')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://endbourse.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

آموزش و سیگنال خرید وفروش در بورس

جدیدترین اخبار بورس,سهام,و آموزش

banner
کدام سهم تا پایان سال 2 برابر می شود؟
جستجوگر پیشرفته



نماینده مردم شاهین شهر در مجلس از درخواست ۲۷ نماینده در مورد استیضاح رییس مجلس خبر داد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسینعلی حاجی دلیگانی از درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس در مورد استیضاح علی لاریجانی به فارس خبر داد.

در متن درخواست استیضاح لاریجانی خطاب به ریاست کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس آمده است: همانگونه که می‌دانید شورای نگهبان طی نامه‌های شماره ۹۷/۱۰۲/۷۲۶۲ و ۹۷/۱۰۲/۷۲۷۴ مورخ ۱۸ مهرماه ۹۷ (پیوست یک و دو) اصلاحات اعمال شده در جلسه سوم مهرماه ۹۷ مجلس جهت رفع ایرادات آن شورا را در خصوص تصویب لوایح الحاق دولت به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را کافی ندانسته و کماکان این مصوبات را مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی اعلام کرده است.

متعاقب آن، ریاست مجلس طی مکاتبه شماره ۶۰۲۹۰ به تاریخ ۱۹ مهرماه ۹۷ مصوبات موصوف را که مورد ایراد شورای نگهبان بوده بدون ارجاع به کمیسیون و متعاقباً طرح در صحن علنی رأساً و مستقیماً و بدون اطلاع مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌کند. (پیوست ۳)

پر واضح است که به استناد اصل ۱۱۲ قانون اساسی مجمع تشخیص مصلحت نظام وقتی در خصوص مصوبات مجلس تصمیم می‌گیرد که مجلس (نه ریاست آن) با در نظر گرفتن مصلحت نظام نظر شورای نگهبان را تأمین نکند و طبق ماده ۲۰۰ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس، اگر مصوبات مجلس وافی نظرات شورای نگهبان نباشد مجدد در مجلس مطرح می‌شود و در صورتی که مجلس با در نظر گرفتن حفظ مصلحت نظام همچنان بر رأی باقی باشد مجلس مصوبه مذکور را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌کند.

اقدام ریاست مجلس در ارسال مصوبات فوق‌الذکر به مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون جری تشریفات قانونی یعنی طرح در صحن علنی و اصرار مجلس به مصوبه خود مغایر صریح اصل ۱۱۲ قانون اساسی و ماده ۲۰۰ آئین‌نامه داخلی مجلس و ناقض سوگندی است که برابر ماده ۱۶ آئین‌نامه به خداوند قادر متعال در برابر قرآن کریم ذکر کرده است.

علی‌المراتب به استناد ماده ۲۴ آئین‌نامه مذکور رسیدگی به اقدام مغایر قانون رئیس مجلس توسط اینجانبان امضاء کنندگان ذیل(27 نماینده) به عنوان نمایندگان مردم مورد تقاضا است.

حسین علی حاجی‌دلیگانی، علیرضا سلیمی، سهراب گیلانی، جواد کریمی قدوسی، جواد حسینی‌کیا، ضیاء الله اعزازی، اکبر ترکی، ناصر موسوی لارگانی، عامر کعبی، نصرالله پژمان‌فر، مجید ناصری‌نژاد، حسین نقوی حسینی، عباس گودرزی، محمد اسماعیل سعیدی، احمد سالک، عبدالله سامری، حسن نوروزی، ذبیح نیکو، محمود شکری، صدیف بدری، قاسم جاسمی، احسان قاضی‌زاده، جواد ساداتی‌نژاد، عباسعلی پوربافرانی، راضی نوری، مجتبی ذوالنوری و جواد ابطحی.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 69


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 07 آذر 1397 ] [ 8:55]
تاریخ
عضو هیات رئیسه مجلس از تقدیم طرح استیضاح وزیر خارجه با ۲۴ امضا به هیات رییسه مجلس خبر داد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،علی اصغر یوسف نژاد به ایسنا گفت: استیضاح محمدجواد ظریف با 24 امضا در 10 محور تحویل هیات رییسه مجلس شده و این استیضاح به کمیسیون امنیت ملی جهت بررسی ارجاع خواهد شد.

محورهای استیضاح ظریف

1. بی‌توجهی به اقتصاد در دیپلماسی

2. عدم توجه کافی به توسعه و فعال‌کردن روابط با کشورهای قاره آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین

3. استفاده از برخی سفیران ناکارآمد

4. فرصت‌سوزی و عدم انتخاب سفیر برای برخی کشورهای دوست که ارتباط خوبی با آنها داریم مانند چین و هند

5. دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در کشورهای اروپایی به بهانه واهی و عدم مقابله به مثل و تحرکات کافی در دفاع از دیپلمات‌ها

6. عدم استفاده از فرصت‌هایی که مقاومت در منطقه فراهم کرده

7. مواضع منفعلانه دستگاه دیپلماسی در خصوص کشتار حجاج در منا

8. به‌کارگیری افراد نامطمئن در مذاکرات حساس و مهم

9. تهدید بنیه دفاعی به از بین رفتن توانایی آن

10.عدم تامین منافع ملت ایران در قراردادهای منعقد شده


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 68


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 07 آذر 1397 ] [ 8:52]
تاریخ

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر ضرورت تشکیل بازار آنی ارز در کشور گفت: الان فقط روی معاملات نقد برنامه ریزی می کنیم و بعداً حواله ها هم اضافه می شود.


 
خوش‌بینی همتی به آینده بازار ارز / دلارهای 250 صادرکننده بزرگ برنگشت

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عبدالناصر همتی در دومین گفت وگوی تلویزیونی خود به تشریح برنامه های ارزی و اقدامات انجام شده در بانک مرکزی طی دو سه ماه اخیر برای برقراری ثبات و آرامش در بازار پرداخت و اظهار داشت: ما نگران آن هستیم که اگر مردم به سمت بازار ارز بروند، به دارایی هایشان آسیب برسد. من راجع به نرخ ارز صحبت نمی کنم اما معتقدم که باید به سمتی برویم و با اطلاعی که از صادرات و منابع ارزی دارم می گویم که به سمت تعادل واقعی پیش خواهیم رفت و نگرانی ندارم.

وی با تأکید براینکه اقتصاد در مسیر تعادل قرار گرفته است، افزود: دولت در تنظیم بازار ارز اقتدار دارد ولی دشمن، تمامی امکانات را بسیج کرده است که نظام جمهوری اسلامی ایران را دچار مشکل کند، بنابراین ما برنامه‌ریزی کردیم تا در طول دو ماه اخیر، نشان دهیم بر این مشکلات فائق خواهیم آمد.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن بیان اینکه نوسانات برای اقتصاد ایران خوب نیست و بنابراین ما ثبات را به اقتصاد بازگرداندیم، تصریح کرد: طی این مدت تبلیغات بر علیه ملت ایران را با تلاش و تدبیر دولت و بانک مرکزی، مدیریت کردیم.

همتی اضافه کرد: اکنون خوشحالیم که بازار ارز تحت کنترل کامل است و بانک مرکزی مسیر خود را ادامه خواهد داد. ما هدفمند بازار را به سمت تعادل پیش خواهیم برد و در آینده مردم شاهد آن خواهند بود که برنامه های عملیاتی را پیش خواهیم برد.

* حتماً باید بازار آنی ارز داشته باشیم

وی در خصوص برنامه جدید بانک مرکزی برای ایجاد بازار متشکل ارزی گفت: باید بازار ارز را بازار متشکلی کنیم، چراکه باید بازار را ساماندهی کرد، اکنون در بازار و اقتصاد، بازار آزاد تاثیرگذار است، هرچند با اختیاراتی که به صادرکنندگان داده ایم می توانند بخشی از ارز را از طریق سنا به صرافی ها عرضه کنند.

به گفته همتی، ما حتما باید بازار متشکل ارزی یا شبیه بورس داشته باشیم تا معاملات آنی نه آتی را در آن ساماندهی کنیم، بانک مرکزی نیز در این بازار به عنوان بازیگردان اصلی خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی ادمه داد:کشف قیمت و ورودی و خروجی ارز همه در این بازار متشکل ارزی انجام خواهد شد، ضمن اینکه به مرور حواله نیز وارد این بازار می شود. اجازه دهید هر زمان که آماده شد جزئیات را اعلام می کنم، اما بازار نیما متحول خواهد شد، در میان مدت نیز باید بازارها را به هم نزدیک کرده و نرخ‌ها را مدیریت کنیم.

وی در خصوص انتشار اوراق مشارکت ارزی نیز گفت: ما اختیاراتی را از سران سه قوه گرفته ایم که تائید مقام معظم رهبری هم اخذ شده است، تا سپرده ارزی بگیریم، این در حالی است که سابقه خوبی از سپرده ارزی وجود ندارد ولی اکنون تضمین بانک مرکزی بر سپرده ارزی وجود دارد و سود هم به صورت ارزی و نقدی داده می شود. مبالغ قابل توجهی هم سپرده گذاری شده است اما هنوز هم انتظار داریم که مردم ارز خود را سپرده کنند. البته گواهی سپرده ارزی نیز در اختیار بانک مرکزی است که هر زمان که بخواهیم می توانیم عرضه کنیم؛ اما در شرایطی که احساس کنیم لازم است در بازار عرضه کنیم، آن را هم پیش خواهیم برد.

* صادرکننده ها عملکرد خوبی نداشتند/ کمتر از 7 میلیارد ارز را برگرداندند

وی در ادامه درباره انتقاد صادرکنندگان به بخشنامه اخیر بانک مرکزی و در پاسخ به سوال مجری برنامه که چرا انقدر صادرکننده ها را اذیت می کند و آنها از شما راضی نیستند، گفت: ما هم از صادرکننده ها راضی نیستیم. این گروه به وظیفه ای که داشتند عمل نکرده و ارزی که باید برمی گرداندند را نیاوردند.

همتی تاکید کرد: آمار مستند داریم، خیلی از صادرکننده ها ارز 5-6 هزار تومانی گرفتند ولی ارزشان را نیاوردند. این تعداد کلا 250 صادر کننده هستند که از اول سال تا کنون هنوز ارزشان را به چرخه اقتصاد برنگردانده اند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:‌ صادرکنندگان کمتر از 7 میلیارد دلار به ما عرضه کرده اند. البته صادرکنندگان نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند، ما دست همه  را به خاطر تلاشی که می کنند می بوسیم، خیلی از آنها تولیدکننده هستند و برخی دیگر نیز تجاری هستند که کالا فقط صادر می کنند، آنها باید بدانند که ارز باید به کشور وارد شود.

وی همچنین به مصوبه سران قوا اشاره کرد و افزود: مصوبه سران قوا را داریم که همه صادرکنندگان باید ارز را به چرخه اقتصاد برگردانند و نحوه برگرداندن نیز توسط یک تیم 5 نفره تصویب می شود که با مسئولیت رئیس بانک مرکزی است، تعیین می کنند. این مجموعه با نمایندگان اتاق تفاهم کرده اند. ولی من صادرکننده نیز باید ارز را بیاورم ولی چانه می زنند. ما نیز در خدمت صادرکنندگان هستیم. باتوجه به  این اختیارات و با بخشنامه جدید تا پایان سال 5 میلیارد یورو باید ارز وارد چرخه اقتصاد شود که در بازار آزاد نیز تاثیر مثبت خود را خواهد گذاشت. صادرکنندگان هم به ما کمک می کنند و همه باید در این جنگ ارزی با هم باشیم.

رییس کل بانک مرکزی در تشریح بخشنامه اخیر این بانک برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور،  تاکید کرد: اعلام شد کسانی که زیر یک میلیون یورو صادرات دارند از ورود به نیما معاف هستند و از این طریق برای 6 هزار نفر معافیت ایجاد شد که می توانند به سامانه سنا وارد شوند و آنهایی که از یک تا 3 میلیون یورو صادرات دارند بالای یک میلیون یورو باید به نیما بیاید و ارقام بالاتر از آن نیز مشخص شده است.

وی گفت: دولت برای کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی پرداخت می کند و برای واردات نیز ارز 7500 تومان اختصاص می یابد. صادرکنندگان از ابتدای سال هم که ارز به قیمت امروز نبود، ارز را به نیما نیاوردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره صادرات ریالی به دو کشور عراق و افغانستان اظهار داشت: صادرات ریالی اساسا معنا و مفهومی ندارد. اگر ارز نمی گیرید، ریال از کجا می آید؟  ارز هرات، سلیمانیه و دبی از کجا می آید؟ در حقیقت این ریال است که تبدیل به ارز می شود.

رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد که متاسفانه پوزهای بانکی به شکل قاچاق به خارج از کشور برده می شود و با استفاده از VPN به شبکه بانکی ایران متصل می شود و ریال از داخل کشور برداشت می شود که به معنای خروج سرمایه از کشور است.

رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد اگر ارز و کالا به داخل کشور از محل خروج ریال نیاید، در حقیقت خروج سرمایه از کشور رخ می دهد که ما اجازه این کار را نخواهیم داد.

بیشتر بخوانید

* برنامه جدید بانک مرکزی برای محدود سازی تراکنش های بانکی با شماره ملی

همتی در خصوص بخشنامه بانک مرکزی برای محدودسازی سقف تراکنش های دستگاه های کارتخوان و ... تصریح کرد:‌ در گذشته دستگاههای کارتخوان از سوی همکاران بانکی مورد غفلت واقع شده بود. شما می رفتید در خارج از کشور پوز را در یک صرافی خارجی در ترکیه یا کانادا، کارت می کشیدید و 50 بار می کشیدید و محدودیت نداشتید. در حالیکه در یک روز ده میلیارد تومان جابجایی پول هم داشتیم، اما اکنون بالای 50 میلیون تومان امکان پذیر نیست.

وی درباره محدودیت در تراکنش های بانکی نیز توضیح داد: در هیچ کجای دنیا امکان ندارد که 50 میلیون تومان به یکبار امکان جابه جایی داشته باشد بدون آنکه مشخص باشد برای چه موضوعی هزینه شده است. در تمام دنیا برای خریدهای بیش از 5 هزار دلار باید محل مصرف و خرید مشخص باشد.

 رئیس شورای پول و اعتبار همچنین از طرحی خبر داد که براساس آن هر کد ملی تنها اجازه برداشت 50 میلیون تومان از تمامی کارت های بانکی خود را داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: این ها مصداق اصلی پولشویی است که یک فرد راحت چند میلیارد تومان از جامعه جابجا کند. این را نظام از ما می خواهد و ما محکم هستیم و یکی یکی اینها را اجرایی خواهیم کرد.

* ارزش پول ملی در یک ماه گذشته 20 درصد تقویت شد

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت تورم و نقدینگی در کشور گفت: در همان روزی که ترامپ اعلام کرد تحریم های جدیدی علیه کشورمان وضع کرده، ارزش پول ملی ما 20 درصد تقویت شده بود.این نشانگر تدبیر بانک مرکزی و احتیاط آن در بازار است که بر اساس آنچه که خود برنامه داریم، پیش رویم نه بر اساس آنچه دیگران می گویند.

همتی با بیان اینکه از بابت فشار تورمی متاسفم، اظهار کرد:‌این دغدغه دولت است، شوک ارزی ایجاد شده شوک منفی طرف عرضه است که اثر خود را بر روی سطح عمومی قیمتی نشان می دهد و تقریبا خرداد تا شهریور، تورم نقطه به نقطه صعودی بود اما خوشبختانه کمتر شده است که امیدواریم در ماههای آینده نیز کاهش یابد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: سیاست قطعی بانک مرکزی و دولت این است که تورم را کنترل کرده و بعد کاهش دهد. این جزو سیاستهای جدی ما است و ظرف یک ماه گذشته نیز اگر ارزش پول ملی را در نظر بگیریم، 20 درصد تقویت ارزش پول ملی را داشتیم.

همتی گفت: نقدینگی که اکنون داریم نسبت به میانگین 5 سال اخیر، فرقی نکرده و رشد 20 درصدی داشته است. از اول سال تا شهریورماه نقدینگی رشد داشته و با این فرمان، نقدینگی بیست درصد رشد خواهد داشت و اصلا سرعت نقدینگی بالا نیست؛ داریم کنترل می کنیم و بانکها را نیز کنترل کردیم و تسلط کامل داریم.

وی درباره راهکارهای کنترلی در بازار پول، تصریح کرد: در دنیا تا دهه 70-80 کنترل نقدینگی و تورم از طریق پایه پولی بود اما بانک های مرکزی دنیا وقتی به کنترل تورم دست زدند به واسطه نیاز دارند و به همین دلیل با حجم نقدینگی سپرده قانونی – بازار باز و کنترل نرخ تنزیل دست به اقدام های ساختارمند می  زنند.همچنین باید از طرق نرخ سود و بازار باز اقدامات در بازار پول صورت بگیرد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با بیان این که باید کنترل نرخ سود بشدت در بازار پول اجرایی شود، اظهار داشت: با نظر رهبر معظم انقلاب کمیته ای برای کنترل نقدینگی تشکیل شده است که اصلاح نظام بانکی از مهم ترین اهداف این کمیته است. بانک مرکزی حتما برای اصلاح نظام بانکی اقدام می کند.

همتی افزود با اجماعی که در بین سران سه قوه وجود دارد بانک مرکزی همه سیاست های کنترلی در بازار پول را به سمت به آرامش رسیدن این بازار هدایت می کند.

* اختیارات همتی از سایر روسای بانک مرکزی بیشتر است؟

رئیس کل بانک مرکزی، درباره اختیارات گرفته شده از سوی وی، توضیح داد: اختیارات گرفته شده در چارچوب ضوابط و قانون است اما این اختیارات سرعت عمل را در بازار ارز و بازار پول بیشتر می کند وبه معنی گسترش اختیارات شخصی نیست.

وی، گفت: اگر سیاست های مالی خوب تنظیم شود و فشار سیاست های مالی بر سیاست های پولی نباشد اتفاق های خوبی خواهد افتاد و ناخودآگاه بانک مرکزی مستقل خواهد شد.

همتی درباره اصلاح نظام بانکی، توضیح داد: اولین گام در اصلاح نظام بانکی رفع ناترازی بانک ها است. اصلاح نظام بانکی چندین فاز دارد از جمله بدهی دولت به بانک ها، فروش اموال مازاد بانک ها و ... که همه این موارد باید بخش انجام شود و به یکباره حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مهمترین بحث ناترازی بانک ها است که منجر به اضافه  برداشت شده و باید با تدبیر اصلاح آن آغاز شود.

* بانک ها چقدر اضافه برداشت دارند؟

وی درپاسخ به اینکه درخصوص فشار بودجه دولت بر منابع بانک چه فکری کرده اید ؟ گفت: براساس تدابیر صورت گرفته، وام تکلیفی و استقراض از بانک مرکزی کاهش خواهد یافت و اگر هم اکنون وجود دارد، از گذشته است. نکته مهم اکنون اضافه برداشت بانک ها است که حدود 50 هزار میلیارد تومان است و نوسان دارد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: دومین موضوع نرخ سود بانکی است، زیرا مردم به نرخ سود حساسیت دارند و درادبیات جدید اقتصادی آنچه که بر مردم تاثیر دارد نرخ سود است به نظر من اهداف واسط اکنون نرخ سود است.

* نرخ سود تغییر می کند/ زمان اجرا هنوز مشخص نیست

رییس شورای پول و اعتبار درباره تعیین نرخ سود، توضیح داد: بانک مرکزی یک هدف تورمی برای اقتصاد کشور مشخص و نرخ سودی متناسب با این نرخ تعیین می کند اما آنچه در عمل چه نرخی اعلام خواهد شد نیاز به زمان و اجرا دارد.

به گفته همتی همه بانک ها ملزم به افزایش سرمایه هستند و برای افزایش سرمایه بانک های دولتی هم در بودجه سال آینده برنامه ریزی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات لاستیک و ... اشاره و با تاکید بر اینکه لاستیک از جمله کالاهای اساسی و شامل ارز 4200 تومانی است، گفت: با وزیر صمت و واردکنندگان مذاکراتی صورت گرفته تا هرچه سریعار این مشکل نیز برطرف شود.

همتی درباره برنامه بانک مرکزی برای وام مسکن گفت: مبلغ فعلی وام مسکن دیگر جواب نمی‌دهد  و باید در این حوزه تصمیم گیری‌های لازم انجام شود اما هیچ قولی توسط بانک مرکزی داده نمی‌شود که عملی نشود.

وی تاکید کرد: من به عنوان رییس کل بانک مرکزی ترجیح می‌دهم تا کمتر صحب کنم و بیشتر عمل کنم؛ امیدوارم کشور به سمت رشد و توسعه و ثبات اقتصادی حرکت کند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره وام ازدواج و وام قرض الحسنه گفت: در حال حاضر شاهد صف 150 هزار وام قرض الحسنه هستیم که در گذشته آمارها میلیونی بود؛ با توجه به اهمیت مسئله وام‌های قرض الحسنه، برای پرداخت سریعتر این وام‌های قرض الحسنه به عنوان یک ضرورت تاکید خواهد شد.

وی ادامه داد: در حقیقت زمانی  نرخ ارز  بالا رفت نیاز بنگاه‌های تولیدی برای وام بالارفت و مبلغ مورد نیاز آن‌ها افزایش یافت و بانک مرکزی ضرورت می‌داند تا از بنگاه‌های تولیدی در شرایط فعلی حمایت کند تا در فعالیت آن‌ها رونق ایجاد می‌شود.

همتی همچنین تاکید کرد: در سامانه نیما قیتی فیکس نشده و مشکلی برای ورود ارز نیست؛ انصاف نیست که به نفع واردکنندگان صرفا حرکت کنیم و باید نیازها و شرایط مردم را درک کنیم.

رییس شورای پول و اعتبار افزود: امیدواریم اخبار خوبی برای مردم در آینده داشته باشیم و انشاله ایران در مسیری قرار بگیرد تا سریعتر مشکلات کشور رفع شود و شرایط زندگی مردم بهبود پیدا کند.

* تأمین 31 میلیارد دلار برای واردات از ابتدای سال

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 31 میلیارد دلار ارز برای تامین واردات تامین شده است، گفت: از ابتدای سال 10 میلیارد دلار برای واردات دارو و کالاهای اساسی پرداخت کرده ایم.

همتی خاطرنشان کرد که با توجه به پیش بینی های گذشته بزرگترین ذخایر اسکناس را در اختیار داریم و مشکلی از این بابت نداریم.

رئیس شورای پول و اعتبار به معافیت 8 کشور از خرید نفت ایران اشاره کرد و افزود: دو گروه از مسئولین بانک مرکزی برای قراردادهای نحوه فروش نفت و دریافت ارز به 2 کشور خریدار سفر کرده اند و ظرف 3 هفته آینده این موضوع نهایی خواهد شد.

انتهای پیام/


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 159


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [جمعه 02 آذر 1397 ] [ 8:40]
تاریخ
رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی با قدرت و هدفمند، مسیر خود را ادامه می‌دهد و مردم در آینده، شاهد خواهند بود که برنامه‌های عملی به نتیجه خواهد رسید.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به نقل از ایلنا، عبدالناصر همتی با اشاره به اینکه دولت اقتدار لازم را در کنترل بازار ارز دارد، گفت: دولت و بانک مرکزی با برنامه ریزی و جدیت نشان داده اند که بر مشکلات غلبه می‌کنند و ثبات را به بازار ارز می آورند.

وی با بیان اینکه نوسانات اقتصادی بر روی اقتصاد تاثیر می‌گذارد، ادامه داد:  هدف این بود که ثبات را به اقتصاد برگردانیم که توانستیم با تدبیر مسئولان و بانک مرکزی این کار را انجام دهیم.
این مقام مسئول درباره ایجاد بازار متشکل ارزی گفت: یکی از مشکلات این است که نرخ ارز اسکناس در کوچه و پس کوچه‌ها توسط سفته بازان شکل می‌گیرد، بانک مرکزی به اندازه‌ای قوی هست که در مقابل آن‌ها اقدام کند و قطعاًَ سفته بازان و فرصت جویان ضرر می کنند.
همتی با بیان اینکه ارز و طلا، ابزار خوبی برای سرمایه گذاری نیست و ریسک آن بالاست،افزود : نگرانیم دارایی‌های مردم آسیب ببیند و بنابراین بانک مرکزی هر وقت لازم بداند به این موضوع ورود می‌کند و این ورود به ضرر واسطه‌ها و دلال‌ها خواهدبود.
وی با اشاره به ضرورت شکل گیری بازار متشکل ارزی، گفت: در بخش نامه جدید به صادرکنندگان اختیار دادیم تا بخشی از ارز خود را از طریق سامانه سنا به صرافی‌ها عرضه کنند.
این رئیس کل توضیح داد: این بازار تقریباًَ به صورت بورس و معاملات آنی است و بانک مرکزی به عنوان بازیگردان اصلی در این بازار است و نرخ ارز را کنترل می‌کند همچنین کشف قیمت هم در این بازار انجام می‌شود و این تعداد پلتفرمی برای سامانه نیما می‌شود.
وی اضافه کرد: باید بازارهای ارز به هم نزدیک شوند و به تعادل برسند.
همتی گفت: فشارهای آمریکا بسیار سنگین است اما نظام نشان داد مقتدر است و جلوی آن‌ها ایستاده و پیش بینی‌های آن‌ها غلط از آب در آمد و این نشانه تدبیر دولت است . مردم مطمئن باشند دولت و بانک مرکزی با قدرت، این مسیر را جلو خواهند برد و مردم سربلندخواهند شد.
این مقام مسئول تشریح کرد: امتیاز خوبی را از سران قوا گرفتیم و به تائید رهبری هم رسید و بر مبنای آن اجازه داریم سپرده ارزی بگیریم اما از آنجایی که این موضوع سابقه خوبی ندارد، بانک مرکزی آن را تضمین کرده و هر کسی سپرده‌های ارزی داشته باشد تا ۴ درصد سود ارزی به آن پرداخت خواهیم کرد. مبالغ قابل توجهی سپرده شده اما بیشتر از آن انتظار داریم.
همتی افزود: بانک مرکزی در زمان لازم گواهی سپرده ارزی نیز عرضه خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه از عملکرد صادرکنندگان راضی نیست، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۷ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم اما از این رقم تاکنون کمتر از ۷ میلیارد دلار به سامانه نیما آمده است، در صورتی که همه این ارقام باید در این سامانه عرضه می‌شد.
این رئیس کل با اشاره به اینکه صادرکنندگان نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند، افزود:آن ها باید بدانند که ارز باید به کشور وارد شود و این موضوع موجب رونق اقتصادی می‌شود.
همتی با ابراز رضایت از عملکرد ارزی پتروشیمی‌ها گفت: آن‌ها تا کنون بیش از ۵ و نیم میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کرده اند.
وی افزود : صادرکنندگان خصوصی هم باید توجه کنند نرخ ارز بازار، پایدار نیست و نرخی نیست که کالاهای آن‌ها با آن تولید شده باشد و بسیاری از تولیدکنندگان از نرخ‌های پائین تولید از جمله آب، برق و گاز یارانه‌ای استفاده می‌کنند.
این مقام مسئول گفت: کسانی که کمتر از یک میلیون یورو صادرات دارند را از پرداخت ارز به سامانه نیما معاف کردیم بنابراین ۶ هزار شخص حقیقی یا حقوقی معاف شدند، آن‌ها می‌توانند ارز خود را در سامانه سنا و صرافی‌ها عرضه یا واردات کنند.
 
همتی افزود: ۲۵۰ صادرکننده بزرگ بالای ۱۰ میلیون یورو داریم که باید با هم به تفاهم برسند. بر اساس مصوبه شورای عالی قوا که به تائید رهبری هم رسیده همه صادرکنندگان باید ارز خود را به کشور وارد کنند و نحوه ورود آن توسط تیم ۵ نفره شامل وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر نفت با مسئولیت رئیس کل بانک مرکزی است.بر اساس این برآورد تا پایان سال باید ۵ میلیارد یورو وارد بازار آزاد شود که تاثیر خود را در کنترل نرخ ارز می گذارد.صادرکنندگان باید کمک کنند در این جنگ اقتصادی در کنار هم باشیم.
وی گفت: تغییرات نرخ ارز به نفع صادرکنندگان شده و از این نفع باید استفاده کنند تا صادرات را بیشتر کنند و بانک مرکزی هم کمک آن هاست.
این مقام مسئول با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۳۱ میلیارد دلار را برای واردات تامین کردیم،توضیح داد: بیش از ۱۰ میلیارد دلار دارو و کالای اساسی وارد کردیم. اجازه خروج سرمایه از کشور را نمی‌دههیم و تمهیداتی را پیش بینی می‌کنیم که ارز صادراتی به کشور برگردد.
 
همتی بااشاره به اینکه یکی از بیشترین ذخایر اسکناس را در طول چند سال گذشته داریم، گفت: پیش بینی همه مشکلات را کرده‌ایم. بانک مرکزی گروه‌هایی را به کشورهای واردکننده نفت از ایران اعزام کرده تا نحوه تبادلات ارزی را تعیین کنیم.
به گفته وی: جابجایی پول در ایران از طریق دستگاه‌های پوز، نامحدود بود، جلوی این موضوع را گرفتیم و اکنون تراکنش بیش از ۵۰ میلیون تومان در روز را نمی‌شود انجام داد و به زودی این گونه خواهد شد که به ازای هر کد ملّی فقط یک تراکنش ۵۰ میلیون تومانی در روز انجام شود و بیش از آن مجاز نیست.
 
این رئیس کل با بیان این که جلوی همه منافذ لطمه زننده به ارزش ریال را می‌گیریم، توضیح داد: این که یک نفر به راحتی می‌تواند چند میلیارد پول را جا به جا کند مصداق پولشویی است و جلوی آن را می‌گیریم. 
همتی با ابراز تاسف از افزایش تورم افزود: شوک ارزی اثر خود را بر روی قیمت‌ها گذاشت، مهرماه از صعود تورم کاسته شد و امیدواریم ماه‌های آینده کمتر شود.سیاست قطعی و اصلی بانک مرکزی و دولت، کنترل شتاب تورم و کاهش آن است.ارزش پول ملی در ماه اخیر ۲۰ درصد تقویت شد، ولی انتظار بیش از این هاست.
وی با بیان اینکه هیچ کاری را بدون سیاست در بازار پول انجام نمی‌دهیم، ادامه داد: کنترل تورم را از طریق ایجاد کانال نرخ سود انجام می دهیم.و بر اساس اختیاری که از سران قوا گرفته شده و به تأئید رهبری هم رسیده ،بانک مرکزی می‌تواند عملیات بازار باز را انجام دهد.همه بانک‌ها مجوز بانک مرکزی را دارند و مردم از بابت سپرده‌های خود خیالشان راحت باشد و تحت تاثیر تبلیغات غلط قرار نگیرند.
این رئیس کل،گفت: در ۷ ماه امسال بانک‌ها ۳۵۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختند که از این رقم حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به بانک صنعت و معدن پرداخت شده است. حدود ۶۰ درصد این رقم سرمایه در گردش بوده است.
همتی افزود: ناترازی برخی از بانک‌ها قابل دوام نیست و منجر به اضافه برداشت می‌شود و حل این مشکل در اولویت است.اضافه برداشت بانک‌ها در حد ۵۰ هزار میلیارد تومان است و کم و زیاد می‌شود و نرخ سود هم باید اصلاح شود.
وی ادامه داد: بانک مرکزی بر اساس هدف تورمی، نرخ سود متناسب را تعیین می‌کند و در یک کانال، اختیار آن را به بانک‌ها می‌دهد.آن ها ملزم خواهند شد تا افزایش سرمایه دهند.
این مقام مسئول گفت: منابع ارزی لازم با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای لاستیک کامیون و سواری تامین خواهد شد.
همتی درباره افزایش وام مسکن با بیان اینکه در این باره مطالعه اولیه داشتیم اما هنوز به جمع بندی نرسیدیم، افزود: بخش ساختمان مهم است و صنایع مرتبط با آن رونق می‌گیرند اما باید آثار تورمی را هم در نظر بگیریم.
وی درباره وام ازدواج هم اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار‌، اکنون حدود ۱۵۰ هزار نفر در صف وام ازدواج هستند در حالی که این رقم در گذشته حدود یک میلیون نفر بوده که مشکلات این حوزه نیز حل می شود.
همتی با بیان اینکه از بانک‌ها خواستیم اولویت تسهیلات را به سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی بدهند، اضافه کرد: در برخی موارد نرخ ارز بهانه‌ای برای افزایش قیمت تولیدکنندگان شده است که باید این مشکل حل شود.

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 75


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [جمعه 02 آذر 1397 ] [ 8:38]
تاریخ
 بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افت شدید شاخص کل به دلیل برخی تحولات بیرونی بود. به‌طوری‌که در نهایت شاخص کل بورس با ریزش ۳۵۶۳واحدی، با از دست دادن ۴کانال مواجه شد و به سطح ۱۸۰هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. در بازار دیروز اکثر شرکت‌های بزرگ بازار شاهد افت شدید قیمتی بودند. به‌رغم حمایت لفظی رئیس‌جمهوری و برخی از مقامات از جمله وزیر اقتصاد از بازار سرمایه در روزهای اخیر، نگرانی از بروز کاهش قیمت نفت و به تبع آن افت بهای محصولات پتروشیمی، مشکلات صادراتی و کاهش تولید نیز به بازار اضافه شده است. در این میان ممنوعیت صادرات استایرن منومر پتروشیمی پارس یا پت پتروشیمی تندگویان نیز در روزهای اخیر به نگرانی در این بخش دامن زده است. این در حالی است که گروه بانکی نیز که در روزها اخیر لیدر بازار بوده است نیز با کاهش اقبال ناشی از ابهام سهامداران مواجه شده است. در این میان گروه خودرویی نیز که سهامداران آن خوشبینانه به استقبال تغییر نرخ محصولات رفته بودند، نیز اینک بلاتکلیف به آینده چشم دوخته‌اند. تمامی موارد مزبور زمینه‌ساز کاهش ۹۳/ ۱ درصدی شاخص کل بورس در معاملات روز گذشته شد. تا به این ترتیب با این افت ۳هزار و ۵۶۲واحدی شاخص در پایان معاملات به رقم ۱۸۰هزار و ۶۶۸واحد برسد. در این شرایط شاخص کل هم ‌وزن نیز با کاهش ۳۱۵ واحدی عدد ۲۸ هزار و ۱۸۰ واحد را به نمایش گذاشت.
 

دیروز نمادهای هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و هلدینگ نفت و گاز تامین به همراه نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس و پالایشگاه‌های بندرعباس و اصفهان و پتروشیمی پارس بیشترین سهم را در افت شاخص کل داشتند. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد اعلام عرضه بلوک مدیریتی قند شیروان، قوچان و بجنورد بودند که بنیاد مستضعفان با هدف خروج از ترکیب سهامداری این شرکت بلوک ۷۰درصدی آن را در روز ۲۱ آذر‌ماه راهی تابلو خواهد کرد. این عرضه که نقد و یکجا خواهد بود در نرخ ۵هزار و ۴۳۴ریالی صورت می‌گیرد. در گروه قندی دیروز قند هکمتان نیز با تعدیل سود مواجه شد و سود خود را به ۹۷۴ ریال رساند. درپایان دوره سه ماهه چهارم مبلغ ۱۱۲ریال بابت سود سرمایه‌گذاری دربورس به سود هرسهم اعلام شده درگزارش‌های قبلی (۸۶۲ریال) اضافه شده، بنابراین سود هرسهم باافزایش حدود۱۳درصدی جمعا به مبلغ ۹۷۴ریال رسیده است.

دیروز همچنین سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد بلوک ۱۰ درصدی سهام شرکت ایران‌ترانسفو را به وکالت از شرکتصنعت و تجارت آداک در یکشنبه هفته آینده روانه میز فروش بازار اول بورس تهران می‌کند؛ سازمان خصوصی‌سازی روز یکشنبه هفته آینده ۲۷ آبان‌ ۹۷ بنا دارد، تعداد ۳۷۴ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۹۹ سهم معادل ۹۹/ ۹ درصد از کل سهام شرکت ایران‌ترانسفو را به قیمت پایه هر سهم ۷۸۰تومان در بازار اول بورس تهران واگذار کند. این تعداد سهام به وکالت از شرکت صنعت و تجارت آداک و با شرایط یکجا و نقد یا پردخت ۲۰ درصد از وجه معامله به‌صورت نقدی طی مهلت ۱۴ روز کاری و مابقی به‌صورت اقساط مساوی ۶ماه طی چهار سال عرضه می‌شود. درگروه نساجی دیروز شرکت عطرین نخ قم درخصوص نخ‌های جدید تولید شده توسط این شرکت شفاف‌سازی کرد و از دریافت مجوز افزایش نرخ محصولات خبر داد؛ طبق گزارش مزبور «نطرین» عنوان کرده که با توجه به تولید اندک نخ‌های گروه DLY در کشور و امکان تولید این نوع نخ‌ها توسط شرکت و همچنین در راستای سیاست تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، این شرکت در نظر دارد تولید این گروه از نخ‌ها با دنیر پایین و تعداد تاب بالا در برنامه تولیدی شرکت قرار دهد. از این رو در ابتدا نخ‌هایی با تعداد تاب ٨٠٠ و دنیر ١٠٠ از این گروه تولید خواهد شد. بر اساس اطلاعات این شرکت، نخ‌های DLY مانند نخ‌های FDY نخ‌های کاملا کشیده شده، تثبت شده و تابیده شده است و تنها تفاوت آن طرح دار بودن آن است به این شکل که نخ در طول خود دارای نقاط نازک و ضخیم است که در محصولات با طرح‌های خاص مثل پرده، رومیزی و پوشاک به‌کار می‌رود. همچنین شرکت عطرین نخ قم اعلام کرد با توجه به افزایش نرخ خرید مواد اولیه، نرخ فروش محصولات نیز مطابق مصوبه کمیته فروش شرکت افزایش یافته است. به این ترتیب در ١۵ روز ابتدایی آبان‌ماه نرخ خرید مواد اولیه به‌طور متوسط هر کیلوگرم ۹۰هزار ریال بوده است. یاد‌آور می‌شود مواد اولیه شرکت، حدود ٩٠ درصد بهای تمام شده محصول را شامل می‌شود.  در گروه فلزی مشاور سازمان خصوصی‌سازی در واکنش به اظهارات نماینده مجلس مبنی بر درحد مزایده بودن واگذاری بلوک ۶/ ۳۱ درصدی شرکت فولاد اکسین خوزستان و عدم اجازه خروج سهام آن توضیحاتی داد؛ سازمان خصوصی‌سازی بلوک ۶/ ۳۱ درصدی شرکت فولاد اکسین خوزستان را به وکالت از سهامدار آن در ۷ آبان و با قیمت ۴۶۰ میلیارد تومان به فولاد مبارکه واگذار کرد. مزایده شامل یک میلیارد و ۴۲۲ میلیون و ۴۹۳ هزار و ۶۰۷ سهم به قیمت پایه هر سهم ۲۱۳۱ ریال و ارزش کل پایه ۳۰۳ میلیارد تومان بود. در این رابطه جعفر سبحانی در واکنش به اظهارات همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس مبنی بر درحد مزایده بودن این واگذاری و عدم اجازه خروج سهام این شرکت به «ایرنا» گفت: این مزایده براساس چارچوب‌ها و موازین قانونی و زیر نظر دستگاه‌های نظارتی برگزار شد. قیمت پایه این واگذاری ۳۰۳ میلیارد تومان بود و سه پاکت نیز دریافت شد و در نهایت ۵۰ درصد بیشتر از قیمت پایه واگذار شد. وی افزود: فرآیند قانونی این واگذاری در حال طی شدن است و فولاد مبارکه به‌عنوان برنده این مزایده خود را برای پرداخت ۲۰ درصد حصه نقدی آماده می‌کند. در این گروه همچنین فولاد خوزستان پیشنهاد افزایش سرمایه ۴۵ درصدی را از دو محل سود انباشته و مطالبات سهامداران و آورده نقدی اعلام کرد. در این راستا «فخوز» درصورت موافقت سازمان بورس سرمایه فعلی را به ۱/ ۲‌هزار میلیارد تومان می‌رساند.این تامین مالی از دو محل سود انباشته و مطالبات سهامداران و آورده نقدی و صرف بازیافت مخارج سرمایه‌ای خواهد شد. در گروه برقی لوازم خانگی پارس اعلام کرد که قصد تولید ۲۰ هزار ال‌ای‌دی را دارد که با تولید این محصولات سود پیش‌بینی شده هرسهم قبلی لپارس ۳۹۰ ریال که سود پیش‌بینی شده هر سهم فعلی به ۱۱۷۱ ریال رسیده و ۶ ماهه ۸۳۰ ریال را محقق کرده است.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی توام با مازاد عرضه بود که در آن ارزش معاملات‌ (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۸۰۴  میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۷۱میلیارد تومان بالغ رسید.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 116


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 21 آبان 1397 ] [ 8:31]
تاریخ
روز دوم هفته صحنه نزول قیمت‌های بازار ارز و سکه به کانال‌های پایین‌تر بود تا یک بار دیگر انتظارات کاهشی نیز در بازار فعال‌تر شوند. روز یکشنبه، دلار معاملات خود را در آستانه محدوده ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان آغاز کرد ولی به سرعت در جاده نزولی قرار گرفت و به‌سوی مرز ۱۴ هزار تومانی حرکت کرد. حدود ساعت ۳ بعدازظهر دلار از این مرز پایین‌تر رفت و روی قیمت ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان قرار گرفت.
 

با این حال حدود ساعت ۴ بعدازظهر قیمت روی مرز ۱۴ هزار تومانی قرار گرفت که این قیمت ۳۵۰ تومان پایین‌تر از روز ابتدایی هفته بود و منجر به ثبت سومین افت پیاپی دلار شد. بازار ارز پس از اعمال دور دوم تحریم‌های آمریکا بیشتر از آنکه در جاده افزایشی حرکت کند، رو به‌سوی قیمت‌های پایین‌تر داشته است. به گفته فعالان، از زمانی که نوسان‌گیران تصور کردند قیمت کشش افزایش به‌سوی سطوح بالاتر را ندارد، استراتژی خود را در بازار تغییر داده‌اند و به یک روش قدیمی‌تر رو آورده‌اند. تاکتیک قدیمی نوسان‌گیران زمانی که قیمت دلار توان حرکت به‌سوی نرخ‌های بالاتر را ندارد، افزایش فروش ارز در معاملات فردایی و اعتباری است.البته همزمان در معاملات نقدی نیز کمی میزان فروش افزایش پیدا می‌کند. برخی فعالان باور دارند در شرایط کنونی انجام معاملات فردایی به راحتی امکان پذیر نیست و نوسان‌گیران فروش در معاملات نقدی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

 با این حال، برخی فعالان باور داشتند برنامه نوسان‌گیران همیشه به این صورت بوده است که ارز زیادی را در راه کاهش قیمت هدر ندهند؛ چرا که اگر قیمت کاهشی نشد، حداقل بخشی از ارز خود را حفظ کرده باشند. به گفته برخی بازیگران با تجربه بازار، دلار در هفته پیش رو چندین بار نتوانست بالای مرز ۱۵ هزار تومانی دوام بیاورد؛ پس از این اتفاق نوسان‌گیران انتظار خود را تصحیح کردند و اکنون به‌دنبال آن هستند با فروش دلار زمینه خرید در قیمت‌های پایین‌تر را فراهم کنند، امری که منجر به افزایش دوباره قیمت‌ها می‌شود. یکی از بازیگران با تجربه که بیشتر بر نمودارهای فنی در تحلیل دلار تکیه می‌کند، باور داشت نوسان‌گیران در شرایط فعلی تلاش می‌کنند که قیمت را به ابتدای مرز ۱۳ هزار تومانی نزدیک‌ کنند و پس از آن به‌عنوان خریدار وارد بازار خواهند شد. موج بعدی تحرک نوسان‌گیران و گام بعدی در اجرای تاکتیک قدیمی از آغاز خریدها کلید می‌خورد؛ جایی که اگر نوسان‌گیران بتوانند قیمت را به همین کانال ۱۴ هزار تومانی بازگردانند، سود مناسبی را کسب کرده‌اند. کسب سود هزار تومانی به ازای هر دلار چیزی نیست که هر نوسان‌گیری به راحتی بتواند از آن بگذرد، آن هم در شرایطی که بازار در روزهای اخیر برای بیشتر نوسان‌گیران خسته‌کننده شده بود. بازار ساز در این مسیر از دو طریق می‌تواند با نوسان‌گیران مقابله کند. بازارساز از یکسو می‌تواند دامنه مجاز قیمتی را خود تعیین کند و اجازه افت بدون پشتوانه را به قیمت‌ها ندهد. از سوی دیگر، بازارساز می‌تواند تاکتیک دومی را در پیش بگیرد و پس از اینکه نوسان‌گیران قیمت را به مرز پایین‌تر بردند، در برابر موج خریدهای آنها مقاومت کند. این موضوع حداقل موجب می‌شود که نوسان‌گیران در کوتاه مدت دچار ضرر هنگفتی شوند.

همسو با افت قیمت دلار، در بازار سکه نیز قیمت فلز گرانبهای داخلی از مرز مهم روانی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پایین رفت و با شکست این مرز میزان فروش‌ها در بازار سکه تمام به میزان زیادی افزایش یافت؛ به‌طوری‌که حدود ساعت ۴ بعدازظهر سکه ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان قیمت خورد. این قیمت ۱۶۰ هزار تومان پایین‌تر از روز شنبه بود.سکه در اولین روز هفته نیز ۱۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود. به گفته فعالان، معامله‌گران سکه در روزهای ابتدایی هفته جاری تمایل چندانی برای خرید از خود نشان ندادند و همین موضوع موجب شده است که شدت کاهش قیمت این فلز گرانبها بیشتر شود. به گفته فعالان، خالی فروشی نیز روز گذشته در بازار سکه زیاد بود و در صورت تغییر جهت قیمت‌ها، ممکن است تقاضای این عده نیز به بازار افزوده شود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 103


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 21 آبان 1397 ] [ 8:30]
تاریخ
در آخرین روز کاری هفته گذشته، سکه و دلار در مسیر کاهشی قرار گرفتند، ولی این نزول نیز مانع از رشد هفتگی آنها نشد. روز سه‌شنبه، دلار ۱۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از کانال ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومانی به بهای ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. به گفته فعالان، در این روز متقاضی خاصی در بازار وجود نداشت و عملی شدن دور دوم تحریم‌ها نیز نتوانست جو روانی جدیدی را در بازار ایجاد کند. با وجود کاهش روز چهارم هفته، دلار در هفته گذشته حدود یک درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. البته این میزان رشد بسیار کمتر از بازدهی ۲ هفته پیش شاخص ارزی بود که به نزدیک ۵ درصد رسیده بود.
 

دلار در تمام طول هفته گذشته معاملات خود را در کانال ۱۴ هزار تومانی به پایان برد. به گفته فعالان، این اتفاق در حالی رخ داد که نوسان‌گیران قصد داشتند با عبور دلار از مرز ۱۵ هزار تومانی بخشی از ارزهای خریداری شده خود در این سطح را که پیش‌تر تهیه کرده بودند، به فروش برسانند. به باور این دسته از فعالان، زمانی که نوسان‌گیران قصد دارند قیمت را در جهت خاصی حرکت دهند، ولی چنین اتفاقی در بازار رخ نمی‌دهد، می‌تواند نشان‌دهنده کاهش زیاد حجم تقاضا در بازار باشد. البته گروه زیادی از معامله‌گران نیز باور داشتند عرضه ارز مانع از افزایش نوسان بازار ارز شد.  همسو با کاهش قیمت دلار، روز سه‌شنبه سکه تمام بهار آزادی ۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید. با وجود این افت، سکه در هفته گذشته ۴/ ۲ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. بازدهی سکه دو هفته پیش به بالای ۵ درصد رسیده بود.

به گفته فعالان، کاهش بازدهی سکه و دلار در هفته گذشته نشان‌دهنده آن است که بازار در آستانه و آغاز دور دوم تحریم‌ها با واکنش هیجانی معامله‌گران مواجه نشده است. برخی فعالان باور دارند، دلار و سکه در ماه‌های گذشتهرشد ناشی از جو روانی تحریم‌ها را پیش‌خور کردند و در میانه آبان ماه، دیگر دلیلی نداشت که تقاضای احتیاطی به بازار هجوم بیاورد. ازسوی دیگر عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند، کاهش شدید قیمت دلار از اوایل مهرماه و سقوط آزاد از مرز ۱۷ هزار تومانی موجب شده است که بخشی از مردم عادی برای ورود دوباره به بازار ارز دچار تردید شوند. عده دیگری از فعالان بازار معتقدند، قیمت دلار سقف خود در سال ۹۷ را تجربه کرده است و پس از این تنها عاملی که بازار به‌شدت به آن حساس خواهد بود، میزان درآمدهای ارزی است. ازسوی دیگر بازار این موضوع را نیز مدنظر قرار خواهد داد که بازارساز چگونه نیازهای بازار را برطرف خواهد کرد. در شرایط فعلی کارشناسان باور دارند که واردکنندگان تمایل چندانی ندارند که دلار را با قیمت ۱۴ هزار تومانی تهیه کنند، بنابراین بیشتر تقاضای بازار در شرایط فعلی حالت خدماتی و احتیاطی دارد. هر چقدر میزان این نوع تقاضا کاهش پیدا کند، بازار توان حرکت به‌سوی قیمت‌های پایین‌تر را دارد. البته در این بین نوسان‌گیران رفتار بازارساز را نیز به دقت رصد خواهند کرد، به‌ویژه نحوه عرضه او را.

گروهی باور دارند، نوسان‌گیران در روز ابتدایی هفته جاری سعی خواهند کرد کمی قیمت‌ها را در مسیر صعودی قرار دهند؛ آنها منتظر خواهند ماند تا با مشاهده رفتار بازارساز موقعیت بعدی خود را تعیین کنند. از نظر این دسته از فعالان، اگر نوسان‌گیران مشاهده کنند که بازارساز حضور فعالی در بازار دارد، عقب خواهند نشست و این عقب‌نشینی ممکن است حتی تا کانال ۱۳ هزار تومانی نیز ادامه پیدا کند. با این حال از نظر آنها اگر نوسان‌گیران حضور بازارساز را احساس نکنند، تلاش خواهند کرد حداقل در مقطع کوتاهی قیمت را به بالای کانال ۱۵ هزار تومانی ببرند.

نوسان‌گیران انتظار داشتند با آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا موج جدیدی از تقاضا وارد بازار شود، ولی معافیت‌های نفتی و ادامه رابطه تجاری با افغانستان و عراق کمی انتظارات منفی معامله‌گران را کم‌رنگ‌تر کرد. پیش از این ترامپ تاکید کرده بود قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، ولی به‌نظر می‌رسد با معافیت‌هاصادرات نفت ایران بالای یک میلیون بشکه در روز باقی بماند. اکنون به‌نظر می‌رسد معامله‌گران در میان‌مدت قیمت نفت و میزان درآمدهای ارزی را به دقت رصد خواهند کرد.

۲ افزایش و ۲ کاهش در بازار ارز

دلار در هفته‌ای که گذشت، در ۴ روز کاری، ۲ کاهش و ۲ افزایش را به ثبت رساند. در اولین روز هفته، در آستانه آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا، بازار ارز داخلی نه تنها روز آرامی را سپری کرد، بلکه چند گام دیگر به کانال ۱۴ هزار تومانی نزدیک تر شد. روز شنبه، شاخص ارزی ۲۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. روز شنبه، معامله‌گران بزرگ حضور فعالی در بازار نداشتند و واسطه‌گران خرد نیز بیشتر با احتیاط خریدار یا فروشنده بودن خود را آشکار می‌کردند.  روز یکشنبه شاخص ارزی ۳۰۰ تومان افزایش را ثبت کرد و روی عدد ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت. به این ترتیب شاخص ارزی در دومین روز پیاپی در آستانه آغاز دور دوم تحریم‌ها تغییرات هیجانی خاصی را تجربه نکرد. این در حالی بود که برخی معامله‌گران سعی داشتند با جوسازی پیرامون تصمیم شورای نگهبان پیرامون CFT فضای بازار را نوسانی کنند.  برخی فعالان بازار باور داشتند، تمایل به خرید سکه در میان افراد عادی و معامله‌گران نسبت به دلار از ابتدای آبان  بالاتر رفته است. دو دیدگاه در میان بازیگران بازار وجود داشت که علت این موضوع را توضیح می‌داد. برخی از بازیگران بازار باور داشتند، برخوردهای امنیتی با دلالان ارزی و خریداران و فروشندگان خیابانی موجب شده است که معامله‌گران تمایل چندانی نداشته باشند حداقل به‌طور موقت در بازار ارز فعالیت کنند؛ در نتیجه به بازار موازی سکه کوچ کردند؛  درحالی‌که برخی افزایش تقاضا در بازار سکه را به برخوردهای امنیتی در حوزه ارز نسبت می‌دهند، گروه دیگری در بازار مداخله مشخص بانک مرکزی در حوزه ارزی را عامل مهاجرت نوسان‌گیران به بازار سکه دانسته‌اند.

 در سومین روز هفته، نوسان‌گیران تلاش کردند قیمت دلار را وارد کانال ۱۵ هزار تومانی کنند؛ ولی ساعت ۴بعدازظهر قیمت در همان کانال ۱۴ هزار تومانی به کار خود پایان داد. حتی تا ساعت ۶ بعدازظهر و پس از اعلام تحریم‌های جدید ایران توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز قیمت به کانال بالاتر نرفت. ولی در مجموع، روز دوشنبه، دلار ۱۵۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. به گفته فعالان، گروهی از معامله‌گران باور داشتند با توجه به آغاز تحریم‌های آمریکا و افزایش فشارهای اقتصادی، قیمت دلار در ماه‌های آتی در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت؛ از نظر آنها، در شرایط فعلی بازارساز به‌دلیل شروع دور دوم تحریم‌ها، عرضه خود را افزایش داده است تا از لحاظ انتظاری مانع از تغییر شدید قیمت‌ها شود؛ چراکه تغییر قیمت‌ها از نظر آنها می‌تواند منجر به ورود تقاضای انتظاری جدید به بازار شود. این عده باور دارند، در این شرایط موقعیت برای خرید مناسب است؛ چراکه با کاهش عرضه، قیمت‌ها در مسیر افزایشی قرار می‌گیرد.

با این حال، در مقابل این گروه معامله‌گرانی وجود دارند که معتقدند بازار از این پس دلیل خاصی برای رشد بیشتر ندارد و با ادامه عرضه بازارساز و کاهش نوسانات، نزول قیمت به سطوح پایین‌تر نیز دور از دسترس نیست. از نظر این عده، اگر معامله‌گری در شرایط فعلی دلار خود را بالای ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه کند، سود خوبی را به دست خواهد آورد؛ چراکه در آینده فرصت خرید در قیمت‌های پایین‌تری نیز وجود خواهد داشت. به باور این عده، بازار از لحاظ روانی اثر تحریم‌ها را پیش‌خور کرده است و در ماه‌های آتی ظرفیت بیشتری برای رشد نخواهد داشت. به باور آنها، رشد قبلی قیمت دلار نیز بیشتر ناشی از آن بود که بازارساز در معاملات بازار آزاد مداخله نمی‌کرد؛ ولی در شرایط کنونی بازارساز بار دیگر با عرضه ارز مسیرهای نوسانی بازار را مسدود کرده است.

روز سه‌شنبه، روز کاهشی برای بازار بود و قیمت دلار تا مرز ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد.

12 (1)

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 105


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 19 آبان 1397 ] [ 8:51]
تاریخ
 راهبردهای تامین کالاهای اساسی از سوی سکاندار جدید صنعت رونمایی شد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد سیاست‌گذاران تا نیمه اول ۹۸، دو برنامه برای فراهم‌سازی مایحتاج ضروری مردم در دستور کار دارند. برنامه نخست؛ عرضه کالاهای اساسی احتکار شده‌ای است که در چند ماه اخیر کشف و ضبط شده‌اند. البته قرار است این کالاهای دپو شده با قیمت رسمی در شبکه توزیع عرضه شوند. برنامه دوم اما وعده‌ای است که سکاندار صنعت کشور در مورد تامین ارز کالاهای اساسی تا نیمه نخست ۹۸ داده است. بر این اساس قرار است در کنار رصد و پایش موجودی کالاهای اساسی و ۲۵ قلم کالایی که دولت آنها را با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌کند، تا نیمه نخست سال آینده ارز مورد نیاز کالاهای اساسی برای تجار تدارک دیده شود.
 

رضا رحمانی در دیدار با روسای سازمان‌های صمت استانی، وفور کالا در بازار را اولویت اول وزارت صنعت، معدن وتجارت در دوره جدید دانست. وی همچنین در بازدید از انبارهای کالاهای استراتژیک، از برنامه دیگر خود برای تامین کالاهای اساسی رونمایی کرد. به گفته متولی صنعت، معدن و تجارت کشف، جمع‌آوری و توزیع کالاهای احتکاری یک فرآیند است که همه مراحل آن انجام می‌شود و مطمئنا به زودی این کالاها در بازار آن هم با قیمت رسمی توزیع خواهد شد. در ادامه واردات کالاهای اساسی و دارای اولویت اول تخصیص ارز در نیمه اول امسال با توجه به گزارش معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد بررسی شده است.

تصویر تخصیص ارز

واردات کالاهای اساسی در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته چگونه رقم خورده است؟ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد واردات کالاهای اساسی در ۶ ماه نخست سال جاری حدود ۲۴ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده است. واردات این کالاها از نظر وزنی با افزایش ۳۵/ ۱ درصدی و از نظر ارزش دلاری با افزایش ۷۲/ ۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده است. در این میان واردات «غلات» به‌عنوان مهم‌ترین بخش از کالاهای اساسی وارداتی کشور با سهم قابل ملاحظه‌ ۷/ ۹ درصدی از کل ارزش واردات کشور در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۱۱ درصدی از لحاظ وزنی و رشد ۹ درصدی از لحاظ ارزش مواجه بوده است. واردات «دانه‌های روغنی» نیز با سهم ۳۷/ ۳ درصدی از کل ارزش واردات کشور در ۶ ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۴۸ درصدی از لحاظ وزنی و ۴۴ درصدی از لحاظ ارزشی برخوردار بوده است. همچنین واردات «انواع کودهای مشمول کالاهای اساسی» با سهم حدود ۳ درصدی از کل ارزش واردات کشور در ۶ ماه نخست سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲/ ۱۲ درصدی از لحاظ وزنی و رشد ۹/ ۱۹درصدی از لحاظ ارزشی مواجه بوده است. در این میان واردات «گوشت و احشاء خوراکی» در ۶ ماه نخست سال جاری با سهم ۶/ ۱ درصدی از کل واردات کشور با رشد ۳۰ درصدی از لحاظ وزنی و رشد ۴/ ۵۰ درصدی از لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است. واردات «شیر و چربی‌های حیوانی، کاغذ و خمیر چوب» در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد مثبت از لحاظ ارزش دلاری همراه بوده است. واردات «داروهای مشمول کالاهای اساسی» در ۶ ماه نخست سال‌جاری هم با سهم ۱۵/ ۱ درصدی از کل ارزش وارداتی کشور طی این مدت با کاهش ۶/ ۲۲ درصدی از لحاظ وزنی و کاهش ۵/ ۱۵ درصدی از لحاظ ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده است. از سوی دیگر واردات «روغن خام» با سهم ۸/ ۱درصدی از لحاظ ارزشی در کل واردات  در مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۲۶ درصدی در وزن و کاهش بیش از ۳۲ درصدی در ارزش دلاری مواجه بوده است. ارزش دلاری واردات «شکر خام» نیز در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۸۷درصد کاهش یافته است. واردات «تخم‌مرغ» نیز طی مدت مذکور بیش از ۴۰درصد از لحاظ ارزش دلاری و حدود ۴۷ درصد از لحاظ وزنی کاهش یافته است. واردات «کاغذ» نیز به‌عنوان یکی از اجزای کالاهای اساسی در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشته در حالی که از لحاظ ارزشی بارشد حدود ۲۰ درصدی مواجه بوده است. واردات «کنجاله و آخال‌های جامد» هم با سهم حدود ۸/ ۰ درصدی آن در کل واردات کشور با کاهش ۱۲ درصدی در ارزش دلاری طی مدت مذکور روبه‌رو بوده است.

اما واردات سایر کالاهای اولویت اول ارزی در نیمه نخست سال ۹۷ چگونه بوده است؟ آمارها نشان می‌دهد کل واردات دارای اولویت اول ارزی که شامل کالاهای اساسی و سایر کالاهای ضروری می‌شود، در نیمه نخست سال جاری بیش از ۷۰۴۲ میلیون دلار گزارش شده است که از لحاظ ارزش دلاری از رشد ۳۷/ ۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است. براساس ارزیابی‌ها واردات مجموع اقلام ضروری دارای اولویت ارزی غیر از کالاهای اساسی در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش حدود ۱۲ درصدی از لحاظ وزنی و رشد ۲/ ۰ درصدی از لحاظ ارزش دلاری مواجه بوده است. واردات «تجهیزات پزشکی مرتبط با اپتیک» با سهم ۸/ ۱ درصدی از کل واردات در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۴/ ۱۷ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۵ درصد کاهش یافته است. واردات «محصولات شیمیایی آلی شامل املاح و استر اتیلیک آنها، پروپیلن گلیکول، گلیسرول، استرول‌ها و اینوزیتول‌ها، بوتانون (متیل اتیل کتن)» با سهم ۱.۷ درصدی از کل ارزش واردات کشور در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی دارای رشد حدود۲۲ درصدی ولی از لحاظ وزنی با کاهش ۵/ ۱۲ درصدی روبه‌رو بوده است. از سوی دیگر، جزئیات محصولات اولویت اول ارزی غیرکالای اساسی طبقه‌بندی شده نیز شامل تجهیزات پزشکی مرتبط با اپتیک، محصولات شیمیایی آلی، محصولات گوناگون صنایع شیمیایی جزو کالاهای اساسی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های مکانیکی، محصولات براساس نشاسته یا فکول، چسب‌ها و آنزیم‌ها، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از برخی مواد، محصولات شیمیایی و ترکیبات غیرآلی و صابون‌ها، مواد آلی تانسیواکتیف فرآورده‌های دندان‌سازی و روان‌کننده‌ها هستند.

به‌طوری کلی می‌توان گفت سیاست‌های دولت برای حمایت از واردات کالاهای اساسی و ضروری کشور در قالبتنظیم بازار و تخصیص ارز با اولویت اول به رغم وجود برخی تنگناهای تامین ارزی در این گروه، حاکی از آن است که با وجود کاهش واردات کل کشور، واردات کالاهای اساسی و سایر کالاهای ضروری در گروه اول اولویت ارزی با رشد مثبت همراه بوده است. به نظر می‌رسد با توجه به سیاست‌های حمایتی و جدی دولت برای تقویت واردات کالاهای اساسی از ابتدای سال، این روند رو به بهبود در ماه‌های آتی نیز ادامه داشته و بعضا با رشد بیشتری همراه باشد.

مکانیزم تامین کالا

در این میان، «توزیع کالاهای دپو شده با نرخ رسمی» و «تامین ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی تا نیمه اول ۹۸» دو برنامه متولی صنعت برای تدارک‌چینی مایحتاج ضروری مردم است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از انبارهای نگهداری کالاهای استراتژیک در مجتمع شهید مدرس درباره سرنوشت کالاهای احتکار شده که در چند ماه اخیر کشف شده‌اند، گفت: توزیع این اقلام طی فرآیندی صورت می‌گیرد و در جاهایی که کالاهای احتکاری شناسایی شده باشد، ضمن برخورد قضایی با محتکران و صدور حکم، کالاها در اختیار شبکه توزیع قرار می‌گیرد. به‌گفته رحمانی، با توجه به حساسیت ویژه مسوولان کشور در حصول اطمینان از تامین مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی، امکانات خوبی برای ذخیره‌سازی و تامین این نیازها در کشور و استان‌های مختلف کشور فراهم است. این کالاهای ذخیره شده، علاوه بر کالاها و فعالیت‌هایی است که مردم در بازار دارند و انبارهای بخش‌خصوصی و تولیدات داخلی در کشور، طبق روال سابق همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و این ذخیره‌سازی، صرفا برای اطمینان بخشی و تامین اقلام مورد‌نیاز مردم در ماه‌های پیش‌روست. رحمانی با اشاره به اینکه هم اکنون ذخیره‌سازی خوبی از کالاهای مهم و راهبردی در تمام استان‌های کشور انجام شده است، درباره تامین ارز وارد‌کنندگان و صادرکنندگان گفت: یک مساله، تامین ارز کالاهای اساسی وارداتی است که در این زمینه با تامین از منابع مختلف اعم از درآمدهای نفتی، دولت هیچ مشکلی ندارد و ارز مورد نیاز کالاهای وارداتی برای امسال و سال آینده تامین شده است. در مورد تامین ارز مواد اولیه واحدهای تولیدی نیز مشکلی وجود ندارد و جای نگرانی نیست و این ارز نیز تامین شده و از طریق وزارت کشور به استانداری‌ها و فرمانداری‌ها ابلاغ شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ظرفیت تولید بسیاری از کالاها بیش از مصرف داخلی است، گفت: در سال‌های گذشته، ظرفیت ایجاد شده بیش از نیاز داخل بوده و به همین خاطر در بسیاری از کالاها باید صادرات انجام شود ضمن اینکه حفظ و تامین بازار داخلی اولویت ماست و حفظ زنجیره‌های تولید و تامین مواد اولیه مورد مهمی است که باید اجرا شود. ‎ رحمانی در ادامه در رابطه با توزیع کالاهای مکشوفه احتکاری به بازار گفت: کشف، جمع‌آوری و توزیع کالاهای احتکاری یک فرآیند است که همه مراحل آن انجام خواهد شد و مطمئنا به زودی این کالاها در بازار توزیع خواهند شد. اما وعده دوم وزیر برای تامین کالاهای اساسی چه بود؟ رحمانی دومین وعده خود را در نشست هم‌اندیشی روسای سازمان‌های صمت استانی و شهرک‌های صنعتی مطرح کرد. وی در این نشست گفت: رصد و پایش موجودی کالاهای اساسی و ۲۵ قلم کالایی که دولت آنها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌کند انجام شده و ۶ ماه اول و دوم سال ۹۷ و ۶ ماهه اول سال ۹۸ را تامین کرده‌ایم. در حقیقت تامین ارز کالاهای اساسی در اولویت وزارت صنعت است و بخشی هم بر عهده تشکل‌ها قرار دارد. وی با بیان اینکه سامانه انبارها فعال است و ابزارهایی برای کنترل معضلاتی مثل احتکار در نظر گرفته‌ایم، افزود: فعلا حفظ وضع موجود بسیار حیاتی و مهم است و دشمن هم برضربه زدن به این بخش امید دارد.

 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 111


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 19 آبان 1397 ] [ 8:50]
تاریخ

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: این کمیسیون با تشکیل ۱۰ کارگروه تمام صنایع نفت، آب و برق، پتروشیمی و حتی خودروسازی را بررسی و برنامه ریزی لازم را در مورد برخورد با تحریم های جدید انجام داده است.


 
بسته محرمانه دولت و مجلس برای مدیریت تحریم‌های جدید آماده شد

 

سعید باستانی درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه از سال گذشته سناریوهای مختلفی برای برخورد با تحریم‌های احتمالی امریکا بر ضد کشور تهیه شده است، اظهارداشت: کمیسیون صنعت و معدن مجلس با تشکیل 10 کارگروه تمام صنایع نفت، آب و برق، پتروشیمی و حتی خودروسازی را بررسی و برنامه ریزی لازم را در مورد برخورد با تحریم های اعمالی انجام داده است. 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه این برنامه‌ها مورد تأیید دولت قرار گرفته و به تدریج در حال اجرا است، افزود: به خاطر محرمانه بودن این برنامه‌ها نمی‌توانیم جزئیاتی از آنها را بیان کنیم.

وی با اعلام اینکه با اجرایی شدن این برنامه‌ها تا حدودی بخشی از مشکلات صنایع کشور برطرف خواهد شد، گفت: البته ما معتقدیم مشکلات هست اما با این برنامه ریزی ها اقدامات لازم را برای مدیریت صنایع کشور اعمال خواهیم کرد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 112


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 15 آبان 1397 ] [ 8:58]
تاریخ
نماینده مجلس گفت: با توجه به نظر مساعد سران قوا مبنی بر تصویب لایحه CFT و به رغم دشواری هایی ، به نظر می‌رسد تصویب آن غیرممکن نباشد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلال میرزایی درباره رد لایحه منع تامین مالی تروریسم، به خبرآنلاین گفت: از روزی که لایحه CFT مطرح شد، موافق و مخالفانی داشت و بیش از دو ماه مسکوت ماند. بنابراین رد CFT در شورای نگهبان مسئله ای غیرقابل پیش بینی نبود. به ویژه آنکه از چندی پیش شایعه رد آن مطرح شد . 

وی ادامه داد: این لایحه در حالی توسط شورای نگهبان به تصویب نرسیده که سران قوا در جلسات متعدد بر لزوم تصویب آن اتفاق نظر داشته اند. اما برخی از ابتدا به دنبال عدم تصویب آن بودند تا بر تصمیم مجلس تاثیر بگذارند.

این نماینده مجلس افزود: رد لایحه توسط شورای نگهبان به معنای تمام شدن همه چیز نیست. بلکه ایرادات دوباره در مجلس بحث می شود تا یا اصلاح و یا با اصرار بر لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود. اینکه درست در روز 13 آبان رد لایحه CFT را اعلام می کنیم تا پاسخ تحریم‌های آمریکا را داده باشیم، یک گل به خودی است. آمریکا مدتها است در عرصه اقتصادی و سیاسی فضاسازی می کند بعد با رد این لایحه دقیقا در جهت خواست آنها حرکت کرده ایم.

میرزایی افزود: با توجه به نظر مساعد سران قوا مبنی بر تصویب این لایحه و به رغم دشواری هایی ، به نظر می‌رسد تصویب آن غیرممکن نباشد. چون در غیر این صورت با مشکلات دیگری مواجه خواهیم شد که سود آن را آمریکا خواهد برد. 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 135


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 14 آبان 1397 ] [ 9:01]
تاریخ
دلار در دومین روز هفته نیز نوسان زیادی را تجربه نکرد و در همان کانال ۱۴ هزار تومانی تغییرات خود را ثبت کرد. روز یکشنبه شاخص ارزی ۳۰۰ تومان افزایش را ثبت کرد و روی عدد ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت. به این ترتیب شاخص ارزی در دومین روز پیاپی در آستانه آغاز دور دوم تحریم‌ها تغییرات هیجانی خاصی را تجربه نکرد. این در حالی بود که برخی معامله‌گران سعی داشتند با جوسازی پیرامون تصمیم شورای نگهبان پیرامون CFT فضای بازار را نوسانی کنند. البته این دسته پس از تعطیلی بانک‌ها، قیمت‌ها را بالاتر بردند.
 

 برخلاف بازار دلار، روز یکشنبه فضای بازار سکه کمی هیجانی‌تر بود و قیمت این فلز گرانبها حتی در مقطعی تا کانال ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بالا رفت. ساعت ۴ بعدازظهر، سکه تمام ۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان قیمت که ۲۰۰ هزار تومان بالاتر از قیمت روز شنبه بود. به این ترتیب، سکه در روزی که بازار اونس جهانی تعطیل بود، افزایش ۵/ ۴ درصدی را به ثبت رساند؛ این در حالی بود که حتی سقف قیمت دلار در این روز یعنی عدد ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان تنها ۸/ ۲ درصد بیشتر از روز شنبه بود. ناهمگونی رشد سکه و دلار موجب شد که حباب مثبت فلز گرانبهای داخلی بزرگ‌تر شود. درحالی‌که روز شنبه میزان فاصله ارزش ذاتی سکه با قیمت بازاری آن حدود ۳۰ هزار تومان بود، این فاصله در روز یکشنبه به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسید. البته نمی‌توان از نظر دور داشت که در اوج نوسانات، حباب سکه بعضا به نزدیک یک میلیون تومان رسیده بود و حتی افزایش حباب اخیر نیز به اندازه‌ای نیست که بتوان از بازگشت نوسانات شدید به بازار سخن گفت. با این حال، آنچه مسلم است اقبال معامله‌گران در روزهای اخیر بیشتر به سمت بازار سکه بوده است. سکه مدتی است که کانال ۴ میلیون تومانی را به‌عنوان کف محکمی حفظ کرده و از آن سو روز به روز سعی کرده است که خود را به کانال ۵ میلیون تومانی نزدیک‌تر کند. هر چند که نبود تقاضا به اندازه ماه‌های قبل و همچنین ورود برخی سکه‌های پیش‌فروش به بازار مانع از شکست مرز ۵ میلیونی در بازار شده است.

چرا معامله‌گران به بازار سکه کوچ کردند؟

به باور برخی فعالان بازار، در روزهای اخیر تمایل به خرید سکه در میان افراد عادی و معامله‌گران نسبت به دلار کمی بالاتر رفته است. دو دیدگاه در میان بازیگران بازار وجود دارد که علت این موضوع را توضیح می‌دهد. برخی از بازیگران بازار باور دارند، برخوردهای امنیتی با دلالان ارزی و خریداران و فروشندگان خیابانی موجب شده است که معامله‌گران تمایل چندانی نداشته باشند حداقل به‌طور موقت در بازار ارز فعالیت کنند. به گفته این دسته در یک ماه گذشته، دلالان زیادی دستگیر شدند و همین موضوع موجب شده است که بخشی از نوسان‌گیران از بازار ارز خارج شوند و بخش دیگری به بازارهای دیگری از جمله بورس و سکه مهاجرت کنند. در کنار این، برخی اعتقاد دارند، برخوردهای امنیتی و خروج نوسان‌گیران موجب شده است که افراد عادی نتوانند به راحتی خریدهای ارزی خود را انجام دهند چراکه صرافی‌ها معمولا قیمت بالاتری را نسبت به سطح بازار پیشنهاد می‌دهند و همزمان تعداد واسطه‌گران ارزی در خیابان فردوسی کاهش پیدا کرده است. برخی معامله‌گران باور دارند، این افراد در‌حال‌حاضر سعی می‌کنند به جای دلار، سکه امامی تهیه کنند.  درحالی‌که برخی افزایش تقاضا در بازار سکه را به برخوردهای امنیتی در حوزه ارز نسبت می‌دهند، گروه دیگری در بازار مداخله مشخص بانک مرکزی در حوزه ارزی را عامل مهاجرت نوسان‌گیران به بازار سکه دانسته‌اند. این عده باور دارند، برخورد با دلالان ارزی به خودی خود حداقل در کوتاه‌مدت باعث کاهش سطح نوسانات دلار شده است. هم‌زمان آنها باور دارند این موضوع اثر چندانی در بازار سکه نداشته است، بلکه عرضه روزانه ارز در بازار موجب شده است که معامله‌گران فعالیت در بازار سکه را جایگزین خرید و فروش‌های ارزی کنند. به باور آنها زمانی که عرضه ارز بالاست، نوسان‌گیران فضا را برای جابه‌جایی قیمت‌ها چندان مساعد نمی‌بینند، پس سرمایه خود را به بازاری می‌برند که عرضه روزانه در آن وجود ندارد و هم‌زمان نزدیکی‌هایی نیز به بازار ارز دارد.

به گفته فعالان، روز گذشته نیز برخی از صرافی‌های بانکی در راسته خیابان فردوسی عرضه خود را ادامه دادند. صف خرید دیروز در مقابل این صرافی‌ها نسبت به روزهای قبل بیشتر بود. برخی بازیگران ارزی باور داشتند، افزایش فاصله میان نرخ فروش این صرافی‌ها و قیمت بازار، موجب شده بود تمایل برای خرید ارز بازارساز بیشتر شود. «دنیای‌اقتصاد» پیش‌تر در گزارشی عنوان کرده بود که تعداد زیادی از کارشناسان باور دارند، سیاست عرضه ارز با فاصله از قیمت بازار می‌تواند بار دیگر بازارساز را دچار مشکل کند. به گفته آنها، بازارساز در دفعات گذشته نیز سیاست عرضه ارز با قیمت ارزان‌تر از نرخ بازار را امتحان کرده بود، ولی هر بار مشکلات بیشتری از پس این نوع عرضه فعال‌تر شد. یکی از این مشکلات ورود تقاضای کاذب به بازار به‌منظور تهیه ارز ارزان‌تر بود. ورود تقاضای کاذب موجب کاهش ذخایر ارزی بازارساز می‌شود و دست او را در برابر نوسان‌گیران ارزی خالی‌تر می‌کند. باید دید این نوع عرضه پس از آغاز رسمی دور دوم تحریم‌های آمریکا ادامه خواهد یافت یا بازارساز در هفته آتی شیوه‌های جدیدی را برای مدیریت انتظارات ارزی به کار خواهد گرفت.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 89


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 14 آبان 1397 ] [ 9:00]
تاریخ

«دنیای اقتصاد» از ۵ علت افزایش فروش خانه در مناطق جنوبی، پایین و ارزان شهر گزارش می‌دهد

دنیای اقتصاد : معاملات خرید مسکن در تهران تحت‌تاثیر تغییر رفتار گروهی از متقاضیان مصرفی، با چرخش منطقه‌ای مواجه شد. بررسی تغییرات حجم معاملات آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه پایتخت طی ماه گذشته نشان می‌دهد در مناطق متوسط و مقصد اصلی خریداران - همچون مناطق ۴ و ۵ - سریال ریزش ماهانه حجم معاملات همچنان ادامه دارد؛ اما در برخی از مناطق جنوبی و مجاور خط میانی شهر، فروش واحدهای مسکونی افزایش پیدا کرده است. آپارتمان‌های ارزان در این مناطق به ۵ علت، به محل خرید اولیه «تقاضای مصرفی آسیب‌دیده از جهش قیمت» تبدیل شده است.
 

بازار معاملات خرید و فروش مسکن از ناحیه گروهی از متقاضیان خرید آپارتمان، دچار چرخش منطقه‌ای شده است. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» بر پایه تحقیقات میدانی و همچنین آمارهای رسمی از وضعیت معاملات مسکن شهر تهران نشان می‌دهد مهرماه امسال، بخش عمده‌ای از تقاضای خرید آپارتمان تحت تاثیر جهش‌های پی‌در پی قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر با یک چرخش محسوس از مناطق مصرفی و پرتقاضای واقع در نیمه شمالی شهر تهران(عمدتا مناطق ۴ و ۵) به مناطق جنوبی پایین‌دست خط میانی پایتخت و برخی از مناطق واقع در محدوده بافت‌های فرسوده منتقل شده است.  این چرخش منطقه‌ای معاملات مسکن عمدتا تحت تاثیر ناامید شدن برخی از متقاضیان -به‌خصوص خانه‌اولی‌ها-از خرید آپارتمان در مناطق مصرفی شهر تهران و پناه بردن به سایر مناطق برای خرید مقدماتی در بازار مسکن مهرماه رصد شد.  بخش قابل توجهی از متقاضیان خرید مسکن به خصوص خانه‌اولی‌هایی که به دلیل جهش‌های پی در پی قیمت واحدهای مسکونی در مناطق پرتقاضا و پرمعامله شهر تهرانهمچون مناطق ۴ و ۵ پایتخت و تضعیف توان خرید عملا از بازار و نوسانات قیمتی عقب مانده و دیگر قادر به خرید آپارتمان در این مناطق نیستند اخیرا مقصد موردنظر خود را برای خرید مسکن از این مناطق به مناطق پایین دست خط مرزی دو نیمه شمال و جنوب شهر تهران تغییر داده‌اند.  این گروه از متقاضیان که پیش از این در جست و جوی خرید واحد مسکونی به قصد سکونت در مناطق مصرفی و پرتقاضا بودند علاوه بر تغییر مقصد معاملاتی خود، اقدام به خرید مقدماتی آپارتمان برای حفظ ارزش دارایی نقدی خود در برابر تورم ملکی در مناطق پایین‌تر شهر می‌کنند؛ این در حالی است که این واحدها نه به قصد سکونت بلکه به منظور حفظ ارزش دارایی متقاضیان و به قصد عرضه به بازار اجاره این مناطق خریداری می‌شوند.  هر چند این گروه از متقاضیان مسکن در واقع همان متقاضیان مصرفی بازار ملک هستند اما از آنجا که قصد سکونت در این واحدها را ندارند، خرید آنها به نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.  تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد هم‌اکنون مناطق جنوبی نزدیک‌تر به نوار مرزی دو نیمه شهر تهران مورد استقبال برخی از متقاضیان مصرفی به منظور خرید مقدماتی از بازار مسکن قرار گرفته است. همین موضوع منجر به افزایش حجم معاملات خرید مسکن در برخی از این مناطق به رغم ریزش محسوس حجم معاملات خرید آپارتمان در سایر مناطق در مهرماه شده است.  مهرماه امسال، حجم معاملات خرید آپارتمان در مناطق مصرفی متوسط رو به بالای شهر تهران، همچون مناطق ۲، ۴ و ۵، برای چندمین بار متوالی افت کرد و بازار مسکن در این مناطق تحت تاثیر ریزش‌های ماهانه و سریالی تعداد معاملات خرید، همچنان در رکود معاملاتی به سر می‌برد؛ این مناطق، مناطقی هستند که از خرداد امسال تا پایان مهرماه حجم معاملات خرید آپارتمان در آنها مرتبا و به‌صورت ماهانه کاهش یافته است.  ریزش منظم و سریالی حجم معاملات مسکن که به‌صورت افت ماهانه تعداد معاملات خرید آپارتمان در این مناطق خود را نشان داده است تحت تاثیر جهش پی در پی قیمت آپارتمان‌های عرضه شده به بازار فروش مسکن و تضعیف مکرر قدرت خرید متقاضیان در این مناطق بروز کرده است؛ به‌طوری که منطقه ۵ شهر تهران مهرماه امسال در مقایسه با اردیبهشت سال جاری با کاهش ۴۴ درصدی حجم معاملات خرید مسکنرو به رو شد و همچنین حجم معاملات خرید آپارتمان در منطقه ۴ تهران نیز در همین بازه زمانی-مهرماه امسال در مقایسه با اردیبهشت ۹۷-معادل ۵۷ درصد ریزش کرد.

این موضوع نشان می‌دهد تعداد معاملات خرید آپارتمان در دو منطقه پرتقاضا و پرمعامله شهر تهران-مناطق ۴ و ۵-در شرایط فعلی نسبت به ابتدای سال جاری تقریبا نصف شده است؛ این افت محسوس در تعداد مبایعه‌نامه‌های منعقد شده در بازار مسکن این دو منطقه پرتقاضا، در مهرماه نیز تجربه شد.  مهرماه امسال، تعداد معاملات خرید آپارتمان در منطقه ۴ شهر تهران ۱۷ درصد و در منطقه ۵ معادل ۱۰ درصد در مقایسه با شهریورماه افت کرد؛ این در حالی است که در برخی مناطق جنوبی شهر تهران که در مجاورت خط میانی پایتخت واقع شده‌اند و بخش عمده‌ای از مساحت آنها جزو محدوده بافت فرسوده شهر تهران محسوب می‌شود حجم معاملات خرید مسکن در مهرماه با رشد چشمگیری همراه شد. از سوی دیگر در برخی دیگر از این نوع مناطق، میزان افت حجم معاملات خرید آپارتمان کمتر از میزان افت حجم معاملات مسکن در کل مناطق شهر تهران بود.  مهرماه امسال، حجم معاملات خرید مسکن در شهر تهران در مقایسه با شهریور، حدود ۹ درصد کاهش یافت؛ ۱۸ منطقه از ۲۲ منطقه شهر تهرانرشد منفی تعداد معاملات خرید آپارتمان را تجربه کردند و تنها در چهار منطقه شهر تهران حجم معاملات خرید مسکن تحت تاثیر چرخش منطقه‌ای معاملات خرید آپارتمان با رشد مثبت همراه شد.  مناطق ۹، ۱۹ و ۲۰ شهر تهران سه منطقه‌ای هستند که تحت تاثیر چرخش منطقه‌ای معاملات مسکن، مهرماه امسال، حجم معاملات آپارتمان در آنها نسبت به شهریور، به‌طور محسوس و قابل توجهی افزایش یافت.  تعداد معاملات خرید مسکن در منطقه ۹ شهر تهران در مقایسه با شهریور ۲۰ درصد، در منطقه ۱۹ معادل ۳۳ درصد و در منطقه ۲۰ برابر با یک درصد افزایش یافت؛ این در حالی است که در مناطقی مانند ۲۲، ۱۷، ۱۸، ۱۱ و حتی مناطق ۷ و ۸ که جزو مناطق میانی شهر تهران محسوب می‌شوند میزان افت حجم معاملات خرید آپارتمان در آنها مهرماه امسال در مقایسه با شهریور کمتر از میزان افت حجم معاملات خرید مسکن در کل مناطق شهر تهران بود.  حجم معاملات خرید مسکن مهرماه امسال در مقایسه با ماه قبل از آن، در منطقه ۲۲ معادل ۷ درصد، در منطقه ۱۷ معادل ۷ درصد، در منطقه ۱۸ معادل یک درصد و در منطقه ۱۱ معادل ۷ درصد کاهش یافت؛ میزان ریزش تعداد معاملات خرید مسکن در همین بازه زمانی در منطقه ۷ شهر تهران ۵ درصد و در منطقه ۸ پایتخت معادل ۴ درصد بود.

این در حالی است که در ادامه ریزش سریالی حجم معاملات خرید آپارتمان در مناطق مصرفی و پرتقاضا، میزان افت حجم معاملات خرید مسکن در این مناطق به مراتب بیش از میزان افت تعداد معاملات خرید مسکن در کل مناطق شهر تهران بوده است.

دلایل استقبال از خرید مقدماتی مسکن

بررسی‌های کارشناسی از وجود دست‌کم ۵ دلیل عمده برای مهاجرت متقاضیان مصرفی به بازار مناطق پایین‌دست مرز دو نیمه شهر تهران برای خریدهای مقدماتی مسکن حکایت دارد.

«سطح پایین‌تر قیمت مسکن در این مناطق در مقایسه با مناطق مصرفی و پرتقاضای شهر تهران» که پیش از شروع جهش‌های پی در پی قیمت مسکن مقصد انتخابی متقاضیان مصرفی برای خرید آپارتمان بود مهم‌ترین و اولین دلیل این موضوع است. در منطقه ۹ شهر تهران که حجم معاملات خرید مسکن در آن، مهرماه امسال در مقایسه با شهریور ۲۰ درصد افزایش یافت میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان ۵ میلیون و۶۰۰ هزار تومان است؛ این میزان ۳۵ درصد کمتر از میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در کل شهر تهران است؛ مهرماه امسال میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در پایتخت به ۸ میلیون و۶۰۰ هزار تومان رسید.  میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۱۹ و ۲۰ شهر تهران نیز حدود ۴ میلیون تومان است که معادل کمتر از یک‌دوم میانگین قیمت مسکن شهر تهران است؛ میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در منطقه ۲۲ شهر تهران نیز مهرماه امسال در حالی به ۷ میلیون و۸۰۰ هزار تومان رسید که این میزان ۳۰ درصد ارزان‌تر از میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در منطقه ۵ پایتخت است؛ میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در منطقه ۵ تهران هم‌اکنون ۱۱ میلیون تومان است.  علت دوم استقبال برخی متقاضیان مصرفی از این مناطق برای خرید مقدماتی آپارتمان، «وضعیت بهتر عرضه فایل‌های کم‌متراژ فروشی در مقایسه با سایر مناطق» است. ضمن اینکه این مناطق، مناطق معروف و پیشانی شهر تهران به‌عنوان مناطق پرتقاضا و پرمعامله نیستند و متقاضیان می‌توانند نسبت به مناطق پرتقاضا در این مناطق با شرایط بهتری اقدام به خرید مسکن کنند.

چهارمین علت استقبال از این مناطق از سوی برخی متقاضیان خرید مسکن به «شرایط متفاوت وام خرید مسکن در این مناطق در مقایسه با مناطق مصرفی ۴ و ۵ شهر تهران» مربوط می‌شود. از آنجا که بخش عمده‌ای از این مناطق در محدوده بافت فرسوده شهر تهران واقع شده است، دوره بازپرداخت تسهیلات بانکی خرید مسکن در این مناطق طولانی‌تر است؛ همچنین شرط خانه‌اولی بودن برای خرید مسکن با استفاده از وام خانه‌اولی‌ها در این مناطق مورد نیاز نیست و نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در این محدوده‌ها ۲ واحد درصد کمتر از نرخ سود تسهیلات خرید آپارتمان در سایر مناطق شهر تهران است.

علت پنجم، به «کمتر بودن میزان نرخ رشد قیمت مسکن در این مناطق در مقایسه با مناطق مصرفی از ابتدای امسال تاکنون» مربوط می‌شود؛ میانگین قیمت مسکن در ۵ منطقه اول شهر تهران از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است؛ این در حالی است که نرخ رشد میانگین قیمت مسکن در همین بازه زمانی در این مناطق بین ۲۸ تا ۴۰ درصد بوده است.

شرایط متفاوت منطقه یک

علاوه بر مناطقی که به دنبال چرخش منطقه‌ای معاملات مسکن، مهرماه امسال با رشد مثبت در حجم معاملات خرید آپارتمان در مقایسه با شهریور ماه ۹۷ مواجه شدند، حجم معاملات خرید مسکن در منطقه یک(لوکس‌ترین و گران‌ترین منطقه بازار مسکن شهر تهران) نیز یک درصد افزایش یافت.

این موضوع نشان می‌دهد نبض معاملات مسکن در منطقه یک در مهرماه در مقایسه با شهریور ماه نه تنها کاهشی نبوده بلکه با افزایش یک درصدی نیز همراه شده است؛ این در حالی است که میانگین قیمت مسکن در این منطقه در اولین ماه از فصل پاییز در مقایسه با شهریور، رشد محسوس ۴ درصدی را تجربه کرده است؛ روند تغییرات قیمتی و همچنین حجم معاملات مسکن در مناطق مختلف شهر تهران طی مهرماه امسال در مقایسه با شهریور، نشان می‌دهد در سایر مناطقی که رشد قیمت مسکن مشابه منطقه یک یا حتی کمتر از آن تجربه شده است، حجم معاملات مسکن تحت تاثیر واکنش بازار به افزایش قیمت، کاهش یافته و با نرخ رشد منفی همراه شده است؛ این در حالی است که در منطقه یک به رغم افزایش محسوس سطح قیمت‌ها طی مهرماه در مقایسه با یک ماه قبل از آن، حجم معاملات خرید مسکن نه تنها افت نکرده بلکه با افزایش یک درصدی همراه شده است.

کارشناسان دلیل این موضوع را «تفاوت درجه حساسیت متقاضیان خرید مسکن در منطقه یک با سایر مناطق شهر تهران نسبت به تحولات قیمتی» می‌دانند؛ از آنجا که عمده متقاضیان خرید مسکن در منطقه یک افراد با سطح درآمدبالا و بنیه مالی قوی هستند مقاومت بازار مسکن این منطقه در مقایسه با سایر مناطق شهر در برابر تغییرات قیمتی کمتر است و به همین دلیل واکنش بازار مسکن این منطقه به نوسانات قیمتی به مراتب کمتر و ضعیف‌تر از واکنش بازار سایر مناطق به خصوص مناطق مصرفی وجنوبی به تغییرات سطح قیمتی است.

سه منطقه فوق حساس تهران

آمارها نشان می‌دهد سه منطقه ۱۳، ۱۴ و ۱۶ پایتخت، مناطق فوق حساس شهر تهران به لحاظ اثر نوسان قیمتی در ریزش حجم معاملات مسکن هستند؛ این سه منطقه در حالی بیشترین میزان رشد ماهانه قیمت مسکن در مهرماه را تجربه کردند که بیشترین ریزش حجم معاملات خرید مسکن نیز در اولین ماه پاییز در این مناطق تجربه شد. میانگین قیمت مسکن در منطقه ۱۶ معادل ۱۴ درصد و در هر یک از مناطق ۱۳ و ۱۴ معادل ۹ درصد افزایش یافت؛ همین موضوع باعث ریزش ۲۴ درصدی حجم معاملات خرید مسکن در منطقه ۱۶ و افت ۲۱ درصدی و ۱۶ درصدی به ترتیب در مناطق ۱۳ و ۱۴ شهر تهران شد؛ هم‌اکنون کمترین سطح میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران مربوط به منطقه ۱۸ معادل ۳ میلیون و۶۰۰ هزار تومان است.

 

07-01

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 108


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 14 آبان 1397 ] [ 8:57]
تاریخ
فعالان اقتصادی در بازارهای مالی نسبت به آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا بی‌تفاوت بودند؛ درحالی‌که رجزخوانی‌های ترامپ در انتهای هفته گذشته بار دیگر اوج گرفت، در معاملات روز شنبه بورس تهران، شاخص کل رشد اندکی را به ثبت رساند. دلار نیز که در دوره‌های پیشین نوسان شدیدی از اظهارنظرهای تند مقامات آمریکایی تجربه می‌کرد با وجود نزدیک شدن به موعد تحریم‌های نفتی، روند نزولی را به ثبت رساند. به‌نظر می‌رسد پیش‌خور شدن سناریوهای بدبینانه، عاملی برای رفتار خنثای معامله‌گران به کارشکنی‌های آمریکا است.
خونسردی بازار در آستانه 13 آبان

در اولین روز هفته، در آستانه آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا، بازار ارزداخلی نه تنها روز آرامی را سپری کرد، بلکه چند گام دیگر به کانال ۱۴ هزار تومانی نزدیک تر شد. روز شنبه، شاخص ارزی ۲۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. البته در ساعات انتهای روز، قیمت‌ها کمی رویه افزایش گرفتند. روز گذشته، معامله‌گران بزرگ حضور فعالی در بازار نداشتند و واسطه‌گران خرد نیز بیشتر با احتیاط خریدار یا فروشنده بودن خود را آشکار می‌کردند. مشاهدات میدانی نشان‌دهنده آن بود که در راستای خیابان فردوسی به سوی خیابان منوچهری، تعداد دلالان خرد بازار به شکلی قابل‌ملاحظه کاهش پیدا کرده بود. همزمان معامله‌گران بزرگ بازار نیز در دو مکان سنتی خود یعنی در خیابان ارباب جمشید و پاساژ افشار حضور نداشتند و این دسته به نظر می‌رسید در هیچ جایی دور هم جمع نشده بودند که اقدام به خرید و فروش دلار کنند. این در حالی بود که برخی از کانال‌های اطلاع‌رسانی قیمت به روال سابق اعلام نرخ می‌کردند؛ آن هم در شرایطی که حجم معاملات کاهش قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرده بود.  به گفته یکی از فعالان با تجربه بازار، معاملات در این روزها بیشتر بر مبنای آشنایی‌های قبلی صورت می‌گیرد؛ همچنین خبری از فریادهای خریداران و فروشندگان نیست و معامله‌گران تمایل دارند تا جایی که امکان دارد به‌صورت پنهانی خرید و فروش خود را انجام دهند. یکی از بازیگران با تجربه بازار می‌گوید، برخی دلالان درماه‌های اخیر سودهای کلانی کسب کردند، ولی بخشی از آن را در یک ماه گذشته در نتیجه برخوردهای امنیتی از دست دادند.  به گفته فعالان، برخوردهای یک ماه اخیر با دلالان بازار ارز موجب شده است که این دسته از بازار حداقل به‌طور موقت عقب نشینیکنند. برخی از این افراد باور دارند، در حال حاضر تقاضای زیادی در بازار وجود ندارد و بازارساز نیز همزمان در حال عرضه ارز است؛ در نتیجه تصور می‌کنند بهتر است در چنین شرایطی که احتمال نوسان قیمت‌ها کم است، ریسک برخورد امنیتی را به جان نخرند. در چندین نقطه از محدوده خیابان فردوسی نیز اطلاعیه‌ای در مقابل دیدگان عموم قرار گرفته است که «به‌منظور صیانت از منافع ملی، حسب‌الامر مراجع ذی‌صلاح طرح برخورد جدی با اخلال گران نظام ارزی کشور در دستور کار قرار گرفته است». در بخش دیگر این اطلاعیه عنوان شده که هر گونه خرید و فروش خارج از بانک‌ها و صرافی‌های مجاز تخلف محسوب می‌شود و با خاطیان برخورد می‌شود. به گفته یکی از معامله‌گران، در صورتی که کسی در خیابان خرید و فروش ارز را انجام دهد، و ارزی از او کشف شود، ثبت و ضبط خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود که معدود دلالان حاضر در راسته خیابان فردوسی معمولا تلاش کنند ارزی همراه خود نداشته باشند و تنها پس از یافت مشتری در مکانی که امکان دستگیری کم است، تحویل دهند.  در حالی که صرافی‌های خصوصی خلوت بودند، آن سو تر رو به روی یکی از صرافی‌های بزرگ دولتی صف خرید ارز شکل گرفته بود. روز گذشته صرافی ملی به هر فرد مانند روز پنج‌شنبه ۵۰۰ دلار عرضه می‌کرد. قیمت این ارز برای عرضه به افراد عادی تا ساعت ۱۲ ظهر ۱۴ هزار تومان تعیین شده بود. همچنین مسوولان این صرافی عنوان کرده بودند برای دریافت این ارز همراه داشتن کارت ملی الزامی است و در کنار آن شماره تلفنی که فرد ارائه می‌دهد، باید متعلق به خود وی باشد. عده زیادی از کارشناسان باور داشتند، ادامه عرضه ارز به این گونه می‌تواند زمینه‌ساز ورود تقاضای کاذب به بازار شود، ولی عرضه ارز نسبت به گذشته یک نکته مثبت نیز داشت و آن فروش دلار با قیمتی نزدیک تر به نرخ بازار بود.

یکی دیگر از عواملی که روز شنبه به افت قیمت دلار کمک کرد، از نظر فعالان، افت نرخ حواله درهم بود. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، دیروز نرخ حواله درهم به زیر ۳ هزار و ۹۰۰ تومان رفت. به اعتقاد فعالان بازار، نرخ حواله درهم و دلار رابطه مستقیم با یکدیگر دارند و نوسان هر یک دیگری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.  با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، روز شنبه،سکه تمام بهار آزادی نیز به مرز پایین تر رفت. دیروز، سکه ۶۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی روی قیمت ۴ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان ایستاد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 100


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 13 آبان 1397 ] [ 15:02]
تاریخ
 کامران ندری، عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به افزایش نرخ سود بانکی و زیان‌های آن با توجه به‌صورت‌های مالی نه چندان مناسب برخی بانک‌ها گفت: با توجه به شرایطی که هم اکنون در اقتصاد ایران به وجود آمده است، نرخ سود بانکی می‌تواند سپرده‌گذاران را ترغیب و تشویق کند که برای حفظ ارزش پول خود، از سپرده‌های بانکی بلندمدت استفاده کنند تا در واقع نقدینگی که در بانک‌ها به نوعی سپرده‌گذاری شده، توسط سپرده‌گذاران بیرون نرفته و به سمت بازارهای سکه و طلا کشیده نشود. این یک بحث است و اینکه بانک مرکزی مجوز افزایش نرخ سود را به چه بانک‌هایی داده، بحث دیگری.
 

وی افزود: در شرایط فعلی، طبیعتا واکنش سیاست‌گذار منطقی است و راه افزایش نرخ سود که انتخاب کرده، معقول است. عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: چیزی که می‌توانیم در شرایط فعلی به آن ایراد بگیریم، این است که تعدادی از بانک‌های کشور هستند که ناسالم بوده و باید جلوی فعالیت آنها گرفته شده و حتی متوقف شود؛ درحالی‌که این برخورد با آن بانک‌ها انجام نشده است و متاسفانه این بانک‌ها نیز صرفا از طریق بازی پانزی، با افزایش نرخ سود، در حال حلمشکلات نقدینگی خود هستند و طبعا این بانک‌ها توان اینکه بخواهند این سودهای بالای فعلی را به سپرده‌گذاران ارائه دهند، ندارند؛ پس اگر بتوانیم فعالیت بانک‌های ناسالم را متوقف کرده و به بانک‌های سالم نیز در چارچوب هدفمند اجازه دهیم که نرخ سود خود را به‌صورت طبیعی براساس سیاست‌های سیاست‌گذار پولی و بانک مرکزی تعیین کنند، مشکل وجود ندارد؛ ولی این را هم باید گفت که به هر حال این نرخ‌های سود بانکی که در کشورهای دیگر اعمال می‌شود، نرخ سود کوتاه‌مدت و موقتی است و بانک‌های مرکزی معمولا در بازار کوتاه‌مدت یا بازار پول آن را محاسبه می‌کنند و هیچ وقت نرخ را برای بلندمدت، بالا تعیین نمی‌کنند.

ندری معتقد است مشکل نظام بانکی ما این است که با استانداردهای حوزه بانکداری در دنیا فاصله زیادی دارد؛ در واقع ساز و کار تعیین نرخ سود در اقتصاد ما مشکل دارد و اگر بانک‌ها نرخ سود را افزایش می‌دهند، اگرچه ممکن است در شرایط فعلی از منظر سیاست‌گذاری پولی ایرادی به آن گرفته نشود، ولی افزایش نرخ سود در بازار، در اثر اعمال سیاست پولی نیست؛ بلکه به‌نظر می‌رسد ناشی از مشکلاتی است که بانک‌های بد با آن مواجه هستند و برای رفع مشکلات خود دارند این نرخ‌های سود را بالا می‌برند؛ بنابراین اگر افزایش نرخ سود، در نظام بانکی ناشی از اعمال سیاست پولی کنترل‌شده و موقتی باشد، اشکالی به آن وارد نیست؛ اما اگر ناشی از فعالیت بانک‌های بد در نظام پولی باشد این ایراد دارد و جدی هم است و باید از آن پرهیز کرد.

این کارشناس ارشد مسائل بانکی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ سود بانکی باید در چارچوب سیاست‌های پولی مشخصی باشد که اعلام شده باشند؛ در واقع بانک مرکزی باید سیاست پولی را در کوتاه‌مدت، مشخص و اعلام کرده و در نهایت تلاش کند نرخ‌های سود در آن محدوده نرخ سیاستی تعیین شود، نه بالاتر و نه پایین‌تر. اما اینکه بگوییم بانک مرکزی چراغ سبز داده و چشم خود را در نرخ‌های سود بسته است، قابل قبول نیست.

 بلکه بانک مرکزی اگر قصد دارد نرخ سود را با توجه به شرایط فعلی افزایش دهد، به‌صورت هدفمند و مشخص گام برداشته و با اعمال سیاست پولی، نرخ را اعمال کند؛ یعنی تا زمانی که شرایط اقتصادی ایجاب می‌کند، نرخ را افزایش دهد و در غیر این صورت، نرخ را به سمت کاهشی پیش برد.

وی اظهار کرد: برخی بانک‌هایی که از منظر سلامت بانکی، وضعیت مساعدی ندارند، در این شرایط می‌توانند وارد یک بازی نامناسب بشوند و حتی فعالیت آنها می‌تواند برای کل شبکه بانکی و اقتصاد زیان‌آور باشد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 94


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 13 آبان 1397 ] [ 14:57]
تاریخ
یک کارگزار با اشاره به انتشار گزارش ۶ ماهه شرکت ها علی رغم اعمال تحریم ها، وضعیت شرکت های صادرات محور، گروه خودرویی، بانک ها، بیمه ها و صنایع غذایی و روند شاخص را پیش بینی کرد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس حمیدرضا مهرآور با بیان اینکه گزارش 6 ماهه شرکت ها نشان می دهد ناشران بورسی به ویژه شرکت های صادرات محور، از وضعیت رو به رشدی برخوردار هستند و پیش بینی می شود این روند تداوم داشته باشد به سنا گفت: به رغم تحریم ها روند رو به رشد بازار سهام ادامه دارد، ایرانیان مردم روزهای سخت هستند و به طور قطع و یقین شرایط هر روز بهتر می شود.

وی با اشاره به اینکه سوئیفت در فهرست تحریم ها نیست،افزود: از این رو انتظار می رود بانک ها نیز تا پایان سال، رشد خوبی را تجربه کنند چراکه مشکلی برای مراودات این بنگاه های اقتصادی وجود ندارد. البته اگر بهانه جویی های جدید نیز وجود داشته باشد، با توجه به اینکه بانک ها تجربه قطع بودن سوییفت را داشتند، می توانند راهکار مناسبی را برای عبور از این موضوع بیابند.

این کارگزار با بیان اینکه اروپا و روسیه بسته های جدیدی را برای مراودات مالی با ایران طراحی کرده اند،گفت: تحریم صحبت جدیدی نیست و بازار به طور کامل با این موضوع آشنا است، از همین رو، نتایج این مساله از پیش در بازار تجزیه و تحلیل شده است. سرمایه گذاران نیز با آگاهی کامل از این موضوع، اقدام به حضور در بازار سهام کرده اند.

مهرآور با اشاره به اینکه دولتمردان بارها تاکید کردند مشکلی از نظر صادرات برای صنایع صادرات محور پیش نخواهد آمد،ادامه داد: بنابراین انتظار تداوم سودآوری برای این صنایع وجود دارد. به علاوه در برخی صنایع مانند خودرویی ها، انتظار افزایش نرخ وجود دارد که این موضوع می تواند سهام آن ها را با اقبال مواجه کند همچنین بانک ها، بیمه ها و صنایع غذایی، می توانند در کنار صنعت پتروشیمی روزهای خوبی را تجربه کنند.

وی افزود: هم اکنون سهام بسیار مناسبی در بازار وجود دارد که با توجه به بنیاد بسیار قوی شرکت ها و همچنین نسبت P/E پایین و همچنین دورنمای توسعه، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری به شمار می روند. در کل بازار سرمایه روند رو به رشد را حفظ می کند و شاخص همچنان به روند صعودی ادامه می دهد.

رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس با بیان اینکه ظرفیت رشد سایر بازارها در این مدت کامل شده و انتظار صعود دوباره آنها وجود ندارد، گفت: اکنون، امن ترین و صحیح ترین بازار برای سرمایه گذاری، بازار سهام است و از سوی دیگر رشد بازارهای غیر مولد نیز به نفع اقتصاد نیست و مسئولان نیز از افزایش قیمت ها در این بازارها استقبال نمی کنند.

مهرآور به سهامداران توصیه کرد در مسیر سود آوری روی سهام بنیادی متمرکز شوند، سهامی خریداری کنند که اطلاعات مالی مستحکمی دارد، از معاملات روزانه اجتناب کنند، به شایعات نیز توجه نکنند، نگاه میان و بلند مدت داشته باشند و عملکرد منطقی مبتنی بر تحلیل را جایگزین رفتار هیجانی کنند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 115


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 13 آبان 1397 ] [ 14:56]
تاریخ
زمان عرضه اولیه نهمین شرکت بازار مشخص و مقرر شد ۱۰ درصد از سهام پتروشیمی بصیر سه شنبه این هفته در بازار دوم معاملات فرابورس واگذار شود.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی برگزاری جلسه معارفه دیروز پتروشیمی بصیر و تکمیل اطلاعات ، زمان عرضه اولیه سهام این شرکت مشخص شد.

به این ترتیب مقرر شده سه شنبه این هفته 15 آبان 10 درصد از سهام "شبصیر"  شامل 33 میلیون سهم در محدوده قیمتی 800 تا 850 تومانی هر سهم در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه اولیه شود.

در این عرضه سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی 650 سهم تعیین شده و هلدینگ توسعه انرژی تدبیر از طریق کارگزاری تدبیرگران فردا اقدام به واگذاری خواهد کرد.

پتروشیمی بصیر بعد از شرکت های پرداخت الکترونیک سامان کیش، پتروشیمی غدیر ، کشاورزی و دامپروی بینالود، پتروشیمی پارس، کشت و دام قیام اصفهان، عطرین نخ قم ، تجارت الکترونیک پارسیان کیش و دارو سازی اوه سینا، نهمین شرکت جدید سال جاری بازار سهام بشمار می رود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 179


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 13 آبان 1397 ] [ 14:55]
تاریخ
 در‌حالی‌که نشریه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» روز جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داد مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه این کشور، را برای عدم قطع دسترسی ایران به سوئیفت متقاعد کرده‌اند، اما شب گذشته استیون منوچین، برخلاف گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها اعلام کرد که دولت آمریکا قصد دارد ارتباط ایران را با سامانه سوئیفت قطع کند.
تحلیل «واشنگتن فری بیکن» از بازگشت تحریم‌ها

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت در‌صورتی‌کهکشورهای اروپایی از طریق کانال ویژه ارتباط مالی مبادله‌ای با طرف‌های ایران انجام دهند، خزانه‌داری آمریکا از تمامی اختیارات خود برای مقابله با آنها استفاده خواهد کرد. با این حال طبق گزارشواشنگتن فری بیکن که به متقاعد شدن «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا برای عدم قطع دسترسی ایران به سوئیفت اشاره داشت،این امتیازات موجب خشم مقامات آمریکایی مخالف ایران و حتی کاهش مشارکت «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا در روند اجرای تحریم‌های ۴ نوامبر(۱۳ آبان) شده است. چندین مقام آگاه آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه «واشنگتن فری‌بیکن» پیش‌بینی کرده‌اند، دولت«دونالدترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، طی روزهای آتی در تحریم‌هایی که پیش‌تر وعده آنها را داده بود، چند «امتیاز بزرگ» به ایران خواهد داد.

بر اساس  این گزارش گفته می‌شود که یکی از این امتیازها درباره دسترسی ایران به سامانه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی (سوئیفت) است. به گفته منابع آگاه، مقامات ارشد وزارت‌خارجه آمریکا مایک پمپئو، وزیر امورخارجه، را متقاعد کرده‌اند که با ادامه دسترسی ایران به سوئیفت موافقت کند. این منابع در گفت‌وگو با واشنگتن فری‌بیکن تایید کرده‌اند درحالی‌که دونالد ترامپ وعده اعمال تحریم‌های جدید ایران را مطرح کرده است، مقامات ارشد وزارت‌خارجه و وزارت‌خزانه‌داری آمریکا تحت فشارهای خارجی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که دسترسی ایران به سوئیفت را قطع نکنند.

واشنگتن فری‌بیکن برای نخستین بار هفته گذشته گزارش داد که دولت ترامپ در حال بررسی اعطای مجوز دسترسی ایران به سوئیفت است. از آن زمان تاکنون گفته می‌شود که مقامات ارشد وزارت‌خارجه آمریکا، پمپئو را که خود از ضدایرانی‌ترین مقامات دولت ترامپ به‌شمار می‌رود، درباره دسترسی ایران به سوئیفت متقاعد کرده‌اند. پیش‌تر، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که شماری از حامیان دونالد ترامپ در کنگره نگران آن هستند که وزارت‌خزانه‌داری به ادامه دسترسی ایران به سوئیفت رضایت دهد و به این ترتیب تعهد دولت آمریکا برای اعمال «فشار حداکثری بر ایران» نقض شود. همچنین بانک‌های «سیتی بانک» و «جی.پی مورگان» که در هیات‌مدیره سوئیفت، این پیام‌رسان مالی بین‌المللی عضویت دارند از مدتها پیش به قطع دسترسی ایران به سوئیفت «نه» گفته بودند. «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا، به تعبیر واشنگتن پست، جبهه «مقاومتی» در این زمینه تشکیل داده و با قطع دسترسی ایران مخالفت کرده بود.

طبق اظهارات این منابع انتظار می‌رود که دولت ترامپ در یک امتیازدهی دیگر، برای چندین کشور به منظور ادامه خرید نفت از ایران نیز معافیت صادر کند. این درحالی است که پیش‌تر اعلام شده بود هیچ مجوزی برای معافیت از تحریم‌های نفتی ایران صادر نخواهد شد. به گزارش منابع آگاه، این یک امتیاز انحصاری است که مدتی پیش در ماه سپتامبر مورد بررسی قرار گرفت. براساس اظهارات منابع آگاه، صدور مجوز برای ادامه خرید نفت از ایران شامل کشورهای چین، هند و کره جنوبی می‌شود که همگی جزو خریداران عمده نفت ایران به شمار می‌روند. این امتیازدهی درحالی صورت می‌گیرد که چند ماه پیش مقامات دولت ترامپ در گفت‌وگو با واشنگتن فری‌بیکن با قاطعیت اعلام کردند با توجه به تمایل ترامپ برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، صدور معافیت برای ادامه خرید نفت از این کشور جزو گزینه‌های آنها نیست. روزنامه واشنگتن فری‌بیکن چندی پیش نیز در گزارشی از چند دستگی و درگیری داخلی در دولت ترامپ بر سر تحریم‌های ایران و حفظ دسترسی تهران به بازارهای مالی بین‌المللی خبر داده بود. براساس این گزارش، برخی مقامات ارشد دولت آمریکا –از جمله آنهایی که به حفظ توافق هسته‌ای ایران امید بسته‌اند– در تلاش هستند تا ارتباط ایران با سوئیفت که مبادلات مالی فرامرزی را فراهم می‌کند، پس از بازگشت تحریم‌های یکجانبه واشنگتن، همچنان حفظ شود و در مقابل، برخی اعضای کنگره که از این تلاش‌ها آگاهند، قصد ناکام گذاشتن آنها را دارند.

به گفته این مقامات، در حالی که ترامپ و شخصیت‌های عالی‌رتبه کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران در تلاشند، گفته می‌شود، وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری آمریکا تسلیم فشار متحدان اروپایی و ایران شده‌اند. احتمالا ایران به انجام تعاملات بانکی از طریق سوئیفت ادامه خواهد داد و دولت آمریکا نیز با تمدید معافیت تحریمی چندین کشور، امکان ادامه خرید نفت آنها را از ایران فراهم خواهد کرد. طبق گزارش‌های دریافتی، این امتیازات موجب خشم مقامات آمریکایی مخالف ایران و حتی کاهش مشارکت «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا در روند اجرای تحریم‌های ۴ نوامبر(۱۳ آبان) شده است. یک مقام ارشد کنگره به واسطه مقامات دولتی آمریکا که روی مساله ایران و سوئیفت کار می‌کنند، گفت: آنها باعث ناکام ماندن کمپین فشار حداکثری رئیس‌جمهور ترامپ می‌شوند.

در مقابل یکی از کارکنان ارشد کنگره آمریکا به واشنگتن فری‌بیکن گفت: کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران از هم پاشید. مقامات دولت به ما می‌گفتند، با توجه به اینکه ایران مجبور خواهد شد صادرات نفت خود را به صفر برساند، دادن امتیازاتی در زمینه دسترسی به سوئیفت کار درستی است. اکنون آنها می‌گویند، دقیقا الان شروع یک کارزار طولانی است و دادن امتیازاتی در زمینه سوئیفت و انرژی به ایران کار درستی است. یکی دیگر از مقامات کنگره آمریکا که با این مساله به خوبی آشنایی دارد به پایگاه خبری فری‌بیکن گفت: خط فکری زمان اوباما که در وزارت امورخارجه وجود دارد پمپئو را قانع کرد تا به منظور حفظ امکان ملحق شدن دوباره به برجام در آینده با دادن این امتیازها موافقت کند که این، توافق هسته‌ای انجام شده توسط اوباما را با امید بازگشت به حالت اولیه پس از ترامپ، احیا می‌کند.

با نزدیک شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا، برخی قانون‌گذاران و مشاوران خارجی دونالد ترامپ نگران آن هستند که دولت او نتواند به قولش مبنی بر اعمال فشار حداکثری بر ایران عمل کند. آنها از این بابت عصبانی هستند که تحریم‌های پنجم نوامبر (۱۳ آبان) دسترسی ایران را به سوئیفت (اصلی‌ترین سیستم مالی جهان) قطع نخواهد کرد. «ریچارد گلدبرگ» مشاور ارشد در بنیاد دفاع از دموکراسی، در این‌باره گفته است: رئیس‌جمهور کمپین فشار حداکثری می‌خواست؛ نه یک کمپین فشار نصفه و نیمه. برای فشار حداکثری باید دسترسی بانک‌های ایران به سوئیفت قطع شود.

مقامات آگاه آمریکایی اعلام کرده‌اند که با وجود مخالفت‌های برخی قانون‌گذاران، دونالد ترامپ دسترسی ایران به سوئیفت را قطع نمی‌کند و ارتباط ایران با جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی همچنان حفظ خواهد شد. این مقامات آگاه در دولت آمریکا در این خصوص مدعی شده‌اند که این اقدام دولت دونالد ترامپ، «امتیاز ویژه» واشنگتن به کشورهای اروپایی محسوب می‌شود. بنا بر اظهارات منابع آگاه آمریکایی، تلاش سناتورهای آمریکایی برای تصویب تحریم‌های جدید با هدف قطع دسترسی ایران به سیستم بانکی سوئیفت، با مخالفت وزارت‌خزانه‌داری روبه‌رو شده است. تد کروز، سناتور آمریکایی با این ادعا که تحریم‌های دونالد ترامپ علیه ایران خیلی ضعیف است، لایحه‌ای را معرفی کرد که نشان می‌دهد کنگره آمریکا تلاش دارد قانونی را برای قطع دسترسی ایران از سیستم‌های بانکی بین‌المللی معرفی کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اردیبهشت گذشته با اشاره به اینکه برجام تأثیری به گفته او «رفتار مخرب»جمهوری اسلامی نگذاشت و «به ارتقای صلح در جهان منجر نشد» خروج رسمی آمریکا از توافق هسته‌ای را اعلام کرد. از آن زمان تاکنون آمریکا با به راه انداختن کمپین فشار حداکثری در تلاش بوده تا ایران را از مزایای حداقلی که از ماندن در برجام نصیبش شده محروم کند. در این شش ماه نیز اروپایی‌ها با کار روی بسته پیشنهادی به‌دنبال حفظ برجام و راضی نگه داشتن ایران از پایبندی به توافق هسته‌ای بوده‌اند.  مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند که تحریم‌های جدید ایران در ۱۳ آبان تاثیر چندانی بر شرایط کشور نخواهد داشت. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه با تاکید بر اینکه «آمریکا در این توطئه جدید علیه ایران پیروز نخواهد شد» خطاب به مقام‌های واشنگتن گفت: «شما نه می‌توانید نفت ایران را قطع کنید و نه می‌توانید به آن حدی که مورد نظرتان است، برسانید.»

 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 224


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 12 آبان 1397 ] [ 10:40]
تاریخ
در آخرین روز هفته گذشته، دلار نتوانست بالای مرز مقاومتی ۱۵ هزار تومانی باقی بماند و افزایش فروش‌ها قیمت را یک کانال عقب‌تر برد. روز پنج‌شنبه، شاخص بازار ارز ۷۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و با نزول از کانال ۱۵ هزار تومانی تا سطح ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان پایین رفت. میزان افت روز پنج‌شنبه در یک ماه اخیر سابقه نداشت و زمینه‌ساز غافلگیری افزایشی‌های بازار شد. آخرین بار دلار ۱۴ مهر چنین ریزشی را تجربه کرده بود. البته با وجود افت قیمت دلار در روز آخر، این ارز در هفته گذشته در مجموع ۷/ ۴ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. دلار دو هفته پیش کاهش ۷/ ۰درصدی را تجربه کرده بود.
 

به گفته فعالان، نوسان‌گیران از همان ساعات ابتدایی روز پنج‌شنبه خریدار دلار نبودند و ترجیح می‌دادند در موقعیت فروش قرار بگیرند. عقب‌نشینی نوسان‌گیران از نظر برخی بازیگران بازار سه دلیل عمده داشت: اول، عدم‌ورود تقاضای جدید به بازار حتی پس از شکست مرز ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان؛ دوم، احتمال مداخله بازارساز ارزی در آستانه دور دوم تحریم‌ها و سوم، افزایش گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر دادن معافیت خرید نفت از ایران برای برخی کشورها از جمله هندوستان که در روز پنج‌شنبه منتشر شد. روز جمعه نیز خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت آمریکا تصمیم به مستثنی کردن ۸ کشور از تحریم‌های نفتی علیه ایران گرفته است. برخی فعالان، باور دارند انتشار این خبر می‌تواند در روز شنبه به موج کاهشی بیشتری در بازار منجر شود. این در حالی است که گروه دیگری از معامله‌گران اعتقاد دارند، کاهش قیمت روز ششم هفته تنها یک اصلاح قیمتی بوده است و این ارز در آستانه تحریم‌ها ظرفیت افزایش بیشتری را خواهد داشت.

سکه ۲۰۰هزار تومان کاهش یافت

در روزی که شاخص ارزی رکورد کاهشی یک ماهه‌ای را ثبت کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز دو کانال قیمتی عقب‌نشینی کرد. روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی ۲۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با عقب‌نشینی از دو کانال ۴ میلیون و ۷۰۰ و ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان روی قیمت ۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان قرار گرفت. با وجود این افت، سکه تمام بهار آزادی در هفته گذشته حدود ۵ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. سکه پنج‌شنبه دو هفته پیش در کانال ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار داشت و در هفته گذشته توانست حداقل در دو کانال بالاتر به کار خود خاتمه دهد.

 «دنیای اقتصاد» در گزارش هفتگی پیشین خود اشاره کرده بود که نوسان‌گیران در آستانه آغاز دور دوم تحریم‌ها تمام تلاش خود را خواهند کرد که قیمت دلار را به کانال‌های بالاتر ببرند؛ امری که با سرعت زیادی در هفته گذشته رخ داد؛ با این حال، به نظر می‌رسد نوسان‌گیران توان آن را نداشتند که مرز مقاومتی مهم ۱۵ هزار تومانی را حفظ کنند. به گفته فعالان مهم‌ترین عاملی که موجب شده است بازار در روز آخر با کاهش تقاضا مواجه شود، عدم‌ورود مردم عادی به بازار بود. در واقع از نظر آنها، نوسان‌گیران سعی کردند با عبور دلار از حبس یک ماهه جذابیت دلار را برای مردم عادی زیاد کنند، ولی عدم‌استقبال مردم آنها را ناچار به فروش و عقب‌نشینی کرد.

سیاست تکراری در بازار ارز؟

روز پنج‌شنبه، برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران عنوان کردند که یکی از صرافی‌های بزرگ دولتی در خیابان فردوسی اقدام به عرضه ارز کرده است. بنا بر اظهارات یکی از کانال‌های مقبول معامله‌گران، در آخرین روز هفته گذشته صرافی ملی با کارت‌ملی به هر فرد ۵۰۰ دلار با قیمت ۱۴هزار و ۲۰۰ تومان عرضه کرد. صرافی ملی در حالی اقدام به عرضه ارز کرد که پیش‌تر برخی مسوولان بانک مرکزی اقدامات مشترک با صرافی یا بانک  ملی را تصادفی دانسته  و بعضا آن را حتی ناشی از عقب‌نشینی و عدم‌استقبال سایرین عنوان کرده بودند. در هر صورت، به‌صورت تصادفی یا به‌دلیل عدم‌آمادگی سایرین، برخی از  کارشناسان باور دارند، شماری از مسوولان جدید بانک مرکزی تمایل بیشتری دارند با خاستگاه پیشین خود همکاری کنند و سیاست‌های خود را پیش ببرند.

فارغ از مسوولیت اجرایی عرضه ارز با قیمت پایین تر، تعداد زیادی از کارشناسان باور دارند، سیاست عرضه ارز با فاصله از قیمت بازار می‌تواند بار دیگر بازارساز را دچار مشکل کند.به گفته برخی کارشناسان، بازارساز در دفعات گذشته نیز سیاست عرضه ارز با قیمت ارزان‌تر از نرخ بازار را امتحان کرده بود ولی هر بار مشکلات بیشتری از پس این نوع عرضه فعال تر شد. یکی از این مشکلات ورود تقاضای کاذب به بازار به منظور تهیه ارز ارزان‌تر بود. ورود تقاضای کاذب موجب کاهش ذخایر ارزی بازارساز می‌شود و دست او را در برابر نوسان‌گیران ارزی خالی تر می‌کند.

اشتباه اسفند ۹۶

عده زیادی از معامله‌گران باور دارند، عرضه زیاد دلار در زمستان سال گذشته در کانال ۴ هزار تومانی موجب شد که توان بازارساز در برابر نوسان سازی‌های ارزی سال ۹۷ کاهش یابد. برخی کارشناسان عنوان می‌کنند، بازارساز باید بیشتر از حساسیت بر قیمت تمرکز خود را بر کاهش دامنه نوسانات بگذارد.هر چقدر ثبات قیمتی دلار بالاتر باشد، توجه افراد عادی از بازار دورتر خواهد شد و کم‌کم زمینه‌ساز عقب‌نشینی سفته‌بازان از بازار نیز خواهد شد. به‌عنوان مثال، نوسان دلار در دو کانال ۱۳ و ۱۴ هزار تومانی در یک ماه گذشته به دور شدن نگاه افراد عادی از بازار بسیار کمک کرد؛ ادامه روند کم‌نوسان دلار حتی می‌تواند به‌تدریج منجر به ورود بیشتر دلارهای دپو‌شده به بازار شود؛ در نتیجه برخی کارشناسان پیشنهاد می‌دهند بازارساز با تمرکز بر کاهش نوسان در بازه زمانی طولانی تر زمینه ورود ارزهای دپو شده به بازار را فراهم کند، نه اینکه ذخایر خود را صرف کاهش شدید کوتاه‌مدت قیمت‌ها کند.

13 (3)

 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 196


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 12 آبان 1397 ] [ 10:39]
تاریخ
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه و دارایی انگلیس، فرانسه و آلمان در واکنش به بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران بیانیه صادر کردند.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه و دارایی انگلیس، فرانسه و آلمان درباره بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران بیانیه ای صادر کردند.

در ابتدای این بیانیه، طرفین اروپایی برجام از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم های ضد ایرانی ابراز تاسف کردند.همچنین بر کارآیی برجام تاکید شده و به این نکته اشاره شده که آژانس بین المللی انرژی هسته ای در ١٢ گزارش متوالی پایبندی ایران به تعهدات را تایید کرده است.

طرفین اروپایی برجام اعلام کردند: هدف آنها محافظت از روابط اقتصادی قانونی با ایران، مطابق با قوانین اتحادیه اروپا و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، است و متعهد هستند تا کانال های اقتصادی با ایران را حفظ کنند و صادرات نفت و گاز ایران ادامه پیدا کند.همچنین به همکاری با روسیه و چین (دیگر طرفین برجام) و سرعت گرفتن تلاش ها برای ایجاد ساز و کار مالی جدید برای تجارت با ایران اشاره شده است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 76


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 12 آبان 1397 ] [ 10:21]
تاریخ

سخنگوی وزارت خارجه هند دریافت هرگونه اعلامیه رسمی از سوی واشنگتن درباره معاف شدن دهلی نو از تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه ایران را رد کرده است.


 
هند: هنوز هیچ اعلامیه رسمی از آمریکا درباره معافیت از تحریم‌های ایران دریافت نکرده‌ایم

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از اسپوتنیک، راویش کومار سخنگوی وزارت خارجه هند روز پنجشنبه در اظهاراتی تاکید کرد: واشنگتن به طور رسمی به دهلی نو اعلام نکرده است که هند را از اعمال تحریم های نفتی علیه ایران تا مارس 2019 میلادی معاف خواهد کرد.

بر اساس این گزارش وی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره معاف شدن هند از تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران، گفت: ما هنوز رسما چیزی از سوی طرف آمریکایی نشنیده ایم. ولی شما می دانید که چندین دور مذاکره داشته ایم نه تنها با آمریکا بلکه با ایران و سایر طرف های مربوط به این مساله. تا آنجایی که به آمریکا مربوط می شود، آنها از انتظارات ما آگاهی دارند، آنها اطلاع دارند که ما چه نیازهای نفتی در داخل کشور داریم که برای ادامه رشد اقتصادی باثبات به آن نیازمند هستیم.

بیشتر بخوانید

این در حالی است که روزنامه اکونومیک تایمز پیش از این به نقل از منابع آگاه اعلام کرده بود که پس از آنکه هند تصمیم گرفت تا واردات نفت از ایران را در سال مالی 2018-2019 میلادی به یک سوم کاهش دهد، آمریکا با درخواست دهلی نو برای معاف شدن از تحریم های جدید نفتی ایران موافقت کرده است.

آمریکا قصد دارد از 4 نوامبر یعنی 13 آبان ماه تحریم های جدیدی را علیه صنعت نفت ایران اعمال کند. به زعم مقام های آمریکایی تحریم های جدید با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران خواهد بود.

به گفته این منابع آگاه، هند قادر خواهد بود تا 1.25 میلیون تن نفت در ماه تا مارس 2019 میلادی از ایران وارد کند که این رقم مطابق با خرید نفت ایران از هند در ماه های اکتبر و نوامبر خواهد بود.

بر اساس تحریم های جدید، هر کشور یا شرکتی که بدون موافقت و اجازه آمریکا اقدام به همکاری تجاری با ایران کند، با تحریم های آمریکا روبرو خواهد شد و دسترسی آن به سیستم مالی آمریکا قطع می شود. آمریکا اعلام کرده است که حاضر است برای کشورهایی که واردات نفت از ایران را به طور چشمگیری کاهش دهند، معافیت هایی را در نظر بگیرد.

این در حالی است که بلومبرگ نیز پیش از این گزارش داد کره جنوبی و هند ظاهراً درباره طرحی که بر اساس آن می‌توانند با وجود تحریم‌های آمریکا به خرید نفت از ایران ادامه دهند، به واشنگتن به توافق رسیده‌اند.

تعدادی از مقامات آسیایی که در جریان مذاکرات این دو کشور با آمریکا هستند و نخواستند نامشان فاش شود، با اعلام این مطلب تاکید کردند که هنوز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است.

به گفته این مقامات، بعید است این مسئله تا قبل از روز پنجم نوامبر (14 آبان) که دور دوم تحریم های آمریکا، شامل تحریم های نفتی، آغاز می شود، رسماً اعلام شود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 67


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [جمعه 11 آبان 1397 ] [ 10:16]
تاریخ

سفیر آمریکا در آلمان از کشورهای اروپایی خواست با واشنگتن برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره همکاری کنند.


 
دیپلمات آمریکایی: امیدوارم اروپا با ما برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره همکاری کند

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «ریچارد گرنل»، سفیر آمریکا در آلمان ابراز امیدواری کرد کشورهای اروپایی با آمریکا برای «بازگرداندن ایران به میز مذاکره» همکاری کنند. 

وی در مصاحبه با پایگاه «benwingarten.com» با بیان که ایران از منابع مالی خود برای دامن زدن به «تروریسم» استفاده می‌کند گفت: «چیزی که امیدوارم اتفاق بیفتد این است که شریکان اروپایی‌مان برای محروم کردن حکومت ایران از منابع مالی و مجبور کردن آنها با بازگشتن پای میز مذاکره، به ما ملحق شود.»

جمهوری اسلامی ایران ادعاهای دولت آمریکا درباره آنچه «حمایت از تروریسم» خوانده می‌شود را رد کرده است. این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که  کشورهای منطقه نقش ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش را مورد تمجید قرار داده‌اند. 

دولت آمریکا و متحدانش در منطقه از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه در سال 2011 از شبه‌نظامیان افراطی و گروه‌های تروریستی فعال در این کشور حمایت کرده‌اند.

ریچاد گرنل در بخش دیگری از این مصاحبه ادعاهای اخیر برخی کشورهای اروپایی از جمله دانمارک علیه ایران را تکرار و اذعان کرد دولت آمریکا از این ادعاها برای منصرف کردن اروپا از همکاری‌ با ایران درچارچوب برجام استفاده می‌کند.

وی گفت: «کاری که ما تلاش می کنیم انجام دهیم این است که برای دولت‌های اروپایی روشن کنیم که حکومت  ایران به مکانیسم‌ ویژه مالی برای دور زدن تحریم‌ها نیاز دارد و ما به آنها می‌گوییم با توجه به اقدامات تروریستی ایران در سراسر اروپا دور زدن تحریم‌ها، سازنده نیست.»

دانمارک اخیراً ادعا کرده ایران قصد حمله به فردی در خاک این کشور داشته است. جمهوری اسلامی ایران این ادعا را «مغرضانه» خوانده و آن را رد کرده است. 

مقام‌های صهیونیستی که بارها به صراحت اعتراف کرده‌اند قصد دارند اروپا را از همکاری‌های اقتصادی با ایران در چارچوب برجام منصرف کرده‌اند گفته‌اند اطلاعات مربوط به حمله ادعایی را آنها در اختیار دانمارک قرار داده‌اند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 77


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [جمعه 11 آبان 1397 ] [ 10:15]
تاریخ
ايسنا : معاون شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: در پاییز امسال چند شرکت پتروشیمی در بورس عرضه اولیه می‌شوند.
 

اسماعیل درگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه زمان عرضه اولیه شرکت‌های آماده از جمله تعدادی از پتروشیمی‌ها چه زمانی است؟ گفت: زمان دقیق عرضه این شرکت‌ها هنوز مشخص نشده است، چراکه برخی از شرکت‌ها مشکلات زیادی در مورد گزارشگری دارند اما می‌توانیم بگوییم در پاییز این شرکت‌ها عرضه خواهند شد.

به گفته وی، از جمله این شرکت‌ها پتروشیمی نوری، بندر امام(ره) و آریاساسول هستند.

درگاهی اظهار کرد: حضور این پتروشیمی‌ها در بورس قطعی است، چراکه خود شرکت‌ها دنبال بورسی شدن هستند.

معاون شرکت بورس اوراق بهادار تهران درباره اینکه چقدر به تاخیر افتادن عرضه‌های اولیه در شرکت بورس بستگی به خواسته سهامدار عمده دارد و آیا شرایط خاص اقتصادی طی هفت ماهه اخیر باعث شده سهامداران عمده برای تامین مالی از طریق بورس مردد شوند؟ اظهار کرد: تمایل سهامدارانِ عمده کمتر نشده است. علت بیشتر تاخیرها مربوط به مشکلاتی است شرکت‌ها در گزارش‌دهی دارند.

وی افزود: البته نه اینکه اگر چالش اقتصادی بیشتر شود مشکلات آن‌ها هم برای عرضه اولیه حتما بیشتر می‌شود ولی این موضوعات تاثیر گذار است. بورس همیشه سعی کرده عرضه‌ها را به موقع انجام دهد اما مشکلاتی هم وجود دارد؛ به عنوان مثال، شرکت کشت و دام پارس که اخیرا در بورس تهران عرضه اولیه شد، اردیبهشت ماه سال گذشته برای پذیرش و عرضه به بورس آمده بود.

معاون عرضه و پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به اینکه از سال گذشته که قرار شد شرکت‌ها به جای پیش‌بینی سود گزارش تفسیری دهند، آیا شرایط گزارش‌دهی آن‌ها بهتر شده است؟ گفت: سودمندی گزارش تفسیری را باید از سرمایه‌گذارها بپرسیم، چراکه این گزارش‌ها قرار است خوراکی برای تصمیم‌گیری آن‌ها باشد، اما باید بگویم این گزارش‌های تفسیری جزو گیرهای شرکت‌ها نیست. بیشتر بحث‌ها روی گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها از جمله گزارش‌های سه ماهه، شش ماهه و ۹ ماهه است.

به گزارش ایسنا، طی ماه‌های گذشته چند شرکت در حوزه محصولات شیمیایی و پتروشیمی خواهان تامین مالی از طریق بازار سهام شده‌اند. اکثر این شرکت‌ها قرار است حدود ۱۰ درصد از سهام خود را در بورس اوراق بهادار تهران عرضه اولیه کنند. تعدادی از آنها مدارک خود را به بورس تهران تحویل داده‌اند و اگر مشکلی در گزارش‌دهی و افشای به موقع اطلاعات شان  نباشد آن‌ها به زودی عرضه اولیه می‌شوند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 112


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 10 آبان 1397 ] [ 8:44]
تاریخ

به طرف‌های تجاری ایران می‌گوییم که فشار آمریکا، موقت است و روابط ما با شما دائمی است

دنیای اقتصاد : حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه آمریکا در توطئه جدید علیه ایران پیروز نخواهد شد، گفت: آنها قدم به قدم در حال عقب‌نشینی هستند؛ اول گفتند صادرات نفت را به صفر می‌رسانیم، بعد گفتند که در نوامبر نمی‌شود به صفر برسانیم، چند ماه بعد ممکن است و بعد کم‌کم گفتند نمی‌شود به صفر برسانیم و می‌خواهیم صادرات نفت را کم کنیم.

به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه هیات دولت، با تاکید بر اینکه مردم با قاطعیت بدانند که دولت از این تهدیدات آمریکا هراسی ندارد، گفت: ممکن است، در چند ماه گذشته مقداری بر مردم ما سخت گذشته باشد و در چند ماه آینده هم سخت بگذرد، ‌اما دولت همه توان خود را برای کاهش مشکلاتبه‌کار خواهد بست و به حول و قوه الهی و با کمک مردم، تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌ها و به کمک همه فعالان اقتصادی، نخواهیم گذاشت این روند ادامه پیدا کند.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه در این شرایط همه باید دست به دست هم بدهیم و سه قوه در کنار هم باشیم تا از مشکلات عبور کنیم، گفت: بسیاری از کشورهای بزرگ از جمله کشورهای بزرگ آسیا، اروپا و قاره‌های دیگر در پیام‌هایشان در روزهای اخیر، اعلام کردند که در کنار ایران خواهند ایستاد. او با بیان اینکه آمریکایی‌ها هیچ‌کدام از این اقدامات را نمی‌توانند انجام دهند، خطاب به آنان، اظهار کرد: شما نه می‌توانید نفت ایران را قطع کنید و نه می‌توانید به آن حدی که مورد نظرتان است، برسانید؛ شما می‌خواهید مردم ایران را عصبانی کنید؛ البته ملت ایران از آمریکا و جنایت‌های آمریکا عصبانی هستند نه از دولت و نظام خودشان. روحانی با تاکید بر اینکه مردم ایران به کشورشان عشق می‌ورزند و ما می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم، خاطرنشان کرد: به طرف‌های تجاری ایران هم می‌گوییم که این فشار آمریکا، موقت است و روابط ما با شما، یک روابط دائمی است. آمریکایی‌ها چند روزی فریادی می‌کشند و داد و فریادی می‌کنند و خواهند رفت. آنها نمی‌توانند برای منطقه و ملت‌های بزرگ در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

معنای ۱۳ ابان امسال

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نزدیک شدن به ۱۳ آبان - روز جهانی مبارزه با استکبار جهانی - افزود: همواره ۱۳ آبان روز مقصر بودن و جانی بودن آمریکا در تاریخ بوده است و امسال هم ۱۳ آبان به معنای یک ظلم جدید از طرف آمریکایی‌هاست، ولی ملت ایران در همه مواقع ایستادگی کرده و در این ۱۳ آبان نیز ایستادگی خواهد کرد.

دلیل ترمیم کابینه

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه یکی از دلایل ترمیم کابینه در این ایام تلاش بیشتر در راستای حل مشکلات مردمبوده است، ضمن تقدیر مجدد از هیات‌رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، افزود: جلسه بسیار خوبی برگزار شد و با متانت، ‌طبق قانون، مخالفان، موافقان و وزیران صحبت کردند و ۴ وزیر با رأی بسیار خوب بار مسوولیت را بردوش گرفتند و کار خودشان را آغاز کردند. روحانی اظهار کرد: همیشه وقتی نیروی جدید به تیمی که در میدان است، وارد می‌شود، تازه‌نفس بوده و از او توقع است که بیشتر بدود و فعال‌تر باشد؛ مردم چنین توقعی از تیم جدید دارند. مخصوصا وزرایی که در زمینه اقتصادی بار اصلی بر دوش آنهاست از جمله وزرای اقتصاد، صنعت، معدن، تجارت، راه و شهرسازی و کار، تعاون و رفاه اجتماعی، مسوولیت‌های بسیار سنگینی بر دوش دارند و ان‌شاء‌الله آثار حضور این نیروهای تازه‌نفس را مردم در هفته‌ها و ماه‌های آینده به خوبی مشاهده کنند.

مقایسه نادرست راهپیمایی اربعین وحج

رئیس‌جمهوری در ادامه حضور مردم در راهپیمایی اربعین حسینی را یک قدرت‌نمایی در برابر دشمنان اسلام دانست و گفت: فواید معنوی، روحی، سیاسی، منطقه‌ای و جهانی بسیاری در کنار اربعین امام حسین(ع) است و همه باید در این راه فخر کرده و تلاش کنیم. او مقایسه راهپیمایی اربعین با مراسم عظیم حج از سوی برخی دشمنان را قیاسی نادرست و غلط دانست و خاطرنشان کرد: این دو در عرض همدیگر نیستند، بلکه در طول همدیگرند؛ اینکه عنوان شده اگر کسی در عرفات است اجر بالا را می‌برد و اگر کسی موفق نشد، در کنار ضریح امام حسین(ع) ثواب عرفه را می‌برد، یعنی اینکه در طول هم هستند؛ و اینکه در روایات ثواب زیارت امام حسین(ع) با حج مقایسه می‌شود، یعنی حج اصل و معیار است و اینها در کنار آن است. روحانی ادامه داد: از لحاظ فقهی برای ما روشن است. زیارت خانه خدا و عبادت حج، برای افراد مستطیع یک واجب شرعی و فقهی است، اما زیارت اباعبدالله(ع) یک مستحب موکد است؛ بنابراین امام حسین(ع) همه افتخارش این است که خودش را در راه خداوند و برای اجرای فرمان او فدا کرده است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه تلاش‌های زیادی در سال‌های گذشته برای تسهیل شرایط در این ایام انجام گرفته تا مردم راحت‌تر تردد کنند و امسال نیز تلاش مضاعفی از سوی دولت انجام شد، افزود: اگر در این مسیر کمبودی بوده، این راه، راه زیارتی است و این سختی‌ها هم در پیشگاه خداوند محاسبه می‌شود، اما تلاش‌ بر این است که این راه را تسهیل کنیم و به این افتخار می‌کنیم. روحانی با بیان اینکه هر کاری در این زمینه انجام دهیم، افتخار ماست، اضافه کرد: بعضی‌ها نگویند، چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است؛ این تعبیرات، تعبیرات ناصحیحی است؛ همه‌اش برای خانه است؛ برای مسجد نیست. همه اینها برای خانه خودمان است، برای خانه دنیا و آخرت و معنویت خودمان است و تاثیرات این حضور می‌تواند روحیه مردم و قدرت مقاومت و استقامت آنها را بالا ببرد.

او ضمن ابراز امیدواری از اینکه دولت دوازدهم در سال آینده بتواند خدمات بیشتری انجام داده و سال به سال، این مسیر افتخار خدمت‌رسانی، برای همه هموارتر شود، اظهار کرد: پیام اربعین یک پیام مثبت برای داخل و خارج و برای جهان است؛ پیام اربعین همان پیام عاشورا و کربلا و همان پیام امام سجاد(ع) و زینب کبری(س) است. روحانی با بیان اینکه از دولت و ملت عراق و همه آنهایی که کمک کردند و موکب‌ها را تشکیل دادند و خدمت کردند، تشکر می‌کنم، افزود: خادم‌الحسین بودن یک افتخار بزرگ است، برای موکب‌دارها هم این بزرگ‌ترین افتخار است؛ برای دولت هم حرکت در این زمینه، افتخاری بزرگ است. رئیس‌جمهوری با تشکر از همه دستگاه‌های اجرایی، وزارت کشور، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، نفت، نیرو، جمعیت هلال احمر، راه و شهرسازی، نیروی انتظامی، شهرداری‌ها و هیات‌های مذهبی در سراسر کشور که در برگزاری شکوهمند این مراسم سهیم بودند، تامین و تجهیز زیرساخت‌ها را با استفاده از تجربیات همه سال، مورد تاکید قرار داد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 100


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 10 آبان 1397 ] [ 8:42]
تاریخ
در پنجمین روز هفته، دلار از حبس بازه‌ای خارج شد. روز چهارشنبه، شاخص ارزی ۴۰۰ تومان افزایش را به ثبت رساند تا پس از حدود یک ماه در مرزی بالاتر از ۱۵ هزار تومان نوسان کند. ساعت ۴ بعدازظهر روز چهارشنبه، دلار روی عدد ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان قرار گرفت. این در حالی بود که این ارز در ساعات ابتدایی روز تا عدد ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیز بالا رفته بود. دلار از تاریخ ۱۰ مهر به سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفته و در یک ماه گذشته تنها در دو کانال ۱۳ و ۱۴ هزار تومانی تغییرات خود را به ثبت رسانده بود.
کانال دلار عوض شد

پیش از این «دنیای اقتصاد» در گزارش‌های متوالی اشاره کرده بود که نوسان‌گیران در نزدیکی شروع دور دوم تحریم‌ها تمام تلاش خود را خواهند کرد که قیمت دلار را از مرز ۱۵ هزار تومانی عبور دهند. در حال حاضر دو سوال پیش روی بازار قرار دارد: آیا نوسان‌گیران پس از موفقیت در عبور شاخص ارزی از مرز ۱۵ هزار تومانی، در موقعیت فروش قرار خواهند گرفت یا تحرک قیمت به سوی نرخ‌های بالاتر ادامه خواهد یافت؟

فعالان بازار دیدگاه‌های مختلفی در مورد این دو سوال دارند. گروهی معتقدند، بازار به دلیل نبود تقاضای جدید، کشش حضور در قیمت‌های بالاتر را ندارد و نوسان‌گیران در روزهای آتی بیشتر در موقعیت فروش قرار خواهند گرفت. همچنین عده دیگری معتقدند بازارساز عرضه خود را برای جلوگیری از ورود تقاضای جدید به بازار افزایش خواهد داد. به باور آن ها، روز چهارشنبه نیز همین افزایش عرضه بود که مانع از رشد بیشتر قیمت شد. دلار روز پنجم هفته را در کانال ۱۵ هزار تومانی آغاز کرد و به سرعت به مرز ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک شد؛ با این حال از اواسط روز جهت حرکتی قیمت تغییر کرد که عده‌ای از فعالان آن را به افزایش عرضه بازارساز نسبت دادند. در همین حال، گروهی کاهش جو روانی را که در ابتدای روز با استفاده از اخبار سیاسی ایجاد شده بود، در افت قیمت موثر دانستند.

در مقابل افرادی که به اصلاح قیمت دلار باور دارند، گروه دیگری معتقدند، شاید قیمت افت محسوسی را در کوتاه‌مدت تجربه کند؛ ولی  پس از آن در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت. آنها بر این نکته تاکید دارند که با آغاز تحریم‌ها صادرات نفتی و درآمدهای حاصل از آن افت خواهد کرد و موجب می‌شود سمت عرضه ارز تضعیف شود و موج تقاضای احتیاطی قیمت‌ها را به سطح بالاتری ببرد. از سوی دیگر، این عده باور دارند، مبهم بودن شرایط آینده برای برخی صادر‌کنندگان موجب می‌شود که ارزهای آنها به‌راحتی به بازار داخلی بازنگردد؛ امری که از نظر آنها زمینه‌ساز تغییرات بیشتری در سمت عرضه می‌شود. در مجموع می‌توان گفت افزایشی‌های بازار در روزهای اخیر بیشتر از آنکه انتظارات خود را بر مبنای افزایش تقاضا تنظیم کرده باشند، چشم به تضعیف سمت عرضه دارند.

در این میان، گروه دیگری نیز در بازار حضور دارند که محتاطانه‌تر در مورد آینده قیمتی دلار اظهار نظر می‌کنند. این عده باور دارند، نوسان‌گیران پس از عبور دلار از مرز ۱۵ هزار تومانی صبر خواهند کرد تا دو نکته را موردسنجش قرار دهند. اولین موضوعی که از نظر فعالان مورد توجه نوسان گیران قرار خواهد گرفت این است که آیا افراد عادی پس از خروج دلار از حبس وارد بازار خواهند شد؟ دومین نکته مهم برای نوسان‌گیران از نظر این دسته فعالان آن است که بازارساز در پاسخ به افزایش قیمت چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت؟ آیا عرضه ارز را به اندازه‌ای افزایش خواهد داد که قیمت را در مسیر نزولی قرار دهد یا میزان تقاضای ورودی به اندازه‌ای است که مانع اثرگذاری سمت عرضه شود. در روزی که دلار از حبس خارج شد، سکه تمام بهار آزادی نیز تا آستانه مرز ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بالا رفت و برخی صرافی‌ها نیز قیمت فروش سکه خود را ۵ میلیون تومان اعلام کردند. این در حالی بود که در کف بازار قیمت از ۴ میلیون و ۹۳۰ هزارتومان فراتر نرفت و حدود ساعت ۵ بعدازظهر روی عدد ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان قرار گرفت. این قیمت ۱۰ هزار تومان بیشتر از روز سه‌شنبه بود. برخی فعالان باور داشتند هر چقدر فضای بازار ارز امنیتی‌تر شود، خریدها در سمت بازار سکه بیشتر خواهد شد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 73


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 10 آبان 1397 ] [ 8:40]
تاریخ
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه وزیرخارجه باید برای تامین منافع ملی آماده شنا کردن در آب های شور باشد،گفت: اجرای بسته پیشنهادی اروپایی‌ها به چند مورد بستگی دارد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حشمت الله فلاحت پیشه در خصوص ساز و کار ویژه مالی بین ایران و اروپا تا پیش از تحریم‌‎های آبان ماه به خانه ملت گفت: ظریف باید برای شنا کردن در آب های شور آماده باشد. شرایط سیاست خارجی ایران به گونه‌ای است که برای تامین منافع ملی به عزم و اراده جدی نیاز است.

وی با بیان اینکه شرایط به گونه‌ای پیش رفته که حتی بسیاری از کشورهای اروپایی نیز نمی‌دانستند تنها آن‌ها بودند که اقتصاد را از حوزه ملاحظات حاکمیتی جدا کردند، ادامه داد: در این مدت آمریکایی‌ها کاملا اقتصاد را حاکمیتی دیدند و با حضور و سرمایه گذاری در شاه راه‌ها و مراکز حساس اقتصادی عملا زمام اقتصادی دنیا را در اختیار گرفتند.

این نماینده مجلس افزود: اروپایی‌ها عزم راسخ برای همکاری با ایران را دارند، زیرا امنیت و مولفه‌های ناامنی را احساس می‌کنند،باور کرده‌اند سیاست‌ های امنیت‌‎سازی که دنبال می‌کنند به سود انها است و متقابلا می‌خواهند با ایران همکاری کنند اما اینکه تا چه میزان امکان و توان عملیاتی دارند، در هاله ای از ابهام است.

فلاحت پیشه گفت: دنیای امروز دنیای دو قطبی نیست بلکه دنیای سلسله مراتبی است، در نظام سلسله مراتبی کشورها شرایط چانه زنی را دنبال می‌کنند و حوزه ای را به عنوان خط قرمز تعیین می‌کنند و به هیچ وجه از آن عبور نمی‌کنند و یک حوزه را برای بازی کردن در عرصه دیپلماتیک باقی می‌گذارند.بعید می دانم کشوری در جهان باشد که نام ایران را در حوزه خط قرمز قرارداده باشد.

وی افزود: روسیه و چین موضوع ایران را به عنوان یک امر چانه زنی دیده‌اند و به همین دلیل است که با توجه به نزدیکی فرجه نوامبر آمریکا، این کشورها اکثرا سعی کرده‌اند تا چراغ سبزی به آمریکا نشان دهند و حتی سفارش‌ها در قبال نفت ایران را به حداقل رسانده‌اند اما موضع کشورهای اروپایی در مواجهه با ایران نسبت به روسیه تفاوت‌هایی دارد، اروپایی‌ها احساس می‌کنند رویکرد مشارکت جویی ایرانی‌ها اگر با واکنش منفی آن‌ها مواجه شود، این کشور وارد فضای چالشی با اروپا می‌شود که به هیچ وجه منافع کشورهای اروپایی را تامین نمی‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کشورهای اروپایی مشاهده کردند که تحولات ناامن ساز در منطقه، به مرزهای اروپایی نیز رسیده و هم اکنون نیز این احتمالات وجود دارد، اروپایی‌ها ایران را به عنوان جزیره ثبات در منطقه می‌شناسند و می‌دانند که می‌تواند مانع از وخیم‌تر شدن شرایط شود.ایرانی‌ها در قبال تحولات یمن یک راه دیپلماتیک باز کرده‌اند و نشان دادند با اروپایی‌ها همکاری می‌کنند.

فلاحت پیشه با اشاره به بسته پیشنهادی اروپایی‌ها برای افزایش همکاری با ایران در زمان تحریم‌ها ادامه داد: اروپایی ها این بسته را تنطیم کرده‌اند که تا یک هفته آینده به عنوان سند همکاری ثبت می‌شود ولی برای اجرائی شدن، این سند به چند مورد دیگر موکول شده است، مذاکراتی که ایران و اروپا خواهند داشت و تنش زدایی احتمالی که ممکن است بین ایران و آمریکا شکل گیرد، از جمله مورادی هستند که اجرائی شدن بسته پیشنهادی اروپایی‌ها به آن موکول شده است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 97


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 09 آبان 1397 ] [ 15:24]
تاریخ
 در سومین روز هفته، دلار به مرز ۱۵ هزار تومانی نزدیک‌تر شد و سکه تمام بهار آزادی قدم به کانال ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان گذاشت. روز دوشنبه، دلار معاملات خود را در کانال ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز کرد که حدود ۱۵۰ تومان بالاتر از قیمت ساعت ۴ بعدازظهر یکشنبه بود. بازگشایی بازار با اختلافی ۱۵۰ تومانی نسبت به روز قبل، بیانگر بازگشت نوسان‌گیران به معاملات دلار و تلاش آنها برای افزایش دامنه نوسانات قیمتی بود. با این حال، این عده در ادامه روز دوشنبه تنها توانستند ۱۰۰ تومان دیگر بر قیمت دلار بیفزایند و حدود ساعت ۴ بعدازظهر قیمت روی عدد ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان جا خوش کرد. این قیمت ۲۵۰ تومان بالاتر از بهای این ارز در روز یکشنبه بود. به گفته فعالان، تحرکات نوسان‌گیران در ساعات انتهایی روز دوشنبه و پس از تعطیلی بانک‌ها نیز ادامه یافت، به طوری که برخی فعالان از ورود دلار به کانال ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان خبر می‌دادند.
پیچ حساس در بازار ارز

بیشتر فعالان بازار باور داشتند، با افزایش قیمت روز دوشنبه، دلار به یک پیچ حساس و تعیین‌کننده رسیده است. از نظر بیشتر بازیگران باتجربه بازار، مرز ۱۵ هزار تومانی و به خصوص نقطه ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان در تعیین آینده قیمت نقش بسیار اساسی دارد. به باور آنها، اگر قیمت از مرز ۱۵ هزار تومانی عبور کند، تقاضای جدید وارد بازار خواهد شد. به باور آنها، زندانی شدن دلار در دو دامنه ۱۳ و ۱۴ هزارتومانی در ۲۵ روز اخیر موجب شده است که چشم افراد عادی از بازار دور شود. به باور برخی فعالان بازار، در صورت خروج از این دامنه، بار دیگر توجه به بازار ارز باز خواهد گشت.  همراه با افزایش قیمت دلار،سکه تمام بهار آزادی نیز راه صعودی را در پیش گرفت و به راحتی از کانال ۴ میلیون و ۵۰۰ و ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فراتر رفت. ساعت ۴بعدازظهر روز دوشنبه سکه ۴ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان قیمت خورد که ۲۱۰ هزار تومان بالاتر از قیمت بسته‌شده روز یکشنبه بود. برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند در مقطعی از روز قیمت سکه به آستانه ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز رسیده بود. با وجود افزایش قیمت سکه، عده‌ای از فعالان عنوان کردند ممکن است تحت‌تاثیر کاهش بهای اونس، سکه تمام روز چهارشنبه را آرام‌تر سپری کند. این در حالی است که گروه دیگری از معامله‌گران باور دارند، نوسان‌گیران در آستانه آغاز دور دوم تحریم‌ها تمام تلاش خود را خواهند کرد که قیمت‌ها را به سطوح بالاتر ببرند. از نظر این دسته، نوسان‌گیران دلارهای زیادی را در قیمت‌های بالا خریداری کرده‌اند و ترجیح می‌دهند با عرضه آنها در قیمت‌های بالا ضرر خود را کاهش دهند. البته بخش دیگری از فعالان باور دارند، رفتار بازارساز ارزی در آستانه آغاز تحریم‌ها، نقش مهمی در چگونگی رفتار نوسان‌گیران بازیخواهد کرد. از نظر آنها، اگر عرضه حواله درهم و اسکناس دلار به میزان مناسبی باشد، دلالان حتی اگر قیمت را از مرز ۱۵ هزار تومان عبور دهند، به سرعت در موقعیت فروش قرار خواهند گرفت. به گفته برخی از معامله‌گران، انتظار نوسان شدید برای دلار در آستانه ۱۳ آبان چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. بخشی از آن به این دلیل است که بازار اثر تحریم‌ها را تا حدی پیش‌خور کرده است و بخشی دیگر ناشی از آن است که بازارساز در این مقطع حساس به احتمال زیاد سمت عرضه بازار را تقویت خواهد کرد. با این حال، نوسان‌گیران تمایل دارند که جو روانی را ایجاد و با استفاده از آن بخشی از دلارهای بالاخرید را عرضه کنند. براساس گفته‌های بازیگران ارزی، عده زیادی از معامله‌گران در شرایطی که قیمت دلار در فاز هیجانی قرار داشت در موقعیت خرید قرار گرفتند. به‌عنوان مثال، عده‌ای در کانال‌های ۱۸ و ۱۹ هزار تومان خریدهای خود را انجام دادند. البته این افراد از نظر فعالان چندان زیاد نبودند و بیشتر معامله‌گران در دو دامنه ۱۷ و ۱۵ هزار تومانی دلار را خریداری کردند. از این زاویه، به‌نظر می‌رسد حداقل با ورود دلار به مرز ۱۵ هزار تومان، ضرر بخشی از نوسان‌گیران خنثی شود


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 105


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 09 آبان 1397 ] [ 15:20]
تاریخ
وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، از آماده‌سازی بسته مقابله با تحریم‌های آمریکا از سوی این وزارتخانه خبر داد.
آماده‌سازی بسته مقابله با تحریم‌ها از سوی وزارت اقتصاد

به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند با بیان اینکه تحریمی که می‌خواهند در ۱۳ آبان اعلام کنند، قبلا اجرایی کرده‌اند، گفت: همکاران ما در وزارت امور اقتصادی و دارایی به درستی در حال رصد برنامه‌های دشمن و آماده‌سازی بسته‌هایی برای مواجهه با این دشمنی‌ها هستند.

وی در گفت‌وگو با رسانه ملی درباره برنامه‌های اصلی خود در این وزارتخانه گفت: طبیعی است، در این شرایط همه انتظار دارند که با توجه به تحریم‌های دشمن، ببینند ما چه برنامه ای را تدارک دیده‌ایم.

وزیر اقتصاد "تامین مالی اقتصادی" و "بهبود فضای کسب و کار اقتصادی از طریق تسهیل شرایط گمرکی" را از جمله نخستین برنامه‌های خود در وزارت اقتصاد عنوان کرد و گفت: برنامه بعدی، "خصوصی سازی و پیاده سازی سیاست های ابلاغی اصل ۴۴ همان گونه که در قانون مورد اشاره قرار گرفته" و در نهایت "مقابله با فساد از طریق الکترونیکی کردن فعالیت‌های اقتصادی و ساماندهی آن" است که امیدوارم در این کارها با همکاری دیگران، بتوانیم گام‌های بلندی برداریم.

دژپسند در پاسخ به این سوال که در صورت افزایش وام مسکن، با بحث افزایش حجم نقدینگی چه خواهیم کرد؟ گفت: باید بحث تامین مسکن به خصوص برای اقشار خاص مورد توجه جدی قرار گیرد، اما راهکارهای دیگری هست که باید به صورت یک بسته و مجموعه سیاستی و اجرایی تدوین شود و عرضه و تقاضا، با هم مدیریت شود، از جمله اینکه باید نهادهای انبوه ساز، به خصوص در بافت‌های فرسوده را، تقویت کنیم.

وی افزود: به هر حال اگر قرار است بحث افزایش وام مسکن را داشته باشیم باید تمهیدات لازم را بیاندیشیم تا خود این موضوع باعث افزایش قیمت مسکن نشود.

وزیر اقتصاد با اشاره به پذیرش تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی در این شرایط سخت اظهار کرد: ما همه چیز خود را مدیون نظام جمهوری اسلامی هستیم و طبیعی است که در همین شرایط سخت باید هر چه داریم به نظام تقدیم و با کمک دوستان و مدیران این ریسک را مدیریت کنیم تا اقتصاد را با کمترین معضل از این بحران عبور دهیم.

وی با بیان نظر خود درباره جنگ روانی دشمن درباره ماجرای ۱۳ آبان گفت: آنها دشمن هستند و طبیعی است که بخواهند با روش‌های گوناگون، اهداف خود را تامین کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ما طی هشت سال دفاع مقدس حتی یک وجب از خاک خود را از دست ندادیم، تاکید کرد: ممکن است در این شرایط به مردم ما سخت بگذرد، اما باید دست به دست هم بدهیم تا از هویت اسلامی و ملی خودمان حراست کنیم و با قامت بلند بایستیم.

دژپسند تصریح کرد: من یقین دارم اگر ما همان مردم دهه نخست پیروزی انقلاب باشیم، با یکدلی و همدلی و سرمایه اجتماعی بالا، می‌توانیم تاثیر ادعاهای آمریکا را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

وی با ابراز اطمینان از اینکه با همت بلند، می‌توان آثار آخرین گام دشمنان قسم خورده نظام را کاهش داد، اظهار کرد: قطعا برای اقشار متوسط و آسیب پذیر ما، مواجهه با برخی کمبودها، دشوار خواهد بود، اما امیدوارم تحمل بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم از این دسیسه نیز سرافزار بیرون بیاییم گر چه، من خیلی نگران این موضوع نیستم چون همت مردم ایران را می شناسم.

دژپسند در پاسخ به این سوال که وزارت خزانه داری آمریکا مسئول مستقیم میز ایران را تعیین کرده است، فکر می‌کنید آیا ما هم باید آرایش جنگ اقتصادی داشته باشیم؟ گفت: با لطف و درایت مقام معظم رهبری، شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی تشکیل شده و به عبارتی فرماندهی اقتصادی به عهده آن سپرده شده است که در حقیقت حکم آرایش متقابل از سوی ایران در این جنگ اقتصادی را دارد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 85


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 08 آبان 1397 ] [ 10:09]
تاریخ
وزیر خارجه کره جنوبی اظهار کرد کشورش در درخواست برای دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا به منظور جلوگیری از آسیب دیدن شرکت‌های کره‌ای، خواستار انعطاف‌پذیری حداکثری واشنگتن شده است.

انرژی | ایسنا | 43 دقیقه پیش | 69 بازدید

پافشاری کره جنوبی برای دریافت معافیت از آمریکا

به گزارش ایسنا، تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران از پنجم نوامبر اجرایی می‌شود و کره جنوبی که متحد آمریکا و یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران در آسیا است، واردات نفت از ایران را موقتا متوقف کرده و سرگرم مذاکره برای دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا به منظور ادامه واردات نفت است.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: کانگ کیونگ وا، وزیر خارجه کره جنوبی در تماس تلفنی با مایک پمپئو، همتای آمریکایی خود خواستار دریافت معافیت شده است.

در این بیانیه آمده است: وزیر کانگ از طرف آمریکایی خواسته است انعطاف‌پذیری حداکثری به خرج دهد تا کره جنوبی بتواند برای به حداقل رساندن آسیب به شرکت‌هایش، معافیت دریافت کند.

پمپئو نیز گفته است از موضع کره جنوبی مطلع شده و به مذاکرات در این خصوص ادامه خواهد داد.

خریداران کره جنوبی خریدشان در ماه‌های اخیر را به دلیل گرانی گریدهای نفتی خاورمیانه و ابهام بر سر تجارت با ایران کاهش داده‌اند. 

ریسک دیگر برای شرکت‌های کره جنوبی این است که تحریم‌ها دریافت و پرداخت پول به دلار برای پروژه‌های مربوط به ایران را دشوار می‌کند.

انتهای پیام


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 74


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 08 آبان 1397 ] [ 10:08]
تاریخ

در جهت گیریهای اقتصاد کلان برای تدوین لایحه بودجه ۹۸ بر حفظ ثبات اقتصادی، مقابله فعالانه با تحریمها، مهار تورم، صیانت از تولید و اشتغال، تامین معیشت مردم و کاهش فقر تاکید شده است.


 
بوجه 98|5جهت گیری کلان در تدوین بودجه/مهار تورم و کاهش فقر در دستور کار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چندی قبل بخشنامه بودجه سال 1398 کل کشور از سوی رییس جمهور به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

در بخشی از اهداف بودجه سال 89 آمده است: رویکرد اصلی بودجه سال 1398، حفظ ثابت اقتصادی کشور، مهار تورم و صیانت از تولید و اشتغال، مقابله فعالانه با تحریم‌ها و تأمین معیشت مردم است، براین‌اساس ضروری است بودجه سال آینده دستگاه‌های دولتی، در جهت تسریع در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و عملیاتی نمودن قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 و با حفظ انضباط مالی و حذف هزینه‌های غیرضرور به بهبود فضای کسب و کار و ارتقای سرمایه اجتماعی، استفاده از فرصت تحریم بر قاعده‌مند کردن رابطه بودجه و نفت استمرار سیاست‌های ارزی حافظ منابع ارزی به‌کارگیری سیاست‌های مالی و پولی مهار کننده رکود و تورم، اصلاح رابطه دولت با بانک‌ها، تقویت بازار سرمایه به‌عنوان ابزار تأمین مالی و مؤثر در مهار رشد نقدینگی، افزایش درآمدهای پایدار دولت و اهرم کردن آنها به‌عنوان محرک اقتصاد، تمرکز بر حوزه‌های پیشران تولید، اصلاح نظام یارانه‌ای و قیمت‌گذاری، اصلاح نظام تعرفه‌ای و مالیاتی، شناسایی و عملیاتی نمودن راهکارهای افزایش منابع عمومی متناسب با شرایط خاص سال 1398 می‌پردازد.

همچنین در جهت گیریهای اقتصاد کلان در تدوین لایحه بودجه 98 بر حفظ ثبات اقتصادی، مقابله فعالانه با تحریمها، مهار تورم، صیانت از تولید و اشتغال، تامین معیشت مردم و کاهش فقر پرداخته شده است.



 

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 74


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 08 آبان 1397 ] [ 10:06]
تاریخ
بازار های سکه و ارز اکنون به رشد انتظاری رسیده اند اما در خصوص بازار سرمایه شرایط متفاوت است و این بازار هنوز با رشد انتظاری فاصله دارد، بنابراین به نظر می رسد شاهد ادامه رشد بورس باشیم.


از ابتدای سال 97 تا کنون بازار سرمایه بازده مناسبی را به معامله گران تقدیم کرد و موج مثبتی که در بازارهای موازی به واسطه رشد نرخ ارز به وجود آمد به بازار سرمایه رسید.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از عصر مالی، در همین رابطه اله ویردی رجایی سلماسی کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: چندی است که شاهد افزایش حجم معاملات در بازار سرمایه هستیم و این موضوع به دلیل نگرانی مردم برای کاهش ارزش پول ملی آن ها است و جامعه با حضور در بازار سرمایه می خواهد خود را از اثر تورم ها در امان نگه دارد.

وی ادامه داد: به دلیل تورم انتظاری، شرکت های بورسی برای مردم جذاب شدند و ما شاهد افزایش قیمت سهم بر مبنای هیجان بوده ایم این در حالی است که باید افزایش قیمت سهم بر مبنای بازده واقعی و سودآوری سهم باشد. اگر بازار سرمایه شاهد جذب نقدینگی و رشد های بنیادی باشد می تواند بازار موفقی باشد.

سلماسی در مورد بازدهی این بازار نسبت به سایر بازارهای موازی گفت: بازار سرمایه به دلیل اینکه سرمایه های اندک را هم جذب می کند مورد توجه تمام  اقشار جامعه قرار گرفته اما سایر بازارها از قبیل بازار مسکن و ارز و سکه در مقایسه با بازار سرمایه، سرمایه های کلان تری را می طلبد به همین دلیل مردم برای آن که بتوانند سرمایه و دارایی خود را در مقابل تورم و کاهش ارزش پول ملی حفظ کنند به بازار سرمایه و بورس وارد شده اند.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: البته برای رشد مستمر بازار سرمایه لازم است سرمایه گذاران بر اساس سودآوری شرکت ها تصمیم گیری کنند و نه با دید نوسان گیری که البته این روزها شاهد حضور نوسان گیران در بازار هستیم و همین موضوع دلیل نوسانات زیاد بازار و روزهای مثبت و منفی پیاپی است.

وی خاطر نشان کرد: بازار های سکه و ارز اکنون به رشد انتظاری رسیده اند اما در خصوص بازار سرمایه شرایط متفاوت است و این بازار هنوز با رشد انتظاری فاصله دارد، بنابراین به نظر می رسد شاهد ادامه رشد بورس باشیم.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 97


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 07 آبان 1397 ] [ 21:45]
تاریخ
آخرین مطالب ارسالی
چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
علل افت سریع و شدید امروز شاخص و پیش بینی روند معاملات فردا تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
سه احتمال برای آینده سهام شرکت های کوچک و بزرگ و رالی ادامه‌دار بورس تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
پیش بینی روحانی از رشد اقتصادی ۹۸ و خوش بینی به بازگشت آمریکا به برجام تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
عوامل رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص در یک ماه و پیش بینی مثبت به چند دلیل تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
«راهبی که فراری اش را فروخت» و داستانی واقعی که زندگی میلیون ها نفر را متحول کرد تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
مختصری از کتابِ «بیندیشید و ثروتمند شوید» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
چرا باید این کتاب را بخوانید : «هنر جنگ» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
خط مقاومت مهم ۳۱۰ هزار واحدی شاخص و تحلیل تکنیکال آینده تاریخ : جمعه 17 آبان 1398
قیمت جدید شیر و ۱۴ محصول لبنی ابلاغ نشده / قیمت پیشنهادی دامداران تاریخ : دوشنبه 06 آبان 1398
صفحات سایت
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 8551
کل نظرات کل نظرات : 367
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 167
تعداد اعضا تعداد اعضا : 83

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 1,089
باردید دیروز باردید دیروز : 273
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته بازدید هفته : 1,089
بازدید ماه بازدید ماه : 1,089
بازدید سال بازدید سال : 61,024
بازدید کلی بازدید کلی : 954,970

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 3.21.98.206
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir