')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://endbourse.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

آموزش و سیگنال خرید وفروش در بورس

جدیدترین اخبار بورس,سهام,و آموزش

banner
کدام سهم تا پایان سال 2 برابر می شود؟
جستجوگر پیشرفته



سیدعلی حسینی گفت: امروز، هدفی که بر اساس برنامه ششم توسعه به یک قانون تبدیل شده بود و بیش از پانزده سال دنبال می شد، با شرایط استاندارد، عملیاتی شد. به نظر می رسد عرضه نفت در بورس انرژی برای شروع نتایج قابل قبولی داشت. امیدواریم با کمک بخش خصوصی، شرکت ملی نفت و با تلاشی که در دستور کار بورس انرژی قرار دارد شاهد رونق بیشتر این پروژه باشیم.


مدیرعامل بورس انرژی ایران با تاکید بر اینکه پس از سال ها شاهد عرضه موفق نفت در بورس انرژی بودیم گفت: هدفی که بر اساس برنامه ششم توسعه به یک قانون تبدیل شده بود و بیش از پانزده سال دنبال می شد، امروز با شرایط استاندارد، عملیاتی شد. به نظر می رسد عرضه نفت در بورس انرژی برای شروع نتایج قابل قبولی داشت. امیدواریم با کمک بخش خصوصی، شرکت ملی نفت و با تلاشی که در دستور کار بورس انرژی قرار دارد شاهد رونق بیشتر این پروژه باشیم.

سید علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ایران ضمن بیان مطلب فوق در خصوص جزییات عرضه امروز نفت خام به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: بر اساس اطلاعیه ای که روزهای گذشته منتشر شد امروز یک میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی عرضه شد و خریداران می توانستند حداقل 35 هزار بشکه یا مضربی از این عدد را خریداری کنند.

مدیرعامل بورس انرژی افزود: خوشبختانه امروز 8 محموله 35 هزار بشکه ای که جمع آن 280 هزار بشکه می شود با قیمت 74 دلار و 85 سنت (برای هر بشکه) خریداری شد.

سید علی حسینی به نحوه تسویه معاملات اشاره کرد و گفت: بر اساس اطلاعیه عرضه 20 درصد از ارزش معاملات ریالی و 80 درصد آن ارزی است که مسئولیت تسویه بخش ریالی بر عهده سپرده گذاری مرکزی و مسئولیت بخش ارزی بر عهده شرکت ملی نفت است.

به گفته مدیرعامل بورس انرژی شروع دوره بارگیری نفت عرضه شده در بورس انرژی، یک ماه پس از معاملات امروز است و خریدار برای تسویه بخش ارزی 50 روز مهلت دارد.

حسینی ادامه داد: در صورت تمایل عرضه کننده و بر اساس مقررات، می توانیم نفت باقی مانده را روی سامانه معاملات تا عرضه بعدی حفظ کنیم  تا خریداران در روزهای آتی بتوانند با قیمت کشف شده فعلی نفت خریداری کنند.

مدیرعامل بورس انرژی ابراز امیدواری کرد تا عرضه نفت در بورس انرژی تداوم داشته باشد و گفت: زیرساخت های لازم برای عرضه نفت در بازار سرمایه کاملا مهیا است و اگر بر اساس بازخوردها شرکت ملی نفت تمایلی به ادامه عرضه ها داشته باشد برای بورس انرژی محدودیتی وجود ندارد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 66


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 07 آبان 1397 ] [ 8:54]
تاریخ
انجمن زغال سنگ با ابراز امیدواری به تفاهم نامه جدید با ذوب آهن، اعلام کرد پایان آبان در مورد تعیین فرمول قیمت گذاری تصمیم گیری می شود .
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، بعد از اعلام خبر بد هفته گذشته انجمن زغال سنگ به ذوب آهن منبی بر قطع تحویل زغال سنگ از اول آبان که منجر به صف فروش سنگین و کاهش قیمت سهام این شرکت فرابورسی شد، انجمن زغال سنگ در رویکردی تازه ابراز امیدواری کرد تا از طریق تفاهم نامه ایی جدید با ذوب آهن ، این موضوع برطرف شود.

این انجمن اعلام کرد: با مذاکرات انجام‌شده با وزارت صمت و نمایندگان مجلس، قول دفاع از قیمت عادلانه زغال‌سنگ و آمادگی ذوب‌آهن جهت مذاکرات سازنده، اولین جلسه نمایندگان هیات‌مدیره انجمن و ذوب‌آهن روز گذشته برگزار شد.

در خصوص کلیات بخش کیفیت قراردادهای فروش زغال‌سنگ توافق کلی به عمل آمد و مقرر شد رطوبت 10 درصد، خاکستر 10.5 درصد، مواد فرار، پلاستومتری و گوگرد که در قراردادهای قبلی هم وجود داشت آورده شود و همچنین پارامتر CSR به قراردادها اضافه شود و برای آن، یک عدد متناسب با زغال‌سنگ ایران تعریف کنند و از آن حد به بالا پاداش در نظر گرفته شود ولی هیچ‌گونه جریمه‌ای برای این گزینه در نظر نگیرند تا معادنی که CSR بالا دارند تشویق به سرمایه‌گذاری و تولید بیشتر شوند.

همچنین قرار شد یک جلسه دیگر برای نهایی کردن بحث کیفیت و یک جلسه هم برای فرمول قیمت‌گذاری بر مبنای درصدی از شمش فولاد برگزار شود و نهایتاً تا آخر آبان ماه در خصوص کلیه موارد به تفاهم برسند. با توجه به جو مثبت حاکم بر مذاکرات و حمایت‌های وزارت صنعت، به نظر می‌رسد درمجموع فضای خوبی جهت حل مشکلات ایجادشده است.

با توجه به جایگاه قانونی انجمن زغال‌سنگ جهت دفاع از منافع معدن کاران و کلیه فعالان این حوزه، قطعاً هرگونه توافق پس از تصویب هیات‌مدیره و تولیدکنندگان بزرگ زغال‌سنگ اجرایی خواهد شد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 81


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 07 آبان 1397 ] [ 8:49]
تاریخ
در دومین روز هفته، دلار از مرز ۱۴ هزار تومانی به راحتی عبور کرد و سکه تمام بهار آزادی به فراز کانال ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی سرک کشید. روز یکشنبه، دلار ۴۷۰ تومان افزایش را تجربه کرد و ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان قرار گرفت.
پل گذار از نوسان ارزی

برخی فعالان عنوان کردند که در حوالی همین ساعت قیمت‌های بالای ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان نیز در بازار شنیده می‌شد. به گفته فعالان، کاهش عرضه ارز، جوسازی نوسان گیران در آستانه شروع دور دوم تحریم‌ها و رشد نرخ حواله درهم از جمله عواملی بودند که در افزایش قیمت اثر داشتند. با این حال، اکثر فعالان تاکید می‌کردند تا زمانی که قیمت دلار زیر محدوده ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان باشد، تقاضای جدیدی وارد بازار نخواهد شد. از نظر آنها، بازار بیش از ۲۰ روز است که در دو کانال ۱۳ و ۱۴ هزار تومانی نوسان کرده است و تا زمانی که از این حبس خارج نشود، نمی‌توان انتظار ورود تقاضای جدید به بازار را داشت. در این وضعیت، بسیاری از کارشناسان باور دارند، بازارساز می‌تواند در آستانه شروع دور دوم تحریم‌ها با مدیریت نوسانات، گام بلندی را در تغییر کوتاه‌مدت انتظارات بردارد و با اصلاحات بعدی در صورت شیب افزایشی قیمت، حداقل آن را محدود کند. به گفته فعالان، اگر بازارساز تا ۱۰ روز پس از شروع تحریم‌ها مانع از ثبت نوسانات سنگین و غیرمنتظره در بازار شود، تا مدتی نگاه‌ها از بازار ارز منحرف خواهد شد. به این ترتیب، بازارساز فرصتی را در اختیار دارد تا با مدیریت نوسانات بازار ارز سمت و سوی انتظارات را شکل تازه‌ای بخشد. در واقع، پل گذار از نوسان ارزی، ثبات دلار در روزهای آتی است.  هم زمان با افزایش قیمت دلار، روز یکشنبه خریدهای معامله‌گران سکه نیز افزایش یافت تا فلز گرانبهای داخلی به بالای مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قدم بگذارد. در دومین روز هفته، سکه ۷۰ هزار تومان افزایش یافت و روی عدد ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار گرفت. سکه در مقاطعی از روز حتی تا قیمت ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نیز بالا رفته بود.

مرزشکنی دلار در ابتدای روز

روند افزایشی دلار از همان ابتدای روز کلید خورد؛ این ارز معاملات خود را بالای مرز ۱۴ هزار تومانی و با قیمت ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان آغاز کرد؛ پس از آن با سرعت  زیادی به رشد خود ادامه داد و حدود ساعت ۳ بعدازظهر حتی روی عدد ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان ایستاد. با این حال، در اواخر روز کمی فروش‌ها بالا رفت و قیمت اصلاح شد.

به گفته برخی فعالان، در روزهای اخیر رشد نرخ حواله درهم یکی از محرک‌های اصلی افزایش قیمت دلار در بازار داخلی بوده است. به گفته برخی بازیگران بازار، روز یکشنبه حواله درهم حتی در مقطعی نزدیک مرز ۳ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد؛ نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به طور سنتی افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود. با این حال، گروه دیگری از معامله‌گران باور داشتند، افزایش قیمت دلار دلیل بیرونی نداشته است و تنها نوسان گیران با معاملات خود قیمت را بین دو کانال ۱۳ و ۱۴ هزار تومانی جا به جا می‌کنند.

نگاه رئیس اتحادیه به افزایش قیمت سکه و طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تشریح دو دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه گفت: با مدیریت تحریم‌ها کمترین آسیب متوجه کشور و مردم خواهد شد.

به گزارش «ایبنا»، آیت محمدولی درباره افزایش قیمت‌های سکه و طلا طی روزهای اخیر اظهار کرد: از آنجا که هرگونه رخداد اقتصادی در قیمت طلا و ارز تاثیر دارد، افزایش قیمت‌ها طی روزهای اخیر تنها به دو دلیل عمده است.

وی افزود: دلیل اول کاهش و کمرنگ شدن عرضه و تقاضا در بازار ارز است که هم قیمت ارز افزایشی شده و به دنبال آن قیمت طلا رشد داشته است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، دلیل دوم را افزایش تقاضا به دنبال جو روانی ایجاد شده اعلام کرد و گفت: در صورتی که تقاضا برای کالایی افزایش یابد اما امکان عرضه و تامین آن به میزان تقاضا نباشد، قیمت‌ها افزایشی خواهد شد و به دلیل جو روانی ایجاد شده در روزهای اخیر تقاضا رشد یافته که به طور حتم در قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 61


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 07 آبان 1397 ] [ 8:46]
تاریخ
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هشت میلیون ایرانی ساکن خارج بزرگترین بازنده شرایط جدید هستند، عامل مهم افزایش تقاضا ارز را اعلام کرد.
 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد حسین ادیب در پاسخ به اینکه وضعیت قیمت دلار آزاد در بخش خدمات چگونه است به تسنیم گفت: قیمت دلار آزاد و مسافرت به خارج حدود 30 درصد سال قبل ، دلار آزاد برای مهاجرت به خارج به قصد اقامت و همراه با فروش دارایی در ایران ، کمتر از 10 درصد سال گذشته، نرخ دلار آزاد خرید ویلا در آنتالیا کمتر از 5 درصد سال قبل و نرخ دلار آزاد، رفتن هر ایرانی به خارج به قصد تحصیل کمتر از دو درصد سال قبلا است اما تامین ارز دانشجویان سابق تا 70 درصد انجام می شود.

وی افزود: هشت میلیون ایرانی در خارج زندگی می کنند که تعداد زیادی از آنها در بانکهای داخل سپرده گذاری کرده بودند و اما با افزایش نرخ ارز، 70 درصد دارایی را از دست داده‌اند که بزرگترین بازنده شرایط جدید هستند. در گام دوم شمار زیادی از این گروه با دریافت وام از خارج در بانک های ایرانی سپرده گذاری کرده اند که بزرگترین متقاضی خرید ارزند. ارزی که طی 10 سال وارد شده، حالا در فاصله چند ماه از کشور خارج می شود که درحال حاضر مهمترین عامل افزایش نرخ ارز هستند.

این کارشناس با اعلام اینکه خروج ارز بوسیله خارجیانی که در ایران زندگی می کنند شتاب بییشتری گرفته ادامه داد: خروج ارز بوسیله سه میلیون مهاجر افغانی و تبدیل سریع دستمزد و پس انداز به ارز، عامل مهم افزایش تقاضا ارز است.

ادیب افزود:خرید ارز در بخش خدمات وارداتی مثل پرداخت هزینه واردات بوسیله کشتی، پرداخت حق بیمه کالاهای وارداتی، ارز مورد نیاز شرکت های هواپیمایی، پرداخت حق عضویت ایران در نهادهای بین المللی، تسویه حساب پست و مخابرات ایران با طرف های خارجی و دهها ها مورد دیگر ادامه دارد که ارقام کوچکی نیست.

به گفته وی خروج ارز به قصد مسافرت، مهاجرت، خرید ویلا در خارج و ...به شدت کاهش یافته اما خروج ارز ایرانیانی که در بانک های داخل سپرده گذاری کرده اند و خروج ارز افاغنه بسیار زیاد است.

انتهای پیام


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 63


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 06 آبان 1397 ] [ 12:45]
تاریخ
وزیر جدید اقتصاد ضمن اعلام اولویت نخست دولت و این وزارتخانه و اشاره به حجم بالای نقدینگی گفت: باید به مردمی که دغدغه حفظ ارزش دارایی دارند راهکار ارایه داده و آنها را به سمت بازارسرمایه هدایت کنیم.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهاد دژپسند در جریان جلسه عصر دیروز رای اعتماد مجلس گفت: ایجاد هسته های اندیشه ورزی و متشکل از دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاهیان یکی از برنامه های جدی است.،

وی با بیان اینکه در جنگ اقتصادی کنونی نیز باید با تعامل و همکاری سرمایه اجتماعی از این شرایط عبور کنیم، درباره سوابق فعالیت توضیح داد: در سال های 74 و 75 مسئول طراحی اقتصاد بدون نفت بودم که در یک تعامل چندجانبه طراحی شد. در آن زمان توانستم برنامه تحقق عدالت اجتماعی را در یک قالب تعاملی تدوین کنم. امروز در شرایطی که اقشار آسیب پذیر تحت فشارند، می توان از این آموزه ها استفاده کرد.در زمان اصلاح قانون تجارت، چندجانبه گرایی را عمق بخشیدیم. بخش خصوصی، دانشگاه و مجلس نیز همکاری کردند.

اولویت نخست : اصلاح بانک ها

این وزیر تاکید کرد: برای جلوگیری از ابرتورم باید اقدامات خاص انجام دهیم و برای رشد اقتصادی به فکر تامین مالی از داخل و خارج باشیم.اصلاح نظام بانکی اولویت نخست دولت و وزارت اقتصاد در صورت تصدی این وزارتخانه است،این موضوع بویژه آنکه وزیر اقتصاد رییس مجمع 10 بانک بزرگ است، اهمیت ویژه دارد.

دژپسند با اعلام اینکه باید قدرت تسهیلات دهی بانک ها به بنگاه ها و فعالان اقتصادی را تقویت کرد، ادامه داد: بانک ها سرمایه های بزرگی هستند اما از برخی مسایل در رنجند و زمین گیر شده اند که می توان به مطالبات معوق اشاره کرد.فعالان اقتصادی همانطور که انتظار دارند تسهیلات بانکی روان در اختیار آنها قرار گیرد باید به کمک دولت و بانک ها بیایند تا مشکل معوقات بانکی را حل کنیم تا منابع در چرخه اعطای تسهیلات قرار گیرد.

وی بر واگذاری اموال مازاد بانک ها تاکید کرد و گفت: بنگاهداری امکان اعطای تسهیلات بانک ها را کاهش می دهد.در این راستا، از بانک ها بخصوص بانک های دولتی برای واگذاری دارایی های منجمد در یک برنامه زمانی مشخص درخواست همکاری می شود در کنار آن اگر از بانک ها حراست کافی نشود، ممکن است همین نقش حداقلی را از دست بدهند از این رو باید دولت نیز بدهی را به بانک ها تسویه کند.البته شرایط خزانه را می دانیم از این رو باید با هم اندیشی بانک ها مشکل بازپرداخت بدهی دولت به بانک ها را حل کنیم.

وی با طرح این پرسش که چرا هنوز سهام 20 درصد بانک های بزرگ در اختیار دولت است، گفت: چرا از محل سهم دولت، بدهی دولت به بانک ها را تسویه نمی کنیم؟از سال 1292 تاکنون فضای کسب و کار بهبود داشته اما کافی نیست و اگر می خواهیم هدف برنامه ششم محقق شود باید اراده جدی تر داشته باشیم.

برنامه هدایت نقدینگی به بورس و شرکت های مدنظر وزیر جدید

وزیر پیشنهادی اقتصاد حجم بالای نقدینگی را مشکل بعدی دانست و گفت: باید تدابیری بیندیشیم که این نقدینگی را به اهرمی برای رونق اقتصاد تبدیل کنیم.برای مردمی که امروز دغدغه حفظ ارزش دارایی را دارند و حاضر نیستند در هرجایی سرمایه گذاری کنند، باید راهکار ارایه دهیم و آنها را به سمت بازار سرمایه هدایت کنیم.برای نمونه می توان آنها را سمت شرکت های بزرگی که تولید صادراتی دارند مانند ایدرو، ایمیدرو و پتروشیمی ها هدایت کرد به گونه ای که این شرکت ها میدان دار اصلی شده و سهم 20 درصدی داشته باشند اما 60 درصد منابع مورد نیاز از طریق پذیره نویسی از کف جامعه جمع شود.

دژپسند خطاب به نمایندگان گفت: آیا می دانید سرمایه گرانقدری به نام دارایی ها و امال مازاد دولتی داریم که ارزش دفتری آن 7 هزار هزار میلیارد تومان است اگر فقط 20 درصد آن قابلیت نقدشوندگی داشته باشد می توان از آن به عنوان اهرمی برای تحریک بخشی از اقتصاد استفاده کرد.البته برای جهش رشد اقتصادی نباید از منالع مالی خارجی اعم از فاینانس یا سرمایه گذاری خارجی غافل شویم.وزارت اقتصاد به عنوان متولی جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی دارای ایده و برنامه هایی است که توانستیم حدود 15 میلیارد دلار جذب داشته باشیم اما به همان نسبت نهایی نشد، باید با همکاری دستگاه دیپلماسی این موضوع آسیب شناسی شود.

وی خواستار همکاری استان ها در جذب سرمایه گذاران خارجی شد و تاکید کرد: لازمه این کار اعطای اختیار بیشتر به استان هاست.همچنین خواستار بهبود فضای کسب و کار از طریق اصلاح نظام مالیاتی، گمرکی و بانکی شد، در شرایط کنونی نمی توانیم به مودیان منظم و درستکار که مالیات می پردازند فشار بیاوریم بلکه باید سازوکارهایی طراحی و پیاده کنیم که پایه های جدید مالیاتی شناسایی شود و راه فرار مالیاتی را ببندیم.

این وزیر خواستار بررسی فوری لایحه صندوق های مکانیزه فروش برای وصول مناسب مالیات و نیز تعیین تکلیف لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شد.همچنین بر تدوین لایحه امنیت سرمایه گذاری با همکاری سایر قوا تاکید کرد، برای بهبود امور تولید، گمرک نیز باید تسهیل کننده امور باشد که این کار جز با تجهیز گمرک و الکترونیکی شدن امور به دست نمی آید.

دژپسند یکی دیگر از رویکردها را مقابله با فساد دانست و گفت: اگر نتوانیم با فساد مقابله کنیم، باید نگران باشیم زیرا این موریانه ریشه ها می خشکاند.
نظام بانکی، مالیاتی و گمرکی زمانی می توانند موتور رشد را سرعت بخشند که بخش خصوصی فعالی داشته باشیم.بخش خصوصی باید دارای قدرت، توانمندی، کارایی و هوشمندی باشد و دولت نباید به بخش خصوصی یار دوازدهم نگاه کند بلکه آن را شریک اصلی بداند.اگربه تولیدکنندگان ارج بنهیم زمینه جذب سرمایه خارجی را فراهم کرده ایم.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 55


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 06 آبان 1397 ] [ 12:44]
تاریخ
در اولین روز هفته، نوسان‌گیران موفق شدند قیمت دلار را برای لحظاتی از مرز مقاومتی اول (عدد ۱۴ هزار تومانی) عبور دهند، ولی شاخص ارزی همچنان گرفتار حبس ۲۰ روزه باقی ماند. روز شنبه، دلار حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی قیمت ۱۳هزار و۹۸۰ تومانی قرار گرفت که افزایش ۲۳۰ تومانی را نسبت به روز انتهایی هفته گذشته نشان می‌داد. ورود مقطعی دلار به کانال ۱۴ هزار تومانی در حالی رخ داد که قیمت این ارز سه روز متوالی در کانال ۱۳ هزار تومانی نوسان کرده بود و حدود ۲۰ روز نیز هست که از دو کانال ۱۳ و ۱۴ هزار تومانی خارج نشده است.
رشد موقت در بازار ارز؟

با وجود رشد روز اول هفته، عده‌ای از معامله‌گران آن را یک نوسان زودگذر دانستند و باور داشتند تا زمانی که مردم عادی وارد بازار نشوند، شاخص ارزی توان شکست مرز مقاومتی مهم ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی را نخواهد داشت. با این حال، عده دیگری از فعالان بازار باور داشتند، نوسان‌گیران در روزهای آتی تمام تلاش خود را خواهند کرد که قیمت را به بالاترین سطحی که می‌توانند ببرند؛ چراکه دلارهای زیادی را با قیمت‌های بالا خریداری کرده‌اند و باید بخشی از آن را به‌منظور خرید در قیمت‌های پایین‌تر تخلیه کنند.

 اهرم‌های رشد دلار

به گفته برخی فعالان، افزایش قیمت دلار از کانال حواله درهم رخ داد؛ از نظر آنها عبور نرخ حواله درهم از مرز ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی زمینه‌ساز رشد قیمت در بازار داخلی شد. این در حالی بود که عده دیگری باور داشتند، نوسان‌گیران سعی کردند با نشان دادن واکنش معکوس به صحبت‌های رئیس‌جمهوری این تصور را در بازار تقویت کنند که نوسانات ارزی به پایان نرسیده است. روز گذشته، رئیس‌جمهور در بخشی از صحبت‌های خود در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد، ذخایر ارزی کلی و ذخایر اسکناس ما از تمام سال‌های گذشته بیشتر است. این صحبت به همین شکل در کانال‌های اطلاع‌رسانی دلالان انعکاس زیادی داشت و پس از آن قیمت در میان معامله‌گران بزرگ سیر صعودی بیشتری به خود گرفت. با این حال، عده دیگری باور داشتند، بازار از ابتدای روز در مسیر صعودی قرار داشت و واکنش خاصی به صحبت‌های رئیس دولت دوازدهم نداشت. از نظر آنها قیمت بدون توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهوری مسیر خود را ادامه می‌داد، مسیری که به واسطه افزایش خریدهای نقدی و کاهش عرضه ارز رخ داده بود.  گروه دیگری از یکسو عوامل و اخبار سیاسی را در رشد قیمت موثر دانستند و از سوی دیگر، باور داشتند هر چقدر بازار به شروع دور دوم تحریم‌ها نزدیک شود، با افزایش خریدهای نوسان‌گیران مواجه خواهد شد. «دنیای اقتصاد» نیز در گزارش پیشین خود اشاره کرده بود که معامله‌گران ۱۰ روز قبل و بعد از آغاز دور دوم تحریم‌های جدید آمریکا تمام تلاش خود را خواهند کرد که حداقل یک بار دیگر بازار را با افزایش نوسان مواجه کنند.

 از نظر آنها، نوسان‌گیران بر این باورند اگر در این بازه زمانی قیمت از حبس قیمتی ۲۰ روز اخیر رها نشود، احتمال افزایش قیمت در ماه‌های پیش‌رو با شیب زیاد محدود خواهد شد؛ چراکه نبود سیگنال نوسانی در ۲۰ روز آینده این پیغام را به افراد عادی انتقال می‌دهد که نوسانات ارزی به پایان رسیده است و سیاست‌گذار توان مدیریت بازار در سطوح قیمتی فعلی را دارد.

عده دیگری از معامله‌گران باور داشتند، نوسان‌گیران به پیشواز احتمال عدم تایید وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهوری در مجلس رفته بودند و گروه دیگری اخباری مبنی‌بر جدال‌های منطقه‌ای را در رشد قیمت موثر دانستند. با این حال، آنچه مسلم است میزان تقاضا در روز شنبه کمی در بازار بالا رفته بود و از سوی دیگر ممکن است میزان عرضه حواله درهم در دبی پایین بوده باشد. چراکه اولین سیگنال افزایشی به بازار داخلی از منظر معامله‌گران با افزایش نرخ حواله درهم داده شد.

در روزی که دلار افزایشی شد، سکه تمام بهار آزادی نیز به بالای مرز ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رفت. سکه حدود ساعت ۴ بعدازظهر روز شنبه ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان قیمت خورد که ۱۳۰ هزار تومان بیش از قیمت پنج‌شنبه گذشته بود. به گفته فعالان، سکه‌بازان در اولین روز هفته خریدهای خود را بالا برده بودند و به‌دنبال آن بودند که زمینه را برای عبور فلز گرانبهای داخلی از مرز مقاومتی مهم ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فراهم کنند. برخی دیگر از فعالان باور داشتند، برخوردهای امنیتی در بازار ارز موجب شده است که به تدریج تقاضا در بازار سکه بالاتر برود.

سکه تمام بهار آزادی در انتهای هفته گذشته با۲۰ هزار تومان رشد به کانال ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رفته بود و افزایش روز اول هفته دومین افزایش متوالی فلز گرانبهای داخلی بود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 75


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 06 آبان 1397 ] [ 8:20]
تاریخ
 دلار که هفتمین ماه سال را با بازدهی منفی پشت‌سر گذاشته بود، هفته منتهی به ۴ آبان را نیز با رشد منفی سپری کرد. کاهش هفتگی شاخص ارزی در شرایطی رقم خورد که این ارز روز پنج‌شنبه افزایش قیمت را تجربه کرد. در ششمین روز هفته، دلار ۱۵۰ تومان افزایش را ثبت کرد و روی عدد ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان قرار گرفت. دلار ۲ هفته پیش ۸/ ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و در هفته گذشته نیز با کاهش ۷/ ۰ درصدی رو‌به‌رو شد.
 

به گفته فعالان، روز پنج‌شنبه قیمت در ابتدای روز سیر نزولی داشت و حتی تا مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان پایین رفت، ولی با حمایت معامله‌گران در محدوده این مرز مواجه شد و توانست در ادامه روز روند افزایشی را طی کند؛ هر چند که یک بار دیگر نتوانست از مرز ۱۴ هزار تومانی عبور کند. دلار ۵ روز کاری هفته گذشته را در کانال ۱۳ هزار تومانی به پایان برد و تنها در روز دوشنبه بود که کف کانال ۱۴ هزار تومانی را تجربه کرد. با توجه به این روند می‌توان گفت که این ارز در هفته گذشته با کاهش دامنه نوسان مواجه بود و از سوی دیگر کشش افزایش خاصی را نیز از خود بروز نداد.

با این حال، برخی فعالان بازار باور دارند، معامله‌گران ۱۰ روز قبل و بعد از آغاز دور دوم تحریم‌های جدید آمریکا تمام تلاش خود را خواهند کرد که حداقل یک بار دیگر بازار را با افزایش نوسان مواجه کنند. از نظر آنها، نوسان‌گیران بر این باورند اگر در این بازه زمانی قیمت از حبس قیمتی ۲۰ روز اخیر رها نشود، احتمال افزایش قیمت در ماه‌های پیش‌رو با شیب زیاد محدود خواهد شد؛ چراکه نبود سیگنال نوسانی در ۲۰ روز آینده این پیغام را به افراد عادی انتقال می‌دهد، نوسانات ارزی به پایان رسیده است و سیاست‌گذار توان مدیریت بازار در سطوح قیمتی فعلی را دارد.  افزون بر این، نوسان‌گیران و معامله‌گران بزرگ دلارهای زیادی را در سطوح ۱۷ و ۱۵ هزار تومانی خریداری کرده‌اند و برخی حتی در دامنه بالاتر ۱۸ هزار تومانی خرید خود را انجام داده‌اند. در ۲۰ روز گذشته سرمایه این دسته از معامله‌گران نه‌تنها سودی را به همراه نداشته است؛ بلکه در معرض خطر ضرر سنگینی قرار گرفته است. این موضوع موجب می‌شود که نوسان‌گیران در مقطع نزدیک به آغاز دور دوم تحریم‌ها تمام تلاش خود را کنند که قیمت را به سطوح بالاتری ببرند. از نظر یکی از بازیگران با تجربه بازار، اگر نوسان‌گیران بتوانند، قیمت را به سطوح بالاتر ببرند، در اولین گام می‌توانند دلارهای بالاخرید را با ضرر کمتر تخلیه کنند و در دومین گام یک بار دیگر چشم مردم عادی را به سوی بازار ارز جلب کنند. امری که ممکن است تقاضای احتیاطی را به بازار بازگرداند.

به نظر می‌رسد بازارساز در چنین مقطعی باید تمام تلاش خود را به کار بندد که نوسان‌گیران نتوانند با بازی با قیمت‌ها تقاضای احتیاطی را زنده کنند. به باور برخی بازیگران باتجربه بازار ارز، اگر بازارساز بتواند نقشه دلالان را طی ۲۰ روز آینده خنثی کند، مسلما انتظارات تورمی و ارزی را در تا حد زیادی تعدیل خواهد کرد. سیگنال ثبات به بازار مهم‌ترین عاملی است که نوسان‌گیران را نیز به تدریج از بازار خارج خواهد کرد. یکی از دیگر فعالان بازار ارز می‌گوید، افراد زیادی به قصد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت وارد بازار شده‌اند و در صورتی که بازار ثبات ۲۰ روز قبل را ادامه دهد، احتمالا سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت از بازار ارز خارج خواهند شد. عده‌ای از معامله‌گران حتی از احتمال افزایش عرضه ارز سخن می‌گویند، منتها بر این باورند این امر در صورتی انجام خواهد شد که بازار روزهای آتی را چون ۲۰ روز گذشته با ثبات پشت‌سر بگذارد.

13 (1)

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 54


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 05 آبان 1397 ] [ 8:51]
تاریخ
فردا اولین عرضه صادراتی نفت خام در بازار فیزیکی بورس انرژی به ثبت خواهد رسید و امیدواری بسیاری به موفقیت این معاملات در روزها و هفته‌های آینده وجود دارد. مدیرعامل بورس انرژی صادرات نفت خام از یک بازار داخلی رسمی را نقطه عطفی در صنعت نفت و بازار سرمایه کشورمان می‌داند که در آینده تاثیرات واقعی آن خودنمایی خواهد کرد.
عرضه یک میلیون بشکه نفت در بورس؛ فردا

فردا یک میلیون بشکه نفت خام سبک در بورس انرژی عرضه خواهد شد و حداقل محموله‌های خرید ۳۵ هزار بشکه است. ۲۰ درصد از ارزش معاملات ریالی و ۸۰ درصد دیگر آن ارزی تسویه خواهد شد و خریدار ۵۰ روز از زمان تحویل فیزیکی آن فرصت دارد تا وجه معامله را تسویه کند. در چارچوب قوانین بازار سرمایه، اطلاعات خریداران نیز محرمانه باقی خواهد ماند. این شیوه مبادله در رسانه‌ها به‌عنوان یکی از ابزارهای اجرایی برای دور زدن تحریم‌ها مطرح شده که البته توانمندی بالایی در این زمینه دارد ولی سال‌هاست که این بحث مطرح شده و اجرایی شدن آن یک الزام قانونی است. به احتمال قوی عرضه نفت خام صادراتی در بورس انرژی در هفته‌ها و ماه‌های آینده موفقیت‌آمیز باشد که به معنی یک ابزار بسیار قدرتمند برای دور زدن تحریم‌ها خواهد بود. این شیوه معاملات توانمندی جدیدی را در مسیر افزایش حجم صادرات نفت خام ایجاد خواهد کرد و به این معنی است که هر تقاضایی که در بورس انرژی به ثبت برسد از قابلیت تغذیه و ثبت معاملات برخوردار خواهد بود.

فروش نفت ملی شد

برای اولین بار عرضه نفت خام صادراتی در بازارهای مالی و رسمی کشورمان به ثبت خواهد رسید یعنی پس از سال‌ها داد‌و‌ستد نفت خام صادراتی نیز در بازارهای ایرانی صورت خواهد پذیرفت. شاید بتوان گفت پس از گذشت سال‌ها از ملی شدن صنعت نفت، این بار فروش نفت خام صادراتی نیز ملی شده است. این واقعیت به معنی سکوی پرش بسیار بزرگی برای فرآیندهای معاملاتی و تجاری نفت خام به شمار می‌رود و پتانسیل انعقاد قراردادهای مختلف و گسترده فیزیکی را به همراه خواهد داشت.

در صورت عرضه گسترده و موفق معاملات نفت خام صادراتی به‌صورت فیزیکی، پتانسیل تعریف ابزارهای مالی نوین بسیاری بر این دارایی پایه وجود دارد که به معنی آغاز به کار واقعی پنجمین بورس بزرگ نفت خام در جهانخواهد بود. توانمندی‌های تولیدی و صادراتی نفت خام و فرآورده‌های کشورمان به قدری گسترده است که قدرت‌نمایی این بازار در ابعاد جهانی چندان هم دور از ذهن نیست.

در گفت‌وگویی با دکتر سید‌علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی به بررسی اجمالی این شیوه معاملاتی پرداختیم. این متن به‌صورت همزمان امروز در دو روزنامه «دنیای اقتصاد» و فایننشال تریبون (Financial Tribune) منتشر می‌شود.  در ابتدای این گفت‌وگو دکتر سید‌علی حسینی عنوان کرد: انتشار اطلاعیه عرضه نفت خام در بورس انرژیایران نقطه عطفی در صنعت نفت و بازار سرمایه کشورمان است که آیندگان با مرور آن به خود خواهند بالید و تاریخایران اسلامی آن را بسان برگ زرینی در حافظه خود ثبت خواهد کرد و برای فرزندان ایران زمین به یادگار خواهد گذاشت.

فرهنگ ایرانیان در‌بر‌دارنده مثال‌ها و نمونه‌های بی‌شماری از تعامل با دنیا و دیگر مردمان است و در این رابطه خود را عضوی از آنها و آنها را عضوی از خود می‌دانند. ایرانیان همواره امکان بهره‌‌مندی دیگران را از مواهب خدادادی خود سخاوتمندانه فراهم کرده‌اند و در مسیر جاده ابریشم استوار قدم برداشته‌اند.

اینک توانمندی فکر و قوت تلاش ایرانیان پنجره دیگری از تعامل و ارتباط بین‌المللی را به روی جهانیان گشوده و امیدوار است در فضایی شفاف کالای راهبردی نفت خام را در یک بورس ملی به فروش برساند. به جرات می‌توان گفت با این رویداد مهم آخرین حلقه از زنجیره حاکمیت ملی بر این ثروت خدادادی کامل می‌شود. ملی شدن مالکیت ذخایر نفتی، اداره صنعت نفت به دست متخصصان ایرانی و اینک، فروش آن در یک بورس ملی.  وی در ادامه به ضرب‌المثلی ایرانی اشاره کرد و گفت: به قول ایرانیان ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. هر چند این بازار ملی و عرضه نفت خام باید سال‌ها قبل آغاز می‌شد، حداقل دو دهه قبل لیکن این آغاز دیر‌هنگام را باید به فال نیک گرفت و از آن به خوبی صیانت کرد. در این میان مروری بر قانون برنامه سوم توسعه، مصوبات متعدد دولت‌ها، سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، قانون برنامه ششم توسعه و سرانجام مصوبات اخیر سران قوا، اهمیت و جایگاه استراتژیک این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد. دیگر نباید توفیقات رقبای منطقه‌ای را صرفا نظاره‌گر باشیم و تاسف بر کم‌کاری و کوتاهی خود بخوریم. اکنون زمان همگرایی و حمایت از یک خواسته ملی و مشارکت در موفقیت ایران اسلامی و ایرانیان است. مدیرعامل بورس انرژی افزود: جا دارد که تلاش دست اندرکاران برای راه‌اندازی بازار ملی انرژی و برخورداری ایرانیان از مواهب آن، به‌دور از تعجیل با لحاظ تدبیر و صد البته با تلاش منظم و خستگی‌ناپذیر ادامه یابد و این تکلیف قانونی و برنامه راهبردی به نتیجه برسد. بورس انرژی ایران نیز در این راه حداکثر توان خود را به کار خواهد بست و با همکاری شرکت ملی نفت ایران تا حصول مقصود و بهینه کردن مدل عرضه دست از تلاش بر نخواهد داشت.

ویژگی‌های معامله

سید‌علی حسینی در پایان این گفت‌وگو درخصوص ویژگی‌های این معاملات عنوان کرد: اولین عرضه صادراتی نفت خام به‌صورت گسترده در فرآیند نوین آن در روز یکشنبه اجرایی خواهد شد. در این شیوه معامله عرضه این روز یک میلیون بشکه و حداقل محموله خرید ۳۵ هزار بشکه خواهد بود. لازم است خریدار ۱۰ درصد از ارزش قرارداد در زمان اجرای معاملات را نقدا پرداخت کرده و در صورت برنده‌شدن در فرآیند رقابت‌، ۱۰ درصد دیگر نیز به‌صورت ریالی پرداخت خواهد شد تا در نهایت ۱۰ درصد از ارزش قرارداد ریالی و ۸۰ درصد مابقی آن ارزی تسویه می‌شود. خریدار از این امکان نیز برخوردار است که تا گذشت ۵۰ روز از تحویل محموله نسبت به تسویه وجه معامله اقدام کند. درخصوص شرایط پرداخت هم شاهد انعطاف محسوس شرکت ملی نفت هستیم یعنی این امکان وجود دارد که به جز ۳ ارز یورو، یوآن و درهم که در اطلاعیه عرضه ذکر شده، خریدار بتواند با سایر ارزهای معتبر نیز اقدام به تسویه وجوه کند و محدودیت خاصی درخصوص تسویه وجوه وجود ندارد. در زمان موجود بین معامله و تحویل فیزیکی کالا با زمان تسویه نهایی یعنی ۵۰ روز ذکر شده، خریدار به منظور تضمین بازپرداخت، ضمانت‌نامه بانکی ارائه خواهد کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» در اطلاعیه عرضه نفت خام صادراتی که در تاریخ ۲۳ مهرماه منتشر شد آمده است: متقاضیان شرکت در معامله، باید حداکثر تا ۲ ساعت قبل از شروع عرضه، معادل ریالی ۱۰ درصد ارزش سفارش که به شرح زیر محاسبه می‌شود را به حساب اعلامی شرکت سمات واریز کنند. قیمت پایه هر بشکه نفت‌خام توسط شرکت ملی نفت ایران به ارز دلار اعلام می‌شود و برابر با متوسط قیمت برنت (BWave) روزانه در ۱۰ روز کاری بین‌المللی پیاپی منتهی به ۲ روز تقویمی قبل از انتشار اطلاعیه عرضه با لحاظ اختلاف (دلتا) مندرج در OSP برای بازار مدیترانه در ماه متناظر با تاریخ انتشار اطلاعیه عرضه خواهد بود. متقاضیان باید در روز عرضه روی قیمت پایه مندرج در این بند رقابت کنند. این در حالی است که ماخذ قیمتی(Quotation) نفت خام‌ برنت (BWave) روزانه در کلیه مراحل قیمت‌گذاری، قیمت منتشره برای نفت‌خام‌ مذکور، مربوط به اولین ماه (نزدیک‌ترین ماه) در نشریهPlatt’s Crude Oil Marketwire است. نرخ تسعیر هر دلار جهت واریز پیش‌پرداخت معامله بر مبنای میانگین روزانه خرید و فروش اعلامی در سامانه سنا (اسکناس)، ۲ روز کاری قبل از تاریخ انتشار این اطلاعیه عرضه خواهد بود و البته در صورت در دسترس نبودن سامانه سنا مرجع جایگزین متعاقبا اعلام خواهد شد. قیمت مندرج در بند ۱-۱ صرفا برای پرداخت ۱۰ درصد ریالی جهت شرکت در معامله بوده و قیمت نهایی برای فروش، برابر قیمت نهایی(Pfinal) مندرج در صورتحساب موقت خواهد بود.

در صورتی که موضوع قرارداد توسط شرکت ملی نفت ایران از مبادی رسمی گمرکی صادر و اظهارنامه‌های گمرکی به نام شرکت ملی نفت ایران تنظیم شود، در این صورت به دلیل صادراتی بودن محموله مشمول وضع مالیات و عوارض بر ارزش افزوده نمی‌شود. محل تحویل محموله، محدوده مجاز برای انجام عملیات کشتی به کشتی (STS) در بندرگاه خارک بوده و کلیه هزینه‌ها و عوارض بندری و کشتی به کشتی (STS) به عهده خریدار است. محل انتقال ریسک و عنوان محموله، پس از عبور نفت خام (محموله) از فلنج کشتی حامل نفت خام (نفتکش مادر) خواهد بود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 68


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 05 آبان 1397 ] [ 8:40]
تاریخ
 دیروز در کنار افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز سیر کاهشی گرفت و با ۵۰ هزار تومان افت به ۴ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، در روز پنجم هفته معاملات چندانی در بازار انجام نمی‌شد و بیشتر معامله‌گران نیز تنها به‌دنبال سودهای لحظه‌ای بودند.
 

درواقع کمتر کسی تمایل داشت دلار را نگهداری کند و هر کسی وارد خرید می‌شد، سعی می‌کرد با قیمت کمی بالاتر آن را به فروش برساند. اگر این اتفاق نمی‌افتاد، معامله‌گر سعی می‌کرد با کمترین ضرر ارز خریداری شده را به فروش برساند.

به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار ارز، با افزایش روزهای باثبات دلار، نوسان‌گیران بر سر یک دو راهی قرار گرفته‌اند: ماندن در بازار و خطر امکان برخوردهای امنیتی را به جان خریدن یا خروج از بازار با سودهای کسب شده از نوسان‌های پیشین. برخی دلالان در روزهای اخیر در لابه‌لای صحبت‌های خود عنوان می‌کنند که در ماه‌های پیشین سودهای زیادی را کسب کرده‌اند ولی بخشی از آن را در یک ماه اخیر از دست داده‌اند.

گروهی عنوان می‌کنند، دلارهایی که در قیمت‌های بالا خریداری کرده‌اند، را نتوانستند بفروشند و در صورت فروش در قیمت‌های پایین دچار ضرر زیادی می‌شوند. البته عده‌ای از آنها از ابتدای سال به اندازه‌ای سود کرده‌اند که بتوانند این ضرر را پوشش دهند. گروه دیگری عنوان می‌کنند در هفته‌های اخیر برخوردهای امنیتی افزایش پیدا کرده است و دستگیری‌ها و مصادره ارزهای کشف شده آنها را دچار زیان کرده است.

به‌عنوان مثال، یکی از واسطه‌های باتجربه بازار عنوان می‌کند در ۶ ماه ابتدایی سال‌جاری نزدیک به یک میلیارد تومان سود کسب کرده بود، ولی با دستگیری و مصادره بخشی از ارزهای کشف‌شده‌اش حدود ۵۰۰ میلیون دچار ضرر شد. او می‌گوید، در این شرایط ترجیح می‌دهد حداقل به‌طور موقت از بازار خارج شود و به سود کسب شده ماه‌های قبل قناعت کند.

این در حالی است که گروه دیگری که بعضا سود کمتری را از نوسانات برده‌اند، ترجیح می‌دهند همچنان در بازار فعال باشند. البته آنها سعی می‌کنند نکات احتیاطی زیادی را نیز رعایت کنند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 73


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 03 آبان 1397 ] [ 10:16]
تاریخ
در پنجمین روز هفته، دومین افت متوالی دلار به ثبت رسید و سکه تمام بهار آزادی نیز از کانال ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پایین رفت. روز چهارشنبه، شاخص ارزی در دامنه ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان نوسان کرد و حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان آرام گرفت که ۱۰۰ تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود.
 

در کنار افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز سیر کاهشی گرفت و با ۵۰ هزار تومان افت به ۴ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، در روز پنجم هفته معاملات چندانی در بازار انجام نمی‌شد و بیشتر معامله‌گران نیز تنها به‌دنبال سودهای لحظه‌ای بودند. درواقع کمتر کسی تمایل داشت دلار را نگهداری کند و هر کسی وارد خرید می‌شد، سعی می‌کرد با قیمت کمی بالاتر آن را به فروش برساند. اگر این اتفاق نمی‌افتاد، معامله‌گر سعی می‌کرد با کمترین ضرر ارز خریداری شده را به فروش برساند. به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار ارز، با افزایش روزهای باثبات دلار، نوسان‌گیران بر سر یک دو راهی قرار گرفته‌اند: ماندن در بازار و خطر امکان برخوردهای امنیتی را به جان خریدن یا خروج از بازار با سودهای کسب شده از نوسان‌های پیشین. برخی دلالان در روزهای اخیر در لابه‌لای صحبت‌های خود عنوان می‌کنند که در ماه‌های پیشین سودهای زیادی را کسب کرده‌اند ولی بخشی از آن را در یک ماه اخیر از دست داده‌اند. گروهی عنوان می‌کنند، دلارهایی که در قیمت‌های بالا خریداری کرده‌اند، را نتوانستند بفروشند و در صورت فروش در قیمت‌های پایین دچار ضرر زیادی می‌شوند. البته عده‌ای از آنها از ابتدای سال به اندازه‌ای سود کرده‌اند که بتوانند این ضرر را پوشش دهند. گروه دیگری عنوان می‌کنند در هفته‌های اخیر برخوردهای امنیتی افزایش پیدا کرده است و دستگیری‌ها و مصادره ارزهای کشف شده آنها را دچار زیان کرده است.

به‌عنوان مثال، یکی از واسطه‌های باتجربه بازار عنوان می‌کرد در ۶ ماه ابتدایی سال‌جاری نزدیک به یک میلیارد تومان سود کسب کرده بود، ولی با دستگیری و مصادره بخشی از ارزهای کشف‌شده‌اش حدود ۵۰۰ میلیون دچار ضرر شد. او می‌گوید، در این شرایط ترجیح می‌دهد حداقل به‌طور موقت از بازار خارج شود و به سود کسب شده ماه‌های قبل قناعت کند. این در حالی است که گروه دیگری که بعضا سود کمتری را از نوسانات برده‌اند، ترجیح می‌دهند همچنان در بازار فعال باشند. البته آنها سعی می‌کنند نکات احتیاطی زیادی را نیز رعایت کنند. اولین نکته‌ای که دلالان در روزهای اخیر سعی می‌کنند به آن توجه داشته باشند، همراه نداشتن هرگونه ارز خارجی است. عده دیگری سعی می‌کنند در فضای باز اقدام به معامله نکنند. آنها مشتری‌های تلفنی را به مکانی امن می‌برند و در آن جا تسویه‌های خود را صورت می‌دهند. عده‌ای در بازار عنوان می‌کنند، با امنیتی شدن بازار ارز بهتر است به سوی بازارهای دیگری مانند طلا و سکه بروند که خطرات امنیتی کمتری دارند. آنچه امروز برای معامله‌گران غیرمنتظره بوده است، عدم واکنش بازار به اخبار سیاسی و تحریمی است. از نظر برخی فعالان، همین موضوع نیز می‌تواند منجر به خروج بخشی از نوسان‌گیران از بازار شود، حداقل به صورت موقت.  این در حالی است که عده دیگری باور دارند، انتظارات بازار به صورت بنیادی تغییر نکرده است و جرقه‌ای می‌تواند قیمت را نوسانی کند.

برنامه جدید ترامپ: انتقاد  هفتگی از پاول

انتقاد از فدرال رزرو تبدیل به برنامه هفتگی رئیس‌جمهوری آمریکا شده است. دونالد ترامپ در سومین موضع‌گیری پیاپی خود ظرف ۳ هفته اخیر این بار در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال، رئیس فدرال رزرو را تهدیدکننده رشد اقتصادی کشور توصیف کرد. ترامپ در اظهارات سه‌شنبه شب خود «جرومی پاول» را به لذت بردن از فرآیند افزایش نرخ بهره متهم کرد. تکرار انتقادات تند علیه سیاست‌ پولی انقباضی از ارسال مستقیم پیام کاخ سفید خطاب به فدرال رزرو حکایت دارد: نرخ بهره را بالا نبرید!ترامپ در طول مصاحبه خود استقلال فدرال رزرو را به‌صورت کلامی حفظ کرد، اما زاویه شدیدی که بین دولت و این نهاد به ‌وجود آمده را نیز انکار نکرد. رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در سکانس اول مصاحبه به رفتار متضاد بانک مرکزی با دولت اشاره داشت: «هرگاه ما موفقیت بزرگی کسب می‌کنیم، او (پاول) نرخ بهره را زیاد می‌کند.» او ترجیح دولت برای کاهش کسری‌ و پرداخت بدهی‌ها را با ثبت نرخ بهره پایین بروز داد. ترامپ در سکانس دوم جرومی پاول را شدیدتر از دفعات قبل هدف حمله خود قرار داد: «هنوز زود است، اما شاید» از انتخاب پاول پشیمان باشم. «او (پاول) قرار بود طرفدار نرخ بهره پایین باشد، اما شرایط عکس این رویکرد را نشان می‌دهد.» سومین سکانس مصاحبه با وال‌استریت ژورنال نیز از اهمیت مقایسه وضعیت اقتصاد در دوره فعلی با دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما برای دونالد ترامپ حکایت داشت: «چطور می‌توان با این شرایط (نرخ بهره بالا)رقابت کرد؟ و- درباره اوباما- به‌خاطر داشته باشید که اوباما نرخ بهره صفر داشت.»


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 86


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 03 آبان 1397 ] [ 10:14]
تاریخ
کمترین حجم معاملات خرید آپارتمان در ۴ سال گذشته - بدون احتساب ماه‌های شبه‌تعطیل فروردین - برای مهر ماه ۹۷ رقم خورد. ماه گذشته کمتر از ۹ هزار خانه در تهران فروخته شد که نزدیک به ۱۰ درصد کمتر از معاملات شهریور بود. کاهش توام شیب تورم ماهانه مسکن و حجم معاملات در مهر، بیانگر افت هیجان ارزی در این بازار است. در پی کاهش قیمت دلار، ترس گروهی از متقاضیان مسکن بابت اثر تورمی تداوم شوک ارزی، کم شد و تغییر رفتار خریدار و فروشنده آپارتمان، دامنه افزایش ماهانه قیمت را محدود کرد.
 

حجم معاملات خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی پایتخت در مهرماه در حالی به کمترین حد خود طی دست‌کم چهار سال گذشته (به استثنای فروردین‌های نیمه‌تعطیل بازار ملک) رسید که در عین حال در این ماه، شتاب رشدماهانه قیمت مسکن نیز کم شد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» بر پایه گزارش رسمی تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه امسال که روز گذشته از سوی دفتر اقتصاد مسکن منتشر شد نشان می‌دهد، ماه گذشته، پمپاژ بدبینی به بازار ملک، تحت‌تاثیر افت هیجانات ارزی، متوقف شد و به دنبال آن اگرچه حجم معاملات خرید آپارتمان در مناطق مختلف شهر تهران برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافت اما تغییرات قیمت مسکن در مهرماه از الگوی نوسانات قیمتی ماه‌های گذشته از سال ۹۷ تبعیت نکرد.

مهرماه امسال در حالی ۸ هزار و ۱۱۷ فقره معامله خرید آپارتمان در شهر تهران انجام شد که این میزان در مقایسه با ماه قبل ۹ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل-مهرماه ۹۶-معادل ۳۴ درصد کاهش یافت.ریزش ۹ درصدی حجم معاملات خرید مسکن در مهرماه امسال، در مقایسه با شهریورماه ۹۷ موجب شد، برای دومین ماه متوالی در سال‌جاری، تعداد مبایعه‌نامه‌های ثبت شده در بازار ملک به کمتر از ۱۰ هزار فقره کاهش یابد.این میزان بدون احتساب ماه‌های فروردین که همواره به‌دلیل نیمه‌تعطیل بودن، تنها حجم اندکی از معاملات خرید مسکن در آن انجام می‌شود، کمترین تعداد معاملات مسکن انجام شده طی ۴ سال گذشته است. همچنین اگرچه در مهرماه، رکورد کم‌ترین حجم معاملات خرید مسکن طی سال‌های اخیر به ثبت رسید که در عین حال، کمترین شیب رشد ماهانه قیمت مسکن از اردیبهشت ماه امسال تاکنون نیز در بازار ملک رقم خورد؛ شیب رشد ماهانه قیمت مسکن که از رشد ۷ درصدی در مردادماه به رشد ۹ درصدی قیمت در شهریورماه افزایش یافته بود در مهر ماه به نرخ ۶ درصد عقبگرد کرد که این میزان نرخ رشد قیمت در معاملات خرید مسکن کمترین نرخ رشد ماهانه قیمت از اردیبهشت ماه امسال تاکنون محسوب می‌شود. اردیبهشت ماه امسال میانگین قیمت مسکن شهر تهران درمقایسه با فروردین ماه ۷درصد افزایش یافت؛ نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن در اردیبهشت ماه ۸ درصد، در هر یک از ماه‌های خرداد و تیر ۷ درصد و در شهریورماه ۹ درصد بود؛ در حالیکه در مهرماه همزمان با رکوردزنی بی‌سابقه بازار معاملات ملک به لحاظ کمترین تعداد معاملات انجام‌شده خرید مسکن طی ۴ سال اخیر(بدون احتساب ماه‌های فروردین)، الگوی تغییرات قیمتی مسکن که در نیمسال اول ۹۷ تجربه شد، تغییر کرد.

میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران مهرماه امسال به ۸ میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسید که نسبت به شهریورماه، ۵۰۰ هزار تومان در میانگین هر مترمربع(معادل ۶ درصد) افزایش یافت؛ این در حالی است که شهریورماه امسال میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با ۷۰۰ هزار تومان افزایش (معادل ۹ درصد) از مترمربعی ۷ میلیون و۴۰۰ هزار تومان در مردادماه به مترمربعی ۸ میلیون و۱۰۰ هزار تومان در شهریور رسید.کارشناسان مسکن معتقدند با کاهش شیب رشد ماهانه قیمت مسکن در نیمه دوم سال‌جاری، در صورت ثبات شرایط فعلی و عدم اثرگذاری متغیرهای بیرونی پیش‌بینی نشده بر بازار مسکن، انتظار می‌رود سال ۹۸ بازار ملک به ثبات قیمتی برسد.کارشناسان پیش از این پیش‌بینی کرده بودند در نیمه دوم سال‌جاری شیب رشد قیمت مسکن در هر ماه نسبت به ماه قبل کاهش یابد که آنچه در مهرماه در بازار مسکن به لحاظ قیمتی روی داد در راستای پیش‌بینی کارشناسان است. با این حال اگرچه مهرماه امسال کمترین میزان رشد ماهانه قیمت مسکن از ابتدای امسال(منهای فروردین ماه) تاکنون رقم خورد اما به دلیل جهش‌های مکرر قیمت مسکن در ماه‌‌های قبل، سطح فعلی قیمت آپارتمان‌های مسکونی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۸۰ درصد افزایش یافت؛ مهرماه امسال میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در مناطق مختلف شهر تهران در مقایسه با مهرماه سال گذشته ۸۳ درصد رشد کرد.این در حالی است که نرخ رشد نقطه‌ای قیمت مسکن در شهر تهران شهریورماه امسال ۷۳ درصد گزارش شد. نرخ رشد ۸۳ درصدی قیمت مسکن تهران در مهرماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل-مهر ۹۶-در عین حال بیشترین نرخ رشد نقطه‌ای قیمت آپارتمان از فروردین ماه امسال تاکنون محسوب می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، اگرچه معاملات مسکن شهر تهران در مهرماه امسال تحت‌تاثیر اتمام فصل اوج نقل و انتقالات در بازار ملک و همچنین جهش‌های مکرر قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر، قرار داشت و به کمترین میزان مورد انتظار رسید، اما میزان افت ماهانه حجم معاملات مسکن در این ماه به مراتب کمتر از میزان افت ماهانه تعداد معاملات خرید مسکن در شهریورماه بود. شهریورماه امسال، حجم معاملات خرید مسکن در پایتخت در مقایسه با مردادماه ۲۰ درصد افت کرد در حالیکه حجم معاملات خرید مسکن در مهرماه در مقایسه با شهریور ۹ درصد کاهش یافت.با این حال بعد از ریزش ۲۰ درصدی تعداد معاملات خرید مسکن شهر تهران در شهریورماه در مقایسه با ماه قبل از آن، مهرماه امسال برای دومین ماه متوالی حجم معاملات مسکن به کمتر از ۱۰ هزار فقره کاهش یافت و به ۸۱۱۷ فقره رسید؛ از آنجا که در سال‌های رکود معاملات مسکن، حجم خرید آپارتمان در هر ماه به حدود ۷ تا ۸ هزار معامله کاهش می‌یابد بنابراین اگر مبنای تشخیص دوره‌های رکود ورونق بازار مسکن تعداد معاملات انجام شده در هر ماه باشد، می‌توان شرایط فعلی بازار مسکن را «رکودی» توصیف کرد. کاهش حجم معاملات خرید مسکن به کمتر از ۱۰ هزار فقره معامله در مهرماه در کنار کاهش شیب رشد ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی در همین ماه، از دیدگاه کارشناسان به فروکش کردن اثر هیجانات ارزی ماه‌های گذشته در بازار مسکن تعبیر می‌شود.

در نیمه اول امسال، تحت‌تاثیر شوک‌های ارزی و تورم عمومی، جو روانی بازار مسکن نیز ملتهب شد و در وهله اول به دلیل افزایش قابل توجه قیمت مصالح ساختمانی و هزینه‌های ساخت‌ وساز، سازندگان و عرضه‌کنندگان واحدهای مسکونی نوساز، اقدام به افزایش قابل‌توجه قیمت پیشنهادی فروش آپارتمان‌های آماده عرضه خود به متقاضیان کردند. افزایش قابل توجه قیمت نوسازها در بازار مسکن منجر به سرایت التهاب قیمتی به سایر واحدها نیز شد. این در حالی است که از سوی دیگر کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی به دلیل تورم ملکی منجر به کاهش اجباری تقاضای مصرفی و شدت گرفتن روند افزایش تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن شد. همزمان با فاصله گرفتن انتظارات تورمی از بازار مسکن تحت‌تاثیر افت هیجانات ارزی، مهرماه امسال، انتظارات تورمی نیز در مقایسه با ماه‌های اخیر از بازار مسکن فاصله گرفت و پمپاژ بدبینی و نااطمینانی به آینده در فضای روانی بازار مسکن تاحدی متوقف شد؛ تا جایی که طی چند روز گذشته سازنده‌ها از آرام‌تر شدن روند افزایش قیمت مصالح ساختمانی در مقایسه با ماه‌های اخیر خبر دادند. این موضوع از یک جهت به شکل فروکش کردن هیجان ارزی در بازار مسکن بروز کرد؛ به گونه‌ای که مهرماه امسال نه‌تنها شیب رشد ماهانه قیمت مسکن کاهش یافت بلکه حجم معاملات خرید مسکن نیز تحت‌تاثیر کاهش خرید‌های سرمایه‌ای برای دومین ماه متوالی به کمتر از ۱۰ هزار فقره رسید. تحقیقات «دنیای‌اقتصاد» حاکی است در صورت ادامه شوک‌های ارزی، مشابه وضعیتی که در نیمسال اول ۹۷ تجربه شد، همچنان تمایل به خرید مسکن برای برخی از افراد و گروه‌هایی که از ترس کاهش ارزش دارایی‌های خود، به بازار ملک ورود کرده بودند ادامه می‌یافت. کاهش شیب رشد ماهانه قیمت مسکن در مهرماه همزمان با کاهش حجم معاملات مسکن در این ماه، نشان می‌دهد آن دسته از افرادی که طی ماه‌های قبل به دلیل ترس از وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و به‌خصوص افزایش قیمت مسکن، در بازار ملک حضور یافته‌ بودند، هم‌اکنون با تامل بیشتری اقدام به جست و جو برای خرید مسکن می‌کنند.

با این حال آنچه موجب شد ریزش ماهانه حجم معاملات مسکن در مهرماه (افت ۹ درصدی) کمتر از افت ماهانه تعداد مبایعه‌نامه‌های ثبت شده در شهریورماه (ریزش ۲۰ درصدی) رقم بخورد به حضور گروه جدیدی از متقاضیان سرمایه‌ای در بازار مسکن بعد از فروکش کردن هیجانات و نوسانات ارزی مربوط می‌شود؛ افت قیمت دلار در نیمه اول مهرماه و برداشت یک گروه از سفته‌بازان ارزی از بازار دلار مبنی بر اینکه قرار است با مدیریت بازار جلوی شوک‌های مجدد قیمت ارز گرفته شود منجر به تغییر مقصد سرمایه‌گذاری برخی از این سفته‌بازان از بازار ارز به بازار ملک شد. مهرماه امسال تحت‌تاثیر کاهش نرخ دلار، ردپای گروه جدید از تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن مشاهده شد و همین موضوع باعث شد معاملات مسکن شهر تهران در مهرماه امسال با شیبی که معاملات مسکن شهریورماه سقوط کرد (ریزش ماهانه ۲۰ درصدی)، افت نکند. در واقع در‌حالی‌که تعداد معاملات خرید مسکن در شهریورماه در مقایسه با مرداد ۹۷ معادل ۲۰ درصد کاهش یافت، تعداد معاملات خرید واحدهای مسکونی در مهرماه در مقایسه با شهریور ۹ درصد افت کرد.

 

07-01

 

:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 149


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 03 آبان 1397 ] [ 10:13]
تاریخ
 نماگر بورس تهران معاملات روز گذشته را با ریزش ۴۲۵۹ واحدی (معادل ۳/ ۲ درصد) به پایان رساند تا با ثبت عقب‌نشینی ۴ کانالی، در سطح ۱۸۱ هزار و ۶۰ واحد قرار گیرد. در این روز، بازار سهام با توجه به قرار گرفتن در آخرین روز کاری هفته جاری و ضعف تقاضا به دنبال افزایش ریسک‌گریزی معامله‌گران با نزدیک شدن به موعد تحریم‌های ثانویه، شاهد کاهش محسوس ارزش معاملات خرد روزانه بود. در این شرایط تداوم فضای منفی ناشی از انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای و ماهانه، فشار فروش در نیمی از نمادهای سهامی را به دنبال داشت. شرایطی که افت قیمتی اکثر نمادهای سهامی را رقم زد. به این ترتیب، شاخص کل بورس تهران افت بیش از یک درصدی را ثبت کرد.
 

انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای که از پایان ساعت معاملات روز دوشنبه به اوج خود رسید، روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد. در این روز گزارش عملکرد مهرماه برخی از شرکت‌های بورسی نیز در خروجی سامانه کدال قرار گرفت. شرایطی که سبب شده معاملات روزهای اخیر به‌طور کامل تحت تاثیر برداشت‌ها، بررسی‌ها و در نهایت کارهایکارشناسی شکل گرفته از سوی سرمایه‌گذاران قرار گیرد. طی معاملات روز گذشته، فضای منفی ناشی از این شرایط به اوج خود رسید. حال حاضر بار روانی نزدیک شدن به موعد تحریم‌های ثانویه در ۱۳ آبان نیز ریسک خرید را افزایش داده است. به این ترتیب دیروز بیش از ۸۵ درصد از نمادهای بورسی در محدوده منفی قیمت مورد دادوستد قرار گرفتند. در این میان ۱۲۸ نماد بورسی (معادل ۴۳ درصد) با صف‌های فروش پرحجم به معاملات روزانه خود پایان دادند و بیش از ۶۵ میلیارد تومان نقدینگی در انتظار نقد کردن سهام نشست.

عدم تطابق انتظارات با گزارش‌های ۶‌ماهه شرکت‌های بورسی در برخی نمادها و در ادامه تسری این فضای منفی به کل بازار، عامل اصلی این واکنش و ثبت بازدهی منفی در هفته بوده است. در این میان اما از نگاه کارشناسان، واکنش سهامداران چندان با واقعیت مطابقت ندارد به‌طوری که واکنش مثبت به برخی سهام چندان با گزارش‌های ۶ ماهه آنها قابل توجیه نبود و در مقابل، برخی صورت‌مالی‌های مثبت چندان از سوی معامله‌گران مورد استقبال واقع نشدند.البته رفتار محتاطانه آخر هفته معامله‌گران نیز در تشدید این فضای منفی بی‌تاثیر نبود. یکی از رفتارهای سنتی که عموما در روز پایانی هفته مشاهده می‌شود، پیشه کردن احتیاط از سوی معامله‌گران در معاملات سهام است. رفتاری که مصادف تعطیلی پنجشنبه و جمعه بورس تهران با پایان هفته بازارهای جهانی بر بازار حاکم می‌شود. به این ترتیب روز گذشته ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۲۶ درصدی نسبت به روز سه‌شنبه، ۶۲۸ میلیارد تومان برآورد شد.

بهبود در بازارهای جهانی

به دنبال بهبود معاملات سهام در برخی از بازارهای شرق آسیا به‌ویژه چین و تثبیت شاخص دلار در سطوح پایین‌تر از ۹۶ واحد، روز گذشته جو مثبتی بر معاملات بازار فلزات حاکم شد. شاخص دلار پس از افت مختصر در سه‌شنبه شب، صبح روز گذشته نیز نتوانست وارد محدوده مثبت شود و در سطوح پایین‌تر از ۹۶ واحد قرار گرفت. موضوعی که سبب افزایش تقاضا برای فلزات از سوی استفاده‌کنندگان ارزهای غیردلاری شد. در عین حال با وجود تداوم افت شاخص‌های سهام در وال استریت و بازارهای اروپایی، شاهد بهبود شاخص‌ها در برخی بازارهای سهام از جمله چین و هنگ‌کنگ بودیم. این امر نیز ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران را کاهش داد تا بخشی از سرمایه به سمت دارایی‌های پرریسک همچون فلزات حرکت کند.  همچنین با انتشار گزارشی از سوی گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی مبنی بر تداوم روند کمبود عرضه روی در سال جاری و آتی میلادی، رونق مناسبی بر معاملات این محصول حاکم شد.

بر اساس این گزارش تقاضای جهانی این فلز در سال ۲۰۱۸ با رشد ۴/ ۰ درصدی به ۷۴/ ۱۳ میلیون تن و در سال ۲۰۱۹ با افزایش ۱/ ۱ درصدی به ۸۸/ ۱۳ میلیون تن خواهد رسید. این در حالی است که عرضه جهانی فلز روی در سال جاری ۲ درصد و در سال آینده افزایش ۴/ ۶ درصدی را تجربه خواهد کرد. به این ترتیب بازار شاهد کسری ۳۲۲ هزار تنی روی در سال جاری و ۷۲ هزار تنی در سال ۲۰۱۹ است. این شرایط سبب شد تا دیروز بهای هر تن روی از ۲۷۰۰ دلار فراتر رود.  سرب نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرد. بر اساس گزارش گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی، تقاضا برای سرب در سال جاری با افزایش ۲/ ۰ درصدی و در سال ۲۰۱۹ با رشد ۸/ ۰ درصدی همراه خواهد شد. عرضه جهانی این فلز اما امسال ۴/ ۰ درصد کاهش داشته و در سال ۲۰۱۹ با افزایش ۱/ ۴ درصدی روبه‌رو‌ می‌شود. به این ترتیب در معاملات آتی لندن، هر تن سرب با افزایش ۶/ ۰ درصدی، ۲۰۱۶ دلار قیمت خورد. (قیمت‌ها در ساعت ۱۵ روز چهارشنبه مورد رصد قرار گرفته است.)

همگام با بازیگران

روز گذشته برای سومین روز متوالی، خالص خرید سهام به نام معامله‌گران حقوقی بازار رقم خورد و بیش از ۴۲۲ میلیون سهم به ارزش ۱۳۰ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. بیشترین خالص خرید توسط سهامداران عمده در نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی ثبت شد. به این ترتیب خالص تغییر مالکیت حقوقی‌ها در مجموع نمادهای پتروشیمی به ۲۴ میلیارد تومان رسید. بانکی‌ها نیز در این روز شاهد تغییر مالکیت ۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بودند. گروه فلزات اساسی دیگر گروهی بود که با خالص خرید ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی توسط معامله‌گران عمده بازار همراه شدند. در صدر خرید معامله‌گران حقوقی، تمایل به جمع‌آوری سهام بانک تجارت قرار داشت. خالص خرید این معامله‌گران در نماد مزبور به حدود ۱۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم به ارزش حدود ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بالغ شد. نماد معاملاتی پالایش نفتاصفهان نیز در این روز شاهد جابه‌جایی حدود ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم به ارزش ۱۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بود.

نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین از دیگر نمادهای دیروز بورس تهران بود که مورد اقبال معامله‌گران عمده بازار قرار گرفت. به این ترتیب دیروز بیش از ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم «تاپیکو» به ارزش ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد.  در آن سوی بازار اما نمادهای زیرمجموعه گروه سیمانمورد توجه سهامداران خرد قرار گرفتند و خالص خرید ۵۲۲ میلیون تومانی را ثبت کردند. در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت نفت سپاهان بیشترین تقاضای حقیقی‌ها را به دنبال داشت. به‌طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «شسپا» بالغ بر ۹ میلیارد تومان بود. پتروشیمی فارس از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها بود.

«فارس» که روز یکشنبه برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شده بود، روز گذشته پس از تقسیم سود ۴۳ تومانی، به گردونه معاملات بازگشت و در پایان معاملات رشد ۳/ ۳ درصدی را ثبت کرد. در این نماد روز گذشته بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. شرکت سیمان فارس نو نیز که در روزهای اخیر پرتقاضا ظاهر شده است، دیروز نیز ضمن رشد در سقف مجاز قیمتی، با صف خرید به معاملات روزانه خود پایان داد. نگاهی به خالص تغییر مالکیت «سفانو» طی معاملات روز چهارشنبه نشان از جابه‌جایی یک میلیون و ۶۵۰ هزار سهم به ارزش یک میلیارد تومان به سمت بازیگران خرد بازار داشت.

از صنایع بورسی چه خبر؟

بررسی روند صنایع بورسی طی معاملات روز گذشته نشان می‌دهد از ۳۸ ‌صنعت مورد بررسی، ۳۲ صنعت با کاهش شاخص همراه شدند و در مقابل شاهد رشد شاخص ۵ صنعت بورسی بودیم. در این میان گروه ساخت وسایل ارتباطی با تک نماد «لپارس» بیشترین رشد روزانه را در میان صنایع بورسی به میزان ۸ درصد تجربه کرد. نماد معاملاتی شرکت پارس الکتریک روز گذشته با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص فروش ساختمان خیابان اسفندیار بازگشایی شد و مورد استقبال معامله‌گران قرار گرفت. گروه تک نماد سایر معادن از دیگر صنایع بورسی بود که با رشد شاخص همراه شد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 101


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [پنجشنبه 03 آبان 1397 ] [ 10:12]
تاریخ
انجمن زغال سنگ ایران بعد از اتمام مهلت سه هفته ایی ، تصویب کرد تحویل زغال سنگ از امروز به ذوب آهن قطع شود.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد مجتهد زاده رئیس انجمن زغال سنگ 8 مهر به منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن خبر بدی داده بود و ضمن اعلام تصویب قیمت پایه کنسانتره زغال سنگ بر مبنای بهای 30 درصدی شمش فولاد گفته بود اگر قراردادهای ذوب آهن تا آخر مهر اصلاح نشود، ارسال این محصول قطع خواهد شد. .

براساس این گزارش، حال با اتمام این مهلت ، هیات مدیره انجمن دیروز با هدف قیمت گذاری قیمت برای نیمه دوم سال برگزار و با اعلام افزایش 150 درصدی قیمت تجهیزات معادن، مصوب شد با هدف جلوگیری از زیان بیشتر معادن و کاهش ضریب ایمنی معادن، تصمیم جلسه 8 مهر انجمن اجرا و به رغم میل باطنی ، تحویل زغال سنگ از امروز به ذوب آهن قطع شود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 64


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 02 آبان 1397 ] [ 8:47]
تاریخ
رئیس‌کل بانک مرکزی کشور مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در روزهای اخیر را تقویت نقش بانک مرکزی در مدیریت بازار با افزایش ذخایر داخلی ارز، کنترل و مسدودسازی سایت‌ها و شبکه‌های دلالی عنوان کرد. ‌به گزارش «ایسنا» عبدالناصر همتی در دیدار با آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در قم با اشاره به تلاش بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و تأمین نیازهای مردم، اظهار کرد: رئیس‌جمهور بیشترین نگرانی را نسبت به وضعیت بازار و معیشت مردم دارد و دائما تحولات بازار ارز و اقدامات بانک مرکزی را پیگیری می‌کند. وی در تشریح اقدامات بانک مرکزی در جهت کنترل قیمت ارز، عنوان کرد: تقویت نقش بانک مرکزی در مدیریت بازار با افزایش ذخایر ارزی، کنترل و مسدودسازی سایت‌ها و شبکه‌های دلالی، اعلام نرخ ساختگی و دستگیری دلالان و ملتهب‌کنندگان بازار با همکاری دادستانی کل کشور، سه اقدام مهم بانک مرکزی در روزهای اخیر بوده است که شاهد نتایج آن در کاهش التهابات بازار هستیم.
 

رئیس بانک مرکزی با اشاره به اعتراف برخی از دلالان دستگیر شده به ارتباط با مراکز خارج از کشور، تصریح کرد: تلاش زیادی از سوی دلالان و عناصر ضدانقلاب برای به اوج رساندن التهابات در ۱۳ آبان صورت گرفته بود که با تلاش همه مسوولان و اقدامات بانک مرکزی، معتقدیم در این تاریخ هیچ اتفاقی خاصی روی نخواهد داد و پس از آن شاهد آرامش بیشتر در بازار خواهیم بود. ‌همتی با رد شایعه انتفاع دولت از افزایش نرخ ارز تصریح کرد: افزایش نرخارز موجب افزایش هزینه‌های دولت می‌شود و دولت در همه شرایط به دنبال کنترل نرخ ارز بوده است. وی با تاکید بر تامین ۵/ ۹ میلیارد دلار ارز دولتی برای کالاهای اساسی و تلاش بانک مرکزی برای پوشش تمام نیازهای مردم از طریق سامانه نیما، اظهار کرد: در جلسه سران سه قوه، تصمیمات جدی برای برخورد با صادرکنندگانی که ارز خود را در سامانه نیما عرضه نکنند، در دستور کار قرار گرفت که به زودی اجرایی می‌شود. رئیس بانک مرکزی عبور از شرایط دشوار فعلی را نیازمند همراهی اقشار مختلف دانست و گفت: در همین راستا، بسته حمایتی دولت برای اقشار کم درآمد پیش‌بینی شده است که در هفته اول آبان ماه، به حدود ۲۰ میلیون خانوار ارائه می‌شود. وی با اشاره به عقب‌نشینی دولت آمریکا از به صفر رساندن فروش نفت ایران، تصریح کرد: جمهوری اسلامی با روش‌های متنوع به فروش نفت خود ادامه می‌دهد. ‌همتی در پایان با اشاره به ارائه گزارشات دائمی از سوی بانک مرکزی به مقام معظم رهبری از صرفه‌جویی و همراهی همه مراکز بین‌المللی از جمله جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه و بخش بین‌الملل حوزه علمیه برای عبور از شرایط فعلی تقدیر کرد. آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه نیز در این دیدار، خواستار توجه بیشتر به اقشار کم‌درآمد تا زمان رفع تنگناهای اقتصادی شد. وی در ادامه به معرفی جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه و دستاوردهای آن در عرصه جهانی پرداخت و از آمادگی این نهاد بین‌المللی برای کمک به دولت در زمینه‌های مختلف خبر داد. لازم به ذکر است که رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز با آیت‌الله شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران و آیت‌الله نوری‌همدانی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد که این جلسات بدون حضور خبرنگار برگزار شد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 63


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 02 آبان 1397 ] [ 8:44]
تاریخ
 دلار و سکه هشتمین ماه سال ۹۷ را با کاهش قیمت آغاز کردند و موجب غافلگیری نوسان‌گیران ارزی شدند. در اولین روز آبان ماه، دلار نه تنها کشش صعود در کانال ۱۴ هزار تومانی را از خود نشان نداد، بلکه در همان ابتدای روز، افزایش عرضه موجب بازگشت قیمت این ارز به کانال ۱۳ هزار تومانی شد.
انتظار نوسان‌گیران محقق نشد

 کاهش قیمت در شرایطی صورت گرفت که پیش از آغاز به کار رسمی بازار در ساعت ۱۱ صبح، برخی معامله‌گران لفظ‌های خرید خود را در محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام می‌کردند. با این حال، خریدار زیادی در بازار حضور نداشت و همزمان جو امنیتی موجب می‌شد که معامله‌گران از داد و ستد‌های زیاد خودداری کنند. در این روز کم معامله، دلار تا ساعت ۴ بعدازظهر ۳۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

هم‌جهت با افت قیمت دلار در بازار آزاد، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر نزولی قرار گرفت. حدود ساعت ۴ بعدازظهر قیمت سکه در کف بازار نزدیک به ۴ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان بود که ۶۵ هزار تومان کمتر از بهای آن در روز دوشنبه بود.

صرافی‌ها و فروشندگان رسمی سکه نیز این فلز گرانبها را به مردم عادی در حجم خرد بین ۴ میلیون و ۳۵۰ تا ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان می‌فروختند. قیمت خرید آنها نیز عمدتا زیر ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار داشت.

 به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، زمانی که فروشندگان سکه قیمت خرید خود را خیلی پایین می‌برند، می‌توان گفت انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها میان معامله‌گران رسمی وجود دارد. این در حالی است که عده‌ای باور داشتند، سکه تمام بهار آزادی به دلیل جو امنیتی بازار دلار می‌تواند در آینده با افزایش قیمت همراه شود.

  تقاضای خرد وارد بازار نشد

عده‌ای از نوسان‌گیران باور داشتند با آغاز ماه جدید تقاضای خرد افراد عادی وارد بازار خواهد شد. با این حال برخلاف تصور این دسته، روز سه‌شنبه خبری از تقاضای افراد عادی در بازار نبود و متقاضیان حاضر در بازار نیز بیشتر دنبال تهیه دینار عراقی بودند. برخی صرافی‌ها هزار دینار عراقی را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رساندند و گروه دیگری این ارز را ۱۲ هزار تومان قیمت زدند.  به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که موجب شده است تقاضای مردم در آغاز ماه وارد بازار نشود، کاهش نوسانات دلار در ۱۸ روز گذشته بوده است.

تثبیت دلار در دو کانال ۱۳ و ۱۴ هزار تومانی و کاهش شدید قیمت در هفته دوم مهرماه توجه مردم را از بازار دور کرده است. در سوی دیگر، برخورد امنیتی با دلالان خیابانی موجب شده است که آنها یا در خرید و فروش ارز احتیاط کنند یا به‌طور کلی ترجیح دهند به‌طور موقت از بازار خارج شوند.

همچنین روز گذشته اخباری منتشر شد که برخی شرکت‌کنندگان در طرح پیش‌فروش سکه هزینه ریالی شرکت در این طرح را از راه‌های غیرقانونی به‌دست آورده بودند. روز گذشته دادستان تهران عنوان کرد، خانمی که نقشی در شرکت‌های هرمی داشت، ۳۲ هزار سکه خریداری کرده بود.

به گفته دادستان تهران، دولت تصمیم گرفت با فروش سکه، نقدینگی را جمع کند و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، از ۱۰۰ نفر فهرست خریداران سکه که بیش از ۲۰۰۰ سکه خریداری کرده بودند، چند مورد پیگیری شد.

 در یکی از این موارد، خانمی با اعضای خانواده‌اش ۳۲ هزار سکه خریده‌اند و در تحقیقات مشخص شد که متهم زن در شرکت‌های هرمی اوریف‌لیم نقش داشته است.

وی دارای چندین پرونده قضایی در مشهد، تهران و شیراز بود که همگی مختومه شده و با این پول‌ها سکه خریداری کرده است. در بازرسی از منزل این خانم ۲۴هزار و ۵۰۰ عدد سکه در کولر منزل و ۱۰۸ کیلو طلا کشف شده است.

جعفری دولت‌آبادی افزود: فرد دیگری که از آن‌سوی مرزها به کشور آمده، ۱۲ هزار سکه خریداری کرده که موضوع در دست بررسی است. در پرونده مربوط به خرید سکه تاکنون ۳ نفر بازداشت شده‌اند.

دادستان تهران با تاکید بر اینکه قوه‌قضائیه در صدد ایجاد فضای رعب و وحشت نیست، افزود مفسدین با تذکر و نصیحت متوقف نمی‌شوند و ‌بنا به فرمایش امام علی‌(ع) که «اگر اموالی که از بیت‌المال غارت شده در کابین زنانوارد شده باشد، همه را به بیت‌المال باز می‌گردانم»، باید قائل بر این بود که نظام اسلامی همان‌طور که رافت دارد، با فساد هم برخورد می‌کند.در کنار این، در روزهای  گذشته برخوردهای انتظامی با دلالان ارزی نیز صورت گرفته است که  در عقب‌نشینی دلالان اثرگذار بوده است.

 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 97


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [چهارشنبه 02 آبان 1397 ] [ 8:43]
تاریخ

وزیر پیشنهادی اقتصاد در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عبور از تلاطم و ایجاد ثبات اقتصادی در شرایط کنونی را مهم‌ترین برنامه خود اعلام کرد.به گزارش «ایبِنا» فرهاد دژپسند، با حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه رئوس برنامه‌های خود، به تشریح ارقام فعلی شاخص‌های کلان اقتصادی کشور پرداخت و اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه من در شرایط کنونی، عبور از تلاطم و ایجاد ثبات اقتصادی است. وی بر هدایت جریان نقدینگی به سمت بخش‌های تولیدی به‌عنوان یکی از برنامه‌های پیشنهادی خود تاکید کرد و افزود: حرکت به سمت اقتصاد هوشمند به‌عنوان یکی دیگر از رویکردهای مهم در اقتصاد کشور است. وزیر پیشنهادی اقتصاد در ادامه جایگزینی رابطه مستمر و تعاملی برای طراحی سیاست‌های درست و کاربردی با مجلس را به‌جای طرح سوال و استیضاح موثرتر برشمرد. دژپسند لازمه رسیدن به این تعامل را یک کار سه‌جانبه از سوی دولت، مجلس و صاحب‌نظران اندیشه‌ورز عنوان کرد. وی با اشاره به سه دهه سوابق اجرایی خود در سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: تاکنون متولی تخصیص منابع بودم و امروز قرار است در صورت کسب رای اعتماد از مجلس، متولی تامین منابع باشم. دژپسند با بیان اینکه در تدوین پنج برنامه از مجموع شش برنامه توسعه اقتصادی کشور نقش داشته است، تاکید کرد: می‌توان ادعا کرد قانون برنامه ششم توسعه قوی‌ترین و کامل‌ترین برنامه توسعه اقتصادی کشور بعد از انقلاب است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 43


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 01 آبان 1397 ] [ 9:25]
تاریخ
 نخستین ماه سرد سال با دو فاز متفاوت در بازارها به پایان رسید؛ به‌طوری‌که بورس تهران با کسب بازدهی ۱۷ درصدی یک کارنامه درخشان به ثبت رساند و بازارهای ارز و سکه بر خلاف سهام مسیر نزولی را طی کردند. به این ترتیب، نرخ دلار پس از ۱۵ ماه کاهشی شد و افت ۴/ ۳ درصدی را تجربه کرد و سکه نیز با نزول ۴/ ۲ درصدی مواجه شد. پیش‌تر تاکید شده بود که نیمه دوم سال می‌تواند مسیر متفاوتی برای بازارها رقم بزند و سهام به گزینه نخست سرمایه‌گذاری تبدیل شود. نزدیک شدن دلار و سکه به اوج‌های تاریخی و عدم‌حمایت عوامل بنیادی از رشد بیشتر قیمت‌ها در این دو بازار باعث عقب‌نشینی معامله‌گران شد. این در حالی است که بورس تهران همچنان با حمایت عوامل بنیادی برای فعالان اقتصادی جذابیت دارد. هرچند ریسک‌های غیراقتصادی هنوز می‌توانند معادلات فعلی را دچار انحرافاتی کنند، اما در صورت ثبات نسبی شرایط، می‌توان موج کنونی بازارها در مهر را ادامه‌دار دانست. جایی که سهام از پتانسیل‌هایی برای روند مثبت از منظر بهبود سودآوری ناشی از افزایش نرخ فروش شرکت‌ها برخوردار است. در سوی دیگر، دلار و سکه درصورت اتخاذ تصمیمات صحیح اقتصادی، دست سفته‌بازان را برای ایجاد موج‌های صعودی بسته نگه می‌دارند.
 

معاملات بورس تهران در ماه گذشته با رشد۱۷ درصدی شاخص کل به پایان رسید تا این بازار در شروع نیمه دوم سال در صدر جدول بازدهی بازارهای موازی در هفتمین ماه سال قرار گیرد. پیشتر پیش‌بینی شده بود که بورس بتواند عملکرد بهتری نسبت به رقبا از خود بر جا بگذارد. سقف شکنی نرخ دلار وقیمت سکه با افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در این بازارها،نگاه‌ها را به عملکرد بازار سهام در نیمه دوم سال جلب کرد. اتمام معاملات مهرماه با ثبت بازدهی قابل‌توجه ۱۷ درصدی و اختلاف قابل‌توجه نسبت به بازدهی دیگر بازارها استارت عملی شدن این پیش‌بینی‌ها را رقم زده است. بورس در این ماه نوسانات زیادی را شاهد بود. شاخص سهام در ابتدای مهرماه غالبا تحت‌تاثیر هیجان قله تاریخی ۱۹۵ هزار واحدی را فتح کرد اما کم‌کم از این سطح عقب‌نشینی کرد و در نهایت با رشد۲۷ هزار واحدی معاملات خود را به پایان برد. این بازار امروز در حالی وارد معاملات دومین ماه از فصل پاییز می‌شود که گزارش‌های ماهانه و شش ماهه شرکت‌ها در مشخص کردن مختصات داد وستد سهام موثر خواهد بود. محتوای صورت‌های مالی شرکت‌ها پس از تجربه صعود و نزول‌های هیجانی اخیر، می‌تواند تفکیک دقیق‌تری در بین صنایع و شرکت‌ها به‌وجود آورد تا سهامداران در فضای روشن‌تر‌ و منطقی‌تری به داد‌وستد سهام بپردازند.

 بورس مهرماه زیر ذره‌بین

رالی قیمت‌ها از روز‌های پایانی پاییز با افزایش تقاضا در سهام دارای توجیه بنیادی آغاز شد. شرکت‌هایی که به لحاظرشد سودآوری مورد توجه بازار بودند، متعاقب آزاد‌سازی نرخ‌ها در بورس کالا مورد‌توجه سهامداران قرار گرفتند. سهامی که پیش‌تر در فصل تابستان نیز متعاقب افت ارزش ریال صعود قابل‌توجهی را به ثبت رسانده بود. تداوم صعود قیمت این نماد‌ها در روزهای پایانی شهریور‌ماه، رکورد‌شکنی‌های متعددی پیش‌پای شاخص‌کل قرار داد و نگاه سرمایه‌گذاران را معطوف به بورس کرد. بورس در این شرایط قدم به فصل پاییز نهاد. در ابتدای مهرماه موجنقدینگی وارد شده به بازار تشدید شد و سقف‌شکنی‌های پی‌در‌پی در کارنامه شاخص کل به ثبت رسید. این جهش‌ها به چند کانال‌شکنی طی یک روز منجر می‌شد. ارزش روزانه معاملات خرد سهام نیز با رشد قابل توجه حتی مرز ۱۵۰۰ میلیارد تومانی را نیز پشت‌سر گذاشت. با افزایش قابل‌توجه ارزش معاملات پای سهام صنایع دیگر نیز به رالی قیمت‌ها بازشد تا جایی که به تدریج دیگر تقریبا هیچ‌گونه تفکیک مشخصی بین سهام گروه‌های مختلف توسط خریداران گذاشته نمی‌شد. حضور سهامداران حقیقی در سمت خرید قابل‌توجه بود و غالب سهام و صنایع بورسی به‌طور دسته‌جمعی رشد می‌کردند. فارغ از دلایل و پشتوانه بنیادی و به دور از منطق خاصی همه نمادها در مسیر صعودی حرکت می‌کردند. این وضعیت دلالت بر هیجان افراطی داشت و احتمال در پیش بودن روند اصلاحی نزد کارشناسان را تقویت می‌کرد. به هر ترتیب این موج نقدینگی با صعود بی‌وقفه و پرشتاب قیمت سهام، رشد ۱۵ درصدی نماگر اصلی بازار سهام را در هفته اول مهر ماه به دنبال داشت. (بر این اساس در اولین هفته ماه گذشته شاخص کل به‌طور میانگین روزانه ۳ درصد افزایش ارتفاع داشته است).

به دنبال این صعود‌ها، افزایش احتمال در پیش بودن یک روند اصلاحی در برابر بورس، هشدار پی‌در‌پی کارشناسان سهام را به دنبال داشت. این کارشناسان که تجربه تلخ این‌گونه صعود‌ها را به خاطر داشتند، نسبت به خرید هیجانی سهامداران هشدار می‌دادند. از سویی همه نگاه‌ها به مقام ناظر بود تا با انجام دادن اقداماتی مانع از سیطره هیجان در بازار شوند. این هشدارها اما از سوی سهامداران و مقام ناظر جدی شمرده نشد. از میانه هفته دوم مهرماه اما روند بورس تهران مطابق پیش‌بینی‌ها متفاوت دنبال شد و با فزونی عرضه‌ها و عقب‌نشینی تقاضا، اصلاح قیمت‌ سهام رقم خورد. این تغییر مسیر پس از آن شدت گرفت که در بازار ارز نرخ دلار از اوج هیجانی عقب‌نشینی و دولت هم بخشنامه‌ای مبنی بر محاسبه قیمت خوراک شرکت‌های پتروشیمی با نرخ ارز سامانه نیما صادر کرد. این ریزش نیز دقیقا همان هیجانی را داشت که بورس در مسیر صعودی خود از آن بهره برده بود. اما چرا می‌گوییم هیجانی؟ دو دلیل برای این موضوع عنوان می‌شود. اول اینکه نرخ دلار در بازار غیر رسمی کاهش یافته بود. نرخی که اتفاقا تطابق چندانی با ارزش‌گذاری محصولات در بورس کالا نداشت. ثانیا در بین سهامداران اثر افزایش نرخ خوراک بر وضعیت سودآوری شرکت‌های زیر مجموعه صنعت محصولات شیمیایی چندان مشخص نبود. اما با این اوصاف تمامی صنایع در مسیر نزولی حرکت کردند و قیمت غالب سهام با افت مواجه شد. کارشناسان با توجه به تطابق نسبی ارزش ذاتی اکثر سهام شرکت‌های بزرگ درگروه‌های کالایی که عوامل بنیادی از قیمت سهام آن حمایت می‌کرد، دامنه موج اصلاحی را گسترده‌ نمی‌دانستند و معتقد بودند به هر حال سهام با پشتوانه بنیادی راه خود را از معاملات جدا می‌کند؛ این روند کم‌کم هویدا شد. برآورد‌ها از تفکیک سهام و صنایع بورسی به تدریج در بازار خودنمایی کرد و نشانه‌های اولیه از کنترل موج فروش سهمگین و به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا به نمایش گذاشته شد. انتظار برای گزارش‌های شش‌ماهه شرکت‌ها که برآورد کارشناسان نسبت به آن مثبت بود، حامی تقویت تقاضای سهام با پشتوانه بنیادی شد. این امر صعود قیمت در صنایع کالایی و بزرگتر بازار را به دنبال داشت. فارغ از افت وصعودهای روزانه بورس توانست بخش قابل‌توجهی از زیان خود در دوره نزولی را جبران کند. در مجموع شاخص بورس طی ماه گذشته رشد ۱۷ درصدی را ثبت کرد و سومین ماه متوالی مثبت بورس تهران در سال جاری رقم خورد(مرداد ماه شاخص کل با رشد حدود ۲۶ درصدی و در شهریورماه شاخص با رشد بیش از ۲/ ۱۷ درصدی مواجه شده بود).

به این ترتیب بورس بالاخره پس از مدت‌ها توانست از رقبا سبقت بگیرد. «دنیای اقتصاد» در گزارش‌های متعددی به این موضوع تاکید کرد که به دلیل پتانسیل بنیادی بازار سهام در کنار رسیدن به سقف انتظارات در بازارهای ارز و سکه، جذابیت بورس در نیمه دوم سال از سایر رقبا بیشتر خواهد بود. این پیش‌بینی‌ها با پیشتازی بازار سهام در اولین ماه نیمه دوم سال رنگ و بوی عملی شدن به خود گرفته است. حالا باید دید مسیر بورس در ادامه چگونه خواهد بود. آیا بورس توان پشت سر گذاشتن بازارهای رقیب را در ادامه دارد یا خیر؟

 ادامه مسیر سهام ؟

امروز اولین روز معاملاتی از آبان ماه سال جاری است. معاملات این ماه درحالی آغاز می‌شود که دو دسته از گزارش عملکرد‌ها از سوی ناشران مد‌نظر سهامداران قرار خواهد گرفت. دیروز آخرین مهلت قانونی شرکت‌ها برای انتشار گزارش شش ماهه  بود. مطابق روال هر ساله، امسال نیز غالب ناشران زمان انتشار این گزارش‌ها را به دقیقه ۹۰  انداختند و در نهایت در روزهای پایانی شمار قابل توجهی از شرکت‌ها گزارش عملکرد شش ماهه خود را روی سامانه کدال قرار دادند. این همزمانی انتشار گزارش‌ها که ناشی از به تعویق انداختن زمان انتشار گزارش‌هاست،ترافیک بالایی در سامانه کدال ایجاد کرده و سردرگمی سهامداران را به دنبال داشته است. چرا که سهامداران قادر نخواهند بود محتوای تمام این گزارش‌ها را رصد کنند. این امر بار دیگر الزام وجود یک تقویم بورسی را به مقام ناظر تاکید می‌کند که البته بحث در مورد آن در این مقال نمی‌گنجد.  علاوه بر گزارش‌های شش ماه، از پایان مهرماه نیز به تدریج گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها به سمع و نظر سهامداران خواهد رسید. این دو دسته گزارش‌ها فضای عینی‌تری از وضعیت شرکت‌ها به سهامداران ارائه می‌کنند و از این رو شاید استراتژی صبر و انتظاری که در روزهای پایانی ماه گذشته در بورس وجود داشت، به‌تدریج از فضای معاملات سهام دور شود. علاوه بر این بورس تهران در آخرین روز معاملاتی این ماه با مصوبه جدید دولت در‌باره تغییر مبنای ارزی نرخ محصولات اصلی پالایشگاهی مواجه شد. بر این اساس از ابتدای آبان ماه سال‌جاری نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه‌ها (نفت خام و میعانات گازی) و فرآورده‌های تحویلی از پالایشگاه‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی)، برابر با متوسط ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما خواهد بود.به اعتقاد کارشناسان  این مصوبه برای شرکت‌های زیر‌مجموعه فرآورده‌های نفتی مثبت به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت اثر روانی مثبتی بر معاملات نمادهای مرتبط برجا بگذارد. تمامی این موضوعات در کنار یکدیگر می‌تواند تفکیک سهام و صنایع بورسی را به دنبال داشته باشد. به این ترتیب پس از تجربه صعود نسبتا دسته‌جمعی سهام ناشی از افت ارزش ریال حالا باید انعکاس واقعی این موضوع را در گزارش عملکرد ماهانه و شش ماهه شرکت‌ها دید. امری که قطعا بار دیگر بر لزوم تفکیک صنایع بورسی تاکید خواهد کرد.

 پیشتازی بورس در مهرماه

بورس تهران در مهرماه با کسب بازدهی ۱۷ درصدی در صدر جدول بازدهی بازارهای سرمایه‌گذاری کشور قرار گرفت. شاخص اصلی این بازار که در پایان شهریور ماه در نیمه کانال ۱۶۰ هزار واحدی قرار داشت، معاملات خود در ماه گذشته را درسطح ۱۸۷ هزار و ۷۷۹ واحدی به پایان رساند تا بازدهی این بازار از ابتدای سال به ۹۵ درصد برسد. دو بازار ارز و سکه اما بعد از یک رالی پرشتاب با افت نرخ مواجه شدند.

در بازار ارز، نرخ هر دلار آمریکا با کاهش ۴/ ۳ درصدی طی مهرماه مواجه شد و عنوان زیان‌ده‌ترین بازار سرمایه‌گذاری کشور را به نام خود ثبت کرد. به این ترتیب نرخ دلار که در پایان شهریور ماه در سطح حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ هزار تومانی قرار داشت، در پایان مهرماه در سطح ۱۴ هزار تومانی قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد، این اولین ریزش ماهانه نرخ دلار پس از ۱۵ ماه به شمار می‌رود که می‌تواند آغاز‌گر روند متفاوتی برای این ارز و بالطبع وضعیت اقتصادی کشور باشد. فروکش کردن تب خرید غیرتجارى ارز در مهرماه مهم‌ترین‌ عامل افت نرخ این ارز مهم به شمار می‌رود. اگرچه به نظر می‌رسد سفته‌بازان ارزی تلاش‌های زیادی برای صعودى شدن قیمت‌ها می‌کنند (این تلاش‌ها در معاملات دیروز این بازار به خوبی مشهود بود) اما نگرانی از آغاز موج دوم ریزش دلار مانع از تقاضای این ارز شد و دلار را در مجموع معاملات این ماه با افت قیمت مواجه کرد.

بازار سکه نیز دیگر بازار زیان‌ده در هفتمین ماه از سال جاری بود. در مهرماه قیمت سکه نزول ۴/ ۲ درصدی را تجربه کرد. قیمت هر سکه طرح جدید که در پایان شهریور ماه حدود ۴ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان بود، در پایان مهرماه به ۴ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان رسید. کاهش نرخ دلار از ابتدای ماه گذشته مهم‌ترین‌ عامل اثر‌گذار بر افت نرخ سکه بوده است. بازدهی بازار پول نیز (طی ماه گذشته با احتساب نرخ سود بانکی ۱۵ درصدی) حدود ۲۵/  ۱ درصد بوده است که پس از بازار سهام پربازده‌ترین بازار سرمایه‌گذاری بازارهای چهار‌گانه مزبور است.

نگاهی به روند این بازارها از ابتدای سال صدر‌نشینی بازار ارز را نشان می‌دهد. به این ترتیب بازار ارز با ثبت بازدهی ۱۸۷ درصدی از ابتدای سال پربازده‌ترین بازار سرمایه‌گذاری کشور در هفت ماه نخست سال بوده است. پس از بازار ارز، بازار سکه با ثبت بازدهی ۵/ ۱۷۱ درصدی رتبه دوم پربازده‌ترین بازار سرمایه‌گذاری از ابتدای سال تاکنون را به خود اختصاص داده است. بازار سهام و بازار پول نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی جدول بازدهی بازارهای موازی از ابتدای سال قرار می‌گیرند.

 عملکرد بازیگران بازار در مهرماه

بررسی عملکرد دو دسته از معامله‌گران حقیقی و حقوقی در ماه گذشته نشان می‌دهد که مشارکت سهامداران حقیقی در مهرماه نسبت به شهریور‌ماه افزایش اندکی را تجربه کرده است. در عین حال حقوقی‌ها در سمت خرید نسبت به داد‌و‌ستد شهریورماه فعال‌تر شدند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مشارکت ۲۶ درصدی سهامداران عمده در شهریور‌ماه، در ماه گذشته به ۳۳ درصد افزایش یافت. این درحالی است که خالص تغییر مالکیت در این ماه به نفع سهامداران حقیقی رقم خورد. بیشترین توجه سهامداران حقیقی در معاملات این ماه به صنعت بانک اختصاص داشت. این صنعت در این بازه زمانی خالص تغییر مالکیت ۳۸۴ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. فرآورده‌های نفتی نیز دیگر گروه مورد اقبال سهامداران خرد بود که با خالص تغییر مالکیت ۱۹۰ میلیارد تومانی مواجه شد. در مقابل سهامداران حقوقی به سهام گروه فلزات اساسی استقبال بیشتری نشان دادند. خالص تغییر مالکیت گروه فلزاتاساسی در مهرماه بیش از ۱۴۵ میلیارد تومان به نفع سهامداران حقوقی رقم خورد. صنعت استخراج کانه فلزی نیز با خالص تغییر مالکیت بیش از ۹۴ میلیارد تومانی به نفع سهامداران عمده رقم خورد. در مجموع معاملات ماه گذشته ۱۳۷۶ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد.

طی ماه گذشته، در مجموع بیش از ۸۴ میلیارد و ۱۶۶ میلیون سهم به ارزش حدود ۲۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد معامله شدند (اثر معاملات بلوکی حذف شده است) که یک رکورد بی‌سابقه در طول تاریخ معاملات بورس تهران به شمار می‌رود. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد متوسط حجم و ارزش معاملات روزانه در این مدت به ترتیب بیش از ۳۸۲۶ میلیون سهم و ۱۲۵۰ میلیارد تومان بوده است که نسبت به شهریورماه رشد به ترتیب ۳۷ و ۶۹ درصدی نشان می دهد.

 مروری بر روند صنایع بورسی در ماه گذشته

 بررسی روند صنایع مختلف بورسی طی معاملات ماه گذشته نیز حاکی از رشد شاخص بیشتر صنایع بورسی است. طی معاملات ماه گذشته شاخص ۲۳ صنعت با رشد مواجه شدند، ۱۴ صنعت نیز با ریزش شاخص به کار خود پایان دادند. در صدر صنایع با بیشترین رشد شاخص، استخراج کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی با رشد به ترتیب ۴۱ و ۳۶ درصدی قرار داشتند. امری که حاکی از استقبال سهامداران از سهام کالایی و بزرگ‌تر بورس در ماه گذشته است. دیگر صنایع بزرگ بازار یعنی محصولات شیمیایی و فلزات اساسی با رشد به ترتیب ۱۹ و ۷/ ۱۴ درصد مواجه شدند. این چهار صنعت بیش از نیمی از ارزش کل بازار را به خود اختصاص می‌دهند. از این رو این نتایج نشان می‌دهد که بیشتر رشد شاخص در معاملات مهرماه زیر سایه صنایع کالایی و بزرگ‌تر بازار رخ داده است. در مقابل گروه استخراج سایر معادن و خودرو و قطعات با افت به ترتیب بیش از ۲۰ و ۱۶ درصدی بیشترین زیان را به سهامداران خود تحمیل کردند.

زهرا رحیمی

 

09-01

 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 76


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 01 آبان 1397 ] [ 9:24]
تاریخ
وزیر نیرو با اعلام برنامه‌هایی برای تامین برق گفت: ۲۵ نیروگاه حرارتی به ظرفیت ٥٢٠٠ مگاوات در دست تکمیل ، ۶۵۰ مگاوات نیروگاه تحدیدپذیر و ۲۰۰ نیروگاه آبی در دست ساخت است.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا اردکانیان در جریان سی و سومین همایش بین المللی برق و ششمین کنفرانس فناوری نانو در صنعت گفت: از حدود سه ماه پیش برای تامین برق سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ۲۵ نیروگاه حرارتی به ظرفیت ٥٢٠٠ مگاوات در دست تکمیل،۶۵۰ مگاوات نیروگاه تحدیدپذیر و ۲۰۰ نیروگاه آبی در دست ساخت است و ٣٠٠٠ مگاوات برنامه مدیریت مصرف را در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد : صنعت برق از زیربنایی ترین عرصه های فعالیت و توسعه در همه جا بویژه کشورهای در حال توسعه است که همیشه در ارتباط نزدیک با جامعه علمی است.  سهم تحقیقات در افق چشم انداز باید به چهار درصد ارزش افزوده برسد، در اینجا این پرسش مطرح است آیا در افق چشم انداز به این سند خواهیم رسید و از کیفیت قابل انتظار برخوردار است؟

افزایش قیمت برق

این وزیر در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها در دولت مطرح شده، گفت: وزارت نیرو متکی به منابع داخلی است و این منابع بیشتر از بابت پول آب و برق مشترکان تأمین می‌شود .البته  در بودجه سال گذشته مضیقه‌هایی برای استفاده به موقع از منابع داخلی وزارت نیرو فراهم شد که تا حدودی نیز با یارانه‌ها مرتبط بود.

اردکانیان افزود: امیدواریم مجلس در بودجه سال آینده کمک کند تا مضیقه سال قبل مرتفع شود و اجازه دهند وزارت نیرو کماکان مثل ۴۰ سال گذشته به موقع به منابع داخلی دسترسی داشته باشد.

وی در خصوص تعرفه برق پرمصرف‌ها نیز گفت: پیشنهاد افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها به دولت ارائه شده و منتظر بررسی در دولت هستیم. موضوع قیمت و تعرفه بسیار مهم است چرا که می‌تواند به پایدار ماندن عرضه آب و برق کمک کند. یعنی اگر قیمت تمام شده یک کیلو وات ساعت برق بیش از ۱۰۰ تومان است و آن را ۶۰ تومان به مصرف‌کننده می‌فروشیم این فاصله تا یک جایی قابل تحمل است و از جای دیگر به بعد قابل تحمل نیست و تبدیل به اختلال در عرضه برق می‌شود.

آب هنوز ارزان است

وی با اشاره به اینکه قیمت آب برای هزار لیتر در شبکه آبرسانی در شهرها ۵۰۰ تومان و در روستاها ۲۰۰ تومان است، گفت: همان آب اگر از فروشگاهی بخواهد با همین حجم تهیه شود باید ۲ میلیون تومان پرداخت شود. پس طبیعی است ارزان بودن آب آشامیدنی برای هر کار دیگری غیر از آب شرب به کار گرفته خواهد شد.

اردکانیان با اشاره به اینکه باید مدیریت مصرف و با ارزش بودن کالای آب و برق به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود، گفت: از فردا مدیرعامل‌های شرکت‌های برق منطقه‌ای در استان‌ها به تهران آمده و در این خصوص که تا تابستان سال آینده چگونه باید اقدام کرد تا میزان خاموشی‌ها به حداقل برسد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 55


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 01 آبان 1397 ] [ 9:15]
تاریخ
وزیر انرژی عربستان اعتراف کرد نمی‌تواند کاهش احتمالی و روزانه ۳ میلیون بشکه نفت ایران و چند کشور دیگر را جبران و قول ملک سلمان به ترامپ را محقق کند.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، خالد الفالح به خبرگزاری تاس روسیه گفت: عربستان قصد ندارد مانند سال 1973 مصرف‌کنندگان غربی را تحریم نفتی کند و به دلیل تحریم‌های ایران هیچ تضمینی برای عدم افزایش قیمت و نفت 100دلاری نیست. چرا که هیچ پیش بینی از آینده تولیدکنندگان نفت نمی توان کرد.

وی با اشاره به تحریم‌های ایران ، ادامه داد: کسی نمی داند صادرات نفت ایران چگونه خواهد شد. علاوه براین احتمال کاهش صادرات نفت کشورهایی چون لیبی، نیجریه، مکزیک و ونزوئلا وجود دارد.

الفالح با اعتراف به ناتوانی عربستان در جبران کمبودهای احتمالی بازار جهانی نفت و تحقق قول ملک سلمان به ترامپ،‌ اذعان کرد: نمی‌توانیم کاهش 3 میلیون بشکه ای روزانه را جبران کنیم و برای این هدف باید از ذخایر نفتی استفاده شود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 70


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [سه شنبه 01 آبان 1397 ] [ 9:14]
تاریخ
رئیس کل سازمان مالیاتی خبر داد که سازمان امور مالیاتی در ارتباط با فعالان بخش سکه، ارز و خودرو متنی را تهیه و به سران قوا ارائه کرد.
 

به گزارش شبکه خبری ایبِنا، سید کامل تقوی‌نژاد با انتقاد از صدور برخی کارت‌های بازرگانی گفت: برخی به نام پیرزن، پیرمرد، معتاد و مانند آن کارت بازرگانی صادر کردند و این کارت درآمدهای کلانی را ایجاد کرد. تقوی‌نژاد درباره مالیات پزشکان هم گفت: پزشکان از نخبگان جامعه هستند. در زمینه فرار مالیاتی برخی از آنان نباید افراط و تفریط کنیم اما با بخش‌هایی اگر مالیات نپردازند حتما برخورد می‌کنیم.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی در ارتباط با فعالان بخش سکه، ارز و خودرو متنی را تهیه و به سران قوا ارائه کرد که در آن راه حل‌هایی را ارائه کردیم. تقوی‌نژاد گفت: در زمینه مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن طرحی درمجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان تهیه شد که این هفته در کمیسیون مربوطه رسیدگی می‌شود. نظر سازمان امور مالیاتی این است که زمینه‌های فنی اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در کشور فراهم شود و اگر مجلس تصویب کند این موضوع را اجرا می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مالیات بر بخش تولید ۲۵ درصد است، اظهار کرد: پیشنهاد کردیم این رقم به ۲۰ درصد کاهش یابد و می‌توانیم کمبود ناشی از درآمد مالیاتی آن را از محل فرارهای مالیاتی تامین کنیم. تقوی‌نژاد افزود: برای معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی، طرحی را تهیه کردیم که آماده ارائه به دولت است. وی اضافه کرد: مالیات ارزش افزوده در یک حلقه اخذ می‌شود و در حلقه بعد به او برمی‌گردد. این مالیات در نهایت از مصرف‌کننده وصول می‌شود. تقوی‌نژاد با اشاره به اینکه مالیات ارزش افزوده به نفع تولید است، گفت: این نوع مالیات در ۱۶۰ کشور در حال اجراست.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 88


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 30 مهر 1397 ] [ 8:52]
تاریخ
در دومین روز هفته، دلار پس از ۳ کاهش متوالی تغییر مسیر داد و سکه نیز از کانال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فاصله گرفت. روز یکشنبه، شاخص ارزی با ۱۰۰ تومان افزایش به مرز ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان و سکه با ۶۵ هزار تومان رشد به قیمت ۴ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان رسید.
 

به گفته فعالان، دلار در ساعات انتهایی شنبه به مرز ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان نزدیک شد، ولی با حمایت معامله‌گران خریدهای ارزی افزایش پیدا کرد و قیمت به بالای سطح ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی بازگشت.  تحت‌تاثیر این حمایت، دلارمعاملات روز یکشنبه را در محدوده ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان آغاز کرد و در ادامه روز حتی تا نقطه ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان نیز رشد کرد، با این حال، در این مرحله نیز توان رشد بیشتر و عبور از مرز ۱۴ هزار تومانی را از خود نشان نداد و حدود ساعت ۴ بعدازظهر این ارز روی محدوده ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان به کار خود پایان داد. البته برخی معامله‌گران از صعود قیمت دلار به کانال ۱۳هزار و۹۰۰تومان در انتهای روز خبر دادند. به گفته فعالان، قیمت دلار یک بار دیگر نیز در مرز ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان حمایت  شده بود و تا وقتی این نقطه شکسته نشود، قیمت دلار به کانال ۱۲ هزار تومانی نخواهد رفت.

 برخی بازیگران ارزی حتی باور دارند در صورت شکست نقطه ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومانی، احتمال افت دلار تا کانال ۱۱ هزار تومانی نیز مطرح می‌شود. از نظر این عده همین هراس ناشی از احتمال افت بیشتر دلار موجب شده است که نوسان‌گیران در روزهای اخیر چندان در موقعیت خرید قرار نگیرند. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، معامله‌گران در شرایط فعلی بیشتر تمایل دارند، دلار خریداری شده را با سرعت زیاد و با سود کمی به فروش برسانند.

 به گفته فعالان، دو عامل دیگر موجب می‌شود معامله‌گران در روزهای اخیر در خرید و فروش دلار احتیاط کنند. اولین موضوع مربوط به برخوردهای امنیتی با خرید و فروش ارز در خیابان است. یکی از معامله‌گران ارزی عنوان می‌کرد، برادرش هفته گذشته دستگیر شده و همچنان آزاد نشده است. او حتی عنوان می‌کرد برادرش به زندان برده شده است. با  اینکه گفته‌های این فرد قابل تایید نیست، آنچه مسلم است هراس از برخوردهای امنیتی کمی نوسان‌گیران را از بازار عقب رانده است. البته فعالان با تجربه بازار عنوان می‌کنند، از آنجا که تقاضای خاصی برای دلار وجود ندارد، نوسان‌گیران نیز ریسک نمی‌کنند که در بازار حاضر شوند و به‌خاطر یک تقاضای محدود احیانا راهی زندان شوند. این در حالی بود که اگر تقاضای زیادی در بازار حضور داشت و زمینه برای کسب سودهای زیاد از خرید و فروش دلار فراهم بود، ممکن بود دلالان ریسک برخورد نیروی انتظامی را نیز به جان می‌خریدند.

دیگر عاملی که خریداران را از بازار عقب برده است، احتمالی است که برخی معامله‌گران به آن اشاره می‌کنند. این دسته از معامله‌گران عنوان می‌کنند، ممکن است در آستانه آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا، بازارساز عرضه ارز در بازار را افزایش دهد. از نظر آنها بعید است بازارساز در آستانه شروع دور جدید تحریم‌ها اجازه دهد قیمت نوسان خاصی را تجربه کند. آنها چند نشانه را نیز برای صحت استدلال خود که بازارساز تمایل دارد با مداخله و قدرت‌نمایی مانع از افزایش نوسان در آستانه دور دوم تحریم‌ها شوند را نیز مطرح می‌کنند.

به گفته آنها در روزهای گذشته، عرضه حواله درهم افزایش یافته است. هم زمان به زوار اربعین دینار عراق عرضه می‌شود و تدابیر زیادی اندیشیده شده است که تقاضای آنها محرک قیمت نشود. در کنار این، به  مسافران آن سوی آب‌ها نیز ارز مسافرتی به میزان ۵۰۰ و ۱۰۰۰ یورو پرداخت می‌شود تا تقاضای این عده نیز وارد بازار آزاد نشود. البته شواهد حکایت دارد که تقاضا برای ارز مسافرتی افزایش پیدا کرده است و باید دید در صورت ادامه تقاضا برای ارز مسافرتی میزان پرداخت آن تغییر خواهد کرد. به گفته برخی معامله‌گران ارزان شدن بلیت هواپیما و تعطیلات پیش‌رو در آبان‌ماه از جمله عواملی است که تقاضای مسافرتی را بار دیگر بالا برده است، امری که ممکن است در آینده بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار دهد. با این حال، از شواهد این گونه به‌نظر می‌رسد که بیشتر معامله‌گران تصور می‌کنند در شرایط کنونی قیمت توان زیادی برای رشد ندارد و به احتمال زیاد در ۳ کانال ۱۲، ۱۳ و ۱۴ هزار تومانی نوسانات خود را پی خواهد گرفت. هر چقدر مدت بیشتری دلار در یک دامنه خاص نوسان کند، چشم مردم عادی از این بازار دورتر خواهد شد.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 52


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 30 مهر 1397 ] [ 8:51]
تاریخ
معاون اول رئیس‌جمهور با اعلام پرهیز ازبخشنامه‌های خلق‌الساعه، از تخصیص۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از یک صنعت صنعت بورسی و عدم افزایش قیمت بنزین خبر داد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اسحاق جهانگیری در مراسم روز ملی صادرات با اشاره به تجربه ناموفق سه باره با پیمان سپاری ارزی گفت: نمی‌خواهیم بخشنامه‌های خلق‌الساعه بدهیم. چرا که می‌دانیم ثبات ، عامل موفقیت‌ بوده و باید منافع 80 میلیون ایرانی را در نظر گرفت.

وی با اشاره اینکه رئیس جمهور بر خلاف دور قبل که بر برجام متمرکز بود در دور جدید برای مسائل اقتصادی وقت بیشتری می‌گذارد، افزود: دولت در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات تصمیم بلندمدت نگرفته است. بنابراین بخش خصوصی پیشنهادات اصلاح فرایند را اعلام کند. زیرا اگر مردم باهم باشند و به آمریکایی‌ها بگویند اقتصاد ایران به این راحتی‌ها قابل فروپاشی نیست، تحریم‌ها طولانی نخواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: در شرایط فعلی،مدیر ریسک‌پذیر می‌خواهیم اما در حالی تاکنون اجازه برکناری منشی را هم نداشته‌ام که قلم و کاغذی ندارم تا کسی را برکنار کنم. پس انتظار نداشته باشید وکیل و وزیر را تغییر دهیم.

تصمیمی مثبت برای حمایت از داروسازان و منتفی بودن افزایش قیمت بنزین

جهانگیری با بیان اینکه تحریم داخلی واژه تلخی بوده که باید تهدید به فرصت تبدیل شود، افزود:‌ با موافقت مقام معظم رهبری 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی را تبدیل به ریال و به شرکت‌های دارویی خواهیم داد .

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخلاف اعلام نظر برخی، افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی شدنی نیست و جامعه کشش ندارد. باید سیاست‌های حرکت از اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد آزاد گام به گام باشد.

توصیه برخی به مذاکره با آمریکا است اما...

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری به خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: توصیه برخی این است که حرف ترامپ برای مذاکره را بشنویم و قبول کنیم اما روحیه و غیرت ایرانی اجازه نمی‌دهد. توافق و امضا کردیم و شورای امنیت هم بر آن مهر تائید زد اما اگر یک نفر بگوید آن را قبول ندارد، برویم بگوییم که چه چیزی را قبول دارید تا ما آن را اجرا کنیم؟ این خلاف روحیه جوانمردی است. ترامپ باید دست از کار اشتباه بردارد تا از موضع برابر و انسانیت با هم صحبت کنیم.

جهانگیری ادامه داد:‌ قبل از شروع تحریم ایران از 13 آبان و مربوط به نفت، حمل و نقل و بانک، تحریم‌ها آغاز شده و برخی کشورها تسلیم ترامپ شده و خرید نفت ایران را به صفر رسانده‌اند اما دست بسته نبوده‌ایم و راهکاری پیدا کردیم. راه دشوار است و باید اراده کنیم که این راه دشوار را حل و فصل کنیم. زیرا تحریم آمریکا، تصمیم سیاسی و اقتصادی صرف علیه حکومت و دولت ایران نبوده، بلکه بر علیه ملت ایران است.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 47


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 30 مهر 1397 ] [ 8:48]
تاریخ
وزیر خزانه داری آمریکا از اجرای دو برنامه مهم به صفر رساندن صادارت نفت ایران و قطع سوئیفت خبر داد و شرط معافیت مشتریان نفت ایرانرا اعلام کرد.
 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، استیون منوچین به رویترز گفت: خریداران نفت ایران باید بیشتر از 20 درصدی که در سال های 2013 تا 2015 ملزم بودند، واردات را کاهش دهند تا بتوانند از معافیت های آمریکا برخوردار شوند.

وی در مورد آثار تحریم ایران بر قیمت نفت هم توضیح داد: قیمت نفت افزایش یافته و کاهش صادرات نفت ایران بر قیمت نفت اثر گذاشته شده است . در این میان با اجرای تحریم ها ، فشار بسیار زیادی بر اقتصاد دو سال آینده ایران مشاهده خواهد شد چرا که هر چند انتظاری برای صفر شدن صادرات نفت ایران در ماه آینده نیست اما در نهایت این هدف محقق خواهد شد.

منوچین در مورد سوئیفت هم گفت: واشنگتن مذاکراتی با این نهاد انجام داده تا روابط مالی و بانکی با ایران قطع شود. هدف این است که شرکت های تحریم شده ایران نه از طریق سوئیفت و نه از هر مکانیسم دیگری قادر به انجام مبادلات مالی نباشند. وزارت خزانه داری آمریکا هم در اسرع وقت بانک هایی را مشخص می کند که می توانند مبادلات مالی مربوط به خرید کالاهای بشردوستانه را انجام دهند.

انتهای پیام


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 58


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [دوشنبه 30 مهر 1397 ] [ 8:46]
تاریخ

برنامه‌ جدید بانک مرکزی برای تعادل در بازار ارز در جلسه غیرعلنی مجلس تشریح شد.


 
تشریح برنامه جدید بانک مرکزی برای تعادل در بازار ارز

 

سیدجواد ابطحی، عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به جرئیات نشست غیرعلنی امروز(یکشنبه، 29 مهر) پارلمان، اظهار داشت: در جلسه غیرعلنی امروز مجلس آقای لاریجانی، رئیس مجلس گزارشی از اقدامات انجام شده در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به نمایندگان مجلس ارائه داد.

وی افزود: در بخش دیگری از جلسه غیرعلنی امروز پارلمان، آقای لاریجانی درباره آخرین تصمیمات و برنامه‌‌های شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا پیرامون مسائل ارزی، مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، مبارزه با قلاچاق سوخت توضیحاتی به نمایندگان مجلس ارائه داد.

بیشتر بخوانید

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با اشاره به برنامه‌های تشریح شده شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، اظهار داشت: قرار شده بانک مرکزی بسته‌ای 10 ماده‌ای برای حل مشکلات ارزی ارائه دهد که جزئیات بیشتر آن در آینده اعلام خواهد شد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از جلسه غیرعلنی امروز مجلس، آقای لاریجانی از دستگاه‌های مسئول خواست تا پیگیری‌‌های جدی برای بررسی علل دستگیری تعدادی از نیروهای رزمنده ایرانی در مرز میرجاوه توسط تروریست‌‌ها داشته باشند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 59


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 29 مهر 1397 ] [ 11:37]
تاریخ
به نقطه‌ای رسیده که دیگر رشد غیر منطقی تمامی سهم‌ها امکانپذیر نیست و در این مقطع باید تحلیل را سرلوحه معاملات قرار داد.
به گزارش بورس‌نیوز، روزهای پر نوسان بازار ادامه دارد و در نخستین روز هفته شاهد رشد ۵۶۴۶ واحدی شاخص کل بودیم. اگرچه بخشی از افت قیمت‌های هفته گذشته، جبران شده؛ ولی بازهم نگرانی‌هایی بابت ریزش بازار وجود دارد.

مجتبی معتمدنیا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص نوسانات اخیر بازار بیان کرد: بازار در مقطعی به دلیل ورود نقدینگی جدید، رشد کرد؛ ولی به نظر می‌رسد حرکت بازار هوشمندانه نبود. 

وی ادامه داد: درروند صعودی بازار همه سهم حتی سهم‌هایی که با مشکلات بنیادی مواجه بودند و علاوه بر وضعیت نامناسب تولید و فروش با ریسک آسیب‌پذیری از تحریم‌ها نیز همراه بودند، رشد شدیدی کردند، مثلاً در این مقطع، سهم شرکت‌های کوچک و سهم برخی شرکت‌ها که در حد یک پروژه بوده و با بهره‌برداری فاصله بسیار دارند افزایش قیمت چند برابری داشت و چنین رشدی منطقی نبود. اینکه سهم‌های با شناوری کمتر، فارغ از ارزنده بودن یا ارزنده نبودنشان، بیشتر مورد اقبال واقع شوند قابل توجیه نیست.

وی در پاسخ به چرایی رشد موازی همه سهم‌ها بدون توجه به تحلیل گفت: یکی از دلایل رشد غیرمنطقی بازار، ضعف دانش تحلیلی سهم‌ها در تازه‌واردان بازار بود؛ اما دلیل دیگری هم وجود داشت و آن‌هم معاملات هیجانی با تمرکز بر ورود نقدینگی جدید به بازار و خوش‌بینی به رشد سهم‌ها و حرکت فعالان بازار سرمایه به سمت سهم‌های با ریسک و بازدهی بالاتر بود.

وی افزود: به نقطه‌ای رسیده‌ایم که دیگر رشد غیرمنطقی همه سهم‌ها امکان‌پذیر نیست و در این مقطع باید تحلیل را سرلوحه معاملات قرارداد.

معتمد نیا در توصیه به سهامداران اظهار داشت: اینک بهترین زمان برای اصلاح پرتفوی است و وقت آن رسیده تا سهامداران سهم‌هایی که به لحاظ بنیادی وضعیت مناسبی ندارند را از سبد سرمایه‌گذاری خود خارج کرده و سهم‌های مناسب‌تری جایگزین کنند. در حال حاضر اکثر سهم‌ها به وضعیت متعادلی رسیده و امکان خریدوفروش وجود دارد.

این فعال بازار سرمایه در معرفی برترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر گفت: در اصلاح پرتفوی، بهتر است در هنگام خرید هم به نقد شوندگی سهم‌ها و هم به میزان سودآوری شرکت‌ها دقت شود. سهم‌هایی که قدرت نقد شوندگی و نیز سودآوری بالاتر داشته باشند، گزینه‌های جذاب‌تری خواهند بود. البته به سبب بحث تحریم‌ها، سهم شرکت‌هایی را که فروش داخلی و احتمال افزایش قیمت محصول داشته باشند، ازجمله گروه غذایی و لبنی و لوازم‌خانگی و... ، از شرکت‌های صادرات محور مناسب‌تر ارزیابی می‌کنم.

وی در خاتمه تصریح کرد: بهتر است هرگونه معامله را به بعد از انتشار و بررسی گزارش‌های عملکرد ۶ماهه شرکت‌ها موکول کرد. ضمن اینکه با توجه به‌احتمال ریزش مجدد در برخی گروه‌ها، باید از معاملات شتاب‌زده پرهیز شود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 45


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 29 مهر 1397 ] [ 8:47]
تاریخ
مدیر پذیرش بورس تهران با اعلام شرکت آماده عرضه اولیه بعدی و زمان عرضه دو زیرمجموعه دیگر هلدینگ خلیج فارس، درخصوص پیشرفت مراحل پذیرش شرکت های دیگر آماده عرضه نیز توضیحاتی داد.
 

 

اسماعیل درگاهی در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، در خصوص احتمال عرضه اولیه سهام پتروشیمی نوری در هفته آینده که قبلا" اعلام شده بود اواخر مهر خواهد بود ، گفت: با تغییر متغیرها، بازار نیز تغییر کرده و بهتر است زمان مشخصی برای عرضه اعلام نشود اما این شرکت در اولویت های عرضه قرار دارد و احتمالا عرضه بعدی خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره زمان عرضه شرکت آریاساسول با استناد به اظهارات مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: از مجموعه "فارس" فراهم کردن شرایط برای عرضه 3 شرکت پتروشیمی نوری، بندر امام و آریاساسول در برنامه است. منظور مدیرعامل از بزودی تا پایان سال بوده که فرایند آن در حال انجام است. درصورتی که اتفاق خاصی نیفتد این 3 شرکت بزرگ تا پایان سال جاری در بورس عرضه خواهند شد.

این مقام مسئول درخصوص پیشرفت مراحل پذیرش شرکت های دیگر آماده عرضه اولیه از جمله فروشگاه زنجیره ای افق کوروش و سیمرغ نیز توضیح داد: افق کورش مراحل بیشتری را نسبت به سیمرغ جلو برده و احتمالا نماد آن در هفته های آتی در سامانه کدال درج خواهد شد.

درگاهی ادامه داد: زمان عرضه مشخص نیست و به سهامدار برمی گردد که چگونه روی قیمت و گزارشگری توافق شود. سیمرغ هم یک مرحله عقب تر بوده و قرار است از سهامی خاص به عام تغییر کند اما به علت اینکه فروشنده بانک است و بحث فشار بانک مرکزی بر بانک کشاورزی وجود دارد به قطع یقین تا پایان سال عرضه آن انجام می شود.

درگاهی ادامه داد: متغیرهای زیادی از سهامدار عمده گرفته تا بازار در عرضه شرکت ها نقش دارند. بعضی مواقع چالش هایی برای شرکت ها مطرح می شود که عرضه آنها طولانی می شود با توجه به رویکرد مدیرعامل جدید تغییر رویه ای خواهیم داشت که تا آخر سال تلاش شود عرضه 12 شرکت قطع به یقین انجام شود.

به گفته وی ، در مدل کاری درصورت پذیرش و درج شرکت کار از نظر بورس تهران تمام شده محسوب می شود و مابقی تکلیف شرکت است که اقدام به عرضه سهام کند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 52


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 29 مهر 1397 ] [ 8:44]
تاریخ
معاملات بورس تهران در روز گذشته با رشد ۵۶۴۶ واحدی به پایان رسید تا این نماگر پس از ۱۲ روز کاری، مجددا کانال ۱۸۸ هزار واحدی را فتح کند. به‌نظر می‌رسد مورد تایید بودن گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها با انتظارات سهامداران در کنار اخبار مثبت در فضای سیاسی موجب افزایش تقاضا و رشد ارزش سهام شده است. با این حال به دلیل رشد دسته‌جمعی قیمت سهام خطر هیجانی شدن فضای بازار در کمین است و امید می‌رود این‌بار مقام ناظر با انجام اقداماتی مانع از ایجاد چنین شرایطی برای بورس تهران شود.
 

دلایل جهش دیروز قیمت سهام

رصد داد‌وستد سهام در نخستین روز هفته، از رشد دسته‌جمعی قیمت سهام و صنایع حکایت داشت. تقریبا تمام شاخص‌‌ها مثبت بودند و قیمت اکثریت قریب به اتفاق نمادها نیز رشد کرد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد از ۳۱۰ نماد معامله شده تنها ۵۲ نماد با افت قیمت مواجه شدند. بر این اساس دیروز ۸۲ درصد از نمادهای مورد معامله در بازار با رشد قیمت به کار خود پایان دادند. رصد جدول صنایع نیز نشان می‌دهد دیروز تنها ۳ صنعتبا زیان مواجه شدند اما این توجه دسته‌جمعی به سهام از چه موضوعی ناشی می‌شود؟

اقبال به سهام از یک‌طرف به دلیل اخبار مثبت سیاسی و از سوی دیگر به دلیل بهبود وضعیت اطلاعات سهام در گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها است.جایی که غالب گزارش‌های منتشر شده با انتظار سهامداران همخوانی دارد. حالا نگاه غالب اهالی تالار شیشه‌ای به سامانه کدال و رصد گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها دوخته شده است. انعکاس افت ارزش ریال در صورت‌های مالی شرکت‌ها مهم‌ترین‌ دلیل وزش نسیم مساعد از سوی گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها به فضای تالار شیشه‌ای است. با این حال کارشناسان معتقدند بررسی اثر افت ارزش ریال در سودآوری شرکت‌ها باید به دقت مورد تحلیل قرار گیرد. از این‌رو تنها به سبب این موضوع نمی‌توان وضعیت سودآوری شرکت‌ها را مثبت ارزیابی کرد، بلکه مدل‌های ارزش‌گذاری کمی پیچیده هستند.در نظر نگرفتن زوایای مختلف وضعیت سودآوری شرکت‌ها و حرکت به صرف دنباله‌روی و هیجان در نهایت می‌تواند سرنوشت تلخ دوره صعود پیشین سهام را تکرار کند.اما اقبال سهامداران که از سوی غالب کارشناسان و سهامداران حاضر در نظرسنجی سایت «دنیای بورس» نیز پیش‌بینی می‌شد، دلایل دیگری نیز داشت. انتشارات اخباری مبنی بر جدی‌تر شدن بسته حمایتی اروپا برای مقابله با تحریم‌ها عامل دیگر تقویت‌کننده سهام به‌شمار می‌رود. در این‌باره فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اطمینان از اجرای طرحی از سوی این اتحادیه به منظور ایجاد یک کانال مالی جهت حفظ تعامل تجاری با ایران گفته است؛ موضوعی که با اعطای فرصت ۴ ماهه به ایران از سوی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) رنگ و بوی عملی‌تر شدن به خود گرفته است. پررنگ شدن بسته حمایتی اروپا در باور سرمایه‌گذاران با تخفیف نگرانی‌ها نسبت به آینده منجر به اقبال از سهام شد.در بازار ارز نیز این خوش‌بینی‌ها منجر به عقب‌نشینی قیمت دلار شد.نشانه‌های عملی شدن این موضوع با دادن اطمینان نسبت به آینده و همچنین انعکاس در صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌تواند تداوم افزایش قیمت سهام را رقم بزند.

خطر دوباره رفتار هیجانی

موضوعی که دیروز نیز در بازار خودنمایی می‌کرد، حرکت و صعود دسته‌جمعی قیمت سهام است.در حالی کهشاخص کل رشد حدود ۱/ ۳ درصدی را ثبت کرد،شاخص هموزن نیز با افزایش بیش از ۳/ ۲ درصدی مواجه شد. این موضوع حاکی از سبزپوشی نمادها و صنایع غالب بازار‌ها است.روندی که در بسیاری از نمادها منطق و تحلیل بنیادی ندارد و از این‌رو می‌توان رگه‌های هیجان در داد‌وستد سهام را مشاهده کرد. شاید در نگاه اول افت ارزش ریال به‌عنوان عامل بهبود وضعیت سودآوری شرکت‌ها، منجر به اقبال سهامداران از بورس شده باشد با این حال باید در نظر داشت بسته به نوع شرکت و صنعت (وارداتی یا صادراتی بودن و...) اثر متفاوتی را برجا می‌گذارد. اگر هم بوی بهبود در فضای سیاسی عامل تقویت سهام غیر‌بنیادی بوده است، بازهم باید گفت این بسته در صورت مشاهده نشانه‌های عینی در فضای معاملات این امر نیز در صنایع اثر متفاوت به‌جا می‌گذارد. از این‌رو شاید هیچ‌عاملی جز آغاز سیطره مجدد هیجان در بازار اقبال به سهام را توجیه نمی‌کند. تشدید‌کننده این هیجانات نیز تشکیل صف‌هایخرید و فروش است که علت را باید در محدودیت‌های معاملاتی و ضعف ساختاری بورس تهران جست‌وجو کرد. این موضوع بر اساس تجربه صعود اخیر قیمت سهام باید مورد توجه سهامداران و مهم‌تر از آن سیاست‌گذار بورسی قرار گیرد.

انفعال سیاست‌گذار تا کی؟

همان‌طور که اشاره رشد شاخص بورس تهران در معاملات دیروز با رشد دسته‌جمعی صنایع همراه شد. در دوره صعود پرشتاب اخیر قیمت‌ها، هیجان در نهایت نزول سنگین شاخص را سبب شد و زیان سنگینی را متوجه سهامداران کرد.عوامل زیادی از سوی کارشناسان به‌عنوان عوامل کنترل‌کننده هیجان در معاملات و حفظ نقدینگیاز سوی کارشناسان مطرح شد. قوانین محدودکننده و هیجان‌ساز همچون دامنه نوسان، توسعه عرضی بازار به منظور جلوگیری از رشدهای افسارگسیخته و الزام به افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌ها و تسهیل و تسریع در روند افزایش سرمایه شرکت‌ها مواردی بودند که در دوره صعود قیمت‌ها از سوی کارشناسان مطرح شد. سیاست‌گذار اما به‌راحتی از این فرصت چشم پوشید و تنها سقف‌شکنی‌های شاخص کل را به نظاره نشست. هنوز هم خبری از اقدامات سازمان بورس در ساماندهی این وضعیت مشاهده نمی‌شود. تجربه دوره نزول اخیر پس از یک دوره صعود بی‌وقفه و پرشتاب بسیار تازه است و همچنان در اذهان سهامداران قرار دارد.

 امید است آغاز معاملات این هفته درسی برای سهامداران در پرهیز از دنباله روی از دیگران و سهامداری بی‌تحلیل باشد و برای سیاست‌گذار نیز فرصتی مجدد برای اقداماتی باشد که خیلی پیش‌تر باید انجام می‌داد. علاوه بر این، فرصت کنونی برای دارندگان سهام برای اصلاح پرتفو نمادها و جایگزین کردن نمادها با قابلیت سود‌آوری کمتر با نمادهای ارزنده بیشتر است.

 نگاه کلی به معاملات دیروز

ارزش معاملات خرد سهام بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود. در معاملات این روز ۱۴۸ نماد با صف خرید به کار خود پایان داد. ارزش این صفوف خرید به ۴۳۶ میلیارد تومان می‌رسید. امری که نشان از هجوم سهامداران برای خرید سهام دارد. مقایسه ارزش صفوف خرید در پایان معاملات نسبت به ارزش معاملات خرد نشان می‌دهد که در شرایط کنونی تمایل به عرضه و فروش سهام نزد سهامداران چندان بالا نیست. البته که عرضه سهامداران عمده در شرایط کنونی برای افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌ها اقدامی درخور است با این حال سهامداران مزبور ترجیح داده‌اند در معاملات شاید برای ممانعت از هراس احتیاط بیشتری به‌کار گیرند. رصد جدول صنایع طی معاملات دیروز حاکی از رشد شاخص ۳۳ صنعت است.در این روز تنها دو گروه با افت شاخص مواجه شده‌اند. ارزش خالص تغییر مالکیت سهام در پایان معاملات دیروز بالغ بر ۲۵۳ میلیارد تومان به نفع سهامداران حقیقی رقم خورد. فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و بانک در صدر خرید سهامداران حقیقی قرار داشتند. در مقابل سهامداران حقوقی به سهام سه صنعت تامین آب و برق گاز و زغال‌سنگ اقبال نشان دادند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 59


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 29 مهر 1397 ] [ 8:42]
تاریخ
 در اولین روز هفته، سومین افت پیاپی دلار به ثبت رسید. روز شنبه دلار با کاهش ۲۵۰ تومانی به مرز ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومانی عقب‌نشینی کرد. به گفته فعالان، نبود «ریال» در بازار، مهم‌ترین عاملی است که زمینه‌ساز حرکت دلار در مسیر کاهشی شده است. فعالان نبود ریال در بازار و کاهش تقاضا را به عوامل مختلفی نسبت داده‌اند که می‌توان آنها را در ۴ دسته «تغییر انتظارات کوتاه‌مدت»، «کاهش نرخ حواله درهم»، «هراس معامله‌گران از عرضه ارز در آستانه شروع دور جدید تحریم‌ها» و «دستگیری دلالان طی هفته‌های اخیر» قرار داد.
غیبت ریال در بازار ارز

در اولین روز هفته، دلار و سکه کاهش بیشتری را تجربه کردند و قیمت دینار عراق نیز با افت کانالی مواجه شد. روز شنبه، دلار در ادامه روند کاهشی ۲۵۰ تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و روی عدد ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفت. این سومین افت پیاپیدلار بود و موجب شد که انتظارات برای کاهش بیشتر این ارز در بازار فعال‌تر شود. دلار هفته گذشته نیز ۸/ ۳ درصد از ارزش خود را از دست داده بود. اصطلاحی که این روزها در میان معامله‌گران بازار به وفور شنیده می‌شود، این است که «ریال» در بازار وجود ندارد. این اصطلاح در میان معامله‌گران نشان‌دهنده آن است که تقاضایی برای خرید دلار در بازار وجود ندارد و ریالی وارد بازار نمی‌شود که با آن اقدام به خرید دلار شود. با این حال، سوال مهم‌تری که باید از معامله‌گران ارزی پرسیده شود، این است که چرا تقاضا برایدلار کاهش پیدا کرده است؟ به این پرسش پاسخ‌های متفاوتی داده شده است؛ ولی عموما بر تغییر کوتاه‌مدت جهت انتظارات تاکید می‌شود. اما چرا انتظارات در میان معامله‌گران تغییر کرده است؟ عده‌ای باور دارند، موج کاهش قیمت در دومین هفته مهرماه، موجب شده است که افراد عادی از بازار خارج شوند؛ در کنار این، برخی معامله‌گران باور دارند، در آستانه آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا، بازارساز با حساسیت بیشتری بر معاملات اشراف دارد و با عرضه ارز در مقابل نوسان‌گیران ایستادگی خواهد کرد. دستگیری دلالان و نوسان‌گیران در یکی، دو هفته گذشته دیگر متغیری است که از نظر برخی معامله‌گران در تغییر کوتاه‌مدت جهت انتظارات اثر داشته است؛ هر چند که در میان‌مدت این عده نبود معامله‌گران در بازار را عاملی می‌دانند که به افزایشی شدن قیمت‌ها کمک خواهد کرد. یکی دیگر از متغیرهای کاهشی روزهای اخیر، افت نرخ حواله درهم بوده است. روز شنبه نرخ حواله درهم در کانال ۳ هزار و ۶۰۰ تومانی نوسان می‌کرد.

در روزی که دلار سومین افت متوالی را تجربه کرد، دینار عراق نیز کاهش قیمت را به ثبت رساند. روز شنبه هزار دینار عراق در کف بازار قیمتی در حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان داشت؛ این در حالی بود که پنج‌شنبه گذشته قیمت دینار عراق در کانال ۱۳ هزار تومانی قرار داشت. به گفته فعالان، تمهیدات بانک مرکزی و عرضه این ارز در برخی صرافی‌ها عاملی اصلی کاهش قیمت آن بوده است. همچنین روز گذشته، بانک مرکزی خبر داد، زائران اربعین حسینی می‌توانند مبلغ ۱۰۰ هزار دینار عراق را از طریق ساز و کار طراحی شده در بانک ملی ایران خریداری و اسکناس دینار را در سه شهر عراق و سه نقطه مرزی (مجموعا ۵۰ نقطه) تحویل بگیرند.هم زمان با افت قیمت دلار و دینار عراق، روز گذشته تقاضای خاصی برای سکه تمام بهار آزادی نیز در بازار آزاد وجود نداشت. در این روز، سکه تمام بهار آزادی ۹۰ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد و روی مرز ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی ایستاد. به گفته برخی فعالان، پس از ساعت ۴ بعدازظهر قیمت این فلز گرانبها حتی تا محدوده ۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان نیز عقب‌نشینی کرد. سکه روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه نیز افت قیمت را تجربه کرده بود.

دلار نیمایی ارزان شد؟

روز گذشته در سامانه نیما، نرخ فروش دلار پتروشیمی‌ها۷ هزار و ۷۳۸ تومان ثبت شد. این در حالی بود که میانگین ماهانه قیمت این ارز در سامانه نیما ۹ هزار و ۴۹۵ تومان بود. متوسط قیمتی ماهانه دلار در این سامانه نیز ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان درج شده بود. اگر قیمت دلارپتروشیمی‌ها در حدود ۷ هزار و ۷۰۰ تومان باشد، بالای ۷۰ درصد با بازار آزاد فاصله دارد و می‌تواند زمینه را برای آربیتراژ ارز از نیما به بازار آزاد فراهم کند.این در حالی بود که در سامانه نیما، میزان نوسانات یورو کمی کمتر بود. روز گذشته نرخ یورو در سامانه نیما، ۹ هزار و ۵۱۳تومان بود. میانگین قیمت هفتگی نیز در همین کانال ۹ هزار تومانی قرار داشت. متوسط قیمتی ماهانه یورو حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان بود.به گزارش «ایسنا» همچنین روز گذشته، بانک‌ها دلار را ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان و یورو را تا ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان از مردم خریداری می‌کردند.بانک‌ها فروشنده ارز نیستند و تنها ارز مسافرتی می‌فروشند. یورو ارزی است که بانک‌ها برای مسافران ارائه می‌کنند و معمولا حدود ۲۰۰ تومان بالاتر از نرخی است که یورو را از مشتری می‌خرند


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 65


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [یکشنبه 29 مهر 1397 ] [ 8:39]
تاریخ
کارشناس یک شرکت کارگزاری، با تکیه بر آخرین وضعیت چند بانک، تحلیلی تکنیکال از شاخص گروه بانکی ارایه کرد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مینا یوسفی کارشناس کارگزاری بانک توسعه صادرات در تحلیلی تکنیکال از شاخص صنعت بانکداری اعلام کرد به نظر میرسد در روند صعودی اخیر نمادهای بانکی که بیشتر متاثر از تسعیر ارز و سودآوری ناشی از آن است هنوز جای رشدداشته باشیم.

شاخص این گروه با جلودارری "وبملت و تجارت" توانسته پس از تکمیل X  از محدوده حمایتی معتبر481  همراه با سیگنال تحلیل زمانی به بالای سقف تاریخی 820 - 830 واحد نفوذ کند که احتمالا با اخبار مثبت سود آوری ناشی از تسعیر ارز بانک های چون "وبملت ، وپارس و ونوین" و نیز شنیده های افزایش سرمایه احتمالی "وتجارت" آرام آرام از این محدوده عبور خواهد کرد.

"وپارس و وبملت" در فهرست تحریم های اخیر امریکا بودند که چهارشنبه گذشته با معاملات مطلوب "وبملت"، اثر روانی این تحریم تکراری کمتر شده است.

در این میان بسیار مهم است که با هر اصلاح موقت یا میان مدت بالای این سقف تثبیت شود. در این صورت در ادامه روند می تواند به محدوده خط روند معتبر سبز رنگ نزدیک شود و باید دید دو هدف مشخص شده فعلی 1260-1580 با چه تحولاتی روبرو می شود.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 62


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 28 مهر 1397 ] [ 10:26]
تاریخ
رئیس کل بانک مرکزی با اعلام مبادله ۷.۳ میلیارد یوروی دو ماه گذشته بازار ثانویه، پیش بینی و اعلام کرد طبق مجوز سران قوا مبنی برخرید و عرضه ارز پتروشیمی ها و سایر صادرکنندگان غیرنفتی، عرضه ارز در نیما شتاب بیشتری گیرد.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی با اشاره به ابلاغ مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مبنی بر تاکید بر عرضه ارز ناشی از صادرات غیرنفتی به نیما و یا تزریق به چرخه اقتصاد به ترتیبی که بانک مرکزی مشخص می کند، گفت: در هفته های آینده شاهد شتاب گرفتن و افزایش عرضه ارز برای تأمین واردات خواهیم بود.

و ادامه داد: ظرف هفته جاری ضوابط مربوط در کارگروهی با مشارکت وزارتخانه های ذیربط و بانک مرکزی و نمایندگان بازرگانان و فعالان اقتصادی بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.

این مقام مسئول حجم مبادله (خرید وفروش) دو ماه گذشته بازار ثانویه را 7.3 میلیارد یورو اعلام و پیش بینی کرد با مجوز سران قوا مبنی برخرید و عرضه ارز پتروشیمی ها و سایر صادرکنندگان غیرنفتی توسط بانک مرکزی، عرضه در این سامانه شتاب بیشتری گیرد و برخی از حواشی بر طرف شود.

همتی با اشاره به تأمین بیش از ۲۷ میلیارد دلار از ابتدای سال برای واردات از طریق بانک مرکزی و سامانه نیما که 9.5 میلیارد از مبلغ اختصاصی بابت ۲۵ قلم کالاهای اساسی و ضروری بوده، اولویت بندی و توجه به نیازهای واقعی وارداتی در شرایط فعلی را هنگام ثبت سفارش وظیفه خطیری دانست که وزارت صنعت با هماهنگی وزارتخانه های دیگر باید به آن توجه کند.

وی عدم عرضه ارز ناشی از صادرات به کشورهای همسایه نظیر عراق و افغانستان، تحت عنوان صادرات ریالی را غیر قابل قبول دانست و تاکید کرد صادرات ریالی مفهومی جز خروج سرمایه ندارد و ارز ناشی از اینگونه صادرات، خصوصا صادرات عمده، هم باید به چرخه اقتصاد کشور برگردد.

انتهای پیام


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 56


نویسنده
نویسنده : امید شمس آرا
تاریخ : [شنبه 28 مهر 1397 ] [ 10:26]
تاریخ
آخرین مطالب ارسالی
چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
علل افت سریع و شدید امروز شاخص و پیش بینی روند معاملات فردا تاریخ : دوشنبه 02 دی 1398
سه احتمال برای آینده سهام شرکت های کوچک و بزرگ و رالی ادامه‌دار بورس تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
پیش بینی روحانی از رشد اقتصادی ۹۸ و خوش بینی به بازگشت آمریکا به برجام تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
عوامل رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص در یک ماه و پیش بینی مثبت به چند دلیل تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
«راهبی که فراری اش را فروخت» و داستانی واقعی که زندگی میلیون ها نفر را متحول کرد تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
مختصری از کتابِ «بیندیشید و ثروتمند شوید» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
چرا باید این کتاب را بخوانید : «هنر جنگ» تاریخ : دوشنبه 20 آبان 1398
خط مقاومت مهم ۳۱۰ هزار واحدی شاخص و تحلیل تکنیکال آینده تاریخ : جمعه 17 آبان 1398
قیمت جدید شیر و ۱۴ محصول لبنی ابلاغ نشده / قیمت پیشنهادی دامداران تاریخ : دوشنبه 06 آبان 1398
صفحات سایت
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 8551
کل نظرات کل نظرات : 367
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 23
تعداد اعضا تعداد اعضا : 83

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 399
باردید دیروز باردید دیروز : 379
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 2
بازدید هفته بازدید هفته : 2,502
بازدید ماه بازدید ماه : 2,502
بازدید سال بازدید سال : 62,437
بازدید کلی بازدید کلی : 956,383

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 3.138.181.100
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir