم را برای تامین منابع مالی مورد نیاز جهت کمک به وضعیت معیشتی مردم تدوین و با کمک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمینه اجرایی شدن بسته پیشنهادی برای کمک به معیشت مردم را فراهم کند.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ادامه داد: البته تحریم علاوه بر مشکلات، فرصت هایی نیز برای کشور به همراه دارد که یکی از این فرصت ها در بخش صنعت است که با تغییرات نرخ ارز فرصتی برای افزایش تولیدات داخلی و خودکفایی و نیز افزایش صادرات خواهد بود و باید با برنامه ریزی از این فرصت استفاده مطلوب کرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به گزارش دیگر دبیرخانه ستاد در خصوص راهکارهای مدیریت بازار ارز گفت: بانک مرکزی با جدیت به دنبال بازنگری سیاست های ارزی و ارائه بسته پیشنهادی جدید برای مدیریت بازار ارز است که لازم است پس از نهایی شدن بسته بانک مرکزی، همه دستگاه های ذیربط نیز هماهنگی های لازم را برای اجرایی شدن این بسته پیشنهادی و مدیریت بازار ارز انجام دهند تا ثبات به بازار ارز کشور برگردد.

در این جلسه پزشکیان نائب رییس اول مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت کنترل هزینه ها در همه بخش ها گفت: با کاهش هزینه های دستگاه های دولتی و سایر بخش ها، شاهد اثرات مثبتی در صرفه جویی منابع مالی و امکان کمک به اقشار ضعیف جامعه خواهیم بود.

در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ‌جهاد کشاورزی، نیرو، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، رییس سازمان میراث فرهنگی، رییس سازمان امور اداری و استخدامی، رییس سازمان صدا و سیما، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی و رییس اتاق بازرگانی نیز حضور داشتند، نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور گزارشی از راهکارهای مواجهه فعالانه با تحریم ها ارائه کرد.

در این گزارش که حاوی راهکارهای کاهش آثار تحریم ها بر بازار ارز و معیشت مردم بود مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد این راهکارها در اسرع وقت از سوی دستگاه های اجرایی مورد بررسی قرار گیرد و نقطه نظرات خود را به دبیرخانه ستاد ارائه نمایند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 44


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 08 مرداد 1397 ] [ 19:56]
تاریخ
امروز، روز امنیتی بازار غیررسمی ارز بود. فعالان بازار می‌گویند آن قدر نرخ ۱۰ هزار تومانی دلار اثر روانی بر مخاطبان بازار به ویژه خانه‌دارها گذاشته که هیجان و تقاضا برای خرید را چند برابر کرده و بازار اکنون جولانگاه خانه‌دارها شده است و کمتر می‌توان تقاضای واقعی در آن پیدا کرد.

بازار | ایسنا | 13 دقیقه پیش | 56 بازدید

خانه‌دارها نوسان‌گیر دلار شدند!

به گزارش ایسنا، بار دیگر ماجرای همیشگی بازار ارز تکرار شد. دلار گران شده و وقتی هیجان به اوج می‌رسد، بازار شاهد حضور نیروهای امنیتی می‌شود، چند دلال دستگیر می‌شوند، کمی ریزش قیمت رخ می‌دهد و بار دیگر همه چیز به جای اول باز می‌گردد. سرکشی به بازار ارز و عبور از میدان فردوسی تا چهار راه استانبول در روزی که گفته می‌شد بازار امنیتی و پر از نیروهای پلیس است، از این حکایت داشت که در هنگام ظهر  در حد سه تا چهار مامور حضور داشتند؛ هر چند که حاضران در بازار ارز می‌گفتند از صبح نیروهای پلیس آمدند و چند دلال را دستگیر کرده و بردند و اکنون خبر خاصی نیست و جریان بازار ادامه دارد. این در حالی است که امروز صبح در سبزه میدان (بازار بزرگ طلا) نیز علیرغم عادی بودن شرایط بازار و کسبه، نیروهای پلیس در آن‌جا حاضر بوده و جو امنیتی در آن منطقه ایجاد شده بود.

آخرین بررسی‌های میدانی از منطقه فردوسی از این حکایت داشت که دلار که در روز گذشته تا ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان نیز معامله شده بود، برای امروز هم که در ابتدای صبح کمی ریزشی و به زیر ۱۱ هزار تومان رسیده بود، بار دیگر رشد قیمت داشته است و در زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶)، صرافی‌ها و دلالان، دلار را با نرخی حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان و همچنین یورو  را تا بیش از ۱۳ هزار تومان معامله می‌کردند.

قیمت پرت هم می‌دهیم، می‌خرند!

اما گفت و گو با دلالان و صرافان با بیان نکاتی درباره جریان بازار ارز همراه بود که جالب توجه است. آنها می‌گویند این روزها دیگر تقاضا برای خرید ارز بیش از گذشته کاذب و غیرمنطقی شده است؛ به طوری که خانه‌دارها عمده خرید را انجام داده و جالب اینجاست که به هر قیمتی هم راضی به خرید می‌شوند؛ به طوری که اگر قیمت امروز دلار ۱۱ هزار و ۲۰۰تومان است، ما به آنها بگوییم ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان باز هم تقاضای خرید می‌کنند؛ در حالی که پیش از این خانه‌دارها برای خرید ارز اینقدر هول نبوده‌ و در مقابل قیمت‌های غیرمنطقی ایستادگی می‌کردند.

جالب اینجاست که خانم‌های خانه‌دار و با سن بالا هم برای خرید به میادین خرید و فروش غیر رسمی ارز می‌آیند و درخواست خرید می‌کنند. حتی امروز که نیروهای پلیس در بازار حضور دارند، هیچ هراسی برای یافتن دلالان ارز نداشته و به هر طریقی که شده می‌خواهند ارز بخرند. به نظر می‌رسد اکنون میدان فردوسی و خیابان‌های اطراف آن جایی برای گردش ارزهای خانگی شده است؛ به طوری‌که عده‌ای در زمان گرانی دلار، آن را فروخته و بلافاصله عده‌ای دیگر می‌خرند. به گفته فعالان بازار غیررسمی ارز، مردم انگار بازار ارز را با بورس اشتباه گرفته و به دنبال نوسان‌گیری در آن هستند. باید گفت این روزها مردم عادی و خانه‌دار در خرید و فروش ارز حرفه‌ای شده و مانند دلالان زبده عمل می‌کنند، اما برخی هم واقعا ناآگاهند و بی منطق و با هر قیمتی خرید می‌کنند.

فعالان بازار معتقدند که یکی از دلایل اصلی افزایش تقاضای دلار در چند روز گذشته، رشد قیمت آن بوده است؛ به ویژه از روز گذشته که قیمت دلار به ۱۰ هزار تومان  رسید، به طور عجیبی تقاضا را افزایش داد. دلار ۱۰ هزار تومانی اثر روانی بدی بر بازار و مردم گذاشت؛ به‌طوری که ناخواسته مردم را وادار به خرید آن کره است. اکنون این انتظار در بین آن‌ها به وجود آمده که به زودی قیمت‌ دلار بیش از این افزایش داشته و رکورد خواهد زد؛ بنابراین ترجیح می‌دهند هر چقدر پول دارند حتی به اندازه یک حقوق ماهانه خود دلار بخرند.

با دستگیری چند دلال پز می‌دهند

اما در مورد  اینکه حضور نیروهای امنیتی در بازار تا چه اندازه موجب ایجاد آرامش و تعدیل قیمت‌ها می‌شود، واکنش فعالان بازار متفاوت است. برخی از آنها با خنده می‌گویند نمی‌دانیم این سناریوی تکراری و بی نتیجه چه زمانی تمام خواهد شد؟ تا کی قرار است هر وقت قیمت‌ها بالا می‌رود، چند پلیس به بازار آمده و ساعتی در خیابان بمانند و در نهایت چند دلال عادی و خرد را دستگیر کرده و ببرند؟! آنگاه مسئولان مربوطه هم بیایند در رسانه‌ها پز دهند که دلالان و متهمان ارزی را دستگیر کرده‌ایم؛ در حالی که ما اینجا می‌دانیم تمام دلالان خرد بازار را هم یکجا جمع کنند، روی هم ۱۰ هزار دلار هم ندارند؛ پس چرا به آنها متهمان ارزی می‌گوییم؟ آیا تا به حال شده این متهمانی که از آنها نام می‌برند را معرفی یا حرف های آنها را منتشر کنند؟

فعالان بازار بر این تاکید دارند تا زمانی که مشکلات به طور ریشه‌ای حل نشود، هیچ اتفاقی در بازار ارز نخواهد افتاد و قیمت‌ها در نوسان است. دلالان خرد می‌گویند ما همان‌هایی هستیم که از سال‌ها پیش در بازار حضور  داریم و اگر تخلف خاصی انجام داده‌ بودیم به طور حتم ما را شناسایی و گرفته بودند، اما مشخص است که جریان بازار ارز از جای دیگری آب می‌خورد و هسته آن را نباید در بین چند دلال ساده و صراف عادی جست و جو کرد. آنان در عین حال تاکید دارند تا وقتی که بازار شفاف نشده و این‌گونه معاملات زیرزمینی باشد، توقع سامان یافتن نباید داشت.

قابل تامل است که در همین فضای امنیتی که در بازار ایجاد شده، خرید و فروش ارز به طور کاملا عادی ادامه دارد و حتی دلالان در کنار نیروهای امنیتی به خرید و فروش مشغولند.

به گزارش ایسنا، از فروردین ماه سال جاری که سیاست جدید ارزی دولت به مرحله اجرا در آمد، دیگر بازار ارز به رسمیت شناخته نشد و معاملات آن قاچاق اعلام شده است. در این حالت بانک مرکزی هیچ مسئولیتی در بازار ارز نداشته و کنترل و مسئولیت آن بر عهده دستگاه‌های دیگر است؛ اما به نظر می‌رسد هیچ کنترل مشخص و با برنامه‌ای بر این بازار حکمفرما نیست و هر اتفاقی در آن ممکن است رخ دهد و هر قیمتی ثبت شود. در حالی این بازار رها شده که هر قیمتی در آن بلافاصله بر بازار کالا و خدمات اثر گذاشته و سودجویی عده ای موجب زیان بخش قابل توجهی از مردم می‌شود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 56


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 08 مرداد 1397 ] [ 16:47]
تاریخ

تحلیلگران نسبت به متلاطم‌ترین هفته ارزی سال‌های اخیر از زویای متفاوتی به موضوع می‌نگرند. در این اما پاسخ همه تحلیلگران پاسخ به یک پرسش مشترک است که چرا نرخ‌ها آرام و قرار ندارند؟

24733:

جامعه نو: در متلاطم‌ترین هفته ارزی سال‌های اخیر قرار داریم و نرخ‌ها آرام و قرار ندارند. چرا؟

برخلاف اکثر تحلیل‌های تک‌پایه، علت وضع کنونی را باید از نظر مسبب در دو سطح و از نظر ریشه در فضایی متفاوت توضیح داد. سبب‌ها اقتصادی و سیاسی و ریشه‌ها، اقتصادی هستند.

علت شروع افسارگسیختگی ارزی (همراه آن طلا)، سرکوب نرخ ارز در سال‌های اخیر، یعنی سیاست اقتصادی موردعلاقه دولت‌های ایران است. ارز ارزان به آن‌ها مشروعیت و محبوبیت می‌داده، پس سرکوبش کرده و مثل دوران هویدا ارزان نگه می‌داشته‌اند. زنجیر پای ارز که باز می‌شود، برای جبران تورم اعمال نشده، جهش فنری می‌کند. تکانه شروع جهش پیش از عید و رها شدن فنر نیز، ناآرامی دی‌ماه بود.

اما سبب سیاسی هم دارد: ترامپ. عدم توقف نرخ‌ها پس از جبران سرکوب ارزی (که باید دلار را در حدود ۷۰۰۰ تومان تثبیت می‌کرد) حاصل تهدیدها و ترس حاصل از تحریم مجدد بود. نظام هم که از نظر سیاسی سوراخ‌سوراخ شده و اطمینان به آینده از بین رفته. سیاست انقباضی بعد از نوروز هم بد طراحی شده و به علت سیاسی افزوده شد و سپس ترس از ونزوئلایی شدن اوضاع هفته‌های اخیر را تقویت کرد.

ممکن است در مسیر ونزوئلایی شدن قرارگرفته باشیم. در مسیری که بروز اشکال برای یک پیچ، خودرو را به‌طرف دره می‌کشد و از نقطه‌ای به بعد دیگر از راننده هم کاری برنمی‌آید. اقتصاد ما در چند روز اخیر نشانه‌هایش را بروز داده است. بازار ارز و طلا عرصه این نشانه‌هایند، هرچند در بخش کالاها نیز نشانه‌هایی جزئی به چشم میایند.

پیمودن مسیر، محتوم نیست ولی احتمالش هم خیلی بالاست: ناتوانی دولت در حصول اطمینان از جریان مداوم خون اقتصاد نفتی، یعنی باثبات نگه‌داشتن درامد ارزی، در کنار ابتلا به بیماری هلندی یعنی ناتوانی تولیدات داخلی از رقابت با کالا و تولید خارجی به خاطر عادت اقتصاد به ارز خارجی کم‌ارزش گذاری شده، یعنی همان دلار ارزان. نتیجه‌اش وضعی می‌شود که امکان اصلاح آن وجود ندارد: ورشکستگی کامل ملی. این همان ریشه است که اقتصادی توصیف شد.

سیلی که در چند روز اخیر با افزایش ساعت‌به‌ساعت قیمت ارز و طلا راه افتاده، یکی از نشانه‌های ونزوئلایی شدن یعنی کاهش سریع ارزش پول ملی و ناتوانی بخش تولید کالا از تداوم تولید و حفظ اشتغال، منفی شدن نرخ رشد و چندرقمی شدن تورم است.

نشانه هست، ولی هنوز فرصت هم هست: موج روانی تورم هنوز جامعه را نپوشانده، صادرات به‌عنوان موتور دوم (پس از خاموش شدن موتور صادرات نفت) در حال افزایش است و بیشتر هم خواهد شد، نیروی کار خارجی به‌زودی ایران را ترک خواهد کرد و علیرغم به هم ریختن بازار پول، دولت از نظر مالی ورشکسته نیست. نظام هم بالاخره فهمیده ضربه‌های موجود حاصل کدام نابخردی‌هاست.

 این‌ها نقطه قوت وضع رو به وخامت کنونی است. بنابراین نترسیم ولی هوشیار باشیم. دولت و نظام خودشان را بی‌نیاز از نصیحت می‌دانند، ولی باید گفت که تنها راه‌حلشان منقبض کردن اقتصاد در بخش پولی، رفع نقایصی که به سرکوب مالی اقتصاد منجر می‌شود و منبسط کردن فضای فعالیت‌های تولیدی و تجاری خارجی بخش خصوصی است. این‌ها و اضداد دیگر وقتی به کار میایند که دولت با کوچک کردن سریع خود و انضباط مالی و بودجه‌ای بسیار سخت‌گیرانه، جامعه‌ای را که به‌شدت آسیب‌پذیر شده و خواهد شد از نظر معاش حداقلی و تعطیل نکردن بخش آموزش حمایت کند. شاید... شاید این کارگر بیفتد و از شیب این مسیر سرازیر کاسته شود و بالاخره اقتصاد روی ریل اطمینان برگردد. ولی باز کردن پای قاضیانی که با اقتصاد آشنا نیستند و کنش‌ها و واکنش‌های آن را بلد نیستند به ماجرا وضع را بدتر خواهد کرد.

متاسفانه رییس جدید بانک مرکزی هم نشان داد اهل باور به تئوری توطئه است و نمی‌داند در بازار پول، این دولت‌ها هستند که فرش انحراف منابع می‌گسترانند و بستر توطئه می‌سازند. راه‌حل او نیز همان‌طور که در شب‌های پیش گفته شد روگردانی از دولت و رجوع به اساتید و دانشگاهیان است بر ای گرفتن تصمیمات سخت و نامحبوب سیاستمداران.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 113


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 08 مرداد 1397 ] [ 16:47]
تاریخ
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از موافقت این وزارتخانه با افزایش 12 درصدی قیمت سیمان خبر داد و گفت: این افزایش بها برای 2 سال اخیر(96 و 97) سالیانه 6 درصد محاسبه و اجرایی شده است.

صنعت و معدن | اقتصاد آنلاین | 7 دقیقه پیش | 43 بازدید

وزارت صنعت افزایش 12درصدی نرخ سیمان را تایید کرد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «جعفر سرقینی» افزود: این افزایش 12 درصدی مشمول همه اقلام سیمان تولیدی می شود و مبنای عملکرد کارخانه های مربوطه است.
ششم مردادماه امسال «شهرام میرآخورلو» معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد، هرگونه تغییر قیمت سیمان و محصولات «سیمان بر»، بدون هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان غیرقانونی است و با آن برخورد می شود. 
هفتم مردادماه نیز سیدمحمد اتابک رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد، تغییر قیمت سیمان براساس اختیار تفویض شده وزارت صنعت، معدن و تجارت به این انجمن و با هماهنگی کامل صورت گرفت و موضوع به اطلاع سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز رسید.
سرقینی در این رابطه یادآور شد: در سال های گذشته قیمت سیمان در بازار 20 تا 30 درصد ارزانتر از نرخ مصوب بود و این امر ناشی از فزونی عرضه نسبت به تقاضاست؛ بنابراین بازار سیمان چندان مشکلی نخواهد داشت. 
پیش از این یک متخصص صنعت سیمان گفته بود، میانگین مصرف سیمان به ازای هر مترمربع واحد مسکونی 2.5 تا چهار کیسه است و برای 100 مترمربع حدود 400 کیسه سیمان نیاز داریم؛ برآورد می شود برای این کیسه های سیمان حدود چهار میلیون تومان هزینه شود؛ بنابراین کمترین میزان هزینه در ساختمان سازی، مربوط به سیمان است.
سیدمحمد اتابک افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت چهارم مردادماه در نامه ای به سازمان حمایت، موضوع افزایش قیمت سیمان را قانونی اعلام و آن را تایید کرد، همچنین پیشنهاد تغییر قیمت سیمان با توجه به افزایش چشمگیر قیمت تمام شده این ماده و وضعیت صنعت سیمان و به درخواست های مکرر مدیران عامل و دبیران کارگروه های منطقه ای کارخانه های سیمان کشور ارایه شد.
میرآخورلو معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت نیز گفته بود، براساس ابلاغیه ریاست جمهوری، دستگاه متولی بررسی و کارشناسی قیمت، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است و در نهایت دبیرخانه کارگروه کنترل بازار پس از بررسی نظرات کارشناسی، نسبت به تایید تغییرات قیمت اعمال خواهد کرد. 
پارسال میزان تولید سیمان کشور به 54 میلیون و 500 هزار تن رسید و 57 میلیون و 900 هزار تن کلینکر نیز تولید شد؛ علاوه براین 49 میلیون تن سیمان نیز به بازار داخلی عرضه و صادرات 6 میلیون تن سیمان و پنج میلیون و 800 هزار تن کلینکر به ثبت رسید.
میرآخورلو همچنین موضوع تغییر قیمت حدود 12 درصدی سیمان که از سوی انجمن صنایع سیمان ابلاغ شده را مورد نقد قرار داده و گفته بود، برای این افزایش قیمت، با سازمان حمایت هیچ هماهنگی نشده است؛ صنایع پایین دست صنعت سیمان نیز بر همان مبنا نسبت به افزایش قیمت‌های خود اقدام کرده اند که مکاتبات لازم از طریق سازمان با این انجمن برای بازگشت قیمت‌ها انجام شده است. با این حال نظر مسئولان وزارت صنعت بیانگر آن است که ای افزایش، متناسب با دو سال اخیر بوده است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 88


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 08 مرداد 1397 ] [ 16:46]
تاریخ
یک رسانه علت اصلی جهش تاریخی دلار به حدود ۱۱ هزار تومان را ناشی از فشار دو صراف رانتخوار به روحانی و همتی برای جلوگیری از ایجاد بازار ثانویه و فروش ارز پتروشیمی ها دانست و اعلام کرد این دو صراف ۹۰ درصد درهم و دلار صادرات غیرنفتی را در اختیار دارند.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی ثبت دلار 10 - 11 هزار تومانی دلار که دیروز برای اولین بار در تاریخ اقتصاد ایران رخ داد، اقتصادآنلاین در گزارشی از افشای پشت پرده جهش دلار در ۱۰روز گذشته و فشار دو صراف رانتخوار به همتی و روحانی برای جلوگیری از اصلاحات اقتصادی خبر داد و اعلام کرد: افزایش دلار تا نرخ طبیعی آن یعنی حدود ۷ هزار تومان قابل پیش بینی و منطقی بود. سرکوب ارزی در ۵ سال گذشته سبب شده بود تا نرخ واقعی دلار به حدود ۷ هزار تومان برسد. این سرکوب باعث فشرده شدن فنر دلار شده بود.

تا نرخ ۷ هزار تومان، خروج ترامپ از برجام و یا هیچ عامل سیاسی و سیاست خارجی را نمی توان علت جهش نرخ دلار دانست. این عوامل فقط باعث شدند دولت نتواند سرکوب ارزی را ادامه دهد.

 ولی الله سیف در ۱۸ ماه منتهی به فروردین ۹۷ بیش از ۳۶ میلیارد دلار ارز بصورت نقدی در بازار تهران توزیع کرده بود اما از فروردین ماه این امر متوقف شد. در نتیجه فنر دلار رها شده و دلار به آستانه ۷ هزار تومان رسید.

اما افزایش دلار تا حدود ۸۵۰۰ تومان هم غیر طبیعی نبود چرا که مردم در حال پیش خور کردن شرایط بعد از تحریم ها بودند. مدل های مختلف اقتصادی نشان می دهند دلار اگر تابع عوامل فاندامنتال اقتصادی و سیاسی بود می توانست تا ۸۵۰۰ تومان هم رشد کند. اما افزایش نرخ دلار به بیش از ۸۵۰۰ تومان و رسیدن آن به ۱۱۵۰۰ تومان آنهم صرفا در چند روز، نه تنها غیرطبیعی است بلکه دست های پنهان در این افزایش در حال نقش آفرینی هستند.

دو صراف بزرگی که ۹۰ درصد درهم و دلار صادرات غیرنفتی را در اختیار دارند

بطور مشخص دو صراف بزرگ که هرکدام بیش از چند صرافی دارند و صرافی های معتمد بانک مرکزی بوده و با افراد ذی نفوذ در بانک مرکزی و نهادهای مختلف در کشور مرتبط هستند عامل افزایش چند روز اخیر قیمت دلار هستند.

این دو صراف که از دو خانواده قدرتمند هستند در ۳ ماه گذشته با حمایت برخی افراد خاص و پرداخت هدایای مختلف به مدیران شرکت های پتروشیمی و معدنی، دلار و درهم آنها را در دبی خریداری کرده و برای خود انحصار ایجاد کرده اند. بطوری که گفته می شود هم اکنون بیش از ۹۰ درصد درهم و دلار صادرات غیرنفتی در اختیار این دو صراف است.

تحقیقات نشان می دهد با توجه به جدی شدن بحث بازار ثانویه و فروش ارز پتروشیمی ها در این بازار، این دو صراف این رانت و انحصار خود را در خطر دیده و لذا برای فشار به رئیس کل جدید بانک مرکزی و رئیس جمهور اقدام به جیره بندی دلارها و درهم های خود کرده اند! بطوری که با فشار به بانک مرکزی خواستار تزریق ارز فروش نفت به بازار حواله شده و تهدید کرده اند که اگر خود دولت به آنها تزریق ارزی انجام ندهد و بخواهد طرح فروش ارز در بازار ثانویه را که خواسته کارشناسان اقتصادی است اجرایی کند آنها بازار را تشنه نگه داشته و دلار را به سقف می چسبانند!

در این شرایط دولت به هیچ وجه نباید به این زالوهای اقتصادی که نفعشان در گل آلود کردن آب اقتصاد کشور است باج بدهد. دستگاه های امنیتی نیز باید دست ناپاکان را چه در داخل سیستم خود و چه در نهادهای اقتصادی قطع کرده و سریعا نسبت به ارایه گزارش دقیق و واقعی به رئیس جمهور در این خصوص اقدام کنند.

همچنین رئیس کل جدید بانک مرکزی نباید مرعوب فضاسازی های این باندهای مافیایی اقتصادی شود. همتی دلار را ۱۱۵۰۰ تومان تحویل گرفته و با اقدام به راه اندازی بازار ثانویه می تواند دلار را در مرز ۸ الی ۹ هزار تومان تثبیت کند. افرادی هم که در این روزها دلار و طلا می خرند به هوش باشند که فریب این باندهای مافیایی را نخورند چرا که با خرید دلار و طلا در این قیمتها ضرر خواهند کرد!


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 62


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 08 مرداد 1397 ] [ 11:50]
تاریخ

 به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن درگاهی عضو ستاد هماهنگی اقتصادی دولت یازدهم و اقتصاددان حامی ، در نامه ایی سرگشاده به روحانی اعلام کرد: براساس حکم وجدان شرعی و علمی و همچنین الزام اخلاق حرفه‌ای بر آن شدم نکاتی را در باب وضعیت نابسامان کنونی اقتصاد برای شما مستقیم بنویسم و چارچوب پیشنهادی برون‌رفت از وضعیت موجود را مطرح کنم.

از امیدهای ایجاد شده در دولت تدبیر و امید، توجه به مدیریت علمی اقتصاد در هماهنگی با نخبگان دانشگاهی و فعالان بخش خصوصی بود ولی عملا اداره اقتصاد به مدیریت ذهنی افرادی واگذار شد که نه اعتنایی به دانش اقتصاد کردند و نه از تجربه سیاست‌گذاری‌های گذشته اقتصاد ایران درس گرفتند.

وضعیت این روزهای اقتصاد را بنگرید که عامل شوک خارجی بر موج مشکلات داخلی اقتصاد که برای حل آنها 5 سال فرصت داشتید، سوار شد و بی‌ثباتی را تشدید کرد. با این حال شیوه‌های غیرعلمی سیاست‌گذاری دولت در برخورد با بی‌ثباتی‌های اخیر منجر به بی‌ثباتی بیشتر شد.

این نوشتار برآن نیست که به‌طور یک‌‌ سویه کیفیت سیاست‌گذاری‌های دولت را زیر سوال ببرد. دولت تنها بخشی از نظام تصمیم‌گیری و مدیریت اقتصادی است و انصاف آن است که در تبیین ریشه مشکلات اقتصادی سهم دولت و غیر دولت و همچنین سهم سیاست‌های داخلی و خارجی به‌خوبی تفکیک شود.

با روی کار آمدن دولت یازدهم، شمع وجود نخبگان و فرهیختگان به‌ویژه اقتصاددانان فروزان‌تر شد. آن چنان که براساس شعارها، رویکردها و برنامه‌های انتخاباتی تصور می‌رفت که دوران مدیریت توهمی، شهودی و من عندی اقتصاد پایان پذیرفته و دانش اقتصاد به‌عنوان ابزار مهم تحلیل مسائل و رفتارها و راهگشای سیاست‌گذاری در حوزه اقتصاد به‌کار گرفته شود. ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت تشکیل شد. فردی عالم و توانا به‌عنوان مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور انتخاب شد.

کارگروه تخصصی ستاد اقتصادی دولت با احکام معاون اول رئیس‌جمهور براساس تعهدات علمی و کارشناسی برای امر بررسی و اظهار نظر در مورد سیاست‌های کلان اقتصادی، به‌منظور طرح و تصمیم‌گیری در ستاد اقتصادی دولت، شکل گرفت. در شرایط تشدید تحریم‌های تجاری، مالی و نفتی بعد از سال 92 که بدنه سیاسی دولت به درستی در پی احقاق حقوق ایران در قالب برجام بود، مجموعه اقتصادی دولت توانست طی چند ماه بررسی و فعالیت منسجم، برنامه رفع موانع تولید را به‌عنوان اولین برنامه مکتوب دولت اعلام و به نظرخواهی بگذارد.

برنامه‌ای که فرآیند تصویب برخی از مواد قانونی مورد نیاز آن در مجلس به بیش از یک‌سال به درازا کشید. با این حال به‌ رغم تلاش فراوان، به جهت نبود عزم جدی دولت در اجرا و نظارت و ایجاد انتظارات بیش از حد به نتایج تحقق برجام، عملا نتایج کلی آن برنامه محقق نشد. به‌عنوان عضوی از کارگروه تخصصی ستاد اقتصادی دولت، شاهد ناهماهنگی دستگاه‌های ستادی دولت، به‌ویژه کوک ناساز دستگاه برنامه‌ریزی و نظارتی کشور بودم.

وزارت اقتصاد در دوران رکود بدون توجه به شرایط اقتصادی و به‌ رغم اعتراض بنگاه‌ها، در اصلاح شیوه‌های ناقص و ناکارآمد مالیات‌ستانی از ارزش افزوده اقدامی نکرد و فضای کسب‌و‌کار را بهبود موثری نداد.

بانک مرکزی با محافظه‌کاری تمام و به‌رغم هشدار کارشناسان، همیشه منتظر زمان مناسب برای اجرای اصلاحات پولی، بانکی و ارزی بود. به این جهت مصوبات کارگروه تخصصی عملا اثربخشی را از دست داد. در 21 آبان 94 مشکلات موجود را به جهانگیری گزارش کرده و ضمن ارائه راهکار ایجاد هماهنگی در مدیریت اقتصادی از کارگروه استعفا دادم. بعد از مدتی نیز کارگروه کلا تعطیل شد. بنابراین وجود ناهماهنگی‌های درونی از ابتدای تشکیل دولت شما وجود داشت و در مقاطع چیدمان تیم اقتصادی اکثر کارشناسان متذکر این موضوع شدند و بسیار تعجب آنکه شما نشنیدید.

دلسوزانی که به جایگاه مهم سازمان برنامه و بودجه آگاه بودند به خوبی می‌دانستند که در فرآیند توسعه و پیشرفت، عملکرد خوب این سازمان می‌تواند کارکرد تمام دستگاه‌های اجرایی را در مدار نظم برنامه‌ای، بودجه‌ای و نظارتی قرار دهد. دولت نهم نیز که تا حذف این سازمان جلو رفت ابتدا کارکردهای مهم آن را انکار کرد. شاید نکته‌ای که در آن اتفاق نظر وجود داشته باشد، سایه‌ افکنی مشکلات سیاست‌های مالی و بودجه‌ای دولت بر عملکرد ناکارآی سایر سیاست‌های کلان اقتصادی است، بنابراین اصلاح و بازسازی ساختارها و فرآیندهای این سازمان باید در اولویت قرار می‌گرفت که متاسفانه نشد.

فشار روانی مسائل و مشکلات بودجه دولت، ترازنامه بانک‌ها، نقدینگی، نرخ ارز، بازارهای مالی، وضعیت کسب‌و‌کار و تولید و اشتغال بنگاه‌ها به یکدیگر، نیازمند یک رویکرد یکپارچه در اصلاحات اقتصادی است.

وجود ناهماهنگی باعث شد که دولت نتواند از علل مشکلات اقتصادی و در نتیجه از راه‌حل‌ها به یک تحلیل علمی واحد برسد. وگرنه نتایج طرح مطالعات جامع اقتصاد ایران که زیر نظر دستیار ویژه اقتصادی شما انجام و در سال 96 منتشر شد، می‌توانست حداقل راهنمای مناسبی برای وضعیت امروز اقتصاد باشد.

تیم اقتصادی در انبساطی یا انقباضی بودن سیاست پولی، کاهش یا افزایش نرخ سود بانکی، نحوه مدیریت نرخ ارز باهم توافق نداشت. فقط کافی است شدت تغییرات سیاست ارزی را در فاصله سه ماه گذشته نگاه کنید و تعداد بخشنامه‌ها و مصوبات ارزی را بشمارید آیا فکر می‌کنید دانش نظری و تجربی اقتصاد آنقدر بی‌خاصیت است که نتواند زمان سیاست پولی انبساطی یا انقباضی را تشخیص دهد؟ یا آنقدر ناتوان است که از ارائه راه حل برای نظام ارزی مطلوب در شرایط مختلف عاجز باشد؟

اگر به ناهماهنگی‌های درون دولت، فشارهای سیاسی بیرون دولت را هم بیفزاییم، امر پیشرفت اقتصادی در دولت اعتدال از ابتدا به‌طور جدی جای نگرانی داشته و دارد. بنابراین برای تقویت هماهنگی دستگاه‌های اقتصادی به‌منظور تبیین مشکلات و تعیین راه حل‌ها در چارچوب مدیریت علمی، بیش از آنکه افراد مهم باشند، وجود رویکردها و پارادایم‌های همسوی مبتنی بر دانش اقتصاد دارای اهمیت است در غیر این صورت تغییر افراد اثربخش نخواهد بود.

در راستای اصلاح حکمرانی اقتصادی، پیشنهادی را حدود 3 سال پیش از طریق رئیس دفتر خدمت شما ارسال کردم که حتی از وصول آن نیز اطلاع نیافتم. از آن زمان تاکنون در نوشتارهای مختلف، از جمله نوشته اصلاح حکمرانی اقتصادی در ساختار سیاسی ایران: تحلیلی بر برون‌ رفت از مشکلات اقتصادی ، مبانی نظری و تجربی آن پیشنهاد را یادآور شدم. در آن نظام پیشنهادی یک شورای اقتصادی قوی، هوشمند، نافذ و ناظر، به‌منظور مدیریت بر تدوین، اجرا و نظارت برنامه اصلاحات اقتصادی، برای استفاده از فرصت‌های پیش‌رو، ظرفیت‌ها و مزیت‌های بالقوه‌، برای دستیابی به رشد اقتصادی اشتغال‌زا، پایدار، درون‌زا و برون‌گرا تشکیل شده و وظیفه ارتقای هماهنگی نظام تصمیم‌گیری اقتصادی را در ارتباط با دستگاه‌های ستادی، اجرایی و مراکز تصمیم‌گیری دولتی و غیردولتی، بخش خصوصی، اقتصاددانان و فعالان اقتصادی، به عهده می‌گیرد.

از جمله وظایف مهم این شورا باید رفع موانع و چالش‌های اقتصاد سیاسی در جهت تحقق اهداف تعریف‌شده شاخص‌های کلیدی اقتصادی بوده و الزامات قانونی برنامه اصلاحات را به قوای سه گانه ارائه دهد. در این رابطه شورای مزبور میزان اثربخشی اقدامات را هر سه ماه یک بار جهت استحضار رهبری و کسب رهنمود، به‌منظور حل مشکلات پیش‌روی دولت و رفع تزاحم منافع بین گروه‌ها و نهادهای سیاسی مختلف، ارائه می‌کند. متاسفانه این پیشنهادها دیده نشد تا اینکه اخیرا شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه تشکیل شد. بنابراین این بار دولت نباید فرصت را از دست دهد. اگر از این ظرفیت و سازوکار ایجاد شده در حوزه تصمیم‌گیری و هماهنگی فرادولتی استفاده نکنید توپ مشکلات اقتصادی همیشه در زمین دولت خواهد بود و گروه‌های تندرو دولت اعتدال را مسبب همه معضلات خواهند دانست به‌طوری که این امر بر انتخابات دوره بعد ریاست جمهوری نیز سایه خواهد افکند. با ایجاد این شورا فرصت جدیدی برای اصلاح حکمرانی اقتصادی در جهت ارتقای منافع ملی به وجود آمده اگر چه ساختار آن نیازمند بازنگری و تکمیل است.

به‌ منظور کارآتر شدن عملکرد این شورا، سه بازنگری مهم در جنبه‌های نحوه تصمیم‌گیری، اختیارات و نظارت باید انجام گیرد. اولا در حوزه تصمیم‌گیری باید ارتباط شورا با نخبگان علمی و فعالان بخش خصوصی به‌طور موثر و نظام‌مند تعریف شود. ثانیا این شورا باید اختیارات تام  را در اتخاذ تصمیمات اقتصادی کلیدی به‌صورت متمرکز، به‌رغم اختلافات گروه‌های مختلف، براساس تعریف خطوط قرمز، دارا باشد. ثالثا با طراحی یک نظام نظارتی، باید اجرای تصمیمات شورا در لایه‌های اجرایی کنترل شود.

نکته مهم آنکه در نظام تصمیم‌گیری موجود هیچ مکانیزمی برای ایجاد توازن بهینه بین اهداف سیاسی و اقتصادی- اجتماعی وجود ندارد. به دلیل وابستگی درونی اقتصاد و سیاست، نمی‌توان این دو عرصه را مستقل از هم هدف‌گذاری کرد. شورای مذکور با پایش شاخص‌های مهم اقتصادی-اجتماعی می‌تواند این امر مهم را انجام و با تبیین واقع‌گرایانه الزامات، در تدوین نقشه راه پیشرفت کشور نقش تعیین‌‌کننده‌ای ایفا کند. بنابراین در اولین اقدام باید ساختار و فرآیندهای تصمیم‌گیری و نظارت شورا، در راستای اهداف فوق طراحی شود.

نمی‌توان به دانش اقتصاد بی‌اعتنا بود. دانش اقتصاد به شناخت پویایی و تعامل مکانیزم‌ها و تبیین رفتارهای اقتصادی در سطح خرد و کلان کمک می‌کند. بدون این شناخت و با اتکا به تصورات و شهودات ذهنی نمی‌توان سیاست‌گذاری کرد. باور کنید دانشی که برای دیگران شرط لازم پیشرفت و توسعه بوده است، اتفاقا در چارچوب سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی ایران می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته و سرمایه‌ها را بارور کند.

ولی جریان‌هایی از ابتدا منکر توانایی ابزارهای تحلیلی دانش اقتصاد شدند. لطفا نشان دهید که این بی‌توجهی کدام معضل اقتصادی را حل کرد؟ برای اذهان ساده شاید باور این موضوع هم سخت و هم عجیب باشد که چرا در چهل سال گذشته همیشه با تورم مواجه بوده، در حالی که در بسیاری از کشورها دیگر مساله‌ای به نام تورم وجود ندارد. تورم یک پدیده اقتصادی است، دلیل اقتصادی دارد و راه‌حل اقتصادی می‌طلبد. برای مبارزه با تورم در اقتصاد ایران هر سیاستی که به‌نظر می‌رسید اجرا شد، به‌جز اجرای چارچوب پولی معطوف به کنترل تورم که دانش اقتصاد پیشنهاد می‌کند.

روش قیمت‌گذاری دستوری برای کالاهای مختلف تا نرخ ارز، نرخ سود بانکی و قیمت‌های انرژی به‌عنوان شیوه مسلط و مستمر، جزئی از ادبیات دائمی اقتصاد ایران درآمد به‌طوری‌که به جای یک نظام تامین اجتماعی موثر و کارآ، عملا دولت‌ها کمک به مصرف‌کنندگان، بهبود توزیع درآمد و عدالت اجتماعی را به این سیاست گره زدند. اگر قرار بود که قیمت‌گذاری دستوری منجر به کنترل تورم شود مطمئن باشید تاکنون تجربه ایران در کتب درسی اقتصاد در سطح جهانی درج شده بود ولی مطابق شواهد آماری چنین نشد. نه‌تنها تورم کنترل نشد بلکه مدام بر تنور ریشه تورم که مازاد پول است، دمیده شد. نه‌تنها توزیع درآمد و عدالت اجتماعی بهبود نیافت بلکه اختلال در قیمت‌های نسبی از عوامل انحراف در تخصیص منابع و تصمیمات غیربهینه تولید، سرمایه‌گذاری، مصرف، پس‌انداز و تجارت در سطح کلان شد. 

مازاد عرضه پول، به‌ویژه در دوران شما، به‌شدت گسترش یافت. در چنین شرایطی انتظار می‌رود که تقاضای بخش خصوصی از کانال مصرف و سرمایه‌گذاری افزایش یابد. ولی دولت یازدهم گرفتار شرایط رکود اقتصادی شد که نه خانوارها قدرت درآمدی برای مصرف داشتند و نه بنگاه‌ها توان و تمایلی برای سرمایه‌گذاری جدید. در نتیجه تقاضای کل در اقتصاد افزایش نیافت که آثارش تورم پایین، به‌رغم رشدهای شدید نقدینگی بود. بنابراین کاهش تورم این دوران را به پای سیاست‌های پولی بانک مرکزی ننویسید.نکته دیگر آنکه چرا در بازارهای مالی چون بازار ارز، ثبات وجود داشت؟ عامل ثبات، امیدی بود که با روی کار آمدن دولت جنابعالی به‌ وجود آمده بود که باعث کاهش انتظارات تورمی جامعه شد.

مجموعه عوامل فوق به‌ویژه کاهش نرخ بازدهی فعالیت‌ها و تورم مورد انتظار، به کاهش سرعت گردش درآمدی پول منجر شد که نشانه آن ضعیف‌شدن رابطه نقدینگی و تورم و افزایش تقاضای پول در کوتاه‌مدت است. همین فرایند در دوران دولت دهم و در شرایط وفور درآمدهای نفتی نیز اتفاق افتاد زیرا درآمدهای ارزی بالا همراه با تقویت مصنوعی نرخ ارز حقیقی منجر به افزایش شدید واردات و کاهش تورم مورد انتظار و نرخ بازدهی تولیدات داخلی شد.

در شرایط کاهش سرعت گردش درآمدی پول (افزایش تقاضای پول)، سیاستمداران معمولا بدون واهمه از تورم و صرفا با نگرش‌های سیاسی و به امید ایجاد تولید و اشتغال، به افزایش عرضه پول اقدام می‌کنند. حال سوال این است که این حلقه معیوب چگونه اصلاح می‌ شود؟ تغییر در انتظارات مردم از شرایط آتی و ایجاد انتظارات تورمی، مثلا به دلیل خروج آمریکا از برجام، حتی بدون تغییر در متغیرهای اقتصادی، منجر به افزایش سرعت گردش درآمدی پول شده و رابطه پول و تورم را تقویت و تقاضای پول را کاهش می‌دهد. اگرچه این وضعیت آثار تدریجی را در بازار محصول نشان می‌دهد ولی در کوتاه‌مدت وضعیت بازارهای مالی چون بازار ارز را دچار بی‌ثباتی شدید می‌کند. به‌عبارت دیگر آثار واقعی مازاد عرضه پول را در قیمت‌های بازارهای مختلف نمایان می‌سازد.

نقش انتظارات از آینده اقتصاد در تصمیمات جاری عاملان اقتصادی از مباحث مهم اقتصاد کلان است که به‌ویژه از دهه 80 میلادی به بعد به‌طور کاربردی وارد تحلیل‌های اقتصاد کلان شده است. با مطرح شدن بحث انتظارات، مساله اثربخشی سیاست‌گذاری دولت نیز به‌طور جدی به چالش کشیده شده است. با منظور کردن نقش انتظارات، دولت تنها بازیگر عرصه اقتصاد نیست بلکه به ازای هر سیاستی با عکس‌العملی از سوی عاملان اقتصادی روبه‌روست. در چنین شرایطی اعتبار سیاست دولت، در راستای ثبات‌سازی بازارها‌، بسیار تعیین‌‌کننده است، در غیر این‌صورت ذهنیات مردم براساس هر مجموعه‌ای از اطلاعات نسبت به گذشته و حال و آینده، مبنای تصمیمات اقتصادی می‌شود که ممکن است با هدف ثبات‌سازی دولت سازگار نباشد.

متاسفانه شما و سایر مسوولان در تحلیل بحران ارزی اخیر بدون توجه به نقش کلیدی عامل انتظارات، مدام از سیاه‌نمایی بازار ارز گفتید و از اینکه بدون تغییر متغیرهای اقتصادی همچون تراز تجاری، نرخ ارز به‌شدت افزایش یافته است دچار حیرت شدید. حتی نرخ ارز بازار را نه نرخ ارز غیررسمی، بلکه نرخ کوچه و پس‌کوچه‌ها خواندید. با قطعیت تمام نرخ ارز 4200 تومانی را به‌عنوان نرخ رسمی اعلام و بر آن اصرار کردید و دیدید که طولی نکشید ناکارآمدی آن آشکار شد.

علت انتقاد از سیاست تثبیت نرخ ارز در یک عدد غلط و ایجاد رانت برای رانت‌جویان و اتلاف منابع و سرمایه ملی، به معنای دفاع از آشفته‌گران بازار نیست. کسی منکر مبارزه با افراد سودجو در معاملات کلان ارز و سکه، چه با هدف اقتصادی و چه‌ با هدف سیاسی و ایجاد آشفتگی در بازار نیست. اتفاقا وقوع چنین حوادثی نشان از ضعف قوانین نظارتی، بانکی و مالیاتی دارد. این پدیده را باید با رفتار بازار آزاد ارز جدا کنید.

بر سر دستگاه کارشناسی دولت چه‌ آمده که باید توصیه‌های سیاستی نرخ ارز را از تریبون‌های مختلف بشنوید. آیا این همه تغییر در سیاست ارزی و انتشار روزانه بخشنامه‌های مختلف برای جبران تبعات اتخاذ یک سیاست نرخ ارز غلط، دولت را بی‌اعتبار نمی‌کند؟ مطمئن باشید که امکان کنترل رانت نرخ ارز وجود ندارد. شرایط کنونی حاصل سیاست‌های پولی شدید انبساطی همراه با سرکوب نرخ ارز، در فضای نااطمینانی کسب‌و‌کار است و‌ جهش نرخ ارز در اقتصاد ایران، به‌دلیل روند کاهشی طولانی ‌مدت نرخ ارز حقیقی در سال‌های گذشته دور از انتظار نبود. این مساله برای چندمین بار باید درس و تجربه مفیدی برای سیاست‌گذاری پولی و ارزی دولت در آینده باشد.

اما در شرایط کنونی باید واقعیت کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت‌ها در بازارها را پذیرفت و سیاست متناسب را، با هدف حداقل کردن هزینه، اتخاذ کرد: زیرا انکار آن و اتخاذ سیاست‌های غیراقتصادی در حل بحران تاکنون موجب بی‌ثباتی بیشتر بازارها شده است.

پیشنهاد می‌شود با توجه به وضعیت موجود و آنچه تا زمان کامل شدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا و کاهش احتمالی درآمدهای نفتی متصور است، نظام ارزی دوگانه شامل نرخ ارز کالاهای اساسی و نرخ ارز بازار آزاد رسمیت یابد. آنچه معمولا موجب نگرانی است، کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد و محدودیت دسترسی به کالاهای اساسی است که می‌تواند با نرخ ارز از پیش‌تعیین شده بانک مرکزی، مبادله و ارز نفتی به آن تخصیص یابد. سایر نیازهای ارزی از ارز حاصل از صادرات نفت و غیرنفتی در بازار آزاد ارز تامین شود.

امروزه از گرفتاری‌های قوای سه گانه و اخبار مهم رسانه‌ها که اضطراب و ناراحتی روانی مردم را موجب شده و اعتبار دولت را نیز می‌کاهد، دنبال کردن و کشف پرونده‌های رانت‌خواری است که دلیل آن تخصیص ارز ارزان است. اگرچه حتی نظام ارزی دوگانه نیز منبع رانت می‌شود، ولی این نظام در شرایط بحران می‌تواند تا حدودی کنترل‌کننده انتظارات مردم باشد. تعیین عدد نرخ ارز باید بر مبنای پیش‌بینی آتی ذخایر بانک مرکزی و میزان توان بودجه‌ای دولت در پرداخت یارانه‌ها باشد. از سوی دیگر، بودجه دولت برای نیمه دوم سال 97 با احتساب نرخ ارزی در حاشیه نرخ ارز آزاد و حداقل در دو گزینه از پیش‌بینی درآمدهای نفتی، مورد بازنگری قرار گیرد.

این شیوه، آسیب‌پذیری درآمدهای ریالی دولت را، از کاهش احتمالی درآمدهای ارزی نفت، کاهش می‌دهد. در غیر این صورت کسری بودجه دولت تا پایان سال می‌تواند گریبانگیر دولت شود. در صورت افزایش درآمدهای ریالی دولت، مازاد درآمد می‌تواند براساس اولویت، صرف مخارج مهم دولت در برخورد با تورم و رکود احتمالی و جبران کاهش قدرت خرید خانوارها شود. طبیعی است که در اقتصاد ایران زمینه بازگشت تورم دو رقمی ایجاد شده است، بنابراین هدایت نقدینگی موجود به فعالیت‌های مولد که در حال حاضر از مسائل مهم حوزه سیاست‌گذاری است، باید همچنان دغدغه باشد.

از سوی دیگر پایه پولی کنترل و اصلاحات مورد نظر نظام بانکی در اولویت قرار گیرد. همچنین از قیمت‌گذاری‌های بی‌مورد نیز به بهانه جلوگیری از تورم ممانعت شود که در این شرایط تولید همراه با تورم، بر رکود و بیکاری ترجیح دارد. امید آنکه در آینده پس از ایجاد ثبات نسبی در اوضاع سیاسی، میزان یارانه ارزی به کالاهای اساسی نیز به یارانه‌های ریالی هدفمند تبدیل شده و نرخ واحد ارز براساس یک نظام ارزی شناور مدیریت شده مورد عمل قرار گیرد.

در این حالت میزان یارانه‌های دولت در بودجه اولا شفاف و ثانیا امکان هدفمندی آن در شرایط مختلف آینده فراهم می‌شود و مهم‌تر آنکه زمینه بروز مزیت‌های صادراتی ایجاد و ظرفیت تولید داخلی در سایه کنترل منطقی واردات ارتقا می‌یابد.

در پایان از بذل توجهی که به این نوشتار خواهید داشت، کمال تشکر را داشته و از خداوند متعال برای شما هرچه را که صلاح دین و مملکت است آرزومندم. موفق و موید باشید.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 65


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 08 مرداد 1397 ] [ 11:47]
تاریخ

یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به افزایش 2 هزار تومانی بهای دلار در دو روز اخیر، اظهارداشت: هیچ دلیل فنی تحریمی یا اقتصادی ویژه‌ای برای این افزایش وجود ندارد؛ حتی اگر کسانی این موضوع را به فرارسیدن دور جدید تحریم‌های آمریکا مرتبط می‌کنند باید پاسخ داد دسترسی بانک مرکزی به طلا و اسکناس از کانال‌هایی است که ذاتا تحریم‌ناپذیرند

وی با طرح این سوال که علت افزایش نرخ ارز چیست؟ گفت: پرونده بازار ثانویه ارز و تعمیق آن روی میز رئیس‌جمهور است و این امضاء برای ادامه حیات ارزی ایران بسیار مهم است. از طرف دیگر ضعف‌ها و عدم تعادل‌های بزرگ طرح پاسخگویی به نیازهای ارزی کشور با نرخ 4200 تومان و نواقص فراوان سامانه نیما عملا به لحاظ فنی باعث شد به جای تشکیل یک بازار رقابتی ارز، شاهد انحصار چند جانبه ارزی باشیم؛ انحصاری که برای صاحبان منابع ارزی در کنار نبود بازار آزاد سود عظیمی به همراه داشته است.

این مقام آگاه افزود: تنها عاملی که می‌تواند باعث آن شود که آقای رئیس جمهور از تایید تعمیق بازار ثانویه ارز صرف نظر کند، نگرانی از افزایش نرخ ارز است؛ صاحبان انحصار ارزی ابزاری بهتر از جهش‌های ناگهانی به محض مطرح شدن تعمیق بازار ثانویه برای انحراف تصمیم رئیس جمهور ندارند. ابزاری که به شدت و بدون توجه به منافع ملی در حال بهره‌گیری از آن هستند. 

وی با بیان اینکه همزمان محدودیت بسیار بازار آزاد باعث شده است با حجم‌های بسیار کوچک و الفاظ غیررسمی امکان هر نوع بازی با نرخ با هزینه اندک وجود داشته باشد، گفت: اگر بازار ثانویه عمیقی وجود داشت هرگز نمی‌توانست در اختیار این گروه قرار گیرد. 

این مقام مطّلع اظهارداشت: خواسته اغلب کارشناسان اقتصادی از رئیس جمهور این است که بدون اینکه وحشتی از فشار کوتاه مدت این گروه خاص داشته باشند، طرح تعمیق بازار ثانویه ارز را تایید کنند. به محض اجرایی شدن این تعمیق و ممکن شدن عرضه ارز پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها در بازار ثانویه، چاقوی در اختیار این گروه خاص برای فشار به رئیس جمهور شدیدا کند خواهد شد.

به گفته وی در شرایط فعلی که مشکل اصلی بازار ارز نبود عرضه است و نه مسائل تحریمی، تعمیق بازار ثانویه تا حد زیادی باعث کاهش نرخ ارز می‌شود، بدون آنکه بازار ثانویه ابزاری برای کاهش نرخ ارز بوده باشد.

وی تاکید کرد: این گزاره یعنی کاهش نرخ ارز با توسعه بازار ثانویه امروز صحیح است و لزوما یک ماه یا دوماه دیگر ممکن است قابل استفاده نباشد؛ ابزارهای بسیاری در دست داریم اما گذشت زمان و بی‌عملی ما جعبه ابزار ما را دائما کوچک‌تر خواهد کرد. 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 83


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 08 مرداد 1397 ] [ 8:48]
تاریخ

به گزارش خبرگزاری فارس، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: بدین وسیله به اطلاع هم‌وطنان عزیز می‌رساند، بانک مرکزی ج.ا.ایران حسب وظیفه ذاتی و قانونی خود، تحولات اخیر در بازار ارز و طلا را که عمدتاً ناشی از توطئه دشمنان کشور و در راستای ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی از مردم می‌باشد را به دقت زیرنظر داشته و ضمن اعتقاد به اینکه این تحولات غیرعادی، تناسبی با واقعیات اقتصادی و توان ارزی کشور ندارد، برنامه‌های مقتضی و رویکردهای جدیدی را که در برنامه اعلامی رئیس کل جدید نیز آمده بود در دست تهیه دارد که ظرف روزهای آینده عملیاتی نموده و اطلاع رسانی لازم را در این مورد به عمل خواهد آورد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 43


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 08 مرداد 1397 ] [ 8:47]
تاریخ

دکتر حسن درگاهی در نامه سرگشاده به دکتر حسن روحانی چارچوب پیشنهادی خود را برای برون‌رفت اقتصاد از وضعیت موجود ارائه کرد

براساس حکم وجدان شرعی و علمی و همچنین الزام اخلاق حرفه‌ای بر آن شدم نکاتی را در باب وضعیت نابسامان کنونی اقتصاد کشور برایتان مستقیم بنویسم و چارچوب پیشنهادی برون‌رفت از وضعیت موجود را با جنابعالی مطرح کنم. از امیدهای ایجاد شده در دولت تدبیر و امید، توجه به مدیریت علمی اقتصاد در هماهنگی با نخبگان دانشگاهی و فعالان بخش خصوصی بود ولی عملا اداره اقتصاد به مدیریت ذهنی افرادی واگذار شد که نه اعتنایی به دانش اقتصاد کردند و نه از تجربه سیاست‌گذاری‌های گذشته اقتصاد ایران درس گرفتند.

جناب آقای دکتر روحانی، رئیس‌جمهور محترم

با سلام و احترام؛

براساس حکم وجدان شرعی و علمی و همچنین الزام اخلاق حرفه‌ای بر آن شدم نکاتی را در باب وضعیت نابسامان کنونی اقتصاد کشوربرایتان مستقیم بنویسم و چارچوب پیشنهادی برون‌رفت از وضعیت موجود را با جنابعالی مطرح کنم. از امیدهای ایجاد شده در دولت تدبیر و امید، توجه به مدیریت علمی اقتصاد در هماهنگی با نخبگان دانشگاهی و فعالان بخش خصوصی بود ولی عملا اداره اقتصاد به مدیریت ذهنی افرادی واگذار شد که نه اعتنایی به دانش اقتصاد کردند و نه از تجربه سیاست‌گذاری‌های گذشته اقتصاد ایران درس گرفتند. وضعیت این روزهای اقتصاد را بنگرید که عامل شوک خارجی بر موج مشکلات داخلی اقتصاد که برای حل آنها ۵ سال فرصت داشتید، سوار شد و بی‌ثباتی را تشدید کرد. با این حال شیوه‌های غیرعلمی سیاست‌گذاری دولت در برخورد با بی‌ثباتی‌های اخیر منجر به بی‌ثباتی بیشتر شد. این نوشتار برآن نیست که به‌طور یک‌‌سویه کیفیت سیاست‌گذاری‌های دولت را زیر سوال ببرد. که دولت تنها بخشی از نظام تصمیم‌گیری و مدیریت اقتصادی کشور است و انصاف آن است که در تبیین ریشه مشکلات اقتصادی سهم دولت و غیر دولت و همچنین سهم سیاست‌های داخلی و خارجی به‌خوبی تفکیک شود. قبلا تذکر این نکته ضروری است که متاسفانه چون در فضای ناگفتمانی کشور، من قال مقدم بر ما قال است، لطفا این مطالب را از یک اقتصاددان دانشگاهی در حوزه آموزش و پژوهش اقتصاد کلان و بدون اغراض سیاسی چپ و راست و صرفا با نیت خیرخواهی برای دولت و نظام مورد توجه قرار دهید. که در زمان انتخابات به شما رای دادم و هنوز نیز شما را در آشفته‌بازار سیاست، خیرالموجودین می‌دانم.

۱- لزوم هماهنگی درونی دولت

با روی کار آمدن دولت یازدهم، شمع وجود نخبگان و فرهیختگان به‌ویژه اقتصاددانان کشور فروزان‌تر شد. آن چنان که براساس شعارها، رویکردها و برنامه‌های انتخاباتی تصور می‌رفت که دوران مدیریت توهمی، شهودی و من عندی اقتصاد پایان پذیرفته و دانش اقتصاد به‌عنوان ابزار مهم تحلیل مسائل و رفتارها و راهگشای سیاست‌گذاری در حوزه اقتصاد به‌کار گرفته شود. ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت تشکیل شد. فردی عالم و توانا به‌عنوان مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور انتخاب شد. کارگروه تخصصی ستاد اقتصادی دولت با احکام معاون اول رئیس‌جمهور براساس تعهدات علمی و کارشناسی برای امر بررسی و اظهار نظر در مورد سیاست‌های کلان اقتصادی، به‌منظور طرح و تصمیم‌گیری در ستاد اقتصادی دولت، شکل گرفت. در شرایط تشدید تحریم‌های تجاری، مالی و نفتی بعد از سال ۹۲ که بدنه سیاسی دولت به درستی در پی احقاق حقوق ایران در قالب برجام بود، مجموعه اقتصادی دولت توانست طی چند ماه بررسی و فعالیت منسجم، برنامه رفع موانع تولید را به‌عنوان اولین برنامه مکتوب دولت اعلام و به نظرخواهی بگذارد. برنامه‌ای که فرآیند تصویب برخی از مواد قانونی مورد نیاز آن در مجلس به بیش از یک‌سال به درازا کشید. با این حال به‌رغم تلاش فراوان، به جهت نبود عزم جدی دولت در اجرا و نظارت و ایجاد انتظارات بیش از حد به نتایج تحقق برجام، عملا نتایج کلی آن برنامه محقق نشد. به‌عنوان عضوی از کارگروه تخصصی ستاد اقتصادی دولت، شاهد ناهماهنگی دستگاه‌های ستادی دولت، به‌ویژه کوک ناساز دستگاه برنامه‌ریزی و نظارتی کشور بودم. وزارت اقتصاد در دوران رکود بدون توجه به شرایط اقتصادی و به‌رغم اعتراض بنگاه‌ها، در اصلاح شیوه‌های ناقص و ناکارآمد مالیات‌ستانی از ارزش افزوده اقدامی نکرد و فضای کسب‌و‌کار را بهبود موثری نداد.

بانک مرکزی با محافظه‌کاری تمام و به‌رغم هشدار کارشناسان، همیشه منتظر زمان مناسب برای اجرای اصلاحات پولی، بانکی و ارزی بود. به این جهت مصوبات کارگروه تخصصی عملا اثربخشی خود را از دست داد. در ۲۱ آبان۹۴ مشکلات موجود را به آقای جهانگیری گزارش کرده و ضمن ارائه راهکار ایجاد هماهنگی در مدیریت اقتصادی کشور، از کارگروه استعفا دادم. بعد از مدتی نیز کارگروه کلا تعطیل شد. بنابراین وجود ناهماهنگی‌های درونی از ابتدای تشکیل دولت جنابعالی وجود داشت و در مقاطع چیدمان تیم اقتصادی اکثر کارشناسان متذکر این موضوع شدند و بسیار تعجب آنکه شما نشنیدید. دلسوزانی که به جایگاه مهم سازمان برنامه و بودجه آگاه بودند به خوبی می‌دانستند که در فرآیند توسعه و پیشرفت کشور، عملکرد خوب این سازمان می‌تواند کارکرد تمام دستگاه‌های اجرایی کشور را در مدار نظم برنامه‌ای، بودجه‌ای و نظارتی قرار دهد. دولت نهم نیز که تا حذف این سازمان جلو رفت ابتدا کارکردهای مهم آن را انکار کرد. شاید نکته‌ای که در آن اتفاق نظر وجود داشته باشد، سایه‌افکنی مشکلات سیاست‌های مالی و بودجه‌ای دولت بر عملکرد ناکارآی سایر سیاست‌های کلان اقتصادی است؛ بنابراین اصلاح و بازسازی ساختارها و فرآیندهای این سازمان باید در اولویت قرار می‌گرفت که متاسفانه نشد. تنیدگی مسائل و مشکلات بودجه دولت، ترازنامه بانک‌ها، نقدینگی، نرخ ارز، بازارهای مالی، وضعیت کسب‌و‌کار و تولید و اشتغالبنگاه‌ها به یکدیگر، نیازمند یک رویکرد یکپارچه در اصلاحات اقتصادی است.

وجود ناهماهنگی باعث شد که دولت نتواند از علل مشکلات اقتصادی و در نتیجه از راه‌حل‌ها به یک تحلیل علمی واحد برسد. وگرنه نتایج طرح مطالعات جامع اقتصاد ایران که زیر نظر دستیار ویژه اقتصادی جنابعالی انجام و در سال ۹۶ منتشر شد، می‌توانست حداقل راهنمای مناسبی برای وضعیت امروز اقتصاد کشور باشد. وجود اختلاف در تحلیل مشکلات اقتصادی با انگیزه‌های مختلف و پیاده‌سازی راهکارهای متناقض نتیجه‌ای جز بی‌اعتبار کردن دولت در پی نداشته و منجر به تغییر سیاست‌ها و در نتیجه افزایش بی‌ثباتی شده است. لطفا قبض و بسط سیاست‌های اقتصادی را در دوره رکود بعد از ۹۲ از خاطر بگذرانید که علت مهم آن عدم تبیین روشن مشکلات و راهکارها برمبنای مدیریت علمی اقتصاد کشور بود. برای مثال تیم اقتصادی شما در انبساطی یا انقباضی بودن سیاست پولی، کاهش یا افزایش نرخ سود بانکی، نحوه مدیریت نرخ ارز باهم توافق نداشت. فقط کافی است شدت تغییرات سیاست ارزی کشور را در فاصله سه ماه گذشته نگاه کنید و تعداد بخشنامه‌ها و مصوبات ارزی را بشمارید آیا فکر می‌کنید دانش نظری و تجربی اقتصاد آنقدر بی‌خاصیت است که نتواند زمان سیاست پولی انبساطی یا انقباضی را تشخیص دهد؟ یا آنقدر ناتوان است که از ارائه راه حل برای نظام ارزی مطلوب در شرایط مختلف عاجز باشد؟ اگر به ناهماهنگی‌های درون دولت، فشارهای سیاسی بیرون دولت را هم بیفزاییم، امر پیشرفت اقتصادی در دولت اعتدال از ابتدا به‌طور جدی جای نگرانی داشته و دارد. بنابراین برای تقویت هماهنگی دستگاه‌های اقتصادی به‌منظور تبیین مشکلات و تعیین راه حل‌ها در چارچوب مدیریت علمی، بیش از آنکه افراد مهم باشند، وجود رویکردها و پارادایم‌های همسوی مبتنی بر دانش اقتصاد دارای اهمیت است در غیر این صورت تغییر افراد اثربخش نخواهد بود.

۲- لزوم هماهنگی دولت با سایر ارکان حاکمیت

از شروط مهم اتخاذ سیاست‌های بهینه و موفقیت اصلاحات اقتصادی، ایجاد هماهنگی دولت با نهادهای حاکمیتی فرادولت، به‌ویژه رهبری است. رشد اقتصادی پایین و آسیب‌پذیر ایران، به‌رغم ظرفیت‌های سرمایه‌ای بی‌بدیل کشور، برآیند شیوه حکمرانی با رویکرد سلطه سیاست بر اقتصاد است و آرمان‌گرایی سیاسی در عمل می‌تواند مانع حلمسائل اقتصادی شود. بنابراین، علاوه بر ناکارآیی سیاست‌های داخلی، سهم تحریم‌های خارجی نیز بر عملکرد اقتصادی کشور تعیین‌‌کننده بوده و بی‌اعتنایی به آن منصفانه نیست. افرادی که از برگشت تحریم‌ها و شکست برجام خوشحالی می‌کنند درک صحیحی از داده‌های اقتصادی چرخه رکود ایران از سال ۹۱ به بعد و آثار آن به‌ویژه بر تولید و اشتغال و تورم و فقر و ورشکستگی بنگاه‌ها ندارند. مهم‌ترین الزام رویکرد درون‌زایی و برون‌گرایی در پیشرفت اقتصادی، به‌عنوان دو مولفه مهم اقتصاد مقاومتی، الزام تعامل با عرصه اقتصاد بین‌الملل است. حتی شعار حمایت از کالای داخلی نیز بدون تعامل با اقتصاد جهانی در راستای ارتقای رقابت‌پذیری تولید ملی، نتیجه نداشته و فقط در حد یک شعار سیاسی باقی خواهد ماند؛ بنابراین نشانه رفتن دولت در وجود همه مشکلات اقتصادی بی‌انصافی است و باید اصلاح حکمرانی اقتصادی کشور با محوریت دولت مورد توجه جدی قرار گیرد.

اهمیت این موضوع از آن بابت است که در تشدید مشکلات اقتصادی- اجتماعی کشور و در فضای آشفته سیاسی، در پاسخ اینکه چه باید کرد، گزینه‌های مختلفی مطرح شده است که در ساختار سیاسی و کیفیت نهادی کشور هیچ کدام پاسخ صحیحی برای مساله نیستند. برخی گفتمان ملی و اجماع‌سازی را مطرح می‌کنند. در شرایطی که هیچ اصول مشترکی در نزد گروه‌های سیاسی وجود ندارد، اجماع‌سازی فرآیندی است ناممکن. عده‌ای بر ایجاد مطالبات عمومی تاکید دارند که فرآیندی طولانی و از منظر ایجاد اعتراضات اجتماعی در فضای کنونی کشور بسیار پرهزینه است. جنابعالی نیز صحبت از رفراندوم کردید که باید گفت در فضای تشتت آرا و سطح پایین دانش سیاست‌گذاری در اذهان عمومی، باید از که بپرسیم؟ و از چه بپرسیم؟ برخی نیز انتخابات زود هنگام را مطرح کردند که باید از آنها پرسید، برای روی کار آوردن کدام گروه و کدام برنامه؟ از سوی دیگر در اقتصاد ایران آنچه از اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مناسب جلوگیری می‌کند، مباحث اقتصاد سیاسی و به‌عبارت دیگر اضافه شدن محدودیت‌های سیاسی به محدودیت‌های فنی (کارشناسی) است. وجود تضاد و ناهمگنی منافع بین گروه‌ها و دستجات مختلف موجب ایجاد محدودیت‌های سیاسی برای حل و فصل مسائل می‌شود. واقعیت آن است که در فضای پرتشتت سیاسی موجود، هیچ برنامه به ظاهر موفق نیز توفیق اجرای موثر پیدا نمی‌کند و از میان چنددستگی‌های غیرمعتقد به اصول و مبانی مشترک، هیچ نقشه راهی برای پیشرفت کشور بیرون نخواهد آمد.

در راستای اصلاح حکمرانی اقتصادی کشور، پیشنهادی را حدود ۳ سال پیش از طریق رئیس دفتر جنابعالی خدمتتان ارسال کردم که حتی از وصول آن نیز اطلاع نیافتم. از آن زمان تاکنون در نوشتارهای مختلف، از جمله نوشته «اصلاح حکمرانی اقتصادی در ساختار سیاسی ایران: تحلیلی بر برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور»، مبانی نظری و تجربی آن پیشنهاد را یادآور شدم. در آن نظام پیشنهادی یک شورای اقتصادی قوی، هوشمند، نافذ و ناظر، به‌منظور مدیریت بر تدوین، اجرا و نظارت برنامه اصلاحات اقتصادی، برای استفاده از فرصت‌های پیش‌رو، ظرفیت‌ها و مزیت‌های بالقوه‌ کشور، برای دستیابی به رشد اقتصادی اشتغال‌زا، پایدار، درون‌زا و برون‌گرا تشکیل شده و وظیفه ارتقای هماهنگی نظام تصمیم‌گیری اقتصادی کشور را در ارتباط با دستگاه‌های ستادی، اجرایی و مراکز تصمیم‌گیری دولتی و غیردولتی، بخش خصوصی، اقتصاددانان و فعالان اقتصادی، به عهده می‌گیرد. از جمله وظایف مهم این شورا باید رفع موانع و چالش‌های اقتصاد سیاسی کشور، در جهت تحقق اهداف تعریف‌شده شاخص‌های کلیدی اقتصادی بوده و الزامات قانونی برنامه اصلاحات را به قوای سه گانه ارائه دهد. در این رابطه شورای مزبور میزان اثربخشی اقدامات خود را هر سه ماه یک بار جهت استحضار رهبری و کسب رهنمود، به‌منظور حل مشکلات پیش‌روی دولت و رفع تزاحم منافع بین گروه‌ها و نهادهای سیاسی مختلف، ارائه می‌کند. متاسفانه این پیشنهادها دیده نشد تا اینکه اخیرا شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه تشکیل شد. بنابراین این بار دولت نباید فرصت را از دست دهد. اگر از این ظرفیت و سازوکار ایجاد شده در حوزه تصمیم‌گیری و هماهنگی فرادولتی استفاده نکنید توپ مشکلات اقتصادی همیشه در زمین دولت خواهد بود و گروه‌های تندرو دولت اعتدال را مسبب همه معضلات خواهند دانست به‌طوری که این امر بر انتخابات دوره بعد ریاست جمهوری نیز سایه خواهد افکند. با ایجاد این شورا فرصت جدیدی برای اصلاح حکمرانی اقتصادی کشور در جهت ارتقای منافع ملی به وجود آمده اگر چه ساختار آن نیازمند بازنگری و تکمیل است.

به‌منظور کارآتر شدن عملکرد این شورا، سه بازنگری مهم در جنبه‌های نحوه تصمیم‌گیری، اختیارات و نظارت باید انجام گیرد. اولا در حوزه تصمیم‌گیری باید ارتباط شورا با نخبگان علمی و فعالان بخش خصوصی به‌طور موثر و نظام‌مند تعریف شود. ثانیا این شورا باید اختیارات تام  را در اتخاذ تصمیمات اقتصادی کلیدی به‌صورت متمرکز، به‌رغم اختلافات گروه‌های مختلف، براساس تعریف خطوط قرمز، دارا باشد. ثالثا با طراحی یک نظام نظارتی، باید اجرای تصمیمات شورا در لایه‌های اجرایی کشور کنترل شود. نکته مهم آنکه در نظام تصمیم‌گیری موجود هیچ مکانیزمی برای ایجاد توازن بهینه بین اهداف سیاسی و اقتصادی- اجتماعی کشور وجود ندارد. به دلیل وابستگی درونی اقتصاد و سیاست، نمی‌توان این دو عرصه را مستقل از هم هدف‌گذاری کرد. شورای مذکور با پایش شاخص‌های مهم اقتصادی-اجتماعی می‌تواند این امر مهم را انجام و با تبیین واقع‌گرایانه الزامات، در تدوین نقشه راه پیشرفت کشور نقش تعیین‌‌کننده‌ای ایفا کند. بنابراین در اولین اقدام باید ساختار و فرآیندهای تصمیم‌گیری و نظارت شورا، در راستای اهداف فوق طراحی شود.

۳- اهمیت شناخت مکانیزم‌های اقتصاد و اتخاذ رویکردهای علمی

آقای رئیس‌جمهور نمی‌توان به دانش اقتصاد بی‌اعتنا بود. دانش اقتصاد به شناخت پویایی و تعامل مکانیزم‌ها و تبیین رفتارهای اقتصادی در سطح خرد و کلان کمک می‌کند. بدون این شناخت و با اتکا به تصورات و شهودات ذهنی نمی‌توان سیاست‌گذاری کرد. باور کنید دانشی که برای دیگران شرط لازم پیشرفت و توسعه بوده است، اتفاقا در چارچوب سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی ایران می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته و سرمایه‌ها را بارور کند. این دانش نیز مانند دانش‌های دیگر بشری، چون علوم پزشکی و مهندسی، طی زمان با کشف حقایق رفتاری بیشتر به اندوخته‌های قبلی خود می‌افزاید. ولی جریان‌هایی در کشور از ابتدا منکر توانایی ابزارهای تحلیلی دانش اقتصاد شدند. لطفا نشان دهید که این بی‌توجهی کدام معضل اقتصادی را حل کرد؟ برای اذهان ساده شاید باور این موضوع هم سخت و هم عجیب باشد که چرا کشور در چهل سال گذشته همیشه با تورم مواجه بوده، در حالی که در بسیاری از کشورها دیگر مساله‌ای به نام تورم وجود ندارد. تورم یک پدیده اقتصادی است، دلیل اقتصادی دارد و راه‌حل اقتصادی می‌طلبد. برای مبارزه با تورم در اقتصاد ایران هر سیاستی که به‌نظر می‌رسید اجرا شد، به‌جز اجرای چارچوب پولی معطوف به کنترل تورم که دانش اقتصاد پیشنهاد می‌کند. روش قیمت‌گذاری دستوری برای کالاهای مختلف تا نرخ ارز، نرخ سود بانکی و قیمت‌های انرژی به‌عنوان شیوه مسلط و مستمر، جزئی از ادبیات دائمی اقتصاد ایران درآمد به‌طوری‌که به جای یک نظام تامین اجتماعی موثر و کارآ، عملا دولت‌ها کمک به مصرف‌کنندگان، بهبود توزیع درآمد و عدالت اجتماعی را به این سیاست گره زدند. اگر قرار بود که قیمت‌گذاری دستوری منجر به کنترل تورم شود مطمئن باشید تاکنون تجربه ایران در کتب درسی اقتصاد در سطح جهانی درج شده بود ولی مطابق شواهد آماری چنین نشد. نه‌تنها تورم کنترل نشد بلکه مدام بر تنور ریشه تورم که مازاد پول است، دمیده شد. نه‌تنها توزیع درآمد و عدالت اجتماعی بهبود نیافت بلکه اختلال در قیمت‌های نسبی از عوامل انحراف در تخصیص منابع و تصمیمات غیربهینه تولید، سرمایه‌گذاری، مصرف، پس‌انداز و تجارت در سطح کلان شد. چند مطالعه تجربی در مورد کشورهای مختلف و از جمله ایران باید انجام گیرد تا نزد سیاستمداران ما نقش پول در تورم فهمیده شود تا بدانیم که مازاد پول با توجه به شرایط ادوار تجاری و نحوه انتظارات مردم، ارزش و قدرت خرید پول را کاهش داده و این امر خود را در افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد.

مازاد عرضه پول، به‌ویژه در دوران شما، به‌شدت گسترش یافت. در چنین شرایطی انتظار می‌رود که تقاضای بخش خصوصی از کانال مصرف و سرمایه‌گذاری افزایش یابد. ولی دولت یازدهم گرفتار شرایط رکود اقتصادی شد که نه خانوارها قدرت درآمدی برای مصرف داشتند و نه بنگاه‌ها توان و تمایلی برای سرمایه‌گذاری جدید. در نتیجه تقاضای کل در اقتصاد افزایش نیافت که آثارش تورم پایین، به‌رغم رشدهای شدید نقدینگی بود. بنابراین کاهش تورم این دوران را به پای سیاست‌های پولی بانک مرکزی ننویسید. اگرچه بانک، در چارچوب اختیارات و ابزارهای خود، برای به انضباط کشیدن بازار پولی تلاش کرد ولی سیاست پولی معطوف به کنترل تورم انجام نگرفت. نکته دیگر آنکه چرا در بازارهای مالی چون بازار ارز، ثبات وجود داشت؟ عامل ثبات، امیدی بود که با روی کار آمدن دولت جنابعالی به‌وجود آمده بود که باعث کاهش انتظارات تورمی جامعه شد.

مجموعه عوامل فوق به‌ویژه کاهش نرخ بازدهی فعالیت‌ها و تورم مورد انتظار، به کاهش سرعت گردش درآمدی پول منجر شد که نشانه آن ضعیف‌شدن رابطه نقدینگی و تورم و افزایش تقاضای پول در کوتاه‌مدت است. همین مکانیزم در دوران دولت دهم و در شرایط وفور درآمدهای نفتی نیز اتفاق افتاد زیرا درآمدهای ارزی بالا همراه با تقویت مصنوعی نرخ ارز حقیقی منجر به افزایش شدید واردات و کاهش تورم مورد انتظار و نرخ بازدهی تولیدات داخلی شد. در شرایط کاهش سرعت گردش درآمدی پول (افزایش تقاضای پول)، سیاستمداران معمولا بدون واهمه از تورم و صرفا با نگرش‌های سیاسی و به امید ایجاد تولید و اشتغال، به افزایش عرضه پول اقدام می‌کنند. حال سوال این است که این حلقه معیوب چگونه خود را اصلاح می‌کند؟ تغییر در انتظارات مردم از شرایط آتی کشور و ایجاد انتظارات تورمی، مثلا به دلیل خروج آمریکا از برجام، حتی بدون تغییر در متغیرهای اقتصادی، منجر به افزایش سرعت گردش درآمدی پول شده و رابطه پول و تورم را تقویت و تقاضای پول را کاهش می‌دهد. اگرچه این وضعیت آثار تدریجی خود را در بازار محصول نشان می‌دهد ولی در کوتاه‌مدت وضعیت بازارهای مالی چون بازار ارز را دچار بی‌ثباتی شدید می‌کند. به‌عبارت دیگر آثار واقعی مازاد عرضه پول خود را در قیمت‌های بازارهای مختلف نمایان می‌سازد.

نقش انتظارات از آینده اقتصاد در تصمیمات جاری عاملان اقتصادی از مباحث مهم اقتصاد کلان است که به‌ویژه از دهه ۸۰ میلادی به بعد به‌طور کاربردی وارد تحلیل‌های اقتصاد کلان شده است. با مطرح شدن بحث انتظارات، مساله اثربخشی سیاست‌گذاری دولت نیز به‌طور جدی به چالش کشیده شده است. با منظور کردن نقش انتظارات، دولت تنها بازیگر عرصه اقتصاد نیست بلکه به ازای هر سیاستی با عکس‌العملی از سوی عاملان اقتصادی روبه‌روست. در چنین شرایطی اعتبار سیاست دولت، در راستای ثبات‌سازی بازارها‌، بسیار تعیین‌‌کننده است، در غیر این‌صورت ذهنیات مردم براساس هر مجموعه‌ای از اطلاعات نسبت به گذشته و حال و آینده، مبنای تصمیمات اقتصادی می‌شود که ممکن است با هدف ثبات‌سازی دولت سازگار نباشد.

متاسفانه جنابعالی و سایر مسوولان در تحلیل بحران ارزی اخیر بدون توجه به نقش کلیدی عامل انتظارات، مدام از سیاه‌نمایی بازار ارز گفتید و از اینکه بدون تغییر متغیرهای اقتصادی همچون تراز تجاری، نرخ ارز به‌شدت افزایش یافته است دچار حیرت شدید. حتی نرخ ارز بازار را نه نرخ ارز غیررسمی، بلکه نرخ کوچه و پس‌کوچه‌ها خواندید. با قطعیت تمام نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را به‌عنوان نرخ رسمی اعلام و بر آن اصرار کردید و دیدید که طولی نکشید ناکارآمدی آن آشکار شد. علت انتقاد از سیاست تثبیت نرخ ارز در یک عدد غلط و ایجاد رانت برای رانت‌جویان و اتلاف منابع و سرمایه ملی، به معنای دفاع از آشفته‌گران بازار نیست. کسی منکر مبارزه با افراد سودجو در معاملات کلان ارز و سکه، چه با هدف اقتصادی و چه‌ با هدف سیاسی و ایجاد آشفتگی در بازار نیست. اتفاقا وقوع چنین حوادثی نشان از ضعف قوانین نظارتی، بانکی و مالیاتی دارد. این پدیده را باید با رفتار بازار آزاد ارز جدا کنید. بر سر دستگاه کارشناسی دولت چه‌ آمده که باید توصیه‌های سیاستی نرخ ارز را از تریبون‌های مختلف بشنوید. آیا این همه تغییر در سیاست ارزی و انتشار روزانه بخشنامه‌های مختلف برای جبران تبعات اتخاذ یک سیاست نرخ ارز غلط، دولت را بی‌اعتبار نمی‌کند؟ مطمئن باشید که امکان کنترل رانت نرخ ارز وجود ندارد. شرایط کنونی حاصل سیاست‌های پولی شدید انبساطی همراه با سرکوب نرخ ارز، در فضای نااطمینانی کسب‌و‌کار است و‌ جهش نرخ ارز در اقتصاد ایران، به‌دلیل روند کاهشی طولانی ‌مدت نرخ ارز حقیقی در سال‌های گذشته دور از انتظار نبود. این مساله برای چندمین بار باید درس و تجربه مفیدی برای سیاست‌گذاری پولی و ارزی دولت در آینده باشد.

اما در شرایط کنونی باید واقعیت کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت‌ها در بازارها را پذیرفت و سیاست متناسب را، با هدف حداقل کردن هزینه، اتخاذ کرد: زیرا انکار آن و اتخاذ سیاست‌های غیراقتصادی در حل بحران تاکنون موجب بی‌ثباتی بیشتر بازارها شده است. پیشنهاد می‌شود که با توجه به وضعیت موجود و آنچه تا زمان کامل شدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا و کاهش احتمالی درآمدهای نفتی کشور متصور است، نظام ارزی دوگانه شامل نرخ ارز کالاهای اساسی و نرخ ارز بازار آزاد رسمیت یابد. آنچه معمولا موجب نگرانی است، کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد و محدودیت دسترسی به کالاهای اساسی است که می‌تواند با نرخ ارز از پیش‌تعیین شده بانک مرکزی، مبادله و ارز نفتی به آن تخصیص یابد. سایر نیازهای ارزی از ارز حاصل از صادرات نفت و غیرنفتی در بازار آزاد ارز تامین شود. امروزه از گرفتاری‌های قوای سه گانه و اخبار مهم رسانه‌ها که اضطراب و ناراحتی روانی مردم را موجب شده و اعتبار دولت را نیز می‌کاهد، دنبال کردن و کشف پرونده‌های رانت‌خواری است که دلیل آن تخصیص ارز ارزان است. اگرچه حتی نظام ارزی دوگانه نیز منبع رانت می‌شود، ولی این نظام در شرایط بحران می‌تواند تا حدودی کنترل‌کننده انتظارات مردم باشد. تعیین عدد نرخ ارز باید بر مبنای پیش‌بینی آتی ذخایر بانک مرکزی و میزان توان بودجه‌ای دولت در پرداخت یارانه‌ها باشد. از سوی دیگر، بودجه دولت برای نیمه دوم سال ۹۷ با احتساب نرخ ارزی در حاشیه نرخ ارز آزاد و حداقل در دو گزینه از پیش‌بینی درآمدهای نفتی، مورد بازنگری قرار گیرد.

این شیوه، آسیب‌پذیری درآمدهای ریالی دولت را، از کاهش احتمالی درآمدهای ارزی نفت، کاهش می‌دهد. در غیر این صورت کسری بودجه دولت تا پایان سال می‌تواند گریبانگیر دولت شود. در صورت افزایش درآمدهای ریالی دولت، مازاد درآمد می‌تواند براساس اولویت، صرف مخارج مهم دولت در برخورد با تورم و رکود احتمالی و جبران کاهش قدرت خرید خانوارها شود. طبیعی است که در اقتصاد ایران زمینه بازگشت تورم دو رقمی ایجاد شده است؛ بنابراین هدایت نقدینگی موجود به فعالیت‌های مولد که در حال حاضر از مسائل مهم حوزه سیاست‌گذاری است، باید همچنان دغدغه باشد.

از سوی دیگر پایه پولی کنترل و اصلاحات مورد نظر نظام بانکی در اولویت قرار گیرد. همچنین از قیمت‌گذاری‌های بی‌مورد نیز به بهانه جلوگیری از تورم ممانعت شود که در این شرایط تولید همراه با تورم، بر رکود و بیکاری ترجیح دارد. امید آنکه در آینده پس از ایجاد ثبات نسبی در اوضاع سیاسی، میزان یارانه ارزی به کالاهای اساسی نیز به یارانه‌های ریالی هدفمند تبدیل شده و نرخ واحد ارز براساس یک نظام ارزی شناور مدیریت شده مورد عمل قرار گیرد. در این حالت میزان یارانه‌های دولت در بودجه اولا شفاف و ثانیا امکان هدفمندی آن در شرایط مختلف آینده فراهم می‌شود و مهم‌تر آنکه زمینه بروز مزیت‌های صادراتی کشور ایجاد و ظرفیت تولید داخلی در سایه کنترل منطقی واردات ارتقا می‌یابد.  در پایان از بذل توجهی که به این نوشتار خواهید داشت، کمال تشکر را داشته و از خداوند متعال برایتان هرچه را که صلاح دین و مملکت است آرزومندم. موفق و موید باشید.

 

12-01

12-02

حسن درگاهی

دانشیار دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی

هفتم مردادماه 1397

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 69


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 08 مرداد 1397 ] [ 8:44]
تاریخ
آخرین مطالب ارسالی
چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
علل افت سریع و شدید امروز شاخص و پیش بینی روند معاملات فردا تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
سه احتمال برای آینده سهام شرکت های کوچک و بزرگ و رالی ادامه‌دار بورس تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
پیش بینی روحانی از رشد اقتصادی ۹۸ و خوش بینی به بازگشت آمریکا به برجام تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
عوامل رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص در یک ماه و پیش بینی مثبت به چند دلیل تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
«راهبی که فراری اش را فروخت» و داستانی واقعی که زندگی میلیون ها نفر را متحول کرد تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
مختصری از کتابِ «بیندیشید و ثروتمند شوید» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
چرا باید این کتاب را بخوانید : «هنر جنگ» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
خط مقاومت مهم ۳۱۰ هزار واحدی شاخص و تحلیل تکنیکال آینده تاریخ : جمعه 17 آبان 1398
قیمت جدید شیر و ۱۴ محصول لبنی ابلاغ نشده / قیمت پیشنهادی دامداران تاریخ : دوشنبه 06 آبان 1398
صفحات سایت
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 8551
کل نظرات کل نظرات : 367
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 83

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 314
باردید دیروز باردید دیروز : 158
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 2
بازدید هفته بازدید هفته : 3,250
بازدید ماه بازدید ماه : 3,250
بازدید سال بازدید سال : 63,185
بازدید کلی بازدید کلی : 957,131

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 3.138.137.233
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir