')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://endbourse.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

آموزش و سیگنال خرید وفروش در بورس

جدیدترین اخبار بورس,سهام,و آموزش

banner
کدام سهم تا پایان سال 2 برابر می شود؟
جستجوگر پیشرفته



سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت شاید روزی ترامپ به تهران زنگ بزند و تقاضای مذاکره داشته باشد. بهرام قاسمی در نشست هفتگی ...
علائم علاقه ترامپ برای مذاکره با ایران

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت شاید روزی ترامپ به تهران زنگ بزند و تقاضای مذاکره داشته باشد. بهرام قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ترامپ در حاشیه اجلاس ناتو گفته است که بالاخره مقامات ایرانی به وی زنگ خواهند زد، تاکید کرد: «رفتار ترامپ نسبت به ایران خصمانه است. این رفتار خصمانه در ابعاد مختلف کاملا دیده می‌شود، شاید ایشان شوخی کرده‌اند، البته ممکن است یک روزی ایشان به تهران زنگ بزنند و تقاضای مذاکره داشته باشند، این موضوع بیشتر محتمل است و شاید علائمی هم در گذشته وجود داشته باشد.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانسی خبری که پس از پایان نشست سران ناتو در بروکسل داشت، با اشاره به موضوع ایران، مدعی شد: «ایران نسبت به گذشته با احترام بیشتری با ما رفتار می‌کند. زمانی می‌رسد که آنها به من زنگ بزنند و از من برای یک توافق درخواست کنند و ما توافق خواهیم کرد.»

اشاره سخنگوی وزارت‌خارجه ایران به اینکه شاید علائمی هم در گذشته وجود داشته باشد، به این موضوع بر می‌گردد که برخی منابع آگاه دولت ترامپ تنها ساعاتی پس از سخنرانی شدیداللحن رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۷، فاش کردند که حسن روحانی درخواست ترامپ برای مذاکره مستقیم از طریق میانجیگری فرانسه را رد کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست ۱۲ آبان ۱۳۹۶ در گزارشی نوشت: «در روز سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل ۱۹ سپتامبر رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا از امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه خواسته است تا از طریق میانجیگری او یک مذاکره مستقیم میان ترامپ و روحانی انجام شود.» یک مقام دولتی آمریکا در این‌باره به واشنگتن‌پست گفت که فرانسه پس از مطرح کردن درخواست آمریکا با ایران، اعلام کرده است که طرف ایرانی پاسخ منفی صریح خود را در این‌باره اعلام کرده و علت آن را جدی نبودن کافی آمریکا دانسته است. بنابر این ادعا، ایرانی‌ها این موضوع را یک «حقه آمریکایی» دانسته‌اند.


ترامپ آرزوهای زیادی دارد

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در مورد اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا در تلاش است که صادرات نفت ایران را به صفر برساند و آیا ایران برای جلوگیری از این موضوع، رایزنی‌هایی را در این زمینه با شرکای سیاسی و اقتصادی خود در عرصه جهانی انجام داده است یا نه، تصریح کرد: آقای ترامپ زیاد صحبت می‌کند، زیاد خواب می‌بیند و آرزوهای زیادی دارد. او با بیان اینکه ادعای ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا صادرات نفت ایران را به صفر برساند، گزافه‌گویی است و شدنی نیست و تجربه در موارد بسیار این موضوع را نشان داده است، تاکید کرد: ما با تمام شرکای سیاسی و اقتصادی خود در سطح جهان به‌صورت مستمر در تماس هستیم و از تمام ابزارهای خود برای خنثی کردن این توطئه‌ها و تلاش‌ها استفاده می‌کنیم و امیدواریم در نهایت با موفقیت‌های خوبی این دوران را سپری کنیم.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 63


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 26 تیر 1397 ] [ 15:32]
تاریخ
قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه که ارزش دلار آمریکا در آستانه سخنرانی رییس بانک مرکزی این کشور تغییر نداشت، ثابت ماند با این حال ...
 

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه که ارزش دلار آمریکا در آستانه سخنرانی رییس بانک مرکزی این کشور تغییر نداشت، ثابت ماند با این حال احتمال سقوط بیشتر این فلز ارزشمند همچنان وجود دارد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۱ درصد به ۱۲۴۱.۲۰ دلار رسید.

در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در اوت با ۰.۱ درصد افزایش ۱۲۴۱.۶۰ دلار معامله شد. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با ۱.۵۰ دلار یا ۰.۱ درصد کاهش، در ۱۲۳۹.۷۰ دلار بسته شده بود که نزدیک به پایینترین قیمت امسال بود.

قیمت طلا هفته گذشته ۱.۲ درصد کاهش داشت که چهارمین کاهش هفتگی در پنج هفته اخیر بود.

شاخص دلار آمریکا روز سه‌شنبه که سرمایه‌ گذاران منتظر شنیدن نخستین سخنرانی جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا، در برابر کنگره این کشور بودند، در برابر سبدی از ارزهای رقیب ثابت بود.

بر اساس گزارش رویترز، پاول قرار است به ارائه دیدگاه بانک مرکزی درباره دورنمای اقتصاد آمریکا بپردازد. بازارها و بسیاری از همکاران وی انتظار دارند نرخ‌های بهره امسال با تداوم رشد اقتصادی، دوبار دیگر افزایش پیدا کند.

نرخ‌های بهره‌ بالاتر آمریکا از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند و در مقابل جذابیت سرمایه گذاری در طلا که بازدهی ندارد را کمتر خواهد کرد.

در این بین، بازارهای سهام آسیا در معاملات روز سه‌شنبه تحت تاثیر سقوط سنگین قیمت‌های نفت در روز گذشته متزلزل شدند.

به گفته ریچارد شو مدیر صندوق طلای " هوآن گلد"، به نظر می‌رسد تقاضای سرمایه‌ گذاران برای طلا در حال حاضر چندان قوی نیست و طلا برای مدت طولانی در بازه قیمت محدودی معامله خواهد شد.

تقاضا برای طلا در چین به دلیل جنگ تجاری با آمریکا که ارزش یوآن را کاهش داده ضعیف شده است.

به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، پیش‌بینی می‌شود هر اونس طلا برای تحویل فوری حمایت در سطح ۱۲۳۷ دلار را شکسته و به سطح حمایت بعدی که در ۱۲۲۶ دلار قرار دارد سقوط کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، ۱۵.۷۶ دلار معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد افزایش، به ۸۲۶.۷۵ دلار رسید و هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری ۰.۶ درصد افزایش یافت و در ۹۲۲.۷۲ دلار قرار گرفت.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 74


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 26 تیر 1397 ] [ 15:31]
تاریخ
تحویل سکه های پیش فروش شده با موعد سه ماهه از امروز در شعب بانک ملی ایران آغاز شد.
 

به گزارش ایران‌جیب از بانک ملی ایران، کسانی که از 26 فروردین ماه سکه بهار آزادی با سررسید سه ماهه را پیش خرید کرده اند، از امروز می توانند سکه های خود را دریافت کنند.

سکه ها در همان شعبه ای که عملیات پیش خرید در آن انجام شده، تحویل خواهد شد.

مراجعه کنندگان باید هنگام حضور در شعبه، کارت ملی به همراه اسناد پیش خرید سکه را به همراه داشته باشند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 81


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 26 تیر 1397 ] [ 15:30]
تاریخ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سفیر اتریش اخیرا اعلام کرده است، اتحادیه اروپا خواهان باز شدن کانال‌های مالی ایران است، زیرا اتحادیه اروپا به‌ دلیل قطع صادرات به ایران حدود 10 میلیارد دلار متضرر شده است.

از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده است، صادرات نفت ایران به اروپا نیز به نصف کاهش پیدا کرده است و این موضوع نشان می‌دهد، گرچه هنوز چند ماهیتی به آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران باقی مانده است، اما از هم اکنون روابط تجاری ایران و اروپا رو به سردی رفته است.

* صادرات 600 هزار بشکه‌ای نفت ایران به اروپا 

براساس گزارش، ماکرز بین المللی انرژی قبل از تحریم‌های نفتی ایران توسط آمریکا، ایران روزانه 600 هزار بشکه نفت به اروپا صادر می‌کرد که وضعیت صادرات نفت ایران در تابستان سال گذشته به بیشترین میزان خود و به حدود 800 هزار بشکه در روز رسیده بود.

ترکیه بزرگترین کشور اروپایی خریدار نفت ایران محسوب می شود، به طوری که این کشور به طور میانگین بین 200 تا 250 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

از طرف دیگر ایتالیا، فرانسه، هلند و یونان و لهستان دیگر مشتریان نفت ایران محسوب می شدند که ظاهرا وضعیت صادرات نفت ایران نشان می‌دهد، حجم صادرات نفت ایران به مجموع کشورهای اروپایی به حدود 300 هزار بشکه رسیده است که در این میان ترکیه بزرگترین خریدار اروپایی نفت ایران محسوب می‌شود.

* فشار امریکا به مشتریان نفت ایران

 آمریکا با افزایش فشار دولت دونالد ترامپ علیه ایران، سرگرم لابی با واردکنندگان نفت مانند هند، چین، ژاپن برای اقدام آنها به پایان دادن خرید نفت از ایران است. با این حال واشنگتن احتمال اعطای معافیت به کشورهای مصرف‌کننده‌ای که مایل به ادامه خرید نفت ایران هستند را مطرح کرده است.

یک تحلیلگر اقتصادی ایرانی که مایل نبود نامش برده شود، به فاینانشال تایمز گفت: اگر چین نفت ایران را خریداری کند ما می‌توانید دربرابر آمریکا ایستادگی کنیم. 

طبق آمار شرکت کپلر، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی 65 درصد از 2.7 میلیون بشکه در روز نفتی که ایران در ماه مه صادر کرد را خریداری کردند.

یک سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد: تحریم‌های یک جانبه علیه ایران باید متوقف شوند، زیرا اثرات منفی دارد و این کشور همچنان به حمایت از برجام ادامه می‌دهد.

* پیشنهاد اروپایی‌ها به ایران برای خرید نفت 

بعد از خروج آمریکا از برجام مسئولان سیاست خارجه ایران سعی داشته‌اند تا برجام را به شکل اروپایی ادامه دهند و مذاکرات متعددی نیز با اروپایی ها برای ادامه برجام داشتند، تا بتوانند نفت را به این کشورها بفروشند.

تا کنون صحبت‌های مختلفی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد که آنها به ایران پیشنهاد داده‌اند که می‌توانند روزانه یک میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کنند، به شرط انکه ایران نیز به درخواست‌های نامعقولشان توجه کند.

اما پیگیری خبرنگار فارس از پیشنهاد اروپایی ها حاکی از آن است که ظاهرا آنها اعلام کرده‌اند ایران روزانه یک میلیون بشکه نفتش را به روسیه بفروشد و این کشور نفت ایران را عرضه کند و یا به جای ان نفت خود را صادر کند.

آنچه که اروپایی ها به عنوان پیشنهاد مطرح می‌کنند، در واقع یکی از سیاست‌هایی است که ایران در سالهای گذشته نیز انجام می داد و عملا این موضوع ربطی به اروپایی ها ندارد و آنها حق دخالت در این موضوع را ندارند و اگر پیشنهادی مطرح می‌کنند، باید مستقیما خرید نفت از جانب کشور های 4 +1 باشد و الا آنچه که اروپایی ها به عنوان پیشنهاد مطرح می‌کنند، روغن ریخته را نذر امامزاده کرده‌اند و انتظار می‌رود که مسئولان مذاکره کننده ایران نسبت به این موارد دقت لازم را داشته باشند.

* صادرات نفت ایران به روسیه

این گزارش حاکی است دو سال پیش یعنی زمانی که برجام موجودیت داشت، ایران و روسیه توافق می‌کنند که براساس یک قرار داد بلند مدت نفت ایران به روسیه صادر شود که در ازای صادرات روزانه 100 هزار بشکه‌ای نفت ایران به روسیه 50 درصد بهای این نفت به صورت کالا و 50 درصد به صورت نقد و با ارز یورو دریافت شود که تاکنون چندین محموله نفت ایران به این کشور نیز صادر شده است.

جالب است که پیش از آنکه این توافق به صورت قرارداد تنظیم شود، ایران و روسیه در دوران تحریم‌های سال 90 و 91 نیز این کار را بدون داشتن قرارداد انجام داده بودند، به طوری که روسیه بخشی از نفت ایران را خریداری کرده و آن را به عنوان نفت خودش صادر می‌کرد.

بنابراین اروپایی‌ها حق تصمیم گیری در مورد این سیاست قدیمی و راه بردی ایران ندارند و اگر پیشنهاد مشخصی  در مورد خرید نفت از ایران دارند، باید ارائه کنند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 91


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 26 تیر 1397 ] [ 13:07]
تاریخ
وزیر اقتصاد با اعلام شناسایی خریداران عمده سکه و برخی گروه‌هایی که مبادرت به خرید و فروش ارز کرده‌اند، گفت: مالیات‌ستانی از سود اتفاقی در دستور کار است.
 

به گزارش «ایبِنا» مسعود کرباسیان طی یادداشتی در اینستاگرام خود نوشت: برای پیگیری امور مربوط به اتفاقات اخیر و در راستای عمل به دستور رئیس‌جمهوری به سازمان امور مالیاتی رفتم و در جمع مدیران سازمان از آنها خواستم که با جدیت وارد عمل شوند؛ چراکه در راه مبارزه با رانت و فساد و برای حفظ ثبات اقتصادی و حراست از منابع کشور هیچ خط قرمزی وجود ندارد.وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری هم در دیدار با هیات دولت بار دیگر بر اصل مبارزه با فساد و برخورد با متخلفان تاکید کردند، گفت: عمل به این موضوع اساس اقدامات وزارت اقتصاداست.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: بر این اساس اقدامات اجرایی زیر در این حوزه صورت خواهد گرفت:نخست آنکه سازمان امور مالیاتی خریداران عمده سکه را شناسایی کرده‌ و طبق قانون آنها مکلف به پرداخت مالیات بر «سود اتفاقی» هستند.وی افزود: ۱۰۰ نفر اول این لیست که بیشترین خرید را انجام داده‌اند، به‌صورت اولویت‌دار مورد بررسی و مطالبه مالیات قرار می‌گیرند.دوم آنکه همین روند در مورد بازار ارز هم صورت می‌گیرد. هر مجموعه یا فردی که از طریق خرید و فروش ارز سود اتفاقی به‌دست آورده، مشمول این مالیات می‌شود و دایره بررسی‌ها و مطالبه‌گری ما شامل تمام بخش‌های اقتصادی کشور می‌شود.کرباسیان تصریح کرد: خوشبختانه سازمان امور مالیاتی این گروه را نیز شناسایی کرده و طی روزهای جاری آنها مکلف به پرداخت مطالبات دولت می‌شوند.وزیر اقتصاد افزود: همچنین موسسات و آژانس‌های مسافرتی هم به دقت رصد می‌شوند و با برخی از آنها که از موضوع پرداخت ارز مسافری برای سفر به کشورهای بدون‌نیاز به روادید سوء‌استفاده کرده‌اند، برخورد خواهد شد و همچنین شامل دریافت مالیات می‌شوند.وی خاطر‌نشان کرد: کسانی هم از وضعیت ارز مسافری سوء‌استفاده کرده و با برخی اقداماتشان سودهایی به‌دست آورده‌اند که این گروه نیز باید مالیات سود اتفاقی را پرداخت کنند.وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه «مردم مطمئن باشند کوتاه نخواهیم آمد و ریال به ریال حق آنها را مطالبه می‌کنیم»، گفت: قرار نیست تولیدکنندگان با زحمت و عبور از موانع کار کنند، مالیات بدهند و گروه دیگری زیر سایه اقتصاد زیرزمینی از پرداخت حقوق دولت و ملت خودداری کنند.کرباسیان با بیان اینکه، حرکت وزارت اقتصاد در این میدان براساس قانون و برمبنای گسترش شفافیت است، اظهار کرد: به همکاران سازمان امور مالیاتی تاکید کرده‌ام وزارت امور اقتصادی و دارایی حامی بخش خصوصی متعهد است؛ بنابراین اساس رفتار با این گروه باید برمبنای صداقت باشد کما اینکه سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار اظهارنامه مالیاتی از سوی آنها به‌صورت خوداظهاری پذیرفته شد.وی یادآور شد: رویکرد ما برای مبارزه با فساد، گسترش سیستم الکترونیکی است و خوشبختانه امسال هم تا اینجای کار ۹۹ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی به‌صورت الکترونیکی اظهار شده است.کرباسیان در پایان این یادداشت بار دیگر تاکید کرد: وزارت اقتصاد در مسیر مبارزه با فساد، گسترش شفافیت و بهبود فضای کسب‌و‌کار از پای نمی‌نشیند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 104


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 26 تیر 1397 ] [ 9:59]
تاریخ
بعد از ۶ روز افت متوالی، روز گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد اندکی همراه شد. به این ترتیب شاخص سهام با رشد ۳۸ واحدی (معادل ۰۳/ ۰ درصد) در سطح ۱۰۸ هزار و ۱۱۰ واحدی قرار گرفت. در شرایط کنونی قرار گرفتن قیمت سهام شرکت‌های بزرگتر بازار در سطوح حساس پس از اصلاح چند روزه، مهم‌ترین‌ عامل کاسته‌شدن از فشار عرضه در بازار سهام عنوان می‌شود. با این حال ریسک‌های اثرگذار همچون روند قیمت فلزات در بازارهای جهانی، ریسک‌های سیستماتیک و سیاست‌های ارزی دولت همچنان علل فشار بر قیمت سهام مزبور به شمار می رود.ارزش معاملات نسبت به دوره اوج بورس، همچنان در محدوده نازلی قرار دارد. ارزش معاملات حدود دو هفته پیش ارقام نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان را تجربه کرد، اما در شرایط کنونی به کمتر از ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است.
 

 جذابیت کف‌های قیمتی برای سهامداران

روزهای پایانی خردادماه، بورس تهران حرکت پرشتابی را در مسیر صعودی در پیش گرفت.روندی که سبب شد تا نماگر اصلی این بازار، شاهد ۱۹ کانال‌شکنی در مسیر صعودی و قرار گرفتن در کانال ۱۱۵ هزار واحدی باشد (شاخص کل در تاریخ ۴ تیر ماه در سطح مزبور قرار گرفت). در این دوره، اغلب سهام بورسی رشد‌ قابل‌توجهی را تجربه کردند. این رشد قیمتی به شناسایی سود از سوی سهامداران این شرکت‌ها انجامید. البته بهانه‌ها ودلایلی نیز برای تشدید عرضه در سهام مزبور نیز وجود داشت.به هر ترتیب پس از تجربه یک روند صعودی پرشتاب به‌خصوص در نمادهای بزرگ‌تر بازار، قیمت‌ها رو به کاهش گذاشتند و غول‌های بازار روندی منفی را در کارنامه خود ثبت کردند.

به این ترتیب سهام زیرمجموعه گروه‌هایی همچون فلزات اساسی و معدنی‌ها که در دوره اوج بازار سهام (۲۲ خرداد تا ۴ تیرماه) رشد‌های بیش از ۲۰ درصد را تجربه کرده بودند، وارد فاز اصلاحی شدند. در تشریح دلایل اصلاح قیمتی غول‌های سهامی می‌توان دلایلی همچون شناسایی سود توسط معامله‌گران پس از رشدهای پرشتاب پیشین، سقوط محسوس قیمت فلزات در بازارهای کالایی، ریسک سیستماتیک ناشی از تردید درخصوص آینده برجام، سیگنال‌های بازارهای داخلی و تداوم سیاست‌های ارزی دولت را برشمرد. این عوامل در مجموع بازار سهام را وارد فاز اصلاح و استراحت کرد. موضوعی که در گزارش روز گذشته «دنیای‌اقتصاد» تحت‌عنوان «پازل اصلاح قیمتی در بورس تهران» به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت. در مجموع این روند اصلاحی سبب شده است تا در حال‌حاضر قیمت شرکت‌های سهامی با ارزش بازار بالاتر در محدوده جذابی قرار گرفته باشد. این سطوح حساس قیمتی روز گذشته سبب افزایش تقاضا در نمادهای مذکور شد. نگاهی به نمادهای اثرگذار بر شاخص روز دوشنبه نیز نشان داد، علاوه بر نماد تازه‌وارد «پارس»، نمادهای فلزی- معدنی زمینه‌ساز اصلی رشد شاخص کل بودند. به این ترتیب دو نماد فولادی «فخوز» و «فولاد» به همراه نمادهای سنگ‌آهنی «کگل» و «کچاد» در جمع نمادها با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل قرار گرفتند. به این ترتیب نمادهای فلزی-معدنی که در روزهای اخیر در صدر نمادها با بیشترین تاثیر منفی در محاسبه شاخص کل قرار داشتند، دیروز مانع از ریزش شاخص بورس شدند.موضوعی که نشان‌دهنده افزایش تقاضای سهام مزبور پس از اصلاح اخیر قیمتی آنهاست. به این ترتیب سهامداران تحت‌تاثیر اصلاح قیمتی این نمادها در بیش از یک هفته اخیر سطوح قیمتی را برای ورود نقدینگی جذاب ارزیابی کردند و از فرصت مزبور برای خرید سهام مذکور استفاده کردند. هر‌چند بازگشایی ضعیف بازارهای جهانی مانع از قدرت‌نمایی این تقاضا شد. باید در ادامه دید عوامل اثرگذار بر روند قیمت‌ها همچون روند بازارهای جهانی و ریسک‌های سیستماتیک معادلات این دسته از نمادها را چگونه رقم می‌زنند.

 ترافیک مجامع بورسی

نکته قابل‌توجه معاملات روزهای اخیر، ترافیک برگزاری مجامع عادی سالیانه شرکت‌های سهامی است. مجامعی که ضمن تصویب صورت‌های مالی سال گذشته، برای تصمیم‌گیری درخصوص میزان تقسیم سود به سهامداران تشکیل می‌شود. این مجامع در هفته‌های اخیر، تقسیم سود جذابی برای سهامداران نداشتند. در هفته آتی نیز به‌نظر می‌رسد برخی از شرکت‌ها همچون خودرویی‌ها، چشم‌انداز تقسیم سود مطلوبی نداشته باشند. با این حال شرکت‌هایی نیز وجود دارند که با بهره‌گیری از عوامل بنیادی قوی، با افزایش سودآوری همراه شده‌اند.از این‌رو احتمال تقسیم سود در مجامع این شرکت‌ها نیز زیاد است. طبیعتا تقسیم سود از سوی این شرکت‌ها به رقیق‌شدن قیمت سهام و کاهش P/ E می‌انجامد. این وضعیت سبب افزایش جذابیت سهامی خواهد شد که در مجامع آتی خود شاهد تقسیم سود خواهند بود. امری که با توجه به نزدیک شدن به آخرین روزهای مهلت قانونی شرکت‌ها برای برگزاری مجامع می‌تواند فرصت مناسبی برای بهبود تقاضای سهام فراهم کند.

 تداوم افت قیمتی در بازارهای جهانی

همان‌طور که اشاره شد، روز گذشته بازگشایی بازارهای جهانی ضعیف بود و به این ترتیب شاهد تداوم افت قیمت فلزات پایه بودیم. در این روز، داده‌های دولت چین نشان داد که رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ دنیا در ربع دوم امسال اندکی کندتر شده است. بر اساس آمار منتشر شده، اقتصاد چین ۷/ ۶ درصد در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ رشد کرده است. هر چند این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت اندکی را نشان می‌دهد، اما با انتظارات، مطابقت داشت. در عین حال بر اساس داده‌های دولت چین، خرده‌فروشی ماه ژوئن با افزایش ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل، توانست توقعات را برآورده کند. با این حال تولیدات صنعتی ماه ژوئن با نرخ رشد سالانه‌ای در سطح ۶ درصد مواجه شد که این رقم پایین‌تر از برآوردهای موسسات مالی و تحقیقاتی بود. در مجموع این آمار، آن هم در شرایطی که سرمایه‌گذاران همچنان درخصوص تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین نگران هستند، فشار مضاعفی بر بازارهای کالایی تحمیل کرد.  در این میان تداوم ریسک اعتصابات خود عامل فشار بر سمت عرضه این فلزات (به خصوص در مورد مس) به شمار می‌رود. با وجود آنکه کمتر از دو هفته به مهلت قانونی برای دستیابی به توافق در زمینه حقوق و مزایا میان پیمانکار و کارگران معدن مس اسکوندیدای شیلی به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ معدن مس دنیا، باقی مانده، هنوز پیشرفت قابل ذکری در این مذاکرات حاصل نشده است. این موضوع با تقویت اخلال در سمت عرضه، در ابتدای معاملات روز گذشته به رشد ۲/ ۰ درصدی بهای مس انجامید. در ادامه اما بار دیگر قیمت‌ها در مسیر نزولی قرار گرفت. به این ترتیب در زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۱۴ روز دوشنبه) بهای مس با افت حدود ۷/ ۰ درصدی، در سطح ۶۱۷۵ دلار در هر تن ایستاد. آلومینیوم نیز کاهش حدود ۳ درصدی را تجربه کرد و در آخرین روز معاملاتی بازارهای جهانی، ۲۰۳۴ دلار در هر تن قیمت خورد. روی نیز روندی مشابه را تجربه کرد و با افت روزانه ۹/ ۲ درصدی، ۲۵۰۶ دلار در هر تن معامله شد. سرب نیز با کاهش ۳/ ۱ درصدی، تا سطح ۲۱۸۴ دلار در هر تن عقب‌نشینی کرد. در شرایط کنونی، بلاتکلیفی روندها در بازار جهانی نه تنها بین فعالان بورس تهران، بلکه در میان سرمایه‌گذاران بین‌المللی قابل رصد است.

 نفت زیر فشار افزایش عرضه

روز گذشته بازار جهانی نفت شاهد تداوم افت قیمت طلای سیاه بود. روز گذشته موضع‌گیری روسیه در زمینه احتمال افزایش عرضه نفت، قیمت این محصول را در نخستین روز بازگشایی بازارهای جهانی، زیر فشار قرار داد. این در حالی است که پیش از این افزایش عرضه از سوی لیبی، سبب فشار بر بهای نفت شده بود.به این ترتیب هفته گذشته شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد عرضه نفت را از چهار بندر این کشور از سرگرفته است. فشار ناشی از افزایش عرضه نفت از سوی لیبی، ریزش قیمت‌ها در این بازار را محسوس‌تر کرد. وزیر نفت روسیه در پایان هفته بار دیگر تاکید کرد در صورتی که کمبود عرضه به بازار جهانی نفت لطمه بزند، روسیه و دیگر تولیدکنندگان بزرگ این محصول ممکن است تولید را باز هم افزایش دهند. انتشار این خبر جوی منفی بر بازار حاکم کرد. این موضوع سبب شد تا روز دوشنبه، نفت برنت با افت ۷/ ۱ درصدی، ۷۴ دلار در هر بشکه معامله شود. نفت خام آمریکا نیز با ریزش ۶/ ۱ درصدی، ۶۹ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه قیمت خورد.

 نگاه سرمایه‌گذاران به آینده

در این میان روند قیمتی در بازارهای جهانی یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روند آتی بازار سهام است. در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد سهام بورسی را شرکت‌های وابسته به بازارهای کالایی تشکیل می‌دهند. به این ترتیب رصد بازارهای کالایی به خصوص در کوتاه‌مدت حائز اهمیت است. بازارهای جهانی پیش از این به پیشواز جنگ‌ تجاری میان آمریکا و غول‌های اقتصادی دنیا به ویژه چین رفته و با افت قیمتی مواجه شده بودند. حال به تبع وقوع این رخداد، باید دید آیا اصلاح قیمت فلزات ادامه خواهد یافت یا خیر؟علاوه بر این، یکی از موضوعاتی که باعث هراس سرمایه‌گذاران شده است، ریسک‌های سیاسی موجود و تداوم نگرانی‌ها از آینده برجام است. گرچه تلاش مدیران در سطح کلان کشور برای رایزنی با دیگر کشورها مانند چین و روسیه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا ادامه دارد، اما نگرانی از آینده اقتصادی کشور همچنان مشاهده می‌شود.

 از صنایع بورسی چه خبر؟

بررسی روند صنایع بورسی در روز دوشنبه نشان می‌دهد از ۳۸ ‌صنعت مورد بررسی، ۱۷ صنعت با رشد شاخص همراه شدند و در مقابل شاهد کاهش شاخص ۱۸ صنعت بورسی بودیم.شاخص گروه فلزات اساسی در این روز با رشد ۳/ ۰ درصدی مواجه شد. در این گروه همان‌طور که اشاره شد، با رسیدن قیمت سهام به محدوده‌های جذاب، شاهد افزایش تقاضا بودیم. شرایطی که سبب شد تا برخی از نمادهای این گروه در میان نمادهای اثرگذار بر شاخص بایستند. در میان فولادی‌ها «فولاد» و «فخوز» پس از چند روز اصلاح قیمتی، در محدوده مثبت قرار گرفتند. در میان نمادهای روی‌محور نیز روز گذشته با وجود افت قیمت این فلز در بازارهای جهانی، سطوح حساس قیمتی سبب افزایش تقاضا شد. به این ترتیب «فرآور» در همان ساعات آغازین معاملات، در محدوده صف خرید قرار گرفت. «فاسمین» نیز توانست رشد بیش از یک درصدی قیمت را تجربه کند.  درخصوص نمادهای گروه مس نیز، «فملی» به‌عنوان تک نماینده این گروه در مسیر افت قیمت مجددا به سطوح زیر ۲۶۰ تومانی قیمت سهم رسید. نماد «فباهنر» نیز (به‌عنوان نمادی که به نوعی به این صنعت مربوط می‌شود) دیروز با افت ملایم قیمت مواجه شد.  سهام زیر مجموعه گروه محصولات شیمیایی اما دیروز بیشترین فشار را بر شاخص سهام تحمیل کردند. به این ترتیب به جز نماد «پارس» که به‌عنوان یک نماد عرضه اولیه همچنان با تقاضای چشمگیر سهامداران مواجه است، «فارس» معاملات روزانه خود را با افت بیش از ۳ درصدی قیمت به پایان رساند و در صدر نمادها با بیشترین اثر منفی بر نماگر اصلی بورس تهران قرار گرفت. «تاپیکو» دیگر هلدینگ بزرگ این گروه بود که در جمع نمادهای با بیشترین اثر کاهنده بر شاخص سهام قرار گرفت. نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی پارس اما سومین روز معاملاتی خود را با رشد در محدوده سقف مجاز روزانه به پایان رساند. از نکات قابل توجه معاملات دیروز «پارس»، داد‌وستد حدود ۱۹ میلیون سهم با مشارکت ۵۳ درصدی حقوقی‌ها در سمت فروش بود. این حجم خرید و فروشسبب شد تا «پارس» به تنهایی ۲۰۳ واحد اثر مثبت بر شاخص کل داشته باشد.

شاخص گروه استخراج کانه‌های فلزی روز دوشنبه رشد حدود ۶/ ۰ درصدی را تجربه کرد. در این گروه نمادهای سنگ‌آهنی «کگل» و «کچاد» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند. این نمادها طی جلسه‌های معاملاتی پیشین افت‌های شدید قیمتی را تجربه کردند. این اصلاح قیمتی اما سبب شد تا بار دیگر نگاه معامله‌گران به سمت این دو نماد معطوف شود. خودرویی‌ها که در دو روز ابتدایی هفته، نقدینگی قابل توجهی را به خود جذب کردند، روز گذشته به دنبال کاسته شدن از فشار فروش در دیگر گروه‌های بازار، در مسیر نزولی قرار گرفتند. در این میان تنها نماد معاملاتی شرکت سایپا بود که خلاف جهت هم‌گروهی‌های خود حرکت کرد و تا سقف مجاز روزانه پیشروی داشت. رشد «خساپا» در حالی رقم خورد که صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت که روز گذشته روی سامانه کدال قرار گرفت، خبر از تحقق زیان ۵۰۹ ریالی مجموعه و زیان ۲۹۰ ریالی شرکت اصلی به ازای هر سهم داد.

 همگام با بازیگران

روز دوشنبه، برای سومین روز متوالی، خالص تغییر مالکیت به نام معامله‌گران حقوقی بازار رقم خورد و افزون بر ۱۸۳ میلیون سهم به ارزش ۱۲ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد. بیشترین خالص خرید توسط سهامداران عمده در نمادهای زیرمجموعه گروه خودرو و ساخت قطعات به ثبت رسید. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در میان خودرویی‌ها به ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. گروه فلزات اساسی نیز در این روز شاهد تغییر مالکیت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی به نفع حقوقی‌ها بودند. صنعت استخراج کانه‌های فلزی دیگر گروهی بود که با خالص خرید یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی از سوی معامله‌گران عمده بازار همراه شد. در صدر خرید معامله‌گران حقوقی، تمایل به جمع‌آوری سهام شرکت سایپا قرار داشت. خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور بالغ بر ۱۵۲ میلیون سهم به ارزش حدود ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود. نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی نیز در این روز شاهد تغییر مالکیت ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران عمده بازار بود. در آن‌سوی بازار اما سهام زیرمجموعه پتروشیمی به واسطه تداوم تقاضا برای سهام نماد تازه‌وارد «پارس» در صدر خرید حقیقی‌ها قرار داشتند. پس از آن نماد معاملاتی شرکت لیزینگ رایان‌ سایپا شاهد بیشترین خرید سهام از سوی حقیقی‌ها بود. به این ترتیب روز دوشنبه ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم «ولساپا» به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به سبد سهام معامله‌گران خرد افزوده شد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 82


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 26 تیر 1397 ] [ 9:57]
تاریخ
 روند نزولی شاخص کل بورس طی معاملات سومین روز از هفته جاری متوقف شد و بازار چهره متعادل‌تری را نمایش داد. معامله‌گران با توجه به افت شدید قیمت سهام شرکت‌های بزرگ در دو هفته اخیر تمایل بیشتری به خرید سهام داشتند. این تمایل با افت قیمت فلزات در بازار جهانی تحت فشار قرار گرفت. اما در نهایت شاخص کل پس از ۶ روز معاملاتی حدود ۳۸واحد رشد کرد و در سطح ۱۰۸ هزار و ۱۱۰ واحدی قرار گرفت. به این ترتیب بازدهی بورس از ابتدای سال در سطح ۲/ ۱۲ درصد باقی ماند.
توقف افت شاخص سهام  پس از 6 روز

در بازار دیروز پتروشیمی پارس نیز در آستانه رسیدن به رشد ۲۰درصدی و توقف نماد با معامله ۱۹میلیون سهم مواجه شد. انتظار می‌رود این نماد فردا با رشد ۲۰درصدی متوقف شود.طی معاملات روز دوشنبه عرضه اولیه شرکت کشت و دام قیام اصفهان انجام شد. این نماد به دلیل نزدیکی به پایان زمان برگزاری مجامع به زودی متوقف می‌شود. «زقیام» با سرمایه ۳۵ میلیارد تومانی و به‌عنوان ششمین شرکت بورسی فعال در صنعت دامپروری طی عملکرد سال مالی ۹۶، به ازای هر سهم ۲۴۲ ریال سود خالص محقق کرد که در مقایسه با سال مالی قبل از آن با کاهش ۵۸ درصدی مواجه بوده است. این شرکت در حالی سهامداران خود را برای ۳۱ تیر ماه امسال به مجمع عادی سالانه فراخوانده که بنا دارد حدود ۱۱ درصد از سود خالص به ازای هر سهم را برای تقسیم میان سهامداران به مجمع پیشنهاد دهد.

در گروه واسطه‌گری‌های مالی روز یکشنبه مجمع بورس با تقسیم سود ۸تومانی مواجه شد. در این مجمع انتخاباتهیات مدیره برگزار شد. براین اساس شرکت‌های بانک آینده، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، کارگزاری خبرگان سهام، سرمایه‌گذاری صبا تامین، گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد، کارگزاری بورس بیمه ایران و سرمایه‌گذاری ملی ایران اعضای هیات‌مدیره بورس تهران را تشکیل دادند. همچنین به ترتیب سرمایه‌گذاری تدبیر، کارگزاری بانک آینده و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری به‌عنوان اعضای علی‌البدل این هیات مدیره انتخاب شدند.

در تحولات پیرامون بازار سهام دیروز در اطلاعیه‌ای به نقل از علی بیگ زاده میلانی اعلام شد: برای تسریع در رسیدگی به فرآیند افزایش سرمایه و اطلاع رسانی مدیران و اعضای هیات مدیره ناشران اوراق بهادار از فرآیند اجرایی افزایش سرمایه در سازمان، اطلاع رسانی پیامکی وضعیت پرونده افزایش سرمایه در جریان شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس، پیاده‌سازی شد. مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه با اعلام خبر فوق گفت:‌ ارسال پیامک از زمان ثبت درخواست افزایش سرمایه نزد سازمان تا تکمیل فرآیند افزایش سرمایه انجام می‌شود. همچنین این پیامک‌ها با توجه به مباحث آن به مدیر مالی، مدیرعامل یا اعضای هیات مدیره ناشر ارسال می‌شود.

در گروه شوینده‌ها رئیس انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و مواد شوینده از افزایش ۱۵ درصدی قیمت‌ها و احتمال رشد مجدد به دلیل گران‌تر شدن مواد اولیه پتروشیمی خبر داد. بختیار علم‌بیگی با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها مواد اولیه عرضه شده را بیش از ۱۵ درصد افزایش دادند به «ایسنا» گفت: با افزایش بیش از ۱۵ درصدی مواد اولیه تولیدکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و مواد شوینده تصمیم گرفتند افزایش قیمتحداکثر ۱۵ درصدی را به دلیل جلوگیری از فشار مالی به مصرف‌کننده اعمال کنند. وی افزود: طی دو هفته گذشته برخی واحدهای تولیدی موفق به دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی نشدند. این مقام مسوول ادامه داد: تا این لحظه تولید‌کنندگان تصمیم به افزایش ۱۵ درصدی قیمت‌ها گرفتند اما اگر شرایط به همین منوال پیش برود و قیمت مواد اولیه افزایش یابد، ممکن است تصمیم‌گیری تولیدکنندگان تغییر کند. در گروه تصفیه نفت، مدیرعامل شرکت نفتپاسارگاد از دریافت همه مطالبات سنواتی این شرکت پس از پیگیری‌های ویژه و مستمر خبر داد. غلامرضا گرزین اظهار کرد: با پیگیری‌های فراوان و برگزاری جلسات مختلف با نمایندگان مجلس، به‌ویژه کمیسیون برنامه‌ و‌ بودجه و کمیسیون تلفیق، مجموعه وزارت نفت و وزارت راه‌و‌شهرسازی، در اقدامی بی‌نظیر در تاریخ شرکت نفت پاسارگاد، وصول مبلغ ۴۴۱ میلیارد تومان از مطالبات مجموعه وزارت راه‌ در صورت‌جلسه‌ای بین وزارت نفت، وزارت راه‌و‌شهرسازی و شرکت نفت پاسارگاد به مرحله اجرایی رسید. وی ادامه داد: اولویت و مهم‌ترین دغدغه اینجانب پس از حضور در شرکت نفت پاسارگاد، وصول این مطالبات و ایجاد بستری مناسب در راستای رشد و تعالی این شرکت و صنعت قیر بوده که خوشبختانه اجرایی شد.

در این گروه دیروز اداره نظارت بر ناشران فرابورسی در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل شرکت پالایش نفت شیراز با اشاره به اطلاعیه منتشر شده در ۲۰ تیر ماه سال جاری توسط آن شرکت در سامانه کدال تحت عنوان افشای اطلاعات بااهمیت که نتیجه‌های شرکت در مزایده را اعلام کرده بود، در‌خواست شفاف‌سازی و پرسش به برخی سوالات و ابهامات پیرامون این اطلاعیه را داده است.

در گروه غذایی شرکت نوش پونه مشهد در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس درج شد. شرکت نوش پونه مشهد که هلدینگ غذایی تبرک مالک ۹۹/ ۸ درصدی آن محسوب می‌شود، با نماد معاملاتی «غپونه» در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر و زیر‌گروه سایر محصولات غذایی به‌عنوان دویست و بیست و هفتمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس درج شد. این شرکت یک میلیارد و ۶۴ میلیون تومانی هفته گذشته صورت‌های مالی دوره ۳ماه نخست سال جاری (حسابرسی نشده) را منتشر کرد. مطابق صورت مالی منتشر شده، شرکت توانسته است طی دوره مزبور ۱۱۰ ریال سود محقق کند که نسبت به سود ۷۱ ریالی در مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵۵ درصدی داشته است. همچنین «غپونه» ۸۷۶۹ تن انواع محصولات در این مدت تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد کاهش داشته و بیش از ۱۰ هزار تن از انواع محصولات را نیز به فروش رسانده که نسبت به ۳ ماه نخست سال ۹۶ دارای تغییر مثبت ۵ درصدی است. مبلغ درآمد فروش در ۳ ماه سال جاری ۵۲/ ۷ میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حکایت از افزایش ۳۴ درصدی درآمددارد.

در گروه غذایی قند قزوین در مجمع خود به ازای هر سهم ۵۰۰ریال سود تقسیم کرد.

در گروه هلدینگی مجمع سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با تقسیم ۵۰۰ ریال سود به ازای هر سهم به پایان رسید. و عملکرد سال مالی قبل و برنامه‌های مهم شرکت نیز در جلسه ارائه شد. «وبانک» توانست طی سال مالی گذشته، ۵۷۸ ریال سود به ازای هر سهم در شرکت اصلی و ۵۶۹ ریال به ازای هر سهم دراطلاعات تلفیقی به دست آورد.بر همین اساس در مجمع این شرکت با تقسیم ۵۰۰ ریال به ازای هر سهم معادل ۸۷ درصد سود محقق شده موافقت شد.

در گروه خودرویی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شرکت‌های خودروسازی اروپایی به‌ویژه رنو و پژوسیتروئن در‌ صورتی‌که قراردادها را فسخ و ایران را ترک کنند، باید به ایران خودرو، ایدرو و سایپا غرامت بپردازند. به گزارش «ایسنا»، علی اسدی‌کرم اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازی خارجی موظفند براساس تعهداتی که به ایدرو یا شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو دارند، عمل کنند و اگر یکجانبه، اجباری یا اختیاری از ایران بروند، به منزله فسخ قراردادهای دوجانبه یا چندجانبه است.

وی ادامه داد: این اقدام از نظر حقوقی در دادگاه‌های بین‌المللی برای ایران ایجاد حق می‌کند و این شرکت‌ها ملزم به پرداخت غرامت یا جبران خسارت به هر شیوه ممکن هستند. بانک‌های متوسط و کوچک اروپایی روزنه امیدی برای حفظ قراردادها هستند، براساس گزارش‌هایی که از مقامات اروپایی برای استمرار حضور در بازار خودرویی ایران به گوش می‌رسد، ممکن است فرانسه و سایر کشورهای اروپایی بتوانند از طریق بانک‌های متوسط و کوچک تبادلات بانکی با ایران را انجام دهند و این مساله مانع فسخ یکجانبه قراردادهای خودرویی و ترک کردن ایران ازسوی رنو و پژو سیتروئن یا سایر برندهای خودروسازی خارجی است.

در گروه انفورماتیک آتیه داده پرداز در مجمع ۴۲تومان به ازای هر سهم سود تقسیم کرد.

در گروه سیمانی، سیمان تهران، با انتشار اطلاعیه در شبکه کدال، خبرهای جدیدی برای سهامداران این شرکت داشت. این شرکت در اطلاعیه مزبور از تعدیل منفی این شرکت در سود پیش بینی شده خبر داد. «ستران» در این شفاف‌سازی اعمال هزینه‌های استهلاک را دلیل کاهش سود خالص عنوان کرده است. براساس این اطلاعیه اعمال این هزینه‌ها در صورت‌های مالی سود خالص را به مبلغ ۲۴ میلیارد و ۳۹۷ میلیون ریال کاهش داده است. علاوه بر این سیمان تهران اعلام کرده است، در جریان حسابرسی صورت‌های مالی و بنا به نظر حسابرسان، با خارج کردن سود سنوات آتی ناشی از فروش اقساطی سهام سیمان لوشان از عملکرد سال جاری، سود خالص به مبلغ ۶۰ میلیارد و ۲۱۳ میلیون ریال کاهش یافته است.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۸۲میلیارد تومان و در فرابورس ۱۷۳میلیارد تومان بالغ شد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 124


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 26 تیر 1397 ] [ 9:57]
تاریخ
 محمدجواد ظریف در نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصادی با نمایندگان خارجی مقیم ایران حامل خبر مهمی بود. وزیر امور خارجه از سه تعهد اقتصادی اروپایی‌ها به ایران در رابطه با فروش نفت به میزان کنونی، حمل‌ونقل و روابط بانکی که در توافق‌نامه برجام آورده شده، خبر داد. وی همچنین تاکید کرد که اراده سیاسی در جهان برای ادامه حضور فعال شرکای خارجی در ایران به‌رغم فشارهای آمریکا کاملا وجود دارد. ارزیابی‌ها حاکی از این است که خبر ویژه ظریف نشان‌دهنده فاز جدید مذاکرات با اروپایی‌ها و یک علامت قوی برای ادامه برجام بدون آمریکا است.

وزیر امور خارجه در نشست هم‌اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان اقتصادی از سه تعهد اقتصادی اروپا به ایران در حوزه فروش نفت، حمل‌ونقل، روابط بانکی و سایر موارد اقتصادی خبر داد. به گفته محمدجواد ظریف، شرکای ایران در برجام تعهد کرده‌اند که فروش نفت ایران به میزان کنونی، حمل‌و‌نقل، روابط بانکی و سایر موارد اقتصادی که در توافق‌نامه آورده شده است، ادامه یابد، پس اراده سیاسی در جهان برای ادامه حضور فعال در ایران به‌رغم فشارهای آمریکا کاملا وجود دارد. این گفته ظریف در حالی است که هفته گذشته وزیر نفت اعلام کرده بود که پیشنهادهای اروپایی‌ها برای فروش نفت، نظر ایران را تامین نکرده است. در این میان، به‌نظر می‌رسد که گفته‌های جدید وزیر امور خارجه نشان‌دهنده فاز جدیدی برای مذاکرات با مقامات اروپایی است و در‌صورتی‌که نهایی شود یک علامت قوی برای ادامه برجام بدون آمریکا است.

فعالان اقتصادی معتقدند سال‌های گذشته در مورد پتانسیل‌های ایران در داخل کشور حرف‌های زیادی زده‌ایم، ولی به‌نظر می‌رسد طرف‌های خارجی با جزئیات در جریان این واقعیت‌های اقتصاد ایران نیستند. این در حالی است که در مقطع کنونی اقتصاد ایران به‌شدت به همکاری‌های بین‌المللی نیاز دارد. در نشست دیروز که با حضور وزیر امور خارجه و معاون اول رئیس‌جمهور و نمایندگان و سفرای خارجی مقیم ایران و فعالان اقتصادی برگزار شد، محمدجواد ظریف با اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، اعلام کرد: شرکای ما در برجام تعهد کرده‌اند که فروش نفتایران به میزان کنونی، حمل‌و‌نقل، روابط بانکی و سایر موارد اقتصادی که در توافق‌نامه آورده شده است، ادامه یابد، پس اراده سیاسی در جهان برای ادامه حضور فعال در ایران به‌رغم فشارهای آمریکا کاملا وجود دارد. وی گفت: توانبخش خصوصی ایران به‌عنوان نماینده واقعی مردم ایران برای پیشبرد وظایف خود همواره مشخص بوده است. این در حالی است که بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، همه کشورها و شرکای خود در برجام را آماده همکاری با ایران دیده‌ایم، حتی فرانسه، انگلیس، آلمان، چین و روسیه به روشنی بعد از اعلام خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، حمایت خود را از این توافق‌نامه بین‌المللی اعلام کرده‌اند. وزیر امور خارجه افزود: در جلسه‌ای که با سه کشوراتحادیه اروپا و قبل از آن با چین و روسیه داشته‌ایم، همگی بر جبران خسارت‌های ایران در خروج آمریکا از برجام اشاره داشته‌اند. بیانیه موگرینی نیز این را به خوبی نشان داده است.

به گفته ظریف، جهان اکنون بر سر یک دوراهی است که آیا آمریکا اراده سیاسی خود را بر دنیا تحمیل می‌کند یا دنیا براساس یک نظام قانونمند که ایالات‌متحده آمریکا نیز زمانی جزو پایه‌گذاران این نظام بود، تصمیم‌گیری می‌کند. یقین دارم که تصمیم‌گیری سیاسی در جهان به سمت حرکت در راستای قانونمندی است؛ اما میزان توانمندی کشورهای مختلف در مقابله با این حرکت زورمدارانه و قلدرمآبانه ایالات‌متحده هنوز مورد سوال است؛ بنابراین ضروری است که امروز ببینیم، اقدامات عملیاتی و قانونی است.

وزیر امور خارجه در جمع فعالان اقتصادی و سفرای خارجی تاکید کرد: اقدامات عملیاتی با خروج آمریکا از برجام آغاز شده است و در سفر وین نیز با حضور وزرای امور خارجه، جزئیات اقداماتی که در حوزه بانکی و نفت قرار است انجام شود، برای تضمین روابط بانکی و تضمین ادامه فروش نفت ایران را با ما در میان گذاشتند. در این هفته نیز همکاران من، مذاکره درباره این موضوع را در پایتخت‌های کشورهای اروپایی و دو عضو دیگر برجام ادامه خواهند داد. ظریف در ادامه تاکید کرد: بنگاه‌های کوچک و متوسط بخش عمده اقتصاد ما و سایر کشورهای عضو برجام را در اختیار دارند و همکاری متقابل زمینه همکاری در این راستا را رقم خواهد زد؛ هفته آینده که سمینار سفرای ایران را خواهیم داشت، ۷۷ اتاق مشترک ایران و کشورهای دنیا با سفرای مربوطه جلساتی را برگزار خواهند کرد تا زمینه‌ساز شناسایی مشترک بخش‌های خصوصی در حوزه بنگاه‌های کوچک و متوسط باشیم و این شروع خوبی برای بخش خصوصی ایران است که بتواند در یک اقتصاد پویا حرکت کند و از تجربیات بخش خصوصی مخصوصا درکشورهای اروپایی در این حوزه استفاده کند.

وزیر امور خارجه افزود: برخی از شرکای اروپایی ما نیز تمرکز بر این موضوع را آغاز کرده‌اند، الان فرصت نوآوری و حرکت رو به جلو و پیدا کردن راهکارها و شرکای جدید است و یقین دارم که دولت‌های عضو برجام، سایر کشورها و دولت‌های دوست ایران، از همکاران اقتصادی بخش خود و ایران حتما حمایت خواهند کرد. وی اظهار کرد: ما حق خروج از برجام را برای خود حفظ کردیم؛ اما انتخاب ما این است که بتوانیم با اعضای باقیمانده از برجام به یک راهکار برسیم، در قالب این قانونمندی امروز ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری برای تحریم‌های یک‌جانبه علیه آمریکا براساس قرارداد ۱۹۵۵ اقامه دعوی کرد و امیدواریم علاوه بر حوزه اقتصادی، در حوزه حقوقی نیز به دنیا نشان دهیم که اقدامات غیرقانونی آمریکا و تلاش برای بی‌توجهی به خواست جامعه بین‌المللی برای داشتن یک نظام قانونمند در دنیا، کاری نیست که از آن به‌راحتی و بدون مشکل حقوقی از سوی جامعه بین‌المللی عبور کنند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 57


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 26 تیر 1397 ] [ 9:56]
تاریخ
پس از ۲ روز افزایش متوالی، روند بهای سکه و دلار اصلاح شد. روز دوشنبه، دلار در بازار غیررسمی تا مرز ۸ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و سکه تمام بهار آزادی نیز با ۹۰ هزار تومان کاهش به کانال ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رفت. به گفته فعالان، در ۲ هفته گذشته، دلار توان عبور از محدوده ۸ هزار و ۲۰۰ تومان را نداشته و پس از برخورد به این محدوده، فروش‌ها در بازار بالا رفته است. برخی دیگر از فعالان، نزول قیمت حواله درهم را در افت قیمت دلار موثر دانستند.
 

روز گذشته، دلار و سکه راه اصلاح را در پیش گرفتند و به سوی سطوح حمایتی قدم برداشتند. دلار که در ۲ روز ابتدایی هفته بالای ۷ درصد افزایش را تجربه کرده بود، روز سوم هفته را با کاهش قیمت آغاز کرد و در نهایت ساعت ۳ بعدازظهر در نزدیکی مرز ۸ هزار تومانی به کار خود پایان داد. شاخص ارزی روز یکشنبه بالای محدوده ۸ هزار و۲۰۰ تومانی نوسانات خود را صورت داده بود.به گفته فعالان، در ۲ هفته گذشته، هر زمان قیمت دلار به بالای محدوده ۸ هزار و ۲۰۰ تومان رفته است، توان رشد بیشتر را از خود نشان نداده و با افزایش فروش‌ها مسیر کاهشی را برای حرکت انتخاب کرده است. روز دوشنبه یک بار دیگر این روایت تکرار شد.

دامنه نوسانی در بازار ارز

به گفته برخی کارشناسان، بررسی قیمت دلار از ۱۲ تیر نشان می‌دهد که دلار در دامنه ۷ هزار و ۷۰۰ تا ۸ هزار و ۲۵۰ تومان تغییرات خود را به ثبت رسانده است. در این میان، دو دامنه کوچک‌تر نیز زیر زیرشاخه دامنه بزرگ‌تر بودند. دلار در برخی مقاطع در دامنه ۷ هزار و ۷۰۰ تا ۷ هزار و ۹۰۰ تومان تغییرات خود را ثبت کرده است و در مقاطعی دیگر دامنه ۸ هزار تا ۸ هزارو۲۵۰ تومان را برای نوسانات انتخاب کرده است. برخی کارشناسان قرار گرفتن دلار در یک دامنه مشخص را به فال نیک گرفته‌اند و اظهار امیدواری کرده‌اند که با تصمیم‌های جدید ارزی و پرهیز از اشتباهات پیشین، دامنه نوسانات محدودتر نیز شود. خروج از لیست سیاه FATF، دیپلماسی فعال و مذاکره با اروپا برای دستیابی به یک بسته مناسب و تنظیم نقشه راه و راه حل‌های چند جانبه برای مقابله باتحریم‌ها می‌تواند به کاهش دامنه نوسانات کمک بیشتری کند.

دو متغیر کاهشی در بازار ارز

به گفته فعالان، علاوه بر اصلاح قیمت‌ها، افت نرخ حواله درهم نیز در کاهش قیمت دلار نقش داشت. روز گذشته، نرخ حواله درهم به زیر مرز ۲ هزار و ۲۰۰ تومان رفت و در اواخر روز با قیمت ۲ هزار و ۱۸۰ تومان معامله شد. «دنیای‌اقتصاد» نیز در گزارش پیشین خود از احتمال اصلاح قیمت‌ها در بازار خبر داده و عنوان کرده بود، که نوسان ۲ روز ابتدایی هفته بر اساس اطلاعات نامتقارن معامله‌گران صورت گرفته بود.  در وضعیت اطلاعات نامتقارن برخی معامله‌گران با تکیه بر اطلاعات ناقص موقعیت خرید و فروش می‌گیرند و پس از آن با کسب اطلاعات دقیق‌تر، از موقعیت خود عقب‌نشینی می‌کنند.یکی دیگر از عوامل کاهشی روز گذشته، پایین آمدن ارزش دلار در مناطق هرات و سلیمانیه بود. با این وجود ارزش دلار در بازار داخلی همچنان بالاتر از این دو منطقه قرار دارد.

سقوط به کانال ۲ میلیون و ۷۰۰

در روزی که دلار در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، سکه تمام بهار آزادی نیز یک بار دیگر به کانال ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان سقوط کرد. روز دوشنبه، سکه ۹۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۲میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسید. سکه در اولین روز هفته به کانال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بازگشت و روز یکشنبه تا چند گامی مرز ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پیش رفت. با این حال، روز دوشنبه وقت اصلاح قیمت‌ها و افزایش فروش‌ها در بازار سکه بود.یکی دیگر از عوامل اثرگذار در افت قیمت سکه، ماندگاری اونس در محدوده هزار و ۲۴۰ دلار در بازارهای جهانی تا ساعت ۴ بعدازظهر بود. با این حال، مهم‌ترین عامل کاهشی شدن قیمت سکه آغاز تحویل دور دوم سکه‌های پیش فروش از روز جاری است.در دومین روز هفته، ارزش سکه‌های کوچک نیز در بازار رو به سوی نزول داشت. روز دوشنبه، نیم سکه ۴۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با ۵ هزار تومان افت روی عدد ۷۰۵ هزار تومان قرار گرفت. در این میان، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۵ هزار تومان افت به ۲۳۳ هزار تومان رسید.

تاریخچه سلطان سکه

در روزهای اخیر خبرهای مربوط به «سلطان سکه» نیز در میان معامله‌گران این بازار انعکاس زیادی داشته است. روز گذشته، سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی پایتخت در حاشیه طرح دستگیری اراذل، اوباش و مزاحمان نوامیس در مقر پلیس اطلاعات و امنیت پایتخت درباره آخرین وضعیت پرونده سلطان سکه و دستگیری عوامل مرتبط با این فرد اظهار کرد: پرونده‌های مختلفی در پلیس در حال رسیدگی است که یکی از این موارد همین سلطان سکه است. به گزارش خبرگزاری ایبنا، فرمانده انتظامی پایتخت ادامه داد: بالغ بر ۱۸ نفر از نوچه‌ها و عوامل باند سلطان سکه به پلیس احضار شده‌ که برخی بازداشت و برخی نیز با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

سردار رحیمی خاطر نشان کرد: با کمک بانک مرکزی، حساب‌های این افراد به‌طور دقیق در حال بررسی است؛ تمام عوامل این باند نیز شناسایی شده‌اند و پرونده به‌صورت کامل و با ابعاد جدیدی از جرائم در دستور کار است. وی به دستگیری این فرد در سال ۹۱ پرداخت و گفت: این فرد در آن سال به اعدام نیز محکوم شده بود و در حال حاضر پلیس این پرونده را با تمام قدرت و به‌طور شبانه‌روزی در دستور کار دارد.

در این میان، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه ادعا کرده است که در زمان تحقیقات در سال‌های ۹۰ و ۹۱ از این متهمان که در همان بحران ارزی به همراه جمشید بسم‌الله دستگیر شده بودند هیچ‌گونه صحبتی از هماهنگیبانک مرکزی با اقدامات این افراد نبوده است و حتی لحظه دستگیری، «مظلومین» در حال فرار از طریق یکی از مرزهای غربی بوده و اگر ارتباطی بین وی و بانک مرکزی بوده است نیازی به فرار نداشت؛ بنابراین این مورد قابل تامل و پیگیری است. این منبع مطلع ادامه داد: حمید مظلومین در دهه ۷۰ نیز از عوامل بحران ارزی بوده و در همان سال‌ها نیز دستگیر و مجوز صرافی وی باطل شده بود اما در ادامه از نام و حساب‌های بانکی افراد دیگری استفاده می‌کرده است.

وی ادامه داد: حمید مظلومین از حساب فرد دیگری برای اقدامات تبهکارانه خود استفاده و ماهانه مبلغی حدود چند صد میلیون تومان به حساب وی واریز می‌کرده است. گردش مالی حساب این فرد در سال چند هزار میلیارد تومان بوده است. این باند که متشکل از پدر و فرزندی بوده‌اند تقریبا در تمامی بحران‌های ارزی دهه ۷۰ به بعد حضوری فعال داشته‌اند و با روش‌های مختلف سعی در دور زدن مراجع نظارتی، امنیتی و قضایی را داشته‌اند. فرمانده انتظامی پایتخت تصریح کرد: برخی از افرادی که به‌عنوان عوامل سلطان سکه دستگیر شده‌اند جزو ۹۰ نفری بودند که در ۲۵ اسفند ۹۶ دستگیر شده بودند و با قرار وثیقه ۸ و ۱۰ میلیاردی آزاد بودند.

سردار رحیمی با اشاره به وضعیت بازار سکه و ارز اعلام کرد: ۵۰ نفر از لیست خریداران عمده سکه در اختیار پلیس است. وی گفت: بعد از دستگیری سلطان سکه و احضار عوامل وی، روند صعودی موجود متوقف و در حال حاضر روند رو به کاهش است؛ البته عده‌ای به‌صورت خزنده در بازار سکه و طلا فعالیت می‌کنند که تمام اقدامات آنها تحت کنترل است. رحیمی تاکید کرد: ‌در بازار تهران پلیس با اشراف اطلاعاتی به‌صورت نامحسوس فعالیت دارد و در این زمینه نیز دستگیری‌هایی داشته‌ایم.

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 110


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 26 تیر 1397 ] [ 9:54]
تاریخ
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر گفت: متاسفانه بانک مرکزی در کوتاه مدت سیاست ذخیره سازی را زیر پا گذاشت و ...
 

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر گفت: متاسفانه بانک مرکزی در کوتاه مدت سیاست ذخیره سازی را زیر پا گذاشت و به بهانه حراج سکه و تنظیم بازار باعث پیش فروش ۷۰ تن سکه شد.

حجت اله شفائی در همایش فرصت‌ها و چالش‌های صنعت طلا و جواهر ، اظهار کرد: برای زبان صنعتی و بازاری باید زبان دولتی ایجاد کنیم تا نتیجه مطلوب بگیریم.

وی افزود: عدم ثبات سیاسی منطقه ای و جهان، خروج آمریکا از  برجام، تشدید تحریم ها، سیاست های غیرکارشناسی بانک مرکزی، گرانی سکه، نوسانات شدید نرخ ارز در کشور و عدم اعتنا دولتمردان به فعالان بخش خصوصی و صنعتی کشور، صنعت طلا و جواهر را کاملا به تعطیلی کشانده است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر تصریح کرد: تولید، عرضه و فروش با مشکل مواجه شدندکه باید به دنبال راهکار و پیشنهاد به دولت باشیم.

وی گفت: متاسفانه سیاست بانک مرکزی اشتباه و غیرکارشناسانه است، علی الخصوص در بحث سکه، که برای صنعت طلا و جواهر مشکلاتی ایجاد کرده است.

شفائی افزود: با وجود جلسات متعدد در خصوص طلا و جواهر که در بانک مرکزی، صنعت و معدن، ستاد مبارزه با قاچاق کالا به مشکلات ریشه ای رسیدگی کردیم.

وی تاکید کرد: مواد اولیه را باید بانک مرکزی تامین کند، مانند ترکیه که علاوه بر تامین مواد اولیه تسهیلات هم دریافت می کنند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان  طلا و جواهر با بیان اینکه سیاست بانک مرکزی سیاست ذخیره سازی است، تصریح کرد: متاسفانه بانک مرکزی در کوتاه مدت سیاست ذخیره سازی را زیر پا گذاشت و به بهانه حراج سکه و تنظیم بازار  باعث پیش فروش ۷۰  تن سکه شد.

وی اظهار کرد: با علم به اینکه در بحرانیم اما گردش جزیی وجود داشت و پیش فروش سکه بانک مرکزی  باعث جذب مردم و مردن تولید و فروش صنعت طلا و جواهر کشور شد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر گفت: با این سیاستی که بانک مرکزی در پیش گرفته تا چند ماه آینده سکه یادبود بهار آزادی از سکه های رایج پیشی می‌گیرد.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی صنعت هفت هزار ساله طلا و جواهر را به نابودی کشانده و  نیازی به تحریم نداریم چرا که سیاست نادرست بانک مرکزی و عدم فعالیت بخش خصوصی بیشتر از تحریم های موجود لطمه بیشتری به ما می زند.

شفائی افزود: صنعت طلا و جواهر، تولید و عرضه و فروش ندارد، چرا که ذخایر سکه به کشور تزریق و پول های مردم در بانک بلوکه شده است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه سکو پرتاب تولید است و حضور در نمایشگاه داخلی و خارجی بهترین فرصت برای نمایش گذاشتن توانمندی های هرصنعت است، اضافه کرد: متاسفانه صادرات ما با شروط دوازده گانه و اعلام خرید با ارز ۴۲۰۰ و خرید ارز۸۰۰۰ تومان یک سیاست اشتباه است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان  طلا و جواهر با اشاره به اینکه چهار ماه تعلیق در سال که ماه های محرم و صفر و رمضان است و بهترین فرصت مناسب  برای صادرات است‌، گفت: طلا ورودش به کشور آزاداست، اما با توجه به ارزش افزوده ۹ درصدی از سال ۹۳، سه کیلوگرم شمش قانونی وارد شده که فاجعه است.

وی افزود: هفت کشور صنعتی برتر وجود دارد که یکی از آنها ایران است که در بهترین شرایط مصرف کننده هستیم.

شفائی با بیان اینکه در میز طلا برای خروج از این بحران منتظر پیشنهادات هستیم، اظهار کرد: مصوباتی در تهران شکل گرفت تا برخی استان ها متحد شوند، چرا که تا زمانی که تفرقه وجود داشته باشد یک صدا نباشیم، دولتمردان به ما توجه نمی کنند.

وی با بیان اینکه ترکیه تا ۲۰ سال پیش واردکننده جنس دست دوم ایرانی بود، اما اکنون دومین کشور تولیدکننده است، افزود: متاسفانه به علت تحریم ها مسائل امنیت و سیاسی اهمیت دارد که به مسائل اقصادی و تجارت نمی پردازند، هم‌چنین در روابط سیاسی امنیتی که تحت شعاع است اجازه ورود بحث اقتصادی را نمی دهد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 58


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 25 تیر 1397 ] [ 16:51]
تاریخ

دبیر کل بانک مرکزی از تحویل سکه‌های پیش فروش با سررسید سه ماهه از 26 تیرماه خبر داد.

طرح پیش فروش سکه از بهمن‌ماه تا فروردین‌ماه سال جاری اجرایی شد و تا فروردین‌ماه در دو سررسید شش ماهه و یک ساله بود که در ادامه به سررسیدهای یک، سه، شش، ۹، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ ماهه تغییر کرد. در پایان طرح پیش فروش حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه فروش رفت که نزدیک به یک میلیون آن سکه‌های یک ماهه بود و مابقی در سررسیدهای دیگر. سکه‌های یک ماهه در اردیبهشت‌ماه تحویل شد و اکنون زمان تحویل سکه‌های سه ماهه است.

آن طور که محمود احمدی-دبیرکل بانک مرکزی- به ایسنا اعلام کرده است سکه‌های پیش فروش سه ماهه طبق وعده در پایان تیرماه و از روز بیست‌وششم در شعب بانک ملی به صاحبان آن تحویل خواهد شد.

احمدی با اشاره به این‌که سکه‌های پیش فروش یک ماهه در زمان خود تحویل شد، گفت: اما هر آنچه که دارندگان سکه‌های پیش فروش تحویل نگرفتند، نزد بانک امانت باقی مانده و هر وقت که اراده کنند، می‌توانند مراجعه کرده و آن را دریافت کنند. این در حالی است که سکه‌های تحویل سه ماهه که در ماه جاری تحویل آن شروع می‌شود، به روال قبل بوده و دارندگان می‌توانند آن را تحویل بگیرند، اما اگر در زمان آن مراجعه نکردند نزد بانک امانت باقی خواهد ماند.

اما در حالی در مدت اخیر بحث‌هایی درباره محدود کردن تحویل سکه‌های پیش فروش به دلیل خرید با تعداد بالا از سوی برخی دارندگان مطرح شده است که دبیر کل بانک مرکزی تاکید کرد که این بانک به تعهد خود برای تحویل سکه‌های ثبت نامی عمل خواهد کرد و تمامی کسانی که برای سکه‌های پیش فروش اقدام کرده بودند، به طور حتم در زمان سررسید آن، این سکه‌ها را به طور فیزیکی تحویل خواهند گرفت و تردیدی در این موضوع وجود ندارد.

باید یادآور شد که سکه‌های پیش فروش که درمجموع حدود هفت میلیون و ۶۵۰ قطعه تمام بهار آزادی بود تا سال ۱۳۹۹ در سررسیدهای مقرر تحویل می‌شود. از این تعداد پنج میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه مربوط به سال ۱۳۹۷ یک میلیون و ۳۴۰ هزار قطعه در سال ۱۳۹۸ و ۴۰۸ هزار سکه در سال ۱۳۹۹ است. برای تیرماه امسال که سکه‌های با سررسید سه ماهه هستند، حدود ۶۶۶ هزار و ۵۰۰ قطعه تحویل می‌شود.

همچنین در مردادماه ۲۹۲ هزار قطعه، شهریور ۳۳۶ هزار قطعه، مهر یک میلیون و ۲۸۷ هزار قطعه، ۹۰۷ هزار قطعه در آبان، ۷۰ هزار قطعه در دی‌ماه، ۸۶۵ هزار قطعه در بهمن‌ و ۶۷۷ هزار قطعه در اسفندماه تحویل خواهد شد. این در حالی است که برای اردیبهشت‌ماه ۷۹۹ هزار قطعه سکه تحویل شده است.

در حال حاضر قیمت سکه در بازار حدود دو میلیون و ۸۰۰ تا دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله می‌شود و اختلاف قیمت بین سکه‌های پیش فروش و نرخ بازار قابل توجه خواهد بود. نرخ قطعی سکه پیش‌فروش در سررسیدها از این  قرار بود؛ سکه تحویل یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، 9 ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان./ ایسنا


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 96


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 25 تیر 1397 ] [ 16:50]
تاریخ

بورس تهران در معاملات امروز برای ششمین روز متوالی مسیر نزولی را تجربه کرد. مطابق معمول نمادهای بزرگ بورسی عامل نوسان شاخص بوده و نزول قیمتی این نمادها افت شاخص را رقم زده است. موارد مختلفی برای منفی شدن قیمت سهام مطرح می‌شود. ریسک‌های سیاسی، موج شناسایی سود پس از صعود ممتد سهام در هفته‌های پایانی بهار، ریزش قیمتی کالاها در بازار جهانی و همچنین ادامه ابهام در سیاست ارزی از عوامل فشار بر قیمت سهام محسوب می‌شود.

24084:

دنیای بورس: پس از تجربه یک روند صعودی پرشتاب به خصوص در نمادهای بزرگ سهامی، قیمت‌ها رو به کاهش گذاشته و غول‌های بازار روندی منفی را در کارنامه خود ثبت کردند. موضوعی که امری طبیعی قلمداد می‌شود؛ چرا که طبیعتا پس از هر روند پرشتاب صعودی، اصلاح قیمتی امری منطقی است چرا که رشد مداوم قیمتی می‌تواند نشانه‌ای از عدم ثبات اقتصادی باشد. ملاک سنجش رونق معاملاتی ارزش معاملات است. گرچه ارزش معاملات مسیر نزولی را نسبت به اوج خود در ابتدای ماه جاری تجربه کرده است، اما همچنان نشانه‌ها از حضور نقدینگی در بازار کاملا مشهود است. بر این اساس تقاضا به دنبال بهانه‌ای برای  رشد دوباره می‌گردد. میانگین ارزش معاملات از ابتدای تیر تاکنون رقم 373 میلیارد تومان را ثبت کرده است. 

در تشریح دلایل اصلاح قیمتی غول‌های سهامی می‌توان دلایلی همچون شناسایی سود توسط معامله‌گران پس از رشدهای پرشتاب پیشین را در کنار سقوط محسوس قیمت فلزات در بازارهای کالایی، ریسک سیستماتیک ناشی از تردید در خصوص آینده برجام، سیگنال‌های بازارهای داخلی و سیاست ارزی دولت برشمرد. این عوامل در مجموع بازار سهام را وارد فاز اصلاح و استراحت کرد. باید توجه داشت نوسان قیمت‌ها در بازارهای موازی همچون بازار ارز و سکه، نشان از نگرانی موجود از بازگشت احتمالی تحریم‌ها دارد و بر این اساس سرمایه‌گذاری نگران را به سمت خود می‌کشاند. این شرایط عامل تشدید سفته‌بازی در این بازارها و معرفی آن‌ها به عنوان رقیب بازار سهام شده است.

هراس سیاسی از آینده صرف ریسک سهام را بالا برده است و بر این اساس عامل فشار بر تقاضا محسوب می‌شود.

نگاه سرمایه‌گذاران به آینده

در این میان روند قیمتی در بازارهای جهانی یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر روند آتی بازار سهام است. در حال حاضر بیش از 60 درصد سهام بورسی را شرکت‌های وابسته به بازارهای کالایی تشکیل می‌دهند. به این ترتیب رصد بازارهای کالایی به خصوص در کوتاه‌مدت حائز اهمیت است. بازارهای جهانی پیش از این به پیشواز بزرگترین جنگ‌ تجاری میان اقتصادهای بزرگ رفته و با افت قیمتی مواجه شده بودند. حال به تبع وقوع این رخداد، باید دید آیا اصلاح قیمت فلزات ادامه خواهد یافت؟

علاوه بر این، یکی از موضوعاتی که سبب هراس سرمایه‌گذاران شده است، ریسک‌های سیاسی موجود و تداوم نگرانی‌ها از آینده برجام است. گرچه تلاش مدیران در سطح کلان کشور برای رایزنی با دیگر کشورها مانند چین، روسیه و اروپا جهت مقابله با تحریم‌های آمریکا ادامه دارد، اما نگرانی از آینده همچنان مشاهده می‌شود. باید توجه داشت آمریکا تمام تلاش خود را برای به انزوا کشیدن ایران به کار بسته و این موضوع ریسکی در مقابل سرمایه‌گذاران قرار داده و سبب تشدید نگرانی‌ها شده است.

انتظار برای تعیین تکلیف نرخ دلار از دیگر عوامل اثرگذار بر روند آتی بازار سهام است. کاهش التهاب بازار ارز به منزله کاهش تب و تاب سیاسی اقتصاد کشور خواهد بود. بر این اساس آرامش ارزی در اقتصاد کشور می‌تواند در حمایت از سرمایه‌گذاران با کاهش صرف ریسک سهام موثر باشد. با این حال در سناریوهای مختلف ارزی می‌توان نقش حمایتی از بازار سهام را به وضوح مشاهده کرد. تنها تفاوت در این است که وضعیت مطلوب اقتصاد کشور، آرامش بازار ارز است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 42


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 25 تیر 1397 ] [ 16:41]
تاریخ

اینکه سهامداران تصمیم بگیرند پتروشیمی پارس تا قبل از رفتن به مجمع سالانه بخرند یا بفروشند، موضوعی است که از دید تحلیلگران بستگی به بررسی ابعاد رفتار سهام در دو روز آینده دارد.

24120:

محمد نوربخش؛ تحلیلگر بازار سرمایه

اکنون که این مطلب را به نگارش در می‌آوردم، قیمت پایانی هر سهم «پارس» 2778 تومان است و قرار هست در ساعت پایانی روز چهارشنبه در راستای برگزاری مجمع در 31 تیرماه بازگشایی شود.

اگر روز سه‌شنبه هفته جاری (فردا) «پارس» با 5 درصد مثبت معامله شود، آنگاه طبق آیین نامه نوسان بیش از 20 درصد نماد باید متوقف و روز بعد؛ روز چهارشنبه در دو مرحله بازگشایی شود.

در مرحله‌ی اول 5 درصد بالاتر از روز سه‌شنبه قیمت‌گذاری می‌شود و دوباره نماد بسته و با 5 درصد بالاتر می‌تواند نوسان کند.

در مجموع اینکه روز دوشنبه قیمت هر سهم «پارس» 2778 تومان است که فردا با اعمال 5 درصد مثبت و قیمت 2917 تومان بسته می‌شود. روز چهارشنبه « پارس» با قیمت 3062 تومان باز می‌شود که اگر مجدد تقاضا برایش وجود داشته باشد، دوباره همان روز چهارشنبه 5 درصد دیگر بالاتر باز می‌شود که قیمت آن به 3215 تومان می‌رسد.

پس با فرض اینکه اتفاق پیش بینی نشده پیش نیاید، «پارس» روز چهارشنبه می‌تواند با قیمت 3215 تومان به مجمع برود. اگر با این قیمت مجمع برود، آنوقت در محدوده 400 تا 450 تومان به ازای هر سهم هم تقسیم می‌کند و بعد از مجمع روی قیمت‌های حوالی 2800 تومان بازگشایی می‌شود.

با فرض دلار آزاد و رسمی حوالی 5000 تومان، «پارس» در سال 97 حدود 700 تومان به ازای هر سهم سود دارد و با دلار 4300 تومان هم حوالی 600 تومان سود دارد. دلیل این موضوع این است که بازار در شرایط کنونی شرکت‌های صادرات محور را عمدتا با دلار 5 هزار تومان و تک نرخی ارزش‌گذاری می‌‌کند (اثبات این موضوع در این نوشتار مقدور نیست) بنابراین می‌توان انتظار داشت سود مورد انتظار بازار بعد از مجمع برای هر سهم «پارس» حوالی 700 تومان باشد.

پس P/E تحلیلی «پارس» بعد از مجمع حوالی 4 خواهد بود که به باورم جای رشد چندانی ندارد و از لحاظ تحلیلی مجمع رفتن با «پارس» چندان جذاب نیست. البته سهامدار عمده نشانه‌هایی به بازار داده است که نشان می‌دهد تمایل برای افزایش قیمت سهم بیش‌تر است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 88


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 25 تیر 1397 ] [ 16:36]
تاریخ
وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست امروز سند عدم مخالفت با بروزرسانی قوانین مسدودساز را با هدف محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، تصویب کردند.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در نشست بروکسل رسما عدم مخالفت با به روزرسانی قوانین مسدودساز با هدف محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، اعلام کردند.

بنا بر اعلام شورای اروپا با این مصوبه ، اتحادیه اروپا یک گام دیگر به تجدید قوانین مسدودساز نزدیک شده است.

در فرآیند به روزرسانی این قوانین، شورای امور خارجی اروپا و پارلمان اروپا هم حق اظهار نظر دارند و می‌توانند با این کار مخالفت کنند. این دو نهاد تا روز 7 آگوست یعنی دو ماه پس از آغاز رسمی فرآیند به روزرسانی، برای اعلام مخالفت با این اقدام فرصت داشتند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 73


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 25 تیر 1397 ] [ 15:53]
تاریخ
در آستانه عرضه اولیه امروز 10 درصد سهام شرکت کشت و دام قیام اصفهان، یک کارگزاری تحلیل بنیادی از پنجمین شرکت ارایه و در مورد قیمت گذاری سهام و استقبال پیش بینی کرد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز بعد از حضور 4 شرکت جدید پرداخت الکترونیک سامان کیش، پتروشیمی غدیر ، کشاورزی و دامپروی بینالود و پتروشیمی پارس در بازار سهام، 10 درصد از سهام شرکت کشت و دام قیام اصفهان عرضه اولیه می شود .

در این رویداد 35 میلیون سهم " زقیام " با محدوده قیمت 2300 تا 2369 ریالی هر سهم و سهمیه  حداکثر 700 سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی در بازار دوم معاملات فرابورس و از سوی کارگزاری بورس بهگزین واگذار می شود.

گسترش دامپروری و فردوس پارس با 51 درصد و بنیاد مستضعفان با 49 درصد سهم در ترکیب سهامداری این شرکت 35 میلیارد تومانی حضور دارند.

در این رابطه ، کارگزاری آبان با بررسی آخرین اطلاعات مالی و عملیاتی ، تحلیلی بنیادی از این شرکت ارایه و در مورد قیمت گذاری سهام و پیش بینی استقبال گزارشی به شرح زیر ارایه کرده است:

معرفی شرکت :

این شرکت در بهمن ماه سال ۷۲ در استان اصفهان با شخصیت حقوقی بصورت سهامی خاص به ثبت رسیده و فعالیت رسمی خود را در زمینه کشاورزی و دامپروری از اوایل سال ۷۳ آغاز کرده است. این مجموعه که بزرگترین واحد دامپروری شیری متمرکز ایران بوده ، تحت پوشش هلدینگ دامپروری و کشاورزی بنیاد مستضعفان فعالیت می کند و سال ۸۰ به سهامی عام تبدیل شد.

شرکت براساس اساسنامه مجاز به فعالیت در کلیه امور مربوط به کشاورزی، زراعت، دامداری، باغداری، پرورش طیور، زنبور عسل، ماهی و هرگونه حیوان دیگر به منظور استفاده از پشم، کرک، گوشت، شیر و سایر فرآورده های پروتئینی می باشد و فعالیت های اصلی واحد های تحت پوشش به شرح زیر است:

۱) واحد دامپروری قیام اصفهان(دفتر مرکزی)

این واحد که دارای مجموعا ۹۲۰۰ راس دام مولد و غیرمولد می باشد. میانگین تولید روزانه آن در حدود ۱۸۲ تن شیرخام (۴۲ کیلوگرم به ازای هر راس دام شیری) است که این عدد بالاترین حجم تولید شیر (دامپروری متمرکز) در کشور می باشد. ضمنا این شرکت در کنار تولید سالیانه ۶۶،۵۰۰ تن شیرخام ، مقدار ۵۸،۰۰۰ تن کود دامی در سال و فروش ۱،۰۰۰ راس تلیسه باردار  فعالیت موثری دارد.

۲) واحد دامپروری ایوان(استان ایلام)

این واحد با ظرفیت ۱۰۰۰ راس دام ، بزرگترین واحد دامپروری صنعتی استان ایلام بوده که با بهره برداری کامل در طول یکسال ۷۰۰۰ تن شیرخام و فروش ۲۵۰ راس گوساله نر و ۹۰ راس دام کشتارگاهی مشغول به فعالیت هستند.

۳) واحد کشاورزی :

این واحد کشاورزی که در محل اصلی شرکت واقع شده است در حال حاضر به علت محدودیت منابع آبی با استفاده از سیستم های نوین آبیاری مانند سنترپیوت توانسته حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی قابل کشت خود را سالیانه مورد استفاده قرار دهد.

۴) واحد فروش شیر:

این شرکت اقدام به تولید شیر بسته بندی سالم با برند شرکت قیام اصفهان در سطح این استان کرده است .

روند تغییرات سرمایه :

سرمایه شرکت در بدو تاسیس 10 میلیون ریال بوده که بعد از 9 مرحله افزایش سرمایه، در حال حاضر به 350 میلیارد ریال رسیده است .

صنعت تولید شیر کشور :

روند صعودی جمعیت و سرانه مصرف شیر در کشور موجب شده مقدار تولید شیر با افزایش همراه شود. به طوریکه تولید این ماده غذایی از 3.4 میلیون تن در سال 1367 به 10.2 میلیون تن در سال 96 رسیده است.

در ایران هم مانند میانگین جهانی تولید اصلی شیر، از گاو صورت می پذیرد به طوریکه آخرین آمار ها نشان می دهد، حدود 90 درصد شیر خوراکی  از گاو، 6 درصد از گوسفند و بقیه از بز تولید می شود و تنها 60 درصد تولید شیر در دامداری های صنعتی صورت می گیرد و بقیه تولید در واحد های سنتی انجام می شود.

همچنین بیش از نیمی از شیر تولیدی در قالب دامداری های صنعتی به ترتیب در سه استان اصفهان، تهران و البرز تولید می شود. در حال حاضر تنها شش شرکت تولید کننده شیر خام در بازار سرمایه حضور دارند که به جز " زمگسا " مابقی در بازار فرابورس هستند.

در جدول زیر این چهار شرکت بر اساس اطلاعات پایه با یکدیگر مقایسه شده اند :

تولید شرکت و جایگاه در صنعت :

محصول اصلی تولیدی زقیام مانند پنج شرکت دیگر شیر خام است، البته هر کدام از این شرکت ها محصولات جانبی دیگری هم تولید می کنند که نسبت به شیر خام در درآمد زایی شرکت از اهمیت کمتری برخودار است.

تولید شیر خام کشور در سال گذشته به مرز 10.2 تن رسیده است. این شش شرکت سال گذشته 250 هزار تن شیر خام تولید کرده اند که نسبت به سال 95 با افزایش 5 درصدی همراه بوده است.

مقدار تولید شیرخام " زقیام" در سال پیش مانند سال 95 در سطح 66.5 هزار تن بوده و برای سال جاری شرکت پیش بینی کرده این مقدار به 72 هزار تن افزایش یابد. در سه ماهه نخست امسال مقدار تولید شیر خام هم با رشد 9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 18.5 هزار تن افزایش یافته است.

مقایسه مقدار تولید شیر خام شش شرکت (ارقام به هزار تن)

شرکت در سال 95 یک طرح 650 راسی مولد در استان ایلام آغاز کرده که پیش بینی کرده در سال 97 به بهره برداری برسد. همچنین در سال 94 هم در استان لرستان طرح دیگر 3,000 راسی آغاز شده که در صورت تامین اعتبار پیش بینی شده برای سال 1400 به بهره برداری برسد.

مبلغ فروش :

مجموع مبلغ فروش شرکت در سال 96 با رشد 7 درصدی نسبت به سال 95 به 919 میلیارد ریال افزایش یافته است.

نمودار روند مبلغ فروش زقیام به تفکیک محصولات از سال 93 تا 96 ( ارقام به میلیارد ریال)

عمده مبلغ فروش "زقیام" مانند سایر شرکت های فعال این حوزه به فروش شیر خام اختصاص دارد.

مقایسه مبلغ فروش شیر خام شش شرکت و سهم از کل مبلغ فروش در دوره های مختلف ( ارقام مبلغ فروش به میلیارد ریال)

مبلغ فروش شیرخام شرکت در سال 96 با رشد 7 درصدی نسبت به سال 95 به 839 میلیارد ریال افزایش یافته است. امسال هم مبلغ فروش این محصول افزایش را تجربه کرده است، به طوریکه در سه ماهه نخست سال 96 از فروش این محصول شرکت درآمد 202 میلیارد ریالی داشته که برای دوره مشابه سال جاری این مبلغ به 250 میلیارد ریال رسیده است.

در سال 95 مشتری اصلی شیر خام کشت و دام قیام اصفهان، شرکت دامداران (کارخانه تین) بود که در سال 96 جای خود را به شرکت میهن داده است.

مقایسه مبلغ فروش شرکت به تفکیک مشتریان در سال 95 و 96 : (ارقام به میلیارد ریال)

مقدار فروش شیر خام :

مقدار فروش شیرخام زقیام در سال 96 مانند سال 95 در سطح 64.3 هزار تن بوده است و برای سال جاری شرکت پیش بینی کرده این مقدار به 69.9 هزار تن افزایش یابد، در سه ماهه نخست امسال مقدار فروش شیر خام هم با رشد 7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 17.9 هزار تن افزایش یافته است.

مقایسه روند مقدار فروش شیر خام "زقیام" با سایر شرکت های تولیدکننده شیر خام بازار سرمایه : (ارقام به هزار تن)

میانگین نرخ فروش شیر خام :

اهمیت شیر در سبد غذایی جامعه و جلوگیری از کاهش میزان مصرف آن موجب شده است دولت نسبت به قیمت این ماده غذایی حساسیت بسیار داشته باشد، به طوریکه اگرچه از سال 92 تا 96 شاخص قیمت در کشور افزایش 54 درصدی داشته اما میانگین نرخ فروش شیر خام این شرکتها تنها بین 13 تا 19 درصد افزایش یافته است.

مقایسه روند میانگین نرخ فروش هر تن شیر خام شرکت های فعال در بازار سرمایه : (ارقام به میلیون ریال)

در خرداد ماه امسال بود که رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی عنوان کرد، براساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی شیر خام (از ابتدای امسال) را در قالب طرح خرید حمایتی با قیمت مصوب هر لیتر 1440 تومان از دامداران خریداری میشود. با این حال با توجه به اینکه برآوردهای انجام شده نشان میداد قیمت تمام شده هر لیتر شیر خام با توجه به رخداد های اخیر اقتصادی افزایش قابل توجه یافته است، لذا وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از دامداران پیشنهاد افزایش نرخ شیر خام بر پایه 1700 تومان داد که در نهایت نرخ 1570 تومان برای خرید هر کیلو شیرخام از دامدار به تصویب رسیده و منتظر تایید هیئت وزیران است .

بهای تمام شده :

عمده بهای تمام شده زقیام مانند سایر شرکت های فعال در این صنعت به هزینه مواد مصرفی تعلق دارد. در نمودار زیر ترکیب بهای تمام شده این شرکتها در سال 96 با یکدیگر مقایسه شده است :

هزینه مواد مصرفی :

هزینه مواد مصرفی این شرکت ها عمدتا به خوراک دام اختصاص دارد که ترکیب آن از مواد مختلف تشکیل شده است.

مقایسه ترکیب هزینه مواد مصرفی شرکتها در سال 96 :

وجود تورم و روند صعودی نرخ ارز (جو و کنجاله سویا عموما وارداتی است) در کشور موجب شده در سالیان گذشته قیمت نهاده های تولید شیر در کشور روند صعودی داشته باشد.در نمودار زیر روند قیمت مواد مصرفی مهم تولیدکنندگان شیر در بازار از سال 92 نشان داده شده است :

حاشیه سود ناخالص :

در حالیکه نرخ فروش شیر در سالیان گذشته با  رشد متناسب همراه نبوده است، هزینه های تولید روند صعودی داشته اند. این رخداد موجب شده است حاشیه سود ناخالص شرکتهای فعال در این صنعت در سال 96 نسبت به سال 93 با کاهش چشمگیر مواجه گردد.بر همین اساس حاشیه سودناخالص زقیام که در سال 93 حدود 21 درصد بود برای سال 96 به 11 درصد تنزل یافته است. اوضاع حاشیه سود ناخالص شرکت در سه ماهه نخست امسال هم مطلوب نبوده است به طوریکه این نسبت که در فصل بهار سال قبل 14 درصد بود در بهار امسال به 6 درصد کاهش یافته است.

در جدول زیر روند حاشیه سود زقیام با دیگر تولیدکنندگان با یکدیگر مقایسه شده است : (ارقام به درصد)

هزینه عمومی و اداری :

درحالیکه هزینه های عمومی و اداری در سال های گذشته متناسب با تورم افزایش یافته است، کاهش سود ناخالص شرکت ها موجب شده است نسبت این هزینه ها به سود ناخالص روند صعودی داشته باشد. در جدول زیر روند هزینه های عمومی و اداری زقیام با دیگر تولیدکنندگان با یکدیگر مقایسه شده است : (ارقام هزینه های عمومی و اداری به میلیارد ریال میباشد)

هزینه مالی :

عدم افزایش نرخ متناسب با هزینه ها در صنعت شیر و لبنیات سبب شده شرکت های تولید کننده شیر نتواند مطالبات خود از شرکت های لبنیاتی را به موقع وصول کنند و برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود رو به اخذ تسهیلات آورند و متحمل هزینه های مالی شوند.

به جز "زگلدشت" این روند برای مابقی شرکت های مورد بررسی صدق می کند به طوریکه از سال 92 تا 96 با افزایش حجم مطالبات مانده تسهیلات دریافتی جاری هم افزایش یافته و منجر به تحمیل هزینه مالی به شرکت ها شده است.

این روند در "زقیام" هم قابل مشاهده است، به طوریکه مانده تسهیلات از سال 93 تا 96 روند صعودی طی کرده و موجب شده هزینه های مالی شرکت هم هر سال با افزایش همراه شودد. در پایان خرداد امسال هم مانده تسهیلات جاری شرکت با افزایش 2 درصدی نسبت به اسفند 96 به 140 میلیارد ریال رسیده است و هزینه های مالی هم در دوره سه ماهه منتهی به خرداد با رشد 52 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به (7.9) میلیارد ریال افزایش یافته است.

روند هزینه های مالی "زقیام " (ارقام به میلیارد ریال)

درآمد های غیرعملیاتی :

در حالیکه زقیام در سالهای 93 و 94 درآمد غیر عملیاتی نداشته، در سال های 95 و 96 از محل فروش دامهای مولد خود توانسته درآمد کسب کند.

روند درآمدهای غیرعملیاتی و سهم آن در سود خالص قبل از مالیات شرکت ( ارقام به میلیارد ریال )

نسبتهای مالی :

روند برخی از نسبت های مالی "زقیام" از سال 93  :

بررسی ترازنامه :

عمده ارزش دفتری دارایی های شرکت به دارایی های غیر جاری اختصاص دارد که دارایی های ثابت مشهود مهمترین قلم آن محسوب میشوند. در قسمت بدهی ها هم عمده ارزش دفتری به بدهی های جاری اختصاص دارد که مانده تسهیلات جاری و سود سهام پرداختنی، پرداختنی های تجاری و غیر تجاری مهم ترین اقلام آن است.

نکته دیگر روند کاهش سود انباشته زقیام است که در حالیکه در سال 93 مبلغ آن 158 میلیارد ریال بوده است، در پایان خرداد امسال به 94میلیارد ریال (268 ریال به ازای هر سهم) کاهش یافته است.

صورت سود و زیان

شرکت سود خالص سال 96 را با کاهش 12 درصدی نسبت به سال 95 اعلام کرده است.

نتیجه گیری :

درحالی که مقدار فروش شیر خام شرکت در سال های گذشته روند صعودی داشته اما عدم رشد متناسب نرخ فروش این محصول با هزینه های تولید موجب شده حاشیه سود ناخالص نزولی باشد.

تندتر شدن شیب صعودی تورم و نرخ دلار در سه ماهه نخست امسال موجب شده حاشیه سود ناخالص شرکت وضعیت وخیم تری به خود گیرد، با این حال خبر تصویب افزایش نرخ فروش شیر خام در صورتیکه که نهایی شود می تواند اوضاع "زقیام" و دیگر شرکت های فعال گروه را بهبود بخشد.

در صورت تصویب نرخ 15570 ریال و با فرض در نظر گرفتن حاشیه سود ناخالص 11 درصد برای سال جاری ، "زقیام" می تواند برای سال جاری به سود هر سهم 250 ریال دست یابد.

با توجه به ارزیابی های صورت گرفته توسط کارشناسان ارزش گذاری و گزارش ارائه شده در سایت فرابورس، ارزش هر سهم این شرکت بر مبنای روش تنزیل سود نقدی بالغ بر 1,101 ریال، بر مبنای نسبت پی بر ای برابر با 2،338 ریال بوده و مبنای قیمت گذاری نیز این روش قرار گرفته است و روز سه شنبه این شرکت در دامنه 2،300 تا 2،369 ریال عرضه خواهد شد.

همچنین خالص ارزش دارایی های شرکت نیز 4،700 ریال است. با توجه به پایین بودن سرمایه شرکت به نظر می رسد عرضه سهام" زقیام" با اقبال مواجه شود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 103


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 25 تیر 1397 ] [ 11:36]
تاریخ
 براساس پیش‌بینی کارشناسان بازار جهانی، طلا همچنان در موضع ضعف قرار خواهد داشت. با توجه به عدم‌تمایل سرمایه‌گذاران به خرید دارایی‌های مبتنی‌بر طلا و شکل‌گیری صفوف فروش در بازار آتی، در حالتی که دلار جایگاه خود را حفظ کند، فلز زرد به سطح ۱۲۰۰ دلاری نزدیک خواهد شد. براساس جدیدترین نظرسنجی کیتکو تحت‌تاثیر افت چند وقت اخیر قیمت طلا کارشناسان وال‌استریتی کاهش بیشتر را پیش‌بینی کردند؛ درحالی‌که تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران خرد اعتقاد به افزایش قیمت فلز زرد داشتند.
 

پیش‌بینی روند طلا

در گزارش هفتگی کیتکو دو نوع نظرسنجی متفاوت منتشر می‌شود. در نسخه وال‌استریت نظرات کارشناسان حرفه‌ای حوزه بازار طلا و در نسخه مین‌استریت آرای سرمایه‌گذاران خرد بازار طلا به ثبت می‌رسد. از میان ۱۹ تحلیلگر حرفه‌ای که در نظر‌سنجی وال‌استریت شرکت کردند، ۱۲ تحلیلگر، روند کاهشی قیمت طلا را در هفته پیش‌رو پیش‌بینی کرده‌اند. چهار نفر از این کارشناسان، روند افزایشی اونس و ۳ نفر دیگر از تحلیلگران ارزش طلا را در هفته آینده بدون تغییر محسوس پیش‌بینی کردند. با توجه به کاهش ارزش فلز زرد در هفته گذشته، بخش عمده شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دوقلو کیتکونیوز پیش‌بینی این هفته خود را کاهشی ثبت کرده‌اند. در نسخه مین‌استریت با فاصله اندکی رشد ارزش اونس را در هفته آتی محتمل دانسته‌اند. شرکت‌کنندگانی که در این نسخه از نظرسنجی اظهارنظر کرده‌اند، بازتاب‌دهنده دیدگاه سرمایه‌گذاران خرد در بازار جهانی طلا هستند. از میان این ۶۴۲ نفر، ۲۸۰ معادل ۴۴ درصد شرکت‌کنندگان، پیش‌بینی افزایشی داشته‌اند و در مقابل ۲۶۳ نفر که معادل ۴۱ درصدجامعه آماری است، روند کاهشی برای ارزش اونس در نظر گرفته‌اند. سایر شرکت‌کنندگان که ۱۵ درصد کل را شامل می‌شوند عدم‌نوسان قیمت طلا را محتمل‌تر عنوان کردند.  هفته گذشته ۵۶ درصد از کارشناسان وال‌استریت و ۵۶ درصد از سرمایه‌گذاران مین‌استریت به افزایش قیمت طلا اعتقاد داشتند. با این‌حال طلا در انتهای هفته با یک درصد نزول به سطح قیمت ۱۲۴۰ دلاری به ازا هر اونس نزدیک شد. درحالی‌که بهای فلز زرد در سراشیبی قرار گرفته است، به نظر نمی‌رسد سرمایه‌گذاران علاقه‌ای به خرید دارایی‌های مبتنی بر فلز گرانبها داشته باشند. بهای اونس ظرف این هفته به پایین‌ترین سطح از نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی نزول کرد.

دلار علیه اونس

با اینکه از ابتدای سال‌جاری میلادی سرمایه‌گذاران بیشتر به تقویت یورو اتکا داشتند؛ اما دلار آمریکا برخلاف انتظار عمومی، از قعر سال ۲۰۱۷ میلادی به صعود مشغول شد. تضعیف همزمان یورو و طلا در سال‌جاری میلادی ناشی از فشار شتاب افزایشی شاخص دلار محسوب می‌شود. شاخص دلار از ابتدای سال‌جاری میلادی که در عدد ۲۵/ ۹۲ واحدی باز شده بود، تا روز گذشته حوالی ۵/ ۹۴ واحد سیر می‌کرد. این شاخص حتی تا سقف ۲۵/ ۹۵ واحد نیز رشدکرده است. بازدهی شاخص دلار از روز ابتدای امسال تا روز سه‌شنبه بالغ بر ۳/ ۲ درصد به ثبت رسیده؛ درحالی‌که بازدهی طلا در همین دوره منفی ۳/ ۴ درصد است. البته با توجه به رابطه معکوس شاخص دلار و بهای اونس فلز زرد در میان‌مدت و بلندمدت، در صورت تداوم صعود شاخص دلار، فلز زرد ظرفیت نزول به کانال ۱۲۰۰ دلاری را خواهد داشت.

13 (3)

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 100


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 25 تیر 1397 ] [ 11:26]
تاریخ
 روز گذشته، سکه و دلار روند افزایشی را ادامه دادند. سکه به‌سوی کانال ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حرکت کرد و دلار تا سقف ۱۲ روزه بالا رفت. برخی کارشناسان ریشه نوسان بازارها را نامتقارن بودن وضعیت اطلاعاتی در بازار ارز و سکه می‌دانند. به گفته فعالان، تعلیق ثبت سفارش‌ها با نرخ دلار رسمی و تضعیف احتمال الحاق به FATF پس از اعلام نظر شورای نگهبان از جمله دلایل نوسان دو روز اخیر است. معامله‌گران درحالی موقعیت خرید گرفتند که محاسبات آنان بر پایه اطلاعات گذشته بوده است. برخی کارشناسان معتقدند اگر فعالان بازار اطلاعات را به صورت کامل دریافت می‌کردند دامنه نوسان دو روز اخیر می‌توانست محدودتر باشد. مرز تحلیل کارشناسان و فعالان بازار در همین عدم تقارن اطلاعاتی توصیف می‌شود. اطلاعات تکمیلی نشان می‌دهد سیاست جدید دولت در تعلیق ثبت سفارش بیش از آنکه نشان‌دهنده روند کج‌دار و مریز گذشته باشد، حکایت از تصحیح سیاست‌های گذشته دارد. درواقع تعلیق ثبت سفارش قطعه‌ای از یک پازل بزرگ‌تر در حوزه ارزی است که به زودی رونمایی می‌شود. مساله پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و بحث دور شدن ایران از لیست سیاه این گروه نیز شنیده می‌شود در ارکان حاکمیت جمع‌بندی‌هایی انجام شده است. به نظر می‌رسد فعالان بازار به دلیل اطلاع نداشتن از این تصمیمات دچار خطای محاسبه شده‌اند.
خطای محاسبه در بازارها

در دومین روز هفته، رشد سکه و دلار ادامه پیدا کرد و هر دو مرزهای جدیدی را فتح کردند. روز یکشنبه، سکه تمام بهار آزادی۶۰هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و ساعت ۳ بعدازظهر روی قیمت ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان قرار گرفت. یکی از عوامل رشد بهای سکه، افزایش قیمت دلار به بالای مرز ۸ هزار تومانی و ثبت قیمت‌هایی در محدود ۸ هزار و ۲۰۰ تومان حدود ساعت ۳ بعدازظهر بود.  به‌نظر می‌رسد، وضعیت اطلاعات فعالان ارزی در بازار شکل نامتقارنی پیدا کرده است. اطلاعات نامتقارن وضعیتی است که یکی از بازیگران بازار اطلاعات لازم از طرف مقابل را به‌منظور شکل‌گیری یک معامله منصفانه و بدون خطر نداشته باشد. در بازار نامتقارن کنونی، معامله‌گران بازار بیشتر براساس رویکرد تطبیقی رفتار می‌کنند که بیشتر حالت گذشته‌نگر دارد و جالب آنکه براساس آن موقعیت خرید و فروش خود را نیز تنظیم می‌کنند (خرید و فروشی که بر مبنای اطلاعات دقیق صورت نگرفته است). نتیجه جریان اطلاعاتی نامتقارن در بازارها بر هم زدن رقابت در راستای کاهش کارآیی است. وقتی یکی از دو طرف معامله اطلاعاتی دارد که طرف دیگر از آن بی‌بهره است در چنین شرایطی ریسک معامله برای طرف کم‌اطلاع‌تر به شدت افزایش خواهد یافت. به‌نظر می‌رسد روز گذشته نیز معامله‌گران ارزی بیشتر براساس همین وضعیت اطلاعات نامتقارن  و اطلاعات محدود موقعیت خود را تنظیم کردند. به‌عنوان مثال، روز گذشته معامله‌گران عنوان می‌کردند بحث‌های پیرامون FATF  و قطع واردات با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها شده است. با رویکرد تطبیقی این دو متغیر می‌توانستند نشانه‌هایی از تغییر روند بازار باشند؛ ولی بررسی عمیق‌تر از آن حکایت می‌کند، اگر معامله‌گران اطلاعات دقیق‌تری از این اخبار داشتند و براساس هیجانات رفتار نمی‌کردند،  تصمیمات متفاوت‌تری را اتخاذ می‌کردند.

در‌حالی‌که برخی قطع واردات با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را متغیر افزایشی دانسته‌اند، ولی کارشناسان باور داشتند آنچه سیاست جدید وارداتی است بیشتر از آنکه ناشی از زیگزاگ سیاسی باشد حکایت از اصلاح رویه‌ها دارد. ثبت‌سفارش‌های زیاد برای دریافت دلار ارزان موجب شده که دولت درخواست تعلیق و بررسی مجدد ثبت‌سفارش‌ها را بدهد. مسلما در این بررسی بخشی از ثبت‌سفارش‌ها حذف خواهد شد و این امر موجب می‌شود بخشی از منابع ارزی دولت در میان‌مدت حفظ شوند؛ از طرف دیگر از آنجا که به‌نظر می‌رسد برخی از این واردکنندگان بیشتر به‌دنبال دریافت دلار ارزان بوده‌اند، بعید است برای تقاضای خود به بازار آزاد مراجعه کنند. در این شرایط، ذخیره ارز با رویکرد حذف ثبت برخی سفارش‌ها، ریسک  کمبود ارز در بازار را در میان‌مدت کمتر خواهد کرد.

دومین متغیر افزایشی که برخی نوسان‌گیران پیرامون آن جوسازی کردند، ایرادات شورای نگهبان به لوایح چهارگانه مورد نظر FATF بود. با این حال، برخی کارشناسان باور دارند، ایرادات شورای نگهبان قابل‌حل است و حتی اطلاعات بیشتر نشان می‌دهد که در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تلاش‌هایی برای حل موضوع انجام شده است. به این ترتیب می‌توان گفت اطلاعات جدید، آنچه را که بازار تصور می‌کند، تایید نمی‌کند. از سوی دیگر، روندها نشان می‌دهد که عدم‌قطعیت‌های ناشی از تحریم‌ها تا حد زیادی اثر خود را در قیمت‌های بازار تخلیه کرده است. بنابراین می‌توان گفت که عدم‌قطعیت‌های پیشین نوسان شدیدی را به اقتصاد نمی‌توانند تحمیل کنند؛ مگر این عدم‌قطعیت‌ها تغییر شکل بدهند یا عدم‌قطعیت جدیدی ظهور کند.

وقت اصلاح قیمت‌ها در بازار سکه؟

پس از ۳ روز افزایش متوالی در بازار سکه و بالای ۲۰۰ هزار تومان رشد، برخی معامله‌گران بازار باور داشتند وقت اصلاح قیمت این فلز گرانبها فرا رسیده است.یکی از نشانه‌هایی که برخی سکه‌بازان را به تغییر مسیر قیمت امیدوار کرد، ضعیف شدن متغیرهای افزایشی پس از عبور سکه از مرز ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود، امری که موجب افزایش فروش‌ها و رفتن سکه به کانال ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان شد. البته به گفته برخی فعالان، پس از ساعت ۴ بعدازظهر روند کاهشی این فلز گرانبها شدت بیشتری گرفت و در مقطعی به محدوده ۲میلیون و ۸۷۰ هزار تومان رفت.  

عامل مهم‌تری که می‌تواند کلید اصلاحات قیمت سکه را بزند، به دور دوم تحویل سکه‌های پیش فروش از روز سه‌شنبه نسبت داده شده است. معامله‌گران عنوان کردند، از آنجا که تحویل این سکه‌ها پیش روی بازار است، تا حدی با نزدیک شدن به مرز ۳ میلیونی در خریدها احتیاط می‌شود. یکی دیگر از نشانه‌هایی که از سوی سکه‌بازان به‌عنوان احتمال پایان روند افزایشی به آن اشاره شد، عدم تناسب میان رشد دلار و سکه در روز دوم هفته بود. در دومین روز هفته، سکه حدود ۸/ ۲ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد؛ این در حالی بود که در بازار غیررسمی دلار قیمت بالای ۵/ ۳ درصد افزایش را به ثبت رساند. دلار که در روز اول هفته تا محدوده ۷ هزار و ۹۰۰ تومان بالا رفته بود، در روز دوم هفته به بالای محدوده ۸ هزار و ۲۰۰ تومان سرک کشید. به گفته فعالان، یکی از متغیرهای اثرگذار در رشد روز یکشنبه، جوسازی معامله‌گران پیرامون خبر تعلیق ثبت‌سفارش کالاهای تامین ارز نشده بود. این خبر به معنای ایست به واردات با دلار ۴‌هزار و ۲۰۰ تومانی بود. در حالی که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند، این اقدام می‌تواند زمینه رانت را در دریافت ارز کاهش دهد، معامله‌گران با جوسازی پیرامون آن که ممکن است تقاضای بیشتری از این پس وارد بازار شود، قیمت‌ها را افزایشی کردند. در کنار این، اعلام کاهش واردات نفت کره‌جنوبی ازایران دیگر عاملی بود که انتظارات معامله‌گران ارزی را تحت‌تاثیر قرار داد. به گزارش «ایبِنا» به نقل از رویترز، واردات نفت کره‌جنوبی از ایران در ماه گذشته میلادی یعنی ژوئن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳/ ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد. سومین پایه افزایش قیمت دلار در روز دوم هفته، به رشد نرخ حواله درهم مربوط بود. روز یکشنبه، برخی فعالان قیمت حواله درهم را بالای ۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کردند. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و افزایش یکی به‌طور سنتی به رشد دیگری منجر می‌شود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 45


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 25 تیر 1397 ] [ 11:25]
تاریخ
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز یکشنبه در نشستی که با دعوت ایشان از رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت برگزار شد، با تاکید بر توانایی کشور برای عبور از مشکلات اقتصادی با برخورداری از روحیه انقلابی و مجاهدت، کار و تلاش شبانه‌روزی مسوولان و همکاری و همراهی آحاد مردم، شرایط و الزامات استمرار پیشرفت و حرکت پرشتاب به سمت اهداف را بیان کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این جلسه، شرط اصلی موفقیت در همه عرصه‌ها را برخورداری از «روحیه قوی، انگیزه، شجاعت و عزم راسخ» دانستند و افزودند: همه مدیران دولتی باید در مقابلمشکلات با تحرک بیشتر و با احساس مسوولیت مضاعف عمل کنند.

رهبر انقلاب اسلامی، تیم اقتصادی دولت را میاندار و محور اصلی کار و تحرک در کشور خواندند و همه دستگاه‌ها را به هماهنگی با آن فراخواندند.

ایشان شرط دیگر غلبه بر تنگناها را ارسال تصویری مقتدر از دولت برشمردند و افزودند: تصویر دولت در چشم مردم باید تصویری توانا، کارآمد و تلاشگر باشد زیرا نفس تلاشگری برای مردم جذاب و امیدوارکننده است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین صداوسیما و دستگاه‌های تبلیغاتی را به انتقال تصویر درست از اقدامات دولت توصیه کردند و افزودند: البته بیان انتقادهای منطقی اشکالی ندارد، ضمن اینکه بخش عمده‌ای از تصویرسازی درست از دولت وابسته به عملکرد مسوولان است، یعنی مسوولان باید به میان مردم، کارگران و صنایع بروند و از نزدیک با آنها ارتباط برقرار کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با مقتدرانه توصیف کردن مواضع رئیس‌جمهوری کشورمان در اروپا افزودند: نشان دادن اقتدار در مقابل بیگانگان به‌ویژه آمریکایی‌ها امری لازم است و این کار باید بهنگام، صریح و قاطع انجام شود.

«دنبال کردن جدی کارها با استفاده از امکانات و توانایی‌های کشور» سفارش دیگر رهبر انقلاب اسلامی به مسوولان بود.

ایشان افزودند: البته طرف‌های اروپایی موظفند تضمین‌های لازم را درخصوص برجام بدهند، اما نباید اقتصاد کشور را به این موضوع گره زده و معطل آن شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر «لزوم گسترش روزافزون دیپلماسی و ارتباطات خارجی»، افزودند: به‌جز موارد معدودی همچون آمریکا، روابط کشور با شرق و غرب باید هرچه بیشتر تقویت شود و تحرک عملیاتی و هدفمند دیپلماسی افزایش یابد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به بیان چند توصیه و راهکار برای حل مشکلات اقتصادی پرداختند.

ایشان تهیه «نقشه راه اقتصاد باثبات» را لازم دانستند و افزودند: اگر نقشه راه اقتصاد تهیه شود، مردم و فعالان اقتصادی تکلیف خود را خواهند دانست و با احساس ثبات و آرامش به کمک دولت خواهند شتافت. «تقویت بخش‌خصوصی» و «ضرورت برخورد قاطع با متخلفان» دو توصیه دیگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود.

ایشان در همین زمینه به نمونه‌هایی از تخلفات برخی دستگاه‌ها و افراد در مسائل اخیر سکه و ارز اشاره و تاکید کردند: باید با متخلفان در هر سطحی که هستند برخورد شود.

رهبر انقلاب اسلامی دستور روز گذشته رئیس‌جمهوری برای برخورد با تخلفات در واردات خودرو را خوب خواندند و افزودند: البته این دستورها باید پیگیری شود تا به نتیجه مطلوب برسد.

ایشان «اشراف و اعمال قدرت دولت بر مبادلات مالی برای جلوگیری از عملیات مخرب نظیر قاچاق و پولشویی» را ضروری دانستند و با اشاره به برخی تخلفات انجام‌شده در استفاده از ارز دولتی گفتند: باید با سامانه‌های مربوط یا مقررات قانونی جلوی چنین تخلفات آشکاری گرفته شود.

«جدی گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی»، «اقدام بهنگام و علاج واقعه قبل از وقوع» و «مبارزه واقعی با فساد» محورهای بعدی مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی در این نشست بود.

ایشان با تاکید بر اینکه در مبارزه با مفاسد ابتدا باید با فساد و عنصر متخلف برخورد و سپس به‌طور شفاف اطلاع‌رسانی شود، گفتند: البته مساله برخورد با مفاسد در وهله اول به عهده مسوولان دستگاه‌ها است و پس از آن باید موضوع به قوه قضائیه واگذار شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «حرف زدن رودرروی مسوولان با مردم و بیان شرایط» را لازم دانستند و خاطرنشان کردند: مشکلات را با مردم در میان بگذارید و ضمن ارائه اقدامات خود، نقشه دشمن را برای آنها تبیین کنید.

ایشان در پایان گفتند: جدا معتقدم دولت به شرط انجام اقدامات لازم، خواهد توانست بر مشکلات فائق آید و توطئه‌های آمریکا را ناکام بگذارد.

در این جلسه، آقای روحانی، رئیس‌جمهوری خطاب به رهبر انقلاب اسلامی گفت: همه تلاش خود را به‌کار می‌بندیم تا نکاتی را که بیان فرمودید، عملیاتی و اجرایی کنیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به تلاش دشمن برای نگران کردن مردم نسبت به آینده و ایجاد انتظارات تورمی افزود: با وجود همه تلاش‌های روانی و اقتصادی دشمنان ایران، درآمدهای ارزی و ریالی کشور در سه ماهه اول امسال بیش از سه ماهه اول سال قبل بوده و در بخش عمرانی ۲۲ برابر سال قبل اعتبارات لازم تخصیص و تامین شده است.

آقای روحانی با تاکید بر اینکه برخی مسائل همچون اشکالات نظام بانکی و نقدینگی، ارتباطی با تحریم و فشارهای خارجی ندارد و از گذشته وجود داشته است، به برنامه دولت برای حل این مسائل اشاره کرد و گفت: حل این مسائل جزو دستورکارهای اساسی شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی و ستاد اقتصادی دولت است.

رئیس‌جمهوری همچنین هماهنگی کامل قوا و دستگاه‌ها را برای خنثی کردن توطئه‌های آمریکایی‌ها ضروری دانست.

 

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری

 

02-01


 

مبارزه واقعی با فساد

جدی گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

تهیه نقشه راه اقتصاد باثبات

تقویت بخش خصوصی

اقدام بهنگام و علاج واقعه قبل از وقوع

ضرورت برخورد قاطع با متخلفان

حرف زدن رودرروی مسوولان با مردم و بیان شرایط


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 48


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 25 تیر 1397 ] [ 11:07]
تاریخ
بورس تهران سیمای کم‌رمقی را در جریان معاملات دیروز به نمایش گذاشت. نماگر اصلی سهام طی دادوستدهای روز گذشته ۸۴۴ واحد(معادل ۸/ ۰ درصد) دیگر عقب نشست. ارزش معاملات نیز به کمترین سطح خود طی یک‌ونیم ماه گذشته رسید. معاملات سهام در روزهای اخیر بیش از آنکه متاثر از عملکرد درونی شرکت‌های بورسی باشد، انعکاسی از بیم‌ها و ابهام‌های نهفته در تحولات سیاسی و وضعیت کلان اقتصادی است. به همین دلیل است که جریان نقدینگی در سهام نسبت به میانگین ماهانه کاهش محسوسی را ثبت کرد.از این رو احتمال می‌رود تا بازیابی نشانه‌های قطعی در رابطه با مذاکرات برجامی و سیاست‌های ارزی این روند ادامه یابد. در این بحبوحه انتظار، جریان نقدینگی به سمت تک‌سهم‌های جذاب با افق‌های کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری حرکت کرده یا توجه ویژه‌ای به نمادهای تازه‌وارد مبذول داشته است. در این گزارش به چرایی استراحت طولانی شاخص بورس پرداخته شده است.
 

الگوی تکرارشونده معاملات

به‌رغم وجود نقدینگی در بازار، عدم تمایل به خرید و ضعف تقاضا یکی از ویژگی‌های برجسته معاملات در چند روز اخیر بود. دادوستدهای دیروز نیز در این پس‌زمینه معاملاتی، همچون روزهای گذشته با اصلاح قیمت غول‌های بازار پایان یافت. سهام گروه‌های معدنی، فلزی و نمادهای برجسته گروه پتروشیمی که جزو اولویت خرید سهامداران در دوره رونق بودند، همانند چند روز اخیر، تحت فشار فروش، بیشترین نقش را در افت شاخص کل بر عهده گرفتند.

ضعف معاملاتی در سهام بزرگ و بنیادمحور بازار، زمینه‌ساز حرکت نقدینگی به سمت سهامی شده است که از جذابیت کافی برخوردار نیستند اما از منظر برخی سرمایه‌گذاران با دید کوتاه‌مدت، بستر مناسبی برای کسب سودهای موقت محسوب می‌شوند. این قاعده رفتاری که معمولا در شرایط رکودی بازار نمودار می‌شود عمدتا تمایل به رفت‌وبرگشت در سهام کم‌عمق بازار را دارد؛ یا به سمت صنایعی جذب می‌شود که دست‌کم صورت‌های مالی مطلوبی ارائه نکرده‌اند و در دوره رونق بازار از قافله رشد قیمتی جا مانده‌اند.

به نظر می‌رسد حرکت محسوس نقدینگی به سمت سهام گروه خودرویی از همین چشم‌انداز قابل توجیه باشد. سهام خودرویی از روز شنبه بخش عمده نقدینگی فعال در بازار را جذب کردند و در معاملات دیروز نیز صدرنشین فهرست بیشترین ارزش معاملات صنایع بورسی شدند. با وجود این، سهام این گروه نیز از عوارض ضعف عمومی تقاضا در امان نماندند و در نتیجه از شدت رشد شاخص این گروه طی معاملات دیروز کاسته شد.

اما نکته مهم در رابطه با معاملات دیروز توجه تام سهامداران به نمادهای تازه‌وارد به خصوص پتروشیمی پارس بود. این نماد در سومین روز حضور روی تابلو، بر خلاف جریان عمومی بازار همچنان صف خریدی به ارزش بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان را تجربه کرد. این حجم از تقاضا برای این سهم در حالی رقم می‌خورد که ارزش معاملات به پایین‌ترین میزان طی یک‌ونیم ماه گذشته رسیده است. از این چشم‌انداز، صف طولانی خرید در نماد پتروشیمی پارس آن هم در آغاز معاملات ثانویه این سهم، از وجود نقدینگی قدرتمند در بازار حکایت دارد. نقدینگی سرگردانی که به فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری با بازدهی مطلوب متمایل است اما ریسک‌های سیستماتیک حاکم بر بازار سد راه خودنمایی این جریان پولی است.

 نگاهی به شکل‌گیری روندها

چهارم تیرماه بود که شاخص کل طی یک سلسله رکوردشکنی، در سقف جدید ۱۱۵ هزار واحدی ایستاد. مطابق دیدگاه اغلب کارشناسان، کاهش شدید ارزش ریال در بهار و رشد همزمان قیمت طلا به ایجاد حس جاماندگی در سهام طی دوره مزبور منجر شد. در نتیجه این رویداد، بهای سهام اغلب بنگاه‌ها در بازه زمانی بسیار کوتاهی، افزایش بیش از ۳۰ درصدی را به نمایش گذاشت. در این بین، سهام کالامحور بازار که از جذابیت‌های بنیادی نیز برخوردار بودند بیش از بقیه گروه‌ها از این جریان منتفع شدند. اما دیری نپایید که قیمت‌ها به دلیل شناسایی سود در بین معامله‌گران و شروع جنگ تجاری بین بزرگ‌ترین‌ اقتصادهای دنیا وارد مدار استراحت شدند.

بنابراین، رشد شتابنده قیمت در کمتر از ۹ روز معاملاتی زمینه را برای شکل‌گیری موج قدرتمندی از شناسایی سود در بین سهامداران مهیا کرد. کسانی که از ابتدای این روند وارد جریان معاملات شده بودند ترجیح دادند سود کسب شده در عرض کمتر از دو هفته را از گزند ریسک‌های آتی حفظ کنند. بنابراین، حرکت صعودی قیمت‌ها در نتیجه این اتفاق متوقف شد و شاخص کل در مسیر اصلاح افتاد. در همین مقطع زمانی، قیمت‌ها در بازار جهانی وضعیت نسبتا باثباتی داشتند. بنابراین، از این حیث ریسک چندانی از جانب بازارهای جهانی، سهام وابسته در بورس تهران را تهدید نمی‌کرد. به بیان دیگر، در روزی که شاخص کل سهام در قله نشست، قیمت فلزات پایه مرتبط با بنگاه‌های بورس تهران در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار داشتند. هر تن فلز مس در این مقطع زمانی در محدوده ۶ هزار و ۸۰۰ دلار معامله می‌شد و قیمت هر تن فلز روی در نزدیکی مرز ۳ هزار دلار نوسان داشت. قیمت‌هایی که همچنان در محدوده متوسط سال نوسان داشتند.

اما درست یک هفته پس از سقف‌شکنی شاخص بورس تهران، دولت ایالات متحده با اجرایی‌کردن طرح تعرفه برواردات از چین، سرمایه‌گذاران جهانی را غافلگیر کرد. واشنگتن در این مقطع زمانی با وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر ۳۴ میلیارد دلار از کالاهای چینی، اولین گلوله را به جریان آزاد تجارت جهانی شلیک کرد. بلافاصله پس از انتشار این خبر، بازارهای سهام و مواد خام در بازار جهانی زیر فشار شدید شروع جنگ تجاری قرار گرفتند. در نتیجه این اتفاق، موجی از نگرانی در بازار جهانی شکل گرفت و قیمت فلزات پایه بیش از سایر مواد خام، ریزش‌های سنگینی را به ثبت رساند. قیمت هر تن مس به کمترین سطح یکساله خود نزدیک شد و روی در کف ۲۰ ماهه نشست.

 ترمز دلاری بورس

نرخ دلار در بازار غیررسمی طی یک ماه گذشته عمدتا در محدوده ۸ هزار تومان نوسان داشته است. اما به نظر می‌ر‌سد که ارزش سهام وابسته، متناسب با رشد نرخ‌های ارز افزایش پیدا نکرده است. واقعیت این است که قیمت سهام بر اساس نمونه‌های تاریخی به دنبال رشد نرخ ارز حرکت می‌کند. اما این مسیر، طی این مدت توسط سهام طی نشد. اولین برداشتی که از رفتار اخیر سهام در قبال رشد کنونی نرخ ارز غیررسمی می‌شود این است که افزایش افسارگسیخته نرخ ارز در بستری ملتهب و هیجانی صورت گرفت و معاملات ارزی از عمق کافی برخوردار نبود. به عقیده کارشناسان، محدودیت‌های دولت در عرضه آزاد ارز و تعیین نرخ واحد ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی عامل اصلی این روند پرشتاب به شمار می‌رود. البته ناگفته نماند که نگرانی‌های مرتبط به بازگشت تحریم‌ها نیز هیجانات در بازار ارز و سکه را تشدید کرد.

علاوه بر فضای ملتهب و غیرمتعادل بازار ارز که در عقب‌نشینی تقاضای سهام موثر افتاد، عزم دست‌اندرکاران پولی کشور برای حفظ مصنوعی ارزش ریال در برابر ارزهای دیگر را نباید از نظر پنهان داشت. گر چه روند قیمت‌ها در بازارهای مختلف نشان‌دهنده شکست سیاست‌گذار ارزی در تعیین دستوری نرخ‌های ارز است اما همچنان مقاومت دولت برای سرکوب تورم از کانال تقویت پول ملی، مایه سردرگمی فعالان بازارها به ویژه سهامداران شده است. روند اصلاحی بسیاری از سهام صادرات‌محور بازار هم از این زاویه قابل توجیه است. در واقع، در شرایطی که اغلب بنگاه‌ها به‌خصوص بزرگان صنایع فلزی، معدنی و پتروشیمی ملزم به عرضه ارز خود با نرخ‌های سامانه نیما هستند منطقی است که بازار همچنان چشم‌انتظار قدرت تعیین‌کننده دولت در قبال آینده ارز باشد.

 تداوم فرساینده ریسک سیستماتیک

علاوه بر ابهامات ناشی از سرنوشت نامعلوم نرخ دلار، عوامل سیاسی و وضعیت پیچیده اقتصاد جهانی هم ریسک سرمایه‌گذاری در سهام را شدت بخشیده ‌است. تقابل تجاری ایالات متحده با شرکای سنتی خود در اروپا و همچنین آغاز جنگ تعرفه‌ای با غول اقتصادی آسیا طی ماه‌های اخیر چشم‌انداز تحریم‌ها را تیره کرده است. در این میان، خبرهای گاه متناقض در رابطه با قطع همکاری‌های بانک‌های بین‌المللی و کاهش خرید نفت از سوی خریداران اصلی نفت ایران در صدر توجه فعالان بازارها قرار دارد.

از سوی دیگر، موضوع تعلیق نام ایران از فهرست سیاه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در هفته‌های اخیر تبدیل به یک نماد سیاسی شده است و معاملات بازارهای دارایی را تحت‌الشعاع قرار داده است. سخنگوی شورای نگهبان در آخرین اظهارات خود طی روز شنبه گفت که این شورا اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را که جزو مصوبات چهارگانه موسوم به FATF است، مغایر قانون اساسی می‌داند. موضوعی که به نظر می‌رسد نوسان قیمت‌ها در بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد.دامنه اثر ریسک‌های سیستماتیک به‌حدی است که می‌تواند در درجه نخست بازار دارایی‌های امن از جمله سکه و دلار را تحت‌الشعاع قرار دهد و از این رهگذر به سرمایه‌گذاری در سهام آسیب بزند.

 اهرم‌های خروج از رکود

به نظر می‌رسد خروج از وضعیت فعلی، مستلزم روشن شدن تکلیف برجام، پیامدهای عملی مذاکرات و بسته پیشنهادی اروپاست. هر نوع سیگنال مثبتی از سوی گفت‌وگوهای دستگاه دیپلماسی کشور می‌تواند امید را برای بازارها به ارمغان آورده و تقاضای سهام را تحریک کند. از سوی دیگر، آینده بازارهای جهانی به‌خصوص در کوتاه‌مدت از اهمیت ویژه‌ای برای تحریک یا فشار بر قیمت سهام برخوردار است. در واقع، تداوم روند نزولی قیمت فلزات پایه و ضعف اقتصاد جهانی به واسطه آثار منفی جنگ تجاری می‌تواند سهام وابسته را-که بخش عمده‌ای از ارزش بازار سهام را در اختیار دارند- متاثر کند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران سهام منتظر وضعیت آتی نرخ‌های ارز هستند که به رویکرد دولت وابسته است. هر چند قیمت‌ها در روزهای اخیر با آغاز معاملات ارز در بازار دوم تا حدودی تعدیل شدند اما همچنان بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری ارزی مانع از ترسیم چشم‌انداز مشخص است. اما انتظار این است که دولت در برابر قدرت بازار عقب‌نشینی کند. این واقعیت را می‌توان در انتظارات معامله‌گران بورس کالادید.

 افق‌های آتی در بورس کالا

تمام این عوامل یادشده در معاملات دیروز بورس کالا نیز انعکاس یافت. اکثر محصولات فلزی در این بازار طی روز گذشته با رشد ۱۰ درصدی نسبت به قیمت پایه (سقف قیمتی) معامله شدند. چنانکه می‌دانیم قیمت‌های پایه در بورس کالا بر مبنای قیمت‌های جهانی و نرخ دلار تعیین می‌شود. از این زوایه می‌توان انتظارات ارزی معامله‌گران بورس کالا را مبنای داوری گرفت. نرخ دلار موردنظر خریداران بر اساس معاملات دیروز بورس کالا از اختلاف معنادار با نرخ دلار بانک مرکزی حکایت دارد. این انتظارات معامله‌گران بازار آتی سکه نیز قابل‌مشاهده بود؛ طوری که در قراردادهای آبان و دی صف قابل‌توجه خرید را تجربه کردند و قیمت‌ها در سقف مجاز قیمتی قرار داشت. معنای این رفتار بروز نگرانی در بین فعالان و نبود چشم‌انداز روشن بازارهاست.

09 (1)

 

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 68


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 25 تیر 1397 ] [ 11:04]
تاریخ

صبح دوشنبه قرار است مرکز آمار چین گزارش‌های اقتصادی بسیار مهمی را منتشر کند که نتیجه این گزارش‌ها بر بازارهای مختلف به ویژه بازار فلزات پایه تاثیر شایانی خواهد داشت.

24079:

ساعت 6:30 دوشنبه به وقت تهران قرار است کنفرانس خبری مرکز آمار چین برگزار شود. همزمان با این رویداد، گزارش‌های اقتصادی مهمی همچون تولید ناخلص داخلی، تولیدات صنعتی  و خرده فروشی این کشور منتشر خواهد شد. رئیس مرکز آمار چین در کنفراس مذکور جزئیات با اهمیتی را از آمارهای منتشر شده به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رساند.

براساس برآوردهای بسیاری از موسسات مالی و تحقیقاتی، نرخ رشد سالانه اقتصاد چین در فصل  دوم سال برابر با 6/4 درصد خواهد بود. همچنین میزان افزایش تولیدات صنعتی این کشور در ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته برابر با 6/5 درصد برآورد شده و در عین حال انتظار می‌رود خرده فروشی ماه گذشته افزایش سالانه ای برابر با 8/8 درصد را تجربه کند.

پس از افت ملموس قیمت فلزات در هفته های گذشته، انتشار نتایج بهتر از انتظار در گزارش‌های مذکور می‌تواند به عامل حمایت کننده مهمی از قیمت این محصولات تبدیل شود  و در ادماه نیز با افزایش سطح خرید تکنیکال، بازار فلزات رونق مناسبی را تجربه کند. در غیر این صورت فلزات راه دشواری را برای بازگشت به مدار صعود در هفته آتی پیش رو خواهند داشت.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 53


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 24 تیر 1397 ] [ 15:24]
تاریخ

مطابق با پیش‌بینی هفته گذشته قیمت طلا روندی رو به افول را تجربه کرد و تا سطح 1236 دلار پایین آمد و سرانجام در سطوح بالاتر از 1240 دلار به معاملات هفتگی پایان داد. در هفته پیش‌رو کماکان چشم انداز تیره‌ای پیش روی بازار طلا قرار دارد اما احتمال ضعیفی را برای بازگشت روند می‌توان در نظر گرفت.

24077:

دنیای بورس- محمد نجفی: در هفته پیش‌رو رویدادهای اقتصادی و سیاسی مهمی پیش روی سرمایه‌گذاران قرار دارد که مسلما بر بازار ارز و طلا تاثیر شایانی خواهند داشت. در ابتدای هفته قرار است روسای جمهور آمریکا و روسیه نشست سرنوشت‌سازی را در هلسینکی فنلاند برگزار کنند. تحلیلگران مسائل ژئوپولیتیکی معتقدند که مسائل مهمی همچون بحران سوریه ، تحریم‌های روسیه و وضعیت اوکراین و همچنین موضوع پرونده هسته‌ای ایران مورد بحث دو طرف قرار می‌گیرد. نزدیک شدن مواضع طرفین در این نشست به کاهش ریسک‌های ژئوپولیتیکی منجر خواهد شد امری که افت تقاضا برای طلا را  به همراه خواهد داشت.

در عین حال قرار است در روزهای آینده رئیس بانک مرکزی آمریکا گزارشی از وضعیت سیاست‌های پولی این نهاد به سنای آمریکا ارائه بدهد. فعالان اقتصادی این رویداد را به دقت مد نظر قرار خواهند داد چرا که هرگونه سرنخی در زمینه تغییرات نرخ بهره در گزارش پاول تاثیر شایانی بر بازار ارز دارد و بازار فلزات قیمتی نیز از این رویداد  متاثر می‌شود.

در این هفته گزارش‌های اقتصادی بسیار مهمی در تقویم اقتصادی خودنمایی می‌کنند. روز دوشنبه قرار است گزارش خرده فروشی آمریکا در ماه ژوئن منتشر شود. نتیجه بهتر از انتظار این گزارش با تقویت دلار بر بازار طلا فشار وارد خواهد کرد. روز سه‌شنبه شاخص قیمت مصرف کننده فصلی نیوزلند به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رسید. پیش‌بینی‌ها حاکی از عدم تغییر نرخ مذکور نسبت به فصل ابتدایی سال است اما در صورت بالاتر بودن رقم شاخص، دلار نیوزلند روند صعودی قوی را در برابر دلار آمریکا تجربه خواهد کرد. همچنین گزارش‌های بازار کار بریتانیا در این روز از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است.همچنین روز چهارشنبه شاخص قیمت مصرف کننده این کشور به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رسید.انتظار می‌رود نتایج این گزارش‌ها منجر به تقویت پوند در برابر دلار شود که این امر قیمت طلا را در مسیر صعودی قرار خواهد داد. از دیگر گزارش‌های مهم این روز می توان به شاخص قیمت مصرف کننده اتحادیه اروپا و جوازهای ساختمانی آمریکا اشاره کرد.

روز پنجشنبه گزارش خرده‌فروشی بریتانیا منتشر می شود و در روز جمعه نیز قرار است شاخص قیمت مصرف کننده کانادا به اطلاع فعالان اقتصادی برسد. موسسات مالی و اقتصادی نرخ رشد این شاخص در ماه ژوئن را بیش از ماه می برآورد می‌کنند امری که به تضعیف شاخص دلار ر و رشد تقاضا برای طلا می‌تواند منجر شود.

همانگونه که هفته گذشته پیش‌بینی شد، قیمت طلا در این هفته باز هم روندی نزولی را تجربه کرد. با وجود عبور مقطعی از مقاومت 1261 دلار، قیمت در عبور از مقاومت 1268 دلار باز ماند و روند نزولی را در پیش گرفت. در ادامه نیز مطابق با پیش‌بینی صورت گرفته قیمت به حمایت 1236 دلار واکنش نشان  داد و در نهایت در سطح 1241 دلار معاملات هفتگی را به پایان رساند.

از منظر تکنیکال در چهارچوب زمانی هفتگی قیمت کماکان در سطوح پایین تر از میانگین موزون نمایی 5 روزه (1259 دلار) تثبیت شده و در عین حال فاصله زیادی نیز با میانگین‌های 13 روزه (1282 دلار) و 62 روزه (1288 دلار) دارد امری که بار دیگر چشم‌انداز تیره‌ای را پیش روی این محصول قرار می‌دهد.  شاخص قدرت نسبی (RSI) با قرارگیری در سطح 33واحد ، با منطقه فروش هیجانی فاصه دارد. در عین حال این نماگر  و همچنین نوسانگر MACD در برهه کنونی واگرایی را نشان نمی‌دهند و همچنین قیمت بسته شدن نیز کماکان با باند پایینی بولینگر فاصله دارد. بدین ترتیب فاکتور قابل قبولی در توجیه بازگشت روند به چشم نمی خورد.

در این میان شاید بتوان برای بازگشت روند به کامل شدن سیکل آغاز شده از تاریخ 12 دسامبر سال گذشته امید داشت. قیمت هم اکنون نزدیک به تراز 100 درصد فیبوناچی برای موج بزرگ صعودی پیشین (1236  دلار تا 1365 دلار) قرار دارد. در صورت بازگشت روند کماکان مقاومت 1246 دلار پیش روی طلا قرار داشته و در ادامه نیز مقاومت مهمی در سطح میانگی 5 روزه (1259 دلار) به چشم می خورد و در خوش بینانه ترین سناریو مقاومت 1268 دلار مقابل طلا دیده می شود.

مطابق با تحلیل پیشین با تداوم روند نزولی کماکان حمایت 1236 دلار  و سپس حمایت 1229 دلار در مسیر طلا قرار دارد. بدبینانه ترین سناریو را می توان تنزل قیمت تا حمایت 1219 دلار در نظر گرفت.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 58


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 24 تیر 1397 ] [ 15:23]
تاریخ

در حالی که امروز سهامداران حقوقی نسبت به سهامداران حقیقی دست پُرتری داشتند که همچنان دوقلوهای سنگ آهنی در ردیف اول خریدهای سهامداران حقوقی بودند.

24050:

 دنیای بورس: بازیگران بازار در حالی شاهد کاهش 0.5 درصدی شاخص کل بورس در جریان معاملات نخستین روز کاری هفته بودند که در این میان حقوقی‌های بازار با خریدهای پرحجم و بعضا دید حمایتی خود، توانستند  بازی را به نفع خود تغییر دهند؛ به این ترتیب شاهد تغییر مالکیت 14 میلیارد تومانی  نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به معامله گران حقوقی بودیم.

 در این میان حقوقی‌ها خریدهای قابل توجهی در دو نماد سنگ آهنی یعنی چادرملو و گل گهر داشتند. به نظر می رسد افت قیمت این دو نماد و تاثیرگذاری آن‌ها بر افت شاخص کل بورس در خریدهای سهامداران عمده بی تاثیر نبوده است. در این میان افت نسبی قیمت سنگ‌آهن در بازارهای شرق آسیا در روزهای انتهایی هفته گذشته ، در کاهش قیمت امروز این دو نماد بی تاثیر نبوده است. در این راستا حقوقی‌ها با جمع آوری سهام این دو شرکت تلاش در جهت جلوگیری از افت بیشتر قیمتی و تاثیرمنفی بر شاخص داشتند؛ به طوریکه خالص خرید به ثبت رسیده در این دوقلوی معدنی به بیش از 6 میلیارد تومان رسید. در این میان 3.6 میلیارد تومان به جابجایی نقدینگی در نماد «کگل» تعلق داشت.

این خریدها سبب شد گروه معدنی بیشترین خرید را در این بازار تجربه کند که با خالص خرید 7 میلیارد و 300 میلیون تومانی از سوی معامله گران عمده همراه شد.

افزون بر در جریان معاملات روز شنبه خریدهای سهامداران عمده در نماد ملی مس ایران نیز قابل توجه بود؛ به طوریکه جابجایی بیش از 4 میلیارد تومانی نقدینگی را به سمت پرتفوی معامله گران حقوقی «فملی» شاهد بودیم. کالسیمین و فولاد خوزستان نیز از دیگر نمادهای فلزی مورد توجه سهامداران عمده در این بازار بودند که هر کدام تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد تومانی را از سوی حقوقی ها تجربه کردند.

همچنین در این روز گروه شیمیایی نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران عمده بود که با تغییر مالکیت بیش از 2.6 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی روبرو شد. در صدر این خریدها نیز تمایل برای جمع آوری سهام گسترش نفت و گاز پارسیان قرار داشت؛ به طوریکه خالص خرید «پارسان» به بیش از 700 میلیون تومان رسید. پتروشیمی خارک نیز خالص خرید 600 میلیون تومانی را از سوی حقوقی‌ها تجربه کرد. «شیران» ، «پاکشو» و «شاراک» نیز از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بودند که هر کدام تغییر مالکیت 300 میلیون تومانی را از سوی سهامداران عمده شاهد بودند. در این میان پتروشیمی شازند شاهد عرضه حدود یک میلیون سهمی از سوی شركت سرمايه گذاری گروه توسعه ملی بود.

صنایع غذایی با محوریت خرید سهام صنعتی بهشهر نیز در کانون توجه حقوقی ها قرار داشت؛ به طوریکه 2 میلیارد تومان از خالص خرید 2.6 میلیارد تومانی حقوقی‌ها در این صنعت، به جابجایی سهام «غبشهر» تعلق داشت. در این راستا سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد به عنوان سهامدار 2.23 درصدی «غبشهر» اقدام به خرید 10 میلیون سهم این شرکت کرد.

حقیقی‌ها و اقبال به خودرویی‌ها

در مقابل سهامداران خرد بازار به خرید سهام گروه خودرویی تمایل نشان دادند؛ به طوریکه حدود 1.5 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی این صنعت جابجا شد. در این میان بیشترین خرید در نماد «خشرق» بود که با خالص خرید 1.4 میلیارد تومانی سهامداران خرد همراه شد. همچنین در این بازار شركت داتيس پديده مهر به عنوان سهامدار عمده الکتریک خودرو شرق اقدام به عرضه 4.5 میلیون سهم مزبور کرد.

در ادامه خرید سهام سایپا و زامیاد در تیررس حقیقی‌ها قرار داشت؛ به این ترتیب خالص خرید 700 میلیون تومانی در «خساپا» و 550 میلیون تومانی در «خزامیا» از سوی سهامداران حقیقی شکل گرفت.

اما در این روز سهامداران خرد بازار بیشترین خرید را در نماد ماشین سازی اراک داشتند؛ به این ترتیب یک میلیارد و 700 میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی خارج و به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد.

فولاد مبارکه نیز با خالص خرید 1.2 میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار روز شنبه بود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 98


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 24 تیر 1397 ] [ 15:22]
تاریخ

در معاملات امروز نیز با وجود افت شاخص کل بورس تهران، برخی از نمادهای خودرویی با صف خرید همراه هستند. در این گزارش «دنیای بورس» به تخمینی از سودآوری فصل بهار سایپا پرداخته است. در این تحلیل از وضعیت زمستان نمونه‌برداری شده است و سعی شده سناریوهای مختلف سودآوری این شرکت بررسی شود. در حالی‌که پیش از این نیز معامله‌گران به عملکرد ضعیف سایپا در زمستان واکنش منفی نشان داده‌اند، تخمین عملکرد 3 ماهه در مواجهه با صف خرید سهام این شرکت جالب توجه است.

24071:

دنیای بورس: در معاملات امروز نیز «خساپا» با استقبال معامله‌گران مواجه شد و تا صف خرید پیش رفت. علت صف‌نشینی برای نمادها مشخص نیست اما نکته جالب انتظار برای انتشار عملکرد 3 ماهه این شرکت است. در این خصوص باید در انتظار ضعف خودروسازان در 3 ماه نخست سال مالی بود. عدم تحقق این موضوع به تغییر کلی ساختار حاکم بر این شرکت‌ها و مدیریت قابل توجه هزینه‌های مازاد نیازمند است که به نظر می‌رسد صنعت خودرو تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی دارد. برای فهم وضعیت سودآوری 3 ماه نخست نگاهی به وضعیت زمستان قابل توجه است.

رشد هزینه تولید در فصل بهار

در بهار 97 نسبت به زمستان تقریبا تمامی نهادهای تولید در داخل کشور رشد کرده‌اند. رشد نرخ ارز مبادله‌ای، نرخ دلار در بازار غیررسمی، افزایش قیمت فولاد و سایر بخش‌های بهای تمام‌شده خودرو را در فصل بهار شاهد بوده‌ایم. با این حال تنها مجوز رشد 7 درصدی قیمت محصولات به خودروسازان داده شد. در این شرایط «دنیای بورس» در حالت کاملا خوشبینانه به بررسی وضعیت سودآوری عملیاتی سایپا در بهار پرداخته است.

سناریو نخست: باید توجه کرد که سایپا در زمستان سال گذشته با زیان همراه بود. بر این اساس اگر فرض شود که نرخ فروش محصولات سایپا در بهار 7 درصد رشد یافته باشد، با فرض ثابت بودن تمام بخش‌های هزینه‌ای در ساختار صورت‌های مالی، این شرکت همچنان در بهار زیان‌ده خواهد بود و زیان حدود 430 میلیارد تومانی را باید انتظار داشت.

سناریو دوم: این در حالی است که هزینه تمام‌شده تولید در بهار افزایش یافته است و از سوی دیگر هزینه مالی خودروسازان به تبع افزایش درآمد عملیاتی رشد می‌یابد. بر این اساس اگر بنا بر رشد بهای تمام‌شده تولید و همچنین هزینه مالی این شرکت باشد، زیان این شرکت توانایی رشد تا سطح 700 میلیارد تومان را خواهد داشت. این زیان مطابق با زیان سایپا در زمستان است. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت عدم رشد نرخ فروش در عملکرد ماهانه در فصل بهار است. بر این اساس احتمال تشدید میزان زیان نسبت به زمستان نیز وجود خواهد داشت. در حالی‌که نمادهای خودرویی در بهار با انتشار عملکرد ضعیف «خساپا» با فشار محسوس فروش مواجه شدند به نظر می‌رسد معامله‌گران باید احتیاط بیشتری در مواجه با معاملات این نماد به خرج دهند. علت جولان نقدینگی در این نماد در حالی‌که از طرفی انتظار عملکرد ضعیف عملیاتی برای این شرکت وجود دارد و از سوی دیگر احتمال بازگشت تحریم‌ها تقویت شده است نامشخص است و نمی‌توان اظهارنظر دقیقی داشت. اما می‌توان گفت دلایل بنیادی و منطقی برای وضعیت کنونی وجود ندارد. در گزارش‌های آتی به بررسی وضعیت صنعت خودرو در مواجهه به تحریم‌های پرداخته می‌شود. موضوعی که در شرایط کنونی می‌تواند جالب توجه باشد.  

افت مقدار تولید و فروش نسبت به زمستان

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد افت مقدار تولید و فروش به ترتیب به میزان 22 و 32 درصدی نسبت به زمستان است که رشد بخش هزینه‌های متغیر را پررنگ‌تر می‌سازد. البته تولید و فروش این شرکت نسبت به بهار 96 به ترتیب رشد 24 و 44 درصدی را نشان می‌دهد و این موضوع جای خوشبینی را باز گذاشته است اما افزایش بهای تمام‌شده تولید، هزینه‌های مالی و همچنین رشد متناسب نرخ فروش محصولات عامل منفی در سهام این شرکت محسوب می‌شود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 78


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 24 تیر 1397 ] [ 15:22]
تاریخ
مدیر شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: دستورالعملی در ارتباط با مذاکرات صادر نشده و بحث بر سر این است که اگر آمریکا تمایل دارد وابستگی اروپا به روسیه کم شود بهتر است در بخش ال.ان.جی و یا خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا سرمایه گذاری صورت گیرد و از این طریق وابستگی اروپا به گاز روسیه کاهش پیدا کند.
پیشنهاد ایران به آمریکا برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های ال.ان.جی به معنی آغاز مذاکره نیست

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، مهران امیرمعینی درباره پیشنهاد مشارکت آمریکا در توسعه ال.ان.جی ایران اظهار داشت: موضوع مطرح شده در حد پیشنهاد است و دستورالعملی در ارتباط با مذاکرات صادر نشده است. بحث بر سر این است که اگر آمریکا تمایل دارد وابستگی اروپا بهروسیه کم شود بهتر است در بخش ال.ان.جی و یا خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا سرمایه گذاری صورت گیرد و از این طریق وابستگی اروپا به گاز روسیه کاهش پیدا کند.

وی گفت: این موضوع در حد پیشنهاد است و بحث اینکه با آمریکائی‌ها با این سرعت وارد مذاکره شویم، نیست.

مدیر شرکت ملی صادرات گاز ایران تاکید کرد: تا مباحث سیاسی حل نشود بعید است بتوانیم واردمسائل اقتصادی شویم، بنابراین این موضوع مفری برای بحث مذاکره در ارتباط با تامین نیاز گاز اروپا است و لاغیر.

وی یادآور شد: مشکل ما با آمریکائی‌ها فعلا سیاسی است وقتی این مسئله حل شود مباحث اقتصادی خود به خود حل می‌شود، بنابراین طرح این موضوع می‌تواند به نوعی منجر به تعدیل سیاست‌های آمریکا در قبال ایران تلقی شود.

به گزارش ایلنا، روز جمعه حسین کاظم پور اردبیلی  نماینده کشورمان در هئیت عامل اوپک به رویترز گفته بود: اگر ایران قادر بود طرح‌های تولید گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) خود را توسعه دهد،  تهران می‌توانست به کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه، موضوعی که مورد علاقه آمریکاست، کمک کند.

وی همچنین تصریح کرده بود: ترامپ نگران وابستگی اروپا و آلمان به گاز روسیه است، پس چرا شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های اتحادیه اروپا با همکاری یکدیگر در طرح‌های ساخت کارخانه‌های تولید گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؟! ایران بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان است.

به گفته کاظم‌پور اردبیلی ترامپ روز چهارشنبه (۲۰ تیرماه) به دلیل همکاری آلمان با روسیه در پروژه انتقال گاز  از دریای بالتیک، به برلین حمله لفظی شدیدی کرد و گفت آلمان به اسارت روسیه درآمده است. 

احتمال برگزاری جلسه شورای راهبری در عمان برای صادرات گاز؛ در آینده نزدیک

امیر معینی در ادامه درباره آخرین وضعیت صادرات گاز به عمان نیز بیان کرد: مذاکرات ما با این کشور ادامه دارد، احتمالا در آینده نزدیک یک جلسه شورای راهبری در عمان برگزار شود و در ارتباط با ادامه راه تصمیم‌گیری شود.

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات ما با عمان با جدیت ادامه دارد، دنبال این هستیم که چارچوب همکاری را تدوین کنیم و به استحضار وزرا برسانیم.

 مدیر شرکت ملی صادرات گاز ایران اظهار داشت: با عمان به توافق رسیدیم که از طریق خط لوله 42 میلیون متر مکعب در روز گاز انتقال دهیم.

وی افزود: همچنین توافق شده که بخشی نیز تبدیل به ال.ان.جی شود و بخش عمده باید بازاریابی شود که با توجه به طولانی مدت بودن این پروژه، وقت کافی برای بازاریابی داریم.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 161


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 24 تیر 1397 ] [ 15:21]
تاریخ
رییس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر از افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه خبر داد و گفت:‌ علت افزایش قیمت سکه شایعات مطرح‌ شده درخصوص پولشویی است.
شایعات "سکه" را گران کرد!

ابراهیم محمدولی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ امروز سکه تمام طرح جدید دو میلیون و ۸۸۳ هزار تومان فروخته می‌شود و سکه تمام طرح قدیم نیز دو میلیون و ۷۲۱ هزار تومان است.

وی افزود: نیم‌سکه و ربع سکه نیز به ترتیب یک میلیون و ۳۹۶ و ۷۱۱ هزار تومان فروخته می‌شوند. همچنین سکه‌های یک گرمی ۴۱۱ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲۴۴ هزار تومان قیمت دارد. هر مثقال طلای ۱۷ عیار هم یک میلیون و ۴۱ هزار تومان داد و ستد می‌شود.

محمدولی درباره علت افزایش قیمت‌ها توضیح داد: اگر به تعهدات درست عمل شود در کوتاه‌مدت در کاهش قیمت اثرگذار است، در غیر این صورت هم قیمت‌ها افزایش خواهد داشت و هم نوسانات و شدت چالش‌ها بیشتر می‌شود. این روزها حرف و حدیث و شایعات در بحث ارز و سکه مطرح می‌شود و زمزمه هایی در بحث پولشویی شده که باعث افزایش قیمت‌هاشده است.

وی تاکید کرد: برای اینکه در بازار و اقتصادمان آرامش ایجاد شود، نباید اصلا این شایعات به وجود آید و امیدواریم بازار به آرامش اولیه برگردد.

رییس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر با بیان اینکه هر اونس طلای جهانی ۱۲۴۲ دلار است، اظهار کرد: در قیمت طلای داخلی با قیمت جهانی خیلی فاصله نداریم. فقط شدت فاصله بین سکه و طلا وجود دارد. عرضه و تقاضا هم روی بازار سکه اثرگذار است و از طرفی بحث تحریم‌هاست که روز به روز نزدیک‌تر می‌شود و افراد هم ممکن است حرف‌هایی را بیان کنند که در بحث طلا و ارز اثرگذار باشد.

محمدولی در پاسخ به اینکه آیا افزایش تقاضا از روز گذشته باعث افزایش قیمت سکه شده است، گفت: افزایش تقاضا اثرگذاری جزئی دارد اما در روزهای اخیر علت اصلی افزایش قیمت طلا افزایش تقاضا نبوده است. ممکن است افراد حضور پیدا کنند و بخواهند به صورت‌های خاصی سکه و طلاهای آب‌شده خریداری و سرمایه خود را از مملکت خارج کنند، اما اینکه افراد مصرف‌کننده مراجعه کرده و تقاضای سکه داشته باشند، بعید است و ظواهر این را نشان نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه نمی‌شود با وضعیت موجود قیمت‌ها را پیش‌بینی کرد، گفت: اگر همین روالی که در یکی - دو روز اخیر بوده ادامه پیدا کند، ممکن است افزایش قیمت داشته باشیم اما اگر  نوسانات آرامش پیدا کند، ممکن است کاهش قیمت داشته باشیم.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 76


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 24 تیر 1397 ] [ 15:20]
تاریخ
نگاهی به شاخص‌های کالایی در هفته گذشته نشان می‌دهد این شاخص‌ها با ثبت روندهای منفی وضعیت بدی از بازارهای کالایی را در این مدت نشان می‌دهند که این موضوع در جداول مرتبط با تغییرات قیمتی این محصولات نیز به وضوح قابل بررسی و شناسایی است. به گزارش «دنیای اقتصاد» در هفته گذشته شاخص کالایی سی آر بی به میزان ۱۵/ ۲درصد کاهش را به ثبت رسانده است.
 

این شاخص که به نوعی معیاری برای آینده بازارهای کالایی است برای اولین بار در سال ۱۹۵۷ تعریف و یک سال بعد  مورد استفاده قرار گرفت. در ابتدا این شاخص شامل ۲۸ کالا بود که ۲۶ کالای آن در مبادلات ایالات متحده و کانادا و در بازارهای نقدی مورد استفاده قرار می‌گرفت که شامل محصولاتی مانند جو و دانه کتان، قهوه و کاکائو، مس، پنبه، پشم، سرب، سیب زمینی، لاستیک، شکر، روی، ذرت، تخم‌مرغ و... بود. این شاخص که مولفه‌های آن به‌صورت دوره‌ای تنظیم شده قرار بود منعکس‌کننده تغییرات در ساختار و فعالیت‌ها در بازار باشد. پس از آن روش‌های محاسباتی تغییر کرد، به‌عنوان مثال بررسی قیمتی تمام تحویل‌های آینده بر مبنای قیمت فعلی محاسبه شد. از سال ۱۹۹۵ به بعد باز هم این شاخص مورد تجدید ارزیابی قرار گرفت و روندهای تحویل ۶ ماهه و ۵ ماهه مورد بررسی قرار گرفت تا تمام این تغییرات بتواند روندهای معتبرتری را از قیمت نشان دهد. در حال حاضر این شاخص بر اساس۱۹ کالای مورد معامله در بازارهای نایمکس، شیکاگو، لندن و کامکس در چهار گروه کالایی محاسبه می‌شود. این گروه‌های کالایی عبارتند از محصولات نفتی که ۳۳ درصد از وزن این سبد را تشکیل می‌دهند و علاوه بر آن کالاهای نقدشونده و کالاهای بسیار نقدشونده و سایر گروه‌ها نیز تشکیل‌دهنده این سبد هستند. این شاخص در حال حاضر شامل آلومینیوم، کاکائو، قهوه، مس، ذرت، پنبه، نفت خام، طلا، روغن، گوساله، گاو زنده، گاز طبیعی، نیکل، آب نارنج، نقره، سویا، شکر، گاز بدون سرب و گندم هستند. این شاخص در ماه گذشته ۵/ ۲ درصد افت را نشان می‌دهد. البته رشد این شاخص در یک سال گذشته ۵/ ۱۱ درصد بوده است به عبارتی اگرچه روند کاهشی این شاخص در ماه اخیر آغاز شده اما همچنان فشارهای رشد قیمتی در یک سال اخیر به شرایط قبلی بازنگشته و معلوم نیست چنان پتانسیلی برای بازگشت قیمتی وجود داشته باشد.

شیب تند برای شاخص LME

شاخص دیگر شاخص بازار لندن است که این شاخص بر اساس قیمت‌های فلزات پایه در بازار لندن و بر اساس قیمت‌های آتی در این بازار محاسبه می‌شود. این شاخص در یک ماه گذشته ۶/ ۱۱ درصد کاهش را تجربه کرده که نشان می‌دهد شیب افت محصولات فلزی به خصوص در بخش پایه از سرعت رشد سایر بازارها بالاتر بوده است. بازار فلزات لندن یکی از بزرگترین بازارهای فلزی در دنیا است که به‌خصوص در زمینه قراردادهای آتی فعالیت می‌کند و قراردادهای طولانی مدت آتی نیز در این بازار قابلیت معامله دارد. شاخص این بازار که بر اساس معاملاتفلزات پایه از جمله مس، آلومینیوم، سرب، نیکل، قلع و... محاسبه می‌شود از اهمیت بالایی برای بازارهای کالایی دنیا برخوردار است و این بازار تعیین‌کننده مسیرهای آینده این بازارها است و سهم بسیار بالایی از مبادلات را نشان می‌دهد.این بازار در سال ۱۸۷۷ تاسیس شد و در ابتدا تنها مس در این بازار مبادله می‌شد اما به سرعت محصولاتسرب و روی نیز به آن افزوده شدند. کالاهای آلومینیوم، نیکل، قلع، آلیاژ آلومینیوم، فولاد، کبالت و مولیبدن نیز از دیگر محصولاتی بودند که بعد از جنگ جهانی دوم در این بازار مورد داد و ستد قرار گرفتند. به هر حال باید گفت شاخص معاملاتی این بازار شرایط بی ثباتی را نشان می‌دهد که سیگنالی از افت قیمت‌ها در بازار فلزات پایه است.

شاخص GSCI S&P متنوع و دقیق

سومین شاخص مورد بررسی برای تحرکات بازارهای کالایی که روندی تقریبا مشابه روند شاخص CRB دارد شاخص GSCI S&P است. این شاخص در هفته گذشته ۵۷/ ۲ درصد افت را به ثبت رسانده است و این در حالی است که در یک ماه گذشته نیز میزان تغییرات این شاخص ۵/ ۲درصد بوده است. این شاخص به‌عنوان معیاری برای سرمایه‌گذاری در بازارهای کالایی و اندازه‌گیری عملکرد کالاها در طول زمان عمل می‌کند. این شاخص بر مبنای تغییرات قیمتی و رفتاری در بورس شیکاگو قابل محاسبه است که اولین بار در سال ۱۹۹۱ توسط موسسه گلدمن ساکس طراحی شد و توسعه یافت. در سال ۲۰۰۷ مالکیت این شاخص به موسسه «استاندارد ‌اند پورز» منتقل شد که اکنون مالک این شاخص و انتشار دهنده آن است. این شاخص شامل کالاهای گوناگونی است که در بازار آتی شیکاگو مورد معامله قرار می‌گیرند و شامل ۲۴ کالا در چهار گروه کالایی انرژی، فلزات صنعتی، محصولات کشاورزی و دامی و فلزات گرانبها رده‌بندی می‌شوند.

طیف گسترده‌ای از کالاهایی که در این شاخص طبقه‌بندی می‌شوند و از تنوع بالایی نسبت به سایر شاخص‌ها نیز برخوردارند باعث می‌شود تاثیرات حوادث متنوع و متضاد که پیامدهای بزرگی برای بازار کالاها را لحاظ کرده و در نتیجه شاخص خود را نشان دهد. تنوع این کالاها به همراه وزن اقتصادی هر گروه کالایی به این شاخص اجازه می‌دهد تا تغییرات در بخش‌های مختلف تشکیل‌دهنده رشد اقتصادی دنیا بر مسیر آتی بازارهای کالایی قابل بررسی باشد. به‌عنوان مثال وقتی اقتصادهای صنعتی تعیین‌کننده مسیر رشد آتی اقتصاد دنیا هستند بخش فلزات در این شاخص معمولا بیش از بخش کشاورزی پاسخ می‌دهد و برعکس زمانی که بازارهای نوظهور تاثیر بیشتری بر رشد اقتصادی دنیا می‌گذارند بخش‌های نفتی، معدنی و کشاورزی از وزن بیشتری برخوردار خواهند بود.

بازار فلزات پایه در سراشیبی

به این ترتیب با مقایسه سه شاخص کالایی فوق باید گفت در حال حاضر بازار فلزات پایه از بیشترین تغییرات قیمتی در میان کالاهای مختلف برخوردار است، به‌طوری که نگاهی به روند یک ماهه گذشته نشان می‌دهد فلز مس در این مدت ۱۴ درصد افت را به ثبت رسانده است. این میزان افت ماهانه برای این محصول نشان دهنده نگرانی‌ها از وضعیت آتی این فلز است که البته کم و بیش در مورد سایر فلزات پایه نیز قابل ارزیابی است. به‌عنوان یک نمونه دیگر قیمت سرب در همین مدت ۷/ ۱۱ درصد افت را به ثبت رسانده و آلومینیوم نزدیک به ۱۱ درصد کاهش یافته است. روی نزدیک به ۲۰ درصد و قلع بالاتر از ۵ درصد افت قیمت را در این مدت تجربه کرده‌اند. این در حالی است که نیکل ۷۳/ ۱۰ درصد ریزش را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. کبالت نیز ۳/ ۱۳ درصد از قیمت خود را در فاصله بیش از ۴ هفته گذشته از دست داده است.

بر این اساس قیمت مس در روز جمعه به ۶هزار و ۱۶۶ دلار در هر تن رسید و آلومینیوم ۲هزار و ۱۰۲ دلار معامله شد. خریداران روی را در بازار لندن به بهای ۲هزار و ۶۰۷ دلار و نیکل را به قیمت ۱۳هزار و ۸۷۰ دلار در هر تن خریداری کردند. در این روز قیمت قلع و سرب به ترتیب ۱۹هزار و ۷۷۵ دلار در هر تن و ۲هزار و ۱۶۲ دلار به ثبت رسید. در این بین در بررسی دلایل این روند fastmarkets در گزارشی جنگ تجاری بین آمریکا و چین را عامل اساسی این روند اعلام کرده که از روز جمعه آغاز شده است. به عبارتی دور اول تعرفه‌های ۲۵ درصدی آمریکا برای ۵۰ میلیارد دلار کالای چینی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار از روز جمعه اجرایی شده و همچنین دور دوم که ۱۶میلیارد دلار کالای چینی را هدف قرار می‎دهد، از هفته آینده وضع خواهد شد که این مساله نشان می‌دهد در هفته پیش رو نیز دور جدیدی از ریزش بازارها دور از ذهن نیست. در این باره یک تحلیلگر سیتیک استاکس با اشاره به تعرفه‌های تجاری بین چین و آمریکا اعلام کرد این موضوع مهم‌ترین دلیل ریزش بازارهای فلزات در هفته و ماه گذشته بوده که پیش از این نیز انتظار می‌رفت در کوتاه‌مدت شاهد آن باشیم. به این ترتیب تمایل سرمایه‌گذاران برای حضور در این بازار همچنان در حال کاهش است که این موضوع سیگنال مناسبی برای این بازارها نیست. با این حال اصلاحات ساختاری برایچین که انتظار می‌رود در سال جاری دور جدیدی را به خود بگیرد می‌تواند تقاضا برای برخی فلزات را افزایش دهد که این مساله ممکن است در میان مدت روند فعلی را تغییر دهد.

14

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 216


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 24 تیر 1397 ] [ 9:24]
تاریخ
 عرضه‌های اولیه همواره به‌عنوان امری جذاب و فرصتی مناسب برای کسب بازدهی در بورس‌های دنیا به شمار می‌رود و از این رو از اهمیت بسزایی برای فعالان بازار سرمایه برخوردارند. در این میان، رصد شرایط حاکم بر بازار در جهت تعیین فرصت مناسب برای عرضه اولیه سهام، لازم است تمرکز بر پذیرش شرکت‌هایی که از جذابیت بالایی برخوردارند، مورد توجه سیاست‌گذار قرار گیرد. به این ترتیب یکی از اقدامات ارزشمند مقام سیاست‌گذار در تمامی دوره‌ها، تمرکز بر چنین بازویی برای پایداری رونق سهام است. موضوعی که در هفته‌های اخیر مد نظر سیاست‌گذار قرار داشته است. علاوه بر این ایجاد مشوق‌های عمومی در بازار سرمایه و همچنین توسعه ابزارهای مالی از دیگر راهکارهای جذب نقدینگی به بازار سهام است.رئیس سازمان بورس دیروز در صحبت‌هایی عرضه اولیه شرکت‌ها با فرصت کسب بازدهی برای سهامداران را از اولویت این نهاد عنوان کرد. امری که می‌تواند در شرایط فعلی نقدینگی را به سوی بورس هدایت کند.
سه پلان سازمان برای رونق بورس

عرضه اولیه جذاب اولویت سازمان است

باید توجه داشت ورود شرکت‌های بزرگ که البته از جذابیت‌های بنیادی مناسبی برخوردارند، نقدینگی قابل‌توجهی را جذب بازارسرمایه می‌کند. نقدینگی که در شرایط کنونی در میان بازارهای سفته‌بازانه همچون بازار ارز و سکه سرگردان است. نتیجه جذب این نقدینگی به سهام، بازاری بزرگ و پویا است که زمین‌بازی معامله‌گران حرفه‌ای بازار را وسعت و گزینه‌های بیشتری پیش‌روی سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

در این خصوص رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگویی با خبرگزاری دانشگاه آزاد (آنا)، با بیان اینکه تقویت عرضه‌های اولیه در بازار سهام با هدف ایجاد جذابیت در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: علاوه ‌بر حضور پررنگ‌تر شرکت‌های سودده، سعی می‌شود بنگاه‌هایی در بازار حضور پیدا کنند که به لحاظ بازدهی برای سهامداران جذابیت داشته باشند. شاپور محمدی اضافه کرد: سازمان با هدف هدایت صحیح نقدینگی درصدد تقویت عرضه‌های اولیه است. به این ترتیب دقت در عرضه‌های اولیه برای حضور شرکت‌های پربازده افزایش می‌یابد. تسریع و تسهیل در عرضه‌های اولیه قطعا نباید منجر به کاهش دقت در پذیرش شرکت‌ها شود.

محمدی با بیان اینکه تامین سرمایه‌ها برای حضور جذاب‌تر شرکت‌ها و معرفی صحیح آنان، اقدام می‌کنند، گفت: شرکت‌هایی که برای اولین‌بار درخواست ورود به بازارسهام دارند، باید دارای جذابیت و سوددهی بالایی باشند. لزوم حمایت از بازار سرمایه در روزهای گذشته به مراتب مورد تاکید سیاست‌گذاران و در صدر آن رئیس‌جمهوری قرار گرفته است. به این ترتیب در شرایطی که دولت در حال ترغیب سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سرمایه هستند، بجاست که  سازمان بورس اوراق بهادار نیز خود را برای این هدف آماده کند. افزایش جذابیت بازار با ورود شرکت‌های بزرگ و جذاب یکی از راهکارهای حرکت دادن نقدینگی به سمت بورس است. چرا که رفتارهای انفعالی نمی‌تواند رونق بازار را در پی داشته باشد. در حال حاضر طبق اعلام بورس اوراق بهادار تهران، چندین شرکت آماده عرضه اولیه در بورس هستند. شرکت‌هایی که عمدتا با در اختیار داشتن شرایط بنیادی مناسب، پتانسیل خوبی برایرشد قیمتی دارند و همگی می‌توانند ضمن عرضه موفق، زمینه توسعه عرضی بازار سهام کشور را فراهم آورند. نتیجه جذب نقدینگی جدید به این بازار نیز در نهایت بازاری بزرگتر و پویاتر است که گزینه‌های بیشتر و جذاب‌تری را در اختیار معامله‌گران حرفه‌ای قرار می‌دهد. در عین حال چنین بازاری می‌تواند سبب جذب سرمایه‌گذاران خارجی شود.

مشوق‌های جدید برای ورود پول‌تازه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخشی دیگر از سخنان خود بر لزوم ایجاد مشوق‌های عمومی در بازار سرمایه تاکید کرد. وی در این خصوص با تاکید بر مدیریت نقدینگی کشور با ایجاد مشوق‌های جدید در بازار سرمایه گفت: این مشوق‌های جدید موجب ورود نقدینگی‌های جدید در بورس خواهد شد. چندی پیش نیز شورای هماهنگی اقتصادی، با اخذ تصمیماتی در این خصوص، گامی رو‌به‌جلو برداشت. کاهش مالیات بر فروش سهام به مدت یک سال و همچنین معافیت مالیاتی بر سود تقسیم نشده شرکت‌ها به‌منظور استفاده در طرح‌های توسعه‌ای دو تصمیم این شورا بودند که می‌توانند با هدایت نقدینگی به سمت بازار سهام، رونق آن را به‌دنبال داشته باشند. بر اساس این مصوبات قرار است به مدت یک سال‌، نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام با کاهش ۸۰ درصدی (از ۵/ ۰ درصد ارزش فروش به ۱/ ۰ درصد) همراه شود. همچنین در ادامه مصوب شد، در‌صورتی‌که شرکت‌ها تصمیم بگیرند بخشی از سود تقسیم‌نشده خود را به حساب سرمایه منتقل کنند و با افزایش سرمایه شرکت، به اجرای طرح‌های توسعه بپردازند، از مالیات بر درآمد آن بخش که به افزایش سرمایه تخصیص یافته است، معاف شوند. در ادامه اثرات این دو تصمیم در معاملات سهام بررسی می‌‌شود. مصوباتی که سه‌شنبه گذشته، در گزارش «دنیای اقتصاد» تحت عنوان «پالس سیاست‌گذار به رونق بورس» مورد بررسی قرار گرفت. به اعتقاد کارشناسان، این دو تصمیم مهم اخذ شده توسط مقام سیاست‌گذار، نقشی اثرگذار در رونق پایدار معاملات سهام دارد. در عین حال، در کنار اثرات واقعی چنین تصمیماتی، حمایت سیاست‌گذار از بورس می‌‌تواند اثرات روانی بالقوه‌ای بر روند بازار داشته باشد.

توسعه ابزارهای مالی در بازار سهام

در بخشی دیگر از این گفت‌وگو، محمدی با بیان اینکه تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی ارزان‌تر و جذاب‌تر است، افزود: سعی می‌شود منابعی که در بخش‌های غیرمولد اقتصادی فعال هستند را از طریق ابزارهایی نظیر اوراق مرابحه، اجاره مالی و سایر ابزارهای مالی اسلامی به سمت تولید و بخش‌های مولد اقتصاد هدایت کنیم.

طبیعتا یکی از ویژگی‌های بارز بازار سرمایه، تنوع یا پتانسیل لازم برای تنوع‌بخشی و فراهم آوردن رضایت سرمایه‌گذارانی است که انتظارات متفاوتی دارند. در یک تقسیم‌بندی کلی، ابزارهای مالی قابل معامله در بورس‌ها در دو دسته ابزار سرمایه‌ای مثل سهام، ابزار بدهی مانند اوراق قرضه و ابزار مشتقه جا می‌گیرند. در حال حاضر به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه، بازار سهام ایران به دلیل کمرنگ بودن تنوع ابزارهای مالی همچون اختیار (option)، آتی (future) و... بازاری پرریسک است.  توسعه بازار بدهی می‌تواند نقدینگی قابل توجهی را از بازارهای موازی جذب بازار سرمایه کند. موضوعی که در زمان رکود بورس کاملا محسوس است. وجود یک بازار بدهی بزرگ و توسعه‌یافته در زمانی که بازار سهام شاهد افت قیمت‌ها است، می‌تواند مانع از خروج نقدینگی از این بازار شود؛ چرا که، اوراق بدهی با توجه به جذابیتی که برای سرمایه‌گذاران دارند، سبب جذب نقدینگی به این بازار می‌شوند.  انتشار اوراق بدهی یکی از متداول‌ترین روش‌های تامین مالی بلندمدت و میان‌مدت بنگاه‌های اقتصادی است به‌طوری که در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه سهم بالایی از سبد تامین مالی شرکت‌ها را تشکیل داده و میزان آن از سهم تسهیلات بانکی بیش‌تر است. با وجود این در حال حاضر سهم اوراق بدهی شامل اوراق مرابحه، مشارکت، مضاربه، اسناد خزانه اسلامی و.... از تامین مالی بخش‌های مختلف پروژه‌هایدولتی و خصوصی بسیار ناچیز است.

ابزارهای مشتقه شاید یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین ابزارها برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی معتبر دنیا است. این ابزار که در کشور ما کمتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند، در بورس‌های مهم و پیشرفته دنیا در راستای جلوگیری از نوسانات شدید و نامعقول بسیار مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند. هر چند در سال‌های اخیر برخی از این ابزارها در بورس تهران راه‌اندازی شده اما می‌توان گفت بازار مشتقه هنوز در بورس تهران پا نگرفته است. در اقتصاد ایران، عمده بار تامین مالی بر منابع و تسهیلات بانکی متکی است. این امر ضمن فشار آوردن بر منایع بانک‌ها و محدودکردن توان آنها در انجام بهینه فعالیت‌هایشان، موجب می‌شود استفاده از ظرفیت‌های عظیم بازار سرمایه مغفول بماند. هر چند طی دهه اخیر، بازار سرمایه جایگاه مناسبی در تامین مالی کشور پیدا کرده است، اما همچنان تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله دارد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 93


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 24 تیر 1397 ] [ 9:21]
تاریخ
 بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم نزول قیمت‌ها بود. دیروز هر چند بازار جو بهتری داشت اما نمادهای بزرگ بازار نتوانستند در مقابل کاهش قیمت جهانی فلزات مقاومت کنند. دیروز همچنان نمادهای فلزی - معدنی با کاهش قیمت خود شاخص کل را در مسیر نزولی سوق دادند. به این ترتیب نمادهای ملی‌مس، گل‌گهر، فولاد‌مبارکه، چادر‌ملو، سرمایه‌گذاری غدیر و هلدینگ نفت و گاز پارسیان شاخص را به میزان ۵۸۸واحد معادل بیش از ۵/ ۰ درصد به عقب راندند.به این ترتیب شاخص سهام در پایان معاملات دیروز به رقم ۱۰۸هزار و ۹۱۷ واحد رسید.دیروز همچنین شاخص کل هم‌وزن ۵۱ واحد رشد کرد و به رقم ۱۸ هزار و ۳۸۳ واحد رسید.در بازار دیروز مهم‌ترین‌ تحول صف خرید قابل‌ملاحظه پتروشیمی‌پارس بود. این شرکت دیروز در ابتدای وقت معاملاتی صف خرید بیش از یک میلیارد سهمی را تجربه کرد. همچنین دیروز دیگر پتروشیمی تازه‌وارد بازار سرمایه یعنی پتروشیمی غدیر به دلیل رسیدن به رشد ۲۰درصدی قیمت متوقف شد.
 

در گروه بانکی دیروز بانک پارسیان از تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی جاری خبر داد و متوقف شد.«وپارس» درحالی برای هر سهم سال مالی اسفند جاری ۲۰ ریال زیان پیش‌بینی کرده بود که این متغیر مهم را با تعدیل چشمگیر به سود تبدیل و اعلام کرد پیش‌بینی سود هر سهم ۳۸ ریال است که عمدتاناشی از کنترل هزینه‌های عمومی و اداری و وصول مطالبات است.

در تحولات پیرامون بازارسهام ، رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به دستور رئیس‌جمهوری به این نهاد، در نامه‌ای ۱۲ بسته اجرایی برنامه جامع پیشنهادی به منظور مقابله با آثار تحریم‌ها را ارائه کرد. هشتمین بسته پیشنهادی که محمدباقر نوبخت درخصوص برنامه‌های جامع مقابله با آثار تحریم‌ها به نهاد ریاست‌جمهوری پیشنهاد داد، موضوع واگذاری دارایی‌های مازاد دولت به مردم در قالب سهام و املاک مازاد است.فروش سهام و املاک مازاد دولت موضوع مرتبط به بازار سرمایه است و سازمان بورس و اوراق بهادار برای واگذاری این اموال با هدف مقابله با آثار تحریم ها، برنامه‌هایی را در دست بررسی دارد.

در همین زمینه، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با تاکید بر اینکه سازمان بورس برنامه جامعی برای مقابله با آثار تحریم‌ها بر اقتصاد کشور دارد، گفت: در ۱۲ بسته ارسالی رئیس سازمان برنامه و بودجه برای رئیس‌جمهوری، بازار سرمایه نیز یکی از بسترهایی معرفی شده است که از طریق آن می‌توان با آثار سوء‌تحریم‌ها مقابله کرد.محسن خدابخش درخصوص برنامه‌ریزی‌های این سازمان در شرایط خاص اقتصادی کشور گفت: با توجه به اینکه پیش از تهیه این بسته توسط سازمان برنامه و بودجه، رئیس‌جمهوری نیز به لزوم واگذاری سهام و اموال مازاد دولت در بازار سرمایه اشاره کرده بود، سازمان بورس از همان مقطع تصمیم به تدوین برنامه‌ای در این رابطه گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده احتمالا اموال و سهام مازاد دولت در قالب واحدهای چند صندوق سرمایه‌گذاری به فروش خواهد رسید.مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با تاکید بر اینکه طرح یاد‌شده هنوز نهایی نشده و در حال بررسی است، تصریح کرد: اصل موضوع تجمیع دارایی‌های دولت و فروش آنها در قالب واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است اما هنوز رقم دقیقی از این دارایی‌ها در دسترس نیست.

در گروه بانکی همچنین دولت هند با تاسیس بانک ایرانی موافقت کرد.روزنامه هندی «ایندین اکسپرس» روز شنبه گزارش داد که وزیر دارایی این کشور بانک مرکزی هند را مجاز دانست تا قبل از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران، با تاسیس یک شعبه از بانک ایرانی پاسارگاد در این کشور و به‌طور مشخص در بمبئی موافقت کند. دیروز در این گروه همچنین موسسه اعتباری کوثر دلایل تعدیل منفی سود هر سهم خود را اعلام کرد. نظر به عدم افزایش منابع بانک و محدودیت‌های تعیین شده درخصوص خروج از بنگاهداری و نبود امکان نرخ‌گذاری تسهیلات متناسب با بهای تمام‌شده منابع عملا دستیابی به سود پیش‌بینی شده برای عملکرد منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ امکان‌پذیر نشد لذا سود مذکور کاهش یافته است. مانده مطالبات از دولت ناشی از حساب‌های دریافتنی مربوط به فروش برق نیروگاه‌های تملیکی به شرکت مدیریت شبکه برق است. رقم عمده مبلغ مذکور، مربوط به سنوات گذشته بوده که در اطلاعات ۹ ماهه در سرفصل تسهیلات اعطایی و مطالبات از دولت طبقه‌بندی شد. در پایان سال نظر به الزام طبقه‌بندی در سرفصل مجزا در سرفصل مطالبات از دولت طبقه‌بندی شده است.

در گروه معدنی دیروز گل‌گهر قرارداد خرید ۱۰ دستگاه لکوموتیو را از یک شرکت چینی امضا کرد. بر‌اساس این خبر، همزمان با سفر مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به چین، قرارداد خرید ۱۰ دستگاه لکوموتیوDF۸BI از شرکت کیشویان چین با حضور ناصر تقی‌زاده مدیرعامل شرکت گل‌گهر، یاری رئیس هیات‌مدیره شرکت گل‌گهر و سلیم‌نیا مدیرعامل شرکت نماد ریل گستر در شهر چانگجوی چین امضا و‌ نهایی شد.در گروه حمل‌ونقل توسعه خدمات بندری و دریایی سینا در مجمع خود با تقسیم سود ۱۲۳۰ ریال مواجه شد.

در گروه سیمانی، سیمان قائن دیروز بعد از تصویب افزایش سرمایه از مبلغ ۵۳ میلیارد و ۲۲۲ میلیون ریال به ۲۵۰ میلیارد ریال (معادل ۳۷۰ درصد) بازگشایی شد.بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱۵۰ میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی و ۴۶ میلیارد و ۷۷۸ میلیون ریال از سود انباشته تامین خواهد شد.در مجموع بازار روز شنبه بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکه و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۷۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۶۰میلیارد تومان بالغ گردید.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 188


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 24 تیر 1397 ] [ 9:20]
تاریخ
 روز شنبه، مسیر قیمتی سکه و دلار تغییر کرد. در اولین روز هفته، سکه به کانال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بازگشت و قیمت دلار در بازار آزاد نیز به مرز ۸ هزار تومانی نزدیک‌تر شد. به گفته فعالان، جوسازی معامله‌گران پیرامون اظهارات سخنگوی شورای نگهبان در مورد لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی منجر به چرخش قیمتی در بازار سکه و دلار شد. دسته دیگری از فعالان اعتقاد داشتند، معامله‌گران پس از قطع روند کاهشی ارز و سکه در انتهای هفته گذشته تصور کردند قیمت‌ها به کف رسیده‌اند؛ در نتیجه موقعیت خرید گرفتند.
چرخش مسیر بازار ارز و سکه

روز گذشته، دلار دو کانال افزایش قیمت را تجربه کرد و سکه تمام بهار آزادی یک‌بار دیگر به بالای مرز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. در اولین روز هفته، سکه ۱۱۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و با پرش از ابتدای کانال ۲میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به قیمت ۲ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان رسید. یکی از عوامل رشد فلز گرانبهای داخلی، تغییر مسیر دلار و ورود دوباره این ارز به جاده افزایشی بود. روز گذشته، این ارز از مرز ۷ هزار و ۷۰۰ تومان فاصله گرفت و اواخر روز به کانال ۷ هزار و ۹۰۰ تومان وارد شد. برخی فعالان ارزی، بازگشت نوسانات افزایشی به بازار ارز و سکه را به جوسازی برخی معامله‌گران پیرامون صحبت‌های سخنگوی شورای نگهبان نسبت دادند. به گزارش خبرگزاری «ایرنا» سخنگوی شورای‌نگهبان از ایرادات این شورا به لوایح پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی خبر داد و گفت: ایرادات در این لوایح همچنان باقی است. عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشست خبری درباره وضعیت رسیدگی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به لایحهالحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) افزود: اعضای شورای‌نگهبان علاوه‌بر ایرادات متعدد بر مواد و بندهای این مصوبه، با عنایت به قضایی بودن این لایحه تاکید داشتند لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی باید از طریق رئیس قوه قضاییه ارجاع شود، البته ایرادات ماهیتی نیز به آن وارد بود. خبرگزاری‌ها این خبر را با تیتر رد FATF از سوی شورای نگهبان برجسته کردند و معامله‌گران نیز با حرارت بیشتری به این خبر پرداختند و همزمان خریدهای خود را بالا بردند. این در حالی است که برخی کارشناسان باور دارند، همچنان امکان تصویب قوانین لازم برای بهبود وضعیت در FATF وجود دارد. حتی این دسته عنوان می‌کنند، شورای نگهبان پرونده FATF را به‌طور کامل نبسته است و ممکن است با رفع ایرادات عنوان شده و اجماع سه قوه قوانین لازم مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرند.با این حال، عده دیگری از معامله‌گران باور دارند، اخبار مربوط به FATF تاثیر چندانی در نوسانات نداشت. از نظر آنها، پس از چند روز کاهش پیاپی، نوسان‌گیران احساس کردند قیمت به کف رسیده است و با این تصور خریدهای خود را افزایش دادند.

افزایش قیمت سکه در ابتدای هفته در شرایطی رخ داد که دور دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروش از میانه هفته جاری کلید خواهد خورد. در این شرایط، احتمال افزایش عرضه سکه می‌تواند قیمت این فلز گرانبها را در بازار تحت‌فشار قرار دهد. در این میان، رئیس اتحادیه سکه افزایش نوسان در بازار سکه و طلا را ناشی از ورود برخی معامله‌گران به این بازار دانست که دیگر نمی‌توانند در بازار ارز با آسودگی خرید و فروش کنند.  رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر اعلام کرد که دلالان میلیاردی بازار سکه و طلا، افراد عادی نیستند و پشتوانه‌های خاصی دارند؛ از آنجا که این افراد دیگر نمی‌توانند آزادانه در بازار ارز داد و ستد داشته باشند و رصد می‌شوند، به بازارسکه و طلا آن هم نه مصنوعات، بلکه طلای آب شده آمده‌اند و سرمایه‌شان را به سکه و طلای آب‌شده تبدیل و از کشور خارج می‌کنند.ابراهیم محمدولی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: پس از آنکه دولت اعلام کرد «اجازه نمی‌دهد در بازار ارز دلالی و نوسان قیمت ادامه پیدا کند» و نظارت‌ها بر بازار ارز شدت گرفت، دلالان پول‌های خود را برای اینکه سود بیشتری ببرند یا آنکه راحت‌تر بتوانند سرمایه‌شان را از کشور خارج کنند، آن را به بازار سکه وارد کردند.وی افزود: این دلالان کلان بازار طلا و سکه سرمایه‌شان را از این طریق به کشورهای همسایه منتقل می‌کنند و عده دیگری نیز در این میان هستند که معاملات میلیاردی کرده و تنها سودشان را به جیب می‌زنند؛ چراکه در این معاملات کالا و سکه‌ای رد و بدل نمی‌شود و تنها آنها مابه‌التفاوت معامله‌ای که انجام می‌دهند را دریافت می‌کنند.

محمدولی تصریح کرد: این رفتارها در بازار به زیان صنعت بوده و باید با آنها برخورد شود که با اقدامات انجام شده به نظر می‌رسد اوضاع و شرایط بازار طلا و سکه آرام‌تر و بهتر می‌شود و بهتر است که در این میان بخش خصوصی و تشکل‌ها را نیز دخیل کنند تا بتوان مدیریت بهتری بر بازار اعمال کرد. رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر با اشاره به تاثیر اوراق سکه بر شرایط موجود اظهار کرد: در این ثبت‌نام‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند، در غیر ‌این صورت اثر منفی و روانی بر بازار و ذهن مردم می‌گذارد. این موضوع از دید بازار و اقتصاد، نتوانسته اثر مطلوبی تاکنون بگذارد. البته شاید مقطعی موثر بوده اما در درازمدت اثر مثبتی نگذاشته و روند کندی داشته است. امیدواریم با سیاست‌های مناسب اثر مطلوبی در بازار اقتصاد و کسب‌و‌کار بگذارد.

در روزی که در بازار نقدی سکه، قیمت‌ها در مسیر افزایشی قرار گرفته بودند، معامله گران آتی سکه نیز پس از حدود یک هفته یگ بار دیگر در موقعیت خرید قرار گرفتند. حدود ساعت ۵ بعدازظهر حتی قیمت سکه در معاملات آتی دی‌ماه به آستانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده بود.  افزایش قیمت‌ها در بازار سکه در روز ابتدایی هفته در شرایطی صورت گرفته است که این فلز گرانبها در هفته گذشته نزدیک به ۳درصد از ارزش خود را از دست داده بود.  این فلز گرانبها ۲ هفته پیش ۱/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست داده بود. روند کاهشی سکه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته شدت گرفته بود؛ به‌طوری‌که این فلز گرانبها در مجموع این دو روز بیش از ۱۹۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد.  روز گذشته، نیم‌سکه و ربع سکه نیز افزایش قیمت را تجربه کردند. روز شنبه، نیم‌سکه با ۳۰ هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و ۳۵۲ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با رشد ۱۳ هزار تومان روی عدد ۷۰۰ هزار تومانی قرار گرفت. افزایش قیمت سکه و سایر مسکوکات طلا در شرایطی صورت گرفت که بهای اونس نشان زیادی از افزایش قیمت در بازارهای جهانی از خود نشان نداده بود و روز جمعه نیز در نهایت در محدوده هزار و ۲۴۰ دلار به کار خود پایان داده بود.

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 58


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 24 تیر 1397 ] [ 9:17]
تاریخ

 در خصوص الکترود_گرافیتی، اطلاعات زیر جهت استحضار ارسال میشود... لطفا مراقب باشیم

 
دولت هند عوارض_صادراتی 20% بروی الکترود را مصوب کرده، لکن اجرای آن را مشروط به 2 شرط "گرانی قیمت الکترود داخلی نسبت به صادراتی" و "کمبود عرضه به فولادسازان داخل هند" کرده است، فعلا تولیدکنندگان گرافیت در حال همکاری با دولت هند هستند و خبری از عوارض 20% نیست!
 
بخش عمده ای از ماده اولیه نیدل کک NeedleCoke که در تولید الکترود گرافیتی هند مصرف میشود از آمریکا تامین میشود، با توجه به شروع تحریم  گرافیت از سوی ترامپ در 2 هفته آینده، بروی تامین الکترود گرافیتی از هند کمتر حساب کنیم
 
بانکهای هندی از هفته گذشته تحت فشار آمریکا، دریافت وجه از بانک ایران-اروپا EIH را به یورو متوقف کرده اند. در واقع محدودیتها قبل از ضرب العجل اعلامی ترامپ شروع شده و بانکهای هندی بدلیل ارتباط با سیستم دلار ناچار به اطاعت هستند، برای پرداخت وجه الکترود، ثبت سفارش به روپیه یا یوان یا ... از محل صادرات نفت (اولویت گروه 1 بانکی) باشد
 
هند احتمالا جدا از موارد فوق، تحت فشار آمریکا قصد همراستایی با تحریم گرافیت علیه ایران را دارد و توصیه هایی نیز در این خصوص انجام شده است
 
چشم انداز قیمت الکترود گرافیتی همچنان افزایشی است. محدوده قیمتهای ایران بسیار باز بوده و از 17000 دلار الی 30 هزار دلار متفاوت است و حداقل 3 شرکت فولادساز اقدام به خرید در محدوده بالای قیمت کرده اند! عامل رشد قیمت الکترود گرافیتی، قیمت نیدل_کک (ماده اولیه) میباشد که از 400$ در هر تن به 5000$-7000$ در تن افزایش یافته است
 
راهکارهای پیشنهادی مقابله با محدودیتها
بانک مرکزی الکترود گرافیتی را در گروه 1 پرداخت قرار دهد و از منابع مالی خود تامین اعتبار نماید
در حال حاضر، حداقل 14 تولیدکننده در حال تحویل گرافیت به مشتریان داخلی هستند و البته تعداد آنها رو به افزایش است. لازم است فولادسازان نسبت به افزایش تامین کنندگان تامین و ارسال تیم های حرفه ای خرید بلندمدت به خارج اقدام نمایند،  سطح ذخایر حداقل 3 سال برنامه ریزی شود
محدودیتهای بانکی پیش رو را در نظر داشته باشیم. انجام معاملات کالا به کالا برای قراردادهای بلندمدت توصیه میشود و بروی مبادلات بانکی چندان حساب نکنیم
بروی بازیافت و استفاده مجدد از الکترودهای مستعمل برنامه ریزی کنیم... همچنین از خدمات مشاوره ای به منظور کاهش نرم_مصرف الکترود در فولادسازی بهره جوییم
 
منبع: کامودیتی

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 74


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 23 تیر 1397 ] [ 21:07]
تاریخ
آخرین مطالب ارسالی
چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
علل افت سریع و شدید امروز شاخص و پیش بینی روند معاملات فردا تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
سه احتمال برای آینده سهام شرکت های کوچک و بزرگ و رالی ادامه‌دار بورس تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
پیش بینی روحانی از رشد اقتصادی ۹۸ و خوش بینی به بازگشت آمریکا به برجام تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
عوامل رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص در یک ماه و پیش بینی مثبت به چند دلیل تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
«راهبی که فراری اش را فروخت» و داستانی واقعی که زندگی میلیون ها نفر را متحول کرد تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
مختصری از کتابِ «بیندیشید و ثروتمند شوید» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
چرا باید این کتاب را بخوانید : «هنر جنگ» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
خط مقاومت مهم ۳۱۰ هزار واحدی شاخص و تحلیل تکنیکال آینده تاریخ : جمعه 17 آبان 1398
قیمت جدید شیر و ۱۴ محصول لبنی ابلاغ نشده / قیمت پیشنهادی دامداران تاریخ : دوشنبه 06 آبان 1398
صفحات سایت
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 8551
کل نظرات کل نظرات : 367
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 36
تعداد اعضا تعداد اعضا : 83

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 491
باردید دیروز باردید دیروز : 379
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 2
بازدید هفته بازدید هفته : 2,594
بازدید ماه بازدید ماه : 2,594
بازدید سال بازدید سال : 62,529
بازدید کلی بازدید کلی : 956,475

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 18.118.189.37
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir