')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://endbourse.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

آموزش و سیگنال خرید وفروش در بورس

جدیدترین اخبار بورس,سهام,و آموزش

banner
کدام سهم تا پایان سال 2 برابر می شود؟
جستجوگر پیشرفته



ترامپ در حال فراهم کردن مقدماتی جدید و تاسیس ناتوی عربی است تا ضمن مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ایی ایران و افزایش فشار ، تهران را به پای میز مذاکره و توافقی جدید بکشاند.

24660:

دنیای بورس: به گزارش رویترز ، کاخ سفید در حال پیشبرد بی‌جار و جنجال طرحی است که هدف آن احیای طرحی برای ایجاد ائتلاف سیاسی - امنیتی میان 6 عضو شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن است. یکی از اهداف این طرح که به تشکیل ناتوی عربی معروف شده، مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه است. ترامپ امیدوار است در نشست 12 تا 13 اکتبر واشنگتن ، رایزنی‌های بیشتری درباره تشکیل این ائتلاف انجام شود.

نام ائتلاف موقتاً ائتلاف راهبردی خاورمیانه (MESA) برگزیده شده و هدف از این فشارها مجاب کردن ایران به حضور پای میز مذاکره و توافقی جدید با این کشور است. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: MESA  در نقش دژی در برابر تجاوزها، تروریسم و افراط‌گرایی‌ ایران خواهد بود و ثبات را به خاورمیانه بازخواهد گرداند.

آمریکا از چند ماه پیش بر سر تشکیل ائتلاف با متحدان در منطقه با آن‌ها در حال همکاری بوده و یک منبع گفته قبل از سفر سال گذشته ترامپ به ریاض مقام‌های عربستانی پیشنهاد بسته‌ای برای همکاری‌های امنیتی را مطرح کردند اما طرح تشکیل این ائتلاف در آن زمان به جایی نرسید.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 102


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 07 مرداد 1397 ] [ 16:43]
تاریخ

آنطور که تصمیم گیرندگان بورس کالای ایران می‌گویند بازار قراردادهای آتی سکه تا زمان به ثبات رسیدن بازار نقدی سکه در حالت فریز باقی می‌ماند. پس از ممنوعیت موقعیت تعهدی خرید و فروش فزاینده، شایعات پیرامون تعطیلی موقت فعالیت بازار قراردادهای آتی سکه جدی شده است.

24693:

دنیای بورس: پس از ممنوعیت موقعیت تعهدی خرید و فروش فزاینده در بازار قراردادهای آتی سکه شایعات پیرامون تعطیلی بازار در شرایط کنونی و تداوم التهاب‌ها رنگ جدی به خود گرفته است. در این میان فعالان بازار اگر چه احتمال تعطیلی را بعید نمی‌دانند اما سیاست‌گذاران دید دیگری نسبت به بازار آتی دارند و معتقدند بازار به طور موقت فعلا تعطیل است.

در تازه‌ترین اظهار نظر اما مدیرعامل بورس کالای ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما می‌گوید: بازار قراردادهای آتی سکه تا زمان به ثبات رسیدن بازار نقدی سکه در حالت فریز باقی می‌ماند. به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران در حال حاضر فعالان بازار آتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و فقط امکان حضور برای افراد جدید مهیا نیست. وی تاکید دارد: این وضعیت تا زمان به ثبات رسی بازار نقدی ادامه خواهد داشت


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 54


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 07 مرداد 1397 ] [ 16:42]
تاریخ

 

همتی: برای بازار ارز برنامه دارم/ رانت ارزی حذف می‌شود

به گزارش اقتصادآنلاین، عبداالناصر همتی، عصر امروز در آیین معارفه خود به عنوان رییس کل این بانک با بیان اینکه تمام تلاش من بر اعاده و تقویت اعتبار بانک مرکزی متمرکز خواهد بود، گفت: ثبات در مقررات بانکی، حذف رانت ارزی و اعتباری بانکی، پشتیبانی از تولید داخلی، حمایت از صادرات پایدار، حمایت از بازار سرمایه برای جذب نقدینگی و افزایش بهره‌وری منابع مالی مهمترین برنامه های پیش روی بانک مرکزی خواهد بود.

وی افزود: برای اینجانب حفظ قدرت ارزی کشور مساوی با صیانت و تقویت منابع و ذخایر بانک مرکزی، کنترل تورم، اصلاح ناترازی‌های موجود در شبکه بانکی، استقرار نظم و انضباط در بانک‌ها و به مهار کشیدن حجم نقدینگی بالا و فزاینده حاضر و هدایت مناسب آن با ابزارهای سیاست پولی و اعتباری است.

همتی تصریح کرد: بانک مرکزی به ‌عنوان ستون فقرات نظام مالی کشور با بهره‌گیری از اصول اقتصاد مقاومتی و اتخاذ رویکردی فعال در مبارزه با تحریم‌ها، همگام با سایر دستگاه‌های اقتصادی کشور برنامه‌های راهبردی و اجرایی خود را پی‌ریزی و عملیاتی خواهد کرد.

وی همچنین افزایش تاب‌آوری اقتصاد در برابر تلاش دشمنان برای ایجاد انزوای مالی را بسیار ضروری دانست و گفت: دشمنان کشور و مردم عزیز ایران با اعمال تحریم‌ها در حوزه اقتصاد دنبال از بین بردن سرمایه اجتماعی دولت و القای ضعف حاکمیت در اداره امور کشور هستند. 

رییس کل جدید بانک مرکزی تاکید کرد: انشااله تهدید به وجود آمده را به فرصتی جهت ارتقای نظام مالی، اصلاح راهکارها و عدم تعادل‌های کلان اقتصادی تبدیل می‌کنیم. 

همتی با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی بازار ارز، محصول ناترازی‌های عمیق ترازنامه نظام بانکی، بی‌تدبیری در استفاده از ابزارهای سیاست پولی و سردرگمی در اعمال سیاست‌های ارزی است؛ دلیل اصلی ایجاد نابسامانی در بازار ارز را عدم کنترل و هدایت جریان نقدینگی، خلق نقدینگی بی‌ضابطه توسط شبکه بانکی و نبود ابزار‌های جایگزین مناسب برای دارایی‌هایی مانند ارز و سکه طلا و البته القای جو بدبینی و انتظارات منفی توسط دشمنان با هدف ترسیم آینده‌ای تیره و نامطمئن در ذهن مردم دانست. 

رییس جدید شورای پول و اعتبار تصریح کرد: در مورد سیاست‌های ارزی و کنترل بازار ارز برنامه‌ای دارم که با مقام محترم رئیس جمهور مطرح کرده‌ام و انشااله پس از نهایی شدن، در این زمینه اطلاع‌رسانی مناسب انجام خواهد شد. 

عالی ترین مقام پولی و بانکی کشور خاطر نشان کرد: هم زمان با بکارگیری ابزارهای مناسب برای اعمال سیاست‌های پولی و ارزی، سیاست ارتباطی فعال و صادقانه در بیان مواضع بانک مرکزی و تنظیم انتظارات مردم و امیدبخشی به آینده، دنبال خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دوره جدید بانک مرکزی پیام‌آور ثبات و آرامش فکری برای تمام اقشار مردم و اهالی کسب و کار و نیز احیا و تقویت اعتماد عمومی به سیاست‌گذار پولی خواهد بود، گفت: در این رابطه، موضع درست و اصولی در سیاستگذاری پولی و ارزی شرط لازم است، اما شرط کافی برای تحقق اهداف به ویژه هدف ثبات قیمت‌ها، جلب اعتماد عمومی است. لذا با توجه به اهمیت عنصر انتظارات در تصمیمات اقتصادی، تنظیم و اصلاح انتظارات مردم امری حیاتی برای پیشبرد موفق سیاستهای پولی، اعتباری و ارزی است.

همتی افزود: در سیاست‌گذاری پولی، بانک مرکزی حتما بر مبانی علمی تکیه خواهد کرد؛ تجربه عملی طی دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که در سخت‌ترین شرایط هم نمی‌توان و نباید مبانی نظری علم اقتصاد را کنار گذاشت. نحوه سیاست‌گذاری باید به‌گونه‌ای باشد که با جریان فکری و تحلیلی منبعث از نظرات غالب اقتصاددانان و متخصصان پولی و بانکی همخوانی داشته باشد. 

همتی افزود: در حوزه هدایت بازار پول، رویکرد فعالانه و نظارت قوی بر بانک‌ها، ضامن ایجاد و تداوم ثبات مالی است. در این چارچوب ضمن اذعان به مشکلات موجود در نسبت‌های مالی و ساختار ترازنامه‌ای بانک‌ها، باید تلاش کرد تا از طریق راهکار‌های لازم و بدون حاشیه‌ سازی و ایجاد اضطراب بانکی، تصویر موجود را بهبود بخشید.

رییس کل بانک مرکزی بهره‌گیری از ابزار عملیات بازار باز اسلامی به عنوان مهمترین ابزار سیاست پولی را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: برای جلوگیری از خلق بی‌قاعده و نوسانات نامطلوب در پایه پولی و نقدینگی باید روند روبه‌ رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی مهار شده و بازار بین بانکی از کارآمدی، شفافیت، قانون‌مداری و عمق بیشتری برخوردار شود.

همتی با اشاره به لزوم مبارزه با فساد و رانت خواری در نظام پولی و ارزی کشور گفت: امروز مبارزه با فساد و رانت‌خواران در نظام پولی و ارزی یکی از مطالبات جدی مردم است که باید به طور جدی و مستمر سرلوحه فعالیت همکارانم در سیستم بانکی کشور باشد.

وی ادامه داد: من یک معلم اقتصاد دانشگاه هستم و لذا تنوع دیدگاه‌ها و نظرات برای من امری طبیعی، ملموس و قابل درک است. از تمام اساتید اقتصاد دانشگاه‌‌ها و صاحب نظران پولی و ارزی، خاضعانه می خواهم نظرات و پیشنهاد‌های خود را به اینجانب منعکس کنند.  انشااله در یک برنامه منظم دیدگاه‌ها و نظرات طیف‌های مختلف علمی و کارشناسی را مستقیما دریافت خواهم کرد و در اداره امور به نحو شایسته مورد بهره‌برداری قرار خواهم داد.

همتی در پایان ضمن تشکر از زحمات ولی اله سیف، رییس کل سابق بانک مرکزی، بابت اعتماد رییس جمهور، معاون اول ایشان و هیات وزیران جهت سپردن این وظیفه خطیر به خود قدردانی کرد و گفت: امیدوارم بتوانم قدم‌های اصولی، محکم و پایداری برای تثبیت شرایط اقتصادی و صیانت از ذخایر و منابع ارزی کشور و برگرداندن امید و آرامش به بازار پول و ارز بردارم.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 103


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 07 مرداد 1397 ] [ 16:41]
تاریخ

 به گزارش ایسنا، در ادامه نوسانات بازار ارز و قیمت‌هایی که مشخص نیست بر چه اساسی هر روز برای دلار ثبت و معامله می‌شود، امروز (یکشنبه) و در حالی که بازارهای جهانی تعطیل است، دلار در بازار غیر رسمی ارز ایران تا 10 هزار تومان و حتی بیشتر قیمت خورده است.

ماجرای پرحاشیه ارز حدود یک سال پیش شروع شده و تاکنون نیز بازار آرامشی به خود ندیده است. دلار از حدود 3800 تومان در شهریور 1396 تا بیش از 10 هزار تومان تا به امروز افزایش قیمت داشته و پیش بینی هم برای زمان پیش رو وجود ندارد. این در حالی است که در سال جاری با وجود اینکه دولت در سیاست ارزی خود تغییراتی ایجاد کرد اما به هر حال پاسخگوی شرایط موجود نبود و به گونه‌ای سیاستگذاری کرد که کارشناسان از همان ابتدای امر آن را شکست خورده و بی‌نتیجه دانسته بودند. زمانی که دلار تا مرز 6000 تومان پیش رفت، به یکباره و طی یک سیاست دستوری آن را تک نرخی و با قیمت 4200 تومان برای واردات و صادرات اعلام کرده و در سویی دیگر بازار ارز را به رسمیت نشناخت.

کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز معتقد بودند همین که بانک مرکزی دیگر صرافی‌ها را از معاملات دلار ممنوع کرده و بازار ارز را امنیتی و به رسمیت نمی‌شناسد، به زودی می‌تواند التهابات ارزی را در شرایطی که معاملات غیرشفاف و زیرزمینی انجام می‌شود، تشدید کند. البته همین طور هم شد و به مرور بازار ارز از نوسان بیشتری برخوردار شده و قیمت‌ها صعودی پیش رفت. در حالی آینده بازار ارز تکلیف مشخصی ندارد که بارها کارشناسان از دولت خواسته‌اند در سیاست موجود تجدیدنظر کنند به هر حال این اتفاق چندان نیفتاد تا اینکه اخیرا با تغییراتی که در ریاست بانک مرکزی اتفاق افتاد، ظاهرا رئیس کل جدید بانک مرکزی برنامه‌هایی برای تغییر رویه موجود دارد. آن طور که همتی می‌گوید برنامه‌های او در راستای حفظ ذخایر ارزی و از بین بردن رانت بزرگی است که این روزها در بازار ارز در نتیجه اجرای سیاست ارزی دولت در چند ماه گذشته ایجاد شده است.  

نظر همتی و سیف در مورد جریان بازار ارز

اما اینکه چرا بازار ارز به این سمت پیش رفته در کنار مسائلی که کارشناسان به آن اشاره می‌کنند، دیدگاه ولی الله سیف -رئیس کل سابق بانک مرکزی- و همچنین عبدالناصر همتی -رئیس کل جدید بانک مرکزی- در این مورد قابل توجه است. سیف در زمانی که در ریاست بانک مرکزی بود، دلایل تاثیرگذار بر شرایط و تحولات بازار ارز را از سال گذشته تاکنون این گونه تحلیل کرد که تحولات نرخ ارز در بازار آزاد تا نیمه اول سال گذشته در مسیری سازگار با متغیرهای بنیادی اقتصادی قرار داشته اما به دنبال التهاب‌آفرینی‌های آمریکا نسبت به برجام همراه با تزریق انتظارات منفی در بازار ارز توسط برخی عوامل داخلی بازار دچار التهاب شد و در نهایت با توجه به شرایط حاکم بر آن و نیز لزوم کاهش آسیب پذیری در مقابل تکانه‌های ناشی از التهاب‌آفرینی‌های خارجی بوده که سیاست جدید ارزی اجرا شده است.

سیف معتقد بود که در کنار انتظارات و عوامل روانی، علل اقتصادی نیز بر تحولات بازار ارز اثرگذارند و در این رابطه تقویت انضباط پولی و مهم تر از آن تقویت انضباط مالی، مدیریت رشد نقدینگی، تقویت تولید داخلی و ارتقای سلامت و حل مشکل انجماد دارایی‌ها از عوامل مهم در ایجاد آرامش در اقتصاد و بازار ارز هستند.

رئیس کل سابق بانک مرکزی در آخرین اظهارات خود در مراسم تودیع و معارفه به ایجاد ثبات در بازار ارز در ابتدای حضورش در دولت یازدهم در بانک مرکزی به عنوان دستاوردهای خود اشاره کرد و البته توضیح داد که در ادامه مجموعه‌ای از رویدادهای خارجی و داخلی این روند را معکوس و بازار را ملتهب کرده است. وی تاکید داشت که انباشت برخی تعادل‌های موجود در اقتصاد کلان طی سال های قبل و اصرار برای ثبات نرخ ارز طی این سال‌ها زمینه ساز تشدید التهاباتی شد که اکنون در بازار ارز و جود دارد.

اما در سویی دیگر همتی، نظر دیگری در رابطه با التهابات بازار ارز داشته و در اولین اظهاراتش در جایگاه رئیس کل بانک مرکزی این مسائل را به صراحت بیان کرد. او معتقد است که وضعیت کنونی بازار ارز محصول عدم تعادل ترازنامه نظام بانکی، بی تدبیری در استفاده از ابزارهای سیاست پولی و سردرگمی در اعمال سیاست‌های ارزی است. دلیل اصلی ایجاد نابسامانی در بازار ارز از نگاه او عدم کنترل و هدایت جریان نقدینگی، خلق نقدینگی بی‌ضابطه توسط شبکه بانکی و نبود ابزارهای جایگزین مناسب برای دارایی‌هایی مانند ارز و سکه و طلا و همچنین القای جو بدبینی و انتظارات نقدی توسط دشمنان با هدف ایجاد تصویری نامطمئن از آینده در ذهن مردم است.

با این حال رئیس جمهوری و معاون اول وی در زمان صدور حکم ریاست بانک مرکزی برای همتی تاکید داشتند که مسائل ارزی و حفظ ذخایر و همچنین کنترل شرایط ارز در اولویت کاری وی قرار گیرد. رئیس کل بانک مرکزی البته تاکید دارد که برنامه‌های خاصی برای بازار ارز داشته و حفظ قدرت ارزی را در صدر برنامه‌هایش قرار داده است. بر این اساس مجموعه مردم به ویژه فعالان اقتصادی منتظرند تا رئیس کل جدید بانک مرکزی به زودی برنامه‌ها و راهکارهای خود برای ساماندهی شرایط ارزی را اعلام کرده و ثبات به بازار ارز برگردد، چرا که این روزها عدم تعادل در نرخ ارز و بی ثباتی موجود مانع از هر گونه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری از سوی فعالان اقتصادی شده است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 65


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 07 مرداد 1397 ] [ 12:06]
تاریخ
بورس تهران روز گذشته شاهد جهش سه‌پله‌ای شاخص کل بود. خبر مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی‌بر عرضه دلارهای غیرنفتی در بازار ثانویه که سیگنالی از عقب‌نشینی دولت از سیاست دستوری در بازار ارز است، معامله‌گران را در صف تقاضای سهام دلاری بازار قرار داد. در سوی دیگر، تاخیر در تعمیق‌بخشی به بازار دوم ارز موجب شده نوسان‌گیران در بازار آزاد دست بالا را داشته باشند و با معاملات محدود دامنه تغییرات را شدت بخشند. روز گذشته، محدودیت جدید در بازار آتی سکه دیگر عاملی بود که بازار این فلز گرانبها و دلار را نوسانی کرد.
استقبال بورس از اصلاح ارزی

بورس تهران دیروز با جهش ۳۰۷۸ واحدی (معادل بیش از ۸/ ۲ درصد) شاخص کل مواجه شد. این بیشترین رشد شاخص سهام از ۲۷ خرداد سال جاری به شمار می‌رود. انتشار خبر آزادسازی نرخ ارزمهم‌ترین نقش را بر داد وستد دیروز سهام داشت. شورای پول و اعتبار تصمیم گرفته است که به جز ارز مورد‌نیاز واردات کالاهای اساسی ، ارز سایر صادرکنندگان و حتی مابقی درآمدهای نفتی در بازار دوم ارز با نرخ توافقی معامله شود.البته این تصمیم برای اجرایی شدن نیازمند تایید ستاد هماهنگی اقتصادی است. نکته‌ای که در این میان وجود دارد، تاکید کارشناسان بر جذابیت سهام حتی با نرخ دلار ۴۴۰۳ تومانی کنونی است. امری که ریسک سیستماتیک ناشی از مناقشات هسته‌ای و همچنین ابهامات در مورد بازار ارز مانع از انعکاس آن در معاملات سهام شده بود. دیروز مصوبه شورای پول و اعتبار به‌عنوان یک چاشنی قدرتمند توانست این نگرانی‌ها را کنار بزند و یک روز خاطره‌انگیز در اذهان اهالی تالار شیشه‌ای برجا بگذارد.  به این ترتیب بازار سهام به عنوان آینه اقتصاد نشان داده نسبت به اصلاحات ارزی واکنش مثبتی خواهد داشت و می‌تواند جاذبه‌ای قدرتمند برای نقدینگی سرگردان باشد. امری که نشان می‌دهد علاوه بر تاثیر ریسک‌های سیستماتیک بر وضعیت کنونی اقتصادکشور، ابهامات و ریسک‌های داخلی نیز نقش پررنگی داشته‌اند.

 آزادسازی ارز، چاشنی صعود سهام

مصوبه عرضه ارز غیر‌نفتی در بازار ثانویه در شورای پول و اعتبار با رای قاطع اعضا به تصویب رسید. کارشناسان نیز حمایت جدی خود را از آن ابراز داشته‌اند. این مصوبه که برای عملی شدن باید به تایید نهایی دولت برسد، حاکی از اجماع قاطع اعضای شورای پول و اعتبار بر عقب‌نشینی از سیاست‌گذاری دستوری در بازار ارز است و گامی مهم و اساسی در وضعیت کنونی اقتصاد کشور ارزیابی می‌شود. انتظار کارشناسان نیز اجرایی شدن هر چه زودتر این موضوع است تا از آسیب‌های بیشتر بر پیکره اقتصاد کشور جلوگیری شود.

 این تصمیم یعنی عقب‌نشینی دولت از اعمال ارز ۴۴۰۳ تومانی به جز برای دارو و کالاهای اساسی از آنجا مهم ارزیابی می‌شود که در بیش از سه ماه  اجرای این سیاست  ناکارآمدی و اثرات منفی آن به اثبات رسیده است. مصوبه مزبور نیز از مشاهده وضعیت نامساعد اقتصاد کشور تحت تاثیر چنین سیاست‌هایی نشات گرفته است. این خبر در بورس اوراق بهادار مطابق انتظارات به جهش قیمت سهام انجامید با این حال پیش‌بینی‌ها در مورد بازار ارز محقق نشد (این انتظار وجود داشت که این مصوبه نرخ دلار را با افت جدی قیمت مواجه کند). کارشناسان دلیل آن را به وضعیت مبهم این بازار نسبت می‌دهند و می‌گویند: در فضای ابهام سفته‌بازان فعالترند و طبعا تمایل چندانی به افت قیمت‌ها ندارند. این فضای مبهم با اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار در ۲۰ فروردین‌ماه به وجود آمد.  تعیین این نرخ دستوری دو بازار ارز به وجود آورد. بازار رسمی و غیر‌رسمی. تفاوت نرخ دلار در این دو بازار حالا به بیش از ۵ هزار تومان رسیده است. این وضعیت مبهم بنا به گفته کارشناسان با حضور سفته‌بازان مانع از واکنش نرخ دلار به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار شد.

واکنش بورس اما شگفت‌آور بود. البته سهام صنایعی که دیروز در مرکز توجه معامله‌گران قرار داشتند، با همین نرخ دلار ۴۴۰۳ تومانی و سطوح فعلی قیمت کالاها در بازار‌های جهانی از منظر کارشناسان جذاب ارزیابی می‌شدند.  این خبر اما چاشنی جذابیت سهام را بیشتر کرد و با کاهش تردیدهای ناشی از ریسک‌های سیستماتیک سهامداران را در سمت تقاضای سهام قرار داد. امری که یک نتیجه جالب توجه به اهالی تالار شیشه‌ای و فعالان عرصه سرمایه‌گذاری مخابره می‌کند: نقش ریسک‌های داخلی بر بورس تهران شاید پر‌اهمیت‌تر از ریسک‌های بین‌المللی باشد. باید توجه داشت، وضعیت ریسک‌های سیستماتیک تفاوتی با روزهای اخیر نداشته است و از این رو این چاشنی، عقب‌نشینی از یک تصمیم نادرست (ریسک داخلی) در اقتصاد کشور بوده است که جهش بورس را به ارمغان آورده است. بازار سهامی که در شرایط فعلی، نباید از نقش آن برای بهبود و توسعه اقتصاد کشور در شرایط فعلی مغفول ماند.

 یک سیاست نادرست و چندین نتیجه منفی

نگاهی به جدول عملکرد بازارهای موازی از ابتدای سال بازدهی‌ چشمگیر بازار سکه و ارز (البته غیر‌رسمی) را نشان می‌دهد. بورس اما از همراهی با این دو بازار ناتوان بود. این در حالی است که مطالعات تاریخی به همبستگی معاملات سهام و بازار ارز تاکید می‌کنند. ریشه سبقت دو بازار ارز و سکه را باید در تعیین نرخ دستوری ارز دانست که علاوه بر وضعیت اقتصاد کلان کشور، بر بورس نیز فشار زیادی وارد کرد (سرکوب بازار ارز). باید توجه داشت دخالت در روند بازار ارز و تعیین نرخ برای آن در وهله اول نگرانی‌ها را افزایش داد. به عبارت دیگر انکار نرخ‌های بالاتر از قیمت تعیین شده خود سیگنالی برای صعود نرخ ارز بود. حال آنکه دولت با این سیاست قصد کنترل نوسانات ارز را داشت. نوساناتی که نه تنها کنترل نشد بلکه روز به روز وضعیت بازارها و همچنین اقتصاد کلان کشور را نابسامان کردند. از سوی دیگر نرخ تعیین شده دولت حالا برای بیش از سه ماه مبنای قیمت‌گذاری محصولات دربورس کالا بوده است، در حالی که ارز در بازار غیر‌رسمی نرخ ۹۵۰۰ تومانی را نیز تجربه کرد. این امر نیز با انتقال رانت به صنایع پایین‌دستی یکی دیگر از نتایج ناخوشایند این سیاست به شمار می‌رود. تعیین نرخ واحد برای دلار زنجیره‌وار، سرکوب قیمت واقعی فلزات و محصولات شیمیایی در بورس کالا و همچنین بازار سهام را به دنبال داشت.

 جذابیت دلاری، نقش ضد‌تورمی بازارسرمایه

پس از اتخاذ این تصمیم و رصد نتایج ناخوشایند آن بر تورم و وضعیت اقتصادی کشور، حالا تیم اقتصادی دولت تنها یک گام تا عقب‌نشینی از سیاست‌گذاری دستوری فاصله دارد. امری که می‌تواند با تکیه برجذابیت بیش از پیش بازار سرمایه، به برون رفت اقتصاد از وضعیت فعلی کمک کند. پس از سیاست‌هایی که سرکوب بازار سرمایه را نشانه گرفته بودند، سیاست‌گذار به اصلاح چنین تصمیم‌هایی مصمم شده است. این اراده از طریق آزاد‌سازی نرخ ارز رنگ و بوی عینی‌تری به خود گرفته است. بر نقش بازار سرمایه در رشد و توسعه اقتصادی بارها تاکید شده است. بازار سهام ضمن ایجاد رونق و رشد اقتصادی، کمترین اثر تورمی را بر اقتصاد برجا خواهد گذاشت. اقتصادی که طی سال‌های اخیر با چند برابر شدن حجم نقدینگی مواجه بوده، مجبور است این نقدینگی را ساماندهی کند، بنابراین باید به نحوی تصمیم‌گیری شود که جذب نقدینگی به بازارها با ایجاد بیشترین رشد اقتصادی (تولید) آثار تورمی به حداقل برسد و اگر جذب بازار سهام و بخش مولد اقتصاد نشود، تبعات تورمی آن اقتصاد را تهدید می‌کند. زمانی که بنگاه‌ها اقدام به انتشار اوراق بدهی یا سهام می‌کنند، نقدینگی موجود در اقتصاد را به بخش تولید جذب می‌کنند. به این ترتیب این پول به‌جای ایجاد تورم، مستقیما وارد بخش تولید می‌شود و در نهایت رشد اقتصادی از ناحیه افزایش تولید رخ می‌دهد. از سوی دیگر رشد قیمت‌ها در بازار سهام نیز بدون ایجاد آثار تورمی مستقیم است؛ در واقع رشد قیمت سهام اثری در افزایش نرخ دیگر کالاها ندارد و تاثیری در معیشت مردم نمی‌گذارد (تنها اثر تورمی از ناحیه افزایش قیمت‌ سهام در بورس در افزایش درآمد سرمایه‌گذاران است). این در حالی است که در دیگر بازارهای موازی از جمله دلار یا مسکن با افزایش نرخ‌ها، رشد قیمت در سایر بخش‌های اقتصاد رخ می‌دهد. به‌طوری‌که تمامی کالاهای وابسته به دنبال رشد قیمت دلار یا مسکن با افزایش قیمت سریعی همراه می‌شوند.این مصوبه حالا بر نقش بازار سرمایه بیش از پیش تاکید می‌کند. چرا‌که جذابیت دلاری آن می‌تواند به هدایت پول به سوی این بازار کمک کند. در این میان نقش سازمان بورس نیز برای فراهم کردن یک بازار کارآ حائز اهمیت خواهد بود.

 نقش طلایی سازمان پس از آزادسازی نرخ ارز

با اجرایی شدن این مصوبه، فرصت مناسبی در اختیار سازمان بورس قرار می‌گیرد تا با متنوع‌سازی دارایی‌های مالی، نقدینگی را به سوی بورس هدایت کند. چرا‌که سهام دلاری بخش قابل‌توجهی از ارزش بازار سهام را تشکیل می‌دهد لذا سازمان در این شرایط می‌تواند با اصلاح فرآیندها و ایجاد ابزارها توجهات را به سوی بورس بیش از پیش جلب کند. به‌خصوص آنکه معاملات دیروز نشان داد بورس آمادگی پذیرش این نقش را دارد. به‌طور مثال برنامه‌هایی مانند افزایش شناوری سهام شرکت‌ها و همچنین ایجاد ساز و کاری برای ایجاد یک بازارکارآ می‌تواند به کمک بورس بیاید و وضعیت اقتصاد را از وضعیت فعلی نجات دهد. علاوه‌بر این سازمان می‌تواند با به‌کار‌گیری ابزارهای جدید به افزایش قدرت تحلیلی بازار کمک کرده و به‌تدریج عمق بازار را افزایش ‌دهد. اهمیت این موارد برای دستیابی به بازاری پویا و کارآ درشرایط فعلی اقتصاد بسیار پراهمیت ارزیابی می‌شود. این مهم محور اصلی جلسه دیروز شورای هماهنگی اقتصادی نیز بود. در ششمین جلسه این شورا که دیروز به ریاست حسن روحانی برگزار شد، کنترل نقدینگی و سوق دادن آن به بخش تولید و بازار سرمایه، موضوع واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی و نهادهای عمومی به بخش خصوصی و عرضه آن در بورس و موانع استقبال بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران از مصوبات خوبی که در این زمینه وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد مشوق‌هایی برای جذاب و سودآور کردن طرح‌های نیمه‌تمام برای بخش خصوصی اختصاص یابد.

 نگاهی به نتایج نامطلوب سیاست ارزی بر بورس

بیش از سه ماه از تعیین دستوری نرخ ارز توسط دولت می‌گذرد. به دنبال نوسانات ارز در روزهای ابتدایی سال،معاون اول رئیس‌جمهوری در شامگاه ۲۰ فروردین یک نرخ برای دلار تعیین کرد (۴۲۰۰ تومان). در حالی که تا‌کنون این نرخ تعیین شده از سوی دولت از ۴۴۰۳ تومان فراتر اعلام نشده است، با این حال دلار در بازار غیر‌رسمی نرخ نزدیک ۹۵۰۰ تومانی را نیز تجربه می‌کند. این اقدام عامل فشار بر بورس صادرات‌محور تهران بوده  است. بر همین اساس بسیاری از کارشناسان می‌گفتند، دولتی که داعیه حمایت از بازار سرمایه را دارد و برای کمک به بهبود وضعیت اقتصادی بر نقش بازار سرمایه تاکید می‌کند، چگونه این سیاست را تعیین می‌کند و خیال عقب‌نشینی از آن را هم ندارد؟

اثرات منفی این نوع سیاست‌گذاری در روزهای اخیر در وضعیت معاملات بورس کالا که به انتشار یک نامه از سوی غول‌های فولادی کشور انجامید، مشهود بود. عرضه‌کنندگان فلزات و پتروشیمی در این بازار ملزم بر تعیین قیمت پایه بر اساس نرخ تعیین شده دلار هستند. امری که به بهانه حمایت از صنایع پایین‌دستی صورت می‌گرفت با این حال علاوه بر فشار بر وضعیت سودآوری، رانت عظیمی را روانه این صنایع کرد. به عبارت دیگر این موضوع باعث فروش ارزان محصولات در بورس کالا و انتقال رانت به خریداران یعنی صنایع پایین‌دستی شد. در همین حال قیمت‌گذاری نامناسب ورود هزاران خریدار جدید به بورس کالا و ایجاد تقاضای غیر‌واقعی را به دنبال داشت. بروز مشکل در رساندن کالا به دست مصرف‌کننده واقعی از اثرات چنین تصمیمات نادرستی است.

در نهایت مدیران فولاد‌مبارکه، ذوب‌آهن و فولاد خوزستان طی نامه‌ای از وزیر صنعت درخواست کردند از تعیین قیمت دستوری محصولات فولادی خودداری کند. در بخشی از نامه مزبورآمده بود: در شرایطی که قیمت محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالا از سوی خریداران و بر اساس شرایط روز تعیین می‌شود، هرگونه تعیین دستوری قیمت و خارج از روال عادی کشف قیمت نه‌تنها هیچ تاثیری در کاهش قیمت محصولات پایین‌دستی و کالایی که دست مردم به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی می‌رسد ندارد، بلکه تجربه نشان داده است با کاهش قیمت فولاد، قیمت هیچ یک از محصولات پایین‌دستی کاهش نمی‌یابد و چنین تصمیماتی تنها باعث زیان فولادسازان و سرازیرشدن مجدد رانت میلیاردی به جیب واسطه‌ها و سبب افزایش نقدینگی غیرمولد و تورم‌‌زا خواهد شد. سهام بسیاری از صنایع پایین دستی مثل تولید‌کنندگان فلزات و محصولات شیمیایی که از بازیگران اصلی بورس کالا هستند، در بورس اوراق بهادار تهران معامله می‌شوند و دود چنین تصمیمات نادرستی به چشم سهامداران نیز می‌رود و منافع آنها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.   بالاخره اما نشانه‌هایی از عقب نشینی دولت در بازار ارز پیدا شد. بر این اساس دیروز مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر توافق عرضه ارز شرکت‌های صادراتی در بازار ارز چهره دیگری به داد و ستد سهام بخشید. این خبر که به نوعی موافقت‌ اولیه را درخصوص آزادسازی نرخ ارز و عقب نشینی از سیاست‌های دستوری در این بازار را نشان می‌دهد، در آغاز معاملات دیروز به جهش شاخص کل منجر شد. البته  هنوز اجرای این مصوبه تایید رئیس‌جمهور را می‌طلبد اما برای سهامدارانی که مدت‌ها معتقد به عقب‌نشینی دولت از سیاست‌های دستوری ارز بودند، همین خبر برای تقویت تقاضای سهام دلاری کافی بود. بر همین اساس دیروز تمام نمادهای گروه پتروشیمی، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی با تقاضای گسترده سرمایه‌گذاران مواجه‌ شدند و غالبا به محدوده نزدیک به سقف مجاز روزانه قیمتی رسیدند. برخی فعالان عرصه اقتصادی به اجرایی شدن نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار تردید دارند با این حال آنچه معلوم است اینکه دیر یا زود چنین اتفاقی می‌افتد. شاهد مدعا آنکه در نظر سنجی‌های هفتگی سایت تحلیلی «دنیای بورس» از زمان اعلام نرخ تعیین شده ۴۲۰۰ تومانی برای دلار انتظارعقب نشینی دولت از این سیاست وجود داشت. ضمن اینکه تغییر کابینه دولت نیز می‌تواند نوید دیگری در اجرایی شدن این مصوبه باشد.

 بوی بهبود از بازار‌های جهانی

فلزات پایه معاملات خود در هفته گذشته را با رشد قیمت به پایان رساندند. ارائه محرک‌های اقتصادی از سوی چیندر کنار بهبود چشم‌انداز روابط تجاری آمریکا و اروپا از مهم‌ترین‌‌ دلایل بهبود وضعیت فلزات پایه در بازارهای جهانی به شمار می‌رود. قیمت هر تن مس با رشد ۴/ ۲ درصدی به سطح ۶۳۰۰ دلار در هر تن نزدیک شده است. سرب و روینیز به ترتیب رشد قیمت ۸/ ۱ و ۸/ ۰ درصدی را ثبت کردند. این امر نیز در تقاضای دیروز سهام کالایی بورس تهراناثر داشت. تحولات بازار ارز و بازارهای جهانی در کنار همدیگر اهرم خوش یمن در صعود سهام به شمار می‌روند. هر چند توافق آمریکا با اروپا در مورد حذف تعرفه تجاری و همچنین آغاز رایزنی‌هایی را با کانادا و مکزیک آرامش را به بازارهای جهانی بازگرداند، با این حال از تنش تجاری اصلی یعنی از وضعیت تعرفه آمریکا بر چین خبری نیست. این امر همچنان می‌تواند عامل فشار بر معاملات این بازارها باشد. چرا که چین نقش اثر گذارتری دارد و همچنان نگرانی‌ها و تردیدها از تقابل آمریکا و چین وجود دارد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 56


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 07 مرداد 1397 ] [ 9:49]
تاریخ
در شرایطی که طبق اعلام مدیر اجرایی رنو، این شرکت احتمالا ایران را به تبعیت از سیاست‌های آمریکا و به‌دلیل بازگشت تحریم‌ها، ترک خواهد کرد، ظاهرا قرار است تولید خانواده تندر-۹۰ و ساندرو در کشور تا چند ماه دیگر ادامه داشته باشد.
 

آن طور که یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد، رنویی‌ها به ایران خودرو و پارس خودرو پیغام داده‌اند که تنها حدود ۴۰ هزار دستگاه تندر-۹۰ و ساندرو را طی چند ماه آینده در ایران به تولید رسانده و پس از آن، روند تولید قطع خواهد شد.

به گفته این منبع آگاه، در واقع رنو تامین قطعات تندر و ساندرو را تنها در حد ۴۰ هزار دستگاه دیگر بر عهده گرفته و این یعنی توقف تولید این دو محصول در خودروسازی ایران.

گویا دلیل این تصمیم رنو، مختل شدن ارتباط بانکی بین ایران و سایر کشورهای دنیا و در نتیجه، سخت و حتی ناممکن شدن نقل و انتقال پول است. به‌عبارت بهتر، با بازگشت تحریم‌ها، رنو قادر نخواهد بود پول قطعات ارسالی به ایران را دریافت کند و بنابراین ادامه تولید تندر-۹۰ و ساندرو برای این شرکت توجیه ندارد.

در همین راستا، جمعه گذشته نیز مدیر امور مالی رنو اعلام کرده که فروش محصولات این خودروساز فرانسوی در ایران طی نیمه دوم سال میلادی جاری، به صفر خواهد رسید. با توجه به گفته وی، مشخص است که رنو قصد دارد روند تامین قطعات تندر-۹۰ و ساندرو را قطع کند.

این در حالی است که رنویی‌ها در دور قبلی تحریم، با وجود کاهش سطح فعالیت‌ها، تولید را کم و بیش ادامه داده و این روند قطع نشد. حالا اما ظاهرا سختی تحریم‌ها به حدی است که رنو تصمیم گرفته ارتباط با ایران را تقریبا به‌طور کامل قطع کرده و شانس خود را در دیگر بازارهای جهانی از جمله آفریقا، امتحان کند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 80


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 07 مرداد 1397 ] [ 9:48]
تاریخ
 بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با جهش قابل‌توجه بیش از ۳هزار واحدی، ۳ کانال شکنی را تجربه کرد و مجدد به سطح ۱۱۱هزار واحدی بازگشت. به این ترتیب بازار سهام استقبال مناسبی از احتمال تغییر سیاست‌های ارزی به عمل آورد.
 

در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به برداشت اولیه از سیاست‌های بانک مرکزی مبنی بر تغییر در نحوه تخصیص ارز۴هزار و ۲۰۰تومانی و برگزاری مراسم معارفه عبدالناصر همتی، رئیس کل جدید بانک مرکزی به استقبال این تغییرات رفتند. در این شرایط انتشار خبرهایی از جلسه شورای پول و اعتبار که در آن تخصیص ارز شرکت‌های صادراتی به بازار توافقی مورد قبول قرار گرفته است به بازار جان دوباره‌ای بخشید. در حال حاضر سیاست ارزی دولت مبنی بر الزام شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و معدنی به فروش ارز صادراتی به نرخ ۴هزار و ۲۰۰تومان عملا تنبیه صادر‌کنندگان است. در همین حال الزام شرکت‌ها به فروش کالاهای خود براساس ارز ۴هزار و ۲۰۰تومان در بورس کالانیز به بازاری پر از رانت منجر شده است. در این راستا دیروز اعتراض‌های گسترده‌ای به نامه اخیر وزیر صمت مبنی بر تعیین نحوه فروش فولاد در بازار کالا نیز در بازار سرمایه به چشم می‌خورد.  در این شرایط با احتمال تصحیح سیاست‌ها، روز گذشته بازار سهام توانست با رشد ۸۳/ ۲ درصدی شاخص کل معادل (۳هزار و ۷۸واحدی) همراه شده و به رقم ۱۱۱هزار و ۸۷۸واحد برسد. همچنین روز گذشته شاخص کل هم ‌وزن نیز با افزایش ۶۷ واحدی، عدد ۱۸ هزار و ۳۴۹ واحد را به نمایش گذاشت. در این راستا نمادهای هلدینگ خلیج فارس، سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین، فولاد مبارکه، گل گهر، پتروشیمی پارس و پتروشیمی جم بیشترین نقش را در جهش روز گذشته شاخص کل بورس داشتند.

دیروز همچنین عرضه ۹۳/ ۱۱ درصد از کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به درخواست شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه به‌صورت یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم ۱۷۲ تومان روانه میز فروش بورس تهران شد که توسط صندوق کارکنان بانک‌ها خریداری شد. با این معامله عملا خریدار بلوک ۵۰درصدی این شرکت که به دلیل عدم پرداخت اقساط سهام خود را از دست داد مدیریت این شرکت را واگذار می‌کند. در گروه غذایی دیروز بعد از مدت‌ها افزایش قیمت بدون مجوز محصولات لبنی برخی صنایع کشور، بالاخره نرخ جدید این محصولات به‌طور رسمی اعلام شد. این نرخ‌های جدید که با افزایش قیمت چشمگیر، توسط انجمن مربوطه به اعضا ابلاغ شد، جوی مثبت در این گروه تشکیل داد.  در این نامه به مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار درباره حداکثر نرخ ۱۵۷۰ تومانی شیرخام دامداران نیز اشاره شده که در مقایسه با نرخ قبلی، این محصول حدود ۹‌درصد افزایش نرخ یافته است. این درحالی است که قیمت برخی از محصولات صنایع لبنی بیش از ۱۷ و ۳۲ درصد افزایش دارد. به‌طور مثال نرخ (مصوب) شیر پرچرب یک لیتری (۳ درصد چربی) از ۲۸۰۰‌تومان به ۳۷۰۰ تومان افزایش یافته است.

در این گروه پگاه اصفهان با توجه به افزایش حدود ۲۵ درصدی قیمت شیر خام و بسته‌بندی محصولات، قیمت محصولات لبنی تولیدی خود را به طور میانگین ۱۶ درصد افزایش داد. درگروه قندی‌ نیز قند هگمتان با تعدیل مثبت سودآوری بیش از ۲۲ درصدی روبه‌رو‌ شد. به این ترتیب سود هر سهم شرکت از ۷۰۲ریال به ۸۶۲ریال افزایش یافت. در گروه سیمانی، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: هر گونه تغییر قیمت سیمان و محصولات سیمان بر، بدون هماهنگی سازمان حمایت غیر قانونی است و قطعا با آن برخورد خواهد شد.به گزارش شاتا، شهرام میرآخورلو اظهار کرد: بر اساس ابلاغیه ریاست جمهوری تنها دستگاه متولی بررسی و کارشناسی قیمت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و دبیر‌خانه کارگروه کنترل بازار در نهایت پس از بررسی نظرات کارشناسی، نسبت به تایید تغییرات قیمت اعمال خواهد کرد.

وی با بیان اینکه درخواست تغییرات قیمت سیمان و محصولات سیمان‌بر از جمله صنایع بتنی و صنایع تولید تیرچه بلوک هنوز در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و دبیرخانه کارگروه کنترل بازار مطرح نشده است، تصریح کرد: هر گونه تغییر قیمت این محصولات نسبت به قیمت‌های قبلی غیر‌قانونی است و قطعا با آنها برخورد خواهد شد. میرآخورلو همچنین درخصوص نحوه افزایش قیمت بیان کرد: این شرکت‌ها در صورتی که تمایل دارند نسبت به تغییرات قیمت خود اقدام کنند باید درخواست خود را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه دهند تا پس از بررسی در صورتی که حایز شرایط بودند نسبت به اعمال قیمت جدیدشان اقدام شود. در گروه بانکی، بانک پارسیان صورت‌های مالی ۳ ماه نخست سال جاری را منتشر کرد که با زیان ۱۹۹ ریالی هر سهم مواجه شده است. بر این اساس، «وپارس» در این دوره ۱۹۹ ریال زیان به ازای هر سهم محقق کرده که حکایت از افزایش ۱۶۵ درصدی زیان نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۵۲۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۴۸میلیارد تومان رسید.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 44


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 07 مرداد 1397 ] [ 9:48]
تاریخ
عمق کم بازار ارز همچنان عامل اصلی نوسانات شدید قیمت است؛ به گفته فعالان، بخش زیادی از تقاضاهایی که امکان دریافت ارز با قیمت رسمی یا از بازار دوم را ندارند؛ با ورود به بازار آزاد تلاطم زیادی را در قیمت‌ها ایجاد می‌کنند. در واقع، با اینکه اکثر تقاضاهای ارزی با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان یا با نرخ توافقی در بازار دوم پاسخ داده می‌شود، ورود تقاضاهای محدودتر به بازار آزاد موجب نوسانات سنگین در قیمت ارزها می‌شود. برخی اعتقاد دارند، ورود ارز پتروشیمی‌ها به بازار دوم و تقویت سمت عرضه در کنار تعمیق این بازار می‌تواند سیگنال قیمتی به بازار آزاد داده و نوسانات قیمت آن را کاهش دهد. با این حال، تاخیر در تعمیق بخشی به بازار دوم ارز روز‌به‌‌روز می‌تواند نوسانات قیمت را شدت بخشد و در این میان، شکست هر سطح قیمتی تقاضاهای جدیدی را وارد بازار خواهد کرد و همزمان بازارساز را نیز با چالش پاسخ‌دهی به تقاضای جدید و تغییر انتظارات مواجه می‌کند.
جریمه وقت‌کشی در بازار ارز

روز گذشته، قیمت دلار در ساعات ابتدایی روز به سمت مرز ۹ هزار و ۵۰۰ تومان حرکت کرد؛ ولی در مرحله اول با مقاومت معامله‌گران به سوی ابتدای کانال ۹ هزار و ۴۰۰ تومان عقبگرد کرد. به گفته فعالان، در ساعات ابتدایی روز بازار تا حدی تحت‌تاثیر خبر احتمال ورود ارز پتروشیمی‌ها به بازار دوم با احتیاط رفتار کرد. به گفته شماری از فعالان، تا حدود ساعت ۲بعدازظهر عمده عرضه‌کننده‌ها و تقاضا‌کننده‌های بزرگ کنار ایستاد ه بودند، اما بازار با معاملات اندک نوسان رو به بالا را تجربه می‌کرد، هر چند که توان عبور از سطح ۹ هزار و ۵۰۰ تومانی را از خود نشان نمی‌داد. با این حال از حدود ساعت ۲ بعدازظهر پس از عبوردلار از سطح مقاومتی ۹ هزار و ۵۰۰ تومانی تقاضای کنار ایستاده وارد بازار شد و با افزایش خریدها قیمت به سوی کانال ۹ هزار و ۶۰۰ تومانی حرکت کرد.

 به گفته فعالان، عامل اصلی که دلار را در نیمه دوم روز نوسانی کرد، به نوسانات قیمت سکه مربوط بود. سکه چند صباحی هست که نقش رهبری بازارها را برعهده گرفته است و نوسانات افزایشی آن سیگنال صعود را به سایر بازارها مخابره می‌کند. روز گذشته، سکه معاملات خود را در کانال ۳ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان آغاز کرد؛ با یک اصلاح قیمتی تا محدوده ۳ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان عقب نشینی کرد؛ با این حال، با برخورد به این محدوده، موج خریدها شدت بیشتری گرفت و قیمت حدود ۲ بعدازظهر به کانال ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رفت. پس از ورود به این کانال،افزایش قیمت همچنان ادامه یافت و حدود ساعت ۴ بعدازظهر برای این فلز گرانبها رقم ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان به ثبت رسید. عده زیادی از بازیگران بازار، تعطیلی بازار آتی سکه را عاملی دانستند که موج تقاضا را به بازار نقدی سرازیر کرد. به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، روز گذشته بورس کالا اعلام کرد کلیه فعالان معاملات قراردادهای آتی سکه طلا از امروز تا اطلاع ثانوی مجاز به اخذ موقعیت تعهدی فروش فزاینده در قراردادهای آتی سکه نیستند. در عین حال ممنوعیت موقعیت اخذ موقعیت تعهدی خرید فزاینده همچنان به قوت خود باقی است. بخشی از معامله‌گران باور داشتند، با تعطیلی بازار آتی، معامله‌گران این بازار به بازار نقدی هجوم آوردند و قیمت سکه را چندین کانال بالاتر بردند. هیجانی شدن معاملات سکه قیمت دلار را نیز تحت‌تاثیر قرار داد.

  راه‌حل کاهش نوسانات ارزی

به باور تحلیلگران، تعمیق بازار دوم ارز می‌تواند نوسانات بازار آزاد ارز را نیز تا حدی مدیریت کند. به گفته آنها، مصوبه پیشنهادی اخیر شورای پول و اعتبار نیز بر تعمیق بازار دوم تاکید دارد و اگر به تایید ستاد اقتصادی برسد، تا حدود زیادی می‌تواند بازار را مدیریت کند؛ با این حال هر چقدر تایید این مصوبه به تاخیر بیفتد، چالش‌های بیشتری پیش روی بازارساز ارزی خواهد بود. در واقع، به گفته فعالان، هر سطح مقاومتی که در بازار شکسته می‌شود، تقاضاهای بیشتری وارد بازار می‌شود و ورود تقاضاهای بیشتر کار را برای مدیریت بازار دشوارتر خواهد کرد.

با این حال، قیمت به هر سطحی برسد، منطقی تر آن است که منابع ارزی به صورت بهینه‌تری تخصیص پیدا کنند؛ تخصیص بهینه منابع حداقل همراهی بازار را نیز تا حدی به‌دست خواهد آورد و از اتلاف منابع نیز جلوگیری خواهد کرد. مصوبه پیشنهادی اخیر شورای پول و اعتبار وعرضه ارز با قیمت توافقی در بازار دوم دو دستاورد مهم می‌تواند به همراه داشته باشد: اول، کشف قیمت براساس عرضه و تقاضای واقعی؛ دوم، ارسال یک سیگنال واقعی به فروشندگان و متقاضیان بالقوه.

به گفته فعالان، در شرایطی که معاملات در بازار آزاد ارز شفاف نیست و صرافی‌ها نیز در بازار حضور ندارند، سفته‌بازان با قدرت بیشتری قیمت‌ها را نوسانی می‌کنند. البته دلالان بازار عنوان می‌کنند، در نوسانات فعلی قیمت نقش چندانی ندارند. آنها عنوان می‌کنند نزدیک شدن به آغاز مرحله اول تحریم‌ها زمینه ساز ورود تقاضای بیشتر به بازار شده است. این در حالی است که دسته دیگری از فعالان با پذیرش نقش نزدیک شدن به آغاز تحریم‌ها در مورد نوسانات قیمت، باور دارند سفته‌بازان با تحرکات خود به موج نوسان دامن می‌زنند. به باور آنها هر قدر سیاست‌گذار سریع‌تر در مورد عرضه ارز منطقی عمل کند، می‌تواند نقش سفته‌بازان در نوسان‌سازی را کاهش دهد. این در حالی است که عده‌ای باور دارند در صورت شکست سطح مهم 10 هزار تومانی در بازار دلار ممکن است تقاضای خفته با قدرت بیشتری به بازار ورود کند. در این میان برخی نیز باور دارند، دلالان قصد دارند قیمت دلار را پیش از شروع روند اصلاحی تا بالاترین نقطه‌ای که می‌توانند افزایش دهند.

  سلطان سکه و دریافت دلار؟!

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌‌اژه‌ای، معاون اول قوه‌قضائیه در حاشیه نشست خبری با دادستان تهران که دیروز برگزار شد، در جمع خبرنگاران آخرین وضعیت پرونده اخلالگران اقتصادی را تشریح کرد.معاون اول قوه‌قضائیه درخصوص پاسخ بانک مرکزی به استعلام قوه‌قضائیه درخصوص باند سلطان سکه و اینکه چقدر ارز به این فرد تحویل داده شده است، گفت: براساس نامه ۲ مرداد بانک مرکزی، بیش از ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به این فرد ارز داده شده است.وی ادامه داد: این در حالی است که به این فرد بیش از ۵۱ میلیون یورو هم داده شده است، هرچند هنوز بانک مرکزی به همه سوالات ما درخصوص پرونده این فرد پاسخ نداده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای درخصوص رسیدگی به پرونده‌های بازار سکه و ارز نیز گفت: تاکید ما این است که در حین رسیدگی به پرونده‌ها خدا مدنظر قرار داده شود و مبادا به کسی در این شرایط ظلمی شود. وی افزود: از طرفی هم حقوق مردم و بیت‌المال استیفای کامل شود و اگر احیانا فردی در خانواده مرتکب جرمی شده سایر اعضای خانواده لطمه نمی‌بینند و حتما باید پرونده‌ها را به شکلی توسعه ندهند که زمان بر شود، بلکه تناسب اصلی وقوع جرم باید در نظر گرفته و برخورد شود.معاون اول قوه‌قضائیه که به دفتر دادستان تهران رفته بود، ادامه داد: درخصوص پرونده‌های مربوط به ارز در دو بخش این پرونده‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، بخش اول ثبت سفارش با ارز دولتی و عدم ورود کالای متناسب بوده و بخش دوم دلالی‌ها و اخلال در بازار است.

وی افزود: در رسیدگی به پرونده‌ها با برخی از افراد مواجه بوده ایم که آمده‌اند با مدارک هویتی خودشان ارز گرفتند؛ اما سود اصلی را فرد دیگری برده است که مقرر شد با این عناصر پشت پرده برخورد محکم تری شود.حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای درباره عدم پاسخگویی بانک مرکزی گفت: برای مثال ما از بانک مرکزی پرسیده بودیم که چه تضمینی از این فرد گرفته‌اید که این میزان دلار و یورو به او داده‌اید یا چگونه قرار بوده است به شما پول دلار را برگرداند که این سوالات هنوز پاسخ داده نشده است.وی گفت: یکی دیگر از سوالات این بوده که این فرد باید دلار دریافتی را زیر قیمت بازار می‌فروخته است، اما آیا این اتفاق افتاده؟ یا اینکه بالاتر فروخته شده است؟ این سوال را هم جوابی نداده‌اند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 70


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 07 مرداد 1397 ] [ 9:46]
تاریخ

تهران- ایرنا- با گذشت 110 روز از اجرای سیاست های جدید ارزی، پیشنهاد عرضه ارز صادراتی پتروشیمی ها، فولاد و فلزات رنگین به نرخ توافقی در بازار ثانویه در بستر سامانه نیما، به دولت ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، خروج پتروشیمی ها از سازوکار ارز رسمی در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار مطرح و راهکارهایی نیز در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته اما تصمیم گیری در این زمینه با دولت بوده و گزارش بانک مرکزی نیز روانه ساختمان پاستور شده است.
دولت از ابتدای اجرای سیاست های جدید ارزی از شامگاه بیستم فروردین و با پیشرفت اجرای دستورالعمل ها، چندین بار برنامه ارزی خود را جرح و تعدیل کرده است تا مسیرهای سوءاستفاده از منابع ارزی را ببندد.
در هفته های اخیر نیز انتقادهایی از سوی تولیدکنندگان به عملکرد عرضه ارز پتروشیمی ها به سامانه ارزی نیما برای تخصیص به واردکنندگان مواد اولیه، کالاهای واسطه ای و قطعات صنعتی مطرح شد.
آنها بر این باورند که پتروشیمی ها نه تنها همکاری لازم را با سیاست های ارزی دولت ندارند بلکه جهش بهای صادراتی کالاهای پتروشیمی، به دلالی در بازار با هدف صادرات هرچه بیشتر این محصولات دامن زده است.
احتمال توافق پنهانی صادرکنندگان بزرگ با واردکنندگان، عدول از نرخ ارز رسمی و فروش آن از خارج از سامانه نیما، دیگر مواردی بود که از سوی فعالان اقتصادی مطرح شد اما از سوی «احمد مهدوی ابهری» دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی رد شد.
وی گفت: 90 درصد پتروشیمی ها در بورس حضور دارند و به طور پیوسته حسابرسی می شوند، بنابراین حتی نمی توانند یک دلار خارج از سامانه به فروش رسانده و تخلف کنند.
پیگیری ایرنا از بانک مرکزی نیز نشان می دهد که موضوع تعیین تکلیف نرخ ارز حاصل از صادرات پتروشیمی ها، فولاد و مواد معدنی در دستور کار آن بوده است زیرا در شرایط کنونی این گروه از صادرکنندگان ملزم هستند ارز خود را به نرخ مورد نظر دولت (که امروز بهای هر دلار 4400 تومان اعلام شد) در بستر سامانه نیما بفروشند.
بانک مرکزی با آزادسازی نرخ ارز پتروشیمی، معادن و فولاد موافق است.
یک مقام آگاه در شبکه بانکی کشور نیز درباره انتشار شایعه عقب نشینی دولت از ارز رسمی و انتقال ارز پتروشیمی ها به بازار ثانویه گفت: دولت باید از سویی خوراک پتروشیمی ها را با نرخ 3800 تومان تخصیص دهد تا آنها ملزم شوند ارز صادراتی خود را به قیمت رسمی به واردکنندگان در سامانه نیما بفروشند.
وی با بیان اینکه سامانه ارزی نیما با همه شفافیت، فسادزا بوده است، گفت: با توجه به اینکه صرافی ها و صادرکنندگان، امکان شناسایی یکدیگر را در سامانه نیما دارند، امکان دور زدن نرخ ها خارج از سامانه نیما و یا اینکه ارز صادراتی از کانال برخی صرافی ها تزریق شود، وجود دارد.
این مسئول در شبکه بانکی اظهار داشت: در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار موضوع انتقال ارز حاصل از صادرات پتروشیمی ها، فولاد و مواد معدنی مطرح شد اما تصمیم گیری در این زمینه به جلسه ستاد اقتصادی دولت موکول شده است.
امروز در برخی رسانه ها نیز خبری درباره آزادسازی نرخ پتروشیمی رسانه ای شد که رئیس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تکذیب ادعای فروش نرخ ارز پتروشمی‌ها در بازار ثانویه گفت: تاکنون نه تنها بخشنامه ای به ما ابلاغ نشده، بلکه بحثی نیز در این باره نشده است.
«عباس آرگون» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز در این زمینه گفت: هرچند انتقال ارز پتروشیمی ها به بازار ثانویه و آزاد شدن نرخ ها از سوی برخی مسئولان تکذیب شده است اما در صورتی که تصمیم به این کار بگیرد، نرخ ارز در بازاری که سیاه و قاچاق شناخته می شود، متعادل می شود.
وی افزود: محدود شدن عرضه ارز در بازار غیررسمی و اتلاق قاچاق به آن، سبب شده تا قیمت ها رشد کند بی آنکه ارزی در کار باشد.
این فعال اقتصادی افزود: در هفته های اخیر اخباری مبنی بر اینکه صادرکنندگان ارز خود را در نیما عرضه نمی کنند، منتشر شد که نشان می دهد ایجاد محدودیت در بازار فسادزاست.
آرگون در پاسخ به اینکه چه تضمینی وجود دارد که با آزاد شدن نرخ ارز پتروشیمی ها، فولاد و فلزات رنگین، این منابع ارزی به خارج قاچاق نشود، گفت: ارز وقتی قاچاق می شود که ارزان باشد و دولت بخواهد با تخصیص یارانه نرخ آن را پایین نگه دارد؛ وقتی نرخ ها توافقی و آزاد باشد، دلیلی برای قاچاق وجود ندارد.
پیگیری های ایرنا حاکی است، در صورت تصویب خروج پتروشیمی ها، فولاد و فلزات رنگین از ساز و کار ارز رسمی، همچنان مبادله آن در بستر نیما خواهد بود و نرخ ارز رسمی فقط برای واردات دارو، کالاهای اساسی و مواد غذایی اختصاص می یابد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 45


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 06 مرداد 1397 ] [ 15:54]
تاریخ

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرد شورای عالی هماهنگی اقتصادی در جلسه صبح امروز به ریاست روحانی و با حضور سران قوا، موانع واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی و اختصاص مشوق‌های لازم در این زمینه را بررسی و دراین باره تصمیم‌گیری کرد.

در راستای کنترل نقدینگی و سوق دادن آن به بخش تولید و بازار سرمایه، موضوع واگذاری شرکت‌ های بزرگ دولتی و نهادهای عمومی به بخش خصوصی و عرضه آن در بورس و موانع استقبال بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران از مصوبات خوبی که در این زمینه وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد مشوق‌هایی برای جذاب و سودآور کردن طرح‌های نیمه تمام برای بخش خصوصی اختصاص یابد.

شورای عالی هماهنگی اقتصادی با تعیین ضوابطی، تغییر کاربری در برخی از طرح‌های نیمه تمام را به عنوان مشوقی برای جذابیت بخشیدن و سودآور کردن این نوع طرح‌ها به منظور مشارکت سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در تکمیل و بهره‌برداری از آنها در نظر گرفت.

قیمت‌گذاری در پرداخت مبلغ طرح‌های نیمه تمام از دیگر مشوق‌هایی بود که برای واگذاری این نوع طرح‌ها به بخش خصوصی در نظر گرفته شد و بر این اساس مقرر شد کارگروه‌هایی که برای این منظور در نظر گرفت شده، به گونه ای قیمت‌گذاری کنند که طرح‌ها و پروژه‌ها ، جذابیت بیشتری برای بخش خصوصی داشته باشند و سرمایه‌گذار بتواند بعد از تکمیل طرح و حتی به صورت اقساط قیمت آن را بپردازد.

مشوق دیگری که در این جلسه برای استقبال بخش خصوصی از تکمیل طرح‌های نیمه تمام در نظر گرفته شد، این بود که این طرح‌ها حداقل تا ۱۰ سال بعد از بهره‌برداری، معافیت مالیاتی داشته باشند.در این جلسه همچنین انجام واگذاری‌ها در چارچوب مقررات و مصوبات کارگروه و حمایت دستگاه قضایی از فعالیت سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در این عرصه مورد تأکید قرار گرفت تا به این ترتیب بخش خصوصی بتواند با کمترین دغدغه به فعالیت و تکمیل و سودآوری این طرح‌ها بپردازد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 46


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 06 مرداد 1397 ] [ 15:08]
تاریخ
سخنگوی هیات رییسه مجلس درباره مذاکره احتمالی ایران و آمریکا گفت: این تصمیمی است که نظام باید بگیرد و اگر به نتیجه برسند باید مذاکره ای انجام شود قطعا انجام می شود.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، بهروز نعمتی در مورد تنش‌های موجود میان ایران و آمریکا و احتمال مذاکره بین این دو کشور به عصر ایران گفت:  همواره اهل مذاکره بودیم و نمونه آن موضوع هسته ای است که 12 سال در دولت های مختلف داشتیم. تجربه ثابت کرده همواره آمریکایی ها برخلاف وعده ها و رویه‌های دیپلماسی عمل کردند و اگر درحال حاضر خواهان مذاکره هستند باید شرایط ایران را بپذیرند.

وی با اشاره به رد و بدل شدن برخی سخنان میان سیاستمداران ایران و آمریکا گفت: از قدیم گفتند جواب های، هوی است وقتی که ترامپ اینگونه سخن می گوید طبیعی است که روحانی جواب وی را بدهد. اینکه با آمریکا پای میز مذاکره می رویم تصمیمی است که نظام باید بگیرد که مجموعه حاکمیت باید به این نتیجه برسند و اگر به نتیجه برسند که باید مذاکره ای انجام شود قطعا انجام می شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند ایران در دقیقه ٩٠ به دلیل فشارهای که وجود دارد مذاکره را می پذیرد ادامه داد : واقعیت این است که آمریکایی ها از اول انقلاب تا امروز به دنبال فشار بر بودند و همچنین و همیشه هم خواهان مذاکره بودند، نمونه اخیر آن نیز صحبت های واعظی است که مطرح کردند که ترامپ ٨ بار تماس گرفت که با روحانی صحبت کند.

نعمتی گفت: اینکه آمریکایی ها بخواهند در مذاکرات فقط درباره نفع این کشور حرف بزنند و بعد از توافق زیر همه چیز بزنند مناقشاتی است که وجود دارد چراکه آنها پایبند به مذاکرات نیستند.مذاکرات در موضوعات مختلف ممکن است انجام شود اما کسی این اجازه را به آنها نمی دهد که راجع به موضوعاتی که جز ارکان امنیت ملی است صحبت کنند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 34


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 06 مرداد 1397 ] [ 12:45]
تاریخ
رییس مجلس گفت: پیشنهادهای اروپایی‌ها درمورد فروش نفت، امور بانکی و صادراتی معقول بود و بزودی تکلیف اینکه چه میزان دستورالعمل‌ها به جزئیات تبدیل خواهد شد، مشخص می‌شود.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،علی لاریجانی به خانه ملت گفت: مذاکرات با اروپایی‌ها در حال پیگیری است و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند از طریق وزارت خارجه پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها در مذاکرات پیشنهادهایی درباره فروش نفت، ساماندهی امور بانکی و مسائل صادرات مطرح کردند که مقرر شد قوانین و مقرراتی را در داخل اتحادیه اروپا وضع کنند تا کار تجار و خرید‌و‌فروش تسهیل شود.

لاریجانی افزود: درسطح کلان، پیشنهادهای اروپایی‌ها معقول بوده و باید جزئیات این پیشنهادها تبدیل به دستورالعمل اجرائی شود که در این زمینه مذاکرات در حال پیگیری است.علی‌القاعده به‌زودی تکلیف اینکه چه میزان دستورالعمل‌ها به جزئیات تبدیل خواهد شد، مشخص می‌شود تا پس از بررسی بتوان در‌این‌باره تصمیم‌گیری انجام داد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 31


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 06 مرداد 1397 ] [ 12:44]
تاریخ
انجمن صنایع فراورده های لبنی نرخ جدید شیر، ماست و پنیر را با افزایش تا 32 درصدی به کارخانه ها اعلام کرد تا 7 شرکت بورسی و فرابورسی امروز با رشد قیمت و صف خرید روبرو شود .
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، انجمن صنایع فراورده های لبنی نرخ جدید محصولات را با افزایش چشمگیر تا ۳۲ درصدی به کارخانه ها اعلام کرد تا امروز سهام شرکت هایی چون لبنيات‌كالبر، پگاه گلپايگان، لبنيات‌ پاك‌، پگاه آذربايجان شرقي، پگاه‌خراسان‌، پگاه گلستان و پگاه‌اصفهان‌ با افزایش قیمت و صف خرید مواجه شوند.

در این نامه به موصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار درباره حداکثر نرخ 1570 تومانی شیرخام دامدارن نیز اشاره شده که در مقایسه با نرخ قبلی، این محصول حدود 9 درصد افزایش نرخ یافته است .

همچنین بهای برخی محصولات صنایع لبنی بیش از 17 و 32 درصد و به طور مثال شیر پرچرب یک لیتری افزایش دارد و از 2800 به 3700 تومان افزایش یافته است.

نرخ جدید انواع محصولات لبنی:

انتهای پیام


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 49


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 06 مرداد 1397 ] [ 12:43]
تاریخ
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته پس از اصلاح قابل ملاحظه قیمت‌ها و آرامش حاکم بر معاملات بعد از فصل مجامع با رشد ۱۰۲۴ واحدی (معادل حدود یک درصد) مواجه شد. این امر بازدهی بازار سهام از ابتدای سال تا کنون را مجددا به مرز ۱۳درصد رساند. این رشد در شرایطی حاکم شد که بازارهای موازی ازجمله ارز و طلا نیز همچنان در مسیر صعودی حرکت کردند. بورس‌بازان با انعکاس رشد نرخ ارز در ارزش جایگزینی و سود شرکت‌ها، در سمت تقاضای سهام فعال شدند. در این مسیر اما از آرامش اقتصادی و سیاسی نیز غافل نیستند. موضوعی که می‌تواند اعتماد آنها به سرمایه‌گذاری در بورس را افزایش دهد. البته این امر تا‌کنون محقق نشده است. در این میان بسیاری از تحلیلگران معتقدند گزارش‌های فصل بهار شرکت‌ها بتواند جان تازه‌ای به معاملات سهام ببخشد.
 

هفته گذشته بحث پیرامون نحوه قیمت‌گذاری در بورس کالا داغ بود. به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری ناصحیح در بورس کالا به زودی همانند اتفاقات بازار موبایل، خودرو و ارز تخصیصی در حوزه دولت، به مشکلی جدی تبدیل شود. فروش محصولات فلزی و پتروشیمی با ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی دلار در حالی شکل می‌گیرد که این ارز در بازار آزاد با نرخ بیش از ۹هزار تومان در حال معامله است و این موضوع باعث فروش ارزان محصولات در بورس کالا و انتقال رانت به خریداران شده است. در همین حال قیمت‌گذاری نامناسب به ورود هزاران خریدار جدید به بازار و تقاضای غیر‌واقعی منجر شده است. بروز مشکل در رساندن کالا به دست مصرف‌کننده واقعی از اثرات چنین تصمیمات نادرستی است. در این شرایط بازار روز چهارشنبه با رشد اندک ۴۰۴واحدی شاخص کل مواجه شد و در پایان به رقم ۱۰۸ هزار و ۸۰۰ واحد رسید. شاخص کل هم‌‌وزن نیز با افزایش ۱۱ واحدی عدد ۱۸ هزار و ۲۸۲ واحد را به نمایش گذاشت.

در تحولات پیرامون بورس روز چهارشنبه اعلام شد: سهامداران قدیمی سرمایه‌گذاری صنعت و معدن به دنبال معامله عمده این شرکت می‌توانند سهام خود را به قیمت معامله عمده به خریدار-توسعه صنعتی ایران-واگذار کنند. روز چهارشنبه ناظر بازار خاطر‌نشان کرد: بر‌اساس مصوبه مورخ ۳۰ دی‌۱۳۹۶ هیات پذیرش اوراق بهادار و مبنی بر برنامه خرید سهام از سهامداران جزء توسط سهامدار عمده (شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران) در نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، سهامداران حائز شرایط زیر که مایل به فروش سهام خود هستند، می‌توانند تا تاریخ ۲ مهر سال جاری در نماد وصنعت۲، با شرایط زیر اقدام به فروش کنند:

 ۱- آن دسته از سهامداران دارای ۵ میلیون سهم و کمتر که در تاریخ ۲۴ بهمن سال ۱۳۹۶ دارنده سهم بوده‌اند و پس از این تاریخ اقدام به فروش نکرده و همچنان سهامدار هستند، می‌توانند اقدام به فروش کنند(فروش غیر از سهامداران فوق تایید نخواهد شد). ۲- قیمت برای فروش به سهامدار عمده ۱۰۵۰ ریال است.

۳- ارسال سفارش فروش تنها از طریق ایستگاه‌های معاملاتی کارگزاران و همچنین تکمیل دستور فروش امکان‌پذیر است. در همین حال سرمایه‌گذاری صنعت و معدن آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده برای تغییر محل قانونی شرکت، تغییر نام شرکت و تغییر سال مالی شرکت را اعلام کرده است.

در گروه فلزی مدیران فولاد مبارکه، ذوب آهن و فولاد خوزستان طی نامه‌ای از وزیر صنعت درخواست کردند از اتخاذ هر گونه تصمیم شتابزده و عجولانه برای تعیین قیمت دستوری محصولات فولادی خودداری کند. در بخشی از این نامه آمده است: از بدو تاسیس کاملا طبیعی بود افرادی که در سایه شیوه قیمت‌گذاری دستوری قبل از راه‌اندازی بورس به ثروت‌های کلانی رسیده بودند، به انحای مختلف با آن مخالفت کرده و فرآیند کشف قیمت بورس را زیر سوال ببرند و برای بازگرداندن فرآیند قبلی که متضمن سود سرشار آنان بود از هیچ کوششی فروگذار نکنند. در شرایطی که قیمت محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالا از سوی خریداران و بر اساس شرایط روز تعیین می‌شود، هرگونه تعیین قیمت به‌صورت دستوری و خارج از روال کشف قیمت نه‌تنها هیچ تاثیری در کاهش قیمت محصولات پایین‌دستی و کالایی که دست مردم به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی می‌رسد ندارد، بلکه تجربه ۴ سال گذشته نشان داده با کاهش قیمت فولاد، قیمت هیچ یک از محصولات پایین‌دستی کاهش نمی‌یابد و چنین تصمیماتی تنها باعث زیان فولادسازان و سرازیرشدن مجدد رانت میلیاردی به جیب واسطه‌ها و سبب افزایش نقدینگی غیرمولد و تورم‌‌زا خواهد شد.

در گروه حمل و نقل مجوز تامین مالی ۳۰۰ میلیارد ریالی شرکت ریل سیر کوثر (سهامی عام) از طریق انتشار صکوک اجاره در بازار سرمایه صادر شد. غلامرضا ابوترابی با اعلام خبر فوق افزود: با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت واسط مالی اسفند چهارم(با مسوولیت محدود) به‌عنوان ناشر، اقدام به انتشار صکوک اجاره به مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال از طریق شرکت فرابورس ایران به منظور خرید ۱۳ عدد واگن مسافری از بانی اوراق (شرکت ریل سیر کوثر) و اجاره به شرط تملیک آنها به وی می‌کند. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه توضیح داد: این اوراق ۴ ساله و با نرخ اجاره بهای ۱۶ درصد است که طی سه روز و به روش حراج از طریق شرکت فرابورس ایرانبه عموم عرضه خواهد شد. همچنین، اجاره‌بهای مربوط، هر سه ماه یک بار از طرف شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به‌عنوان عامل پرداخت به حساب دارندگان اوراق واریز می‌شود. ابوترابی درخصوص دیگر ارکان انتشار این اوراق اظهار کرد: ضامن این اوراق، بانک آینده است. شرکت تامین سرمایه تمدن(سهامی خاص) نیز مسوولیت بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی این اوراق را بر عهده دارد.

در گروه خودرویی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شرکت رنو هنوز به‌صورت رسمی با خودروسازانداخلی اعلام قطع همکاری نکرده است و فرانسه کماکان دست به عصا حرکت می‌کند. ولی ملکی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، درخصوص توقف تولید تندر ۹۰ در ایران، اظهار کرد: در دوران قبلی اعمال تحریم‌ها امکان تامین قطعات وجود نداشت و اکنون نیز با اعمال تحریم‌ها امکان تولید دائم خودرو تندر ۹۰ وجود ندارد و وابستگی‌ها ادامه دارد. نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی درخصوص اینکه ایران‌خودرو به منظور امکان تغییر سفارش ال ۹۰ توسط مشتریان بخشنامه صادر کرده است، اظهار کرد: صدور بخشنامه به منظور تغییر سفارش مشتریان اقدام مناسبی است و با این اقدام خریداران با معطلی مواجه نیستند. این نماینده مردم در مجلسشورای اسلامی با تاکید بر اینکه خودروسازان دیگر نیز با عدم توان تولید برخی محصولات مواجه هستند، عنوان کرد: در شرایطی که تولیدکنندگان توان تامین سفارش مشتریان را ندارند جایگزین آن را ارائه کنند.

در گروه کامپیوتری، شرکت خدمات انفورماتیک ایران اعلام کرد:   در راستای ماموریت‌های سازمانی و همگام با اهداف راهبردی و سیاست‌های کلان بانک مرکزی رسما آمادگی بهره‌برداری آزمایشی از رمز‌ ارز ملی پایه‌ ریال بر بستر زنجیره بلوک را اعلام کرد. این شرکت از سال‌های گذشته مطالعات گسترده‌ای در این حوزه آغاز کرده و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های فنی، علاوه بر رصد مداوم فناوری، گونه‌های مختلف رمز ‌ارز را تولید و کاربری‌های آن را در مقیاس آزمایشی مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

هدف از توسعه ‌زیرساخت رمز ‌ارز ملی پایه ‌ریال، امکان‌سنجی و ارزیابی قابلیت‌های این فناوری در تسهیل مبادلات اقتصادی، افزایش شفافیت و توسعه‌ خدمات مالی و پرداخت در نظام بانکی است. این زیرساخت پیچیده و استراتژیک که حاصل سال‌ها تلاش و مطالعه متخصصان داخلی است، قابلیت آن را دارد که رمز ‌ارز ملی را به پشتوانه‌پول ملی ایجاد کند و در فاز نخست در اختیار بانک‌های تجاری قرار دهد تا از آن به‌عنوان توکن و ابزار پرداخت برای تبادلات، تسویه بین‌‌بانکی و توسعه خدمات بهره گیرند. در همین حال «رانفور» اعلام کرد که جهت تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه در ساعت ۱۰ روز دوشنبه مورخ ۱۵ مرداد در محل سالن همایش ساختمان آرشیو ملی (سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران) برگزار می‌کند.

در گروه پتروشیمی وزیر صنعت، معدن و تجارت دستورعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی رابر اساس تصمیم‌های کارگروه تنظیم بازار ابلاغ کرد. بر این اساس کف عرضه پتروشیمی‌ها در بازار نسبت به پارسال۲۰درصد افزایش می‌یابد. بر اساس این دستورالعمل سازوکار تعیین قیمت پایه پتروشیمی قابل عرضه در بورس کالایی (معادل قیمت جهانی یا محموله‌های صادراتی در خلیج فارس، هرکدام پایین‌تر بود) ضرب در نرخ تسعیر ارز بانک مرکزی و امکانرقابت حداکثر ۵ درصد در بورس است.

در گروه ساختمانی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی فروش یک بلوک سهام سرمایه‌گذاری مسکن را آگهی کرده است. براساس اطلاعیه عرضه ۸۹/ ۱۱ در‌صدی سهام شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن معادل ۶۵۳میلیون و ۹۴۷هزار و ۱۹۲سهم در قیمت یک هزار و ۹۷ریال برای روز ۲۱مرداد اعلام کرد.

در گروه دارویی، سینا دارو پیرو تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده افزایش سرمایه را به مرحله اجرا درآورده است. براساس اطلاعیه ۲۰دی ۹۵ مبنی بر تصویب افزایش سرمایه از مبلغ ۴۰۰میلیارد ریال به مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور جبران مخارج بابت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در اجرای طرح توسعه شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، هیات‌مدیره در نظر دارد نسبت به انجام مرحله دوم افزایش از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اجرای طرح توسعه شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوطه اقدام کند.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت در بورس به ۳۳۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۶۵ میلیارد تومان رسید.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 43


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 06 مرداد 1397 ] [ 12:38]
تاریخ
شورای پول و اعتبار در یک مصوبه مهم مقرر کرده که قیمت رسمی ارز، تنها برای کالاهای اساسی و دارو تخصیص پیدا کند. ارز موردنیاز کالاهای اساسی از محل صادرات نفتی دولت تامین خواهد شد؛ اما ارز حاصل از صادرات غیرنفتی اعم از پتروشیمی، مواد معدنی، صنایع سنتی و... به بازار دوم پمپاژ می‌شوند و قیمت آن نیز تابع مکانیزم عرضه و تقاضا خواهد بود. به این ترتیب در صورت اجرای این مصوبه، قیمت‌گذاری بر ارز صادراتی که در حال حاضر مقارن با ارز رسمی است، رد می‌شود و صادرکننده و واردکننده با توافق با یکدیگر، ارز مورد نیاز را مبادله خواهند کرد. اخبار واصله نشان می‌دهد که این مصوبه شورای پول و اعتبار به ستاد اقتصادی دولت ارائه شده و در صورت تصویب دولت اجرایی خواهد شد. با اجرایی شدن این سیاست، انگیزه‌های صادرکنندگان برای بازگشت ارز، افزایش می‌یابد و در نتیجه قوای اقتصادی کشور هنگام تحریم‌ها تجدید خواهد شد. علاوه‌بر این، ارتقای شفافیت در بازار و کاهش فشار بر بودجه دولت، از دیگر دستاوردهای سیاست جدید به حساب می‌آید. مواضعی که دیروز در تریبون‌های سیاسی عقیدتی و کارشناسی اعلام شد، نشان از حمایت و اجماع مناسب برای اجرای سیاست جدید ارزی دارد.
پمپاژ ارز به بازار دوم

دولت از حالت انفعال ارزی خارج و تصمیم بزرگ برای ارز صادراتی کشور گرفته شد. با تصمیم شورای پول و اعتبار، دایره دلار ۴۲۰۰ تومانی محدود به کالاهای اساسی و دارو شد و ارز صادرات غیر نفتی به شکل توافقی و در بازار دوم به فروش می‌رسد. اگر چه این تصمیم به لحاظ قانونی لازم‌الاجرا است، اما به لحاظ سیاسی نیازمند تایید ستاد اقتصادی دولت نیز است. تصمیم بزرگ شورای پول و اعتبار که به نظر با رای قاطع اعضا به تصویب رسیده، دارای حمایت جدی کارشناسان است. علاوه‌بر این، تریبون‌های سیاسی کشور ازجمله امامان جمعه نیز حمایت خود را از محدود کردن ارز دولتی صراحتا اعلام کرده‌اند. نمونه واضح آن سخنان آیت‌الله موحدیکرمانی، امام جمعه موقت تهران در روز گذشته است. او تخصیص ارز دولتی به سفرهای غیرضرور را خیانت به کشور دانست و به دولت پیشنهاد کرد که فقط کالاهای اساسی با نرخ ارزترجیحی ۴۲۰۰ تومان تهیه شوند که عبارتند از دارو، مواد اولیه دارو، مواد غذایی، نهاده‌های دامی و سایر مایحتاج ضروری مردم. این پیشنهاد دقیقا تصمیمی است که توسط شورای پول و اعتبار در ۲۶ تیرماه گرفته شده است. اجماع حداکثری حاصل شده در بحث تخصیص ارز دولتی، می‌تواند اجرای هر چه سریع‌تر آن را هموار کند تا تعدیل‌کننده بخشی از چالش‌های فعلی اقتصاد کشور باشد.

تحول ایجاد شده

عصر ۲۶ تیرماه در ساختمان بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار تصمیم مهمی گرفت. این شورا در یک هزار و دویست و پنجاه و دومین جلسه، شعاع پخش ارز نفتی را کاهش داد و درآمد برخاسته از ثروت ملی را تنها معطوف به یک گروه کرد: کالاهای اساسی. پیش از این دولت سه طبقه ارز صادراتی ایجاد کرده بود. گروه اول دارو و کالاهای اساسی، گروه دوم کالاهای واسطه‌ای و ماشین‌آلات و گروه سوم کالاهایی هستند که عمدتا مصرفی بوده و اولویت کمتری نسبت به دو گروه نخست دارند. پیش از اجرای طرح جدید شورای پول و اعتبار، ارز گروه اول با ارز دولتی حاصل ازصادرات نفت و میعانات گازی و ارز گروه دوم نیز از صادرات محصولات پتروشیمی، مواد معدنی و فولاد و ارز گروه سوم از طریق ارز حاصل از صادرات کالاهای خرد تامین می‌شود. تفاوت اصلی این سه گروه در نرخ ارز خریداری شده برای واردات است. واردکنندگان گروه‌های اول و دوم با نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز خود را حاصل می‌کنند؛ درحالی‌که واردکنندگان گروه سوم در بازار دوم و با نرخ توافقی تحصیل ارز را انجام می‌دهند. مجموعا تمامی کالاهای وارداتی به جز گروه سوم از نعمت دلار ۴۲۰۰ تومانی بهره‌مند می‌شدند. اما اکنون این چینش توسط شورای پول و اعتبار دچار تغییر شده و گروه کالایی دوم از فهرست دلار ۴۲۰۰ تومانی خارج خواهد شد. در حقیقت تنها برای وارداتکالاهای اساسی و دارو، بانک مرکزی مجاز به تخصیص ارز با نرخ دولتی است و برای باقی کالاها(گروه دوم و سوم) نرخ ارز در بازار دوم تعیین خواهد شد. با هجرت کالاهای گروه دوم به بازار دوم، صادرکنندگان محصولاتپتروشیمی و معدنی نیز می‌توانند ارز حاصل را با نرخ آزاد و توافقی به فروش برسانند و دیگر نیاز نیست در دلار تعیین شده دولتی حبس شوند.  

پیامدهای تصمیم

احیای انگیزه صادرکننده: اولین پیامد تصمیم جدید این است که صادرکننده ترغیب به بازگرداندن ارز خواهد شد. وضعیت فعلی در حقیقت یک آوانس به واردکنندگان گروه دوم بود تا بتوانند واردات را به شکل ارزان‌تری انجام دهند؛ درحالی‌که صادرکننده مجبور بود ارز حاصل از صادرات کالای خود را با نرخ غیرواقعی و غریبه با محیطاقتصاد کلان کشور به فروش برساند. این رویکرد یک نیروی شدید ضدانگیزشی برای صادرات کشور بود، در این حالت شاید صادرکننده ترجیح می‌داد که ارز حاصل را در حساب‌های دیگری در خارج از کشور ذخیره کند و فعلا از صادرات دست بکشد یا اینکه ارز حاصل را در خارج از کشور تبدیل به کالاهای اولیه کند. اما اکنون با تصمیم شورای پول و اعتبار این خودکشی ارزی متوقف شد و انگیزه صادر‌کننده برای واردات ارز نیز افزایش خواهد یافت. با ورود بیشتر ارز حاصل از صادرات، کشور می‌تواند از ذخایر ارزی خود بیش از پیش محافظت کند. این دستاورد در شرایطی که کشور وارد فاز تحریمی می‌شود، ارزش بیشتری دارد و می‌تواند قدرت مانور اقتصادی دولت را ارتقا دهد.

افزایش شفافیت بازار ارز: با محدود شدن دلار نفتی به کالاهای اساسی و دارو، درجه شفافیت در بازار نیز گسترش می‌یابد؛ چراکه با حذف رانت ارزی، دالان‌های سوءاستفاده از آن نیز بسته می‌شود. در این فضا عرضه و تقاضا کاملا مشخص است، تقاضا برای دلار نفتی تنها مختص به کالاهای اساسی و دارو است و عرضه آن نیز توسط دولت انجام می‌شود. در حالتی که در شرایط فعلی دلار ۴۲۰۰ تومانی متقاضیان گوناگونی دارد و لیست متقاضیان مجاز، هر هفته نیاز به به‌روزرسانی دارد، به‌طوری‌که خطر احیای امضای طلایی را هم ایجاد کرده است.

آمادگی برای سیکل فصلی: با نزدیک شدن به مهر ماه، آمادگی برای تقاضاهای فصلی نیز ضروری می‌شود. معمولا همواره در سیکل پاییز، تقاضای ارزی نیز افزایش می‌یابد. ماندن در وضعیت کنونی که انگیزه‌ها برای بازگشت ارز صادراتی را کاهش داده است، می‌توانست شرایط پرریسکی را برای بازار ارز در ابتدای پاییز رقم بزند. اما با تصمیم جدید و ورود ارزهای صادراتی به کشور، توان مقابله با تقاضای فصلی نیز افزایش خواهد یافت و طبیعتا تکانه‌های ناشی از آن کمتر از قبل خواهد بود.

سیگنال درست از نرخ ارز: با ورود کل ارز غیرنفتی، بازار دوم تعمیق می شود. هنگامی که حجم مبادله شده در بازار دوم افزایش یابد، سیگنال درست‌تری از نرخ بازار منعکس خواهد شد. در شرایط کنونی که حجم ورودی ارز صادراتی به بازار دوم محدود است، طبیعتا قیمت بازار دوم چندان از سوی فعالان بازار جدی گرفته نمی‌شود، اما با ورود حجم قابل‌توجهی از صادرات کشور، قیمت در یک عرضه و تقاضای واقعی تعیین می‌شود. هر چند برای کارآیی بیشتر بازار دوم و اثر بر فعالان بازار ارز، نیاز به اطلاع‌رسانی بهتری از بازار دوم نیز است.

کاهش فشار بر بودجه دولت: در حال حاضر بخشی از درآمدهای نفتی دولت با نرخ ۴۲۰۰ تومان به واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص می‌یابد. اما احتمالا بخش دیگری از منابع ارزی دولت برای تنظیم بازار یا در بازار دوم به نرخ ۴۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد. منابع نوع دوم اثر انقباضی بر بودجه دولت خواهند داشت؛ درحالی‌که با روش جدید، این منابع در اختیار دولت خواهد ماند و دیگر نیازی به حراج آنها با نرخ ۴۲۰۰ تومان نیست. در نتیجه باید گفت که بودجه دولت از فشار این ناحیه خارج خواهد شد.

ملاحظه تورمی

 اما به عقیده برخی این تصمیم دارای یک ملاحظه نیز است؛ اینکه کالاهای وارداتی که از دریافت ارز دولتی محروم می‌شوند دچار افزایش قیمت شدید خواهند شد. اما نگاهی به تجربه همین دوره می‌تواند پاسخ این دغدغه را بدهد. در ماه‌های اخیر عمده کالاهایی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد شدند، در بازار با قیمتی بی‌تفاوت و هماهنگ با بالاترینقیمت دلار در بازار آزاد به فروش رسیده‌اند. در واقع اگر قیمت ریالی یک کالای وارداتی در بازار را بر قیمت ارزی آن تقسیم کنیم، حاصل هرگز ۴۲۰۰ نخواهد بود و این یعنی صرفا ایجاد یک رانت برای عده‌ای خاص. به تعبیر دیگر دولت با هدف کنترل قیمت‌ها منابع ارزی را به شکل حراج و ارزان در اختیار واردکننده قرار می‌دهد؛ درحالی‌که قیمت هماهنگ با دلار آزاد به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد و هدف دولت کاملا ناکام  می‌شود. ضمن اینکه بسیاری از هزینه‌های نظارتی نیز کاهش می‌یابد؛ چرا که در شرایط فعلی که گستره‌ای از کالاهای وارداتی از دلار ۴۲۰۰ تومانی ارتزاق می‌کنند، نیاز به نظارت برای کنترل قیمت دارند. اما با محدود شدن آنها به کالاهای اساسی و دارو، نیاز به نظارت بر تنظیم بازار نیز کاهش خواهد یافت؛ چراکه اساسا فرصت رانتی از بین خواهد رفت.

زمان اجرا

نزدیک به دو هفته از تصویب تصمیم جدید ارزی در شورای پول و اعتبار می‌گذرد. اگر بر اساس نص قانون باشد،بانک مرکزی موظف به اجرای تصمیم شورای پول و اعتبار است؛ در بند ج از ماده ۱۱ قانون پولی و بانکی کشور، یکی از وظایف بانک مرکزی این‌طور شرح داده شده است: «تنظیم ‌مقررات‌ مربوط‌ به معاملات ارزی و تعهد یا تضمین پرداخت‌های ارزی با تصویب شورای پول و اعتبار و همچنین نظارت بر معاملات ارزی.» در نتیجه تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی که شورای پول و اعتبار تصویب کرده است، جزو وظایف بانک مرکزی است و این بانک باید دستورالعمل اجرایی تصمیم اخیر را شناسایی کند. اما نظر دیگری نیز وجود دارد که چنین تصمیم مهمی را نیاز به حمایت سیاسی می‌داند. به همین منظور به گفته ولی‌الله سیف، رئیس کل پیشین بانک مرکزی تصمیم اخیر به ستاداقتصاد مقاومتی ارجاع شده است و موافقت اولیه رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهوری برای اجرا اخذ شده است.

کارشناسان که پیشتر بارها این رویکرد را پیشنهاد کرده بودند، اکنون معتقدند که باید هرچه سریع‌تر تصمیم جدید به مرحله اجرا برسد و دیگر زمانی برای تلف کردن وجود ندارد. در واقع هرچه سریع‌تر محدودیت تخصیص ارز نفتی فاز اجرایی بگیرد، ذخایر ارزی بیشتری برای کشور باقی می‌ماند و از نوسانات غیرطبیعی زمان تحریم پیشگیری می‌کند. تحریم‌ها مشخصا دو نقطه را هدف گرفته‌اند: تحمیل مضیقه ارزی و سخت‌تر شدن نقل‌وانتقال ارزی. با متمرکز شدن منابع نفتی به کالاهای اساسی، بخش زیادی از منابع ارزی حفظ می‌شود و مابقی نیز با قیمت بازار تخصیص داده می‌شود. در شرایط فعلی باید اجازه دهیم فعالان اقتصادی در داخل، میدان باز بیشتری داشته باشند؛ چراکه ورود منابع ارزی صادرات غیرنفتی، بخشی از نارسایی ناشی از انتقالات را کمتر می‌کند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 41


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 06 مرداد 1397 ] [ 12:36]
تاریخ

در حالی برخی منابع خبری از تصمیم جدید دولت برای فروش ارز صادراتی پتروشیمی ها در بازار ثانویه ارز خبر دادند که بانک مرکزی این خبر را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بازار ارز  و فضای رسانه ای صبح امروز با انتشار خبری روبه رو شد که طبق آن، زین پس ارز حاصل از صادرات پتروشیمی ها با قیمت آزاد در بازار ثانویه فروخته می شود اما ساعتی نگذشت که این خبر از سوی دستگاه های مربوطه تکذیب شد.

در این خبر که در شبکه های مختلف خبری نیز بازنشر شده، آمده بود این تصمیم را شورای پول و اعتبار گرفته و از این پس دیگر پتروشیمی ها الزامی به عرضه ارز حاصل از صادرات خود به دولت به نرخ 4200 تومانی نداشته و تنها با ارایه ارز با نرخ توافقی در بازار ثانویه، رفع تعهد ارزی خواهند کرد.

رسانه های مختلف از این خبر با تیتر "پمپاژ ارزی" یاد کرده اند، ولی خبر پمپاژ ارزی که از اساس نادرست بود موجب شد تا شاخص بورس از صبح امروز بیش از سه هزار واحد رشد کند و تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد.

هرچند ساعتی نگذشت که تکذیبه خبر در رسانه ها منعکس شد؛ بانک مرکزی اعلام کرد که شورای پول و اعتبار در این خصوص مصوبه ای نداشته است. البته باید توجه داشت که این تصمیم از اختیارات شورا نیست و باید دولت درباره آن تصمیم بگیرد.

یک مسول بانک مرکزی در همین ارتباط اعلام کرد که بانک مرکزی بخشنامه ای برای انتقال ارز پتروشیمی ها از سامانه نیما به بازار ثانویه تاکنون صادر نکرده است. براساس گروه‌بندی دولت، ارز حاصل از صادرات پتروشیمی ها، فولاد و مواد معدنی رنگین باید در سامانه ارزی نیما ثبت شود تا صرف واردات کالاهای گروه دوم شامل مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنایع و واحدهای تولیدی شود

در همین حال، احمد مهدوی ابهری رییس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تکذیب ادعای فروش نرخ ارز پتروشمی‌ها در بازار ثانویه گفته است: تاکنون نه تنها بخشنامه ای به ما ابلاغ نشده، بلکه بحثی نیز در اینباره نشده است.

وی درباره ادعای مطرح شده توسط برخی رسانه ها مبنی بر رفع تکلیف پتروشیمی ها در فروش ارز ناشی از صادرات به نرخ رسمی 4200 تومان و امکان فروختن آن در بازار ثانویه، بیان داشت: این موضوع واقعیت ندارد.

وی یادآور شد: پیش از این پیشنهاداتی را مطرح کرده بودیم که بتوانیم ارز صادراتی پتروشیمی ها را در بازار آزاد فروخته و ما به تفاوت نرخ آزاد و رسمی را به خزانه دولت واریز کنیم که تاکنون مورد تایید قرار نگرفته است.

به گزارش تسنیم ، برخی رسانه ها امروز ادعا کرده بودند که پتروشیمی‌ها از این پس دیگر الزامی به عرضه ارز حاصل از صادرات خود به دولت به نرخ 4200 تومانی نداشته و تنها با ارایه ارز با نرخ توافقی دربازار ثانویه رفع تعهد ارزی خواهند کرد. به ادعای این رسانه ها، دولت دیگر مکلف نخواهد بود که دلار دولتی را به بخش تولید بدهد و تنها برای واردات کالاهای اساسی و دارو، دلار موسوم به 4200 تومانی اختصاص داده می‌شود.

بر اساس گزارش ها، ارزش صادرات سالانه محصولات پتروشیمی سالانه به 13 میلیارد دلار می رسد و در سه ماهه نخست امسال پنج میلیون و 356 هزار تن محصول پتروشیمی به ارزش سه میلیارد و 158 میلیون دلار صادر شد. انتشار این شایعه صبح امروز (شنبه) شاخص گروه پتروشیمی را در بازار سرمایه تحت تاثیر قرار داد و سهام این شرکت ها با صف خرید مواجه شد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 30


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 06 مرداد 1397 ] [ 12:34]
تاریخ
روز پنج‌شنبه، دلار و سکه توان زیادی برای نوسانات شدید افزایشی از خود نشان ندادند؛ هر چند آرامش در بازار سکه پایدار نماند.
 

در آخرین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی در ساعات ابتدایی روز به کانال ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رفت؛ با این حال، از اواسط روز خریداران بیشتر در بازار فعال شدند و سرانجام قیمت ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قرار گرفت. با ثبت این عدد، میزان بازدهی سکه در هفته گذشته به بالای ۱۵ درصد رسید. سکه دو هفته پیش نیز نزدیک به ۱۱ درصد رشد را به ثبت رسانده بود.

رشد قیمت سکه در روز پنج‌شنبه خاتمه نیافت و معامله‌گران از ساعت انتهایی همان روز خریدهای خود را دو چندان کردند. برخی فعالان عنوان کردند تحت‌تاثیر رفتار هیجانی شبانه معامله‌گران قیمت سکه به آستانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رفت. روز جمعه، برخی فعالان عنوان کردند، در معاملات پشت‌خطی خریدها ادامه یافت و قیمت تا آستانه ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بالا رفت.

 برخی فعالان باور داشتند، جوسازی پیرامون احتمال کاهش صادرات نفت ایران به هند و برجسته‌سازی تنش‌های سیاسی دو عاملی بودند که به رشد قیمت کمک کردند. به گفته برخی بازیگران بازار، معامله‌گران احساس می‌کنند هند به هر بهانه‌ای تمایل دارد که بیشتر به سوی خواسته‌‌های آمریکا قدم بردارد، در نتیجه این احتمال وجود دارد که با آغاز تحریم‌ها این کشور صادرات نفت خود از ایران را کاهش دهد. در کنار این، عده‌ای باور دارند، روز پنج‌شنبه سکه توان عقبگرد از سطح ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان را از خود نشان نداد، در نتیجه معامله‌گران با قدرت بیشتری در موقعیت خریدار وارد بازار شدند. در واقع، نقطه یاد شده را معامله‌گران به عنوان کف قیمت سکه در نظر گرفتند.

با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها در روز جمعه در معاملات پشت‌خطی، گروهی از معامله‌گران باور دارند قیمت ابتدای روز شنبه سکه در کانال ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. با این حال، معامله‌گران باور دارند؛ در‌صورتی‌که قیمت دلار با افزایش قیمت سکه همراهی نکند، این فلز گرانبها نیز از کانال ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عقب‌نشینی خواهد کرد.

روز پنج‌شنبه، شاخص ارزی روز کم نوسانی را پشت سر گذاشت. در ابتدای روز تا کانال ۹ هزار و ۲۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد، ولی در ساعات انتهایی روز به کانال ۹  هزار و ۳۰۰ تومان رفت. با وجود نوسانات شدید سکه در وقت تعطیلی بازار، دلار در معاملات پشت‌خطی تغییرات چندانی را از خود نشان نداد و در همان کانال ۹ هزار و ۳۰۰ تومان باقی ماند. به گفته فعالان، تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی موجب شده است که دلالان در روزهای آخر انتهای هفته با احتیاط بیشتری رفتار کنند. آنها عنوان می‌کنند، ممکن است رئیس‌کل جدید در  شروع کار خود عرضه ارز در بازار را افزایش دهد و زمینه‌ساز شکست قیمت‌ها به سطوح پایین‌تر شود. چنین دیدگاهی موجب شده است که خریداران بازار نیز فعلا در بازار مداخله چندانی نکنند. آنها در انتظار هستند تا در قیمت‌های پایین‌تری اقدام به خرید کنند.

برخی فعالان عنوان می‌کنند، در‌صورتی‌که اتفاق تازه‌ای در روزهای آینده در سمت عرضه ارز رخ ندهد یا اخبار مثبتی به بازار نرسد، ممکن است بار دیگر نوسان‌گیران وارد بازار شوند و با افزایش خریدها قیمت را به سوی مرز ۱۰ هزار تومانی پیش برانند. از نظر این دسته، سیاست‌گذار باید به سرعت زمینه ورود ارز پتروشیمی‌ها به بازار را فراهم کند؛ چراکه با تقویت سمت عرضه قدرت‌نمایی نوسان‌گیران در بازار کمرنگ‌تر خواهد شد.

 بازدهی دورقمی سکه‌های کوچک

روز پنج‌شنبه نیم سکه به کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی بازگشت و موج افزایشی به ربع سکه نیز رسید. در آخرین روز هفته، نیم سکه ۱۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و روی قیمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ایستاد. با این رشد، میزان بازدهی نیم سکه در هفته گذشته به بالای ۲۱ درصد رسید؛ ربع سکه نیز در هفته‌ای که گذشت بیش از ۱۸ درصد رشد را به ثبت رساند و در انتهای هفته با قیمت ۸۶۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. پنج‌شنبه دو هفته پیش ربع سکه روی عدد ۷۲۵ هزار تومان به کار خود پایان داده بود.

13

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 88


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 06 مرداد 1397 ] [ 12:34]
تاریخ

بررسی بورس در یک هفته گذشته نشان می‌دهد دو استراتژی در دستور کار بازیگران بازار است؛ از یک سو سهامداران عمده و حقوقی همچنان توجه ویژه‌ای به نمادهای گروه پتروشیمی دارند و از سوی دیگر سهامداران خرد و حقیقی نیز تمایل زیادی به جمع آوری سهام پالایشی‌ها دارند.

24505:

دنیای بورس: بازیگران عمده بازار آخرین روز کاری هفته را با خالص خرید یک میلیارد و 800 میلیون تومان سپری کردند تا به این ترتیب تغییر مالکیت بیش از 28 میلیارد تومانی در کارنامه هفتگی حقوقی ها به ثبت رسد.

بررسی روند تغییر مالکیت ها در جریان روز چهارشنبه نشان از آن دارد که سهامداران عمده فعالیت قابل توجهی در نمادهای گروه پتروشیمی داشتند. این روند در برخی نمادها با خرید و حمایت و در برخی دیگر با عرضه سنگین همراه شد. به طوریکه حمایت سهامدار عمده «پارس» سبب شد خالص خرید حقوقی ها در این نماد به بیش از 25 میلیارد تومان برسد. این روند در نماد پتروشیمی شیراز نیز با حمایت سهامدار عمده ادامه یافت. اما در پتروشیمی شازند شاهد عرضه سنگین از سوی حقوقی شرکت بودیم. برآیند این خرید و فروش ها به تغییر مالکیت 27 میلیارد تومان و 500 میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقیقی به حقوقی گروه شیمیایی ختم شد.

نماد تازه‌وارد «پارس» همچنان در کانون توجه بازار قرار داشت. هر چند در 2روز پایانی هفته شاهد نوسان منفی قیمت سهام مزبور بودیم، اما سهامدار حقوقی شرکت از افت قیمت بیشتر این سهم ممانعت کرد.  البته حقوقی شرکت می توانست با عرضه سهم «پارس» در زمان مناسب ، مانع از شکل گیری چنین روندی شود. در این راستا «دنیای بورس» در گزارش منتشر شده تحت عنوان « فرصت‌سوزی «فارس» در کسب سود» به بررسی این موضوع پرداخته است. به این ترتیب صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان سهامدار عمده در بازار روز چهارشنبه به حمایت از این نماد پرداخت و 2 میلیون سهم را جمع آوری کرد.  اما خود «فارس» نیز با حجم مناسبی از خرید توسط سهامداران عمده روبرو شد. به طوریکه خالص خرید حقوقی های «فارس» به حدود یک میلیارد و 400 میلیون تومان رسید.

همچنین در این گروه سهامداران حقوقی پتروشیمی شیراز نیز به حمایت از این نماد برآمده و 6 میلیون سهم مزبور توسط سرمايه گذاری مدبران اقتصاد خریداری شد.

اما در سمت مقابل شاهد عرضه سنگین سهام پتروشیمی شازند بودیم. به طوریکه سرمايه گذاری گروه توسعه ملی اقدام به واگذاری 80 میلیون سهم معادل یک درصد از سهام مزبور کرد . در نهایت درصد مالکیت خود در «شاراک» را به 51.27 درصد رساند.

در این صنعت، گروه صنعتی پاكشو نیز شاهد خرید قابل توجه از سوی سهامداران عمده بود که به خالص خرید یک میلیارد و 400 میلیون تومانی حقوقی های «پاکشو» ختم شد. در این میان شركت رستورانهای زنجيره ای گل فوده به عنوان سهامدار 2.24 درصدی پاکشو، اقدام به خرید 10 هزار سهم کرد.

رصد دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقوقی در این روز نشان از توجه و خرید آنها در نماد آسان پرداخت پرشین دارد. به طوریکه حدود یک میلیارد و 600 میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «آپ» جابجا شد. در این راستا 4 سهامدار عمده به فعالیت پرداختند. در حالی دو شخص حقیقی سهامدار عمده «آپ» بوده و هر کدام 26 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند، که هر دو نیز در بازار دیروز به خرید پرداختند. بر این اساس جمع آوری 400 هزار سهم «آپ» توسط این دو سهامدار صورت گرفت. صندوق سرمايه گذاری بادرآمد ثابت كوثريكم نیز دیگر سهامدار حقوقی در این شرکت بود که اقدام به خرید 700 هزار سهم کرد. در ادامه خرید 30 هزار سهم «آپ» از سوی صندوق سرمايه گذاری يكم كارگزاری بانک كشاورزی قرار داشت. این خریدهای پرحجم سبب شد تغییر مالکیت مناسبی در کارنامه حقوقی های صنعت رایانه ثبت شود. به طوریکه خالص خرید حقوقی ها در این گروه به حدود 2میلیارد تومان رسید.

در میان نمادهای بانکی نیز بیشترین خرید حقوقی ها در نماد بانک صادرات بود که با خالص خرید 666 میلیون تومانی از سوی این گروه دنبال شد. گروه مالی سپهرصادرات بیشترین خرید را در این نماد انجام داد که با حجم 10 میلیون سهمی بود. در نماد بانک پارسیان نیز دو حقوقی شرکت مانند معاملات روز سه شنبه به خرید سهم پراختند. به طوریکه خرید 840 هزار سهم از سوی گروه مالی بانک پارسيان و خرید 500 هزار سهم از سوی شركت نگار نصرسهم صورت گرفت. روندی مشابه در نماد بانک انصار با جمع آوری بیش از یک میلیون سهمی توسط صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی آرمان انصار دنبال شد.

در این روز ایران خودرو نیز در مقایسه با دیگر نمادهای خودرویی، بیشترین خرید را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. به طوریکه خالص خرید حقوقی ها در این نماد به حدود 650 هزار سهم رسید. شركت نگار نصرسهم به عنوان سهامدار 5.63 درصدی سهام «خودرو» روز گذشته یک میلیون سهم را خریداری کرد. این حقوقی در طول 3 روز گذشته در مجموع 3میلیون سهم «خودرو» را به پرتفوی خود افزوده و در حال حاضر به عنوان سهامدار 5.63 درصدی این نماد مطرح است.

حقیقی ها چه خریدند؟

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران خرد بازار نشان از تمایل این گروه به جمع آوری سهام پالایشی ها دارد. به طوریکه خالص خرید حقیقی ها در صنعت مزبور به بیش از 9 میلیارد تومان رسید. خبر تغییر نرخ فروش محصولات پالایشی به شرکت‌های بانکرینگ بر اساس نرخ ارز توافقی در بازار ثانویه، از جمله مواردی بود که در افزایش توجه معامله گران به این صنعت بی تاثیر نبود.  البته «دنیای بورس» در گزارشی تحت عنوان «اشتباه پالایشی‌ها از ابلاغیه فروش بانکرینگ»  به بررسی این موضوع پرداخته است.

اما در این بازار سهامداران حقیقی اقدام به خریدهای پرحجمی در نمادهای این گروه کردند. در صدر این گروه نیز خرید سهام پالایش نفت تبریز قرار داشت که با خالص خریدی در حدود 10 میلیارد تومان از سوی سهامداران حقیقی روبرو شد. «شپنا» و «شسپا» نیز از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بودند که هر کدام به ترتیب جابجایی 5 میلیارد تومانی و 3.4 میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران عمده به سبد معامله گران حقیقی را تجربه کردند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 70


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [جمعه 05 مرداد 1397 ] [ 9:49]
تاریخ

بازار سهام اگر چه هفته جاری را با احتیاط معامله‌گران به پایان رساند، اما در هفته پیش‌رو خوش‌بین به تغییر سیاست‌‌گذاری‌هاست. صنایع بورسی که گزارش‌های سه ماهه خود را در معرض دید گذاشتند، منتظر تعیین سیاست‌های ارزی مبهم دولت در دو راهی کنترل یا آزادسازی هستند. البته سناریوی احتمالی نوید موج رونق بورس تهران ناشی از تطبیق سودآوری و به تبع آن ارزش سهام متناسب با نرخ جدید ارز خواهد بود.

24506:

شروین شهریاری/ کارشناس بازار سرمایه

بازار سهام در هفته جاری رشد یک درصدی شاخص کل توام با احتیاط معامله‌گران را به ثبت رساند. افزایش تنش‌های لفظی در حوزه سیاست خارجی به همراه نزدیک شدن به موعد اجرای دور اول تحریم‌های آمریکایی در کنار ادامه ابهام در سیاست ارزی دولت باعث شد عملا انگیزه خریداران سهام برای حضور در طرف تقاضا کاهش یابد. در همین حال، با افزایش نسبتا مستمر فاصله دلار غیررسمی با نرخ رسمی، توجیه فروش ارزهای صادراتی با نرخ دولتی هر روز کمتر می‌شود و قیمت‌گذاری کالاها در بورس کالا نیز فاصله بیشتری با قیمت آزاد پیدا می‌کند؛ ترکیبی که موجب شده عدم‌النفع شرکت‌های بورسی از محل افزایش رانت ارزی تشدید شود.

بورس در انتظار تغییر سیاست

به این ترتیب، همه نگاه‌ها در بورس تهران به سمت دولت و تیم جدید دوخته شده است تا با بازبینی در سیاست‌های خود، نه تنها شرایط نامطلوب کنونی برای فعالیت بخش عمده‌ای از شرکت‌های بورسی را اصلاح کنند بلکه با بازگشت به منطق بازار، از بروز عدم تعادل‌های جدی در سطح اقتصاد کلان ناشی از بزرگ‌تر شدن فاصله دو نرخ ارز جلوگیری کنند.

دوراهی کنترل یا آزادسازی؟

در هفته جاری اخبار غیررسمی حکایت از شتاب‌گیری رشد نرخ ارز در بازار غیررسمی و عبور ارزش دلار آمریکا از مرز ۹ هزار تومان داشت. به این ترتیب، فاصله نرخ غیررسمی و رسمی به بیش از ۵۰ درصد رسیده که حتی در مقطع اوج سیاست ارز دونرخی در سال ۹۱ نیز سابقه نداشته است. در بورس کالا هم قیمت‌گذاری محصول‌های با دلار دولتی موجب تشکیل صف‌های طویل برای اکثر محصول‌های فولادی و پتروشیمی به منظور انتفاع از تفاوت نرخ موجود شده است. به این ترتیب، حدود سه ماه بعد از آغاز اجرای سیاست ارز تک‌نرخی می‌توان گفت نه تنها این رویه باعث کاهش التهاب بازار نشده بلکه با مسدود کردن مجرای اصلی عرضه در بازار غیررسمی از طریق صادرکنندگان بزرگ و بانک مرکزی و نیز ارسال سیگنال کمبود به طرف تقاضا ناشی از اعمال محدودیت در تخصیص ارز، به مشکلات دامن زده است.

اصرار بر ادامه این شرایط می‌تواند به معنای تشدید شکاف دو نرخ و حتی اخلال در چرخه عرضه کالا به دلیل التهاب روانی حاکم بر بازار باشد؛ اتفاقی که نمونه آن را در هجوم خریداران به بورس کالا و افزایش شکاف نرخ آزاد با قیمت بورس می‌توان مشاهده کرد. مطالعه سیاست‌های مشابه کنترلی در کشورهای دیگر نیز نشان می‌دهد که تداوم این سیاست‌ها در شرایط التهاب ارزی تنها هزینه اجرای آن را در طول زمان افزایش داده و در نهایت سیاست‌گذار پس از طی سیکل آزمون و خطا مجبور به قبول منطق بازار شده است.

در حال حاضر به نظر می‌رسد با افزایش پرشتاب نرخ ارز موازی، سیاست‌گذار به نقطه‌ای رسیده که ناچار است بین کنترل یا آزاد‌سازی دست به انتخاب بزند. با توجه به تبعات منفی ادامه سیاست‌های کنترلی، احتمال می‌رود همگام با ترمیم تیم اقتصادی دولت، نشانه‌های بازبینی جامع در سیاست ارزی کنونی پدیدار شود؛ اتفاقی که در صورت وقوع برای فعالان بورس تهران نوید موج رونق ناشی از تطبیق سودآوری و به تبع آن ارزش سهام متناسب با نرخ جدید ارز را می‌دهد.

زیر‌و‌بم گزارش‌های سه ماهه

در هفته جاری و در آخرین مهلت قانونی ارسال صورت‌های مالی سه‌ماهه شرکت‌ها، سامانه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) شاهد ارسال حجم انبوهی از گزارش‌هایی بود که در مجموع حکایت از بهبود عملکرد اکثر صنایع بورسی داشت؛ هر چند این بهبود به دلیل اجرای سیاست ارز تک‌نرخی در فروردین ماه و اعمال کنترل‌های شدید قیمتی بر بازار فروش محصول‌های داخلی، چشمگیر نبود.

در بزرگ‌ترین‌ گروه بورس یعنی پتروشیمی، تقریبا اکثر شرکت‌ها وضعیت به مراتب بهتری را نسبت به زمستان گزارش کردند که عمدتا به دلیل رشد ارزش فروش محصول‌ها از محل افزایش قیمت‌های جهانی و تا حد کمتری رشد نرخ تسعیر ارز بود. با وجود این، فحوای گزارش‌ها نشان می‌دهد هنوز اجرای سیاست خوراک ۳۸۰۰ تومانی (به جای تسعیر دلار خوراک با ۴۲۰۰ تومان) برای شرکت‌ها به ویژه مصرف‌کنندگان گاز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. صنایع فلزی بهترین عملکرد را بین گروه‌های بزرگ داشتند و فولادسازان، روی‌کاران، ملی مس و ایرالکو همگی سهامداران خود را از این لحاظ راضی نگه داشتند.

در گروه پالایشی نیز شرکت‌ها پوشش سود بالایی را نسبت به عملکرد سال گذشته به نمایش گذاشتند که عمدتا به رشد نرخ نفت خام و محصولات مربوط می‌شود. میان گروه‌های کوچک‌تر، در صنعت مهجور دارویی، برخی شرکت‌ها در کمال شگفتی عملکرد خوبی را به بازار مخابره کردند که نشان‌دهنده ضرورت تعمق بیشتر تحلیلگران بر تک تک شرکت‌ها فارغ از وضعیت بنیادی نامناسب کل این صنعت است.

اما سیمانی‌ها و انبوه‌سازان هنوز گویا در خواب زمستانی هستند و به جز چند شرکت سیمانی، بقیه گروه نشانه‌ای از انعکاس تورم در قیمت‌های فروش را بروز ندادند. از برآیند ارزیابی گزارش‌های سه‌ماهه می‌توان گفت به لحاظ بنیادی، بورس تهران در مسیر نسبتا مناسبی حرکت می‌کند که البته می‌تواند با انعطاف بیشتر دولت در سیاست‌های ارزی در ماه‌های آینده تسریع شود.

سیگنال التیام چین به بازار جهانی

در حالی که بازارهای جهانی هفته را با هراس از تبعات جنگ تجاری آغاز کردند، تصمیم‌های سیاست‌گذاران پولی و اقتصادی چین در روز دوشنبه عملا این روند منفی بالقوه را موقتا متوقف کرد. بر این اساس، نه‌تنها بانک مرکزی این کشور بزرگ‌ترین‌ تزریق یکساله اعتبار ارزان را به بازار بین بانکی از سال ۲۰۱۴ انجام داد (معادل ۷۴ میلیارد دلار) بلکه در برخی سیاست‌های مربوط به سختگیری بر موسسات مالی غیر مجاز هم بازبینی کرد.

همزمان، مقام ارشد ناظر در حوزه سیاست‌گذاری پولی و بیمه‌ای در چین نیز در نشستی با روسای بزرگ‌ترین بانک‌های کشور، آنها را به تزریق اعتبار به بخش شرکتی تشویق کرده است. مجموع این تحولات موجب شد بازارهای سهام در چین بیشترین رشد در سه روز متوالی در دو سال گذشته را ثبت کنند و قیمت مواد خام و فلزات اساسی هم از زیر فشار شدید هفته‌های اخیر رها شود.

این تصمیم‌ها که احتمالا برای مقابله با تبعات رکودی جنگ تجاری از سوی دومین اقتصاد بزرگ جهان اتخاذ شده هر چند در کوتاه‌مدت ممکن است بر رونق بازارها موثر باشد اما بر مهار ریسک اصلی که عبارت از احتمال کند شدن اقتصاد جهانی در افق میان‌مدت است تاثیر اندکی می‌گذارد. به این ترتیب، هر چند رشد اخیر قیمت کامودیتی‌ها می‌تواند برای بورس کالامحور تهران نیز خبر خوبی باشد اما سرمایه‌گذاران باید با توجه به عمر طولانی سیکل رونق کنونی و نیز هشدار تحلیلگران مشهور مبنی بر خطر بروز رکود (ولو ملایم) در سطح اقتصاد جهانی در افق میان‌مدت (تا پایان سال ۲۰۲۰) هوشیار باشند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 60


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [جمعه 05 مرداد 1397 ] [ 9:48]
تاریخ

با پالس‌های مثبت آمریکا مبنی بر آمادگی برای مذاکره با ایران، نشانه‌های نرمش در رفتار طرف ایرانی هم به چشم میآید. به گفته سخنگوی دیپلماسی ایران آمریکا البته باید مذاکره با ایران را در سایه تهدید فراموش کند.

24501:

دنیای بورس: هم ایران و هم ایالات متحده آمریکا بعد از جدال لفظی چند روز اخیر در صحنه دیپلماسی سیگنال‌های مثبتی را ارسال کردند؛ در حالی که ترامپ و نیکی هیلی از آمادگی برای آغاز مذاکرات با ایران ابراز تمایل کرده‌اند که طرف ایرانی نیز امروز با شروطی مذاکره با آمریکا را رد نکرده است. بر مبنای صحبت‌های امروز بهرام قاسمی؛ سخنگوی وزیر امور خارجه ایران آمریکا باید مذاکره با ایران را در سایه تهدید فراموش کند. از دید تحلیلگران سخنان دو روز گذشته طرف‌های آمریکایی و ایرانی خود نشانه‌های مثبتی از آغاز احتمالی دور جدیدی از مذاکرات را به دنبال دارد. البته شاید اندکی زود باشد که بحث انجام مذاکرات را پیش کشید اما کنارزدن فشارها و تهدیدها می‌تواند نوید دریچه‌های جدیدی برای باب آغاز مذاکره باشد.

آمریکا اگر چه به مثابه الگوی کره شمالی بر آمادگی برای مذاکره با ایران تاکید دارد و بعد از توییت‌های تهدیدآمیز در چند پالس مثبت زمینه و بستر را فراهم کرده‌ اما ایران تاکید دارد آمریکایی‌ها در پی تکرار تجارب شکست خورده و دیرین خود نباشند. سخنگوی دیپلماسی اقتصادی کشور می‌گوید: امروز هم چون دیروز و بیش از آن اعتمادی به گفتار و کردار دولتمردان آمریکا برای گفتگو آن‌هم از نوع آمریکایی آن وجود ندارد. ایران بارها تاکید کرد در قبال اقدام‌های تهدیدآمیز آمریکا واکنش برابر از خود نشان می‌دهد و اقدام‌های مشابهی را دنبال خواهد کرد.

آمریکا پس از خروج از برجام قصد دارد در دو گام به تاریخ 15 مردادماه و 13 آبان‌ماه دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کند. هدف آمریکا از اعمال دور جدید تحریم‌ها قطع صادرات نفت ایران و تلاش در جهت منصرف کردن شرکای اروپایی و آسیایی ایران برای سرمایه‌گذاری در ایران است.

ایران اما بارها تهدیدها و فشارهای آمریکا را ظالمانه و دور از انصاف اعلام و تاکید کرده در تلاش است با اروپا بدون حضور آمریکا در معاهده برجام باقی بماند. البته شرط ایران برای ماندن در برجام فروش کامل نفت خود و تسهیل روابط بانکی و حمل‌ونقلی با شرکایش در اروپا و آسیا است. طرف اروپایی هم سعی دارد با ارایه پیشنهادی ایران را به ماندن در برجام راضی نگه‌دارد و در این مسیر البته دست به ابتکار عمل‌هایی هم زده است اما فعلا دو طرف به نتیجه رضایت بخش و عملی دست نیافته‌اند.

تحلیلگران اعتقاد دارند یکی از دلایلی که باعث شده ایران و اروپا نتوانند به توافق برسند بحث فشارها و تهدیدهای آمریکا و بحث تحریم‌های ثانوی پیش‌روی شرکت‌های اروپایی و آسیایی است که مانع اساسی حضور آنان در ایران است. اروپا در تازه‌ترین تصمیم خود تاکید دارد ایران باید حضور در کارگروه ویژه مالی موسوم به FATF را بپذیرد تا اروپا بتواند گام‌های مطمئن‌تری را برای ازسرگیری توافق‌ها بردارد. دیشب هم البته دادگاه لاهه در نامه‌ای به مایک پمپئو؛ وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص شکایت ایران به صراحت تاکید کرده آمریکا نباید فعلا اقدامی علیه ایران انجام دهد.

با مولفه‌های جدید پیش‌رو به نظر مقدمه تغییر جهت بازی در صفحه شطرنج دیپلماسی در حال آشکار شدن است. ممکن است در صورت تداوم پالس‌های مثبت در گام اول حداقل بحث مذاکره و گفت‌گوی ایران با آمریکا از مرحله فشار و تهدید به حالت عادی درآید و در گام‌های بعدی باید منتظر ابتکار عمل مردان صحنه دیپلماسی دو کشور بود که چه تصمیمی در خصوص سرنوشت برجام و روابط دو کشور با همدیگر خواهند داشت.  


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 87


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [جمعه 05 مرداد 1397 ] [ 9:48]
تاریخ

روز گذشته، اولین کاهش دلار و سکه در هفته جاری به ثبت رسید؛ دلار از کانال ۹ هزار و ۳۰۰ تومان فراتر نرفت و سکه تمام بهار آزادی با فشار فروش در مقطعی از کانال ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عقب نشست. برخی فعالان، کاهش قیمت دلار را به اثر روانی تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی نسبت دادند. شماری از معامله‌گران باور دارند، ممکن است رئیس جدید در واکنش به افزایش قیمت دلار، عرضه ارز در بازار را افزایش دهد. از نظر فعالان، در‌صورتی‌که قیمت دلار از مرز ۹ هزار تومان عقب‌نشینی کند، انتظار کاهش بیشتر قیمت وجود خواهد داشت.

روز گذشته، روند افزایشی دلار و سکه متوقف شد؛ در پنجمین روز هفته، دلار در همان ابتدای روز وارد موج نزولی شد و بار دیگر به کانال ۹ هزار و ۱۰۰ تومان رفت. با رفتن به این کانال، قیمت ارز یاد شده یک‌بار دیگر مورد حمایت قرار گرفت. افزایش خریدها موجب شد قیمت از کف روزانه بلند شود؛ هر چند این بار تنها تا مرز ۹ هزار و ۳۰۰ تومان بالا رفت. به این ترتیب، قیمت دلار در روز چهارشنبه سرانجام اولین روز کاهشی پس از ۶ افزایش متوالی را پشت‌سر گذاشت. برخی فعالان، کاهش قیمت دلار را به اثر روانی تغییر رئیس کل بانک مرکزی نسبت دادند. از نظر آنها، برخی معامله‌گران باور دارند، ممکن است رئیس جدید در واکنش به افزایش قیمت دلار، عرضه ارز در بازار را افزایش دهد و از این طریق سیگنال تغییر شرایط را به بازار منتقل کند. البته معامله‌گران معتقد بودند چنین واکنش‌هایی کوتاه‌مدت خواهد بود، ولی در هر صورت از هراس کاهش مقطعی نیز حداقل روز گذشته خریدهای خود را بالا نبردند. عده دیگری از معامله‌گران تصور می‌کردند، تغییرات اقتصادی و سیاسی دیگری در دولت در پیش خواهد بود که رویه‌های فعلی را عوض خواهد کرد. از نظر آنها امید به این تغییرات موجب شده است برخی از متقاضیان از بازار خارج شوند. آنها باور دارند، اگر در رویه فعلی، تغییرات بنیادی صورت گیرد، ریزش قیمت در انتظار ارزهای بازار خواهد بود. از آن سو عده دیگری باور دارند، افزایش اخیر قیمت دلار بیشتر تحت‌تاثیر جو روانی تنش‌های سیاسی بود، بنابراین هر گونه اخبار مثبتی می‌تواند قیمتی را که بدون پشتوانه بنیادی بالا رفته است در مسیر نزولی قرار دهد.

در مقابل کاهشی‌های بازار، معامله‌گرانی قرار دارند که معتقدند با توجه به در پیش بودن آغاز مرحله اول تحریم‌ها، موج بعدی افزایش قیمت بار دیگر آغاز خواهد شد. به باور آنها، تا زمانی که قیمت دلار بالای ۹ هزار و ۱۰۰ تومان قرار دارد، معامله‌گران فنی امید بیشتری به افزایش قیمت دارند. هدف آتی اولیه قیمت دلار از نظر آنها نرخ ۹ هزار و ۸۰۰ تومان است. از طرف دیگر، افزایشی‌های بازار اعتقاد کمتری دارند که تغییرات اقتصادی بنیادی صورت بگیرد. در این شرایط، برخی کارشناسان معتقدند، قطع عرضه ارز ارزان و عمق بخشیدن به بازار دوم ارز از تغییراتی هستند که می‌توانند نوسان‌‌گیران را تا حدی از بازار خارج کنند. در کنار این، شروع دوباره فعالیت صرافی‌ها، دیپلماسی فعال در رابطه با کشورهای مختلف و ایجاد گشایش‌های بین‌المللی در شرایط تحریم، دنبال کردن سیاست‌های انقباضی و پایین آوردن هزینه‌های جاری از جمله متغیرهای دیگری هستند که می‌توانند دامنه نوسانات بازار را کاهش دهند.  در روزی که نوسانات افزایشی قیمت دلار کنترل شد، قیمت یورو نیز به زیر مرز ۱۱ هزار تومان رسید. روز گذشته تا ساعت ۳ بعدازظهر ارزش یورو در بازار ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان بود.

سکه یک سطح عقب رفت

در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی در مقطعی حتی از کانال ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. به گفته فعالان، از حدود ساعت ۹ شب روز سه‌شنبه قیمت این فلز گرانبها سیر نزولی به خود گرفت و تحت‌تاثیر فشار فروش، روز چهارشنبه را با قیمت ۳ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان آغاز کرد. در ادامه روز قیمت کمی افزایشی شد و حدود ساعت ۳ بعدازظهر روی عدد ۳ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. روز سه‌شنبه در محدوده زمانی یاد‌شده سکه در کانال ۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان قرار داشت و حتی ساعت ۵ بعدازظهر آن روز به کانال ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سرک کشیده بود. در پنجمین روز هفته، سکه اولین کاهش پس از ۷ افزایش متوالی را به ثبت رساند. سکه که در تاریخ ۲۵ تیر روی عدد ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قرار داشت، از روز ۲۶ تیر افزایش قیمت را آغاز کرد و در مدت محدودی بیش از ۶۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند. روز گذشته در بازار آتی سکه نیز معاملات چندان رو به سوی قیمت‌های بالا نداشت.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 68


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 04 مرداد 1397 ] [ 14:19]
تاریخ
روز گذشته، روند افزایشی دلار در ساعات ابتدایی روز متوقف شد؛ ولی از ساعات پایانی روز قیمت به جاده افزایشی بازگشت. سکه نیز در اواسط روز به انتهای کانال ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رفت، ولی پس از ۳ بعدازظهر قیمت این فلز گران بها حتی به بالای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سرک کشید.
 

در چهارمین روز هفته، شاخص ارزی تا ساعت ۴ بعدازظهر از محدوده ۹ هزار و ۳۰۰ تومان فراتر نرفت؛ ولی پس از این ساعت سرعت موج افزایشی شدت گرفت. معامله‌گران ارزی در این روز در ساعات ابتدایی با احتیاط بیشتری رفتار کردند؛ با این حال، پس از اینکه قیمت دلار در ابتدای کانال ۹ هزار و ۱۰۰ تومانی مورد حمایت قرار گرفت؛ خریدها در بازار بالاتر رفت.در بازار سکه نیز روند افزایشی قیمت ادامه یافت و این فلز گرانبها با عبور از کانال ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به قیمت ۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسید. این قیمت ۱۳۰ هزار تومان بالاتر از روز دوشنبه بود. سکه پس از ساعت ۵ بعدازظهر حتی به بالای کانال ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رفت. رشد قیمت سکه در حالی رقم خورد که ارزش اونس در بازارهای جهانی سیر نزولی به خود گرفته بود. با این حال، شکست پیاپی سطوح مقاومتی موجب شده است تقاضای معامله‌گران فنی با شدت بیشتری وارد بازار شود و افراد عادی نیز ولع بیشتری برای خرید سکه از خود نشان دهند.

روز گذشته، نقش واسطه‌ها نیز در بازار پررنگ بود؛ به‌دلیل ممنوعیت معاملات ارز در شبکه مجاز صرافی‌ها، واسطه‌ها و دلالان در روزهای اخیر نقش مهم‌تری در بازار پیدا کرده‌اند. در ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه قیمت دلارتا محدوده ۹ هزار و ۱۹۰ تومان عقب‌نشینی کرد و جهت قیمت بیشتر میل نزولی را از خود بروز می‌داد. با این حال، وقتی افراد عادی قصد خرید ارز داشتند، واسطه‌های ارزی قیمت‌های بسیار بالاتری را به‌عنوان نرخ فروش اعلام کردند. به‌عنوان مثال، زمانی که قیمت حدود ۹ هزار و ۲۰۰ تومان بود، واسطه‌ها قیمت فروش را بالای ۹ هزار و ۴۰۰ تومان عنوان می‌کردند. در واقع به ازای هر دلار، ۲۰۰ تومان سود را محاسبه می‌کردند. برخی واسطه‌ها حتی ارقام بالاتری را برای فروش در نظر می‌گرفتند.

به گفته یکی از بازیگران ارزی، هر چقدر حجم خرید از واسطه‌ها پایین‌تر باشد؛ آنها قیمت بیشتری را به مشتری پیشنهاد می‌کنند. این در حالی است که اگر حجم خرید بالای ۱۰ هزار تا باشد، معمولا نرخ خود را نزدیک‌تر به قیمت بازار در نظر می‌گیرند.فعالیت واسطه‌ها معمولا به این گونه است که ارزی ندارند، بلکه ارز خود را از سایر دلالان دریافت می‌کنند و سپس با دریافت ما به ازایی آن را تحویل مشتری می‌دهند. روز گذشته یکی از خریداران از دلالی تقاضای دلار کرد؛ براساس گفته‌های خریدار، دلال از وی درخواست کرده بود که با او به کوچه‌ای برود.وی در ادامه می‌گوید، دلال مذکور به درون خانه‌ای رفت و ۱۰ دقیقه بعد با هزار دلار موردنظر وی بازگشت. با دستگاه پوز ریال مورد درخواست را به دلال داد و دلار را تحویل گرفت. قیمتی که این فرد دلار را خریداری کرد، ۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود؛ آن هم در شرایطی که نرخ در میان دلالان حدود ۹ هزار و ۲۰۰ تومان بود.

چرا واسطه‌ها پررنگ شدند؟

به گفته فعالان ارزی، یکی از مهم‌ترین دلایلی که نفوذ واسطه‌ها را در بازار گسترش داده است، مربوط به ممنوعیت معاملات ارزی بوده است. از اواخر فروردین ماه بود که اعلام شد، قیمت دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است و معامله در بازار آزاد با هر نرخ دیگری ممنوع است. در واقع خرید و فروش ارز توسط صرافی‌ها ممنوع شد و تنها به گفته مسوولان، ارز برای مصارف واقعی با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می‌شد.

 سیاست عرضه دلار ارزان موجب افزایش تقاضای واردات شد؛ رانت‌های ارزی زیادی اختصاص پیدا کرد و تقاضای کاذب زیادی برای دریافت دلار ارزان شکل گرفت. در نهایت به‌نظر می‌رسد میزان تقاضا و فساد به اندازه‌ای بالا رفت که سیاست‌گذار را متوجه اشتباه دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی کرده است. در روزهایی که معاملات ارزی ممنوع است، افرادی که نیاز به تهیه ارز دارند یا ترجیح می‌دهند به‌دلیل نااطمینانی‌های اقتصادی یا انتظارات افزایشی خود اقدام به خرید دلار یا سایر ارزها کنند، ناچارند به جای صرافی‌ها به‌واسطه‌های ارزی مراجعه کنند. در واقع، واسطه‌هایی که رسمیت ندارند، جای صرافی‌ها را در بازار گرفته‌اند و با فروش دلار با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت بازار برای خود کسب سود می‌کنند.

چرا قیمت دلار واسطه‌ها بالاتر است؟

به گفته فعالان دلایل متفاوتی وجود دارد که موجب می‌شود واسطه‌ها دلار را با قیمت‌ها بسیار بالاتری نسبت به نرخ لحظه‌ای بازار به فروش برسانند. اولین دلیل محاسبه هزینه ریسک انجام معامله است. در واقع از آنجا که معاملات ارزی در بازار ممنوع است، واسطه‌ها ریسک انجام معامله را روی قیمت فروش ارز محاسبه می‌کنند و قیمت بیشتری را نسبت به نرخ بازار درخواست می‌کنند.در ماه‌های اخیر نیز دلالان بسیاری در بازار دستگیر شدند و همین موضوع ریسک معامله را بیش از پیش بالا می‌برد. معامله‌گران در شرایط فعلی سعی می‌کنند دلاری را نیز با خود حمل نکنند و معمولا ارز خود را در زمان توافق قیمت با مشتری به همراه ندارند.  آنها پس از اینکه با مشتری به توافق رسیدند، مکانی را برای تحویل دلار انتخاب می‌کنند.برخی دیگر از فعالان باور دارند، واسطه‌ها قیمت بالاتری را نسبت به نرخ لحظه‌ای بازار عنوان می‌کنند، چرا که بعضا تصمیم دارند، همان هزینه دریافتی ریالی را به سرعت به دلار تبدیل کنند. با این حال، نوسانات قیمت به اندازه‌ای بالاست که آنها ترجیح می‌دهند قیمت بسیار بالایی را عنوان کنند که ریسک نوسان بازار را نیز پوشش دهند.

سقوط لیر

روز گذشته در بازارهای جهانی، لیر ترکیه نزولی شد تا تنها یک گام تا بازگشت به پایین‌ترین سطح تاریخی خود فاصله پیدا کند. بانک مرکزی ترکیه در آخرین نشست سیاست‌گذاری پولی خود، نرخ بهره بازخرید (Repo Rate) و نرخ بهره استقراض شبانه بین بانکی خود را تغییر نداد.نرخ بهره بازخرید با سررسید یک هفته‌ای پیش از این به‌منظور مقابله با نوسانات ارزی و فضای تورمی به ۷۵/ ۱۷ درصد رسید و نرخ استقراض در پنجره شبانه نیز تا ۲۵/ ۱۶ درصد افزایش یافت؛ اما هم دو نرخ به رغم رشد تورم به بالای سطح ۱۵ درصدی، بدون تغییر حفظ شدند که بالطبع واکنش منفی لیر را به دنبال داشت. رکورد تاریخی لیر در برابر دلار نرخ ۹۷/ ۴ است، با این حال لمس سقف ۹۴/ ۴ در معاملات روز گذشته از ماندگاری وضعیت قرمز ارزی در ترکیه حکایت دارد. سرمایه‌گذاران درست یک ماه پس از پیروزیرجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، وعده یا به تعبیر دیگر، تهدید وی مبنی‌بر تضعیفاستقلال بانک مرکزی را جدی‌تر از پیش احساس کرده‌اند. به همین دلیل، خروج سرمایه از بازارهای ترکیه در خطر افزایش بیشتر قرار خواهد داشت.

تقویت شاخص دلار همزمان با رشد بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا تاثیر زیادی بر کاهش مجدد قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی گذاشت. گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا نیز مزید بر تشدید هرچه بیشتر فشار بر قیمت جهانی طلا شده بود و قیمت اونس طلا به همین دلیل تا ظهر سه‌شنبه از قیمت ۱۲۲۴ دلاری بازشده دور شد و تا کف ۱۲۱۸ دلاری نیز سقوط کرد.شاخص دلار آمریکا نیز در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی با افزایش نسبی روبه‌رو شده بود که با توجه به صعود نرخ بازدهی اوراق خزانه بلندمدت به سقف یک ماهه، طبیعی قلمداد می‌شد. اما با آغاز فعالیت بازارهای آمریکا و رشد ارزش سهام، تمرکز سرمایه‌گذاران از بازار اوراق کنار رفت و شاخص دلار کاهش محدودی را تجربه کرد. فلز زرد نیز در همین فاصله به سطح قیمت ۱۲۲۸ دلاری سرک کشید و از کف یک ساله دور شد.

13 (1)

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 79


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 03 مرداد 1397 ] [ 10:14]
تاریخ
بازار سهام معاملات روز گذشته را با افت ۲۶۳ واحدی شاخص کل(معادل بیش از ۲/ ۰ درصدی) به پایان برد. دومین افت متوالی شاخص کل طی این هفته در حالی رقم خورد که نماگر سهام در ابتدای ساعات معاملات دیروز در محدوده مثبتی قرار داشت اما در ادامه همچون روزهای قبل قدرت تداوم نداشت. به‌طور کلی، سطح عمومی قیمت‌ها در روزهای اخیر مطابق الگوی تکرارشونده‌ای در ساعات پایانی معاملات عمدتا تحت‌فشار قرار می‌گیرد و طی یک رفت و برگشت وارد بازه منفی می‌شود. به‌نظر می‌رسد این اخبار تحریم‌ها و نگرانی‌های سیاسی است که به معاملات جهت می‌دهد و به همین دلیل، عوامل درونی بازار توجه چندانی از سوی فعالان سهام جلب نمی‌کند. بنابراین انتظار می‌رود تا بروز نشانه‌های مثبت از مناسبات سیاسی در عرصه بین‌المللی و تعدیل سیاست‌های ارزی، کماکان با فضایی احتیاطی در بازار مواجه باشیم. اتفاقی هم که در معاملات دیروز و با فشار عمومی فروش در بین سهام شاخص بازار رقم خورد، حاکی از همین مساله است.
 

 بی‌توجهی بازار به گزارش‌های عملکرد

معاملات سهام بورسی طی روزهای اخیر در حالی دنبال می‌َشود که گردش پرتراکم اطلاعات در بورس تهرانهمچنان جریان دارد. با اتمام موعد گزارش‌دهی بنگاه‌ها برای سه‌ماهه نخست سال، اکنون شرکت‌ها در حال انتشار گزارش عملکرد خود برای اولین ماه تابستان هستند. طبق دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس باید عملکرد ماهانه خود را حداکثر تا ۵ روز کاری پس از پایان هر ماه در سامانه کدال منتشر کنند. بررسی و مطالعه گزارش‌های مزبور نشان می‌دهد که اغلب صنایع بورسی عملکرد قابل‌قبولی را به خصوص در فصل بهار ارائه کرده‌اند. اما با وجود عملکرد نسبتا مطلوب اغلب بنگاه‌ها، به ویژه گروه‌های کالایی نظیر پتروشیمی و فولادسازان، همچنان شاخص سهام تحت‌فشار است و معامله‌گران میل چندانی برای خرید نشان نمی‌دهند.

 تاثیر ریسک‌های داخلی و خارجی

تداوم ریسک‌های سیستماتیک را می‌توان از دلایل اصلی چنین روند کم‌رمقی در بازار برشمرد که افق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را محدودتر کرده است. فشارهای روز‌افزون آمریکا برای تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها علیهاقتصاد ایران، ادامه جنگ تجاری بین اقتصادهای بزرگ دنیا و اخیرا گفتارهای تنش‌زا در صحنه سیاسی از مهم‌ترین ریسک‌های فعلی سهام محسوب می‌شوند. نگرانی از این شرایط در روز دوشنبه به اوج رسید و تشدید تقاضا برای دارایی‌های امنی چون سکه و ارز، قیمت‌ها را وارد بازه‌های بی‌سابقه‌ای کرد.

از جمله دیگر ریسک‌های داخلی که سهام را تهدید می‌کند مداخلات دولت در بازارهاست. طی ماه‌های اخیر، دست‌اندازی سیاست‌گذار با تعیین غیرتعادلی قیمت‌ها در بازار ارز، تعیین قیمت پایه محصولات و ممنوعیت معاملات آتی در بورس کالا یا پیش‌فروش ارزان سکه برای کنترل تورم در بازارها نتیجه عکس داده است. اما اصرار سیاست‌گذار برای ادامه حرکت در این مسیر همچنان به چالش اساسی بازارها بدل شده است.

از این چشم‌انداز، تداوم ریسک محیطی عامل اصلی ضعف تقاضا و بروز مولفه‌های بنیادی در بهای سهام شده است. گر‌چه به گواهی عملکرد مطلوب بسیاری از شرکت‌های بورسی می‌توان به آینده سهام امیدوار و خوش‌بین بود اما نبود چشم‌انداز روشن از بازار ارز و مداخلات پی‌در‌پی سیاست‌گذار همچنان بر معاملات سهام سایه‌ گسترده است. به همین دلیل، سیلاب نقدینگی در بسترهای سفته‌بازانه حرکت کرده و در نتیجه پتانسیل سهام برای جذب این پول‌ها مغفول مانده و انگیزه برای خرید سهام در بین سرمایه‌گذاران با دید بلندمدت تحلیل می‌رود.

 هیجان مجادله سیاسی در بازارهای داخلی

در روزهای اخیر، یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان بازار نگرانی از تحریم‌ها و اخبار پیرامون آن است. اوج این نگرانی را می‌توان در تنش لفظی رئیس‌جمهوری کشور با سکاندار کاخ سفید طی روز دوشنبه دید که باعث التهاب بازارهای داخلی، به‌ویژه ارز و سکه شد. اما با وجود تب معاملاتی در بازارهای داخلی، سرمایه‌گذاران جهانی واکنش چندانی به جوابیه تند ترامپ نشان ندادند. در واقع، شاخص قیمت‌های جهانی به‌رغم بازارهای داخلی با انتشار این خبر روند نسبتا باثباتی را سپری کردند. نوع مواجهه بازارهای جهانی و داخلی به این خبر، به‌خوبی عمق کم بازارهای داخلی را در خود منعکس می‌کند. اگر ابزارهای مالی در اقتصاد کشور از تنوع بیشتری برخوردار بود و تعیین قیمت‌ها به دست پنهان بازار سپرده می‌شد، قطعا بروز چنین تلاطم‌هایی به حداقل می‌رسید.

 ضعف بزرگان در معاملات سهام

گروه پتروشیمی روز گذشته به لطف معاملات پر حجم در نماد «پارس» بیشترین نقدینگی را در بین صنایع جذب کرد. دو غول این صنعت، یعنی نمادهای «تاپیکو» و «فارس» در رتبه‌های بالای فهرست نماد موثر بر شاخص کل قرار داشتند. البته بسیاری از این نمادها از جمله پتروشیمی‌پارس با حمایت سهامداران حقوقی بر مدار رشد محدود قیمت قرار داشتند، اما فشار عرضه سهام و عقب‌َنشینی احتیاطی تقاضا افت قیمت‌ها در این گروه را رقم زد. افت شاخص صنعت پتروشیمی طی روز گذشته در حالی رقم خورد که اکثر نمادهای این گروه عملکرد مطلوبی برای فصل بهار منتشر کرده‌اند. برآیند معاملات این گروه نشان می‌دهد که بازار همچنان غافل از عوامل بنیادی است و نگاهش بیشتر معطوف به نوسان در بازارهای رقیب است.

در این بین، لیدر گروه فلزات، یعنی نماد فولاد مبارکه بر خلاف وضعیت بنیادی‌اش تحت فشار عرضه قرار گرفت و در دومین روز بازگشایی پس از مجمع در محدوده منفی قیمت معامله شد. وضعیت به‌گونه‌ای است که حضور پررنگ‌تر سهامداران حقوقی در سمت خرید هم نتوانست این سهم را از افت قیمت مصون نگه دارد. ملی‌مس ایراننیز که در ابتدای معاملات دیروز بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آورد در نتیجه فشار فروش آخرین قیمتش وارد مدار منفی شد. تمام نمادهای برجسته این گروه از جمله فولادسازان که عملکرد قابل‌قبولی در سه ماه نخست داشتند، با افت قیمت مواجه شدند و در نهایت شاخص این صنعت را تنزل دادند. همزمان معاملات گروهخودرو نیز روند مشابهی را پشت سر گذاشت. به این معنا که در ابتدا تقریبا وضعیت متعادلی را تجربه کرد اما در ادامه و به‌خصوص تحت تاثیر بازگشایی لیدر این گروه شاهد فشار بیشتر بر قیمت سهام این صنعت بودیم.

در نمادهای این گروه بیشترین فشار فروش در نماد سایپا آذین به‌عنوان پرمعامله‌ترین سهم این صنعت بود. این روند با بازگشایی نماد «خساپا» شدت گرفت. نماد سایپا پس از برگزاری مجمع سالانه و تحمیل زیان ۲۹ تومانی به سهامداران، در جریان معاملات دیروز از سوی ناظر بازار بازگشایی شد. پیامد این اتفاق ریزش بیش از ۹ درصدی بهای هر سهم سایپا بود که نه تنها معاملات دیگر نمادها را تحت‌الشعاع خود قرار داد بلکه با تاثیر منفی ۷۷ واحدی، در صدر فهرست نمادهای موثر بر شاخص نشست.

 اشتیاق خرید در صف سیمانی‌ها

همزمان با ضعف تقاضا در سهام کالایی بازار شاهد حرکت محسوس نقدینگی به سمت سهام گروه سیمانی بودیم. تقریبا تمامی نمادهای این صنعت طی دادوستدهای دیروز با رشد قیمت سهم مواجه شدند. دلیل این امر را باید در متغیرهای بیرون از صنعت و به‌طور مشخص، سیاست‌های ارزی جست‌وجو کرد. پس از اعلام نرخ واحد برای دلار در ابتدای سال، معاملات سهام صادراتی بازار دستخوش تغییر شد که از آن جمله می‌توان به گروه سیمانی بورس تهران اشاره کرد که با نرخ‌های تعادلی ارز، مزیت صادراتی پیدا می‌کنند.

 به نظر می‌رسد رشد فزاینده نرخ غیررسمی دلار در سه ماه گذشته به کام این گروه تمام شده است. به ویژه پس از اینکه سیاست اولیه ارزی اصلاحات متعددی به خود دید. گر چه بسیاری از بنگاه‌ها ملزم به ارائه ارز حاصل از صادرات خود در قالب سامانه نیما و فروش به نرخ رسمی شدند اما برخی صنایع در شمول این قانون قرار نگرفتند. به بیان دقیق‌تر، مطابق آخرین بخشنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت، صنایع سنگین و مادر شامل پتروشیمی،فلزات و معدنی در زمره بنگاه‌هایی قرار گرفتند که نرخ تسعیر ارز برای آنها به‌صورت دستوری تعیین شد. در نقطه مقابل، ارز کسب‌وکارهای خرد از این قاعده مستثنا شد که بنا بر اطلاعات موجود گروه سیمان بورس تهران نیز جزو این گروه دوم دسته‌بندی می‌شود. بنابراین، رشد تقاضا در گروه سیمان طی روزهای اخیر، به‌ویژه طی دادوستدهای دیروز از این چشم‌انداز قابل توجیه است. اخباری مبنی بر تعیین نرخ ۷۵۰۰ تومانی تسعیر ارز صادراتی سیمانی‌ها اکثر قریب به اتفاق نمادهای این گروه را طی روز گذشته با صف خرید مواجه ساخت. در بین نمادهای پرتقاضای این صنعت، سیمان دورود و سیمان شرق با بیشترین استقبال سهامداران مواجه و عمدتا طولانی‌ترین صف‌های خرید در بازار را تجربه کردند. به این ترتیب، شاخص گروه سیمان بر خلاف روند عمومی بازار حدود ۴/ ۲ درصد افزایش یافت.

 رصد بازارهای جهانی

معاملات بازارهای جهانی در ابتدای این هفته عمدتا تحت تاثیر انتقادات رئیس‌جمهوری ایالات متحده از سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی این کشور قرار داشت. در نتیجه این انتقاد شاخص دلار تضعیف شد و قیمت جهانی مواد خام، خاصه فلزات پایه افزایش نسبی را تجربه کرد. اما علاوه بر ارزش دلار که تغییر قیمت جهانی فلزات را متاثر می‌کند، تقاضا روی عرضه فلزات رنگین دستخوش تغییرات دیگری هم بود.

 برای مثال، کاهش موجوی انبار فلز روی در چین، همچنین آغاز دور جدید محدودیت‌های زیست‌محیطی برای تولید صنعت فولاد در این کشور در کنار احتمال اعتصاب کارگران بزرگترین معدن مس دنیا از عوامل دیگر اثرگذار در تقویت قیمت جهانی فلزات به شمار می‌روند.  از سوی دیگر، شرایط بازارهای جهانی به گونه‌ای است که نگرانی از آثار مخرب جنگ تعرفه‌ای، چشم‌انداز تولید و اشتغال در موتورخانه اقتصاد جهان یعنی آمریکا و چین را تیره کرده است. برآوردها نشان از احتمال کاهش شدید اشتغال در بخش‌های مرتبط با تعرفه‌های وارداتی از سوی دولت آمریکااز جمله صنعت فولاد و خودرو دارد که می‌تواند تقاضا در سطح جهانی را محدود کند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 134


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 03 مرداد 1397 ] [ 10:12]
تاریخ
رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر توافق هسته‌ای برجام را «فاجعه» توصیف کرد و گفت که او به دنبال «توافق واقعی» با ایران است.
 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرای در شهر کانزاس بار دیگر برجام را «یکجانبه و وحشتناک» خواند. 

او که در جمع کهنه‌سربازان سخنرانی می‌کرد گفت: «من آمریکا را از توافق هسته‌ای یکجانبه و وحشتناک ایران خارج کردم و ایران دیگر آن کشور سابق نیست.»

ترامپ اضافه کرد: «باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد، اما آماده توافق واقعی هستیم، نه توافقی که توسط دولت قبلی حاصل شد و فاجعه بود.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

«حسن روحانی» بعد از خروج آمریکا از برجام گفت در صورتی که ایران در هفته‌های آینده به این نتیجه برسد که با همکاری پنج کشور دیگر می‌تواند به خواسته‌های خود در برجام برسد اجرای این توافق هسته‌ای را ادامه خواهد داد.

بسته پیشنهادی اقتصادی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه به ایران ارائه شد. آقای روحانی ساعاتی بعد از ارائه این بسته در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام را «مأیوس‌کننده» خواند و گفت انتظار ایران از بروکسل «ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمان‌بندی» است.

ترامپ در بخش دیگری از سخنرانی روز سه‌شنبه گفت که او توصیه «جورج واشنگتن را به یاد می‌اورد که «بهترین راه برای حفظ صلح، آماده بودن برای جنگ است.»


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 64


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 03 مرداد 1397 ] [ 10:11]
تاریخ
رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده مجلس گفت: حرف‌هایی که ترامپ زد اصلا سطح دیپلماتیک نداشت. جواب هر حرف مفتی را نمی‌دهیم و این آدم و رئیسش قالتاق هستند و نباید محل آنها گذاشت.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، حسینعلی حاجی‌دلیگانی در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری خطاب به لاریجانی گفت: باید یاوه‌گویی‌های ترامپ را پاسخ می‌دادید. انتظار داشتیم به عنوان رئیس مجلس به این یاوه‌گویی‌ها پاسخ می‌دادید تا اینها فکر نکنند جایگاهی دارند.

لاریجانی هم پاسخ داد: جواب هر حرف مفتی را نمی‌دهیم. حرف‌هایی که ترامپ زد اصلا سطح دیپلماتیک نداشت. این آقا و رئیسش در فساد شهره هستند و این آدم و رئیس قالتاق هستند. در عرصه بین‌المللی هم همه اینها را می‌شناسند.

وی ادامه داد: آمریکا با بی‌نظمی دیپلماتیک شناخته می‌شود و توحشی را در دیپلماسی دامن می‌زند و دیپلماسی جاهلانه را دنبال می‌کند. خداوند در قرآن هم می‌فرمایند و إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلاَماً یعنی خیلی محل آنها نگذارید. اینها خود را خراب می‌کنند و نباید محل آنها گذاشت.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 132


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 02 مرداد 1397 ] [ 21:35]
تاریخ

رئیس بانک مرکزی گفت: در حال حاضر انبار کالاهای اساسی وضعیت خوبی دارد و با توجه به پیش بینی ها از درآمدهای ارزی می‌توان با اطمینان روی آرامش بلند مدت حساب کرد.

 

 

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس به نقل از خانه ملت،‌ ولی الله سیف مدیر کل بانک مرکزی در خصوص نشست امروز کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در جلسه امروز کمیسیون اقتصادی موضوع سوال از رئیس جمهور با حضور نمایندگان مجلس و دولت مورد بررسی قرار گرفت و توضیحاتی درباره سوال نمایندگان در مباحث مسائل بانکی، اشتغال، قاچاق کالا و ارز، رکود اقتصادی، نوسانات ارزی از سوی نمایندگان دولت ارائه شد.

وی افزود: کشور در شرایط اقتصادی خاصی قرار دارد و همه باید تلاش کنیم اقتصاد کشور رو به جلو حرکت کند و دستاوردهایی که در خصوص رشد اقتصادی و مهار تورم به دست آمده استمرار یابد البته دشمنان در تلاش هستند که با کارشکنی مانع پیشرفت کشور شوند اما با برنامه ریزی دقیق می توان اقدامات آن ها را خنثی کرد.

سیف ادامه داد: ساز و کار جدیدی برای ساماندهی ارزی کشور در نظر گرفته شده که دولت قادر است براین اساس منابع ارزی موجود را به اولویت های اصلی اختصاص دهد و مبنای نرخ ارز 4200 تومان است و کالاهای اساسی و مواد مورد نیاز کارخانه جات با مشکل تامین ارز رو به رو نخواهند بود، گروه سوم کالایی نیز از طریق بازار ثانویه تامین ارز خواهند شد.

وی افزود: در مدت کوتاهی که کار بازار ثانویه ارز آغاز شده عملکرد مناسبی داشته و با توجه به اینکه نرخ ها در بازار ثانویه به صورت توافقی بین صادرکننده و واردکننده تامین می شود گروه کالایی سوم می تواند تامین ارز شود در حال حاضر نرخ ارز در این بازار حدود 7400 تومان است و پیش بینی می شود قیمت ها با ایجاد شفافیت در عرضه و تقاضا مناسب تر شود و فضا برای تجارت خارجی طبیعی و متناسب با تحولات در صحنه بین الملل باشد.

سیف در ادامه افزود: هر کدام از دستگاه ها در اقتصاد کشور وظیفه ای را برعهده دارد که موضوع ثبت سفارش بر عهده وزارت صنعت است و براین اساس واردکنندگان بعد از ثبت سفارش به بانک عامل مراجعه می کنند تا از طریق سامانه ارز تخصیص یابد و به بانک اجازه داده می شود پذیرش تعهد برای پرداخت کالایی که قرار است وارد کشور شود، انجام دهد.

وی افزود: بانک ها براساس تخصیص بانک مرکزی به طور مثال اقدام به گشایش اعتبارات اسنادی می کنند و زمانی که کالا وارد گمرکات کشور شد با اسناد حمل کالا به بانک مراجعه می کنند تا به فروشنده پول حواله شود در آن مقطع بانک عامل به سراغ بانک مرکزی می آید و تقاضا می کند که ارزی که تخصیص داده شده تامین شود.

سیف گفت: از ابتدای سال، 15.5 میلیارد دلار تامین ارز صورت گرفته و 18 میلیارد و نیم دلار تخصیص داده شده که در مقایسه با سال گذشته با لحاظ اینکه 50 درصد واردات کشور خارج از سیستم بانکی انجام می شود، وضعیت متعادلی محسوب می شود و سهم اختصاص ارز کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته رشد کرده بنابراین در حال حاضر انبار کالاهای اساسی وضعیت خوبی دارد و با توجه به پیش بینی ها از درآمدهای ارزی می توان با اطمینان روی آرامش بلند مدت حساب کرد.

وی ادامه داد: اولویت بندی تخصیص ارز در مرحله ثبت سفارش انجام می شود و گروه کالاهای اساسی مانند گندم، برنج و سویا که نیازهای ضروری هستند و با زندگی مردم ارتباط دارند با استفاده از ارز حاصل از فروش نفت تامین ارز می شود و 80 درصد ارز موردنیاز گروه دوم کالاهای ضروری مانند ماشین آلات و مواد واسطه ای از صادرات کالاهای غیرنفتی مانند پتروشیمی، فولاد و صادرکنندگان عمده تامین ارز می شوند اما گروه سوم کالاها که شامل کالاهای مصرفی است می تواند با نرخ ارز بالاتری در بازار ثانویه تامین شود.

سیف افزود: ارز مورد نیاز کالاهای مصرفی از طریق 20 درصد ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی توسط بخش خصوصی و براساس توافق تامین خواهد شد و گروه چهارم کالایی نیز اقلام غیرضروری و لوکس محسوب می شوند و ارزی به آن ها تخصیص داده نمی شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: ارز مسافرتی به صورت کامل قطع نمی شود ولی نحوه اختصاص ارز به مسافران در حال بررسی است و ممکن است تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شود چرا که می پذیریم در تخصیص ارز مسافرتی شرایط مناسب نیست و باید تصمیم جدیدی گرفته شود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 74


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 02 مرداد 1397 ] [ 21:34]
تاریخ
مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی توضیحاتی درباره عدم‌عرضه اوراق گواهی سکه در بورس ارائه کرد و گفت: با عرضه اوراق اگر بازار روال طبیعی داشته باشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،مسعود رحیمی در خصوص چرایی عدم عرضه اوراق گواهی سکه در بازار سرمایه به تسنیم گفت: در خصوص اوراق گواهی سکه، مذاکرات با سازمان بورس در حال انجام است اما مشکل اصلی عدم عرضه این اوراق در بورس، موضوع مالیات است.از آنجایی که مالیاتی برای بورس تعریف نشده، مالیات اوراق گواهی سکه نیز با ابهام همراه است.سازمان بورس و سازمان مالیاتی درحال رایزنی هستند تا مشکل عرضه اوراق گواهی سکه در بورس را حل کنند.

وی درخصوص تأثیر اوراق گواهی سکه بر کاهش حباب قیمت سکه در بازار آزاد گفت: با عرضه اوراق، سمت عرضه تحریک می‌شود و اگر بازار روال طبیعی داشته باشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد ولی اگر رفتار غیرعقلانی از سوی سوداگران مشاهده شود شاید باز هم حباب وجود داشته باشد.

بننابراین گزارش،‌ بانک مرکزی بعد از عدم موفقیت در طرح پیش‌فروش سکه و افزایش قیمت‌ها در این بازار، از اوراق گواهی سکه به‌عنوان طرحی برای کاهش حباب قیمت‌ها در بازار رونمایی کرد.اوراق گواهی سپرده سکه قابل معامله در بورس کالا حکم سکه فیزیکی را دارد و همه مردم به‌راحتی می‌توانند آن را بدون محدودیت خریدوفروش کنند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 48


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 02 مرداد 1397 ] [ 10:52]
تاریخ
 روز گذشته، قیمت دلار از مرز ۹ هزار تومانی عبور کرد، ولی دامنه نوسانات نسبت به روزهای قبل کمی پایین‌تر آمده بود. در سومین روز هفته، شاخص ارزی تا ساعت ۳ بعدازظهر به محدوده ۹ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. به گفته فعالان، بخش زیادی از رشد قیمت ناشی از جدال لفظی بین ایران و آمریکا بود که جو خرید را در بازار بالا برد. در روزهای گذشته نیز برخی اخبار سیاسی و گمانه‌زنی‌ها پیرامون کاهش خرید نفت از ایران در نوسان‌گیری معامله‌گران نقش داشت تا بتوان گفت سایه سیاست در روزهای اخیر بر بازار انداخته شده است.
موعد شناسایی سود دلار؟

 با این حال، روز گذشته برخی بازیگران ارزی باور داشتند، بازار به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه آن کشور کمتر از انتظار معامله‌گران واکنش نشان داده است. به گفته این دسته، برخی معامله‌گران باور داشتند، در واکنش به این اتفاق جوی در بازار شکل بگیرد که قیمت با سرعت زیادی به سمت مرز ۹ هزار و ۵۰۰ تومان حرکت کند. با این حال، پس از شکست مرز ۹ هزار تومانی، تا ساعت ۳ بعدازظهر معامله‌گران با احتیاط رفتار کردند. پس از این ساعت، برخی اخبار حکایت از آن داشت که تمایل به خرید در بازار غیررسمی بالا رفت. به گفته فعالان، اگر قیمت دلار در ساعات پایانی روز سوم هفته در معاملات پشت خطی رشد بیشتری را تجربه نکرده باشد، ممکن است موعد شناسایی سود دلار سر رسیده باشد. در واقع از نظر این دسته، ممکن است بازار پس از چند روز افزایش پیاپی، سرانجام به نقطه اصلاح رسیده باشد و روند بازار از روز جاری تغییر کند. البته حدود ساعت ۵ عصر برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند قیمت به بالای ۹ هزار و ۲۷۰ تومان رفته است و ممکن است این محدوده قیمتی، قوت انتظارات افزایشی را بالاتر ببرد.البته از نظر فعالان، بازار تنها در جست‌وجوی خبر مثبت است و اگر اخبار متفاوت از روزهای اخیر به بازار مخابره شود، ظرفیت افت قیمت وجود دارد. با این حال، گذر دلار از نقاط کنونی و سهل‌انگاری سیاست‌گذار تقاضاهای جدیدی را وارد بازار خواهد کرد که می‌تواند قیمت را حتی به بالای ۱۰ هزار تومان برساند.

روز گذشته، فضای بازار سکه نوسانی‌تر از بازار دلار بود؛ در این روز، سکه تمام بهار آزادی با قدرت مرز ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی را شکست و به سوی مرز ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان جهش کرد. ساعت ۳بعدازظهر روز سه‌شنبه قیمت روی عدد ۳میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قرار داشت که ۱۰۰ هزار تومان با قیمت روز دوشنبه فاصله داشت. برخی معامله‌گران عنوان کردند که در مقاطع کوتاهی قیمت حتی مرز ۳ میلیون و ۴۰۰هزار تومان را لمس کرده است. به گفته فعالان، خرید و فروش در بازار سکه کم هزینه‌تر است؛ به گفته آنها، ممنوعیت معامله در بازار ارز تقاضای افراد عادی را به سوی بازار سکه می‌برد. از سوی دیگر از نظر برخی فعالان، مردم عادی به سکه به‌طور سنتی به‌عنوانسرمایه امن بیشتر از دلار گرایش دارند.

کف یا سقف ۹ هزار تومانی؟

روز سه‌شنبه، روز مهمی برای آینده دلار خواهد بود. به گفته این دسته، اگر قیمت دلار برای دومین روز متوالی بالای مرز ۹هزار تومانی باقی ماند، پس از آن معامله‌گران بازار این مرز را به‌عنوان کف حمایتی در نظر خواهند گرفت. اگر این قیمت به‌عنوان کف تثبیت شود، خریدهای بالای این مرز با اطمینان بیشتری صورت خواهد گرفت و قیمت حرکت به سوی سطوح بعدی را آغاز خواهد کرد. با این حال، تعداد زیادی از بازیگران ارزی باور داشتند، قیمت پس از چند روز افزایش متوالی ظرفیت بیشتری برای افت دارد. نوسانات افزایشی دلار از سه‌شنبه گذشته آغاز شد و در ۲ روز ابتدایی هفته جاری به اوج خود رسید. دلار در اولین روز هفته مرز ۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را فتح کرد و روز دوم هفته در کانال ۸ هزار و ۹۰۰ تومان کار خود را به پایان برد. با این حال، روز سه‌شنبه نیروی افزایشی‌های بازار کمی تحلیل رفته بود و پس از شکست مرز ۹ هزار تومانی خریدهای ارزی کمی تا ساعت ۳ بعدازظهر آرام‌تر شد. برخی فعالان، این موضوع را نشانه‌ای بر پایان روند افزایشی دانستند و عنوان می‌کردند وقت شناسایی سود در بازار رسیده است. در واقع از نظر این دسته وقت آن است که خریدهای پیشین کم کم در بازار به فروش برسند؛ چرا که امکان افت قیمت‌ها بیشتر از افزایش آنهاست. در این میان، عده دیگری اعتقاد داشتند باید در شرایط نوسانی با احتیاط ولی به سرعت تصمیم گرفت. از نظر این عده، تا نشانه کاهشی آشکار نشده است، نباید در موقعیت فروش قرار گرفت. به باور آنها، اگر قیمت در روز سه‌شنبه رشد بیشتری را از خود نشان داد، معامله‌گران باید خریدهای خود را حفظ کنند.

وقت مداخله بازارساز

بازار به نقطه‌ای رسیده است که باید تصمیم بگیرد مرز ۹ هزار تومانی کف حمایتی قیمت دلار خواهد بود یا سقف آن. به گفته فعالان، بازارساز در این شرایط ضرورت دارد به سرعت در بازار با هر سیاستی که تمایل دارد مداخله کرده و مانع از جوسازی‌های روانی بیشتر نوسان‌گیران در بازار شود. از نظر آنها قیمت دلار که با استفاده از جوسازی پیرامون موج‌های خبری به بالای مرز ۹ هزار تومان رسیده است، در‌صورتی‌که از این مرز پایین‌تر نیاید، به‌عنوان کف حمایتی در نظر گرفته خواهد شد؛ این در حالی است که بازارساز می‌تواند حداقل در کوتاه مدت با مداخله در بازار این حس را به معامله‌گران منتقل کند که مرز ۹ هزار تومانی سقف قیمت دلار است.  عاملی که می‌تواند بخشی از خریداران را از بازار خارج کند. این در حالی است که ماندگاری بالای این سطح می‌تواند تقاضاهای بیشتری را به بازار بکشاند.

از نظر تحلیلگران، بازارساز در گام اول بهتر است مانع از کف شدن سطح ۹ هزار تومانی شود؛ درگام بعدی بازار دوم ارز را عمق بیشتری ببخشد و با ورود پتروشیمی‌ها  به این بازار سمت عرضه را با قدرت بیشتری مواجه کند.از نظر برخی بازیگران ارزی، ضرورت توجه شدید به دیپلماسی رسانه‌ای برای کاهش جو روانی بازار به‌شدت احساس می‌شود. در واقع، در روزهایی که قیمت به سوی سطوح مقاومتی می‌رود، بخش زیادی از افزایش ناشی از موج‌های خبری است که توسط برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی پمپاژ می‌شود. مشخص نیست چگونه وقتی قیمت دلار در ابتدای روزدوشنبه در بازار آزاد ۹ هزار و ۱۰۰ تومان است، عده‌ای از کانال‌های خبری و برخی نوسان‌گیران در کانال‌های مختلف از قیمت دلار بالای ۹ هزار و ۶۰۰ تومان صحبت می‌کنند.

در واقع یکی از ضعف‌های بزرگ عملکرد بازارساز عدم ارتباط با مخاطبان واقعی ارز و سکه است؛ انفعال خبری سیاست‌گذار منجر شده است که نوسان‌گیران نبض اخبار را در دست بگیرند و زمینه‌ساز ورود تقاضای زیادی به بازار شوند.در این میان، در شرایطی که معامله در بازار آزاد ممنوع است، افرادی که به بازار مراجعه می‌کنند، بعضا با قیمت‌های بسیار بالاتر موفق به خرید می‌شوند. این در حالی است که دلالان در میان خود با قیمت‌های پایین‌تری دلار را معامله می‌کنند. زمانی که قیمت سایه صعود را بر سر خود می‌بیند، بسیاری از معامله‌گران ترجیح می‌دهند ارزی را به بازار عرضه نکنند. در این شرایط، سیاست‌گذار نیز در بازار حضور قوی از خود نشان نداده است که تقاضا را تا حدی مدیریت کند. بسیاری از معامله‌گران باور دارند، امروز فرصت مناسبی است که بازارساز با استفاده از تمام ابزارهای خود مانع از پرش دلار به سوی مرز ۱۰ هزار تومانی شود و سقف کوتاه‌مدت قیمت دلار را عدد ۹ هزار تومانی معرفی کند. در این شرایط، تنها عرضه ارز کافی نیست و به‌نظر می‌رسد باید از چاشنی اخبار نیز برای تغییر روند بازار کمک گرفت.

 
 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 51


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 02 مرداد 1397 ] [ 9:04]
تاریخ
کامران کرمیحسن روحانی در سخنرانی خود در جمع سفرای ایرانی که با واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی مواجه شد، پالس جدیدی را از تهران به سه پایتخت عربی ریاض، ابوظبی و منامه فرستاد که از نگاه رسانه‌ها تحول مهمی در بحبوحه بحران‌ها و تنش‌های موجود میان دو سوی ساحل خلیج‌فارس است. رئیس‌جمهوری ایران در سخنان خود گفت که «در شرایط جدید به‌دنبال اصلاح روابط عربستان، امارات و بحرین با ایران هستیم.»

به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران این اظهارات در بحبوحه تنش‌ها میان ایران و آمریکا از یکسو و ایران و عربستان از سوی دیگر، تحول مهمی به‌شمار می‌آید که می‌تواند نقطه عطفی در شرایط موجود باشد. اگرچه کمتر از ۲۴ ساعت پس از این سخنرانی، وزیر خارجهعربستان و سفیر ریاض در واشنگتن همزمان و در اظهاراتی مشترک از فشار بر تهران و حمایت از رویکرد سخت دولت ترامپ بر تهران سخن به میان آوردند. در چنین شرایطی این سوال مطرح است که هدف از این سخنان روحانی و دادن پالس مثبت به عربستان چیست؟ آیا روحانی از طرح و برنامه‌ای مشخص برای تنش‌زدایی با عربستان خبر داده است؟ یا صرفا هدف روحانی این بوده که از فشارها بر ایران در زمانی که بین آمریکا، عربستان و اسرائیل نوعی اتحاد فراگیر به‌وجود آمده، بکاهد؟ این گزارش با پرداختن به این سوالات و نظر برخی کارشناسان، به رمزگشایی از پالس روحانی به همسایگان جنوبی ایران پرداخته است.

پالس روحانی

روز یکشنبه دفتر مطالعات وزارت‌خارجه واقع در نیاوران پذیرای حسن روحانی و جمع زیادی از سفرا، نمایندگان و مقامات ارشد دستگاه دیپلماسی بود. حسن روحانی در این نشست با سخنانی شدیداللحن که بلافاصله رسانه‌های جهانی و در راس آنها تلویزیون‌های عربی آن را برجسته کردند، ضمن هشدار به دولت ترامپ در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، با لحنی مثبت و آرام و با اشاره به اینکه ما خواستار برقراری رابطه خوب با دنیا هستیم، گفت‌: «امروز فرصتی به‌وجود آمده تا روابط خود را با همسایگانمان بیش از پیش گسترش دهیم و حتی اگر همسایه‌ای مانند عربستان هم از لجاجت‌ها و اقدامات خود دست برداشت و نسبت به روابط اظهار تمایل کرد، باید اختلافات را حل کرده و دوستی را برقرار کنیم. در مورد امارات و بحرین نیز این‌گونه است و ما در شرایط جدید به‌دنبال اصلاح روابط این کشورها با ایران هستیم.» اگرچه روحانی و تیم او همواره معتقد به روابط خوب با عربستان بوده‌اند، اما در سال‌های اخیر روند تحولات به سمتی رفت که تهران و ریاض عملا تا تقابل مستقیم با یکدیگر پیش رفتند. معاونسیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز دیگر مقامی بود که بعد از روحانی درباره رویکرد سعودی‌ها در قبال ایران به اظهارنظر پرداخت. عباس عراقچی گفت: عربستان سعودی باید در نوع رویکردش به منطقه و نوع ارزیابی‌اش از سیاست‌های ایران تجدیدنظر کند. اگرچه سخنان عراقچی بیشتر تبیین وضعیت موجود و پرداختن به اشتباهات مکرر عربستان در منطقه بود، اما به‌نظر می‌رسد که در ادامه سخنان روحانی و ایجاد فضای جدید برای فرستادن سیگنال به عربستان بوده است.

واکنش عربستان

برخلاف انتظار موجود و جو ایجاد شده، اما اظهارات وزیر خارجه عربستان و سفیر ریاض در آمریکا نشانی از تجدیدنظر در رویکرد عربستان در قبال ایران در خود نداشت. در واقع انتظار افکار عمومی این بود که مقامات عربستان نرمشی را در اظهارات خود نشان دهند. در همین ارتباط وزیر خارجه عربستان سعودی بار دیگر در ادامه ادعاهای خود گفت که ایران قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و در چنین شرایطی ریاض از قوانین بین‌المللی و هر تحریمی که علیه ایران ایجاد شود حمایت می‌کند. عادل الجبیر در ادامه اظهارات چند ماه اخیر خود اظهار کرد که اگر ایران می‌خواهد با کشورهای جهان روابط خوبی داشته باشد باید به قوانین بین‌المللی و اصل حسن همجواری احترام بگذارد و به ادعای او از حمایت تروریست‌ها و فراهم کردن موشک‌های بالستیک برای انصارالله یمن به منظورقتل شهروندان دست بردارد وی مدعی شد: همان‌طور که همه می‌دانند مسوولیت همه اینها برعهده ایران است. الجبیر پیش از این نیز در حاشیه نشست ناتو در بروکسل ضمن حمایت مجدد از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام گفت: ایران باید بداند که جهان اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را به آنها نمی‌دهد.

سفیر عربستان در آمریکا نیز در یادداشتی ویژه علیه ایران، «رفتارهای ایران» در منطقه را «مخرب» توصیف کرد و خواستار مقابله با آن شد. «خالد بن‌سلمان» برادر کوچک‌تر محمد ولیعهد سعودی در یادداشتی که بامداد دوشنبه در روزنامه سعودی «عرب‌نیوز» منتشر شد، سیاست ایران در منطقه را «مخرب» نامید و خواستار مقابله با -به گفته او- «رفتارهای مخرب ایران» شد. خالد در این یادداشت از سیاست‌های ضدایرانی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا حمایت کرد و نوشت: «دلگرم‌کننده است بشنویم که رئیس‌جمهور ترامپ تصریح کند که رویکرد ما در قبال ایران، همان سیاست‌های مماشاتی نخواهد بود که در ممانعت از به قدرت رسیدن آلمان نازی، ناکام ماند یا نتوانست مانع درگرفتن پرهزینه‌ترین جنگ شود.»

خالد بن‌سلمان در بخش دیگری از این یادداشت تهران را به داشتن «بلندپروازی» در مساله هسته‌ای متهم کرد و نوشت که توافق هسته‌ای با ایران نتوانست از «بلندپروازی‌های توسعه‌طلبانه ایران» جلوگیری کند. پسر شاه عربستان همچنین نوشت: «ما همه به اتحاد در قالب راهبردی گسترده‌تر برای مقابله با رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران نیازمندیم، توافق هسته‌ای با ایران بخشی از سیاست مماشات با تهران بود.» سفیر سعودی همچنین نوشت که عربستان به حمایت از آمریکا تا حد توانش متعهد است. صرف‌نظر از موضع خود درخصوص خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ما همه اکنون باید برای ماموریت مهم‌تر تلاش کنیم و آن بازداشتن ایران و اتباعش از ادامه سیاست آشوب‌‌طلبی است.

طرح آشتی یا سیاست کاهش تنش

درخصوص اظهارات رئیس‌جمهوری ایران و رمزگشایی از اهداف روحانی در دادن سیگنال به طرف سعودی می‌توان آن را در دو هدف اصلی تبیین کرد. اینکه آیا دولت روحانی به‌دنبال برقراری روابط مجدد با عربستان و ترمیم مناسبات میان دو کشور است یا هدف رئیس‌جمهوری ایران کاهش تنش و تخفیف دادن بحران فراگیر میان دو کشور است. در این چارچوب باید گفت که به‌دلایل مختلف امکان وجود یک طرح و بسته مشخص برای بازسازی روابط با عربستان در شرایط موجود از سوی روحانی و تیم او وجود ندارد. شاید مهم‌ترین دلیل در تردید وجود چنین بسته‌ای به رویکرد عربستان در قبال ایران بر می‌گردد.

مقامات ارشد عربستان و در راس آنها محمد بن‌سلمان در شرایط کنونی هیچ‌گونه علامتی که مبتنی بر گرایش به مذاکره یا تخفیف دادن بحران با ایران باشد از خود نشان نداده‌اند و حتی به کرات شاهد افزایش اظهارات تند مقامات عربستان علیه ایران بوده و هستیم. مقامات عربستان به چند دلیل خواهان مذاکره با تهران نیستند. دلیل اول؛ امیدواری به رویکرد فراگیر ترامپ مبتنی بر مهار و فشار بر تهران و سد کردن نفوذ ایران در منطقه است. هزینه‌های کلانی که عربستان برای راضی کردن ترامپ برای فشار بر تهران خرج کرده است، نشانی از گفت وگو در خود ندارد. دلیل دوم؛ اعتقاد سعودی‌ها به بی‌فایده بودن مذاکره با تهران است. سعودی‌ها معتقدند در شرایط کنونی هرگونه مذاکره منجر به بقای ایران و برداشته شدن فشارها می‌شود و نباید در شرایط موجود که شاهد همگرایی میان آمریکا، اسرائیل، دولت‌های عربی بر وجود خطر ایران هستیم، مذاکره‌ای صورت بگیرد. درخصوص دلیل سوم عربستان برای تن ندادن به  مذاکره با ایران می‌توان به فقدان برگ برنده در نزد سعودی‌ها در شرایط موجود اشاره کرد. به‌زعم سعودی‌ها هرگونه مذاکره در شرایط موجود تاییدی بر نفوذ ایران در منطقه است، بنابراین باید ابتدا ایران را از وضعیت کنونی که دارای برتری نسبی است، عقب راند، آنگاه در شرایط ضعف با آن مذاکره کرد. این دلایل ما را به این پاسخ می‌رساند که هدف دولت روحانی بیشتر کاهش دادن آثار و دامنه‌های تنش موجود میان ایران و عربستان در منطقه است. به‌خصوص که این تنش از سوی بازیگران غربی، عربی و عبری در یک وضعیت همگرا قرار گرفته است و بیم آن می‌رود که شاهد ائتلاف فراگیر علیه ایران باشیم. اگرچه مشخص نیست روحانی با چه مکانیزم‌های مشخص و عملی خواستار تخفیف دادن تنش و بحران با عربستان است.

نگاه کارشناسان

دکتر سیدجواد صالحی استاد دانشگاه شیراز و پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» بر این اعتقاد است که هدف روحانی بیشتر کم‌کردن آستانه بحران در روابط دو کشور است و در شرایط کنونی، محتمل‌ترین و جدی‌ترین گزینه، تداوم منازعات با بهره‌گیری از ابزارهای هویتی، قومی، منطقه‌ای جنگ‌های نیابتی، رسانه‌ای، رقابت در اتحاد و ائتلاف‌سازی و تضعیف پرستیژ منطقه‌ای، ریسک افزایش هزینه‌های بازیگری در دستور کار سیاست خارجی طرفین قرار خواهد داشت. سیدجواد صالحی معتقد است که فارغ از واقعی بودن تهدیدات و توانمندی‌های عربستان در تقابل‌گرایی، در دوران ملک‌سلمان گزینه درگیر شدن و جنگ با ایران بسیار پررنگ شده است و انتشار گاه و بی‌گاه مذاکرات رهبران این کشور با مقامات ایالات‌متحده و اسرائیل، از تقویت این گزینه خبر می‌دهد. این استاد دانشگاه معتقد است که مقامات عربستان به‌خوبی واقفند که شروع جنگ شاید آسان باشد، اما پایان آن دیگر در دستان آنان نخواهد بود. ترس از مخاطرات جنگ همین‌طور باعث‌شده تا آنها براتحاد و ائتلاف با آمریکا و اسرائیل به‌طور آشکار و پنهان متمرکز شوند.

صباح زنگنه نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری ‌اسلامی نیز با تاکید بر اینکه داشتن روابط حسنه با همه کشورهای همسایه یک اصل عقلایی است، معتقد است ایران و عربستان سعودی برای مذاکره با یکدیگر نباید پیش‌شرط قائل شوند و در همین چارچوب باید تلاش کنند که اختلافات‌شان را پشت میز مذاکره حل کنند، چراکه شرایط کنونی منطقه می‌طلبد که کشورهای حاضر در این منطقه جغرافیایی با یکدیگر روابط حسنه‌ای داشته باشند. قاسم محبعلی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امورخارجه نیز با پرداختن به اظهارات روحانی مبنی بر اصلاح روابط با عربستان گفت: حداقل در ظاهر که اظهارات رئیس‌جمهوری خود یک نشانه است، اما در طرف عربستانی دست‌کم در بیان آنها چنین نشانه‌ای دیده نمی‌شود. محبعلی با بیان اینکه این موضوع به تحولات یمن و دیگر کشورها هم بستگی دارد، افزود: «اگر ایران تلاش کند روابط خود را با همسایه‌ها به‌خصوص عربستان و امارات بهتر کند، فشارهای بین‌المللی را کاهش خواهد داد؛ زیرا یکی از موضوعاتی که باعث شده کشورهای دیگر مانند آمریکا از آن بهره‌برداری کنند، همین روابط نامناسب ما با کشورهای همسایه است.»


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 45


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 02 مرداد 1397 ] [ 8:58]
تاریخ
چند روز قبل از دور اول تحريم‌ها :

احتمال مذاکره ایران و آمریکا در سنگاپور با حضور ظریف و پمپئو

با توجه به حضور همزمان وزیر امور خارجه ایران و وزیر امور خارجه آمریکا در سنگاپور، این امکان وجود دارد که این دو مقام درباره تحریم ها گفت و گو کنند.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق، 8 مرداد ممکن است موعد ملاقاتی باشد که فعلا به شاید وقتی دیگر موکول شده است؛ ملاقات احتمالی ظریف و مایک پمپئو،.

اگرچه احتمال انجام این ملاقات را باید 50 - 50 توصیف کرد اما نباید از نظر دور داشت که فشار برای انجام چنین ملاقاتی کم نیست.

هفته آینده وزرای خارجه ایران و آمریکا حضوری هم‌زمان در سنگاپور دارند. ظریف در این شبه‌جزیره حضور می‌یابد تا یک توافق همکاری با جنوب شرق آسیا را امضا کند.دیروز روحانی با نامه‌ای پیوستن ایران به اجلاس آسه‌آن را ابلاغ کرد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 36


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 01 مرداد 1397 ] [ 14:54]
تاریخ
آخرین مطالب ارسالی
چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
علل افت سریع و شدید امروز شاخص و پیش بینی روند معاملات فردا تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
سه احتمال برای آینده سهام شرکت های کوچک و بزرگ و رالی ادامه‌دار بورس تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
پیش بینی روحانی از رشد اقتصادی ۹۸ و خوش بینی به بازگشت آمریکا به برجام تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
عوامل رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص در یک ماه و پیش بینی مثبت به چند دلیل تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
«راهبی که فراری اش را فروخت» و داستانی واقعی که زندگی میلیون ها نفر را متحول کرد تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
مختصری از کتابِ «بیندیشید و ثروتمند شوید» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
چرا باید این کتاب را بخوانید : «هنر جنگ» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
خط مقاومت مهم ۳۱۰ هزار واحدی شاخص و تحلیل تکنیکال آینده تاریخ : جمعه 17 آبان 1398
قیمت جدید شیر و ۱۴ محصول لبنی ابلاغ نشده / قیمت پیشنهادی دامداران تاریخ : دوشنبه 06 آبان 1398
صفحات سایت
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 8551
کل نظرات کل نظرات : 367
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 28
تعداد اعضا تعداد اعضا : 83

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 435
باردید دیروز باردید دیروز : 379
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 2
بازدید هفته بازدید هفته : 2,538
بازدید ماه بازدید ماه : 2,538
بازدید سال بازدید سال : 62,473
بازدید کلی بازدید کلی : 956,419

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 3.138.125.36
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir