')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://endbourse.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

آموزش و سیگنال خرید وفروش در بورس

جدیدترین اخبار بورس,سهام,و آموزش

banner
کدام سهم تا پایان سال 2 برابر می شود؟
جستجوگر پیشرفته



با معرفی شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس و ایستادن در اولین نوبت عرضه اولیه ۱۰ درصدی، شرکت پردازش اطلاعات مالی مبنا توضیحاتی درباره سهم ۳ بازار،نسبت های مالی و عملکرد ۹۶ ارائه کرد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس هفته گذشته توسط مدیران و نماینده سهامدار عمده به فعالان بازار سرمایه معرفی شد تا به عنوان ششمین عرضه سال در اولین نوبت عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام باشد.

دراین راستا شرکت پردازش اطلاعات مالی مبنا درباره سهم 3 بازار شیر،دام، زراعی،نسبت های مالی و عملکرد سال گذشته این شرکت 32.5 میلیارد تومانی بررسی های را در قالب نمودار ارائه کرد.

طبق بررسی ها، "زپارس" از بازار شیر دارای سهم 6.24 درصدی است و در مقابل رقبای فرابورسی شامل کشاورزی و دامپروری مگسال با سهمیه 18.04 درصدی، کشت و دام قیام اصفهان 32.77 درصدی، دامداری تلیسه نمونه دارای سهم 23.01 درصدی و کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان دارای سهم 19.94 درصدی از این بازارهستند.این امار نشان می دهد شرکت مذکور در حوزه تولید شیر فعالیت کمرنگی نسبت به سایر رقبا داراست.

 درحالی که سهم این شرکت از بازار شیر از مابقی شرکت های حاضر در بازار سرمایه کمتر است اما سهم ان از بازار زراعی 86.14 درصد در برابر"زمگسال" با سهم 9.27 درصدی و"زقیام" با سهم 3.59 درصدی است که به نظر می رسد این سهم از بازار به تولید انحصاری ذرت رقم 704 و محصولات استراتژیک همانند گندم،جو و کلزا برمی گردد.

همچنین از میان ۶ شرکتی حاضر در بازار سرمایه سهم "زپارس" از بازار دامی 2.39 درصد است که نسبت به شرکت های کشاورزی و دامپروری مگسال،شیر و گوشت زاگرس شهرکرد، کشت و دام قیام اصفهان، دامداری تلیسه نمونه و کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان کمترین سهم نسبت به حدود هزار راس گاو دوشا است.

نسبت های مالی

عملکرد سال مالی گذشته منتهی به آذر

انتهای پیام


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 52


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 01 مرداد 1397 ] [ 12:18]
تاریخ
 آینده مبهم شاخص دلار، روند آتی طلا را نیز گنگ کرده است. مسیر چند ماه اخیر دلار از رشد محدود شاخص حکایت دارد؛ اما تغییر نگرش و عقب‌نشینی ترامپ از برقراری دلار قوی، آینده شاخص را کاهشی نشان می‌دهد. چنانچه ترامپ بتواند دلار ضعیف را به فضای اقتصادی آمریکا بازگرداند، اونس قادر به صعود خواهد شد. تحقق این حالت درست پس از اظهارات اخیر ترامپ، به رشد قابل توجه اونس منتهی شد که همزمان با افت شاخص دلار ثبت شد.
 

۲ سناریو برای دلار-طلا

اونس طلا در آستانه ثبت چهارمین ماه کاهشی خود در سال جاری میلادی است. فلز زرد برای اولین بار در سال جاری میلادی چهار ماه افت متوالی را پشت سر گذراند تا نگاه‌ها بیش از پیش به سوی بحران طلا جلب شود. در هفته‌ پیش‌رو براساس گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌های تحلیلگران، خبرگزاری‌ها و بازارسازان فلز گرانبها، قرار است هفته زیان‌باری برای این فلز زرد رقم بخورد. کارشناسان علت تضعیف طلا را بیشتر به روند رشد شاخص دلار مربوط می‌دانند. افزایش احتمال رشد نیم درصدی نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، همانند پتک محکمی است که اجازه صعود طلا را سلب کرده است. اظهار نظر‌ اخیر سکاندار فدرال رزرو آمریکا نیز علامت افزایش نرخ بهره با متد تدریجی را مخابره کرد که تقویت دلار را به همراه خواهند داشت. بنابراین فشار وارد بر طلا همچنان به قوت خود باقی است. با این حال، دونالد ترامپ بار دیگر با اظهارنظر جنجالی جدید خود درباره نارضایتی نسبت به شدت رشدنرخ بهره و متهم ساختن چین و اروپا به تضعیف تعمدی نرخ ارز، سیگنال گرایش دولت آمریکا به تضعیف دلار را مخابره کرد. شاخص دلار که در قله یک‌ساله خود به سر می‌برد، پس از این سخنرانی یکی از بدترین کاهش‌های سال جاری میلادی را به ثبت رساند. به این ترتیب، تحلیلگران دیگر نمی‌توانند به صعود مداوم شاخص دلار در آینده استناد کنند و دلار ممکن است ظرف هفته‌های آتی وارد مدار نزولی شود. در این حالت، طلای جهانی دیگر با سد مستحکم دلار مواجه نخواهد شد و قادر به جبران زیان قابل توجه سال جاری میلادی خود می‌شود.

چشم‌انداز کاهشی اونس

کیتکو در نظرسنجی هفتگی خود به نظرخواهی از دو گروه عمده می‌پردازد. گروه اول تحلیلگران خبره وال‌استریت و گروه دوم خرده‌فروشان فعال مین‌استریت هستند. نتیجه برآیند این دو نظرسنجی، روند کاهشی طلا در این هفته را نشان می‌دهد. کارشناسان وال‌استریت رای به تضعیف فلز زرد در هفته آتی داده‌اند. هجده تحلیلگر در نظرسنجی هفتگی وال‌استریت کیتکو شرکت کرده‌اند که ۹ نفر از آنها به روند کاهشی طلا در هفته آتی معتقد بودند. ۶ نفر از این کارشناسان روند صعودی و تنها ۳ نفر ثابت ماندن شرایط را برای فلز گرانبها در نظر گرفتند. شمار معامله‌گرانی که در نظرسنجی مین‌استریت شرکت کرده‌اند نیز به ۸۶۸ نفر می‌رسد که در مجموع ۵۱ درصد از آنها یعنی ۴۴۶ نفر رای به کاهشی بودن روند بازار اونس طلا دادند. در مقابل ۳۱۹ نفر از خرده‌فروشان که ۳۷ درصد از جامعه آماری را تشکیل می‌دادند، موضع کاهشی داشتند و ۱۰۳ معامله‌گر دیگر معادل ۱۲ درصد از کل شرکت‌کنندگان روند ثابت فلز زرد را برای هفته آینده در نظر گرفته‌اند. قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت با کاهش ۸/ ۰ درصدی روبه‌رو شد. در نظرسنجی هفته گذشته ۶۳ درصد کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند که قیمت طلا با کاهش روبه‌رو می‌شود. در سوی دیگر نیز ۴۴ درصد سرمایه‌گذاران بین‌المللی نیز به افزایش قیمت طلا رای داده بودند.

 

06-02

06-03


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 67


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 01 مرداد 1397 ] [ 8:59]
تاریخ
 روز گذشته، قیمت سکه و دلار با ادامه روند افزایشی وارد سطوح جدیدی شد. به گفته فعالان، بازار در روزهای اخیر بیشتر تحت‌تاثیر موج‌های خبری بوده است. در این شرایط، ممنوعیت فعالیت صرافی‌ها و غیرقانونی شدن معاملات در بازار آزاد موجب شده است اثر روانی اخبار بر قیمت‌های غیررسمی بیشتر شود. برخی کارشناسان پیشنهاد می‌دهند، بازارساز با عبور از سیاست‌های سلبی و خارج کردن بازار آزاد از فضای امنیتی، بازار دوم ارز را عمق بیشتری ببخشد تا اثرگذاری اخبار بر معاملات ارزی نیز کمتر شود.
 

دومین روز هفته، صحنه دوباره عبور از سطوح مقاومتی در ۲ بازار سکه و دلار بود. روز یکشنبه، سکه تمام بهار آزادیبه کانال ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رفت و قیمت دلار در بازار آزاد تا کانال ۸ هزار و ۹۰۰ تومان تا ساعت ۵ بعدازظهر صعود کرد. سکه و دلار روز شنبه به ترتیب از سطوح ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ۸ هزار و ۵۰۰ تومان عبور کرده بودند. به گفته فعالان، در روزهای اخیر بازار ارز کاملا به اخبار سیاسی حساس و به اصطلاح معامله‌گران «بازار خبری شده است». در این میان، در شرایطی که بیشتر معامله‌گران بازار در انتظار اخبار مثبت بوده‌اند که قیمت در واکنش به آن تعدیل شود، در روزهای اخیر خبرهایی در بازار برجسته شده‌اند که توانایی بالا بردن دامنه نوسان را داشتند. به‌عنوان مثال، خبرهایی مبنی بر احتمال کاهش فروش نفت ایران به کشورهایی چون هند، ژاپن و کره، این انتظار را در میان معامله‌گران ایجاد کرد که درآمدهای ارزی آینده کشور کاهش پیدا خواهد کرد. برخی از خبرها حاکی از آن بود که کشورهای یادشده به دلیل تحریم‌های آمریکا ممکن است واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند. با این حال، برخی فعالان باور دارند، معامله‌گران به دلیل ابهام‌های پیش رو در موقعیت خرید قرار گرفتند. از نظر آنها، معامله‌گران بیشتر در انتظار یک راهکار عملی و مشخص برای پایین آوردن نوسان از سوی سیاست‌گذار هستند. به باور آنها، تعیین راهکارهای جدید که قابلیت اجرایی شدن دارد، می‌تواند در کمترین حالت دامنه نوسان را کاهش دهد. در کنار این در شرایط فعلی ارزی در بازار وجود ندارد و در نبود سیاست‌گذار با معاملات محدود قیمت‌ها هیجانی می‌شوند. عده زیادی از کارشناسان باور دارند ادامه سیاست‌های سلبی همچنان می‌تواند منجر به ادامه نوسانات شود. سیاست‌هایی مانند ممنوعیت فعالیت صرافی ها، ممنوعیت فعالیت در بازار آزاد، دستگیری بازیگران ارز و سکه و ایجاد فضای امنیتی در بازار در ماه‌های اخیر نه‌تنها نتوانسته‌اند بازار را آرام کنند، بلکه برخی کارشناسان باور دارند به دامنه نوسان افزوده‌اند. این نوسانات با افزایش اخبار منفی در آستانه شروع تحریم‌ها شدت یافته‌اند.

در شرایطی که سیاست‌های سلبی در بازار جواب نداده است، به نظر می‌رسد بازارساز پولی باید روش‌های پیشین را کنار گذاشته و سیاست‌های جدیدی را اتخاذ کند. به گفته برخی کارشناسان، شرایط سیاسی آینده  ممکن است برای مردم عادی مشخص نباشد، ولی تا حد زیادی برای تصمیم‌گیران اصلی مشخص است. بنابراین سیاست‌گذار اقتصادی، با توجه به چشم‌اندازهای سیاسی که پیش روی خود می‌بیند، در حوزه‌های مختلف اقتصادی باید دست به طراحی بزند. طراحی‌های سلبی در گذشته بیشتر نااطمینانی را در بازار افزایش داد، حال آنکه بازار در شرایط فعلی به طراحی‌هایی نیازمند است که به بازار آرامش بدهد. تعمیق بازار دوم ارز و اطمینان بخشی به صادرکننده و وارد‌کننده می‌تواند یکی از گام‌های اولیه بازارساز باشد. به گفته برخی تحلیلگران، سیاست‌هایی مانند کنار گذاشتن صرافی‌ها از معاملات ارزی موجب شد که بازار غیررسمی با حجم معاملات اندک و عمق کم با افزایش نوسانات مواجه شود. همزمان سیاست‌های سلبی عمق بخشی به بازار رسمی را با مشکل مواجه کرده است. به نظر می‌رسد بازارساز باید ابزارهایی را در شرایط جدید انتخاب کند که بازاری ذیل سیاست‌های رسمی شکل بگیرد که در درجه اول حس اطمینان بیشتری را به صادرکنندگان و وارد‌کنندگان انتقال دهد و از سوی دیگر عمق بازار رسمی را بیشتر کند. بازار دوم ارز یکی از گام‌های ابتدایی برای اطمینان‌بخشی به بازار بود؛ ولی جالب آنکه بازارساز حتی قیمت‌ها و معاملات این بازار را به شکل مناسبی اطلاع‌رسانی نکرد تا در بازار غیررسمی نیز اثرات بیشتری را به ثبت برساند. کاهش عمق بازار غیررسمی موجب شده است که قیمت کوچک‌ترین معامله‌ای معیار معاملات بعدی شود. به گفته کارشناسان بازارساز باید با عبور از سیاست‌های سلبی رو به سوی سیاست‌های ایجابی بیاورد و با واقعی‌تر کردن خرید و فروش‌های ارزی دامنه نوسان را کاهش دهد. به نظر می‌رسد بازگشت صرافی‌ها به معاملات ارزی، گسترده‌کردن دامنه ورود صادرکنندگان به بازار دوم ارز و اطلاع‌رسانی دقیق معاملات این بازار از گام‌های ابتدایی ایجابی باشند. برخی معامله‌گران باور دارند، مسوولان در ماه‌های اخیر نتوانسته‌اند به شکل مناسبی از طریق دیپلماسی رسانه‌ای و اخبار انتظارات را تا حدی مدیریت کنند؛ به نظر می‌رسد، در روزهای آینده بازارساز بیشتر باید از طریق رسانه‌ها شرایط بازار ارز را برای فعالان شفاف کند و هم زمان سیاست‌گذار از لحاظ خبری تا اندازه زیادی قوی‌تر شود که بتواند جوسازی‌های خبری را تا حدی خنثی کند.

با این حال، اولین گام شاید عبور از سیاست‌های سلبی باشد. روز گذشته در ادامه سیاست‌های گذشته اخباری از دستگیری برخی دلالان ارزی منتشر شد. به گزارش خبرگزاری فارس، سردار اسکندر مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه نشست تخصصی بررسی راهکارهای مقابله با قاچاق و اخلال در بازار ارز اظهار کرد: مردم عزیز بدانند و مطمئن باشند که با اخلالگران بازار ارز و سکه به جد و قاطعانه برخورد می‌شود و تاکنون ۳۰۰ نفر از افراد موثر در ایجاد اختلال و بی‌نظمی در این حوزه شناسایی و دستگیر شده‌اند و پرونده‌های این افراد تکمیل یا در حال تکمیل شدن است. جانشین فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: برخی از شبکه‌ها و کانال‌های اجتماعی که به باندهای بزرگ و اخلالگران این حوزه مربوط هستند و التهاب آفرینی می‌کردند، مسدود و اعضای اصلی کانال‌های مزبور شناسایی و دستگیر شدند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 46


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 01 مرداد 1397 ] [ 8:58]
تاریخ

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه (اول مردادماه) یکی دیگر از سخنرانی‌های ضدایرانی خود را در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان انجام داد. 

این سخنرانی در حالی انجام شد که خبرگزاری «رویترز» یک روز قبل‌تر از فعال شدن طرحی در دولت آمریکا خبر داد که هدف آن انتشار هدفمند اطلاعات تحریف‌شده درباره جمهوری اسلامی با هدف ایجاد ناآرامی در ایران است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این کارزار، قرار است با ارائه اطلاعاتی که «بعضا اغراق‌شده‌ هستند یا با آنچه پیشتر به صورت رسمی اعلام شده تناقض دارند»، از مسئولان جمهوری اسلامی تصویری تیره و سیاه ترسیم کند. 

 

تام کاتن، سناتور ضدایرانی قبل از سخنرانی پامپئو خطاب به حاضران گفت: «وقتی پامپئو با شما باشد، هیچ وقت تنها نمی‌مانید.»

کاتن مدعی شد او و پامپئو کسانی بوده‌اند که در کنگره آمریکا «توافقات جانبی» ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کشف کرده‌اند. کاتن گفت که کنگره از برنامه‌های پامپئو علیه ایران حمایت می‌کند. 

بعد از سخنان کاتن، وزیر خارجه آمریکا برای سخنرانی روی سن حاضر شد و تلاش کرد تصویری سیاه از وضعیت ایران ترسیم کند. 

پامپئو مدعی شد امروز بسیاری ازآمریکایی‌ها در داخل ایران بازداشت یا مفقود شده‌اند. او گفت دولت ترامپ سرسختانه تلاش می‌کند تا آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران را به وطن برگرداند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با اشاره به تحریم مقام‌های ارشد ایران گفت: «ما از برخورد با حکومت ایران در بالاترین سطوح آن هراسی نداریم.»

وی گفت: «در زمینه سیاست خارجی، مأموریت حکومت برای صادر کردن ایدئولوژی انقلابی به تولید کارزار چنددهه‌ای خشونت و بی‌ثباتی در خارج از این کشور منجر شده است.» 

پامپئو مدعی شد: «شریکان ما در خاورمیانه از حملات سایبری ایران و رفتارهای تهدیدکننده این کشور در آب‌های  خلیج فارس به ستوه آمده‌اند...در واقع، متحدان اروپایی ما هم از تروریسم مورد حمایت حکومت ایران مصون نیستند.»

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد بیش از هزار نظامی آمریکا در اثر منفجر شدن بمب‌های کنار جاده‌ای ایرانی‌‌ها کشته شده‌اند.

پامپئو در بخش دیگری از سخنانش به اعدام «محمدرضا ثلاث» اشاره کرد اما بدون توضیح درباره اینکه او راننده اتوبوسی بود که در شب حادثه خیابان پاسداران در گلستان هفتم سه تن از مأموران نیروی انتظامی را زیر گرفت و به‌شهادت رسانده او را «یک مرد ساده، یک راننده اتوبوس و پدر دو فرزند» توصیف کرد. 

وی همچنین گفت: «گاهی اوقات اینطور به نظر می‌رسد که دنیا حساسیتش را نسبت به استبداد حکومت در داخل و کارزار خشونتش در خارج از دست داده است، اما ایرانی‌های مغرور درباره تخلفات حکومتشان ساکت نیستند و آمریکا در دوران رئیس‌جمهور ترامپ هم ساکت نخواهد بود.»

پامپئو در ادامه تصریح کرد: «در حال حاضر، ایالات متحده به یک کارزار مالی و دیپلماتیک برای قطع منابع مالی مورد استفاده حکومت ایران برای غنی کردن خودش و حمایت از نابودی و مرگ رو آورده است.»

 

وی گفت: «تعهد داریم بیشترین فشار را بر حکومت برای جلوگیری از تولید ثروت و انتقال آن اعمال کنیم و این کار را انجام خواهیم داد. هسته این کارزار را اعمال مجدد تحریم‌ها علیه بخش انرژی و بانکی ایران تشکیل می‌دهد. تمرکز ما همکاری با کشورهای واردکننده نفت خام ایران برای رساندن این واردات به کمترین مقدار و نزدیک صفر تا ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) است.»

پامپئو اضافه کرد: «ما از همه کشورها -تمام کشورهایی که از رفتارهای مخرب جمهوری اسلامی به تنگ آمده‌اند- می‌خواهیم به کارزار فشار ما بپیوندند.»

وی گفت: «چهل سال است که مردم ایران از رهبرانشان شنیده‌اند که آمریکا شیطان بزرگ است. تصور نمی‌کنیم آنها دیگر علاقه‌ای به شنیدن اخبار جعلی داشته باشند.»

او سپس به تشریح برنامه دولت ترامپ برای راه‌اندازی جنگ نرم علیه ایران پرداخت و گفت دولت آمریکا در حال راه‌اندازی یک کانال ۲۴ ساعته فارسی‌زبان برای پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و فعالیت در فضای دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی است.

پامپئو در ادامه اظهاراتش تقسیم‌بندی میانه‌رو-تندرو در ایران را رد کرد و گفت: «برخی نگران هستند مقابله با جمهوری اسلامی به میانه‌روها لطمه می‌زند، این به اصطلاح میانه‌روها در ایران، هنوز انقلابیون اسلامی با اهداف ضدآمریکایی و غرب‌ستیزانه هستند.» وی مدعی شد توافق هسته‌ای نتوانست مقام‌های ایران را میانه‌رو کند. 

پامپئو گفت دولت ترامپ از تمامی فرصت‌ها برای مطرح کردن «تخلفات حقوق بشری ایران» استفاده خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: «همان‌طور که ترامپ گفته ما مایل به گفت‌وگو با رژیم ایران هستیم، اما رهایی از فشارهای آمریکا تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که ما شاهد تغییرات ملموس، قابل اثبات و ادامه‌دار در سیاست‌های تهران باشیم.»

پامپئو در بخش پرسش و پاسخ، در پاسخ به سوالی درباره اینکه آشتی با ایران در چه شرایطی ممکن است گفت: «این همیشه ممکن است. رئیس‌جمهور [ترامپ] این را روشن کرده که این را [گفت‌وگو با ایران را] دوست دارد و از آن استقبال می‌کند.»

وی در ادامه گفت: من سه سفر به پیونگ‌یانگ کرده‌ام- رژیمی که رفتارش با مردمش طوری بوده که آزادی‌ها را از آنها سلب کرده است. رئیس‌جمهور گفته اگر ما بتوانیم این تغییر را به وجود بیاوریم و کاری کنیم که حکومت، تصمیم‌های راهبردی درباره ضمانت بهزیستی خودش و مردمش بگیرد، ما آماده گفت‌وگو هستیم.»

پامپئو تأکید کرد: «رئیس‌جمهور بیش از یک بار گفته که آماده است این اتفاق با مسئولان در ایران هم بیفتد، اما چنین رویدادی تا وقتی که شاهد تغییرات ملموس، مشهود و بازگشت‌ناپذیر  در حکومت ایران نباشیم رخ نخواهد داد. من امروز هنوز شاهد چنین تغییراتی نیستم، اما به امید زنده‌ام.»

انتهای پیام/ 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 59


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 01 مرداد 1397 ] [ 8:55]
تاریخ
خبری مبنی بر توافق صنف پتروشيمي با بانك مركزي منتشر شد؛ در این توافق مقرر شده تا ٣٠٪؜ از ارز حاصل از صادرات در اجراي طرح توسعه صرف شود و الزامي به عرضه اين بخش از ارز حاصل از صادرات در سامانه نيما نيست.
در همین خصوص حسن تاجیک، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی به «بورس آنلاین» می‌گوید: در این تفاهم باید مشاهده کرد که نقش بانک مرکزی تا چه اندازه است. علاوه بر این، سامانه نیما هم کارساز نیست. به همین علت اقدام به صدور این بخشنامه کرده‌اند تا نقش مسکن را ایفا کند.
تاجیک با اشاره به اینکه این بخشنامه برای همه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع پایین دستی نفت نیست، عنوان کرد: بلکه گروه پتروشیمی‌ها که با بانک مرکزی ارتباط داشتند، اقدام به مذاکره با بانک کردند تا این معافیت را برای آنها قائل شود. وقتی هرکسی تنها برای حل مشکل خودش با بانک مرکزی وارد رایزنی می‌شود به این معنی است که این سیستم بیمار است.
وی با اشاره به اینکه این اقدامات هم در حکم همان مسکن است، عنوان کرد: این بخشنامه غیرکارشناسی است و مسئولان بانک مرکزی به ضرر تولید کنندگان و صادرکنندگان کلیه صنایع پایین دستی نفت عمل می‌کنند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با بیان این مطلب که این دستورالعمل برای همه صنایع پایین دستی نفت عمومیت ندارد، تصریح کرد: چون رئیس صنف پتروشیمی ارتباطاتی دارد و با اعضای مجلس و دولت در تماس است، می‌تواند درخواست خود را مطرح کند، اما این تلاش را صرفا برای گروه خودش انجام می‌دهد و هیچ ارتباطی با سایر گروه‌ها و تولید کنندگان این حوزه ندارد.
تاجیک در پایان خاطرنشان کرد:‌این مسئله همانند همان رایزنی برای کاهش نرخ خوراک بر اساس دلار 3800 تومانی بود که همه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نتوانستند از آن منتفع شوند.

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 45


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 31 تیر 1397 ] [ 22:19]
تاریخ
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: دولت ترامپ در 1.5 سال‌‌ گذشته تلاش کرده ارتش آمریکا را وادار به تهاجم نظامی کند،برهمین اساس نیروهای مسلح با تمام توان باید پشتوانه دفاع از مردم و نظام باشند.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، محمد باقری در جلسه شورای راهبردی خدمت‌رسانی به رزمندگان گفت: امروز نظام در معرض شدیدترین تحریم‌ها و تهدید‌ها قرار دارد و رفتار دشمن قابل پیش‌بینی نیست.

وی افزود: دولت ترامپ در ظاهر حرفی از تهدید نظامی نمی‌زند اما براساس اطلاعات دقیقی که وجود دارد در 1.5 سال‌‌ گذشته تلاش کرده ارتش آمریکا را وادار به تهاجم نظامی کند.پیشانی تهدید دشمن، تحریم‌های اقتصادی است اما انواع تهدیدات می‌تواند وجود داشته باشد و نیروهای مسلح با تمام توان باید پشتوانه دفاع از مردم و نظام باشند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 69


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 31 تیر 1397 ] [ 22:19]
تاریخ
ترامپ با هدف افزایش فشارهای اقتصادی و سیاسی بر ایران اقدام به تشکیل کمپین کرد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به از رویترز ، دولت ترامپ با هدف افزایش فشارهای اقتصادی و سیاسی بر ایران اقدام به تشکیل کمپینی کرده که شامل سخنرانی‌ها و ارتباطات آنلاین و برای تحریک ناآرامی‌ها و توقف برنامه هسته‌ای و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه است.

این کمپین توسط مایک پمپئو و جان بولتون حمایت می‌شود و در راستای برنامه ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران است.

در این کمپین از اطلاعات اغراق‌آمیز و یا اطلاعاتی که با اعلام‌های رسمی پیشین (اغلب از سوی مقامات قبلی آمریکا) تناقض دارند برای ارائه تصویری سیاه از ایران استفاده می‌شود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 50


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 31 تیر 1397 ] [ 11:27]
تاریخ
معاون پژوهشی پولی و بانکی بانک مرکزی در اظهار نظری عجیب ، نقش نقدینگی در تحولات و التهابات چند ماه اخیر بازار‌هارا انکار کرد و گفت: آمریکا منشاء التهابات ارز و سکه است.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمید زمان زاده با بیان اینکه نرخ رشد نقدینگی در سال های اخیر در دولت های یازدهم و دوازدهم در مجموع در محدوده کمتر از 25 درصد بود در حالی که رشد نقدینگی در سال های پیش از آن بالاتر بود، گفت: با توجه به این موارد سطح نقدینگی حدود 1600 هزار میلیارد تومان فعلی عجیب و غریب نیست. معمولا در هر دولتی نقدینگی پس از 4 سال دو برابر شده است. بنابراین نقدینگی و کنترل نکردن آن، عامل التهابات اخیر بازار نبوده است.

وی با بیان اینکه منشاء التهابات اخیر در بازار پولی نیست، افزود: مسائلی مانند تحریم ها، رکود اقتصادی و کاهش درآمد نفتی موجب شد تا نرخ های سود بانکی افزایش یابد و این موضوع موجب ایجاد تورم انباشته شد اما این تورم بیشتر از 10 تا 15 درصد نخواهد بود و این موضوع ظرفیت ایجاد افزایش 100 درصدی را در بازار ارز و یا دیگر بازارها نداشت.

این مقام مسئول ادامه داد: منشاء جهش نرخ ارز و سکه، تحریم های جدی احتمالی آمریکا است و بسیاری افراد با احتمال کسب سودهای آتی وارد بازار ارز و سکه شدند.نباید آدرس اشتباه بدهیم و عامل اصلی التهابات اخیر در بازار ارز، سیاست های پولی و نقدینگی و یا نحوه مدیریت آن نبوده است.

زمان زاده گفت: برای هدایت نقدینگی، ابتدا باید بازار ارز را مدیریت کنیم و کاهش دستوری نرخ ارز اشتباه است بلکه باید سعی کنیم ارز را در نرخ های بالا تثبیت کنیم به نحوی که فعالان اقتصادی و مردم به این نتیجه برسند که بازار ارز بازدهی چندانی ندارد در نتیجه ثبات ارز در نرخ های بالاتر برای مدیریت نقدینگی بهتر از کاهش دستوری نرخ ارز است.

انتهای پیام


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 59


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 31 تیر 1397 ] [ 11:27]
تاریخ
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته درشروع هفته کاری خود با رشد شاخص کل همراه شد. افت قیمت‌ها در هفته گذشته و دورنمای تغییر در نرخ ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی و اعلام حمایت وزیر اقتصاد از بازار سرمایه موجب شد تا اکثر نمادهای بازار با رشد قیمت همراه شوند. این در حالی بود که بازار دیروز و امروز یکشنبه با ترافیک سنگین برگزاری مجامع مواجه است. در این شرایط و در غیاب شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادها شاخص بورس توانست با رشد ۵۱۹ واحدی معادل( ۵/ ۰ درصد) مجدداد کانال ۱۰۸ هزار واحدی را پس بگیرد.در بازاردیروز نمادهای هلدینگ خلیج فارس، همراه اول، پتروشیمی‌جم، گروه بهمن و سرمایه‌گذاری سایپا بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص کل را رقم زدند. شاخص کل هموزن نیز با ۱۱۴واحد رشد معادل بیش از ۶/ ۰ درصد به رقم ۱۸هزار و ۴۰۴واحد رسید.
 

در گروه انفورماتیک، ایران ارقام از برنده شدن در مناقصه ۲۵۰ خودپرداز پست بانک خبر داد. براساس این گزارش، «مرقام» ۵۰میلیارد تومانی از برنده شدن در مناقصه عمومی دو مرحله‌ای مربوط به خرید، نصب، پشتیبانی ۲۵۰ خودپرداز پست بانک خبر داد و اعلام کرد: در حال تبادل مدارک و طی مراحل انعقاد قرارداد است. در گروه کانی غیرفلزی نیز پشم شیشه ایران نیز در اطلاعیه‌ای از مزایده فروش ساختمان این شرکت خبر داد. براساس اعلام «کپشیر» مزایده یکی از ساختمان‌های اداری واقع در خیابان مطهری تهران به متراژ ۱۷۷۶ متر و به ارزش پایه ۵/ ۲۰ میلیارد تومان انجام شده است که نتیجه آن به زودی مشخص خواهد شد.

در گروه غذایی دیروز تولیدکنندگان روغن افزایش ۹ تا ۱۶ درصدی محصولات خود را اعمال و نسبت به عرضه محصولات آن هم با قیمت‌های جدید اقدام کرده‌اند. به‌عنوان نمونه روغن یک لیتری یکی از شرکت‌های روغن از ۵۳۰۰ تومان به ۵۷۵۰ تغییر کرده است. شرکت دیگری قیمت روغن سرخ‌کردنی خود را از ۴۳۰۰ تومان به ۴۸۰۰ تومان رسانده است. برخی شرکت‌ها هم افزایش ۱۶ درصدی قیمت را اجرا و مطابق با آن روغن یک لیتری خود را از ۵۳۰۰ تومان با قیمت ۶۱۵۰ تومان به فروش می‌رسانند.

در گروه غذایی همچنین رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور گفت: مصوبه قیمت شیر خام مربوط به ۵ تیر است و در جلسه هفته گذشته اصلا حرفی از شیر و لبنیات نبود. سید‌احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور در گفت‌وگو با «ایلنا» درخصوص اخبار منتشر شده در مورد تصمیم ستاد تنظیم بازار بر عدم افزایش قیمت شیر خام اظهار کرد: قیمت شیرخام و لبنیات در دستور کار ۵ تیرماه این ستاد بود که مقرر شد قیمت شیرخام و لبنیات ۱۰ درصد افزایش یابد و قیمت ۱۵۷۰ تومان در ابتدا برای شیر خام پیشنهاد شد اما وزیر جهاد کشاورزی آن را نپذیرفت.مقدسی در رابطه با دلیل وزیر جهاد کشاورزی برای مخالفت با قیمت ۱۵۷۰ تومانی برای شیر‌خام خاطرنشان کرد: وزیر جهادکشاورزی با این قیمت مخالف بود و دلیل این موضوع بالاتر بودن قیمت شیر در کارخانه‌ها بود. طبق نظر وی قیمت شیرخام بیشتر از ۱۵۷۰ تومان خواهد شد. رئیس انجمن صنفی گاوداران تصریح کرد:‌قیمت ۱۵۷۰ تومان با مخالفت مواجه شد، اما تصمیم بر افزایش تا ۱۷۰۰ تومان است.

در گروه تجهیزات مدیرعامل شرکت گروه مپنا گفت: اگر وزارت نفت تشخیص دهد و دعوت کند،مپنا این آمادگی را دارد که سهم توتال را در فاز ۱۱ پارس جنوبی در اختیار بگیرد. عباس علی‌آبادی مدیرعامل شرکت مپنا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: با پتانسیل‌های داخلی از جمله مپنا می‌توانند اجرای بخش قابل توجهی از برنامه‌هایوزارت نفت را در این اوضاع و احوال به‌عهده بگیرند، کما اینکه در دوران تحریم، فازهای پارس جنوبی را با توان داخلی توسعه داد، پیشرفت بسیار خوبی هم در آنها داشت و در دوره اخیر هم این فازها تکمیل شد. در گروه فلزی دیروز فولاد مبارکه در مجمع خود با تقسیم سود ۲۵۰ریالی مواجه شد. در گروه تصفیه نفت نیز نفت اصفهان تنها به تقسیم ۳۰۰ریال به ازای هر سهم بسنده کرد.  در این مجموع بازار دیروز، بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۴۶میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۰۴میلیارد تومان بالغ شد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 67


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 31 تیر 1397 ] [ 8:59]
تاریخ
 روز گذشته سکه و دلار رکوردهای جدیدی را ثبت کردند؛ سکه به بالای مرز ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رفت و دلار بیشترین قیمت از اوایل تیرماه را به ثبت رساند. برخی فعالان، صعود قیمتی در بازارهای نقدی را ناشی از سیگنال بازار آتی سکه دانستند. آنها باور داشتند صعودهای پیاپی قیمت در بازار آتی سکه و لمس نقطه ۳ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان برای سررسید دی‌ماه، انتظارات بازیگران بازار نقدی سکه و دلار را تحت‌تاثیر قرار داده است. در مقابل عده دیگری معتقدند انتظارات افزایشی متاثر از اثر روانی نزدیک شدن به مرحله اول تحریم‌هاست.
سیگنال انتظارات به بازار نقدی

پنجمین جلسه «شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی» دیروز با حضور سران قوا برگزار شد که خروجی آن عمدتا حول‌ محور مساله «مدیریت نقدینگی» می‌چرخید. «تصفیه مطالبات بانک مرکزی از شرکت‌های تعاونی و موسسات غیرمجاز»، «پرداخت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی» و «واگذاری دارایی‌ها و سهام تحت مالکیت دولت» از جمله سه تصمیم اصلی موردهدف این جلسه بوده است. بررسی تاریخی اقتصاد ایران نشان می‌دهد که در ۴ دهه گذشته سطح نقدینگی به‌طور متوسط هر سال ۲۶ درصد رشد داشته است، به همین دلیل امروزه همه کارشناسان متفق‌الرای هستند که ریشه اصلی آشفتگی‌ در بازارهای مختلف در دوره‌های گذشته و در مقطع جاری «رشد نقدینگی پایدار در دهه‌های اخیر» و «افزایش نقدینگی سیال در سال‌های گذشته» بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد «تامین پروژه‌ها و مخارج دولت» و «مسایل ترازنامه‌ای بانک‌ها» دو منبع اصلی رشد نقدینگی در دوره‌های اخیر بوده است. به‌علاوه اگرچه برخی نقدینگی در سال‌های اخیر را به اقتضای زمان و ناملایمات بانکی و یک عامل اجتناب‌ناپذیر نسبت داده‌اند؛ اما بررسی تجربه آمریکا در خلال بحران مالی نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور با وجود اینکه بحران را از طریق پایه پولی حل کرد، اما نقدینگی به‌طور کامل کنترل و تورم نیز تماما مهار شد.

سه خروجی جلسه

پس از آنکه ریشه واحد آشفتگی‌ در بازارهای مختلف دوره اخیر در محافل مختلف و از سوی صاحب‌نظران به نقدینگی سیال موجود در بازار وصل شد، اینبار مساله مدیریت نقدینگی در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی مورد تمرکز قرار گرفت. پنجمین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست رئیس‌جمهور و با حضور سران قوا برگزار شد که خروجی آن چند اقدام در حیطه مدیریت سیاست‌پولی بود. در این جلسه که دیروز برگزار شد، پس از بررسی گزارش ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره وضع نقدینگی، مقرر شد مطالبات بانک مرکزی از شرکت‌های تعاونی و موسسات غیرمجاز در کوتاه مدت براساس روش‌های مصوب تصفیه شود. درخصوص تصفیه دیون بانک‌ها به بانک مرکزی نیز در دوره زمانی محدود و با نظارت هیاتی متشکل از نمایندگان سه قوه تصمیماتی اتخاذ شد تا بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی پرداخت شود. همچنین براساس مصوب جلسه، ‌وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است تمام یا بخشی از سهام و دارایی‌های تحت مالکیتدولت را در چارچوب روش‌های جاری یا در قالب «صندوق سرمایه‌گذاری معامله‌پذیر» با مکانیزم‌های تشویقی و با رعایت سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در بورس واگذار کند.

سایه نقدینگی بر بازارها

از سال ۱۳۵۳ تا سال گذشته نقدینگی به‌طور متوسط هر سال حدود ۲۶ درصد و پایه پولی نیز به‌طور متوسط حدود ۲۳ درصد رشد داشته است. در حالی که براساس رابطه مقداری پول انتظار می‌رفت در بلندمدت سطح قیمت نیز به همین مقدار رشد می‌کرد اما بررسی گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در این بازه زمانی بلند‌مدت متوسط رشد تورم حدود ۱۸ درصد بوده است. به این معنی که بخشی از نقدینگی موجود به تورم کالاها و خدمات منجر نشده و در جریان تبدیل به تورم در محلی قفل شده است. اگرچه بخشی از این شکاف را می‌توان به تغییرات سال پایه در خلال زمان نسبت داد، اما نقش عوامل قفل‌کننده نقدینگی اجتناب‌ناپذیر است. هجوم بخشی از نقدینگی به سمت بازارهای دارایی‌های سرمایه‌گذاری، افزایش سرعت گردش پول و افزایش نسبت شبه‌پول به پولبخشی از این شکاف را توضیح می‌دهد. بنابراین اینکه تورم در بلندمدت در اقتصاد ایران دو رقمی بوده و بازار دارایی‌ها به‌طور مقطعی آشفته می‌شوند از نقطه‌نظر نقدینگی نه‌تنها مساله عجیبی نیست بلکه کمتر از مقدار موردنظر نیز اتفاق افتاده است، بنابراین در این مقطع این سوال مطرح می‌شود که سرچشمه رشد این نقدینگی کجاست و چرا سیاست‌گذار قدرت مهار آن را ندارد؟ عموما نقدینگی از دو کانال «فشارهای بودجه‌ای دولت» و «ترازنامه بانک‌ها» وارد جریان اقتصاد می‌شود؛ به‌طوری‌که در مقاطعی دولت به‌منظور پوشش پروژه‌های عمرانی و گاهی به‌منظور پوشش مخارج جاری خود سیستم بانکی را وادار به افزایش عرضه پول می‌کند. در طرف مقابل، بانک‌ها نیز به‌منظور تداوم فعالیت خود تسهیلات ارائه کرده که اگر نسبت عدم بازگشت این تسهیلات افزایش یابد، حجم نقدینگی نیز متناسبا افزایش خواهد یافت. نقدینگی رشد یافته در دولت قبل به‌منظور پوشش مسکن‌مهر و سایر طرح‌ها را عموما به منشا بودجه‌ای دولت نسبت می‌دهند، در طرف مقابل نقدینگی در سال‌های اخیر را عمدتا به آشفتگی در ترازنامه بانک‌ها نسبت می‌دهند. افزایش نسبت مطالبات معوق در سال‌های اخیر، بخشش‌های معوقات بانکی و تخفیف‌هایی روی این مطالبات همه از عواملی است که رشد نقدینگی در سال‌های اخیر را توضیح می‌دهند. امروزه برخی سیاست‌گذاران رشد نقدینگی در سال‌های گذشته را اجتناب‌ناپذیر و به‌منظور پوششخطرات بانکی الزامی می‌دانند. این در حالی است که تجربه کشورهای خارجی نشان می‌دهد که برخی از این کشورها بحران بانکی را با گذر صحیح از نقدینگی پشت‌سر گذاشتند. شاید ملموس‌ترین تجربه را بتوان به اقتصاد آمریکا در خلال بحران مالی نسبت داد که هزینه درمان بحران از طریق پایه پولی پرداخته شد، اما نقدینگی نه‌تنها افزایش نیافت بلکه بالنسبه کاهش رشد را تجربه کرد.

معمای افزایش پایه پولی آمریکا

بررسی سیستم اقتصاد کلان آمریکا نشان می‌دهد که در سال‌های پس از بحران مالی بزرگ سیستم پولی این کشور روند به ظاهر متناقضی را تجربه کرده است. این تناقض مربوط به روند رشد پایه پولی و تورم در سال‌های پس از بحران مالی در این کشور است. این روند به ظاهر متناقض را می‌توان در بررسی اقتصاد کلان این کشور در دو بازه ۴ ساله قبل و بعد از سال ۲۰۰۷ به تصویر کشاند. در چهار سال قبل از ۲۰۰۷ روند هر سه متغیر پایه پولی، نقدینگی و تورم ملایم بوده است. اما در ۴ سال بعد از ۲۰۰۷ ، در حالی که پایه پولی رشد جهشی داشته اما نقدینگی و تورم به‌طور کامل مهار شده است. پایه پولی در ۵ سال منتهی به ۲۰۰۷ به‌طور متوسط هر سال کمتر از ۵ درصد رشد داشته و به‌طور کلی در این بازه زمانی حدود ۱۴ درصد رشد داشته است. رشد نقدینگی یا Broad Money آمریکا نیز در این مدت حدود ۴۰ درصد بوده است. در طرف مقابل، شاخص قیمت در این بازه زمانی به‌طور متوسط حول ۳ درصد رشد داشت. اما بعد از سال ۲۰۰۷ پایه پولی در آمریکا با سرعت قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافت. پایه پولی در سال ۲۰۰۸ حدود ۱۰۰ درصد، در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۵ درصد و در سال ۲۰۱۱ حدود ۳۶ درصد رشد یافت. برآیند این رشد باعث شد تا در ۴ سال بعد از ۲۰۰۷ پایه پولی ۲۳۰ درصد رشد کند، این در حالی است که در ۴ سال قبل از این سال، پایه پولی کمتر از ۱۴ درصد افزایش یافته بود. با وجود این رشد پایه پولی، در ۴ سال دوم نه‌تنها تورم افزایش نیافت بلکه سرعت رشد شاخص قیمت نسبت به بازه ۴ ساله اول نیز کاهش یافت. مهم‌ترین علت را می‌توان به جریان تبدیل پایه پولی به نقدینگی نسبت داد؛ به‌طوری‌که در این چهار سال نقدینگی تنها حدود ۱۳ درصد رشد کرد. بنابراین در حالی که در بازه ۴ سال دوم پایه پولی به میزان چشمگیری افزایش یافته اما نرخ رشد نقدینگی و تورم در این بازه نسبت به بازه ۴ سال اول مهار شده است. می‌توان گفت پایه پولی در مسیر تبدیل به نقدینگی مهار شده و رشد جهشی آن به نقدینگی تبدیل نشده است. مسیر تبدیل پول به نقدینگی از طریق شاخص «ضریب تکاثر نقدینگی» توضیح داده می‌شود. بررسی داده‌های پولی اقتصاد آمریکا نشان می‌دهد که در این بازه زمانی ۸ ساله ضریب تکاثر نقدینگی تغییر قابل‌ملاحظه‌ای کرده است. در ۴ سال اول مورد بررسی ضریب تکاثر به‌طور متوسط حدود ۱۳ واحد اما در ۴ سال دوم روند کاملا معکوس شده به‌طوری‌که ضریب تکاثر در این بازه زمانی به‌طور متوسط حدود ۶ واحد بوده است. به این معنی که پول داغی که از طریق فدرال رزرو به بازار آمریکا وارد شده به حدی در جریان تسهیلات مجددRe-loan قرار گرفته که در بازه اول حدود ۱۳ برابر خود و در بازه دوم تنها حدود ۶ برابر خود نقدینگی ایجاد کرده است. دلیل این کاهش قدرت خلق اعتبار را می‌توان در بررسی ترکیب ترازنامه فدرال‌رزرو دنبال کرد؛ به‌طوری‌که بعد از اینکه بحران مالی آمریکا از طریق افزایش پایه پولی مدیریت شد اما فدرال‌رزرو به‌منظور مدیریت تورم انتظاری، پایه پولی را به ترازنامه بانک‌ها به حالت قفل‌شده درآورد. فدرال‌رزرو با افزایش نرخ بهره‌روی سپرده‌های بانکی، پایه پولی منتشرشده به‌منظور مدیریت بحران بانکی را به ترازنامه خود بازگرداند و تورم به‌طور کامل مهار شد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 78


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 31 تیر 1397 ] [ 8:57]
تاریخ
روز گذشته، قیمت دلار و سکه با عبور از سطوح مقاومتی، به مرزهای جدید وارد شدند. در اولین روز هفته، دلار توانست تا محدوده ۸ هزار و ۵۰۰ تومان صعود کند. دلار که پنج‌شنبه در محدوده ۸ هزار و ۲۸۰ تومان قرار داشت، با افزایش روز ابتدایی هفته از دامنه ۱۴ روزه خارج شد. روند افزایشی دلار و شکست سطح مقاومتی، تصورات افزایشی برخی معامله‌گران را تقویت کرد؛ از نظر آنها، خروج دلار از دامنه ۷ هزار و ۷۰۰ تا ۸ هزار و ۳۰۰ تومان ممکن است سرآغاز روزهای جدید در بازار ارز و تعیین دامنه جدید در آن شود.
 

 همزمان، عده‌ای از بازیگران نوسان یاد شده را مقطعی دانسته و عنوان کردند با ارائه بسته اروپا به ایران امکان بازگشت قیمت‌ها به سطوح پیشین وجود دارد.  در روزی که دلار به میانه مرز ۸ هزار تومانی رفت، سکه تمام بهار آزادی با اقتدار از مرز ۳ میلیونی عبور کرد و با شیب تند افزایشی به بالای کانال ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نیز رفت. روز شنبه، سکه با ۱۲۰ هزار تومان افزایش به قیمت ۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان رسید. سکه روز پنج‌شنبه نیز ۱۱۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرده بود. به این ترتیب سکه در ۲ روز کاری بیش از ۸ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. در همین بازه زمانی دلار در بازار غیررسمی نزدیک به ۵ درصد رشد کرده است.

سیگنال آتی به بازارهای نقدی؟

برخی فعالان باور داشتند، افزایش قیمت‌ها در بازار معاملات آتی سکه در روزهای اخیر سیگنال افزایشی را به بازارهای نقدی منتقل کرده است. با این حال، روز شنبه، افزایش قیمت‌ها از بازار نقدی کلید خورد. روز گذشته، معاملات نقدی سکه در کانال ۲ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان آغاز شد؛ با این حال، حدود ساعت ۱۱:۳۰ سکه قدم به مرز ۳ میلیونی گذاشت و یک ساعت بعد تا محدوده ۳ میلیون و ۹۰ هزار تومان بالا رفت. در واقع پیش از آغاز ثبت سفارشات در بازار آتی سکه که حدود ساعت ۱۲:۳۰ آغاز می‌شود، سکه نقدی حدود ۱۰۰ هزار تومان رشد را به ثبت رسانده بود. با توجه به این امر، گروهی از بازیگران بازار باور داشتند که معاملات سکه آتی نقش چندانی در بازار نقدی این فلز گرانبها نداشت؛ با این حال، با آغاز معاملات آتی سکه قیمت کمی رشد بیشتر را تجربه کرد و از مرز ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عبور کرد.  اولین معامله آتی در سررسید دی‌ماه حدود ساعت یک بعدازظهر با قیمت ۳ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان صورت گرفت. به‌دنبال این معامله، بازار نقدی نیز چنان‌که اشاره شد وارد سطوح جدیدی شد. البته بازیگران بازار باور داشتند، بیشتر افزایش قیمت سکه نقدی درون بازاری بوده است و معاملات آتی تنها نقش چاشنی را بازی کرده است. عده‌ای نیز عنوان کردند، افزایش قیمت سکه نقدی در روزهای اخیر برخی فروشندگان آتی را دچار ضرر کرده است و آنها سعی کرده‌اند با ورود به بازار نقدی و افزایش خریدها بخشی از سود از دست رفته را جبران کنند.

پرده دوم از اثر بازار آتی

پس از ثبت معامله ۳ میلیون و ۷۵۵ هزار تومانی در سررسید آتی دی، اطلاعیه‌ای از سوی بورس کالا صادر شد. متن این اطلاعیه حاکی از آن بود که از روز یکشنبه تا اطلاع ثانوی، اخذ موقعیت تعهدی خرید و فروش فزاینده در قراردادهای آتی سکه طلا برای فعالان بازار مقدور نیست. در واقع معامله‌گران از امروز نمی‌توانند موقعیت خرید و فروش جدیدی بگیرند؛ با انتشار این خبر، بازار آتی نوسانی‌تر شد؛ تا ساعت ۴بعدازظهر حتی تا کانال ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پایین رفت و به سرعت بار دیگر به کانال ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بازگشت. افزایش ۲۳۰ هزار تومانی سکه در روزهای اخیر در شرایطی رخ داده است که بهای اونس در بازارهای جهانی افزایش خاصی را تجربه نکرده است و در نهایت در محدوده هزار و ۲۳۱ دلار به کار خود پایان داد.  دسته‌ای از معامله‌گران معتقدند عوامل پیش گفته نقش چندانی در رشد قیمت سکه نداشته است. از نظر آنها فضای بازار بیشتر متاثر از انتظارات سیاسی و آغاز شدن تحریم هاست. به باور آنها، خبرهای جدیدی که منتشر می‌شود، انتظارات معامله‌گران را در دوران تحریمی پیش رو تحت‌تاثیر قرار داده است. یکی از بازیگران ارزی گفت، در روزهای اخیر اخبار زیادی در مورد کاهش واردات نفت ایران از سوی برخی شرکای تجاری عنوان شده است. در کنار این، برخی خبرها پیرامون قطع ارزمسافرتی نیز از نظر شماری فعالان در افزایش قیمت‌ها اثر داشت. از نظر آنها، معامله‌گران با جوسازی پیرامون این موضوع خریدها را بالا بردند.

 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 48


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 31 تیر 1397 ] [ 8:56]
تاریخ

محمود اسلامیان، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به تولید 21.5 میلیون تنی و صادرات 8 میلیون تنی فولاد در سال گذشته گفت: تولید فولاد 2 برابر نیاز کشور ثبت شده که امسال نیز به 24 میلیون تن می رسد؛ لذا باید 10 میلیون تن از این میزان صادر شود تا بتوان بازار داخل را تنظیم کرد. همان گونه که عرضه کم می تواند برای بازار داخل مشکل ساز شود، عرضه مازاد هم مشکل ساز خواهد شد و تولیدکنندگان را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

 

به گزارش اقتصادنیوز؛ رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: بر این اساس از دولت محترم درخواست داریم که ارز حاصل از صادرات واحدهای فولادی برای تامین اقلام وارداتی مورد نیاز در اختیار خود آنها قرار گیرد و فولادسازان بتوانند مازاد ارز صادراتی خود را در بازار ثانویه عرضه کنند. قرار دادن صنعت فولاد و پتروشیمی در یک گروه ارزی عادلانه نیست چراکه قیمت مواد اولیه در فولاد تقریبا معادل قیمت های جهانی است درحالی که در پتروشیمی چنین نیست. 

اسلامیان فولاد

اسلامیان خاطر نشان کرد: فولاد کشور الزام به صادرات دارد و لازم است که امسال 10 میلیون تن صادرات داشته باشد تا بازار داخلی متعادل گردد. لذا امکان عرضه ارز حاصل از صادرات فولاد در بازار ثانویه قطعا در کاهش بهای ارز در بازار نیز موثر خواهد بود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نسبت به بازگشت مجدد مکانیسم قیمت گذاری فولاد هم هشدار داد و گفت: تجربه نشان داده که این سیاست نمی تواند موفقیت آمیز باشد و جز ایجاد رانت هیچ نتیجه ای نخواهد داشت. اگر میزان تولیدات داخلی نسبت به تقاضا کم بود، در این زمان اعمال سیاست های دستوری در قیمت گذاری مشکلی ایجاد نمی کرد ولی اکنون که با 10 میلیون تن تولید مازاد مواجه ایم باید اجازه داد مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها باشد. 

به گفته وی، به عنوان تشکل صنعت فولاد کشور اعلام می کنیم که فولاد اگرچه به دلیل رشد 60 تا هزار درصدی قیمت مواد اولیه و نهاده های تولید خود، افزایش قیمت داشته ولی در همین حدود باقی خواهد ماند و  با دستورالعمل های دستوری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز کوتاه مدت واحدهای نوردی به مواد اولیه تامین خواهد شد اما قطعا مکانیسم سوسیالیستی برای کنترل بازار فولاد در بلند مدت جوابگو نخواهد بود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 53


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 30 تیر 1397 ] [ 22:02]
تاریخ
عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر ضمن اعلام اینکه سکه‌های تحویل شده به بازار عرضه نشده است، از افزایش حباب ۲۰۰ هزار تومانی سکه طی یک هفته خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت سکه حدود ۷۰۰ هزار تومان حباب دارد.
حباب سکه به ۷۰۰ هزار تومان رسید

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قیمت‌های امروز بازار طلا و سکه، اظهار کرد: امروز قیمت سکه تمام طرح جدید به بیش از سه میلیون تومان رسید و در بازار سه میلیون و ۱۳۲ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز پنج‌شنبه ۱۸۰ افزایش در قیمت آن مشاهده می‌شود.

وی افزود: نیم سکه در بازار یک میلیون و ۴۶۱ هزار تومان، ربع سکه ۷۴۱ هزار تومان و سکه‌ یک گرمی ۴۲۲ هزار تومان معامله شد.

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر با بیان اینکه هر مثقال طلای آب‌شده در روز پنج‌شنبه یک میلیون و ۴۰ هزار تومان بوده است، اظهار کرد: این قیمت امروز به یک میلیون و ۶۶ هزار تومان رسید. اما موضوعی که باید درباره طلا گفت این است که قیمت طلا هیچ حبابی ندارد و هرگونه افزایش قیمت آن ناشی از افزایش قیمت ارز است.

به گفته کشتی‌آرای، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز امروز ۲۴۶ هزار و ۱۰۰ تومان است.

سکه‌های تحویل شده به بازار نیامدند

وی با بیان اینکه در مجموع نسبت به گفته گذشته قیمت جهانی طلا ۱۰ دلار کاهش داشته است، گفت: از روز چهارشنبه تصور می‌شد سکه‌های پیش فروش‌شده که تحویل شدند، وارد بازار شوند، اما این اتفاق نیفتاد و تقاضای پنهانی که برای ورود این سکه‌ها به بازار ایجاد شده بود، سبب شد قیمت سکه دوباره افزایش پیدا کند. در واقع در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد حباب سکه در پایان هفته جاری کاهش پیدا کند، با افزایش همراه بود.

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر حباب ایجادشده روی قیمت سکه را ۶۸۰ هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: قیمت سکه باید دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان باشد که در حال حاضر نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان حباب روی سکه ایجاد شده است.

کشتی‌آرای اضافه کرد: جالب اینجاست که حباب ایجادشده روی سکه تا هفته گذشته کمتر از ۵۰۰ هزار تومان بود اما امروز نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان شده است.

وی با بیان اینکه بازار سکه حتی تا یک ساعت آینده نیز قابل پیش‌بینی نیست، گفت: پارامترهای تاثیرگذار بر بازار به اندازه‌ای زیاد شده است که حتی بازار را تحلیل هم نمی‌توان کرد، بنابراین هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 51


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 30 تیر 1397 ] [ 14:42]
تاریخ

آماده‌باش آتی برای رکوردشکنی

تغییر کانال پرقدرت دلار و سکه

بازارهای ارز و سکه شاهد کانال‌شکنی‌های جدیدی هستند. به طوری که دلار از 8300 تومان عبور کرده و به سمت 8400 تومان در حرکت است. سکه نیز پس از شکست مجدد کانال سه میلیون تومان به محدود 3100 هزار تومانی نزدیک شده است. «دنیای بورس» چهار بازی‌ساز اصلی این روزهای طلا و سکه را بررسی کرده است.

24245:

دنیای بورس: تلاطم بازارهای ارز و سکه از اواخر هفته گذشته به دلیل نگرانی‌های غیراقتصادی آغاز شد، جایی که موضوع روابط خارجه به شدت مورد توجه فعالان این بازار قرار گرفته است. این مساله سبب شد تا کانال‌شکنی‌های مداومی در این دو بازار رقم بخورد. در این میان می‌توان به چهار مساله اصلی فعالان اقتصادی اشاره کرد.

 

گروه ویژه اقدام مالی (FATF): مهم‌ترین محرک این روزهای دلار و سکه بحث پیوستن ایران به FATF است که دائما اخبار ضد و نقیضی از آن به گوش می‌رسد. از آنجایی که این مساله به نوعی پیش‌شرط ادامه مذاکرات با کشورهایی اروپایی عنوان می‌شود، انتشار اخبار از سوی طیف مخالف دولت، موجب نگرانی در بازارهای ارز و سکه شده است. از سوی دیگر، وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین اظهارات خود، بسته اروپا را ناکافی دانسته و این مساله که ممکن است برجام را از بین ببرد یکی از نگرانی‌های اصلی فعالان اقتصادی است.

 

صادرات نفت: نگرانی دوم مربوط به کاهش صادرات نفت کشورمان با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا است. جایی که فشار سنگینی از سوی دولت ترامپ و تهدید به صفر رساندن فروش نفت ایران به گوش می‌رسد. در تازه‌ترین اخبار مربوط به این حوزه، ژاپن از توقف خرید نفت از ایران تا ماه اکتبر خبر داده و آژانس بین‌المللی انرژی نیز کاهش 50 درصدی خرید اروپا از ایران در ماه گذشته را اعلام کرده بود.

 

عدم عرضه پیش‌فروش سکه در بازار: مساله جانبی دیگری که هفته گذشته بازارهای ارز و سکه را درگیر خود کرده بود، بحث تحویل سکه‌های پیش‌فروش سه‌ماهه از سوی بانک مرکزی بود. انتظار اولیه مبنی بر عرضه این سکه‌ها در بازار نقدی عاملی برای کاهش قیمت‌ها بود، اما با گذشت چند روز، نشانه‌ای از ورود این سکه‌ها به بازار مشاهده نشد و منجر به افزایش مجدد قیمت دلار و سکه شد.

 

نابه‌سامانی سیاست‌های ارزی: اما شاید مهم‌ترین مساله فارغ از عوامل روانی، بحث تصمیمات سیاست‌گذار است. جایی که اصرار بر دلار 4200 تومانی منجر شده تا بازار سیاه برای فروش ارز تلاطم دلار و سکه را افزایش دهد. هرچند راه‌اندازی بازار ثانویه گام مهمی برای آرامش بازارهای ارز و سکه بود، اما عدم برداشتن گام‌های تکمیلی و سیاست‌های متناقض منجر به التهاب بیشتر بازارها شده است. مساله‌ای که دلالان ارزی را نیز در این فضای ابهام‌آلود فعال‌تر از گذشته کرده است.

در گام اول بازار ثانویه، فقط 20 درصد صادرات غیرنفتی اجازه عرضه ارز خود با نرخ آزاد دارند. این در حالی است که عمده محصولات فلزی-معدنی و پتروشیمی هنوز امکان تسعیر ارز خود با نرخ آزاد را ندارند. این مساله منجر به کاهش عرضه دلار و در نتیجه افزایش هیجانی قیمت‌ها شده است. ضمن اینکه این رفتار منجر به افزایش تحرکات سفته‌بازانه در این بازار شده است. زیرا همواره در فضای مبهم، سفته‌بازان با پخش کردن شایعات، دائما نوسان بازارها را تشدید می‌کنند.

 

قیمت امروز دلار و سکه در معاملات شنبه 30 تیر

بر این اساس، در بازار نقدی و فردایی دلار، نرخ‌ها پس از شکست پرقدرت کانال 8300 تومانی، برای لحظاتی سطوح 8400 تومانی را نیز تجربه کردند. سکه نیز با شدت از محدوده سه میلیون تومان عبور کرد و به سمت 3100 هزار تومان در حال حرکت است.  

بر اساس این روندها، انتظار می‌رود امروز قیمت‌ها در بازار آتی سکه رکورد تازه‌ای را در تاریخ خود ثبت کند. پیش از این بالاترین قیمت در بازار آتی سکه مربوط به قرارداد دی 97 بوده و رقم 3595 هزار تومان است. انتظار می‌رود به راحتی این رقم با یک جهش محسوس جابه‌جا شود.  


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 39


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 30 تیر 1397 ] [ 14:35]
تاریخ

مجمع عمومی سالیانه فولاد مبارکه اصفهان با استقبال قابل توجه سهام‌داران در حال انجام است. تقسیم سود و تصمیمات مجمع فولاد مبارکه پس از عملکرد درخشان این شرکت در یک سال گذشته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این بین عملکرد سه‌ماه این شرکت نیز بار دیگر سقف انتظارات را در هم شکست. سود خالص فولاد مبارکه در فصل بهار 10 درصد از انتظارات «دنیای بورس» فراتر رفت.

24236:

دنیای بورس: مجمع عمومی فولاد مبارکه اصفهان در حال برگزاری است. مهم‌ترین نکته‌ای که احتمالا کل بازار سهام را درگیر خود ساخته است، نحوه تقسیم سود میان سهام‌داران است. شنیده‌ها به تقسیم درصد کمی از سود خالص سال مالی گذشته اشاره دارد. اهمیت سود تقسیمی برای سهام‌داران این شرکت از آن جهت است که با توجه به عملکرد درخشان مبارکه در فصل بهار به هر میزان که سود تقسیمی از قیمت سهم کسر شود، پس از بازگشایی سهم و در کوتاه‌مدت انتظار بازگشت قیمتی سهم به سطوح قبل از مجمع وجود دارد. در این خصوص بررسی عملکرد سه‌ماهه فولاد مبارکه می‌تواند جالب توجه باشد.

برآورد تازه از سودآوری 97 فولاد مبارکه

فولاد مبارکه اصفهان در بهار سود 219 ریالی را به ازای هر سهم محقق ساخته است. آخرین پیشبینی «دنیای بورس» از عملکرد این شرکت در فصل بهار به انتظار برای ساخت سود 20 تومانی اشاره داشت. عامل اصلی اختلاف انتظارات «دنیای بورس» با سودآوری فولاد مبارکه را می‌توان ناشی از تفاوت نرخ خرید الکترود گرافیتی عنوان کرد. این موضوع در کنار اختلاف اندک سایر بخش‌های هزینه‌ای عامل رشد 10 درصدی سود خالص این شرکت نسبت به انتظارات بود.

عملکرد فولاد مبارکه در فصل بهار مطابق میل سهام‌داران بوده است. در حالی‌که هیچ‌گونه درآمد غیرعملیاتی در صورت‌های مالی فصل بهار این شرکت به ثبت نرسیده است، این شرکت موفق به کسب چنین سودی شده است. با نگاه تحلیلی ساده (رایج در بازار سهام) اگر سود فصل نخست را به 3 فصل باقیمانده از سال تعمیم دهیم، این شرکت توانایی ساخت سود حدود 88 تومانی را دارا است. انتظارات از درآمدهای غیرعملیاتی حاکی از این است که احتمال افزایش سود هر سهم این شرکت از این ناحیه تا 10 تومان وجود دارد. بر این اساس در یک تحلیل ساده از نگاه بازار این شرکت توانایی ساخت سود 98 تومان را دارا است.

با این حال وضعیت عملیاتی این شرکت رویه مناسبی را نشان می‌دهد. رشد نرخ فروش این شرکت در تابستان عامل رشد سودآوری این شرکت محسوب می‌شود. بر این اساس این شرکت در تابستان امکان ساخت سود 25 تومانی را دارا است. اگر بنا باشد وضعیت عملیاتی تابستان در فصل‌های بعد نیز تکرار شود و با توجه به درآمدهای غیرعملیاتی مورد انتظار که پس از پایان سال در صورت‌های مالی این شرکت منعکس می‌شود، انتظار ساخت سود 107 تومانی به ازای هر سهم فولاد مبارکه و با سرمایه 7500 میلیارد تومانی وجود دارد.

تقسیم سود 25 تومانی در مجمع فولاد مبارکه

مجمع فولاد مبارکه اصفهان با تقسیم سود 25 تومانی میان سهام‌داران به پایان رسید. به این ترتیب تنها 20 درصد از سود انباشته 9292 میلیارد تومانی شرکت تا پایان بهار 97 میان سهام‌داران تقسیم شد و سود انباشته تعدیل‌شده با لحاظ سود تقسیمی در مجمع به 7417 میلیارد تومان رسید.

همان‌طور که اشاره شد انتظار برای پوشش سود تقسیمی در کوتاه‌مدت در قیمت سهم وجود دارد. علت عدم تقسیم درصد بالایی سود در مجمع فولاد مبارکه به سیاست‌های بلندمدت این شرکت بازمی‌گردد. گرچه سهام‌داران انتظار تقسیم درصد بالایی از سود را در مجمع داشتند اما وجه برتری فولاد مبارکه نسبت به دیگر رقبا نگاه بلندمدت مدیران این شرکت بوده است. این موضوع در عملکرد چندین سال اخیر فولاد مبارکه مشهود است.

همچنان این باور وجود دارد که این شرکت می‌تواند در مسیر افزایش تولید و بهره‌وری حرکت کند. از جمله موارد نگران‌کننده برای فولاد مبارکه نوسان قیمت در بازار جهانی فولاد به دنبال جنگ تجاری چین و آمریکا و ریسک تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد کشور است؛ تحریم‌های بین‌المللی می‌تواند در صادرات محصولات فولاد مبارکه خلل ایجاد کند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 53


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 30 تیر 1397 ] [ 14:35]
تاریخ
وزیر اقتصاد از ۳ تحول جدید بورس برای رونق بازار سهام خبر داد که شامل کاهش نرخ نقل و انتقال سهام و حق تقدم از نیم درصد به یک دهم درصد، کاهش کارمزدها و صفر شدن مالیات ناشی از افزایش سرمایه از محل سود تقسیم نشده شرکت‌ها است.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مسعود کرباسیان با انتشار مطلبی در اینستاگرام از سه تحول جدید بازار سرمایه خبر داد و اعلام کرد: دولت تمام توانش را به کار گرفته که فضای اقتصادی کشور ساماندهی شود و مردم فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهای مولد را پیدا کنند. قطعا اگر مردم نگران کاهش ارزش پولشان نباشند، به سمت بازارهایی می‌روند که حاصل کار آنها کمک به اقتصاد ملی باشد. طبقه متوسط با محافظه‌کاری در مورد اندوخته‌هایش تصمیم می‌گیرد و این حق هم قطعا برای آنها وجود دارد.

اما، ما در وزارت اقتصاد خود را مکلف کرده‌ایم که تا جایی که امکانش وجود دارد، بازارهای مولد را برای مردم جذاب کنیم. دغدغه این است که مردم احساس نکنند سرمایه‌هایشان از بین می‌رود یا اینکه فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآور ندارند.

به همین جهت و برای تشویق بیشتر مردم به سرمایه‌گذاری در بورس از این پس، نرخ نقل و انتقال سهام و حق تقدم از نیم درصد به یک دهم درصد کاهش خواهد یافت. این سیاست موجب افزایش نقدشوندگی در بازار سهام خواهد شد.

از سازمان بورس خواسته‌ام تا کارمزدهای ارکان بازار سرمایه را کاهش دهد که خوشبختانه با تایید شورای عالی بورس از این پس چنین خواهد شد. این اقدام باعث کاهش هزینه‌های معاملاتی و سودآورترشدن معاملات الگوریتمی و معاملات پر بسامد در بازار سرمایه خواهد شد.

همچنین در ستاد مبارزه با تحریم تصویب شد که نرخ صفر مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل سود تقسیم نشده شرکت‌ها در نظر گرفته شود.این مشوق مالیاتی موجب ایجاد انگیزه برای افزایش سرمایه و توسعه فعالیت‌ها در شرکتهای بورسی شده و مانع از خروج نقدینگی شرکت های بورسی در قالب سود تقسیمی خواهد شد.

این سیاست ها در کنار سایر سیاست های وزارت امور اقتصادی و دارایی موجب افزایش جذابیت و سود آوری بازار سرمایه شده و در مدیریت نقدینگی و حمایت از تولید موثر خواهد بود. دولت هر اقدام اصلاحی در جهت تقویت بازارهای مولد و همچنین آرامش بخشی به مردم برای حفظ دارایی‌هایشان را انجام می‌دهد. ما در کنار مردم هستیم.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 65


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 30 تیر 1397 ] [ 10:40]
تاریخ
روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی و دلار روند افزایشی را ادامه دادند تا به مرزهای حساس مقاومتی برسند. در آخرین روز هفته، سکه ۱۱۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و روی قیمت ۲ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان قرار گرفت. همسو با روند صعودی سکه، دلار نیز به محدوده ۸ هزار و ۲۵۰ تومان وارد شد. به گفته فعالان، بازار ارز و سکه از اوایل دهه دوم تیرماه به این سطوح قدم نگذاشته بودند و عبور از آنها، می‌تواند به منزله سیگنالی مبنی بر رشد بیشتر قیمت‌ها تعبیر شود. در واقع، معامله‌گران فنی بازار باور دارند عبور از این سطوح قیمتی می‌تواند منجر به ورود تقاضای جدید در بازارها شود. پیش از این سکه و دلار با نزدیک شدن به این سطوح معمولا با افزایش فروش‌ مواجه می‌شدند.
 

بخش زیادی از معامله‌گران عامل اصلی افزایش قیمت سکه نقدی و دلار در روزهای انتهایی هفته را به افزایش هیجانی قیمت‌ها در بازار آتی سکه نسبت داده‌اند. به باور این دسته ازمعامله‌گران، در روزهایی که معاملات در بازار دلار ممنوع است، سکه نقش اصلی را در نوسانات بازی می‌کند و نگاه سایر معامله‌گران را نیز به بازار خود جلب می‌کند. در این میان، برخی اوقات سکه نقدی با تحرک معامله‌گران، قیمت سکه آتی و دلار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و گاهی سکه آتی با افزایش زیاد و فاصله گرفتن از قیمت نقدی سکه سایر بازارها را با خود همسو می‌کند. برخی فعالان اعتقاد داشتند، روز پنج‌شنبه افزایش خریدها در بازار آتی سکه موجب شد که انتظارات بازیگران ارز و سکه نیز صعودی شود. روز پنج‌شنبه سکه در معاملات آتی تا آستانه مرز ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بالا رفت و فاصله خود با بازار نقدی را به بالای ۶۰۰ هزار تومان رساند. برخی کارشناسان اعتقاد دارند، با توجه به شفافیت بیشتر در معاملات آتی، بازارساز نیز بهتر است فعالیت برخی موسسات مالی در این بازار را بررسی کند؛ شایعاتی در میان معامله‌گران وجود داشت که برخی موسسات منابع خود را به سمت بازار آتی هدایت کرده‌اند و از نوسانات این بازار منتفع می‌شوند. با این حال برخی دیگر از معامله‌گران چنین دیدگاهی را باور ندارند و عنوان می‌کنند ممنوعیت معامله در بازار ارز منجر به هجوم بیشتر تقاضا به بازارهای مجاز از قبیل سکه آتی شده است.

در این میان، برخی معامله‌گران باور داشتند، اخباری که در انتهای هفته گذشته منتشر شد، می‌تواند به ادامه جو خرید در بازار کمک کند. به گفته فعالان، صحبت‌هایی مبنی‌بر احتمال کاهش خرید نفت هند و ژاپن از ایران و سفر رئیس‌جمهوری چین به امارات از جمله عواملی بودند که انتظارات معامله‌گران نسبت به آینده را تحت‌تاثیر قرار دادند. رشد روزهای انتهایی هفته موجب شد که میزان بازدهی سکه در هفته گذشته به بالای ۱۰ درصد برسد. این فلز گرانبها ۲ هفته پیش ۲ بازدهی پیاپی منفی را به ثبت رسانده بود.

تغییرانتظارات با سیگنال پیش‌فروش

به گفته برخی فعالان، پس از آنکه با شروع دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروش، قیمت این فلز گرانبها در بازار کاهشی نشد و با شدت بیشتری افزایش قیمت را ادامه داد، انتظارات معامله‌گران بیش از پیش افزایشی شد. در واقع زمانی که این دسته از معامله‌گران احساس کردند سکه‌های پیش‌فروش وارد بازار نشده است، با اطمینان خاطر بیشتری خریدهای خود را بالا بردند. در این میان برخی کارشناسان عنوان می‌کنند، در شرایطی که تقاضا در بازارها بالاست، برخی مسوولان با اظهارنظرهای خود آتش تقاضا را تندتر می‌کنند. یکی از طرح‌ها و صحبت‌هایی که در روزهای اخیر انعکاس مناسبی در بازار نداشت، بحث‌های پیرامون دریافت مالیات از خریداران سکه بود. طرح دیگری که بازار را مشوش کرد و بعدتر مسکوت ماند، ممنوعیت واگذاری سکه‌های پیش‌فروش بود. در واقع در شرایطی خبرهای سیاسی و بیرونی می‌توانند جو هیجانی را در بازار ایجاد کنند که  اخبار داخلی نیز کم در افزایش نوسانات موثر نبوده‌اند. برخی فعالان عنوان کردند که نوسانات روز پنج‌شنبه به روز جمعه نیز سرایت  کرد و معامله‌گران در معاملات پشت خطی سعی می‌کردند قیمت‌ها را بالاتر ببرند. براساس اظهارات یکی از بازیگران بازار ارز، روز جمعه دلار در معاملات پشت خطی به آستانه مرز ۸ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. سکه نیز با افزایش حجم خریداران توانست از مرز ۳ میلیونی عبور کند و به اعدادی مانند ۳ میلیون و ۱۵ هزار تومان برسد. به گفته فعالان، معامله‌گران سعی داشتند با بالا بردن خریدها در روز تعطیل جو ابتدایی بازار روز جاری را تحت‌تاثیر قرار دهند. آنها باور دارند در‌صورتی‌که سکه و دلار بتوانند از مرزهای مقاومتی عبور کنند، این هفته قیمت‌ها ممکن است با شوک جدیدی مواجه شوند. در روزهای انتهایی هفته اخبار مربوط به صادرات نفت در پسا‌تحریم و گمانه‌زنی‌های پیرامون آن نقش مهمی در نگاه معامله‌گران داشت. در روزهایی که بازار به اخبار حساس است، احتمال نوسانی‌شدن قیمت‌ها بیش از پیش است. این در حالی است که در ۲ هفته اخیر عموما بازار در یک دامنه مشخص ۷ هزار و ۷۰۰ تا ۸ هزار و ۲۵۰ تومان نوسان کرده بود.

 

13-01

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 77


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 30 تیر 1397 ] [ 10:29]
تاریخ
 مشاهدات میدانی از وضعیت بازار معاملات مسکن در اولین ماه تابستان، از بروز ۵ تغییر رفتار ملکی در سمت عرضه و تقاضای مسکن حکایت دارد که منجر به دومین عقب‌نشینی متقاضیان خرید مسکن از بازار معاملات ملک شده است.
 

این تغییر رفتار که بیش از هر عامل دیگری ناشی از تسلط «قیمت‌های تقاضا‌گریز» در فایل‌های فروش آپارتمان است موجب شده خریداران، فروشندگان و واسطه‌های ملکی با ۵ نوع رفتار متفاوت نسبت به فصل بهار، در بازار مسکن حضور داشته باشند. تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» از جزئیات ۵ تغییر رفتار ملکی در بازار معاملات مسکن تیرماه حاکی است هم‌اکنون نوعی «سردرگمی از بابت تشخیص قیمت‌های متعارف» در بازار مسکن برای متقاضیان خرید وجود دارد که عمدتا ناشی از چندگانگی رفتاری فروشندگان مسکن در تعیین قیمت‌های پیشنهادی فروش آپارتمان است. این عامل در کنار چهار عامل دیگر، باعث شد در تیرماه علاوه بر تقاضای مصرفی، تقاضای سرمایه‌ای نیز به قیمت‌ها واکنش نشان دهد. تقاضای مصرفی در خردادماه از بازار عقب‌نشینی کرد؛ ماه گذشته اما حجم ورود و خرید تقاضای سرمایه‌ای نیز در برخی مناطق کم شد. 

بنا بر اعلام واسطه‌های فروش مسکن در بازار مسکن شهر تهران هم‌اکنون خریداران در اطلاع از سطح قیمت‌های پیشنهادی عمدتا به چند دلیل عمده با سردرگمی مواجهند؛ «تعیین قیمت‌های شناور از سوی فروشندگان» موجب شده است امکان تشخیص سطح متعارف قیمت در فایل‌های فروش عملا برای خریداران وجود نداشته باشد؛ طی ماه اخیر اگرچه روند تغییرات ساعتی و روزانه قیمت پیشنهادی فروش آپارتمان که ماه‌های اردیبهشت و خرداد تجربه شد در بازار معاملات مسکن برخی مناطق تاحدودی کم شد اما برخی از مالکان در برخی محلات همچنان قیمت‌های پیشنهادی خود را به‌صورت شناور اعلام کردند.  از سوی دیگر هم‌اکنون فاصله قیمتی که در سال‌‌های گذشته بین واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار مسکن در محله‌ها و مناطق مختلف وجود داشت و به‌صورت فاصله منطقی در تعیین نرخ پیشنهادی فروش آپارتمان مشاهده می‌شد کم شده است؛ در شرایط فعلی در برخی محلات و مناطق شهر تهران، علاوه بر کم شدن این فاصله، آپارتمان‌های با کیفیت و شرایط متفاوت، با یک سطح قیمت(سطح قیمت مشابه) برای فروش فایل شده است. همچنین در برخی معابر(شامل خیابان‌ها و...) بعضی آپارتمان‌ها که با دلایل مختلف(مسن‌تر بودن، ایراد نقشه‌ای و...) ارزش کارشناسی فروش آنها کمتر از آپارتمان‌های دارای کیفیت بیشتر در همان معبر است بعضا با قیمت پیشنهادی بالاتر عرضه شده‌اند.

 تعیین قیمت‌های پیشنهادی شناور از سوی فروشندگان مسکن در حالی تیرماه امسال به‌عنوان یکی از ۵ شاخصه مهم بازار معاملات آپارتمان‌های مسکونی شناسایی شد که در سال قبل و عمدتا سال‌های رکود بازار معاملات ملک، نوعی فاصله منطقی و قابل قبول بین قیمت پیشنهادی فروش هرمترمربع آپارتمان بزرگ‌متراژ و واحدهای مسکونی کوچک‌متراژ از سمت واسطه‌ها و فروشندگان مسکن اعمال می‌شد؛ به این معنا که معمولا قیمت پیشنهادی فروش هرمترمربع واحد مسکونی بزرگ‌متراژ(عمدتا بیش از ۱۰۰ مترمربع) نسبت به قیمت پیشنهادی فروش هرمترمربع آپارتمان کوچک‌متراژ(آپارتمان‌های کمتر از ۶۰ مترمربع) مشابه واقع در یک گروه سنی یکسان، کمتر بود. اما در حال حاضر تحقیقات میدانی نشان می‌دهد، در مناطق مختلف شهر تهران در برخی محلات، قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان بزرگ‌متراژ با یک آپارتمان کوچک‌متراژ مشابه در گروه سنی یکسان، برابر است؛ این موضوع حتی برای واحدهای با متراژ مختلف موجود در یک ساختمان آماده فروش نیز اعمال می‌شود؛ همین مسائل موجب شده است متقاضیان خرید مسکن با سردرگمی شدید از بابت تشخیص قیمت‌های پیشنهادی متعارف مواجه شوند؛ این پدیده در تیرماه به شکل قیمت‌های تقاضا‌گریز عمل کرد و منجر به ادامه روند عقب‌نشینی متقاضیان مصرفی از بازار خرید آپارتمان شد.

دومین شاخصه بازار مسکن تیرماه به تغییر رفتار واسطه‌های ملکی به دنبال دریافت پیام کارنامه خردادماه بازار معاملات مسکن برمی‌گردد؛ در شرایطی که خردادماه امسال بخش قابل توجهی از متقاضیان مصرفی بازار مسکن عمدتا به دلایلی از جمله مواجهه با قیمت‌های پیشنهادی غیرواقعی، کمبود فایل مناسب برای خرید و عدم کفایت قدرت خرید ناشی از جهش قیمت مسکن اقدام به عقب‌نشینی از بازار کردند، در تیرماه واسطه‌های فروش مسکن با دریافت پیام عقب‌نشینی متقاضیان مصرفی به شناسایی دقیق‌تر فایل‌های مناسب خانه‌اولی‌ها روی آوردند و تمرکز خود را بیشتر روی شناسایی، عرضه و بازاریابی واحدهای مسکونی کوچک‌متراژ واقع در بازه قیمتی کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان قرار دادند؛ این گروه از واسطه‌ها طی هفته‌های اخیر تلاش کردند ماحصل جست و‌جوی خود در شناسایی و عرضه واحدهای مسکونی مناسب تقاضای مصرفی را با استفاده از عبارت‌هایی همچون «مناسب خانه‌اولی‌ها» و... مورد توجه سمت مصرفی تقاضای مصرفی ملک به ویژه خانه‌اولی‌های مجهز به وام بانکی قرار دهند.  خردادماه بخش قابل توجهی از خانه‌اولی‌ها با این برداشت که فایل مناسب آنها برای خرید آپارتمان در بازار مسکن نایاب شده است از بازار تقاضا عقب‌نشینی کردند و همین موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل افت حجم معاملات خرید مسکن در این ماه بود.

ویژگی سوم بازار مسکن تیرماه به «نبود انتظار و ظرفیت برای افزایش سطح قیمت‌های فروش مسکن در دو ماه مرداد و شهریور با شیب رشد شبیه خرداد»، از سوی واسطه‌های ملکی برمی‌گردد؛ واسطه‌های خرید و فروش مسکن شهر تهران معتقدند با توجه به شرایط فعلی که قیمت مسکن دچار جهش شده و شکاف بین قدرت خرید متقاضیان مسکن وسطح قیمت فروش آپارتمان به میزان قابل توجهی تشدید شده است، ظرفیت بازار برای افزایش محسوس قیمت‌ها در مرداد و شهریور تکمیل است؛ به گفته آنها هم‌اکنون قیمت مسکن از سقف مورد انتظار در ماه‌های گذشته نیز عبور کرده است و عقب نشینی سمت تقاضا به واسطه این اتفاق، موجب شده است چشم‌اندازی از بابت تداوم رشد قیمت‌ها در دو ماه باقی مانده از تابستان وجود نداشته باشد. واسطه‌ها معتقدند بازار مسکن به لحاظ رشد قیمت از حد مورد انتظار نیز فراتر رفته است و بخش عمده‌ای از متقاضیان به دلیل افزایش شکاف بین قدرت خرید و قیمت مسکن به ناچار از خرید آپارتمان منصرف شده‌اند. این برداشت واسطه‌های ملکی را می‌توان تغییر دیگری در بازار عنوان کرد.

شاخصه چهارم بازار معاملات مسکن در تیرماه امسال که عمدتا ناشی از تغییر رفتار سمت تقاضای سرمایه‌ای بازار مسکن است به «کاهش شدت ورود تقاضای سرمایه‌ای به بازار مسکن در تیرماه» بازمی‌گردد؛ درحالی که خردادماه امسال به واسطه‌ دلایلی که به آن اشاره شد بخشی از تقاضای مصرفی جست و جوی خود برای خرید از بازار معاملات مسکن را متوقف کرد، تحقیقات میدانی نشان می‌دهد در تیرماه ورود به بازار مسکن از ناحیه تقاضای سرمایه‌ای نیز تحت تاثیر قرار گرفت و از شدت ورود متقاضیان سرمایه‌ای به بازار تقاضای آپارتمان‌های مسکونی نیز کاسته شد. به‌عبارت دیگر وضعیت فعلی بازار مسکن از بابت تعیین قیمت‌های پیشنهادی، رشد قابل توجه قیمت‌ها در بهار و کمبود فایل مناسب برای خرید که منجر به عقب نشینی متقاضیان مصرفی از بازار معاملات مسکن در خرداد ماه امسال شد، طی هفته‌های اخیر به تقاضای سرمایه‌ای نیز سرایت کرد؛ از سوی دیگر، با توجه به راه‌اندازی بازار دوم دلار و عرضه سکه‌های پیش‌فروشی و همچنین کم شدن دامنه نوسان قیمت‌ها در این دو بازار(ارز و سکه)، حجم ورودی جدید به بازار تقاضای سرمایه‌ای برای خرید آپارتمان نیز طی هفته‌های گذشته کاهش یافت. اما با این حال خرید آپارتمان به قصد سرمایه‌گذاری همچنان انجام می‌شود.

شاخصه پنجم بازار مسکن تیرماه به «کند شدن جریان فروش واحدهای مسکونی از سوی دو گروه عمده عرضه‌کننده آپارتمان به بازار معاملات مسکن» برمی‌گردد؛ مشاهدات میدانی و اظهارات واسطه‌های ملکی مناطق مختلف شهر تهران حاکی است هم‌اکنون سازنده‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین گروه عرضه‌کننده واحدهای مسکونی نوساز و کلیدنخورده وهمچنین متقاضیان جابه‌جایی در بازار مسکن(افرادی‌که قصد تبدیل به احسن آپارتمان خود را دارند)، روند عرضه واحدهای مسکونی خود به بازار تقاضا را کند کرده اند؛ کند شدن عرضه آپارتمان به بازار تقاضا از سوی این دو گروه عرضه‌کننده عمدتا از ایجاد و شیوع دو نوع نگرانی متفاوت نشات می‌گیرد؛ واسطه‌های معاملات مسکن شهر تهران می‌گویند تیرماه امسال حجم عرضه واحدهای مسکونی به بازار فروش باز هم کاهش یافت؛ مهم‌ترین دلیل این موضوع نگرانی سازنده‌ها درباره تداوم رشد قیمت مصالح و هزینه ساخت واحدهای مسکونی در پروژه‌های جدید است؛ سازنده‌ها نگرانند مبادا با فروش واحدهای نوساز خود با نرخ‌های فعلی در آینده نتوانند منابع مالی پروژه‌های ساختمانی جدید را به واسطه افزایش هزینه‌های ساخت تامین کنند و به همین دلیل فروش بخشی از واحدهای خود را به تاخیر انداخته‌اند تا چشم‌اندازی از ثبات ببینند.

همچنین آن دسته از متقاضیان جابه‌جایی در بازار مسکن که قصد تبدیل به احسن کردن آپارتمان‌های خود را دارند نیز از ترس اینکه مبادا به واسطه تداوم رشد قیمت‌ها موفق به خرید آپارتمان موردنظر خود بعد از فروش آپارتمان فعلی نشوند، برای عرضه واحد خود به بازار فروش دست نگه داشته‌اند.

انتقال تقاضای سرمایه‌ای به بازار دوم مسکن

تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» از مناطق پرتقاضای شهر تهران برای خرید مسکن نشان می‌دهد به واسطه همه عوامل ذکر شده، تقاضای خرید ملک در این مناطق در تیرماه کاهش داشته است؛ هر چند هنوز هم جنس تقاضای موجود در بازار مسکن بیش از آنکه مصرفی باشد، سرمایه‌ای است اما ورود متقاضیان سرمایه‌ای به بازار تابستانی مسکن در تیرماه نیز روند نزولی داشته است. این در حالی است که علاوه بر پنج شاخصه بازار مسکن شهر تهران در تیرماه، بنا بر اعلام واسطه‌های فعال در بازار معاملات مسکن، هم‌اکنون رویدادهای دیگری نیز در بازار معاملات مسکن در جریان است؛ از جمله اینکه طی هفته‌های گذشته، بخشی از متقاضیان سرمایه‌ای به سمت بازار دوم معاملات مسکن یعنی بازار پیش‌فروش روی آورده‌اند؛ افزایش نامتعارف سطح قیمت‌ها و همچنین سردرگمی از بابت نحوه تشخیص قیمت‌های پیشنهادی منطقی در بازار معاملات مسکن موجب شده است برخی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن به سمت پیش‌خرید واحدهای مسکونی متمایل شوند؛ طوری که پیش خرید آپارتمان‌های نیمه تمام در تیرماه به نحو محسوسی از جانب سمت تقاضای سرمایه‌ای بازار مسکن مورد توجه قرار گرفته است.

«انتقال اجباری برخی متقاضیان مصرفی خرید مسکن» از مناطق مصرفی به مناطق ضعیف‌تر، از دیگر مواردی است که در بازار مسکن تیرماه مشاهده شد؛ در حالی که مناطق ۴ و ۵ شهر تهران طی سال‌‌های اخیر پرتقاضاترین و پرمعامله‌ترین مناطق شهر تهران بوده‌اند هم‌اکنون به واسطه جهش قیمت آپارتمان، بخشی از متقاضیان مصرفی خرید مسکن در این مناطق، تقاضای خود را به بازار مسکن مناطق با سطح قیمت کمتر منتقل کرده‌اند. در شرایط فعلی برخی مناطق همچون منطقه ۱۰ شهر تهران در معرفی فایل‌های مناسب خانه‌اولی‌ها از سایر مناطق پیشی گرفته‌اند؛ این در حالی است که علاوه بر معرفی حجم قابل قبولی از واحدهای مسکونی ریزمتراژ و کوچک متراژ در این منطقه، سطح قیمت‌ها نیز نسبت به مناطق ۴ و ۵ به مراتب کمتر است.  هم‌اکنون برخی متقاضیان خانه‌اولی که پیش از این درصدد خرید آپارتمان در مناطق ۴ و۵ بودند تقاضای خود را به مناطقی همچون ۱۰، ۸ و ۱۳ و برخی مناطق ضعیف‌تر منتقل کرده‌اند؛ در این مناطق خانه‌اولی‌ها به سطح نسبتا مناسبی از فایل‌های کوچک‌متراژ و قیمت مناسب، دسترسی دارند. این در حالی است که برخی واسطه‌های فروش مسکن در بعضی محلات جنوبی شهر تهران از کمیاب شدن موجودی فایل فروش مسکن خبر می‌دهند؛ به گفته آنها اگرچه هنوز هم برخی متقاضیان مصرفی برای خرید مسکن به آنها مراجعه می‌کنند اما فایل فروش مسکن در اختیارشان نیست تا بتوانند آن را به متقاضیان معرفی کنند.

07 (1)

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 94


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 30 تیر 1397 ] [ 10:26]
تاریخ
شنیده‌ها حاکیست بانک مرکزی در حال بازنگری در پرداخت ارز مسافرتی براساس نرخ توافقی بازار ثانویه ارزی است.
فروش ارز مسافرتی به نرخ ثانویه از مردادماه

 ارز مسافرتی با سهمیه 500 یورو برای مسافرت به کشورهای همسایه و سهمیه 1000 یورو برای سفر به کشورهای دور، از همان ابتدا با چالش‌ها و مسائلی مواجه شد.

کار به جایی رسید که برخی آژانس‌های مسافرتی تبلیغات مسافرت مجانی به کشورهای خارجی را می‌کردند با این قید که مسافر ارز را به قیمت رسمی به آژانس بفروشند. تفاوت شدید قیمت ارز رسمی و نرخ غیررسمی بازار چنین رانت بزرگی را برای مسافرت‌های خارجی به وجود آورد.

مدتی پیش سیاست‌گذاران ارزی و تجاری کشور با بازنگری در سیاست ارزی خود، کالاهای وارداتی را به 4 گروه تقسیم کردند که براساس آن گروه اول و دوم که شامل کالاهای اساسی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای است مشمول ارز رسمی شدند و همچنین گروه سوم کالایی باید تقاضای ارز خود را از بازار ثانویه که نرخ به صورت توافقی تعیین می‌شود، تامین خواهد شد.

در ادامه اصلاح سیاست‌های ارزی، خبرها حاکی از تجدید نظر بانک مرکزی در سیاست ارز مسافرتی دارد. گفته می‌شود به زودی تامین ارز مسافرتی براساس نرخ رسمی براساس نرخ بازار ثانویه انجام خواهد شد. این سیاست پس از نهایی شدن سازوکار آن، اعلام خواهد شد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 63


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [جمعه 29 تیر 1397 ] [ 10:54]
تاریخ

در تازه‌ترین آمارهای منتشرشده از سوی بلومبرگ، جف بزوس، مدیر عامل آمازون به عنوان ثروتمندترین مرد جهان در تاریخ مدرن شناسایی شد. یعنی فارغ پادشاهان قدیمی در دوران جدید که کسب و کارهای بخش خصوصی رونق گرفته وی توانسته با بیش از 150 میلیارد دلار ثروتمندترین مرد در کره زمین شود. این جایگاهی بود که بیل گیتس برای 24 سال به خود اختصاص داده بود و در یک سال آن را به بزوس واگذار کرد.

24197:

دنیای بورس: جف بزوس ثروتمندترین مرد تاریخ مدرن شد. موسس و مدیرعامل شرکت آمازون در حال حاضر ثروتی بالغ بر 152 میلیارد دلار در اختیار داشته و رکوردهای پیشین بیل گیتس (موسس مایکروسافت) را پشت سر گذاشته است.

به این ترتیب،  بیل گیتس كه بیست و چهار سال پیاپی در ليست فوربس با ثروتی به ارزش 89 میلیارد دلار رتبه اول را در اختیار داشت، اكنون در رتبه دوم جهان قرار گرفته و جای خود را به جف بزوس داده است.

بیل گیتس در سال 1999، صد میلیارد دلار ثروت داشت. در آن زمان اما به اعتقاد کارشناسان این مقدار پول ارزشی معادل 149 میلیارد دلار کنونی داشته است.

اکنون اما بنیانگذار مایکروسافت با ثروت 95.3 میلیارد دلاری خود فاصله‌ حدود 57 میلیارد دلاری با مدیر عامل آمازون دارد و به نظر نمی‌رسد بتواند بار دیگر این عنوان را از آن خود کند.

جالب اینجاست که جف بزوس در جولای سال گذشته، 87.6 میلیارد دلار ثروت داشت و تنها طی مدت یک سال موفق شده که ثروتش را 64 میلیارد دلار دیگر افزایش دهد.

البته باید گفت که بیل گیتس سال گذشته 700 میلیون سهم مایکروسافت و 2.9 میلیارد دلار از پول و دارایی‌های خود را بخشید. کارشناسان تخمین می‌زنند اگر بیل گیتس قسمت زیادی از دارایی و سهامش را نمی‌بخشید، اکنون با بیش از 150 میلیارد دلار سرمایه همچنان عنوان ثروتمندترین فرد دنیا را در اختیار خود داشت.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 79


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 28 تیر 1397 ] [ 12:02]
تاریخ

دبیرکل بانک‌مرکزی از پابرجا بودن طرح انتشار اوراق سکه خبر داد. به گزارش «ایسنا» قرار بر این بود تا از نهم تیرماه سال‌جاری بازار سرمایه معاملات اوراق سکه را آغاز کند؛ اما این اتفاق نیفتاد و تاکنون نیز اجرایی نشده است. آن‌طور که محمود احمدی، دبیرکل بانک‌مرکزی اعلام کرده، طرح انتشار اوراق سکه منتفی نشده و مذاکرات و هماهنگی‌هایی برای اجرای آن در حال انجام است؛ بنابراین به محض اینکه به نتیجه قطعی رسیده و ساز و کار کامل شود، حتما اجرایی خواهد شد و در دستور کار قرار می‌گیرد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 60


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 28 تیر 1397 ] [ 11:41]
تاریخ
روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی افزایش دیگری را تجربه کرد و در آستانه کانال ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی به کار خود پایان داد. در پنجمین روز هفته، سکه با ۶۰ هزار تومان افزایش به قیمت ۲ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان رسید. یکی از عوامل بنیادی در رشد سکه، افزایش قیمت دلار تا محدوده ۸ هزار و ۱۳۰ تومان بود. با این حال، از نظر برخی فعالان، عدم‌ورود سکه‌های پیش‌فروش به بازار عامل مهم‌تری بود.
 

در واقع رشد سکه در حالی رخ داد که برخی معامله‌گران انتظار داشتند با ادامه تحویل سکه‌های پیش‌فروش، قیمت در روز پنجم هفته کمی تعدیل ‌شود. با این حال، صحبت‌های برخی از خریداران سکه پیش‌فروش نشان می‌دهد که ترجیح می‌دهند سکه خود را به بازار عرضه نکنند؛ برخی عنوان می‌کنند، سکه را برای پوشش قدرت خرید خود تهیه کرده‌اند و تا زمانی که سیگنال‌های باثباتی نسبت به آینده دریافت نکنند، ترجیح می‌دهند سکه‌ها را نگه دارند. با این حال، تعداد بیشتری، اخباری را که در روزهای اخیر مبنی بر دریافت مالیات از خریداران سکه پیش‌فروش عنوان شد، عاملی دانستند که روند ورود سکه‌ها به بازار را دچار تردید کرد. یکی از خریداران عنوان می‌کرد، اگر سکه خود را در بازار بفروشد، ممکن است بحث مالیات بر درآمد در مورد وی مصداق پیدا کند؛ بنابراین ترجیح می‌دهد، سکه‌ها را نزد خود نگه دارد. وی عنوان کرد، در روزهای اخیر برخی مسوولان از برخی خریداران سکه پیش‌فروش به‌عنوان اخلال‌گر یاد کرده‌اند و هر روز اخبار متناقضی در مورد خریداران سکه پیش‌فروش در بازار عنوان می‌شود. خریدار دیگری گفت، حتی ترجیح می‌دهد تا مشخص شدن دقیق اوضاع سکه، سکه‌های پیش‌فروش را تحویل نگیرد. به گفته برخی منابع مطلع، در دو روز اخیر تعداد زیادی از خریداران ترجیح داده‌اند به جای تحویل گرفتن سکه ها، آنها را نزد بانک نگه دارند. برخلاف دسته اول که اخبار روزهای اخیر را در عدم‌تحویل گرفتن سکه‌ها موثر دانستند، گروه دیگری باور دارند، این اتفاق تنها به این دلیل رخ داده است که نگهداری سکه‌ها نزد بانک از امنیت بالاتری برخوردار است.  صحبت‌های مربوط به مالیات در حالی در میان خریداران به شکل گسترده‌ای بازتاب داشته است که بانک مرکزی برخلاف اظهارنظرهای برخی نمایندگان مجلس و مسوولان، روز سه‌شنبه تحویل سکه‌های پیش‌فروش را بدون دریافت هیچ‌گونه مالیاتی آغاز کرد. خریداران تنها با ارائه برگه ثبت نامی و مدارک شناسایی به‌راحتی سکه‌های فیزیکی خود را دریافت کردند؛ با این حال، آنچه مسلم است، صحبت‌های برخی مسوولان که خارج از دامنه بانک مرکزی فعالیت می‌کنند، خریداران را نگران کرده است. یکی از دلایل مهم نگرانی معامله‌گران، عدم‌هماهنگی تیم اقتصادی عنوان شده است.   واقعیت آن است که بخش عظیمی از شرکت‌کنندگان در طرح پیش‌فروش برای حفاظت از قدرت خرید خود از بانک مرکزی سکه را پیش خرید کردند؛ خریداران بزرگ تنها حدود ۵ درصد از سکه‌ها را خریداری کرده‌اند و بیش از ۹۰ درصد توسط مردم عادی پیش خرید شده است. ناصر سراج رئیسسازمان بازرسی کل کشور پیشتر گفته بود: 7 میلیون و 600 هزار ثبت‌نام سکه داشتیم که 50 نفر، 5 درصد این سکه‌ها را در اختیار دارند.

در این شرایط، برخی کارشناسان مسوولان را مورد پرسش قرار می‌دهند که آیا اظهارنظرهای متناوب در مورد خریداران پیش‌فروش، دادن القابی مانند اخلال گران بازار و ارائه طرح‌هایی مانند عدم‌واگذاری سکه‌های پیش‌فروش اعتماد به سیاست‌گذار پولی را بالا خواهد برد؟ چنین اخباری در حالی عنوان می‌شود که در ابتدای طرح پیش‌فروش مسوولان بانک مرکزی عنوان کردند، خریداران سکه مشمول مالیات نخواهند شد، بنابراین اظهارنظرهای مسوولان موازی مبنی‌بر دریافت مالیات را معامله‌گران می‌توانند به‌عنوان نشانه‌ای از عدم‌هماهنگی تیم اقتصادی در نظر بگیرند؟ آیا چنین اخباری منجر به این نمی‌شود که مردم در مقاطع حساس بعدی به سیاست‌گذار پولی اعتماد نکنند و ترجیح دهند که به جای شرکت در طرح‌های مجاز توام با شفافیت به بازارهای غیررسمی مراجعه کنند.

در شرایطی که برخی عدم‌ورود سکه‌های پیش‌فروش به بازار را عامل افزایش قیمت سکه دانستند، گروه دیگری اخبار روزهای اخیر پیرامون FATF را عاملی دانستند که منجر به رفتارهای هیجانی و محرک معامله‌گران شده است. به گفته یکی از بازیگران ارزی، تصویب لوایح مورد نیاز برای خروج از لیست سیاهFATF بیش از گذشته برای بازار اهمیت پیدا کرده است. یکی از دلایلی که اهمیت این موضوع را بالا برده ناشی از اخباری است که در کانال‌های اطلاع رسانی معامله‌گران مبنی‌بر ضرورت خروج از لیست سیاه FATF برای بهره بری از بسته اقتصادی اروپا عنوان شده است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 69


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 28 تیر 1397 ] [ 11:38]
تاریخ
تولیت آستان قدس در کنایه ای خطاب به دولت اعلام کرد: اگر سال گذشته هشدارهای مهم درباره اثرات سوء‌ نقدینگی کنترل‌نشده را جدی می گرفتید وضعیت بازار ارز و سکه مختل نمی شد.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،ابراهیم رئیسی در صفحه شخصی اینستاگرام با اشاره به جلسه اخیر رهبر معظم انقلاب با اعضای هیات دولت درباره مسائل و مشکلات اقتصادی اعلام کرد: اگر سال گذشته هشدارهای مهم درباره اثرات سوء‌ نقدینگی کنترل‌نشده جدی گرفته می‌شد، بازارهای سکه و ارز این‌گونه مختل نمی‌شد. اکنون نیز نباید زمان را بیش از این از دست داد. دولت در نقشه راه اقتصاد که موظف به تهیه آن است، علاج نقدینگی و اصلاح نظام بانکی را در اولویت قرار دهد و با اجرای یک برنامه فوری و البته عالمانه، جلوی آسیب‌ دیدن بیشتر را بگیرد.

وی افزود: مردم انتظار به حقی دارند که کار و انگیزه و روحیه مسئولان، قبل و بعد از این جلسه تفاوت محسوسی داشته باشد و اثر آن را در افزایش تحرک مسئولان و شبانه‌روزی شدن تلاش‌ برای حل مشکلات ببینند.بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب به بسیج همه ظرفیت‌ها برای کمک به دولت در جهت ایجاد گشایش در زندگی مردم، همه دستگاه های غیردولتی و عمومی نیز خود را به همکاری با دولت برای افزایش کارآمدی و حل مشکلات موظف می‌دانند.

رییسی تدبیر عالی رهبری در تأسیس شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی با حضور رؤسای سه قوه و مسئولان اقتصادی قوا را نشانه دیگری از کمک بی‌سابقه به دولت برای عبور از مشکلات دانست و گفت: مشکلات کنونی اقتصاد ریشه در مسائلی چون فشار نقدینگی و نظام بانکی دارد و ربطی به فشارهای خارجی ندارد. این اشکالات که زندگی و کسب و کار مردم را مختل می کند، از گذشته وجود داشته و منشأ مدیریتی دارد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 89


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 27 تیر 1397 ] [ 16:40]
تاریخ
 روز گذشته اتفاقی غیرمنتظره در بازار رخ داد؛ در حالی که معامله‌گران انتظار داشتند، با آغاز دور دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروش روند این فلز گرانبها کاهشی شود، سکه افزایش قیمت را تجربه کرد. سکه و دلار معاملات خود را تحت‌تاثیر انتظارات کاهشی با افت قیمت آغاز کردند؛ اواسط روز روند صعودی را تجربه کردند و در ساعات پایانی معاملات، از سقف روزانه فاصله گرفتند. برخی معامله‌گران باور داشتند، عدم ورود سکه‌های پیش‌فروش به بازار مهم‌ترین عامل افزایش قیمت بود. ممکن است در روزهای آینده با ادامه تحویل سکه‌های پیش‌فروش روند قیمت تغییر کند.
 

در چهارمین روز هفته، دور دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروش کلید خورد؛ ولی قیمت سکه برخلاف انتظارات بیشتر معامله‌گران در بازار آزاد افزایشی شد. روز گذشته، سکه با ۴۰ هزار تومان افزایش به قیمت ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید. دو عامل برای افزایش قیمت سکه عنوان شده است. برخی افراد مطلع عنوان کردند، افراد زیادی برای تحویل سکه‌های پیش‌فروش خود به شعب بانک ملی مراجعه نکردند؛ همچنین معامله‌گران بازار سکه عنوان کردند، دیروز بازار از سمت عرضه با اتفاق خاصی رو‌به‌رو نشد؛ در واقع از نظر این عده افرادی نیز که سکه‌های پیش‌فروش خود را تحویل گرفته بودند، آن را برای فروش به بازار عرضه نکردند. دیروز بازار تحت‌تاثیر گمانه‌زنی‌های متفاوت نسبت به اثرات پیش‌فروش سکه، نوسانات زیادی را تجربه کرد. در ابتدای روز سکه در محدوده ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان قرار داشت؛ به تدریج تا کانال ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان بالا رفت و در نهایت در ساعات انتهایی روز بار دیگر مسیر کاهشی را برای حرکت انتخاب کرد. در روز نوسانی سکه، دلار نیز در بازه ۷ هزار و ۹۰۰ تا ۸ هزار و ۱۰۰ تومان نوسان کرد.دلار در ابتدای روز بیشتر میل به کاهش داشت؛ به یکباره افزایشی شد و در ساعات پایانی روز در نزدیکی سطح ۸ هزار و ۵۰ تومان نوسانات خود را صورت داد. روز گذشته یکی از مقامات بانک مرکزی نیز از انجام ۶۵ میلیون یورو معامله قطعی در بازار دوم ارز خبر داد. به‌نظر می‌رسد کاهش نوسانات در بازار ارز تا حدی ناشی از معاملات بازار دوم ارز بوده باشد.

تکذیب شایعات سکه‌ای

شایعات زیادی در ابتدای بازار روز سه‌شنبه در بازار وجود داشت. عده‌ای عنوان می‌کردند، به خریداران بزرگ سکه به جای تحویل فیزیکی تنها گواهی داده شد تا تکلیف مالیاتی آنها مشخص شود. با این حال، پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» از برخی منابع مطلع حاکی از آن بود هیچ مالیاتی از خریداران دریافت نشده است و تمام مراجعه‌‌کنندگان سکه خود را بدون دریافت هزینه‌ای به‌صورت فیزیکی دریافت کردند. برخی خریداران نیز در برخی کانال‌های اطلاع رسانی که در میان معامله‌گران سکه اعتبار دارد، عنوان کردند بدون هیچ اتفاق خاصی و به راحتی سکه‌های خود را دریافت کرده‌اند. برخی از خریداران از دریافت ۸۰۰ سکه به‌صورت فیزیکی خبر دادند. در واقع، خریداران تنها با فیش ثبت‌نامی، می‌توانستند سکه‌های خود را تحویل بگیرند.با این حال، براساس اظهارات افراد مطلع و برخی معامله‌گران، روز گذشته افراد زیادی نیز برای تحویل سکه‌های پیش‌فروش اقدام نکردند؛ یک منبع مطلع عنوان کرد، پیش‌فروش‌های سه ماهه در ۵ روز صورت گرفت و ممکن است موعد تحویل برخی پیش‌فروش‌ها در روزهای آینده باشد.

از سوی دیگر، به دلیل آنکه زمان قطعی برای تحویل سکه ذکر نشده است و خریداران هر زمان که بخواهند می‌توانند سکه‌های خود را تحویل بگیرند، ممکن است عده زیادی ترجیح داده باشند که در مقاطع دیگری سکه‌های خود را دریافت کنند.به گزارش «ایبنا»، در‌صورتی ‌که خریداران طرح پیش‌فروش سه ماهه سکه در تاریخ سررسید خود برای دریافت سکه به بانک مراجعه نکنند، این سکه‌ها نزد شعبه امانت باقی می‌ماند و هر زمانی که مشتری به بانک مراجعه کند، می‌تواند سکه خریداری شده را دریافت کند. در واقع این عده از خریداران ممکن است تمایل داشته باشند، سکه‌های خود را به جای تحویل گرفتن تا هر زمان ممکن نزد بانک نگه دارند؛ چراکه به هر حال هزینه نگهداری هم با ریسک همراه است و هم هزینه دارد.

نیاز به بازار اوراق سکه

دبیرکل بانک مرکزی چند روز پیش خبر داد حتی هنوز ۱۰ درصد از خریداران سکه پیش‌فروش یک ماهه سکه‌های خود را تحویل نگرفته‌اند. جالب آنکه در اواخر اردیبهشت ماه بخش زیادی از خریداران سکه‌های یک ماهه نیز ترجیح داده بودند به جای سکه فیزیکی کارت سکه دریافت کنند. روز گذشته نیز خریداران زیادی به بانک برای تحویل سکه خود مراجعه نکردند؛ همچنین با توجه به روند افزایشی قیمت، می‌توان گفت کسانی که سکه خود را تحویل گرفتند، آن را با وجود امکان کسب سود هنگفت به بازار عرضه نکردند. در واقع به‌نظر می‌رسد بخش زیادی از خریداران سکه‌های پیش‌فروش بیشتر از آنکه به دنبال کسب سود بوده باشند، با قصد پوشش خرید در طرح پیش‌فروش سکه شرکت کردند.

نشانه دیگری بر تایید موضوع آن است که خریدارانی که سکه‌های خود را روز گذشته تحویل گرفتند، تمایل چندانی برای عرضه آن در بازار نداشتند. رئیس کمیسیون طلا و جواهر عنوان کرد، با وجودی که تقاضای خرید سکه در بازار وجود دارد اما از آنجا که بر خلاف انتظار سکه‌های پیش‌فروشی وارد بازار نشد قیمت‌ها دوباره به سمت بالا سوق یافت. بار اولی که سکه‌های پیش‌فروش تحویل داده شد، برخی از خریداران به جای دریافت سکه به‌صورت فیزیکی کارت سکه دریافت کردند. با این حال، روز گذشته عنوان شده است که بیشتر دریافت‌کنندگان سکه را به‌صورت فیزیکی تحویل گرفته‌اند.

این در حالی است که اگر امکان معامله کارت سکه در یک بازار وجود داشت، ممکن بود عده بیشتری با راحتی بیشتری برای دریافت سکه‌های پیش‌فروش به‌صورت غیرفیزیکی اقدام کنند.برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند، از آنجا که خریداران سکه بیشتر به قصد پوشش قدرت خرید در طرح پیش‌فروش سکه شرکت کرده‌اند، نمی‌توان قانونمالیات بر درآمد را برای آنها در نظر گرفت.از نظر آنها، بانک مرکزی با سیاست پیش‌فروش، اقدام به جمع‌آوری بخشی از نقدینگی کرد؛ ولی پس از آن، این نقدینگی راکد باقی ماند؛ حال آنکه با تشکیل یک بازار متشکل می‌توان ایننقدینگی را به جریان انداخت.بر اساس اظهارات مسوولان بانک مرکزی، حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار سکه پیش‌فروش شده است؛ به‌نظر می‌رسد این میزان می‌تواند حجم مناسبی برای تشکیل یک بازار متشکل و داد و ستد داوطلبانه در آن باشد. این در حالی است که اظهارات برخی مسوولان مبنی بر دریافت مالیات و مشکلات پیش آمده در تشکیل بازار اوراق سکه، ممکن است در آینده اعتماد به شرکت در یک بازار متشکل را نیز کاهش دهد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 99


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 27 تیر 1397 ] [ 9:01]
تاریخ
اقدامات تجاری ترامپ، دولت چین را به تغییر استراتژی اقتصادی ترغیب کرده است. در صورت تحقق این چرخش سیاست، پکن از تمرکز خود بر تداوم رشد اقتصادی خواهد کاست و بیشتر به مقابله با اثرات تخریبی تعرفه‌گذاری واشنگتن از طریق تغییر هدف رشد اقتصادی (کاهش نرخ رشد هدف) خواهد پرداخت.
 

شطرنج اقتصادی چین و آمریکا

با توجه به یکی از ارکان اصلی برنامه اقتصادی چین برای سال ۲۰۱۸ میلادی که کاهش ریسک اعتباری است، بعید به‌نظر می‌رسد راهکار مقابله سرسخت تعرفه‌ای در دستور کار تیم اقتصادی چین قرار بگیرد؛ چراکه لازمه اجرای چنین شیوه‌ای ریسک مالی و اعتباری را به مرور افزایش می‌دهد. رشد اقتصادی چین در سه‌ماه دوم سال جاری میلادی به ۷/ ۶ درصد رسیده است که از سال ۲۰۱۶ میلادی پایین‌ترین سطح رشد محسوب می‌شود. کاهش فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و انقباض اعتباری از جمله دلایل افت رشد اقتصادی در این بازه به‌شمار می‌روند. براساس داده‌های محرمانه پژوهشکده گروه فایننشال‌تایمز، شاخص اطمینان خانوار نسبت به اقتصاد چین همچنان روبه رشد است. از طرف دیگر، نرخ رشد سه‌ماه دوم سال جاری میلادی نسبت به فصل مشابه سال گذشته هنوز از نرخ رشد هدف ۵/ ۶ درصدی پکن بالاتر قرار دارد. به این ترتیب، احتمال آنکه دولت اجازه ورود بیشتر نقدینگی به سیستم مالی را همزمان با مجوز افزایش هزینه‌کرد دولت‌های محلی در بخش زیرساخت‌ها صادر کند وجود دارد. البته مراجع اقتصادی چین آزادی عمل لازم برای مانور جدی علیه تهدید‌های واشنگتن را به یک دلیل ندارد؛ چین ناچار است تولید بدهی را تحت کنترل کامل حفظ کند تا ریسک ناشی از خروج سرمایه را بگیرد.

امکان مقاومت در برابر تضعیف نرخ برابری یوآن به دلار نیز با توجه به تجربه جنگ ارزی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی در حدی نیست که بتوان این ابزار مقابله‌ای را از گزینه‌های مطلوب پکن حذف کرد. کمپین سه‌گانه چینی‌ها در فاز جدید اصلاحات مالی و اعتباری با  سردمداری کاهش ریسک مالی و اعتباری در فضای بانکی این کشور در راستای تلاش برای کاهش سهم بانکداری سایه چین و به‌طور کلی کاهش وابستگی به اقتصاد سایه انجام گرفته‌اند. نیمه دیگر سه‌گانه اصلاحات چینی‌ها که زمینه‌ساز اولیه برنامه اقتصادی چین ۲۰۲۵ میلادی محسوب می‌شود، شامل کاهش ریسک اعتباری، فقرزدایی گسترده و پیگیری اصلاح ساختار صنعتی بر پایه حفاظت از محیط زیستاست. بنابراین، بازگشت به دوره رونق متوالی دیگر اهمیت خود را از دست داده است و لازم نیست فشار بیشتری در این راستا اعمال شود؛ چراکه یک شوک اقتصادی شدید پیامد محتمل آن خواهد بود.

نزول سهم بخش فاینانس سایه

 با بررسی روند وام‌های بانکی، اوراق بدهی و نقدینگی و منابع بانکی با وام‌های موسسات نامعتمد و اوراق و نقدینگی خروجی مربوط به آنها (بخش سایه)، برنامه کاهش ریسک اقتصادی چین به خوبی توانسته بخش سایه را در محدوده رشد منفی حبس کند که رکورد کاهشی بخش سایه نیز محسوب می‌شود. بر اساس این گزارش اداره آمارهای ملی چین، رشد اقتصادی این کشور در سه‌ماه دوم سال جاری میلادی به ۷/ ۶ درصد رسیده که نسبت به سه ماه نخست امسال با کاهش روبه‌رو شده است. رشد فعالیت‌های صنعتی چین در این مدت با کاهش محسوسی همراه بوده است. برخی از تحلیلگران خواستار اتخاذ تدابیر قاطع از سوی دولت چین برای حمایت از رشد و رونق اقتصادی شده‌اند تابرخی از این کاهش جبران شود. رشد تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری ثابت در چین ظرف ۶ ماه نخست سال جاری میلادی با کاهش شدیدی روبه‌رو شده و تولیدات صنعتی در ماه ژوئن با رشد ۶ درصد پایین‌ترین میزان دو سال اخیر را رقم زده است. دولت چین تدابیر ویژه‌ای را برای مقابله با ریسک‌های مالی و افزایش شدید بدهی شرکت‌های دولتی اتخاذ کرده است. پیش بینی می‌شود تشدید تنش‌های تجاری با آمریکا طی ماه‌های آینده تاثیر منفی زیادی بر وضعیت تجارت خارجی و رشد اقتصادی چین خواهد داشت. بنابراین اهمیت چرخش سیاسی چین برای مقابله با رویکرد تهاجمی آمریکای ترامپ بیش از پیش به‌نظر می‌رسد.

احتیاط بازارها پیش از سخنرانی «پاول»

بازارهای جهانی پیش از آغاز سخنرانی رئیس فدرال رزرو آمریکا، «جی پاول» در صحن کنگره ایالات متحده، وارد فاز احتیاطی شدند. قیمت طلای جهانی در ساعات ابتدایی معاملات تغییر محسوسی نداشت و حول سطح ۱۲۴۲ دلاری بالا و پایین می‌شد. شاخص دلار آمریکا نیز همانند فلز زرد در مبادلات ابتدایی دیروز تغییر خاصی را تجربه نکرد و با افت محدودی مواجه شد. این شاخص که ارزش دلار آمریکا در برابر سبد ۶گانه ارزهای رایج دنیا را نشان می‌دهد تا ساعت ۳ بعد از ظهر سه‌شنبه با ۱/ ۰ درصد کاهش به ۳۵/ ۹۴ واحد نزدیک شد. هر چند گزارش نرخ رشد ماهانه خرده‌فروشی در آمریکا از پیش‌بینی ۴/ ۰ درصدی نیز فراتر ثبت شد و رشد ۵/ ۰ درصدی را به ثبت رساند؛ اما این گزارش برای حمایت از شاخص دلار قدرت کافی را نداشت. گمانه‌زنی‌هایی که از محورهای اصلی سخنرانی جرومی پاول در میان سرمایه‌گذاران انتظاراتی به‌وجود آورده است. از مهم‌ترین محورها می‌توان به ابراز اطمینان نسبت به وضعیت مناسب اقتصاد آمریکا، ثبت نرخ بیکاری در پایین‌ترین سطح خود ظرف ۲۰ سال گذشته و همچنین ریسک ناشی از افزایش تنش‌های تجاری در عرصه بین‌المللی اشاره کرد.

موانع صعود ارزش طلا

تقویت ارزش دلار آمریکا در شرایط معمول یک مانع جدی برای افزایش قیمت طلا به‌شمار می‌رود. در شرایطی که نرختورم آمریکا علاوه بر لمس نرخ هدف ۲ درصدی، پتانسیل رشد بیشتر را نیز از خود بروز داده، احتمال افزایش نرخ بهره نیز به همین دلیل تقویت شده است. در این حالت، امکان مشاهده افت بیشتر بهای اونس فلز گرانبها در میان‌مدت وجود دارد. عامل مهم دیگری که می‌تواند بر قیمت جهانی فلزات گرانبها از جمله طلا در روزهای آینده اثرگذار باشد، تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین است. همچنین میزان ذخایر طلا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک قابل معامله در بورس (ETFs) ظرف ماه جولای ۱۹ تن افت را نشان می‌دهد که طرف تقاضا را نیز علیه رشد بهای فلز زرد کرده است. این موانع تا ساعت ۸ بعد از ظهر سه‌شنبه طلا را به قیمت ۱۲۲۸ دلاری کشاند تا فلز زرد به قعر یکساله خود نزول کند.

13 (1)

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 65


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 27 تیر 1397 ] [ 8:54]
تاریخ
 در بخشی از نشست پارلمان بخش خصوصی که دیروز در اتاق ایران برگزار شد، احمد عزیزی در گزارشی نقش سیستم بانکی در گذر از مقطع کنونی را واکاوی کرد. صحبت‌های عزیزی حول ۳ محور «موانع موفقیت برجام»، «جایگاه بانکداری ایران» و «راه‌حل‌های موثر گذر از تنگنای تجاری» ارائه شد. راه‌حل بلندمدت این اقتصاددان «تغییر پارادایم اقتصادی» بوده که خود زمینه تقویت نظام سیاست‌گذاری را در درازمدت فراهم می‌آورد. از جمله موثرترین راه‌حل‌های کوتاه‌مدت مورد هدف نیز می‌توان به «بهبود مدل مدیریت ارز» اشاره کرد.
پل عبور از خطر تحریم‌ها

در بخشی از نشست پارلمان بخش خصوصی که دیروز در اتاق تهران برگزار شد، احمد عزیزی در گزارشی با عنوان «برجام، دیپلماسی و بانکداری بین‌الملل»، نقش سیستم بانکی در گذر از مقطع کنونی را واکاوی کرد. عزیزی صحبت‌های خود را حول ۳ محور کلی دسته‌بندی کرد. وی ابتدا موانع موفقیت برجام و وضعیت فعلی و آینده برجام را با تمرکز بر درجه همکاری کشورهای اروپایی ارائه داد سپس «جایگاه بانکداری ایران» در اقتصاد جهانی را تشریح کرد و نهایتا راه‌حل‌های موثر کوتاه‌مدت و بلندمدت برای گذر از تنگنای تجاری کنونی را با تمرکز بر نقش محوری سیستم بانکی ارائه کرد. مهم‌ترین راه‌حل بلندمدت این اقتصاددان برای گذر موفق از مقطع کنونی «تغییر پارادایم اقتصادی» است که خود زمینه بهبود نظام سیاست‌گذاری را فراهم می‌آورد. از جمله موثرترین راه‌حل‌های کوتاه‌مدت مورد هدف عزیزی نیز می‌توان به «تمرکز بر معاملات بارتری»، «تاسیس مرکز تحریم‌های بین‌الملل»، «بهبود مدل مدیریت ارز» و «استفاده از اهرم‌های تخصصی به کمک مشاوران ایرانیان خارج از کشور» اشاره کرد.

  موانع موفقیت برجام

عزیزی ابتدا گریزی به نقش تصمیم درونزای شرکت‌های خصوصی بین‌المللی در تعیین کمیت و کیفیت تجارت جهانی زد و گفت: امروزه نقش دولت و اتحادیه‌ها در تعیین جهت‌های تجاری کمرنگ شده است. به عبارت دیگر اگر چه در گذشته ممکن بود دولت‌ها بتوانند روی مقصد تجاری شرکت‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند اما امروز تجارت بر مبنای تصمیم درونزای شرکت‌ها و با ملاحظه ترکیب «بازدهی-ریسک» کشورهای مقصد تجارت محقق می‌شود؛ بنابراین صرف اهتمام دولت‌ها نمی‌تواند نقطه امیدواری برای پوشش شکاف‌های ناشی از تحریم‌ها باشد بلکه عواملی که ریسک فعالیت‌های تجاری با اقتصاد ایران را کاهش می‌دهند، نقش تعیین‌کنندگی در جهت تجارت شرکت‌های خارجی دارند. احمد عزیزی سپس موانع موفقیت برجام در سال‌های گذشته را به دو دسته «بیرونی» و «درونی» تقسیم کرد. منظور از موانع بیرونی تحریم‌های اساسی که بعد از شکل‌گیری توافق نیز موجودیت داشتند و همچنین کارشکنی برخی کشورها بود. منظور از موانع داخلی نیز فقدان اجماع داخلی و ضعف حکمرانی برای استفاده حداکثری از منافع بالقوه برجام است. به‌طوری‌که به عقیده این اقتصاددان، اگر همزمان با توافق برجام، اجماع سیاسی داخلی به مثابه یک نیروی هم جهت عمل می‌کرد، منافع حاصل از برجام در سال‌های گذشته به مراتب بیشتر می‌بود. عزیزی در خصوص نقش تصمیم شرکت‌های خصوصی در بقای برجام اشاره کرد: در بهترین حالت، اهتمامکشورهای اروپایی در خلال «قانون استرداد یا blocking regulation» منجر به جبران هزینه ناشی از جریمه برقراری رابطه تجاری شرکت‌های خصوصی با ایران خواهد شد که این احتمالا شرایط لازم و متعارف برای برقراری ارتباط موثر را فراهم نخواهد آورد. با این وجود، عزیزی کاهش صادرات نفت ایران در سال‌های پیش‌رو را به میزان قابل‌توجهی کمتر از زیان تحریم‌های دوره قبل پیش‌بینی کرد.

  جایگاه سیستم بانکی ایران

عزیزی در بخش بعدی سخنان خود به درجه تعیین‌کنندگی اقتصاد ایران در سیستم مالی دنیا پرداخت و اشاره کرد: مهم‌ترین مساله سیستم بانکی ایران این است که به عنوان «اهرم حرفه‌ای» قدرتمندی در سیستم بانکی جهانی شناخته نمی‌شود. به گفته عزیزی سهم سیستم بانکی ایران از کل شبکه بانکی جهانی عددی نزدیک به صفر است. این فقدان نقش تعیین‌کننده باعث می‌شود تا نه تنها ایران به‌عنوان یک بازیگر جهت دهنده به روند حرکت سیاست‌های مالی و بانکی دنیا نبوده بلکه باعث می‌شود تا محدودیت‌های سیاسی مانند تحریم‌ها، شکنندگی بیشتری را برای سیستم بانکی ایران ایجاد کنند. به عقیده عزیزی این فقدان نقش تعیین‌کننده‌ی در صورتی موجودیت دارد، کهاقتصاد ایران همواره در معرض محدودیت‌های تجاری آمریکا؛ به‌عنوان دشمنی مسلط، مجرب و مجهز قرار دارد. وی سپس گریزی به اهداف و دامنه اثر تحریم‌های آمریکا به طور کلی پرداخت و افزود: مهم‌ترین اهداف آمریکا از تحریم‌ها اجرای سیاست‌های خود بدون جنگ و از سه کانال «جهانی سازی»، «بازار بزرگ آمریکا» و «قدرت دلار» است. به‌علاوه، مهم‌ترین پشتوانه اجرایی تحریم‌های آمریکا بخش خصوصی و اقتصاد بین‌الملل است. با این وجود عزیزی اشاره کرد که اگرچه تحریم‌های ۱۸۰ ساله آمریکا علیه کشورهای دنیا به هدف اصلی خود نرسیده‌اند، اما هزینه قابل تاملی را به اقتصادهای مقصد وارد کرده است.

  نسخه‌ بلندمدت؛ تغییر پارادایم

عزیزی پس از اینکه «درجه همراهی کشورهای اروپایی» و «درجه تعیین‌کنندگی سیستم بانکداری ایران» را تشریح کرد، به ارائه راه‌حل‌های مورد نظر خود در دو مقیاس زمانی بلندمدت و کوتاه‌مدت برای گذر موفق از این دوره پرداخت. وی به‌منظور مدیریت بلندمدت تنگناهای اقتصادی مکانیزم «تغییر پارادایم» را مطرح کرد. به این معنی که لازم است سیاست‌گذار پارادایم اقتصادی مورد توجه خود را به سمت مسیر هدفمند و متعارف هدایت کند. در چنین حالتی حوزه سیاست‌گذاری و حاکمیت در مسیری متعارف قرار گرفته و آسیب‌پذیری اقتصاد در مقابل شوک‌های بیرونی کاهش می‌یابد.

  نسخه‌های کوتاه‌مدت

در کنار برنامه‌ریزی در مقطع بلندمدت، عزیزی نسخه‌های کوتاه‌مدت مدیریت اقتصادی در مقطع کنونی را نیز در ۸ مورد برشمرد. به عقیده عزیزی در یک اقتصاد متعارف وقتی مساله‌ای با مقیاس بزرگ مانند تحریم‌ها ایجاد می‌شود، سیاست‌گذار مراکز، نهادها و افراد مشخصی را به طور متمرکز به‌عنوان مدیریت این مسائل انتخاب و مسوول می‌کند. این در حالی است که با گذشت سال‌ها از تجربه تحریم، هنوز شخص حقیقی یا حقوقی برای مطالعه و بررسی متمرکز از سوی سیاست‌گذار معرفی نشده است؛ بنابراین اولین راه‌حل کوتاه‌مدت عزیزی به‌منظور مدیریت اقتصاد در مقطع فعلی، «تاسیس مرکز تحریم‌های بین‌المللی» و اعطای اختیارات لازم سیاست‌گذاری به این مرکز است. به عقیده عزیزی از آنجا که پیوستن به معاهدات بین‌المللی سیگنالی از آرامش و اطمینان اقتصادی به فعالان بازار است،لازم است ملاحظات غیرفنی مربوط به ارزیابیFATF مورد توجه قرار نگیرد. این در حالی است که چنین معاهداتی تا حدودی شرط لازم پیوستن یک اقتصاد به شبکه جهانی است؛ بنابراین دومین راه‌حل ارائه شده از سوی عزیزی پیوستن ایران به معاهدات بین‌المللی است. مشاوران ایرانیان فعال خارج از کشور که به‌عنوان یک «اهرم سیاسی و تخصصی» شناخته می‌شود سومین راه‌حل مورد نظر این اقتصاددان بود. از نظر عزیزی عاملی که باعث شده تا آسیب‌پذیری اقتصاد ایران در مقابل آشفتگی‌های سیاسی بین‌المللی افزایش یابد، مدل مدیریت نرخ کلیدی ارز است. به‌طوری‌ که لازم است سیاست‌گذار با استفاده از ابزار آزادسازی نرخ ارز، یک نقش تنظیم‌گری کارآمد را در مدیریت این بازار مهم ایفا کند. روی آوردن به معاملات پایاپایی از جمله قراردادهای بارتر به‌عنوان موثرترین راه‌حل کوتاه‌مدت اقتصاد در موقعیت محدودیت‌های تجاری از سوی عزیزی شناخته شد. این شیوه مبادله که پول دو کشور درگیر تجارت را از جریان تجارت خارج می‌کند، معمولا بین‌شرکت‌های دو کشور شکل می‌گیرد. بررسی تجربه کشورهای مختلف نشان می‌دهد که در مقاطع زمانی مختلف، حجم مبادلات صورت گرفته از طریق این مکانیزم متفاوت بوده است. به‌طوری ‌که در مقاطعی که کشورها در معرض بحران‌های پولی یا تحریم‌های سیاسی بوده، کشورها بیشترین تمایل را به این معاملات داشته‌اند. بیشترین موج معاملات بارتری در اقتصاد جهانی در بازه ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴ اتفاق افتاد به‌طوری‌که حدود ۶ درصد از کل مبادلات تجاری آمریکا در این بازه زمانی از طریق قراردادهای بارتری صورت گرفت. از جمله کشورهایی که در مقاطع تحریم‌ها به این مبادلات روی آورده‌اند می‌توان به اندونزی اشاره کرد. بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه واردات تجهیزات جنگی اندونزی از این کشور در سال ۲۰۰۳، اندونزی واردات این تجهیزات را از روسیه تامین کرد. اما بعد ازتنش سیاسی بین روسیه و غرب، برای حذفدلار از مبادلات، دو کشور روسیه و اندونزی به مبادلات بارتری روی آوردند. به‌طوری که در سال‌های اخیر چند قرارداد معاملاتی بارتری بین این دو کشور بسته شده است. از جمله دیگر نسخه‌های مورد هدف عزیزی می‌توان به «ثبات بازارها»، «اصلاح نظام سیاست‌گذاری»، «نهادهای مالی غیربانکی» و «راه‌اندازی خطوط سوآپ» اشاره کرد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 62


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 27 تیر 1397 ] [ 8:53]
تاریخ
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته باز هم وارد مسیر نزولی شد. در بازار دیروز معامله‌گران مجددا شاهد افت قیمت نمادهای بزرگ‌تر بازار بودند. کمبود نقدینگی، کاهش بهای نفت و فلزات پایه و همچنین وضعیت خاص نماد معاملاتی پتروشیمی‌پارس که روز گذشته بعد از رشد ۲۰درصدی متوقف شد، بازار را مجددا با ریزش عمومی قیمت‌ها مواجه کرد. به این ترتیب دیروز نمادهای هلدینگ خلیج‌فارس، ملی مس ایران، پتروشیمی مبین، فولاد‌مبارکه اصفهان، گل‌گهر و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در صدر نمادها با بیشترین تاثیر منفی در محاسبه شاخص کل قرار گرفتند.در نتیجه شاخص کل با کاهش ۳۲۹واحدی معادل ۳/ ۰ درصد مواجه شد و در پایان معاملات ضمن واگذاری یک کانال دیگر، در سطح ۱۰۷هزار و ۷۸۱واحد قرار گرفت.شاخص کل هم‌‌وزن اما با افزایش ۳ واحدی عدد ۱۸ هزار و ۳۲۶ واحد را به نمایش گذاشت. این امر نشان از افت قیمت نمادهای بزرگ‌تر بازار داشت.
 

همزمان با بازار دیروز در صحنه معاملات جهانی بهای هر بشکه نفت برنت به ۷۱دلار و ۷۵سنت عقب‌نشینی کرد. بهای هر تن مس نیز ۶هزار و ۱۸۷دلار رقم خورد. بهای سرب و روی نیز به ترتیب ۲هزار و ۵۲۸دلار و ۲هزار و ۱۸۵دلار گزارش شد (قیمت‌ها در لحظه تنظیم این گزارش ساعت ۱۵ اعلام می‌شوند).  در بازار دیروز به دلیل نزدیکی پایان تیرماه شمار قابل‌ملاحظه‌ای از نمادها برای برگزاری مجمع متوقف شدند. در گروه غذایی نماد کشاورزی و دامپروری بینالود که به دلیل رشد ۲۰درصدی قیمت متوقف شده بود، بازگشایی شد. این نماد پس از ثبت رشد۱۰درصدی قیمت برای برگزاری مجمع سالانه مجددا در پایان معاملات متوقف شد. روز دوشنبه نیز جلسه معارفهکشت و صنعت و دامپروری پارس برگزار شد. در این جلسه مدیران‌عامل و مالی کشت و صنعت و دامپروری پارس و نماینده سهامدار عمده با تشریح آخرین وضعیت مالی و عملکردی از پیش‌بینی سود سال ۹۷، سیاست تقسیم سود و برنامه افزایش سرمایه خبر دادند. ارسلان کاظم‌پور مدیرعامل این شرکت با اشاره به اینکه این شرکت در بهمن ۶۶ باسرمایه اولیه ۱۰ میلیون تومانی در استان اردبیل شهرستان گرمی به ثبت رسیده و مرکز اصلی آن در شهرستان پارس‌آباد اردبیل واقع شده است، گفت: سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با ۹/ ۳۹ درصد، شرکت کشت و صنعت دامپروری مغان با ۹/ ۳۹ درصد و شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا با ۲۰ درصد، در ترکیب سهامداری این شرکت حضور دارند که به عبارتی ۶۰ درصد سهام این شرکت متعلق به بانک ملی و ۴۰ درصد به کشت و صنعت مغان یا وزارت جهادکشاورزی است. کاظم‌پور درخصوص سیاست‌های تقسیم سود گفت: سود هر سهم «زپارس» در سال گذشته ۵۰۷ ریال و سود تقسیمی هرسهم ۵۵۰ ریال بوده که نشان‌دهنده سیاست تقسیم سود حداکثری ( ۱۰۸ درصدی) است. وی پیش‌بینی سود هر سهم سال‌جاری را ۵۶۰ ریال اعلام کرد و افزود: در افق ۱۴۰۰ برآورد می‌شود سود شرکت به ۷۰میلیون تومان برسد. افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی در برنامه شرکت وجود دارد تا سرمایه را به ۶۴ میلیارد تومان برساند. با توجه به اینکه شرکت در حوزه صیفی‌جات فعالیت کشاورزی ندارد با اجاره اراضی درامد غیرعملیاتی بالایی از اجاره آنها به‌دست می‌آورد. بودجه شرکت در سال مالی ۹۶-۹۷ مبلغ ۱۸ میلیارد تومان است که «زپارس» موفق شده در ۶ ماه ۱۵ درصد آن، معادل ۷/ ۲ میلیارد تومان را پوشش دهد.

 

در گروه بانکی بانک دی که با زیان انباشته ۴/ ۴ هزار میلیارد تومانی سال مالی قبل را بست، مجمع سالانه یکشنبه آینده را لغو کرد. در این گروه همچنین بانک انصار که با سرمایه یک‌هزار میلیارد تومانی در بورس حضور دارد، از تعدیل منفی ۶/ ۱۵ درصدی پیش‌بینی سود سال مالی اسفند ۹۶ به دلیل اعمال ذخیره مطالبات غیر‌جاری توسط بانک مرکزی خبر داد. در گروه ساختمانی دیروز سرمایه‌گذاری مسکن پردیس درخصوص عقد قرارداد مشارکت در ساخت و احداث ۸۳۶واحد مسکونی با زیربنای کل ۱۳۹ هزار و ۶۷۲ متر‌مربع در زمینی به مساحت ۳۴ هزار مترمربع با شرکت تعاونی مسکن شماره دو کارکنان شرکت بهره‌برداری مترو تهران توضیحات تکمیلی داد. براین اساس، طبق مفاد قرارداد فی‌مابین، زمین مذکور به همراه پروانه ساختمانی به‌عنوان آورده شرکت تعاونی کارکنان مترو تهران و انجام کلیه عملیات اجرایی و کارگاهی و همچنین هزینه‌های ساخت کل مستحدثات و محوطه‌سازی به‌عنوان آورده شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس است. مدت زمان اجرای قرارداد ۴۴ ماه از زمان ارائه پروانه ساختمانی توسط شرکت تعاونی مترو تهران و محل اجرای پروژه نیز در زمینی به مساحت ۳۴ هزار مترمربع واقع در تهران، بزرگراه رسالت، خیابان شهید‌اولیایی، ضلع‌جنوبی محوطه پردیس مترو تهران خواهد بود. قدرالسهم طرفین از واحدهای احداث شده برای هر دو طرف قرارداد به‌صورت برابر ۵۰ درصد است، همچنین طبق برآوردهای صورت گرفته بهای تمام‌شده، فروش پروژه و سود پروژه به ترتیب برابر با ۱/ ۲۲۱میلیارد تومان، ۶/ ۲۹۹ میلیارد تومان و ۴/ ۷۸ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. با توجه به اینکه عملیات اجرای پروژه از زمان دریافت پروانه ساخت توسط شرکت تعاونی متروی تهران صورت خواهد گرفت، بنابراین پروژه مذکور هیچ‌گونه آثار سود و زیانی در سال مالی منتهی به شهریور ۹۷ نخواهد داشت و شناسایی سود پروژه در سال‌های مالیاتی با توجه به درصد پیشرفت فیزیکی پروژه و پیش‌فروش واحدهای مسکونی صورت خواهد گرفت. بدیهی است پروژه مذکور تاثیر بسزایی در رشد روند اجرایی تولید و سودآوری سال‌های آتی این شرکت خواهد داشت. در این گروه همچنین شرکت فرابورسی سرمایه‌گذاری مسکن الوند مجوز افزایش سرمایه ۶۷ درصدی را از سازمان بورس گرفت تا سرمایه را از ۳۰ به ۵۰ میلیارد تومان برساند. تامین مالی «ثالوند» از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و صرف اصلاح ساختار مالی می‌شود.در گروه مواد و محصولات دارویی، شرکت ۴/ ۱۱ میلیارد تومانی ریشمک توانست با اخذ مجوز افزایش سرمایه ۱۶۱ درصدی، سرمایه فعلی را به ۳۰میلیارد تومان برساند. ۴/ ۱۸ میلیارد تومان معادل ۱۶۰ درصد از تامین مالی «ریشمک» از محل سود انباشته و ۱۰۰ میلیون تومان معادل یک درصد از محل اندوخته صورت می‌گیرد که برای اتمام پروژه انتقال کارخانه از محل فعلی در شیراز به محل جدید اعمال می‌شود.

در گروه معدنی آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین نسبت به جمعه اخیر ۵۰ سنت افت داشته، ۶۳ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شد.کاهش سطح تقاضا موجب کاهش قیمت شد. در مجموع بازار فولادچین خیلی فعالیت نداشت و از این‌رو خرید سنگ‌آهن نیز کمتر شد. قیمت بیلت هم در چین کمتر از ۲ دلار افت داشت و به ۵۵۳ دلار در هر تن رسید. در این گروه توسعه معادن روی در مجمع با تقسیم سود ۲۰۰ریالی مواجه شد. در گروه خدمات روز گذشته پتروشیمی مبین با نامه پتروشیمی زاگرس در مورد اختلاف در نرخ‌گذاری یوتیلیتی دریافتی از پتروشیمی مبین مواجه بود. با شکایت پتروشیمی زاگرس به شورای رقابت باردیگر وضعیت روابط دو شرکت پتروشیمی مبین و زاگرس با ابهام مواجه شده است. در گروه پتروشیمی دیروز پتروشیمی پارس به دلیل ۲۰درصد رشد متوقف شد.در این گروه پتروشیمی زاگرس هم گزارش صورت مالی ۳ ماهه را منتشر کرد. «زاگرس» با وجود اورهال ۱۸۱۱ ریال سود در ۳ ماهه محقق کرده است. در مجموع بازار، دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۸۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۷۴میلیارد تومان بالغ شد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 55


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 27 تیر 1397 ] [ 8:49]
تاریخ
 روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داد که اتحادیه اروپا درصدد ایجاد حساب‌ مخصوص برای بانک مرکزی ایران در بانک‌های عضو این اتحادیه، با هدف حفظ برجام است. وال‌‌استریت ژورنال این حرکت را نخستین اقدام ملموس اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای توصیف کرده است. گفته می‌شود اتریش و سوئد در حال بررسی ایجاد این نوع حساب‌ها هستند. البته این روزنامه اجرای FATF را پیش‌شرط انجام این اقدام خوانده است. «دنیای اقتصاد» نیز در شماره نوزدهم تیر‌ماه در گزارشی از ایجاد حساب مخصوص اروپا برای ایران به‌عنوان بخشی از بسته پیشنهادی اروپا خبر داده بود.

کشورهای چین، روسیه و سه کشور اروپایی برای حمایت از منافع اقتصادی ایران مطابق با برجام، هم‌پیمان شدند. نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از توافق میان چین، روسیه و سه کشور اروپایی در زمینه اتخاذ اقدامات مشترک حمایتی اقتصادی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبر داد. به گزارش گروه اقتصادبین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، از سوی دیگر نشریه وال‌استریت‌ژورنال هم گزارش داد مقامات اروپایی مجدانه برای تقویت و حفظ روابط مالی و ایجاد مسیری مطمئن برای انتقال وجوه به ایران تلاش می‌کنند. اقدامات مشترکی که برای حفظ منافع ایران به انجام آن متعهد می‌شوند، این کشورها را در برابر آمریکا قرار خواهد داد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اینترفکس، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از توافق میان چین، روسیه و سه کشور اروپایی در زمینه اتخاذ اقدامات مشترک حمایتی اقتصادی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبر داد. وی افزود: اگر آمریکا شروع به تخریب و سنگ‌اندازی در اجرای ابعاد فنی توافق هسته‌ای کند، این مساله می‌تواند باعث شود ایران به تعهداتش در چارچوب برجام عمل نکند و آن را رها کند. وی در ادامه گفت که ایران بعد از خروج آمریکا از برجام باید به تعهدات خود به‌ویژه در زمینه دسترسی بازرسان آژانس پایبند بماند.

نشریه وال‌استریت‌ژورنال آمریکا نیز روز گذشته در گزارشی به نقل از چندین مقام اروپایی درباره توافق هسته‌ای نوشت: دولت‌های انگلیس، آلمان و فرانسه به‌دنبال فعال کردن حساب‌هایی برای بانک مرکزی ایران و ارتباط آنها با بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی در راستای تلاش‌ها برای باز گذاشتن کانال‌های مالی و زنده نگه داشتن برجام هستند. وال‌استریت‌ژورنال یادآور شده این حرکت نخستین اقدام ملموس اتحادیه اروپا برای حفظ «برنامه جامع اقدام مشترک»، برجام است؛ اقدامی که دولت‌های اروپایی را مستقیما رودرروی تلاش‌های دولت دونالد ترامپ برای انزوای اقتصادی ایران، قرار می‌دهد.

مقامات درگیر در این موضوع همچنین گفته‌اند که گزینه فعال کردن حساب‌های بانک مرکزی ایران در بانک‌های مرکزی(اروپایی) یا بازفعال کردن آنها بعد از سال‌ها سکون، یکی از چندین راهکاری است که دولت‌های اروپایی فعالانه درحال پیگیری آن هستند. فرانسه، انگلیس و آلمان این طرح‌ها را در جریان مذاکرات خود با طرف ایرانی در مذاکرات اوایل ماه‌جاری در وین مطرح کردند با این حال آنها گفته بودند که روی جزئیات آن باید هنوز کار کنند.

به نوشته این نشریه دیگر کشورهای اروپایی از جمله اتریش و سوئد نیز اعلام کرده‌اند که ایجاد حساب برای بانک مرکزی ایران در بانک‌های مرکزی خود را بررسی می‌کنند. مقام‌های اروپایی به این نشریه گفتند: «پیش‌نیاز این طرح اجرای معیارهای FATF یا همان مقررات مبارزه با پولشویی از سوی ایران است. مقامات اروپایی هنوز کار تنظیم جزئیات این طرح را به پایان نبرده‌اند. فرانسه، انگلستان و آلمان در کنار روسیه و چین در مذاکرات برجام حضور داشتند و اکنون در نشست وین عزم خود بر ادامه فعالیت‌های تجاری و مالی با ایران را اعلام کرده‌اند. جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از نشست ششم ژوئن در وین گفت تلاش‌های روسیه،‌ چین و کشورهای اروپایی برای حفظ جریان صادرات نفت ایران او را دلگرم کرده است.

طرح انتقال پول اتحادیه اروپا از طریق بانک‌های مرکزی درحالی شکل می‌گیرد که حتی پیش از خروج آمریکا از برجام نیز بانک‌های بزرگ اروپایی از بیم تحریم‌های واشنگتن از تبادل مالی با ایران پرهیز می‌کردند. اتحادیه اروپا همچنین در تلاش است با فعال‌سازی «مقررات انسداد» شرکت‌های اروپایی را در مقابل تحریم‌های آمریکا مصون نگه دارد. «مقررات انسداد» که در دهه ۹۰ میلادی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه کوبا شکل گرفت، هرگز به‌صورت رسمی به مرحله اجرا درنیامد. این قوانین شرکت‌های اتحادیه اروپا را از رعایت تحریم‌های آمریکا منع می‌کند و حکم هیچ دادگاهی را برای اجرای مجازات‌های آمریکا، به‌رسمیت نمی‌شناسد.

البته باید در نظر گرفت حتی در صورت اجرای مقررات انسداد، ممکن است شرکت‌هایی که با آمریکا تعامل دارند از بیم از دست دادن بازار آمریکا با ایران همکاری نکنند. با این حال رهبران اتحادیه اروپایی ابراز امیدواری کرده‌اند که شرکت‌های متوسط و کوچک اروپایی بتوانند با ایران همکاری کنند. گرچه مقامات اروپایی تلاش‌های پیگیرانه‌ای برای برقراری جریان پولی با ایران به‌کار می‌بندند، اما درحقیقت اذعان دارند که هیچ تضمینی برای موفقیت‌آمیز بودن این اقدامات وجود ندارد. آمریکا می‌تواند مقامات یا اعضای هیات‌مدیره بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی را هدف تحریم‌های یکجانبه خود قرار دهد یا دسترسی آنها به بازار مالی آمریکا را محدود سازد. البته اعمال چنین محدودیت‌هایی برای طرف آمریکایی هم هزینه بسیار زیادی در پی خواهد داشت.

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از نشست شورای وزیران خارجه این اتحادیه گفت: «امروز شورا درخصوص توافق هسته‌ای ایران با به‌روز‌رسانی‌ قوانین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انسداد موافقت کرد. این گام بسیار مبارکی از سوی شورا است و از لحاظ تدابیری که اتحادیه اروپا برای اطمینان از پابرجایی مزایای اقتصادی برجام اتخاذ کرده، گامی استوار و رو به جلو محسوب می‌شود.»

این مقام اتحادیه اروپا به اقدام وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اشاره دارد که در نشست خود در بروکسل رسما اعلام کردند با به‌روزرسانی قوانین مسدودساز با هدف محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران مخالفتی ندارند. بنا بر اعلام شورای اروپا، این تصمیم بدون بحث در جلسه امروز شورای امور خارجی اتحادیه اروپا اتخاذ شده است که در شهر بروکسل برگزار شد. با تصویب این تصمیم در شورای خارجی اتحادیه اروپا، این اتحادیه یک گام دیگر به تجدید قوانین مسدودساز نزدیک شده است.

دونالد تاسک رئیس شورای اروپا به همراه ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در سفر به شرق آسیا، سه‌شنبه در توکیو با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن دیدار و گفت‌وگو کردند. تاسک در کنفرانس خبری مشترک با آبه تاکید کرد اتحادیه اروپا و ژاپن در تعهد برای اجرای توافق هسته‌ای ایران کنار هم هستند. رئیس شورای اروپا در این کنفرانس خبری گفت که روابط اتحادیه اروپا و ژاپن هیچ‌وقت تا این اندازه قوی نبوده است. وی افزود، دو طرف به تجارت آزاد و نظم جهانی و حکم قانون باور دارند. سران ژاپن و اتحادیه اروپا در دیدار دیروز از امضای یک قرارداد تجارت آزادمیان دو طرف خبر دادند و آن را یک قرارداد تاریخی نامیدند. تاسک گفت این توافق، بزرگ‌ترین توافق تجاری دوجانبه‌ای است که تا کنون میان ژاپن و اتحادیه اروپا به امضا رسیده است. رئیس شورای اروپا و رئیس کمیسیون اروپا روز گذشته در چین با مقامات این کشور دیدار و در آن دیدار هم علاوه بر اینکه از روابط تجاری میان دو کشور خبر دادند، تعهد خود برای اجرای کامل برجام را یادآور شدند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 42


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 27 تیر 1397 ] [ 8:48]
تاریخ

موسسه پلاتس در گزارش چشم انداز هفتگی محصولات پتروشیمی اعلام کرد که عواملی همچون محدودیت عرضه محصولات بالادستی پتروشیمی و تعطیلی واحدهای تولیدی به منظور اجرای فرآیند تعمیر و نگهداری از جمله عوامل تاثیرگذار بر بازار در هفته جاری خواهند بود.

24154:

متانول: بر طبق گزارش پلاتس انتظار می‌رود به علت تضعیف تقاضا برای متانول، قیمت این محصول در هفته جاری زیر فشار قرار گیرد. واحد بزرگ متانول به الفین Jiangsu Sailboat قرار است از روز 20 جولای به مدت 35 برای انجام فرآیند تعمیر و نگهداری از مدار خارج شود. به تبع این امر انتظار می‌رود تقاضا برای متانول در بازار داخلی چین پایین بیاید. مصرف سالانه متانول از سوی واحد مذکور در سطح2/4 میلیون تن است.

اتیلن: پیش‌بینی می‌شود کماکان عرضه اتیلن به بازارهای شرق آسیا در این هفته با محدودیت روبرو شود امری که از تداوم رشد قیمت این محصول حمایت خواهد کرد. تعطیلی برخی استیم‌کراکرهای بزرگ در این منطقه اصلی‌ترین دلیل کمبود عرضه در هفته‌های اخیر به حساب می‌آید.

پلی اتیلن: با وجود تقاضای نه چندان قوی برای پلی‌اتیلن ، چشم انداز مبهمی پیش روی بازار این محصول در هفته جاری قرار دارد. قیمت اتیلن در بازارهای آسیایی در حال افزایش است و همین امر نیز بر بازار انواع پلی اتیلن تاثیر خواهد گذاشت.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 70


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 26 تیر 1397 ] [ 16:24]
تاریخ

قیمت سنگ آهن عیار بالا با تشدید مقابله دولت چین با آلودگی هوا از طریق محدود کردن فعالیت صنعتی که خریداران این کشور را متقاضی کالاهای مرغوب‌تر خواهد کرد، ممکن است به ۱۰۰ دلار در هر تن صعود کند.
سنگ آهن با عیار ۶۵ درصد پس از این‌که در ماه مارس دچار ریزش قیمت شد، هر ماه رشد داشته و روز جمعه به ۹۱ دلار در هر تن افزایش یافت و با وجود افزایش اختلافات تجاری جهانی، همچنان روند صعودی خود را در سال میلادی جاری حفظ کرده است. در مقابل سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در محدوده ۶۰ دلار ثابت مانده و ۱۴ درصد کاهش داشته است.
به گفته پل گری، نایب رییس بازارهای سنگ آهن در شرکت وود مکنزی، در واکنش به تولید چین و سیاست‌هایی که دولت این کشور اعلام کرده است، احتمال افزایش سنگ آهن به ۱۰۰ دلار در کوتاه مدت وجود دارد. با این حال این شرکت معتقد است که سنگ آهن مرغوب برای مدت طولانی نمی‌تواند در این قیمت بماند.

منبع: بلومبرگ


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 57


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 26 تیر 1397 ] [ 16:23]
تاریخ
آخرین مطالب ارسالی
چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
علل افت سریع و شدید امروز شاخص و پیش بینی روند معاملات فردا تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
سه احتمال برای آینده سهام شرکت های کوچک و بزرگ و رالی ادامه‌دار بورس تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
پیش بینی روحانی از رشد اقتصادی ۹۸ و خوش بینی به بازگشت آمریکا به برجام تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
عوامل رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص در یک ماه و پیش بینی مثبت به چند دلیل تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
«راهبی که فراری اش را فروخت» و داستانی واقعی که زندگی میلیون ها نفر را متحول کرد تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
مختصری از کتابِ «بیندیشید و ثروتمند شوید» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
چرا باید این کتاب را بخوانید : «هنر جنگ» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
خط مقاومت مهم ۳۱۰ هزار واحدی شاخص و تحلیل تکنیکال آینده تاریخ : جمعه 17 آبان 1398
قیمت جدید شیر و ۱۴ محصول لبنی ابلاغ نشده / قیمت پیشنهادی دامداران تاریخ : دوشنبه 06 آبان 1398
صفحات سایت
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 8551
کل نظرات کل نظرات : 367
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 176
تعداد اعضا تعداد اعضا : 83

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 992
باردید دیروز باردید دیروز : 273
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته بازدید هفته : 992
بازدید ماه بازدید ماه : 992
بازدید سال بازدید سال : 60,927
بازدید کلی بازدید کلی : 954,873

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 3.138.116.241
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir